ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕР КАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2010 року Справ а №12/1971
Господарський суд Чер каської області в складі гол овуючого судді Грачова В.М., пр и секретарях Луговій І.В., Каду сі Н.В., за участю представникі в сторін: позивача - Бурби Л.В. за довіреністю, відпові дача - Назаренка В.І. за п осадою (сільський голова), тре тьої особи - Сєркової С.Г. за дорученням, у відкритому с удовому засіданні, в приміще нні суду в м. Черкаси, розгляну вши справу за позовом Держав ної екологічної інспекції в Черкаській області до Скорик івської сільської ради за уч астю третьої особи, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору на стороні відпо відача - Золотоніської райо нної державної адміністраці ї про відшкодування шкоди, за вданої внаслідок забрудненн я атмосферного повітря в роз мірі 35836 грн. 33 коп.,
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов до від повідача про відшкодування н им збитків, заподіяних держа ві наднормативним викидом за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря, у розмірі 35836 грн. 33 коп. та судових витрат.
В судовому засіданні предс тавники позивача позовні вим оги з підстав, викладених в по зовній заяві, підтримали і пр осили суд їх задовольнити.
Відповідач 29.11.2010 року через к анцелярію суду подав письмов ий відзив на позов. Із відзиву і пояснень представника від повідача в суді слідує, що поз ов він не визнав і просив суд п озивачу в задоволенні позову відмовити з мотивів недовед еності та необґрунтованості позовних вимог.
Ухвалою суду від 02.11.2010 року за лучено до участі у справі в як ості третьої особи, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору, на стороні відпо відача - Золотоніську район ну державну адміністрацію. І з її відзиву від 25.11.2010 року № 526/01-41 т а пояснень представника в су дових засіданнях вбачаєтьс я, що третя особа підтримує по зицію та заперечення проти п озову відповідача.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши наявні в справі письмові док ази та оцінивши їх у сукупнос ті, суд позов задовольняє пов ністю з наступних підстав.
Із акта планової перевірки дотримання вимог природоохо ронного законодавства від 15.04 .2010 року вбачається, що державн ими інспекторами з ОНПС Черк аської області Траченко І.В . та Забєліним П.О. прове дена планова перевірка відпо відача. За результатами пере вірки встановлено, що відпов ідачем в результаті експлуат ації сміттєзвалища здійснюю ться викиди забруднюючих реч овин в атмосферне повітря, за відсутності відповідного до зволу уповноважених органів , що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закон у України «Про охорону атмос ферного повітря».
За результатами перевірки складено відповідний акт (а. с . 3-7), протокол про адміністрати вне правопорушення № 002415 від 15.04 .2010 року (а. с. 11), відповідачу внес ено та направлено припис про усунення виявлених порушень № 90 від 19.04.2010 року, в якому, зокрем а, приписано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речо вин, які утворюються при експ луатації сміттєзвалища, в ат мосферне повітря в строк до 19. 06.2010 року (а. с. 23-24, 38).
Постановою позивача від 19.04.2 010 року № 002020 (а. с. 12) сільський голо ва ОСОБА_1. визнана винною у вчиненні правопорушення, п ередбаченого ст.ст. 20, 68 Закону України «Про охорону навколи шнього природного середовищ а», ст. ст. 10, 11 Закону України «Пр о охорону атмосферного повіт ря», яке полягає у тому, що вон а, будучи відповідальною пос адовою особою допустила неви конання вимоги дозволу на ро зміщення відходів у 2010 році ві д 15.09.2009 року № 6, зокрема дотриман ня вимог природоохоронного з аконодавства, за його вчинен ня на підставі, зокрема, ст.ст. 78 ч. 1, 82-1, 188-5 КУпАП на неї накладен о адміністративне стягнення у виді штрафу.
Згідно з довідкою відповід ача № 86 від 15.04.2010 року, ним за пері од з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року на сіл ьське сміттєзвалище вивезен о 25 тонн сміття, а за період з 01. 01.2010 року по 15.04.2010 року - 60 тонн.
Відповідно до повідомленн я першого заступника начальн ика Державного управління ох орони навколишнього природн ого середовища в Черкаській області від 07.06.2010 року № 2784/04, дозв іл на викиди забруднюючих ре човин в атмосферне повітря с таціонарними джерелами Скор иківської сільської ради від сутній (а. с. 9).
Із матеріалів справи та поя снень представників відпові дача та третьої особи в судов их засіданнях, вбачається, що вжиття заходів щодо отриман ня дозволу відповідачем було розпочато лише після провед ення перевірки, зокрема 19.10.2010 ро ку між відповідачем та ПП «На уктехпроект»було укладено д оговір № 50 на розробку докумен тів, що обґрунтовують обсяги викидів та складання звіту п о «Інвентаризації викидів за бруднюючих речовин в атмосфе ру для сміттєзвалища», рішен ням виконавчого комітету Ско риківської сільської ради в ід 26.11.2010 року № 52 утворено комісі ю з питань поводження з безха зяйними відходами та затверд жено «Перспективний план зах одів у сфері поводження з від ходами на 2011 рік по Скориківсь кій сільській раді».
Згідно з розрахунком позив ача, проведеним у відповідно сті з Методикою розрахунку р озмірів відшкодування збитк ів, які заподіяні державі в ре зультаті наднормативних вик идів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердж еною наказом Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України від 10.1 2.2008 року № 639, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 21.01.2009 року за № 48/16064, розмір з битків складає 35836 грн. 33 коп. (а. с . 8)
Відповідно до ст. 2 Закону У країни «Про охорону атмосфер ного повітря»відносини в гал узі охорони атмосферного пов ітря регулюються цим Законом , Законом України «Про охорон у навколишнього природного с ередовища»та іншими нормати вно-правовими актами. Перелі к видів порушень законодавст ва в галузі охорони атмосфер ного повітря визначено у ста тті 33 цього Закону, до них, зокр ема, віднесено: перевищення н ормативів допустимих викиді в забруднюючих речовин стаці онарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранич нодопустимого впливу фізичн их та біологічних факторів с таціонарних джерел; викиди з абруднюючих речовин в атмосф ерне повітря без дозволу спе ціально уповноважених на те органів виконавчої влади від повідно до закону; перевищен ня обсягів викидів забруднюю чих речовин, встановлених у д озволах на викиди забруднююч их речовин в атмосферне пові тря; недотримання вимог, пере дбачених дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмос ферне повітря.
У відповідності до ст. 1 Зако ну України «Про охорону атмо сферного повітря», забруднен ня атмосферного повітря - це з мінення складу і властивосте й атмосферного повітря в рез ультаті надходження або утво рення в ньому фізичних, біоло гічних факторів і (або) хімічн их сполук, що можуть несприят ливо впливати на здоров'я люд ини та стан навколишнього пр иродного середовища. При цьо му, викид - це надходження в ат мосферне повітря забруднююч их речовин (речовина хімічно го або біологічного походжен ня, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може п рямо або опосередковано спра вляти негативний вплив на зд оров'я людини та стан навколи шнього природного середовищ а) або суміші таких речовин.
Обов'язки підприємств, уста нов, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької д іяльності щодо охорони атмос ферного повітря встановлені у ст. 10 Закону України «Про охо рону атмосферного повітря».
Статтею 11 Закону «Про охор ону атмосферного повітря»пе редбачено, що для забезпечен ня екологічної безпеки, ство рення сприятливого середови ща життєдіяльності, запобіга ння шкідливому впливу атмосф ерного повітря на здоров'я лю дей та навколишнє природне с ередовище здійснюється регу лювання викидів найбільш пош ирених і небезпечних забрудн юючих речовин, перелік яких в становлюється Кабінетом Мін істрів України. Викиди забру днюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.
Порядком проведення та опл ати робіт, пов'язаних з видаче ю дозволів на викиди забрудн юючих речовин в атмосфері по вітря стаціонарними джерела ми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302, встановлено, що до звіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, устано вам, організаціям та громадя нам - підприємцям експлуатув ати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забрудню ючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлен их відповідних нормативів гр аничнодопустимих викидів та вимог до технологічних проц есів у частині обмеження вик идів забруднюючих речовин пр отягом визначеного дозволі т ерміну.
Відшкодування шкоди, запод іяної порушенням природоохо ронного законодавства, за св оєю правовою природою є відш кодування позадоговірної шк оди, тобто деліктною відпові дальністю.
Загальне положення про ци вільно-правову відповідальн ість за завдання позадоговір ної шкоди втілено у ст. 1166 Цивіл ьного кодексу України, відпо відно до якої майнова шкода, з авдана неправомірними рішен нями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особ и, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особ и, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала .
Підставою деліктної відпо відальності є протиправне шк ідливе винне діяння особи, як а завдала шкоду. Для відшкоду вання завданої шкоди необхід но довести такі факти як непр авомірність поведінки особи ; вина завдавача шкоди; наявні сть шкоди; причинний зв'язок м іж протиправною поведінкою т а заподіяною шкодою.
В деліктних правовідноси нах саме на позивача поклада ється обов'язок довести наяв ність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки зап одіювача шкоди та причинний зв'язок такої поведінки із за подіяною шкодою, в свою чергу , відповідач повинен довести , що в його діях (діях його прац івників) відсутня вина у запо діянні шкоди.
За загальними правилами в ідшкодування шкоди, визначен ими у ст. 1192 ЦК України, особа, як а завдала шкоди майну, може ві дшкодувати її способом відшк одування в натурі або відшко дуванням завданих збитків.
Стаття 41 Закону України «Пр о охорону навколишнього прир одного середовища»встановл ює економічні заходи забезпе чення охорони навколишнього природного середовища, зокр ема, передбачає відшкодуванн я в установленому порядку зб итків, завданих порушенням з аконодавства про охорону нав колишнього природного серед овища.
Згідно з ст.ст. 68, 69 Закону Укра їни «Про охорону навколишньо го природного середовища», п ідприємства, установи, орган ізації та громадяни зобов'яз ані відшкодовувати шкоду, за подіяну ними внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища, в порядку та розм ірах, встановлених законодав ством України; шкода, заподія на внаслідок порушення закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а, підлягає компенсації, як пр авило, в повному обсязі без за стосування норм зниження роз міру стягнення та незалежно від збору за забруднення нав колишнього природного серед овища та погіршення якості п риродних ресурсів.
Відповідно до статті 34 Зак ону України «Про охорону атм осферного повітря»шкода, зав дана порушенням законодавст ва про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодува нню у порядку та розмірах, вст ановлених законом.
Наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 10.12.2008 р оку № 639 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкод ування збитків, які заподіян і державі в результаті надно рмативних викидів забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря. Наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції 21.01.2009 рок у за № 48/16064 і набрав чинності 01.02.200 9 року. У зв' язку з прийняттям зазначеного наказу Мінприро ди визнав таким, що втратив чи нність, наказ Мінекобезпеки від 18.05.1995 № 38 «Про затвердження М етодики розрахунку розмірів відшкодування збитків…», що діяв до цього.
Підпунктом 2.1.2. пункту 2.1. Мето дики розрахунку розмірів від шкодування збитків, які запо діяні державі в результаті н аднормативних викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказ ом Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України від 10.12.2008 р. № 639 (далі Методика), передбачено, що над нормативними викидами забру днюючих речовин в атмосферне повітря вважаються, зокрема , викиди забруднюючих речови н, на які відсутній дозвіл на в икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціона рними джерелами, уключаючи о кремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регул юванню відповідно до законод авства.
Згідно п. 2.2. п. п. 2.7.1. п. 2.7. Методик и, факт наднормативного вики ду забруднюючих речовин в ат мосферне повітря встановлює ться державними інспекторам и при проведенні перевірки с уб'єктів господарювання інст рументально-лабораторними м етодами контролю та розрахун ковими методами; розрахунков і методи визначення наднорма тивних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітр я та об'ємної витрати газопил ового потоку застосовуються у випадках, зокрема, викиду за бруднюючих речовин від джере л викидів, які здійснюються б ез дозволу на викиди забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря стаціонарними джерел ами суб'єктів господарювання .
Розрахунок розміру збитк ів, що підлягає відшкодуванн ю відповідачем, позивачем зд ійснено у відповідності до н орм вищеназваного законодав ства, судом перевірений і виз наний вірним.
Відповідно до ст.ст. 11, 54 Закон у України Про місцеве самовр ядування в Україні, виконавч ими органами сільських, сели щних, міських, районних у міст ах (у разі їх створення) рад є ї х виконавчі комітети, відділ и, управління та інші створюв ані радами виконавчі органи; виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольним и і підзвітними відповідним радам; сільська, селищна, місь ка, районна у місті (у разі її с творення) рада у межах затвер джених нею структури і штаті в може створювати відділи, уп равління та інші виконавчі о ргани для здійснення повнова жень, що належать до відання в иконавчих органів сільських , селищних, міських рад. П оложення про відділи, управл іння та інші виконавчі орган и ради затверджуються відпов ідною радою.
Судом, відповідно до ст. 22 Г ПК України, було запропонова но сторонам подати докази в о бґрунтування позову і запере чень проти нього, брати участ ь в засіданнях суду, вони свої ми правами скористались на с вій розсуд, подали всі наявні у них докази і на їх підставі судом прийнято рішення у спр аві.
Відповідно до ст.ст. 33 ч. 1, 34 ГПК України, кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог і заперечен ь, обставини справи повинні п ідтверджуватись лише належн ими і допустимими доказами.
За наведених обставин, врах овуючи відсутність у відпові дача відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за стяг уваний період, що не заперечу ється відповідачем, правильн ість здійсненного розрахунк у розміру збитків, суд вважає , що заперечення відповідача не спростовують твердження позивача про наявність в йог о діях ознак спірного правоп орушення, тому заперечення в ідповідача визнає безпідста вними і відхиляє, а позов - обґ рунтованим, доказаним і задо вольняє повністю.
Відповідно до статті 49 ГПК У країни, з відповідача в доход бюджету підлягають стягненн ю судові витрати, від сплати я ких позивач звільнений - держ авне мито в розмірі 358 грн. 36 коп . та 236 грн. витрат на інформацій но-технічне забезпечення суд ового процесу.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК Укра їни, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити пов ністю.
Стягнути із Скориківської сільської ради, с. Скориківка , Золотоніський район, Черкас ька область, р/р 33119331700160 УДК в Золо тоніському районі, МФО 854018, бан к отримувача ГУДКУ в Черкась кій області, ідентифікаційни й код № 34117443, на користь:
Місцевого бюджету із зарах уванням на р/р Скориківської с/р № 33119331700160, ОКПО 22808984, отримувач - УДК в Золотоніському районі, банк отримувача - ГУДКУ в Че ркаській області, МФО 854018, код п латежу 24062100 - 35836 грн. 33 коп. шкоди, завданої забрудненням атмос ферного повітря;
в доход державного бюджету України на рахунок 31117095700002, банк ГУДКУ в Черкаській області, М ФО 854018, код бюджетної класифіка ції - 22090200, символ звітності ба нку - 095, отримувач - УДК м. Черк аси, код 22809222 через Золотоніськ у ОДПІ - державне мито в сумі 358 грн. 36 коп.;
на р/р 31216264700002 в ГУДКУ в Черкаськ ій області, МФО 854018, код 22809222, УДК в м. Черкаси - 236 грн. витрат на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу.
Рішення може бути оскаржен е до Київського апеляційного господарського суду через г осподарський суд Черкаської області протягом десяти дні в з дня підписання.
Повний текст рішення склад ено і підписано 20.12.2010 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2010 |
Оприлюднено | 24.12.2010 |
Номер документу | 12986529 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні