Сьомий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/25176/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гурін Дмитро Миколайович
Суддя-доповідач - Моніч Б.С.
26 серпня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Моніча Б.С.
суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробників» на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року у справі за адміністративним позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях до Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробників», треті особи, на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Департамент з питань цивільного захисту населення та оборонної роботи Житомирської обласної державної адміністрації, Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ, КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ
У серпні 2023 року Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду, з адміністративним позовом до Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробників», в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробів» щодо невжиття заходів і забезпечення приведення у стан готовності захисту споруду - сховище №20119, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.Танкістів, 3;
- зобов`язати Товариство з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробів» привести у стан готовності захисну споруду - сховище №20119, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.Танкістів, 3, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що на виконання рішення ради оборони Житомирської області від 16.03.2023 «Про забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану» було проведено комісійне обстеження захисної споруди сховища №20119 та складено відповідний акт від 12.04.2023. За результатами проведеної оцінки встановлено, що сховище оцінюється як неготове до використання за призначенням (затоплено), рекомендовано балансоутримувачу провести капітальний ремонт сховища, вжити заходів по його укомплектуванню інженерно-технічним обладнанням та спеціальним майном (згідно з вимогами наказу МВС України від 09.07.2018 №579). 30.05.2023 було проведено перевірку утримання зберігання та використання майна - сховища №20119. В ході перевірки встановлено, що сховище наявне, підтоплене ґрунтовими водами, не готове до використання за призначенням.
ІІ. ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробів» щодо невжиття заходів і забезпечення приведення у стан готовності захисту споруду - сховище №20119, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.Танкістів, 3.
Зобов`язано Товариство з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробів» привести у стан готовності захисну споруду - сховище №20119, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.Танкістів, 3, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судом встановлено, що ТОВ «Житомирський завод скловиробів» є правонаступником ВАТ «Житомирський завод скловиробів», відповідно до статуту, зареєстрованого 06.06.2011 за №130514500000085800.
BAT «Житомирський завод скловиробів» було створено в процесі приватизації орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів».
Наказом Регіонального відділення ФДМУ по Житомирській області від 28.07.1995 №80-АО затверджено акт оцінки вартості майна орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів».
Згідно з актом оцінки з вартості майна орендного підприємства була вилучена вартість об`єктів, які не підлягали приватизації, в тому числі об`єкт цивільного захисту сховище №20119 (м. Житомир, вул. Транспортна, 3), який залишився на балансі товариства, як об`єкт права державної власності.
На замовлення Регіонального відділення, за державні кошти на об`єкт цивільного захисту виготовлена технічна документація (інвентарна справа №18313) та на підставі рішення виконкому Житомирської міської ради від 15.12.2011 за №737 видане свідоцтво на право власності за державою Україна в сфері управління Регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області (серія САЕ №489899 від 19.12.2011) (а.с.11).
Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту основними технічними характеристиками захисної споруду - сховища №20119, що за адресою: м. Житомир, вул. Транспортна, 3, є: покажчик захисту (клас сховища, група ПРУ) - III клас; тип проекту: A-III-150/255-84; розташування захисної споруди (вбудовано в будинок (будівлю) - окремо розташовано; рік вводу в експлуатацію: 1989 р; місткість: 150 осіб; загальна площа: 151,2 кв.м; об`єм захисної споруди: 578 (а.с.12-13).
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який діє до теперішнього часу.
Пунктом 14 частиною 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
На виконання рішення ради оборони Житомирської області від 16.03.2023 «Про забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану» було проведено комісійне обстеження захисної споруди сховища №20119 та складено відповідний акт від 12.04.2023 (а.с.14-17).
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №20119 від 12.04.2023 комісією, у присутності директора товариства Петра Костюка, фахівців відділу цивільного захисту Житомирського районного управління Головного управління ДСНС України в Житомирській області, Управління з питань НС та ЦЗН Житомирської міської ради, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища №20119, розташованого за адресою: м. Житомир, вул. Транспортна, 3, органом управління якого є Регіональне відділення, балансоутримувачем ТДВ «Житомирський завод скловиробів».
За результатами проведеної оцінки встановлено, що сховище оцінюється як не готове до використання за призначенням (затоплено), рекомендовано балансоутримувачу провести капітальний ремонт сховища, вжити заходів по його укомплектуванню інженерно-технічним обладнанням та спеціальним майном (згідно з вимогами наказу МВС України від 09.07.2018 №579).
При попередніх перевірках органами ДСНС (акт перевірки від 12.11.2018 (а.с.18-21) було встановлено, що сховище оцінюється як не готове до прийняття осіб, що укриваються, рекомендовано товариству усунути порушення гідроізоляції, опрацювати питання щодо проведення капітального ремонту будівельних конструкцій та інженерно - технічного обладнання Проте, дані рекомендації не були виконані.
На виконання наказу ФДМУ №1998 від 16.12.2009 «Про забезпечення збереження, контролю за використанням та реалізацією пропозицій інвентаризаційних комісій щодо державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишились у них на балансі», керуючись Порядком проведення державними органами приватизації перевірок стану ефективного використання та збереження державного майна, згідно з планом-графіком проведення перевірок у II кварталі 2023 року, затвердженого наказом від 12.04.2023 №177 та наказу Регіонального відділення від 26.05.2023 №236, 30.05.2023 було проведено перевірку утримання зберігання та використання майна - сховища №20119 (а.с.22-24).
У ході перевірки встановлено, що сховище наявне, підтоплене ґрунтовими водами, не готове до використання за призначенням. Рекомендовано привести захисну споруду - сховище у готовність до використання відповідно до рекомендацій, зазначених в акті оцінки стану готовності, забезпечити належне утримання державного майна, яке перебуває на балансі підприємства.
Копія акта листом від 28.06.2023 №11-13-831 направлена на адресу відповідача (а.с.25).
Крім того, листом від 08.06.2023 №11-13-748 Регіональне відділення вкотре наголосило про необхідність приведення сховища до використання за призначенням. Просило повідомити про вжиті заходи, про усунення зауважень, викладених в акті обстеження та про приведення споруди у готовність до використання за призначенням (а.с.26).
Проте, ТОВ "Житомирський завод скловиробів" не відреагувало ні на зауваження та рекомендації комісії, ні на листи Регіонального відділення, вказана бездіяльність відповідача слугувала підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.
IV. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що сховище №20119 перебуває у власності (балансоутримувача), що в силу ч.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України та наведеного аналізу нормативно-правових актів зумовлює обов`язок по утриманню цієї захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням за рахунок власних коштів.
Оскільки відповідач був неодноразово попереджений про необхідність утримання укриття у належному стані, саме на нього покладається обов`язок щодо приведення цього укриття до належного стану, однак відповідач не довів факт вчинення дій щодо усунення усіх недоліків укриття.
V. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, оскаржив його в апеляційному порядку з вимогою скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, апелянт зазначив, що суд першої інстанції не отримав та не дослідив докази передачі майна на баланс відповідача, не отримав та не дослідив докази, які б визначали статус будівлі як захисної споруди, а також інших документів, які б давали підстави вважати, що відповідач зобов`язаний утримувати захисну споруду.
Відтак, висновок суду першої інстанції про те , що балансоутримувачем захисної споруди є відповідач - передчасний, та не підтверджується жодними доказами, які містяться у матеріалах справи.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, тому просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
VI. ОЦІНКА АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Апеляційний суд, перевіривши доводи апеляційної скарги, виходячи з меж апеляційного перегляду, визначених ст. 308 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
Згідно вимог ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Згідно з вимогами ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Частиною 2 статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією держави-терориста російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який триває і на даний час.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
У пункті 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Суб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації (частина друга статті 6 Кодексу цивільного захисту України).
Частиною шостою статті 32 Кодексу цивільного захисту України визначено, що проектування, будівництво, пристосування i розміщення захисних споруд та об`єктів подвійного призначення здійснюються згідно з нормами, які розробляються відповідно до Закону України «Про будівельні норми».
Фінансування заходів щодо проектування та будівництва об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та пристосування інших об`єктів для укриття населення може здійснюватися за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та інших не заборонених законодавством джерел. Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел ( ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України).
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням; балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Пунктом 9 Порядку установлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
З огляду на викладене, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено частиною 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.
При цьому, відповідальність за порушення вимог щодо утримання у готовності до використання за призначенням та експлуатації об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту в мирний час та в особливий період несуть власники, користувачі об`єктів та юридичні особи, на балансі яких вони перебувають, відповідно до закону ( ч. 18 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України).
Судом встановлено, що ТОВ «Житомирський завод скловиробів» є правонаступником ВАТ «Житомирський завод скловиробів», відповідно до статуту, зареєстрованого 06.06.2011 за №130514500000085800.
BAT «Житомирський завод скловиробів» було створено в процесі приватизації орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів».
Наказом Регіонального відділення ФДМУ по Житомирській області від 28.07.1995 №80-АО затверджено акт оцінки вартості майна орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів».
Згідно з актом оцінки з вартості майна орендного підприємства була вилучена вартість об`єктів, які не підлягали приватизації, в тому числі об`єкт цивільного захисту сховище №20119 (м. Житомир, вул. Транспортна, 3), який залишився на балансі товариства, як об`єкт права державної власності.
На замовлення Регіонального відділення, за державні кошти на об`єкт цивільного захисту виготовлена технічна документація (інвентарна справа №18313) та на підставі рішення виконкому Житомирської міської ради від 15.12.2011 за №737 видане свідоцтво на право власності за державою Україна в сфері управління Регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області (серія САЕ №489899 від 19.12.2011) (а.с.11).
Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту основними технічними характеристиками захисної споруду - сховища №20119, що за адресою: м. Житомир, вул. Транспортна, 3, є: покажчик захисту (клас сховища, група ПРУ) - III клас; тип проекту: A-III-150/255-84; розташування захисної споруди (вбудовано в будинок (будівлю) - окремо розташовано; рік вводу в експлуатацію: 1989 р; місткість: 150 осіб; загальна площа: 151,2 кв.м; об`єм захисної споруди: 578 (а.с.12-13).
На виконання рішення ради оборони Житомирської області від 16.03.2023 «Про забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану» було проведено комісійне обстеження захисної споруди сховища №20119 та складено відповідний акт від 12.04.2023 (а.с.14-17).
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №20119 від 12.04.2023 комісією, у присутності директора товариства Петра Костюка, фахівців відділу цивільного захисту Житомирського районного управління Головного управління ДСНС України в Житомирській області, Управління з питань НС та ЦЗН Житомирської міської ради, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища №20119, розташованого за адресою: м. Житомир, вул. Транспортна, 3, органом управління якого є Регіональне відділення, балансоутримувачем ТДВ «Житомирський завод скловиробів».
За результатами проведеної оцінки встановлено, що сховище оцінюється як не готове до використання за призначенням (затоплено), рекомендовано балансоутримувачу провести капітальний ремонт сховища, вжити заходів по його укомплектуванню інженерно-технічним обладнанням та спеціальним майном (згідно з вимогами наказу МВС України від 09.07.2018 №579).
При попередніх перевірках органами ДСНС (акт перевірки від 12.11.2018 (а.с.18-21) було встановлено, що сховище оцінюється як не готове до прийняття осіб, що укриваються, рекомендовано товариству усунути порушення гідроізоляції, опрацювати питання щодо проведення капітального ремонту будівельних конструкцій та інженерно - технічного обладнання Проте, дані рекомендації не були виконані.
На виконання наказу ФДМУ №1998 від 16.12.2009 «Про забезпечення збереження, контролю за використанням та реалізацією пропозицій інвентаризаційних комісій щодо державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишились у них на балансі», керуючись Порядком проведення державними органами приватизації перевірок стану ефективного використання та збереження державного майна, згідно з планом-графіком проведення перевірок у II кварталі 2023 року, затвердженого наказом від 12.04.2023 №177 та наказу Регіонального відділення від 26.05.2023 №236, 30.05.2023 було проведено перевірку утримання зберігання та використання майна - сховища №20119 (а.с.22-24).
У ході перевірки встановлено, що сховище наявне, підтоплене ґрунтовими водами, не готове до використання за призначенням. Рекомендовано привести захисну споруду - сховище у готовність до використання відповідно до рекомендацій, зазначених в акті оцінки стану готовності, забезпечити належне утримання державного майна, яке перебуває на балансі підприємства.
Копія акта листом від 28.06.2023 №11-13-831 направлена на адресу відповідача (а.с.25).
Крім того, листом від 08.06.2023 №11-13-748 Регіональне відділення вкотре наголосило про необхідність приведення сховища до використання за призначенням. Просило повідомити про вжиті заходи, про усунення зауважень, викладених в акті обстеження та про приведення споруди у готовність до використання за призначенням (а.с.26).
Проте, з актів перевірок вбачається, що вищевказані порушення балансоутримувачем не усуваються, що свідчить про ігнорування та невжиття відповідних заходів балансоутримувачем задля усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.
Слід відмітити, що балансоутримувач обізнаний про те, що сховище перебуває у стані «не готове» та потребує усунення недоліків, які неодноразово фіксувалися в актах оцінки стану готовності, балансоутримувач був присутній при обстеженнях та протягом тривалого часу не вживав заходів до їх усунення.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки відповідачем не надано докази щодо приведення спірного укриття у готовність до використання за призначенням, то позовні вимоги підлягають задоволенню.
Що стосується доводів відповідача про те, що він не є ні власником, ні балансоутримувачем спірної захисної споруди, то колегія суддів такі доводи відхиляє, з огляду на таке.
Досліджуючи наявні у матеріалах справи докази, колегія суддів встановила наступне.
Товариство з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробів» є правонаступником ВАТ «Житомирський завод скловиробів», відповідно до статуту, зареєстрованого 06.06.2011 за №130514500000085800.
ВАТ «Житомирський завод скловиробів» було створено в процесі приватизації орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів». Наказом Регіонального відділення ФДМУ по Житомирській області від 28.07.1995 №80-АО затверджено акт оцінки вартості майна орендного підприємства «Житомирський завод скловиробів».
Згідно з актом оцінки з вартості майна орендного підприємства була вилучена вартість об`єктів, які не підлягали приватизації, в тому числі об`єкт цивільного захисту - сховище № 2011 9 (м. Житомир, вул. Транспортна, 3), який залишився на балансі товариства, як об`єкт права державної власності.
Пунктом 39 Методики оцінки вартості об`єктів приватизації, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.1995 № 36, на підставі якої здійснювалась оцінка вартості майна підприємства, передбачені умови зміни вартості майна. Так, вартість майна цілісного майнового комплексу зменшується на вартість об`єктів, що не підлягають приватизації.
Відповідно до ст. 5 Закону України/"Про приватизацію державного майна" у редакції, що діяла на момент приватизації підприємства, приватизації не підлягали об`єкти державної власності, необхідні державі для виконання своїх функцій. Об`єкти цивільного захисту і (сховища та протирадіаційні укриття) необхідні державі для виконання функцій щодо забезпечення захисту громадян країни у разі надзвичайних ситуацій, в тому числі під час катастроф та воєнних дій, а відтак не можуть бути приватизовані, що в подальшому було уточнено законодавцем. Так, ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" у редакції від 19.02.1997 законодавцем були конкретно зазначені об`єкти необхідні державі для виконання своїх функцій. Закон України «Про приватизацію державного майна» в ч.2 містить вичерпний перелік об`єктів, які не підлягають приватизації. Серед даного переліку у пункті «в» зазначені і протирадіаційні споруди (сховища та протирадіаційні укриття).
У редакції ст. 5 Закону України „Про приватизацію державного майна, яка діє на сьогодні, приватизації не підлягають захисні споруди цивільного захисту. Тобто, і чинним на момент приватизації підприємства законодавством і діючим на даний час законодавством, встановлена пряма заборона на приватизацію об`єктів цивільної оборони.
Вилучення вартості майна, яке не підлягає приватизації з вартості цілісного майнового комплексу Житомирського заводу скловиробів на суму 1665611820 тис крб (приміщення цивільної оборони також підтверджується Планом приватизації, затвердженим 04.08.1995 року,
Враховуючи вищевикладене, та законодавчу заборону, в процесі приватизації до статутного капіталу Відкритого акціонерного товариства «Житомирський-завод скловиробів» не увійшов об`єкт цивільної оборони та залишився на балансі товариства як об`єкт права державної власності.
Відповідно до Закону України «Про управління об`єктами державної власності» та Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариству процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68 регіональне відділення є органом управління, який вибирає і забезпечує спосіб та умови подальшого використання державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств в процесі приватизації.
Регіональним відділенням на виконання наказу Фонду державного майна України від 16.12.2009 № 1998 «Про забезпеченні збереження, контролю за використанням та реалізацією пропозицій інвентаризаційних комісій щодо державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилось у них на балансі» проводились перевірки утримання, зберігання та використання державного майна, яке при приватизації не увійшло до статутного капіталу ТДВ «Житомирський завод скловиробів» та залишилось на його балансі як державне майно.
Так, згідно акту перевірки від 27,03.2002 встановлено, що укриття цивільної оборони (м. Житомир, вул. Транспортна, 3) дійсно наявне. З вищезазначеним актом перевірки також було ознайомлене ВАТ „Житомирський завод скловиробів, акт підписаний головою правління Костюком П.І.. В акті в пропозиціях було зазначено, що укриття цивільної оборони залишити на балансі підприємства до вияснення питання його використання. Відповідальність за збереження державного майна несе балансоутримувач.
Крім того, на виконання вимог чинного законодавства, з метою інвентаризації майна, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу товариства та залишилось на його балансі як державне майно, було .створено інвентаризаційну комісію, до складу якої входили в тому числі, голова правління та головний бухгалтер ВАТ «Житомирський завод скловиробів». За результатами інвентаризації, комісією було складено протокол від 12.09.2005. Згідно з пропозиціями інвентаризаційної комісії об`єкт цивільної оборони залишається на балансі підприємства. У звіті про інвентаризацію об`єктів, який є додатком до протоколу інвентаризаційної комісії, зазначено, що укриття ЦО залишити на балансі підприємства.
В подальшому ТДВ «Житомирський завод скловиробів» неодноразово підтверджувало наявність на балансі підприємства будівлі цивільного захисту № 20119 (звіти про інвентаризацію в період 2007 - 2022 років).
До того ж, у матеріалах справи міститься довідка від 05.08.2013, якою ТДВ зазначає, що будівля цивільного захисту обліковується на забалансовому рахунку підприємства.
Факт перебування об`єкта цивільного захисту - сховища № 20119 (м. Житомир, вул. Транспортна, 3) на обліку захисних споруд цивільного захисту підтверджується Актами оцінки стану готовності, Актами комплексної перевірки захисної споруди, які складалися представниками Житомирського районного управління ГУ ДСНС у Житомирській області, управління з питань НС та ЦЗН Житомирської міської ради.
При перевірках приймав участь директор ТДВ «Житомирський завод скловиробів» П.Костюк або інша уповноважена особа.
В Актах оцінки стану готовності зазначено, що балансоутримувачем захисної споруди є ТДВ «Житомирський завод скловиробів» і підприємство жодного разу не заперечило щодо цього факту.
Отже, з моменту приватизації (наказ про завершення приватизації від 30.09.1996 ) до подання апеляційної скарги по даній справі, ВАТ (ТЗД) «Житомирський завод скловиробів» не оспорював факт перебування у нього на балансі спірного приміщення.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірна захисна споруда перебуває на бухгалтерському обліку ВАТ (ТЗД) «Житомирський завод скловиробів», отже, відповідач вважається балансоутримувачем цього майна.
Відтак, доводи апеляційної скарги жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, тому не є підставою для скасування оскаржуваного рішення суду.
Крім того, судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
VII. ВИСНОВКИ СУДУ
З огляду на викладене, колегія суддів уважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.
Згідно з частини 1 статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права та підстав для його скасування не вбачається, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю «Житомирський завод скловиробників» залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Моніч Б.С. Судді Біла Л.М. Гонтарук В. М.
| Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 26.08.2025 |
| Оприлюднено | 28.08.2025 |
| Номер документу | 129760535 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Моніч Б.С.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні