Постанова
від 15.12.2010 по справі 2/306-11/126
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2010 р. № 2/306-11/126

Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:

Божок В.С.- головуючого,

Костенко Т.Ф.,

Коробенко Г.П.

розглянувши матеріали

касаційної скарги Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Реал-Контрак т"

на постанову Київського апеляційного г осподарського суду

від 06.10.2010

у справі господарського суду міста Києва

за позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Реал-Контрак т"

до 1. Київської міської ради

2. Головного управління земе льних ресурсів виконавчого о ргану Київської міської ради

за участю прокуратури міста Києва

про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним

в судовому засіданні взял и участь представники:

від позивача: не з' явились

від відповідача: 1. Дорошенко О.С. - дов. № 225-КР-994 від 28.09.2010

2. не з' явились

від Генеральної прокурату ри України: Шаблін Є.І. - прокурор в ідділу, дісн. до 26.08.2012

ВСТАНОВИВ:

Рішенням від 29.06.2010 госпо дарського суду міста Києва (с уддя: Смирнова Ю.М. ) у задоволе нні позовних вимог відмовлен о.

Постановою від 06.10.2010 Київсько го апеляційного господарськ ого суду (судді: Кондес Л.О. - гол овуючий, Куровського С.В., Нєсвєтова Н.М.) рішення ві д 29.06.2010 господарського суду м. К иєва залишено без змін.

Судові рішення мотивован і тим, право на оренду і відпов ідне користування земельною ділянкою виникає на підстав і договору оренди, укладеног о у встановленому законом по рядку, за яким між сторонами в иникають конкретні права та обов'язки. Право на оренду зем ельної ділянки виникає лише за умов дотримання вимог ст. 12 4 Земельного Кодексу України і ст. 16 Закону України "Про орен ду землі". Умови договору, який позивач просить визнати укл аденим, сторонами не узгоджу валися; згоди щодо укладення договору сторонами не досяг нуто. Проект відведення земе льної ділянки не є правовста новлюючим документом, спрямо ваним на набуття, зміну або пр ипинення прав та обов'язків с торін, а є лише невід'ємною час тиною договору оренди земель ної ділянки, відповідно ч. 4 ст . 15 Закону України "Про оренду з емлі". Таким чином, вимоги пози вача про визнання договору о ренди земельної ділянки укла деним є необгрунтованими.

Не погоджуючись з судовим и рішеннями ТОВ "Реал-Конт ракт" звернулось до Вищого го сподарського суду України з касаційною скаргою і просит ь їх скасувати, посилаючись н а те, що судами порушені норми матеріального та процесуаль ного права, зокрема, ст. 184 Госпо дарського кодексу України, с т. 124 Земельного кодексу Украї ни.

Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального і процесуального права при ви несенні оспорюваного судово го акта, знаходить необхідни м у задоволенні касаційної с карги відмовити.

За пунктом 12 Перехідних пол ожень Земельного кодексу Укр аїни до розмежування земель державної і комунальної влас ності повноваження щодо розп орядження землями ( крім земе ль, переданих у приватну влас ність, та земель, на яких розта шовані державні, в тому числі казенні, підприємства, госпо дарські товариства, у статут них фондах яких державі нале жать частки (акції, паї), об'єкт и незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти), в межах населених пунктів, зді йснюють відповідні сільські , селищні, міські ради, а за меж ами населених пунктів - відп овідні органи виконавчої вла ди.

Статтею 9 Земельного кодекс у України встановлено, що до п овноважень Київської місько ї ради у галузі земельних від носин на її території належи ть, зокрема, розпорядження зе млями територіальної громад и міста; передача земельних д ілянок комунальної власност і у власність громадян та юри дичних осіб відповідно до ць ого Кодексу; надання земельн их ділянок у користування із земель комунальної власност і відповідно до цього Кодекс у; організація землеустрою.

Відповідно до ст. 144 Конститу ції України органи місцевого самоврядування в межах повн оважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов 'язковими до виконання на від повідній території. Порядок та умови набуття права корис тування земельною ділянкою н а умовах оренди встановлено Земельним кодексом України т а Законом України "Про оренду землі".

За ст. 93, ч. 1 ст. 124 Земельного ко дексу України право оренди з емельної ділянки - це заснова не на договорі термінове пла тне володіння та користуванн я земельною ділянкою, необхі дною орендарю для ведення пі дприємницької та іншої діяль ності. Передача в оренду земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування шляхом укладення дого вору оренди земельної ділянк и.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я" передбачено, що питання рег улювання земельних відносин вирішуються виключно на пле нарних засіданнях міської ра ди.

Відповідно до приписів ст. 1 6 Закону України "Про оренду зе млі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комуна льної власності, подає до від повідного органу виконавчої влади чи органу місцевого са моврядування за місцем розта шування земельної ділянки за яву (клопотання), розгляд якої і надання земельної ділянки в оренду проводиться в поряд ку, встановленому Земельним кодексом України, при цьому, с торони укладають договір оре нди землі лише у разі згоди ор ендодавця передати земельну ділянку в оренду.

Згідно ст. 124 Земельного коде ксу України передача в оренд у земельних ділянок, що переб увають у державній або комун альній власності, здійснюєть ся на підставі рішення відпо відного органу виконавчої вл ади або органу місцевого сам оврядування чи договору купі влі-продажу права оренди зем ельної ділянки (у разі продаж у права оренди) шляхом укладе ння договору оренди земельно ї ділянки. Передача в оренду з емельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудов у здійснюється за проектами відведення в порядку встанов леному статтями 118,123 цього Коде ксу.

Статтею 123 Земельного кодек су України встановлено, що на дання земельних ділянок держ авної або комунальної власно сті у користування здійснюєт ься на підставі рішень орган ів виконавчої влади або орга нів місцевого самоврядуванн я. Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі: зміни цільового признач ення земельних ділянок відпо відно до закону; надання у кор истування земельних ділянок , межі яких не встановлені в на турі (на місцевості).

Особа, зацікавлена в одержа нні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності з а проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання доз волу на його розробку до відп овідної сільської, селищної, міської, районної, обласної р ади, Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автономн ої Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У к лопотанні зазначаються оріє нтовний розмір земельної діл янки та її цільове призначен ня. До клопотання додаються г рафічні матеріали, на яких за значено бажане місце розташу вання та розмір земельної ді лянки, письмова згода землек ористувача, засвідчена нотар іально (у разі вилучення земе льної ділянки).

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні. Умови і строки розробл ення проектів землеустрою що до відведення земельних діля нок визначаються договором, укладеним замовником з викон авцем цих робіт відповідно д о типового договору. Типовий договір на розроблення прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки затвер джується Кабінетом Міністрі в України.

Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою.

Комісія протягом трьох тиж нів з дня одержання проекту н адає відповідному органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування свій ви сновок щодо погодження проек ту або відмови у його погодже нні.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає рішення про надання земельн ої ділянки у користування.

Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки; вилучення земел ьних ділянок у землекористув ачів із затвердженням умов в илучення земельних ділянок ( у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у ко ристування з визначенням умо в її використання і затвердж енням умов надання, у тому чис лі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сі льськогосподарського та ліс огосподарського виробництв а.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого са моврядування у наданні земел ьної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскарж ені до суду.

Порядок надання земельних ділянок у користування в м. Ки єві затверджений рішенням Ки ївради від 26 червня 2003 N 512/672 та ріш енням Київради від 15 липня 2004 р оку N 457/1867.

Господарськими судами вст ановлено, що 11.02.2003 ТОВ "Реал -Конт ракт" звернулось до Київсько ї міської ради з клопотанням № 01/11 про надання земельної діл янки для будівництва, експл уатації та обслуговування ка фе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуг овування автомобілів на пере тині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонсько му районі м. Києва.

Землевпорядною організаці єю - комунальним підприємств ом "Київський міський центр з емельного кадастру та приват изації землі" за замовленням позивача було розроблено пр оект землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок для б удівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозап равного комплексу та сервісн ого центру обслуговування ав томобілів на перетині Мінськ ого проспекту та Окружної до роги у Оболонському районі м . Києва.

Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земель ного кодексу України проект відведення земельної ділянк и погоджується із землекорис тувачем, органом по земельни х ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічни м органами, органами архітек тури та охорони культурної с падщини і після одержання ви сновку державної землевпоря дної експертизи по об'єктах, я кі їй підлягають, подається д о відповідної державної адмі ністрації або сільської, сел ищної, міської ради, які розгл ядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, при ймають рішення про надання з емельної ділянки.

Як встановлено господарсь кими судами проект відведен ня земельної ділянки на пере тині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонсько му районі м. Києва погоджений позивачем із відповідними о рганами, про що свідчать пози тивні висновки, що знаходять ся в матеріалах справи та від повідно до вимог Закону Укра їни "Про державну експертизу землевпорядної документаці ї", проект пройшов державну ек спертизу в Київському місько му головному управлінні земе льних ресурсів Державного ко мітету по земельних ресурсах , про що свідчить позитивний в исновок державної землевпор ядної експертизи № 05-45 від 14.09.2005.

Листом від 22.04.2008 №05-358/15060 Головно го управління земельних ресу рсів виконавчого органу Київ ради (Київської міської держ авної адміністрації), за дору ченням заступника Київськог о міського голови від 20.03.2008 за № 11059, повідомлено ТОВ "Реал-Конт ракт" про те, що на сьогоднішні й день рішення Київради про п ередачу земельної ділянки то вариству з обмеженою відпові дальністю "Реал-Контракт" не п риймалось.

Згідно ст. 116 Земельного коде ксу України громадяни та юри дичні особи набувають право власності та право користува ння земельними ділянками з з емель державної та комунальн ої власності за рішеннями ор ганів виконавчої влади або о рганів місцевого самоврядув ання та державних органів пр иватизації щодо земельних ді лянок, на яких розташовані об 'єкти, що підлягають приватиз ації, в межах їх повноважень, в изначених Земельним кодексо м України.

Відповідно до ст. 125, ст. 126 Земе льного кодексу України право власності на земельну ділян ку, а також право постійного к ористування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстра ції цих прав. Право оренди зем ельної ділянки посвідчуєтьс я договором оренди землі, зар еєстрованим відповідно до за кону.

Враховуючи вищевикладені норми законодавства,обов'язк овою передумовою для укладен ня договору оренди земельної ділянки із земель комунальн ої власності є відповідне рі шення органу місцевого самов рядування, в даному випадку К иївської міської ради.

Господарськими судами вст ановлено, Київська міська ра да рішень щодо надання у кори стування (оренду) позивачу зе мельної ділянки для будівниц тва, експлуатації та обслуго вування кафе, автозаправного комплексу та сервісного цен тру обслуговування автомобі лів на перетині Мінського пр оспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва , не приймала.

Оскільки необхідною перед умовою укладення договору ор енди земельної ділянки, яка п еребуває у комунальній власн ості, є наявність рішення від повідного органу про надання земельної ділянки, вимоги по зивача про визнання договору оренди земельної ділянки ук ладеним за відсутності відпо відного рішення, є безпідста вними.

Крім того, господарські суд и дійшли обґрунтованого висн овку про безпідставні вимог и позивача щодо зобов' язанн я Головного управління земел ьних ресурсів виконавчого ор гану Київради (Київської міс ької державної адміністраці ї) зареєструвати договір оре нди, оскільки державна реєст рація договору оренди спірно ї земельної ділянки неможлив а у зв'язку з відсутністю само го факту укладення такого до говору.

За ст. 20 Закону України "Про о ренду землі" укладений догов ір оренди землі підлягає дер жавній реєстрації.

Відповідно до Положення пр о Головне управління земельн их ресурсів виконавчого орга ну Київради (Київської міськ ої державної адміністрації), що затверджене рішенням Киї вської міської ради від 19.12.2002 №1 82/342, дане управління організов ує видачу державних актів на право власності на землю і пр аво користування землею, офо рмлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.

Згідно рішення Київради ві д 29.05.2003 №433/593 "Про забезпечення ефе ктивного землекористування в місті Києві" Головному упра влінню земельних ресурсів ви конавчого органу Київради (К иївської міської державної а дміністрації) доручено у пов ному обсязі здійснювати підг отовку документів, що посвід чують право власності та пра во користування, відповідно до пункту "з" ст. 9 та п. "є" ст. 184 Зем ельного кодексу України.

В даному випадку, документ, який посвідчує право користу вання спірною земельною діля нкою у позивача відсутній.

Зважаючи на викладене, коле гія суддів вважає, що господа рськими судами дана правильн а юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення в ідповідають чинному законо давству України та обставина м справи і підстав для їх ска сування немає.

На підставі викладеного, к еруючись ст. 1115, п.1 ст. 1119, ст.11111 Госп одарського процесуального к одексу України, Вищий господ арський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволенні касацій ної скарги відмовити.

Постанову від 06.10.2010 Київськог о апеляційного господарсько го суду зі справи №2/306-11/126 залиш ити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді Т.Ф. Костенко

Г .П. Коробенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.12.2010
Оприлюднено24.12.2010
Номер документу12984280
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/306-11/126

Постанова від 15.12.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 16.11.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 15.06.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні