Герб України

Постанова від 21.08.2025 по справі 160/34427/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 серпня 2025 року справа 160/34427/24

Третій апеляційний адміністративний суду складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Ясенова Т.І., Головко О.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.03.2025 (суддя Ніколайчук С.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про зобов`язання виключити з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ 27.12.2024 звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення №64543 від 20.11.2024 про відповідність пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку; зобов`язати виключити товариство з переліку ризикових платників.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.03.2025 позов задоволений.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Дніпропетровській області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказують що при визнані ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ таким, що відповідає критеріям ризиковості, діяли в межах наданих повноважень. Рішення про внесення до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, не порушує прав позивача та не створює перешкод для його діяльності.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

ТОВ "ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ" перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області, вид діяльності - оптова торгівля відходами та брухтом 46.77.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області №64543 від 20.11.2024 ТОВ "ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ" віднесено до переліку ризикових, як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначений наступний: 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Податкова інформація, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку затвердженого Наказом Державної податкової служби України від 11 січня 2023 №17, а саме:

- згідно із даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ придбано послуги з сортування та перевалки брухту ч/м на суму пдв 179,5 тис. грн. (з яких 130,8 тис. грн. відмовлено, 48,8 тис. грн. зупинено) у контрагента ТОВ ДП ВТОРМЕТ, що включено до переліку ризикових (Рішення від 28.05.2024 про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку):

- код 11, назва - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності: за результатами фінансової звітності станом на 30.09.2024 ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ встановлено залишок запасів на суму 335,1 тис. грн. Згідно з відомостями про об`єкти оподаткування (ф. 20-ОПП) ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ має офіс; при цьому відсутня інформація щодо наявності складських приміщень;

- код 13, назва - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку: - ТОВ "ВЕТУЛОН", що включено до переліку ризикових (Рішення від 25.03.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку); - ТОВ "КАНТЕ ГРУП", що включено до переліку ризикових (Рішення від 18.06.2021 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку).

Підставою прийняття рішення про відповідність ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ критеріям ризиковості платника податку слугувала податкова інформація структурного підрозділу відповідача стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які свідчать про здійснення ризикових операцій.

Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Відповідно до статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України, Кабінет Міністрів України прийняв постанову №1165 від 11.12.2019 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01 лютого 2020 року.

Відповідно до пункту 4 Порядку, в разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовно реєстрації, визначених в пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку, платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених в них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 6 Порядку, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Суд звертає увагу на те, що критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку №1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Тобто, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Разом з тим, зі змісту оскаржуваного рішення вбачається, що комісією прийнято рішення про відповідність ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

Суд звертає увагу, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надавались у спростування негативної інформації до податкового органу.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, позивачем надавались до податкового органу документи, які підтверджують факт достатності у позивача необхідних обсягів матеріальних ресурсів з огляду на специфіку ведення господарської діяльності (ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів) та інформація щодо трудових ресурсів необхідних для здійснення господарських операцій, договори купівлі-продажу товарів, договори оренди основних засобів, накладні, товаро-транспортні накладні, акти прийому-передачі, акти звіряння, платіжні інструкції тощо.

Як вірно зазначено судом першої інстанції стосовно коду податкової інформації, яка зазначена в оскаржуваному рішенні в якості підстави для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку у формі 11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності, ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ не має необхідності мати в наявності місця для зберігання отриманого від контрагентів металобрухту у вигляді власних/орендованих складських приміщень, так як ТОВ ДП ВТОРМЕТ надає позивачу послуги з перевалки та сортування металобрухту на підставі Договору №1/10-22 від 01.10.2022.

Відповідно до підпункту 1.1. Договору №1/10-22 від 01.10.2022 виконавець (ТОВ ДП ВТОРМЕТ) зобов`язується за допомогою відповідного персоналу та обладнання на належній йому (орендованій) виробничій площі на замовлення Клієнта (ТОВ ДЦОМ), за плату надати послуги перевалки, сортування брухту чорних металів, що належить клієнту. Під послугами перевалки Строни розуміють: розвантаження вантажу на виробничій площі виконавця; проведення дозиметричного та піротехнічного контролю вантажу; завантаження у на піввагони або інший вид транспорту вантажу виключно відповідно до вимог клієнта.

Таким чином, в даному випадку позивач, як суб`єкт господарювання, має об`єктивну можливість належним чином здійснювати свою статутну господарську діяльність для отримання прибутку без наявності власних або орендованих складських приміщень.

До того ж, при розгляді питання включення платника податку ризикових платників на підставі поданої інформації та копій документів контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

У зв`язку з наведеним, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.

Також апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що рішення про внесення ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ЦЕНТР ОПЕРАЦІЙ З МЕТАЛОБРУХТОМ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, порушує права позивача та створює перешкоди для його діяльності, оскільки наслідком прийняття такого рішення, є зупинення реєстрації податкових накладних, складених товариством, що матиме вкрай негативні наслідки для фінансово-господарської діяльності.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.03.2025 без змін.

Постанова набирає законної сили з 21.08.2025 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий суддяА.В. Суховаров

суддіТ.І. Ясенова

суддіО.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2025
Оприлюднено25.08.2025
Номер документу129674298
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/34427/24

Ухвала від 01.10.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 21.08.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 19.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 16.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Рішення від 17.03.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні