Герб України

Рішення від 03.09.2025 по справі 905/675/25

Господарський суд донецької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

03.09.2025 Справа №905/675/25

Господарський суд Донецької області у складі судді Фурсової С.М., ррозглянувши у спрощеному позовному провадженні справу за позовом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» (84207, Донецька область, місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок №39; код ЄДРПОУ 03337119)

до Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (84122, Донецька область, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок №3; код ЄДРПОУ 41523898)

про стягнення 283 883,08 гривень

без повідомлення (виклику) сторін

Р У Х С П Р А В И

Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» про стягнення 283 883,08 гривень, з яких: 283 148,48 гривень заборгованість за теплову енергію, 734,60 гривень заборгованість за абонентське обслуговування.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору про надання послуг щодо оплати спожитої теплової енергії та абонентського обслуговування за період жовтень 2020 року - травень 2025 року.

Ухвалою суду від 07.07.2025 позовну заяву Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» залишено без руху, встановлено процесуальний строк для усунення недоліків.

Від представника позивача 08.07.2025 надійшла заява про усунення недоліків з відповідними доказами.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 174 ГПК України якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу.

Оскільки позивач усунув недоліки які були визначені ухвалою суду від 07.07.2025 у встановлений процесуальний строк, суд дійшов висновку, що позов подано з додержанням вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 ГПК України, і додані до неї матеріали є достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 174 ГПК України якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу.

За приписами частини першої пункту 3 статті 12 Господарського процесуального кодексу України спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Для цілей цього Кодексу визначено поняття малозначних справ, а саме це справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також справи незначної складності, визнані судом малозначними.

Відповідно до частини п`ятої статті 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Розглянувши матеріали позовної заяви, господарський суд дійшов висновку, що справу слід розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, оскільки справа не є складною, а сума позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 11.07.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/675/25. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Встановлено відповідачу строк протягом 5 днів з дня отримання цієї ухвали для подання заяви із запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження. Також, даною ухвалою встановлено процесуальні строки сторонам для подання заяв по суті справи.

Суд зазначає про неможливість надсилання копії ухвали від 11.07.2025 до електронного кабінету відповідача в системі "Електронний суд" у зв`язку з його відсутністю. Враховуючи таке, копія ухвали про відкриття провадження у справі від 11.07.2025 була направлена в паперовому вигляді на поштову адресу Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська»: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок №3. Зміну місцезнаходження/місця реєстрації відповідача не встановлено.

Копія ухвали, надіслана на поштову адресу відповідача повернута на адресу суду з відміткою «за закінченням терміну зберігання».

Згідно із частиною першою статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Частинами третьою та сьомою статті 120 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) передбачено, що виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Порядок вручення судових рішень визначений статтею 242 ГПК України, за змістом частини п`ятої якої учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності в особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, якщо така адреса відсутня.

Згідно з положеннями частини шостої статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси (пункт 5).

Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду.

Господарським процесуальним кодексом України не передбачено обов`язку суду повторно направляти на адреси учасників справи процесуальні документи, які раніше вже повернулись до суду з відміткою про неможливість вручення.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17, Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.08.2021 у справі № 914/1191/20, від 13.01.2020 у справі № 910/22873/17, від 14.08.2020 у справі № 904/2584/19, від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі №24/260-23/52-б та від 19.12.2022 у справі № 910/1730/22.

Факт неотримання відповідачем поштової кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду, у тому числі, у зв`язку із невнесенням актуалізованих відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо свого місцезнаходження.

Таким чином, судом вжито всі необхідні та можливі заходи для повідомлення відповідача про розгляд справи, суд вважає, що відповідач є таким, що належним чином повідомлений про наявність даного спору.

Судом було витримано розумні терміни, які в умовах воєнного стану суд вважає достатніми для можливості реалізації відповідачем своїх процесуальних прав.

Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався, в інший спосіб своєї позиції на довів.

Відповідно до ч.4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.9 ст.165 ГПК України).

З огляду на те, що під час розгляду справи судом було створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених ст.ст. 42, 46 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне розглянути справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи, дослідивши матеріали справи, господарський суд

В С Т А Н О В И В

Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» (далі - позивач) є обласним теплопостачальним підприємством, яке виробляє теплову енергію для забезпечення споживачів послугами з централізованого опалення. Підприємство засновано на спільній власності територіальних громад і знаходиться в управлінні Донецької обласної державної адміністрації.

Управління Підприємством на період дії Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» здійснює облдержадміністрація, обласна військово-цивільна адміністрація. Підприємство є юридичною особою та є самостійним господарським суб`єктом, може від свого імені набувати майнових та особистих немайнових прав, нести обов`язки, бути позивачем та відповідачем в судових органах, укладати угоди.

До складу підприємства у вигляді відокремлених підрозділів входить 16 теплопостачальних відокремлених підрозділів-виробничих одиниць, що не мають статусу юридичної особи та діють згідно з Положенням, затвердженим обласним комунальним підприємством «Донецьктеплокомуненерго», а також самостійно здійснюють фінансово-економічну діяльність та являються самостійними платниками податків.

Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Слов`янськтепломережа» не є юридичною особою, являється структурним підрозділом обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго», діє на господарських засадах згідно з Положенням про неї з метою найбільшого, повного та якісного задоволення споживачів щодо забезпечення тепловою енергією, іншими видами послуг.

Підприємство здійснює виробничу діяльність в межах прав, наданих обласним підприємством, керується законодавчими актами та іншими нормативними документами України, наказами та розпорядженнями Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго».

У спірний період між Позивачем і Адвокатським об`єднанням «Юридична консультація міста Слов`янська» (далі - відповідач) діяв типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії, який є публічним договором приєднання, на нежитлове приміщення, яке розташоване у багатоквартирному житловому будинку за адресою: місто Слов`янськ, бульвар Лесі Українки (кол. бульвар Пушкіна), будинок №3, площею 162,5 м.кв.

Будинок та приміщення відповідача не оснащено приладами обліку теплової енергії. Вищезазначене приміщення відповідач займає на підставі договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м. Слов`янська №108/07 від 01.02.2007 з додатковими угодами до нього.

Також, на підтвердження знаходження відповідача у вищезазначеному приміщені позивачем надано листи Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації з переліком орендарів, наданих на його запит №641 від 12.09.2024 та №244 від 02.06.2025.

Надання послуги з постачання теплової енергії відповідачу підтверджено підписаними актами про підключення житлового будинку до мережі (системи) теплопостачання (у зв`язку з початком опалювального сезону) б/н від 25.10.2021, б/н від 07.11.2022, б/н від 01.11.2023 та 01.11.2024.

У період виникнення заборгованості між сторонами діяли договірні відносини на підставі Закону України «Про житлово - комунальні послуги» № 2189 (далі - ЗУ № 2189).

Згідно ст.13 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір, з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання. Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги.

Співвласники будинку, розташованого за адресою: Донецька область, місто Слов`янськ, бульвар Лесі Українки (кол. бульвар Пушкіна), будинок №3 не уклали з позивачем відповідний договір у зазначені строки. Тому вважається, що з відповідачем укладено індивідуальний договір, який є публічним договором приєднання.

Відповідно до ст.12 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених КМУ або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону.

На виконання вимог ст.12 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» Позивачем було розміщено (опубліковано) типовий договір на офіційному сайті ОКП «ДТКЕ» та на інформаційних стендах Заявника у приміщеннях Заявника, де ведеться прийом громадян, рахунках на оплату послуг. На сайті Позивач також розмістив інформацію про вимоги до якості відповідних послуг згідно із законодавством та іншу необхідну інформацію для кожного багатоквартирного будинку; розмір тарифу, розмір плати за абонентське обслуговування, заяву-приєднання, тощо.

Фактом приєднання Відповідачем до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги.

Факт отримання послуги Відповідачем у опалювальні сезони підтверджується належними та допустимими доказами, а саме Рішеннями органу місцевого самоврядування про початок опалювального сезону, про закінчення опалювального сезону, а також факти часткової сплати поточної заборгованості за надані послуги у 2021-2022 роках.

Частина 1 ст.9 ст.12 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» визначає, що споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору, як і відмова споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача) від укладання договору з виконавцем комунальної послуги не звільняє його від обов`язку оплати фактично спожитої комунальної послуги, наданої таким виконавцем.

Верховним Судом України в постанові від 20 квітня 2016 року у справі № 6-2951цс15, зроблено висновок, що «споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі».

Тарифи на 01.01.2022 встановлені Розпорядженням Голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 27.10.2021 №1083/5-21 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для всіх категорій споживачів обласному комунальному підприємству «Донецьктеплокомуненерго» (далі - Розпорядження № 1083/5-21) та складають:

-на теплову енергію для споживачів без індивідуальних теплових пунктів (без врахування витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 2 540,13 гривень за 1Гкал (без ПДВ);

-на теплову енергію для споживачів без індивідуальних типових пунктів (з врахуванням витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 3 484,32 гривень за 1 Гкал (без ПДВ).

З 5 січня 2022 з урахуванням змін до Розпорядження № 1083/5-21 передбаченими Розпорядженням Голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23.12.2021 № 1309/5-21 тарифи на теплову енергію для бюджетних установ та релігійних організацій складають: - без індивідуальних теплових пунктів (без врахування витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 3 246,35 гривень за 1Гкал (без ПДВ);

-на теплову енергію для споживачів без індивідуальних типових пунктів (з врахуванням витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 4 088,80 гривень за 1 Гкал (без ПДВ).

У подальшому щорічно тарифи на послуги з постачання теплової енергії затверджувались Донецькою обласною військовою адміністрацією (копії розпоряджень додаються), а також щороку наказами Позивача затверджувались розмірі плати за абонентське обслуговування (копії наказів додаються).

Як було зазначено вище, спірне нежитлове приміщення, яке розташоване у багатоквартирному житловому будинку за адресою: місто Слов`янськ, бульвар Лесі Українки (кол. бульвар Пушкіна), будинок №3, площею 162,5 м.кв. займає відповідач на підставі договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м. Слов`янська №108/07 від 01.02.2007 з додатковими угодами до нього.

Також, на підтвердження знаходження відповідача у вищезазначеному приміщені На виконання умов Договору, відповідачу була надана послуга з постачання теплової енергії, рахунки та акти приймання - передачі теплової енергії та плати за абонентське обслуговування надавались відповідачу за місцем надання послуги та на надану пошту працівника, які не були підписані та повернуті на адресу підприємства.

Станом на 01.06.2025 у Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» утворилась заборгованість за послугу з постачання теплової в сумі 283 148,48 гривень.

Щодо плати за абонентське обслуговування Плата за абонентське обслуговування (граничний розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України) входить до плати виконавцю комунальної послуги за договором.

Статтею 1 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» встановлено, що плата за абонентське обслуговування - це платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку для відшкодування витрат виконавця, пов`язаних з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, а у випадках, визначених цим Законом, також і витрати на обслуговування приладів - розподілювачів теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку. Такі витрати підлягають відшкодуванню за рахунок плати за абонентське обслуговування всіма співвласниками багатоквартирних будинків, незалежно від того, чи підключено їхні приміщення до систем теплопостачання виконавця комунальної послуги. Розмір плати за абонентське обслуговування встановлено відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 808 «Про встановлення граничного розміру плату за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків за індивідуальними договорами».

Розмір плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для послуг з постачання теплової енергії, що надаються ОКП «ДТКЕ» споживачам за індивідуальними договорами (п.30 індивідуального договору).

Нарахування здійснюється щомісяця протягом року у фіксованому розмірі. Згідно Розрахунку здійсненого позивачем, станом на 01.06.2025 у Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» утворилась заборгованість з плати за абонентське обслуговування в сумі 734,60 гривень.

За розрахунком позивача борг за теплову енергію, а саме послуги з постачання теплової енергії, виник внаслідок несплати нарахувань за період за жовтень 2021 року березень 2025 року. Загальна сума нарахувань за цей період склала 301 389,81 гривень, при цьому здійснено оплату лише у розмірі 18 032,18 гривень, а також станом на жовтень 2021 року мала місце переплата у сумі 209,15 гривень, що підтверджується документально. Станом на червень 2025 року заборгованість становить 283 148,48 гривень. Борг за абонентське обслуговування виник за період з березня 2022 року по травень 2025 року і складає 734,60 гривень.

Загальна сума заборгованості Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» за надані послуги станом на червень 2025 року складає 283 883,08 гривень, з них за теплову енергію 283 148,48 гривень, за абонентське обслуговування 734,60 гривень.

У зв`язку з наявною заборгованістю відповідачу на електронну пошту була надіслана претензія №512 від 29.08.2024. Відповіді на претензію не надано.

Разом з тим, заборгованість залишалась не погашеною, та збільшилась у зв`язку із нарахуваннями протягом опалювального сезону 2024-2025 тому, тому відповідачу було надіслано лист про заборгованість №243/4 від 28.05.2025.

У зв`язку з неврегулюванням питання погашення заборгованості відповідачу повторно було направлено претензію №437 від 17.06.2025 з рахунками та актами приймання - передачі теплової енергії. Відповіді на претензію не надано.

Вважаючи порушеним своє право, ОКП «Донецьктеплокомуненерго», звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» заборгованості за постачання теплової енергії у розмірі 283 148,48 гривень та за абонентське обслуговування 734,60 гривень.

Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Цивільного та умовами Типового договору про надання послуги з постачання теплової енергії

Статтею 11 Цивільного кодексу України унормовано, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтею 633 ЦК України визначено, що публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Тобто внесення змін до публічного договору приєднання законодавством не допускається так як вказане призведе до порушення прав інших суб`єктів імперативно визначених відносин.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» 2189-VIII від 09.11.2017, який введено в дію з 01.05.2019, житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг; індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.

Виконавцями комунальних послуг з постачання теплової енергії є теплопостачальна організація (п.3 ч. 2 ст. 6 Закону № 2189).

Згідно з п.1 ч.2 ст.7, п.5 ч.2 ст.7, ч.1 ст.9 вказаного Закону, індивідуальний споживач зобов`язаний: укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом, оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами. Споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

Виконавець комунальної послуги зобов`язаний забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів (п.1 ч. 2 ст. 8 Закону № 2189).

Житлово-комунальні послуги надаються виключно на договірних засадах (ч. 1 ст. 12 Закону № 2189).

При цьому, Верховний Суд України у постанові від 20 квітня 2016 року (справа № 6-2951цс15) зазначив, що споживачі зобов`язані оплачувати житлово-комунальні послуги, якщо фактично ними користувалися. Відсутність договору сама по собі не є підставою для звільнення від сплати у повному обсязі.

Статтею 24 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що основними обов`язками споживача є, у тому числі, додержання вимог договору та нормативно- правових актів.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про теплопостачання» споживач зобов`язаний щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Пунктом 18, 20 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005року №630 (надалі за текстом Правила №630) плата за послуги з теплопостачання вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку теплової енергії або затверджених норм споживання на підставі платіжного документу не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим, якщо договором не встановлено інший строк.

Судом встановлено, що у у спірний період між позивачем та Адвокатським об`єднанням «Юридична консультація міста Слов`янська» (далі відповідач) існували договірні відносини щодо надання послуги з постачання теплової енергії до нежитлового приміщення площею, розташованого у багатоквартирному житловому будинку за адресою: Слов`янськ, бульвар Лесі Українки (кол. бульвар Пушкіна), будинок №3, площею 162,5 м.кв.

Будинок та приміщення відповідача не оснащено приладами обліку теплової енергії.

Згідно умов Договору, Відповідачу була надана послуга з постачання теплової енергії, рахунки та акти приймання - передачі теплової енергії та плати за абонентське обслуговування надавались Відповідачу за місцем надання послуги та на надану пошту працівника, які не були підписані та повернуті на адресу підприємства. Також надавались акти звіряння взаємних розрахунків та претензії.

За період жовтень 2021 року травень 2025 року відповідачу було нараховано плату за послугу з постачання теплової енергії на загальну суму 301 389,81 гривень.

Відповідачем було здійснено оплати на суму 18 032,18 гривень протягом грудня 2021 лютого 2022 року, крім того, станом на жовтень 2021 року мала місце переплата у сумі 209,15 гривень.

Станом на червень 2025 року борг за теплову енергію склав 283 148,48 гривень.

Послуга з абонентського обслуговування нараховувалась щомісячно у фіксованому розмірі. За період з вересня 2021 року по травень 2025 року загальна сума нарахувань склала 833,52 гривень, крім того, станом на вересень 2021 року мала місце заборгованість в сумі 158,52 гривень, з яких було сплачено 257,44 гривень. Станом на червень 2025 року борг за абонентське обслуговування становив 734,60 гривень.

Загальна сума заборгованості на момент звернення до суду становить 283 883,08 гривень.

У зв`язку з наявною заборгованістю відповідачу на електронну пошту була надіслана претензія №512 від 29.08.2024.

Засобами поштового зв`язку відповідачу було надіслано лист про заборгованість №243/4 від 28.05.2025.

У зв`язку з неврегулюванням питання погашення заборгованості відповідачу повторно було направлено претензію №437 від 17.06.2025 з рахунками та актами приймання - передачі теплової енергії. Відповіді не надійшло, борг не було погашено.

Відповідач не сплатив за спожиту теплову енергію та плату за абонентське обслуговування, у зв`язку з чим, на 30.06.2025 (дату звернення до суду), заборгованість відповідача перед позивачем за 2022-2025 роки складає за послуги з постачання теплової енергії 283 148,48 гривень та за абонентське обслуговування 734,60 гривень.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкт господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов згідно статті 525 Цивільного кодексу України не допускається, одностороння відмова від зобов`язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов`язання.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства. Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст.ст. 526, 527 , ч.1 ст. 612, 599 Цивільного кодексу України).

Судом встановлено та підтверджено належними і допустимими доказами, що станом на 30 червня 2025 року загальна сума боргу Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» становить 151 431 гривню 54 копійки, з яких 151 255 гривень 85 копійок за теплову 283 883,08 гривень, з них за теплову енергію 283 148,48 гривень, за абонентське обслуговування 734,60 гривень.

Матеріали справи не містять доказів повного чи часткового погашення відповідачем боргу за спірний період. Таким чином, доводи ОКП «Донецьктеплокомуненерго» є правомірними та обґрунтованими.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно з пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім наявним в матеріалах справи доказам, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Судові витрати у відповідності до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 12, 73, 74, 76-79, 86, 91, 96, 129, 185, 191, 252, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р I Ш И В

Позовні вимоги Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» до Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» про стягнення 283 883,08 гривень, з яких: 283 148,48 гривень заборгованість за теплову енергію, 734,60 гривень заборгованість за абонентське обслуговування задовольнити.

Стягнути з Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (84122, Донецька область, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок №3; код ЄДРПОУ 41523898) на користь Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» (84207, Донецька область, місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок №39; код ЄДРПОУ 03337119) 283 148,48 гривень заборгованості за теплову енергію, 734,60 гривень заборгованості за абонентське обслуговування, а також 3 406,60 гривень судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно із статтею 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до статті 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Рішення складено та підписано 03.09.2025.

Позивач: Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» (84207, Донецька область, місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок №39; код ЄДРПОУ 03337119)

Відповідач: Адвокатське об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (84122, Донецька область, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок №3; код ЄДРПОУ 41523898)

Суддя С.М. Фурсова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення03.09.2025
Оприлюднено04.09.2025
Номер документу129925920
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —905/675/25

Рішення від 03.09.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Фурсова Світлана Миколаївна

Ухвала від 11.07.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Фурсова Світлана Миколаївна

Ухвала від 07.07.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Фурсова Світлана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні