Кіровоградський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 вересня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/1597/25
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Притули К.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорону здоров`я Кіровоградської обласної військової адміністрації, Комунального некомерційного підприємства "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня швидкої медичної допомоги", про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в якому просить:
- визнати протиправною відмову Позивачу у прийнятті документів на розгляд для проведення МСЕК для встановлення групи інвалідності;
- зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради" та Департамент охорони здоров`я Кіровоградської обласної адміністрації код розглянути документи Позивача датою їх подання 09.07.2024р. та прийняти рішення про встановлення відповідної групи інвалідності відповідно до медичних висновків;
- зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради" та Департамент охорони здоров`я Кіровоградської обласної адміністрації провести повторне медичне обстеження за участі Позивача.
Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог вказує, що питання оцінки стану здоров`я позивача має вирішуватись за результатами розгляду його заяви.
Ухвалою суду від 17 березня 2025 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Представником Комунального некомерційного підприємства "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради подано відзив на позовну заяву. Вказав, що позовні вимоги пред`явлені до неналежного відповідача, оскільки питання правонаступництва після ліквідації органів МСЕК не встановлено (а.с.57-59).
Представником Департаменту охорону здоров`я Кіровоградської обласної військової адміністрації подано відзив на позовну заяву. Вказав, що до повноважень Департаменту охорони здоров`я обласної військової адміністрації не входить прийняття рішення про встановлення відповідної групи інвалідності відповідно до медичних висновків. Наведена обставина свідчить, що позов пред`явлений не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом (а.с.66-67).
Ухвалою суду від 18 червня 2025 року залучено Комунальне некомерційне підприємство "Міська лікарня швидкої медичної допомоги" в якості співвідповідача.
Відзиву на позовну заяву від КП "Міська лікарня швидкої медичної допомоги" не надходило.
Дослідивши матеріли справи, суд встановив наступне.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройвій частині) №177 від 21.06.204р. Позивача, якого звільнено у запас наказом командира ВЧ НОМЕР_2 (по особовому складу) від 17.06.2024р. №55-РС за підпунктом «б» (за станом здоров`я з переоглядом через 6-ть місяців) пункту 2 частини 4 ст.26 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» виключено із списків особового складу та всіх видів забезпечення (а.с.33-34).
Відповідно до свідоцтва про хворобу №1486 позивача визнано непридатним до військової служби з переоглядом через 6 місяців (а.с.35-36).
Позивачем було отримано направлення на медичне обстеження для встановлення інвалідності та визначення відсотку втрати працездатності внаслідок травми пов`язаної з проходженням військової служби (а.с.29).
Листом від 09.07.2024 року №115/1 Міжрайонна МСЕК №2 повідомила позивача, що тільки після визначення ВЛК придатності до військової служби і заповнення форми 088/о ЛКК ЛПЗ його буде оглянуто на МСЕК та визначать ступень функціональних порушень (а.с.12-13).
Теж саме було повідомлено листом КЗ «Кіровоградське обласне бюро МСЕК Кіровоградської обласної ради» від 02.08.2024 року №703 (а.с.14-15).
Центральна МСЕК МОЗ України листом від 23.12.2024 року №52/03-19 повідомила позивача, що з 01 січня 2025 року експертиза щодо встановлення інвалідності проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи (а.с.16).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України від 21.03.91 № 875-XII "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон № 875-XII; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Частиною першою статті 2 Закону № 875-XII передбачено, що особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 875-XII,інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Згідно з частиною другою статті 6 Закону № 875-XII, громадянин має право в судовому порядку оскаржувати рішення органів медико-соціальної експертизи про визнання чи невизнання його особою з інвалідністю.
Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я організму, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначає Закон України від 06.10.2015 № 2961-IV "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" (далі - Закон № 2961-IV).
Абзацом четвертим ч. 1 ст. 1 Закону № 2961-IV встановлено, що інвалідність - це міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Медико-соціальна експертиза - встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності (абз. 8 ч.1 ст. 1 Закону № 2961-IV).
Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317 (далі - Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктами 3, 4 Положення про медико-соціальну експертизу передбачено, що медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії (далі - комісії), з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
Відповідно до п.10 Положення про медико-соціальну експертизу, залежно від ступеня, виду захворювання та групи інвалідності утворюються такі комісії: 1) загального профілю; 2) спеціалізованого профілю.
Комісія складається з представників МОЗ, Мінсоцполітики, Міноборони, закладів охорони здоров`я МВС, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а також військово-медичної служби СБУ та військово-медичного підрозділу Служби зовнішньої розвідки у разі розгляду медичних справ стосовно потерпілих на виробництві чи пенсіонерів з числа військовослужбовців СБУ або Служби зовнішньої розвідки. У проведенні медико-соціальної експертизи беруть участь також представники Пенсійного фонду України, органів державної служби зайнятості і у разі потреби - працівники науково-педагогічної та соціальної сфери.
До складу комісії входить не менше трьох лікарів за спеціальностями, перелік яких затверджується МОЗ з урахуванням профілю комісії, а також спеціаліст з реабілітації, лікар-психолог або психолог.
Порядок участі представників Пенсійного фонду України, органів державної служби зайнятості та інших працівників соціальної сфери затверджується МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики.
Приписами п. 15 Положення про медико-соціальну експертизу передбачено, що комісії проводять своєчасно огляд (повторний огляд) осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за місцем їх проживання або лікування, у тому числі за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після пред`явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу.
Згідно з пунктом 17 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Згідно з п. 19 Положення про медико-соціальну експертизу, Комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
Пунктами 20, 21 Положення про медико-соціальну експертизу передбачено, що комісія під час встановлення інвалідності керується Інструкцією про встановлення груп інвалідності, затвердженою МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики та Радою Федерації незалежних профспілок України.
Виходячи з аналізу зазначених вище норм чинного законодавства, рішення МСЕК про встановлення інвалідності приймається після повного медичного обстеження особи і проведення досліджень лікувально-профілактичним закладом охорони здоров`я, на підставі медичних документів та за результатами об`єктивного обстеження особи членами комісії. Відомості про прийняте рішення вноситься до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
Таким чином суд дійшов висновку, що тільки після визначення ВЛК придатності до військової служби можливо провести медико-соціальну експертизу, оскільки на момент звернення позивачем не було завершено повний курс лікування.
Законом України від 19.12.2024 №4170-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи" МСЕК реорганізовано, а їх функції перейшли до експертних комісій у кластерних і надкластерних лікарнях.
На підставі Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи" №1338 від 15.11.2024 (далі - Постанова № 1338) втратила чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. №1317 "Питання медико-соціальної експертизи".
Згідно з ч. 2 п. 3 Постанови № 1338 повноваження, права і обов`язки медико-соціальних експертних комісій щодо проведення медико-соціальної експертизи, а також повноваження, права і обов`язки Центральної медико-соціальної експертної комісії Міністерства охорони здоров`я припиняються 31 грудня 2024 року.
З 1 січня 2025 експертиза щодо встановлення інвалідності відповідно до законодавства для повнолітніх осіб проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи, сформованими відповідно до "Положення про експертні команди з Оцінювання повсякденного функціонування особи", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1338 від 15.11.2024.
Водночас, відповідно до п. 6 Постанови № 1338, керівникам обласних, Київської міської державних адміністрацій (військових адміністрацій) доручено:
організувати та забезпечити процес передачі медико-експертних справ, визначених у пункті 4 цієї постанови, та забезпечити здійснення контролю за проведенням закладами охорони здоров`я заходів щодо формування експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи та організаційного забезпечення їх діяльності;
протягом трьох робочих днів з дня набрання чинності цією постановою забезпечити затвердження переліку закладів охорони здоров`я, в яких організовується проведення оцінювання повсякденного функціонування особи. Перелік повинен містити інформацію, в який саме заклад охорони здоров`я передає документи кожна конкретна медико-соціальна експертна комісія, адреси зазначених закладів та контактні дані осіб, відповідальних за приймання документів.
Розпорядженням голови Кіровоградської ОДА від 12 грудня 2024 року №1222-р затверджено перелік закладів охорони здоров`я Кіровоградської області, в яких організовуються проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, куди зокрема входить Комунальне некомерційне підприємство "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради та Комунальне некомерційне підприємство "Міська лікарня швидкої медичної допомоги" Кропивницької міської ради".
Як вбачається з Витягу з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, що надсилаються до районних (міських) ТЦК та СП, з якого вбачається, що позивачу встановлена ІІІ група інвалідності.
Враховуючи, що на час розгляду справи щодо позивача проведено медичне обстеження та встановлено групу інвалідності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Судом не встановлено судових витрат, які б підлягали розподілу.
Керуючись ст.ст.139, 246, 255, 292-297, 325, 382 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 до Департаменту охорону здоров`я Кіровоградської обласної військової адміністрації, Комунального некомерційного підприємства "Центральна міська лікарня" Кропивницької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня швидкої медичної допомоги", про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
| Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 01.09.2025 |
| Оприлюднено | 03.09.2025 |
| Номер документу | 129869600 |
| Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні