Герб України

Постанова від 27.08.2025 по справі 905/313/25

Східний апеляційний господарський суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2025 року м. Харків Справа № 905/313/25

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Плахов О.В., суддя Слободін М.М., суддя Тихий П.В.,

за участю секретаря судового засідання Голозубової О.І.,

за участю представників:

від позивача не з`явився;

від відповідача не з`явився;

від третьої особи не з`явився;

розглянувши у відритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ, (вх.№1486 Д/1) на рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25 (суддя Курило Г.Є., ухвалене в м.Харків, дата складення повного тексту 10.06.2025)

за позовом: Покровської міської ради Донецької області, м.Покровськ,

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Покровський завод технологічного обладнання, м.Покровськ,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області м.Покровськ,

про стягнення 1227226,60грн.,

ВСТАНОВИВ:

26.03.2025 Покровська міська рада Донецької області звернулась до господарського суду Донецької області з позовом до Приватного акціонерного товариства Покровський завод технологічного обладнання про стягнення заборгованості у розмірі 1227226,60 грн. за оренду земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди землі від 21.11.2001 в частині повної та своєчасної оплати орендної плати за період з січня 2022 року по 22.08.2024 року, з урахуванням положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023.

При цьому, в обґрунтування періоду нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою позивач зазначав, що у відповідача не було підстав для не сплати орендної плати за землю у період з 2022 року по 22.08.2024 на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" №2120-IX від 15.03.2022 і тільки з прийняттям Закону №3050-ІХ від 11.04.2023 законодавцем було врегулювано питання з автоматичного звільнення орендаря від плати земельного податку та орендної плати за землю. Проте, ця норма розповсюджувалася тільки на території активних бойових дій та не стосується території можливих бойових дій.

Рішенням господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25 позовні вимоги задоволено частково; стягнуто з Приватного акціонерного товариства Покровський завод технологічного обладнання на користь Покровської міської ради Донецької області заборгованість у розмірі 519312,25грн. та судовий збір у розмірі 6231,75грн.; в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Відповідні висновки місцевого господарського суду мотивовані тим, що з моменту набрання чинності наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України "Про затвердження змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" від 16.09.2024 № 293 Покровську міську територіальну громаду віднесено до зони активних бойових дій, при цьому дату початку активних бойових дій визначено з 23.08.2024. Отже Покровську міську територіальну громаду віднесено до території активних бойових дій з 23.08.2024.

За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що позивач не мав права на отримання орендної плати, від сплати якої тимчасово звільнено відповідача в силу приписів Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану".

Відповідно, у відповідача не було обов`язку сплачувати з 01.03.2022 (дата визначена в Законі України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" № 2120-ІХ від 15.03.2022) по 05.05.2023 (остання дата перед датою набрання чинності змін до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України згідно Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023) таку орендну плату.

Також, господарський суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність у відповідача обов`язку сплачувати оренду плату за користування земельною ділянкою за період з 01.08.2024 по 22.08.2024 (що розрахований позивачем) з огляду на приписи Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023, яким внесено зміни до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України та визначено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або тимчасової окупації до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Враховуючи вищевикладене, перевіривши наданий позивачем розрахунок заборгованості, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором оренди землі від 21.11.2001 в загальній сумі 519312,25грн. за період користування: 01.01.2022-28.02.2022 (115530,76грн.); 06.05.2023-31.05.2023 (22286,25грн. за 26 днів); 01.06.2023-31.12.2023 (186004,49грн.); 01.01.2024-31.07.2024 (195490,75грн.).

Покровська міська рада Донецької області з рішенням суду першої інстанції не погодилась та звернулась до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт посилається на те, що при ухваленні оскаржуваного рішення місцевим господарським судом не було надано належної правової оцінки всім обставинам справи, а також наданим позивачем доводам та доказам, що призвело до передчасного висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 30.06.2025 витребувано у господарського суду Донецької області матеріали справи №905/313/25; відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження матеріалів справи.

03.07.2025 матеріали справи №905/313/25 надійшли до Східного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 09.07.2025 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Покровська міська рада Донецької області на рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25; встановлено сторонам у справі строк для подання відзиву на апеляційну скаргу - протягом 15 днів (з урахуванням вимог ст.263 Господарського процесуального кодексу України) з дня вручення даної ухвали; встановлено сторонам у справі строк для подання заяв і клопотань - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали; призначено справу до розгляду на 27.08.2025 о 10:00 годині.

Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи по суті, а учасники справи були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні за наявними у матеріалах справи доказами.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги враховуючи наступне.

Як встановлено господарським судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 21.11.2001 між Красноармійською міською радою (надалі -орендодавець, назву змінено на Покровську міську раду Донецької області) та Відкритим акціонерним товариством "Красноармійський завод технологічного обладнання" (надалі - орендар, назву змінено на Приватне акціонерне товариство "Покровський завод технологічного обладнання") було укладено договір оренди землі (реєстраційний №192) (надалі - договір оренди т.1 а.с.13-14), відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення виконкому №608 від 24.10.2001 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером: 1413200000:13:004:0012 для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій, яка знаходиться: м. Красноармійськ, вул.Дніпропетровська, 32 (пункт 1. договору оренди).

Відповідно до пункту 2. договору оренди, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,0900 га.

Пунктом 3 договору оренди встановлено, що на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна будівлі та господарські будівлі по виготовленню металоконструкцій, а також інші об`єкти інфраструктури під`їзним шляхом є асфальтова дорога.

Згідно з пунктом 5 договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4521825,00 грн (з урахування коефіцієнту індексації за 2009 рік 1,059) (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м.Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010 т.1 а.с.18).

Договір укладено на 25 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8 договору оренди).

Відповідно до пункту 9 договору оренди, оренда плата вноситься орендарем за рік у розмірі 4521825,00 грн* 3,0% = 135654,75грн. (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м.Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010).

Згідно з пунктом 10 договору оренди, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженим Кабінетом Міністрів України формам, які заповнюються під час заключення або змін умов договорів або продовження його дії.

Пунктом 11 договору оренди визначено, що орендна плата вноситься щомісячно в сумі 11304,56грн. Індексація та перегляд орендної плати здійснюється згідно з діючим законодавством (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м. Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010).

Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі унаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки без вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом (пункт 13 договору оренди).

За умовами пунктів 15, 16 договору оренди, земельна ділянка передається в оренду для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій; цільове призначення земельної ділянки обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій.

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у триденний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі (пункт 20 договору оренди).

Відповідно до пункту 43 договору оренди, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір підписано сторонами та скріплено їх печатками. Договір зареєстрований Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі вчинено запис від 26.03.2008 за №040815900365.

На виконання умов пункту 20 договору оренди, 07.11.2007 орендодавець передав, а орендар прийняв за актом приймання передачі земельної ділянки від 07.11.2007 земельну ділянку площею 6,0900 га з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 в оренду строком на 19 років.

Земельна ділянка розташована у м. Красноармійську, вул. Дніпропетровська, 32 (станом на момент подання позовної заяви адреса об`єкту оренди змінена на м. Покровськ, вул. Захисників України, 32) та належить до земель промисловості Красноармійської міської ради; цільове використання земельної ділянки обслуговування приміщення заводу; земельна ділянка забудована; основним під`їзним шляхом є асфальтована дорога (т.1 а.с.15).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав № 416403961 від 05.03.2025, земельна ділянка 1413200000:13:004:0012, перебуває у комунальній власності Покровської територіальної громади Донецької області (т.1 а.с.27).

Право оренди земельної ділянки (1413200000:13:004:0012) за договором від 21.11.2001 зареєстровано за Приватним акціонерним товариством "Покровський завод технологічного обладнання" 26.02.2025 12:08:54, номер запису про інше речове право 58860452, згідно Витягу з Державного реєстру речових прав, індексний номер витягу 416410270 від 05.03.2025 (т.1. а.с.26).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, номер інформаційних довідок 408834011, 408835484, 408836101 від 21.01.2025 (т.1 а.с.23-25), на орендованій земельній ділянці, що знаходиться за адресою Донецька обл., м. Красноармійськ, вул. Дніпропетровська, буд. 32 розташовані наступні об`єкти нерухомого майна: адміністративно-побутовий корпус, реєстраційний номер майна 609106, загальна площа 740,3кв.м; їдальня, реєстраційний номер майна 607481, загальна площа 292,8кв.м; механічних цех, реєстраційний номер майна 609600, загальна площа 6313,5 кв.м; матеріальний склад, реєстраційний номер майна 608520, загальна площа 429,3 кв.м; відомості про право власності: Відкрите акціонерне товариство "Краснормійський завод технологічного обладнання" (форма власності колективна).

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка проводилась станом на 2016 рік, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 1413200000:13:004:0012, яка розташована у м. Покровськ, вул. Захисників України, 32 (площею 60900 м2) становить 21005592,21 грн., дата формування витягу 07.05.2021 (т.1 а.с.19).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 згідно витягу №НВ-1400038512023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок становить 10628829,66грн., дата формування витягу 17.03.2023 (т. 1 а.с.20).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 згідно витягу №НВ-1400099992024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок становить 11170899,97грн., дата формування витягу 08.05.2024 (т. 1 а.с.21).

Звертаючись до суду з відповідним позовом позивач зазначав, що відповідачем не виконувались належним чином прийняті на себе зобов`язання за договором оренди в частині повної та своєчасної оплати орендної плати за період з січня 2022 року по 22.08.2024, у зв`язку із чим, з метою досудового врегулювання спору 04.07.2024 позивачем було направлено на адресу відповідача претензією №01/25-897 про сплату заборгованості на суму 931265,71грн. (т.1 а.с.28).

Факт направлення вказаної вимоги підтверджується доданими до позовної заяви копіями опису вкладення у цінний лист від 16.07.2024, поштової накладної №8530700005524 від 16.07.2024 та фіскального чеку АТ "Укрпошта" (т.1 а.с.30).

Проте, відповідачем, як орендарем, відповіді на вказану претензію надано не було, як і не було в добровільному порядку сплачено суму наявної заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 22.08.2024, що і стало підставою для звернення 26.03.2025 Покровською міською радою Донецької області до господарського суду Донецької області з відповідним позовом до Приватного акціонерного товариства Покровський завод технологічного обладнання про стягнення заборгованості за оренду земельної ділянки в розмірі 1227226,60грн. (т.1 а.с.1-42).

Рішенням господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у даній справі позов задоволено частково, з підстав викладених вище (т.1 а.с.100-106).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами статей 2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Спірні правовідносини є господарськими та пов`язані зі сплатою орендної плати за земельну ділянку комунальної форми власності.

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 Цивільного кодексу України.

Згідно частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з положеннями статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як встановлено статтею 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України, статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі визначено як договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як було зазначено, 21.11.2001 між Красноармійською міською радою (надалі - орендодавець, назву змінено на Покровську міську раду Донецької області) та ВАТ "Красноармійський завод технологічного обладнання" (надалі - орендар, назву змінено на Приватне акціонерне товариство "Покровський завод технологічного обладнання") було укладено договір оренди землі (реєстраційний №192) (надалі - договір оренди т.1 а.с.13-14) відповідно до умов якого, орендодавець на підставі рішення виконкому №608 від 24.10.2001 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером: 1413200000:13:004:0012 для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій, яка знаходиться за адресою: м.Красноармійськ, вул.Дніпропетровська, 32 (пункт 1 договору оренди).

Матеріалами справи підтверджується, що 07.11.2007 орендодавець передав, а орендар прийняв за актом приймання передачі земельної ділянки від 07.11.2007 земельну ділянку площею 6,0900 га з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 в оренду строком на 19 років.

Земельна ділянка розташована у м.Красноармійську, вул. Дніпропетровська, 32 (станом на момент подання позовної заяви адреса об`єкту оренди змінена на м.Покровськ, вул. Захисників України, 32) та належить до земель промисловості Красноармійської міської ради; цільове використання земельної ділянки обслуговування приміщення заводу; земельна ділянка забудована; основним під`їзним шляхом є асфальтована дорога (т.1 а.с.15).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав № 416403961 від 05.03.2025, земельна ділянка 1413200000:13:004:0012, перебуває у комунальній власності Покровської територіальної громади Донецької області (т.1 а.с.27).

Право оренди земельної ділянки (1413200000:13:004:0012) за договором від 21.11.2001 зареєстровано за Приватним акціонерним товариством "Покровський завод технологічного обладнання" 26.02.2025 12:08:54, номер запису про інше речове право 58860452, згідно Витягу з Державного реєстру речових прав, індексний номер витягу 416410270 від 05.03.2025 (т.1. а.с.26).

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (стаття 206 Земельного кодексу України).

Орендною платою за землю є платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ст.21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до підпунктів 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктами. 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Положеннями пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з частиною 1 статі 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або місцевого самоврядування.

Як було зазначено вище, згідно з пунктом 5 договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4521825,00 грн (з урахування коефіцієнту індексації за 2009 рік 1,059) (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м.Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010 т.1 а.с.18).

Відповідно до пункту 9 договору оренди, оренда плата вноситься орендарем за рік у розмірі 4521825,00 грн* 3,0% = 135654,75грн. (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м.Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010).

Пунктом 11 договору оренди визначено, що орендна плата вноситься щомісячно 11304,56грн. індексація та перегляд орендної плати здійснюється згідно з діючим законодавством (з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул.Дніпропетровська, буд. 32, м. Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010).

Відповідно до доданого позивачем до матеріалів справи розрахунку, заборгованість відповідача по оплаті за користування землею комунальної власності за договором оренди землі від 21.11.2001 становить 1227226,60грн., з яких: за 2022 рік у розмірі 693184,54грн.; за 2023 рік у розмірі 318864,89грн.; за період з 01.01.2024 по 22.08.2024 у розмірі 215177,17грн.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Таким чином, основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

За змістом статей 15, 20, 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки як нормативна грошова оцінка. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (частина 2 статті 20, частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до наявного в матеріалах справи витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка проводилась станом на 2016 рік, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 1413200000:13:004:0012, яка розташована у м. Покровськ, вул. Захисників України, 32 (площею 60900 м2) становить 21005592,21 грн., дата формування витягу 07.05.2021 (т.1 а.с.19).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 згідно витягу №НВ-1400038512023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом на 2023 рік становить 10628829,66грн., дата формування витягу 17.03.2023 (т. 1 а.с.20).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 згідно витягу №НВ-1400099992024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки станом на 2024 рік земельних ділянок становить 11170899,97грн., дата формування витягу 08.05.2024 (т. 1 а.с.21).

Судова колегія враховує правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, в якій Суд вказав, що чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі; витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.

Таким чином, як вірно зазначено господарським судом першої інстанції, відсутність витягу на нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 за 2022 рік, що входить до спірного періоду у цій справі, не скасовує оплатність використання землі комунальної власності.

Частиною 3 статті 762 Цивільного кодексу України передбачено, що договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за найм (оренду) майна.

Згідно з пунктом 10 договору оренди, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженим Кабінетом Міністрів України формам, які заповнюються під час заключення або змін умов договорів або продовження його дії.

Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі унаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки без вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом (пункт 13 договору оренди).

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України).

За даними Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення становить: 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення).

Судова колегія зазначає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки застосовується ретроспективно, тобто кожного року після 01 січня для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати). Враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати). Вказаний правовий висновок наведений у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка проводилась станом на 2016 рік, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 1413200000:13:004:0012 становить 21005592,21 грн, дата формування витягу 07.05.2021.

З огляду на зазначене, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 1413200000:13:004:0012, складає:

у 2022 рік 23106151,43грн. (21005592,21грн. *1,1);

у 2023 рік 10628829,66грн. (згідно витягу №НВ-1400038512023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок);

у 2024 рік 11170899,97грн. (згідно витягу №НВ-1400099992024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок).

Рішенням Покровської міської ради "Про встановлення ставок плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ" від 24.05.2018 №7/55-6, для земель з цільовим призначенням 11.02 "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" передбачено, що орендна плата за договором оренди землі встановлюється у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За умовами пункту 9 договору оренди, з урахуванням змін та доповнень №2 до договору оренди земельної ділянки для обслуговування приміщення по виготовленню металоконструкцій по вул. Дніпропетровська, буд. 32, м. Красноармійськ, зареєстрованого 26.03.2008 за №040815900365 від 29.01.2010, річна оренда плата за земельну ділянку встановлена у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи вищевикладене, нормативні грошові оцінки земельної ділянки та умови укладеного між сторонами договору оренди (з урахуванням змін та доповнень до нього), орендна плата становить:

- 2022 рік 57765,38грн. за місяць (23106151,43 х 3%/12), де 23106151,43грн. сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік, 3% - ставка плати за землю за договорами оренди землі (відсотків нормативної грошової оцінки);

- 2023 рік 26572,07грн. за місяць (10628829,66 х 3%/12), де 10628829,66грн. сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, 3% - ставка плати за землю за договорами оренди землі (відсотків нормативної грошової оцінки);

- 2024 рік 27927,25грн. за місяць (11170899,97 х 3%/12), де 11170899,97грн. сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2024 рік, 3% - ставка плати за землю за договорами оренди землі (відсотків нормативної грошової оцінки);

Статтями 24, 25 Закону України "Про оренду землі" встановлені права та обов`язки орендодавця та орендаря, зокрема, орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом також і орендну плату за водний об`єкт, а орендодавець у свою чергу має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивачем було заявлено до стягнення заборгованість з орендної плати за період з 01.01.2022 по 22.08.2024 з урахуванням положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023.

При цьому, в обґрунтування періоду нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою, позивач зазначав, що у відповідача не було підстав для не сплати орендної плати за землю у період з 2022 року по 22.08.2024 на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" №2120-IX від 15.03.2022. Тільки з прийняттям Закону №3050-ІХ від 11.04.2023 законодавцем було врегулювано питання з автоматичного звільнення орендаря від плати земельного податку та орендної плати за землю. Проте, ця норма розповсюджувалася тільки на території активних бойових дій та не стосується території можливих бойових дій.

Щодо вказаних обставин колегія суддів зазначає, що Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 з подальшим продовженням його терміну відповідними Указами. Воєнний стан діє і станом на цей час.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" № 2120-ІХ від 15.03.2022 доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України підпунктом 69.14, відповідно до якого тимчасово, на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ та які перебувають у власності або користуванні. У тому числі на умовах оренди фізичними або юридичними особами. А також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації визначається Кабінетом Міністрів України.

Зазначені зміни набрали чинності 17.03.2022.

Таким чином, на законодавчому рівні встановлено тимчасове спеціальне право орендарів, у тому числі юридичних осіб, впродовж відповідного періоду не здійснювати орендні платежі за користування земельною ділянкою державної та комунальної власності, що розташовані, зокрема, на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.

Відповідно до редакції пункту 69.14 Податкового кодексу України, введеною в дію 17.03.2022, зазначене спеціальне право, яке за своєю суттю опосередковує гарантії підприємництва в умовах запровадженого особливого режиму воєнного, надзвичайного стану, встановлено і надано відповідно до пункту 8 статті 92 Конституції України та в силу цієї ж норми Основного Закону не може бути скасовано інакше, ніж відповідним Законом або у визначеному таким Законом порядку.

Відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України" від 16.04.2022 №457 (в редакції від 16.04.2022) Кабінет Міністрів України встановив, що Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Так, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 №75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789).

Земельна ділянка з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 та якою користується за договором оренди землі відповідач, розташована у місті Покровськ Покровської міської територіальної громади, а саме за адресою: м.Покровськ, вул. Захисників України (Дніпропетровська), буд. 32.

Колегія суддів враховує, що до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 неодноразово вносились зміни протягом 2022 року, вказаний наказ 27.12.2022 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 309 від 22.12.2022.

Водночас, протягом дії наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 Покровська міська територіальна громада входила до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" від 06.12.2022 №1364 встановлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Частиною 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" №1364 від 06.12.2022 (в редакції станом на 06.12.2022) визначено, що до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій; території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими Російською Федерацією.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 (зі змінами та доповненнями) "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" встановлено, що прирівнювання територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, до територій, на яких ведуться бойові дії, не застосовується до:

- зупинення вчинення виконавчих дій, заборони відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень у випадках, установлених пунктом 10-2 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про виконавче провадження;

- надання доступу користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції;

- цілей реалізації положень пунктів 8-16 розділу IV Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про споживче кредитування.

Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України на виконання постанови Кабінету Міністрів України №1364 від 06.12.2022 прийнято наказ від 22.12.2022 № 309 (який діяв на момент спірних правовідносин), яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Вказаний наказ набрав чинності 27.12.2022.

Згідно зазначеного Переліку Покровську міську територіальну громаду Покровського району Донецької області (у редакції чинній на час спірного періоду) з 24.02.2022 віднесено до територій можливих бойових дій без визначення дати завершення таких.

Отже, в період з 01.03.2022 відповідно до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 №2120-IX відповідач виступав суб`єктом, на якого розповсюджувалось спеціальне право впродовж відповідного періоду не здійснювати орендні платежі за користування земельною ділянкою комунальної власності, що розташована на території, на якій ведуться (велися) бойові дії.

06.05.2023 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023, яким внесено зміни до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України та визначено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Тобто, внаслідок вказаних змін в законодавстві, в частині визначення територій, щодо яких запроваджуються зазначені вище законодавчі приписи щодо спеціального права орендаря не сплачувати орендну плату, саме на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, відповідачем втрачено статус суб`єкта відповідного спеціального права.

Згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

За змістом статті 5 Цивільного кодексу України, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

Конституційний Суд України у рішенні від 13.05.1997 № 1-зп/1997 зазначив про те, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023 не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.

З набранням чинності наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України "Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" від 16.09.2024 №293 Покровську міську територіальну громаду віднесено до зони активних бойових дій, при цьому дату початку активних бойових дій визначено з 23.08.2024, отже Покровську міську територіальну громаду віднесено до території активних бойових дій з 23.08.2024.

За наведених обставин, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського суду про те, що Покровська міська рада Донецької області не мала суб`єктивного права на отримання орендної плати, від сплати якої тимчасово звільнено відповідача у наведений спосіб (не нараховується та не сплачується) в силу приписів Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану".

Відповідно, за наведених обставин, у відповідача, не було обов`язку сплачувати таку орендну плату з 01.03.2022 (дата визначена в Законі України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" № 2120-ІХ від 15.03.2022) по 05.05.2023 (остання дата перед датою набрання чинності змін до пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України згідно Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023).

Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача відсутній обов`язок сплачувати оренду плату за користування земельною ділянкою, за період з 01.08.2024 по 22.08.2024 (що розрахований позивачем), оскільки в силу приписів пункту 69.14 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, з урахуванням Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ від 11.04.2023, починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Статтею 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з положеннями статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Пунктом 11 спірного договору визначено, що орендна плата вноситься щомісячно.

Строк виконання вказаного зобов`язання є таким, що настав.

Матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем, в повному обсязі чи частково, орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1413200000:13:004:0012 за спірний період.

Враховуючи вищевикладене, перевіривши наданий позивачем розрахунок заборгованості, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про часткове задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором оренди землі від 21.11.2001 в загальній сумі 519312,25грн. за період користування: 01.01.2022-28.02.2022 (115530,76грн.); 06.05.2023-31.05.2023 (22286,25грн. за 26 днів); 01.06.2023-31.12.2023 (186004,49грн.); 01.01.2024-31.07.2024 (195490,75грн.).

Судова колегія зазначає, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (частина 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (стаття 76 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, апелянтом не надано до суду належних і допустимих доказів на підтвердження тих обставин, на які він посилається в апеляційній скарзі. Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на припущеннях та зводяться до намагань здійснити переоцінку обставин справи, вірно встановлених судом першої інстанції.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд апеляційної інстанції керуючись положеннями статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладає витрати за подання апеляційної скарги на апелянта.

Керуючись ст.ст. 254, 269, 270, 273, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, ст. 282 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Покровської міської ради Донецької області залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/313/25 залишити без змін.

Повна постанова складена 05.09.2025.

Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення. Порядок та строки оскарження в касаційному порядку встановлені статтями 286-289 ГПК України.

Головуючий суддя О.В. Плахов

Суддя М.М. Слободін

Суддя П.В. Тихий

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.08.2025
Оприлюднено08.09.2025
Номер документу129992194
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —905/313/25

Ухвала від 13.10.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 02.10.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Судовий наказ від 12.09.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Постанова від 27.08.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Ухвала від 09.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Ухвала від 30.06.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Рішення від 10.06.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 20.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 22.04.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 31.03.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні