Герб України

Рішення від 18.09.2025 по справі 580/6020/25

Черкаський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2025 року справа № 580/6020/25 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Кульчицького С.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження у змішаній (паперовій та електронній) формі адміністративну справу за позовом Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАЯР-СІТІ" про визнання протиправними та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Департамент соціальної політики Черкаської міської ради (далі - позивач) з позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАЯР-СІТІ", в якому просить висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби у Черкаській області про результати моніторингу процедури закупівлі № UА-2025-02-24-008516-а (оприлюднений в електронній системі закупівель 15.05.2025) код за ДК 021:2015 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку визнати протиправним і скасувати.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24.02.2025 Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради (далі-Позивач) на електронному майданчику PROZORRO оголошено процедуру відкритих торгів за кодом ДК 021:2015 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки) з очікуваною вартістю закупівлі 39 800 00,00 грн. Під час перевірки департаментом документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЛАЯР СІТІ» виявлено невідповідності в поданих документах та 31.03.2025 о 12:34 розміщено відповідне повідомлення про їх усунення. На усунення вказаних невідповідностей учасником ТОВ «ЛАЯР СІТІ» надано договір №7 від 14.03.2025 про співпрацю, укладений між ТОВ «ЛАЯР СІТІ» та Комунальним некомерційним підприємством Добромильської міської ради «Добромильська районна лікарня», предметом даного договору є надання з боку закладу охорони здоров`я спеціалізованих медичних послуг дітям, що перебувають у дитячому закладі оздоровлення та відпочинку у разі виникнення невідкладної чи нагальної потреби у наданні таких послуг. Отже, учасником ТОВ «ЛАЯР СІТІ» виконано вимоги Замовника, встановлені тендерною документацією. 08.04.2025 на електронному майданчику PROZORRO Департаментом опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2025-02-24-008516-а, Код ДК - Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки). 23.04.2025 між Департаментом та ТОВ «ЛАЯР СІТІ» укладено Договір № 96, відповідно до умов якого ТОВ «ЛАЯР СІТІ» зобов`язується надати, а департамент - прийняти і оплатити Виконавцю послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки. В подальшому, на підставі наказу №49-3 від 21.04.2025 «Про початок моніторингу процедур закупівель» Управлінням північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області (далі - Відповідач) було розпочато моніторинг процедури закупівлі UA-2025-02-24-008516-а за кодом ДК 021:2015 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки). Підставою для моніторингу визначено: виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. 12.05.2025 Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області було закінчено моніторинг процедури закупівлі, складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2025-02-24-008516-а (надалі - висновок про результати моніторингу), та 15.05.2025 опубліковано в електронній системі закупівель, та яким встановлено наявність порушень, зобов`язано здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором №68/2025Т. З урахуванням викладеного, Відповідачем зобов`язано Департамент усунути зазначене порушення шляхом припинення зобов`язань за договором № 96 від 23.04.2025, укладеного між департаментом та ТОВ «ЛАЯР СІТІ» з дотриманням вимог Цивільного та Господарського кодексів України, та відповідно до частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Позивач не погоджується з висновком Відповідача, вважає його хибними та вважає, що відповідно до п. 10 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" висновок ДАСУ від 15.05.2025 про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2025-02-24-008516-а підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Ухвалою суду від 02.06.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

24.06.2025 до суду надійшов відзив відповідача в якому представник просить відмовити у задоволенні позову. Вказує, що за результатами проведеного моніторингу закупівлі Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради (далі - Замовник) послуг з відпочинку для дітей м.Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2025-02-24-008516-a) встановлено, що на порушення абзацу п`ятого підпункту 1 пункту 44 Особливостей №1178 тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЛАЯР СІТІ» не відхилена у разі, коли учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Пунктом 6 додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації однією, з вимог Замовника до учасника (дитячого закладу оздоровлення та відпочинку) є наявність угоди зі стаціонарною дитячою лікарнею щодо проведення у разі необхідності лікування дітей, які перебувають на відпочинку у дитячому закладі (надати в складі тендерної пропозиції). Відстань до стаціонарної дитячої лікарні - не більше 5 кілометрів (для оперативного реагування на непередбачувані травми, захворювання), про що надати відповідну довідку в довільній формі. На виконання зазначеної вимоги у тендерній пропозиції ТОВ «ЛАЯР СІТІ» надав договір про співпрацю від 21.01.2025, укладений з КНП Добромильської міської ради «Добромильська районна лікарня» (файл «4.3. Договір з медичним закладом.pdf», далі - Добромильська районна лікарня), та довідку від 26.02.2025 №78 (файл « 4.4. Довідка про відстань до лікарні, pdf».) про те, що відстань до стаціонарної дитячої лікарні Добромильська районна лікарня становить 4 км 35 метрів. Однак, Замовник самостійно за допомогою https://www.googl.com.ua/maps встановив, що відстань між ТОВ «ЛАЯР СІТІ» та Добромильською районною лікарнею становить 7,7 км, що не відповідає умовам тендерної документації. Відповідно до пункту 43 Особливостей №1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Для виправлення невідповідностей в інформації та/або документах 31.03.2025 в електронній системі закупівель Учасник надав договір від 14.03.2025 № 7, укладений з Добромильською районною лікарнею, та довідку від 31.03.2025 № 135 про те, що відстань до Хирівської міської лікарні Старосамбірського району, яка є структурним підрозділом Добромильської районної лікарні, не більше 5 км. В поясненні, наданому в електронній системі закупівель 29.04.2025, Замовник не спростував факт надання Учасником договору з тією ж лікарнею, договір з якою був наданий ним у тендерній пропозиції. Отже, учасник ТОВ «ЛАЯР СІТІ» не виправив невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у тендерній пропозиції, оскільки на виправлення невідповідностей не надав угоду зі стаціонарною дитячою лікарнею, відстань до якої - не більше 5 км.

Представник третьої особи надіслав до суду письмові пояснення в яких вказав, що TOB «ЛАЯР СІТІ» вважає позовні вимоги обґрунтованими, правомірними, та такими що підлягають задоволенню судом у повному обсязі, а саме: 24.02.2025 Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради на електронному майданчику PROZORRO оголошено процедуру відкритих торгів за кодом ДК 021:2015 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки) з очікуваною вартістю закупівлі 39 800 000,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАЯР-СІТІ» подало документи у складі тендерної пропозиції, під час перевірки яких Позивачем були виявлені невідповідності та 31.03.2025 о 12:34 останнім розміщено відповідне повідомлення про їх усунення. На усунення вказаних невідповідностей учасником ТОВ «ЛАЯР СІТІ» надано договір № 7 від 14.03.2025 про співпрацю, укладений між ТОВ «ЛАЯР СІТІ» та Комунальним некомерційним підприємством Добромильської міської ради «Добромильська районна лікарня», предметом даного договору є надання з боку закладу охорони здоров`я спеціалізованих медичних послуг дітям, що перебувають у дитячому закладі оздоровлення та відпочинку у разі виникнення невідкладної чи нагальної потреби у наданні таких послуг. Отже, учасником ТОВ «ЛАЯР СІТІ» виконано вимоги Замовника, встановлені тендерною документацією.

Розглянувши подані документи і матеріали, суд зазначає, що відповідно до пункту 122 розділу VI Перехідні положення Положення №1845/0/15-21 до початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС справи можуть розглядатися (формуватися та зберігатися) в паперовій, електронній чи змішаній формі залежно від наявних у суді можливостей. Електронні документи та електронні копії паперових документів вносяться до АСДС та зберігаються в централізованому файловому сховищі. Документи, що надійшли до суду в електронній формі, за потреби можуть роздруковуватися та приєднуватися до матеріалів справи у паперовій формі.

Згідно з абзацом 21 пункту 1 розділу VII Формування і оформлення судових справ Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 № 814 (у редакції наказу Державної судової адміністрації України від 17 жовтня 2023 року № 485) у випадку прийняття суддею (суддею-доповідачем), у провадженні якого перебуває судова справа, рішення щодо розгляду (формування та зберігання) судової справи (матеріалів кримінального провадження) в електронній чи змішаній (паперовій та електронній) формі, формування матеріалів судової справи здійснюється у відповідній(их) формі(ах) (паперовій та/або електронній).

Отже, процесуальне законодавство передбачає можливість розгляду справи у змішаній формі (паперовій та електронній) та прийняття рішення про такий розгляд суддею, у провадженні якого перебуває судова справа.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає за доцільне здійснити розгляд справи у змішаній (паперовій та електронній) формі.

Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

24.02.2025 Департаментом соціальної політики Черкаської міської ради на електронному майданчику PROZORO оголошено процедуру відкритих торгів за кодом ДК 021:2015: 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки) з очікуваною вартістю закупівлі 3980000,00 грн.

Протокольним рішенням уповноваженої особи від 14.03.2025 б/н тендерну пропозицію ТОВ «Оздоровчо-профілактичний комплекс «Планета здоровя» відхилено у зв`язку з невідповідністю тендерної пропозиції вимогам, а також у зв`язку з не усуненням учасником процедури протягом 24 годин невідповідностей.

Під час перевірки документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЛАЯР СІТІ» виявлено невідповідності в поданих документах та 31.03.2025 о 12.34 год. розміщено відповідне повідомлення про їх усунення.

ТОВ «ЛАЯР СІТІ» виконав вимоги замовника та надав договір №7 від 14.03.2025 про півпрацю, укладений між ним та КНП «Добромильська районна лікарня» Добромильської міської ради.

23.04.2025 між Департаментом та ТОВ «ЛАЯР СІТІ» укладено договір №96 відповідно до умов якого ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» зобов`язується надати, а департамент прийняти та оплатити виконавцю послуги з відпочинку дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки.

В подальшому на підставі наказу №49-3 від 21.04.2025 «Про початок моніторингу процедур закупівель» відповідачем було розпочато моніторинг процедури закупівлі №UА-2025-02-24-008516-а за кодом ДК 021:2015 552400000-4 Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги з відпочинку для дітей м. Черкаси, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки).

За результатами перевірки встановлено, що ТОВ «ЛАЯР СІТІ» не виправив невідповідності, а саме надав договір з КНП «Добромильська районна лікарня» Добромильської міської ради, однак не надав угоду із стаціонарною дитячою лікарнею, відстань до якої не більше 5 км, внаслідок чого позивач вважає, що відповідачем порушено абзац 5 пп. П.44 Особливостей.

Позивач вважає вказаний висновок протиправним, а тому звернувся в суд з цим позовом.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд врахував таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано приписами Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні (далі - Закон № 2939-XII).

Частиною 1 статті 2 вказаного Закону № 2939-XII передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

У відповідності до приписів частини 1 статті 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України Про публічні закупівлі, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Частиною 2 статті 2 Закону № 2939-XII передбачено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43 (далі - Положення № 43), Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

У пункті 3 Положення № 43 зазначено, що основними завданнями Держаудитслужби є: 1) реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю; 2-1) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державного фінансового контролю; 3) здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів; 4) надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.

Системний аналіз приписів наведених правових норм, зокрема частини 1 статті 2 Закону № 2939-XII та пункту 3 Положення № 43, дає підстави для висновку про те, що діяльність Держаудитслужби передусім має бути спрямована на здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, забезпечення ефективного використання та збереження державних фінансових ресурсів та досягнення економії бюджетних коштів, тобто на мінімізацію витрат держаних фінансових ресурсів при забезпеченні належного функціонування державних інститутів.

Приписами частини 1 статті 10 Закону № 2939-XII встановлено, що органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, 7) пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Пунктом 4 Положення № 43 передбачено, що Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань: 3) реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель; 9) вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" № 922-VIII (далі-Закон № 922-VIII) передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Згідно частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

У відповідності до частини 6 статті 8 цього Закону за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Частинами 3 - 7 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються, зокрема, опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі, а також зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Окрім того, пунктом 3-7 розділу Х Закону № 922-VIII визначено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

На виконання наведеної вище норми Кабінет Міністрів України 12 жовтня 2022 року прийняв постанову № 1178, якою затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі - Особливості здійснення публічних закупівель; підлягають застосуванню в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Судом встановлено, що аналізом питання дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю встановлено порушення абз.5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей.

Згідно із абзацом 5 пп.1 п. 44 Особливостей ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

В той же час, судом встановлено, що ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» надав договір з КНП «Добромильська районна лікарня» Добромильської міської ради та довідку №135 від 31.03.2025 з якої вбачається, що відстань до Хирівської міської лікарні, що являється структурним підрозділом КНП ДМР «Добромилівська районна лікарня» становить не більше 5 км, однак ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» не надав угоду із стаціонарною дитячою лікарнею, відстань до якої не більше 5 км., внаслідок чого відповідачем порушено абзац 5 пп. 1 П.44 Особливостей.

Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» підлягала відхиленню на підставі підпункту 1 пункту 44 Особливостей.

Підсумовуючи вищевикладене, суд вважає викладені у висновку відповідача порушення такими, що узгоджуються з вимогами законодавства, та знайшли своє підтвердження під час розгляду справи, оскільки позивачем станом на час прийняття рішення у справі не надано доказів того, що під час проведення процедури закупівлі до тендерної документації ТОВ «ЛАЯР-СІТІ» надано документи, про які йдеться у оскаржуваному висновку, а саме угоду із стаціонарною дитячою лікарнею.

Щодо визначених у висновку зобов`язань слід зазначити наступне.

Законом № 922, а також Порядком заповнення форми про результати моніторингу закупівлі, затвердженим наказом Державної аудиторської служби України від 08.09.2020 №552, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 958/35241, визначено форму та зміст висновку, який складається за наслідками моніторингу процедур закупівель. Так, у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 висновку має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

У пункті 3 констатуючої частини висновку зазначено: «з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пунктом 5 частини сьомої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктом 14 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 23 жовтня 2016 р. № 18, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області зобов`язує вжити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням вимог Господарського та Цивільного кодексів України, та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Отже, у пункті 3 констатуючої частини оскаржуваного висновку зазначається, що заходом спрямованим на усунення виявлених моніторингом порушень є покладення на позивача обов`язку: 1) здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням вимог Господарського та Цивільного кодексів України 2) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку; 3) надати аргументовані заперечення до висновку або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У постанові від 04.05.2023 у справі № 640/17543/20 Верховний Суд зробив висновки щодо повноважень органу державного фінансового контролю порушувати питання про розірвання договору у висновках про результати проведення моніторингу публічних закупівель. Верховний Суд, проаналізувавши положення частини восьмої статті 8 Закону № 922 та пункт 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, дійшов такого висновку: «Таким чином, після оприлюднення висновку замовник має три варіанти поведінки: усунути викладені у ньому порушення законодавства у сфері публічних закупівель та надати документи, що підтверджують це органу фінансового контролю; надати аргументовані заперечення до висновку; надати інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Верховний Суд зауважив, що усунення порушення шляхом розірвання договору є варіантом правомірної поведінки замовника при усуненні порушень, що направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан, оскільки у разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922 повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.

Мається на увазі, що у разі дотримання замовником вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено. Оскільки укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та як наслідок укладення договору є підставою для розірвання такого договору. При цьому, відповідач конкретизував які саме заходи має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.

За цих обставин Верховний Суд наголошує, що зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі заходи усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору є такими, що визначені відповідно до правил законодавства, що регулює спірні правовідносини, а тому підлягали виконанню.».

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що оспорюваний позивачем висновок контролюючого органу є обґрунтованим та прийнятий правомірно і підстави для його скасування відсутні.

Згідно частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (частина 1 статті 90 КАС України).

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина 2 статті 77 КАС України).

Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність оскаржуваного висновку, а тому позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати відповідно до статті 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст.2-14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2025
Оприлюднено22.09.2025
Номер документу130356622
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —580/6020/25

Ухвала від 23.10.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 18.09.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 02.06.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні