Печерський районний суд міста києва
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяпечерський районний суд міста києва
Справа № 757/35086/25-к
пр. 1-кс-30139/25
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2025 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши в судовому засіданні в приміщенні суду в м. Києві клопотання прокурора першого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у сфері протидії організованій злочинності Департаменту нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю та захисту інвестицій, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту, -
В С Т А Н О В И В :
прокурор першого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у сфері протидії організованій злочинності Департаменту нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю та захисту інвестицій, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 , звернувся до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на майно, яке було вилучено 08.08.2024 під час проведення обшуку за адресою: АДРЕСА_1 , за місцем проживання ОСОБА_4 , у рамках кримінального провадження № 12023020160000534.
В обґрунтування клопотання прокурор посилається на те, що Офісом Генерального прокурора здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42023000000001783 від 01.11.2023 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. ч. 4, 5 ст. 191, ч. 3 ст. 369 КК України.
З матеріалів клопотання вбачається, що Рішенням Одеської міської ради № 19-VIII від 24.12.2020 «Про затвердження Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021-2023 роки» визначено комплекс заходів для вирішення найгостріших проблем соціального захисту вразливих верств населення, які дозволять підтримати життєдіяльність зазначеної категорії мешканців міста, надати їм дієву допомогу.
Основними напрямами вказаної програми є:
- фінансова підтримка ветеранів війни, сімей загиблих (померлих) воїнів, дітей війни та осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
- фінансова підтримка ветеранів війни, сімей загиблих (померлих) воїнів, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;
Надалі рішенням Одеської міської ради від 22.06.2023 №1279-VIII було внесено зміни до Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021 -2023 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради № 19-VIII від 24.12.2020, встановлено відшкодування витрат на проведення поховання військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України незалежно від місця реєстрації загиблого у середньому розмірі 3 300, 00 гривеньта членів добровольчих формувань територіальної громади м. Одеси у граничному розмірі 11 000,00 гривень.
При цьому, рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №153 від 25.05.2023 «Про затвердження зразків надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України», визначено КП «Спеціалізоване підприємство комунально - побутового обслуговування» Одеської міської ради (надалі - КП «Спецпідприємство КПО») замовником робіт з виготовлення та встановлення надгробків, передбачених цим рішенням, за рахунок коштів бюджету Одеської міської територіальної громади.
В подальшому 02.06.2023 КП «Спецпідприємство КПО» на електронній платформі Prozorro було проведено відкриті торги №UA-2023-06-02-012448-a «Виготовлення та встановлення надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України», однак у зв`язку з порушенням вимог статей 16, 29, 31 Закону України «Про публічні закупівлі» цю закупівлю було скасовано.
Однак вищевказані обставини ставили під загрозу виготовлення та встановлення надгробків у визначені терміни, що могло спричинити соціальну напругу в суспільстві.
Рішенням Одеської міської ради №1447-VIII від 04.08.2023 «Про внесення змін до Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верстам населення міста Одеси на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 24 грудня 2020 року №19-VIIІ» (далі - Рішення) визначено один із напрямів щодо: надання адресної одноразової матеріальної допомоги родинам та іншим особам, які замовили спорудження надгробків та облаштування місця поховання загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Виконавцем вказаної програми є Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, а фінансування здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №259 від 27.07.2023 «Про затвердження Порядку надання адресної одноразової матеріальної допомоги родинам та іншим особам, які замовили спорудження надгробків та облаштування місця поховання загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України» затверджений Порядок надання адресної одноразової матеріальної допомоги родинам та іншим особам, які замовили спорудження надгробків та облаштування місця поховання загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України (далі - Порядок).
Відповідно до основних положень Порядку встановлено:
п. 2 Право на отримання адресної одноразової матеріальної допомоги мають родини та інші особи, які замовили спорудження надгробків та облаштування місць поховань (далі - замовник послуг) загиблих/померлих військовослужбовців.
п. 3 Адресна одноразова матеріальна допомога замовнику послуг надається у безготівковій формі (одноразово) шляхом перерахування коштів на рахунок організації - надавача послуг для відшкодування витрат за надані послуги.
п. 4 Замовник послуг самостійно обирає один із варіантів надгробків, зразки яких затверджені рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25 травня 2023 року №153 «Про затвердження зразків надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України», та організацію - надавача послуг.
п. 5 Граничний розмір адресної одноразової матеріальної допомогу на одну особу для компенсації послуг із спорудження надгробка та облаштування місця поховання загиблого/померлого військовослужбовця визначається Програмою на відповідний рік.
п. 6 Для отримання адресної одноразової матеріальної допомоги замовник послуг звертається до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі - Департамент) із заявою, оформленою відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», де зазначає варіант вибраного надгробка та організацію - надавача послуг.
До заяви додаються такі документи:
- паспорт громадянина України;
- документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у якому зазначено реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
- свідоцтво про смерть загиблого / померлого;
- свідоцтво про поховання загиблого / померлого;
- документ, який підтверджує участь у захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України загиблого / померлого військовослужбовця;
- розрахунок витрат у межах граничного розміру, визначеного Програмою на спорудження надгробка та облаштування місця поховання померлого/загиблого військовослужбовця.
п. 7 Департамент:
п. 7.1. За наявності усіх документів, передбачених у пункті 6 цього Порядку, здійснює реєстрацію заяв на встановлення надгробків на могилах загиблих/померлих військовослужбовців.
п. 7.2 Отримує інформацію від Центру надання адміністративних послуг Одеської міської ради про реєстрацію місця проживання (перебування) у місті Одесі загиблих / померлих військовослужбовців, які поховані на інших, крім міського кладовища «Західне», кладовищах м. Одеси.
п. 7.3 Укладає тристоронній договір із організацією - надавачем послуг та замовником послуг і здійснює оплату відповідно до вимог бюджетного законодавства.
Розрахунок за надані послуги із спорудження надгробка та облаштування місця поховання загиблого / померлого військовослужбовця здійснюється відповідно до укладеного Департаментом тристороннього договору шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок організації - надавача послуг на підставі Акта приймання-передачі наданих послуг.
Організація - надавач послуг несе відповідальність за відповідність та якість наданих послуг.
У порушення міжнародних договорів та ігноруючи положення Конституції України, 24.02.2022 вище політичне та військове командування російської федерації розпочало агресію та вторгнення до суверенних кордонів України.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено воєнний стан на всій території України, який неодноразово було продовжено.
Рішенням учасника ПП «Монумент-сервіс» код ЄДРПОУ 36851280 (далі - ПП «Монумент-сервіс», Підприємство) від 18 січня 2021 року на посаду директора ПП «Монумент-сервіс» призначено ОСОБА_5 .
Статутом ПП «Монумент-сервіс» передбачено:
П. 5.3. До компетенції Директора зокрема відноситься:
* керівництво розробкою перспективних та поточних планів діяльності Підприємства;
* планування та виконання заходів по розширенню діючого та впровадженню нового виробництва;
* прийом та звільнення з роботи працівників Підприємства;
* визначення організаційної структури та штату Підприємства, форм та систем оплати праці;
* затвердження нормативних актів, що визначають правила внутрішнього розпорядку на Підприємстві.
Директор:
без довіреності діє від імені Підприємства, представляє його інтереси у всіх організаціях і установах, включаючи судові органи, як в середині країни, так і поза ї межами, укладає договори, в тому числі трудові, видає накази і розпорядження, обов`язкові для виконання всіма працівниками підприємства. Повноваження директора підтверджуються контрактом. підписаним Засновником Підприємства;
вирішує будь-які питання діяльності Підприємства, за винятком тих, що належать до виключної компетенції засновника:
готує звіти і пропозиції для розгляду їх і затвердження Засновником Підприємства:
здійснює фінансово-господарську діяльність через апарат управління Підприємством;
видає доручення, відкриває в установах банків розрахункові та інші рахунки, здійснює операції по цих рахунках;
видає накази, розпорядження і надає вказівки, обов`язкові для виконання всіма працівниками Підприємства;
здійснює інші дії, спрямовані на досягнення статутних цілей Підприємства.
на період своєї тимчасової відсутності або в зв`язку з неможливістю тимчасово виконувати свої обов`язки своїм наказом призначає з числа осіб, що входять в адміністрацію Підприємства, особу, яка тимчасово його заміняє, або передає функції управління Засновнику Підприємства.
Таким чином, ОСОБА_5 виконуючи повноваження директора
ПП «Монумент-сервіс» був наділений адміністративно-господарськими та організаційно-розпорядчими функціями, а тому є службовою особою.
18.05.2010 ОСОБА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 зареєструвався як фізична особа-підприємець.
Рішенням Одеської міської ради №2775-VII від 14.12.2017 року затверджено Статут КП «Спеціалізоване підприємство комунально - побутового обслуговування» Одеської міської ради (надалі - КП «Спецпідприємство КПО»).
Статутом КП «Спецпідприємство КПО» передбачено:
- п. 1.1. розділу 1, КП «Спецпідприємство КПО» створено відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про поховання та похоронну справу» Господарського кодексу України, Цивільного кодексу та є ритуальною службою м. Одеси;
- п. 1.3. розділу 1, засновником КП «Спецпідприємство КПО» є Одеська міська рада;
- п. 1.7. розділу 1, у своїй діяльності КП «Спецпідприємство КПО» керується Конституцією України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, іншими нормативно - правовими актами України, рішенням Одеської міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови та цим Статутом;
- п. 2.1. метою створення підприємства є здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності та інших ритуальних послуг.
Наказом №74ак від 21.07.2015 ОСОБА_7 переведено на посаду заступника директора КП «Спецпідприємство КПО».
01.01.2024 директором КП «Спецпідприємство КПО» затверджено посадову інструкцію (надалі - Інструкція) заступника директора КП «Спецпідприємство КПО».
Пунктом №1 Розділу І Інструкції передбачено, що заступник директора відноситься до категорії «Керівники».
Розділом ІІ Інструкції визначено, що заступник директора зокрема виконує такі завдання та обов`язки:
- взаємодіє за дорученням директора з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами всіх організаційно - правових форм та фізичними особами, з питань своєї компетенції;
- має право першого підпису у разі тимчасової відсутності директора підприємства (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність);
- здійснює загальний контроль за роботою усіх структурних підрозділів підприємства;
- контролює своєчасність підготовки документів за запитами, організацій та установ;
Розділом ІІІ Інструкції з поміж інших закріплені такі права заступника директора:
- представляти інтереси підприємства у взаємовідносинах з іншими підприємствами, установами та організаціями, органами державної влади;
- підписувати та візувати документи в межах своєї компетенції;
- вести листування з питань, що входять до його компетенції;
- контролювати діяльність всіх структурних підрозділів підприємства.
Розділом IV Інструкції передбачено, що заступник директора несе відповідальність:
- за невиконання та неналежне виконання своїх посадових обов`язків, передбачених посадовою інструкцією у межах визначених чинним трудовим законодавством України;
- за здійснення в процесі своєї діяльності правопорушення в межах, визначеним чинним адміністративним, кримінальним і цивільним законодавством України.
Розділом V Інструкції визначено, що заступник директора повинен знати:
- Закон України «Про поховання та похоронну справу»;
- постанови, розпорядження, накази та інші законодавчі і нормативно-правові акти, які регламентують виробничо-господарську і фінансово - економічну діяльність підприємства;
- основи економіки та управління;
- вимоги посадової інструкції.
Розпорядженням Одеського міського голови від 08.12.2020 №1587 ОСОБА_8 переведено з посади заступника директора Департаменту міського господарства на посаду директора Департаменту міського господарства.
Рішенням Одеської міської ради від 09.06.2021 №295-V-III затверджено положення про Департамент міського господарства Одеської міської ради (далі - Положення) в новій редакції.
Розділом 2 Положення передбачено, що на Департамент покладено наступні функції:
- пп. 2.2.1 п. 2., здійснення контролю за ефективною діяльністю комунальних підприємств Одеської міської ради, які входять до сфери управління Департаменту;
- пп. 2.2.18 п. 2., контроль за організацією утримання в належному стані кладовищ, військових поховань та меморіальних комплексів;
- пп. 2.2.38 п. 2., надання пропозицій із вдосконалення системи соціального захисту населення, порядку надання субсидій для відшкодування витрат за оплату житлово-комунальних послуг;
Так розділом 3 Положення, встановлено:
- п. 3.1., Департамент очолює директор, який призначається і звільняється з посади міським головою. Директор Департаменту у своїй діяльності підконтрольний та підзвітний Одеській міській раді, підпорядкований міському голові та Виконавчому комітету Одеської міської ради.
- п. 3.3., директор департаменту:
- пп. 3.3.1., очолює Департамент, керує його діяльністю, забезпечує виконання завдань та функцій Департаменту;
- пп. 3.3.2., у межах своїх повноважень представляє Департамент у відносинах із підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, діє від імені Департаменту без довіреності;
- пп. 3.3.4., погоджує кандидатів на призначення на посади керівників комунальних підприємств, які входять до сфери управління Департаменту;
- пп. 3.3.5., погоджує штатні розписи комунальних підприємств у сфері житлово-комунального господарства, що входять до сфери управління Департаменту;
- пп. 3.3.6., погоджує перспективні плани розвитку та фінансові плани комунальних підприємств, які входять до сфери управління Департаменту, здійснює контроль за їх виконанням;
- пп. 3.3.12., організовує виконання Департаментом рішень Одеської міської ради, Виконавчого комітету Одеської міської ради, розпоряджень міського голови з питань, що віднесені до компетенції Департаменту;
- пп. 3.3.14., забезпечує виконання функції головного розпорядника бюджетних коштів;
Розділом 4 Положення передбачено права Департаменту, зокрема:
- п. 4.1., Департамент має всі права і обов`язки юридичної особи, передбачені чинним законодавством України, в тому числі: отримувати в установленому чинним законодавством України порядку від інших виконавчих органів Одеської міської ради, органів державної влади, підприємств, установ та організацій інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
У невстановлений у ході досудового розслідування час, але не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_9 , усвідомлюючи, що з 24.02.2022 унаслідок триваючої агресії зі сторони російської федерації на території України значна кількість військовослужбовців Збройних Сил України та інших військових формувань гине при деокупації території України та здійснюючи захист суверенних кордонів України, діючи умисно, з корисливих мотивів, бажаючи мати стабільне джерело доходів від протиправної діяльності, вирішив використати вказані обставини для системного вчинення злочинів, а саме заволодіння коштами, шляхом привласнення бюджетних коштів призначених як компенсація за надгробки на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України;
Проаналізувавши попит на встановлення вищезазначених нагробків на могилах, ОСОБА_9 визначив можливий спосіб привласнення коштів місцевого бюджету, а саме отримання на рахунки підконтрольних йому суб`єктів господарювання коштів у якості компенсації встановлення згаданих надгробків, вартість матеріалів яких фактично буде завищена.
Так, ОСОБА_9 усвідомлюючи те, що систематично вчиняти зазначені злочини самотужки неможливо, адже така злочинна діяльність потребує залучення інших осіб для їх вчинення, детальному плануванні спільних дій, розподілі функцій, забезпеченні взаємозв`язку між співучасниками та координації їх поведінки, розуміючи, що вказана діяльність є незаконною та маючи намір здійснювати такі діяння протягом тривалого часу на системній основі, спланував досягти поставленої мети - особистого збагачення за рахунок вчинення кримінальних правопорушень проти власності, шляхом створення і керування стійким злочинним об`єднанням - організованою групою, при цьому розробив загальний план злочинної діяльності, який охоплював етапи залучення до злочинної діяльності учасників, підшукування суб`єктів господарювання, яких можливо використовувати у злочинній діяльності, безпосереднє вчинення злочинних дій та вжиття заходів спрямованих на конспірацію злочинних дій.
З метою реалізації згаданого злочинного умислу, ОСОБА_9 розробив план із протиправної діяльності, який передбачав:
- створенням організованої групи шляхом залучення до злочинної діяльності учасників, у тому числі службових осіб комунальних підприємств та органів місцевого самоврядування, в різні проміжки часу, для реалізації певних завдань;
- розподілення ролей учасників злочинного угрупування;
- внесення змін до Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021 - 2023 роки в частині порядку виплати компенсації за надгробки на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України і визначення граничної вартості надгробку та облаштування місця поховання у сумі 55 000 грн.;
- підбір підконтрольних юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців для укладання договорів спорудження надгробків та облаштування місця поховання у якості виконавця;
- виконання робіт спорудження надгробків та облаштування місця поховання відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25 травня 2023 року №153 «Про затвердження зразків надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України», по завищеній вартості матеріалів;
- перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців після виконання робіт останніми та подальше обготівкування коштів.
Визначившись з напрямом протиправної діяльності та поклавши на себе функції організатора і керівника групи, ОСОБА_9 особисто підібрав її учасників із числа своїх знайомих, які у свою чергу також залучили інших учасників для реалізації умислу організованої групи.
У достовірно невстановлений слідством час, місці та обставинах, про те не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_9 для реалізації розробленого ним плану запропонував раніше знайомим: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , та іншим невстановленим слідством особам, спільно вчиняти протиправні дії направлені на привласнення бюджетних коштів, повідомивши заздалегідь розроблений план злочинної діяльності та довівши інформацію щодо розподілу ролей між учасниками організованої групи, та отримав їх добровільну згоду на участь в організованій групі та її злочинній діяльності.
Окрім цього, ОСОБА_9 розуміючи неможливість втілення розробленого злочинного плану без участі службових осіб комунальних підприємств та департаментів Одеської міської ради, через невстановлену слідством особу, залучив до злочинної діяльності ОСОБА_10 , яка на той час обіймала посаду директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради та ОСОБА_7 , яка обіймає посаду заступника директора комунального підприємства «Спецпідприємство КПО».
Таким чином, ОСОБА_9 схилив указаних осіб до протиправної діяльності та створив стійке злочинне об`єднання - організовану групу, яку одночасно очолив як керівник та лідер інших співучасників.
Роль кожного учасника у злочинній діяльності полягала в наступному:
ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який фактично об`єднував групу суб`єктів господарювання, які були неофіційно об`єднані в бюро ритуальних послуг - «Поховальний дім «Анубіс», відвів собі роль організатора організованої групи, який утворив злочинне об`єднання та керував ним, організовуючи учинення злочинів та керував підготовкою до них і вчиненням, об`єднав дії інших співучасників і спрямував їх на вчинення злочинів, координував поведінку вказаних осіб, а саме:
- у не встановлений час та місці, але не пізніше 04 липня 2023 року розробив план злочинної діяльності організованої групи, направлений на привласнення бюджетних коштів Одеської міської ради;
- визначав необхідну кількість учасників вчинення злочинів та безпосередніх виконавців із числа учасників організованої групи;
- залучив до злочинної діяльності учасників, в тому числі службових осіб комунальних підприємств та департаментів Одеської міської ради;
- визначив юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які виступали виконавцями виконання договорів;
- здійснював безпосереднє керівництво діями учасників організованої групи і уточнював обов`язки кожного з них під час вчинення злочинів для досягнення загальної злочинної мети;
- розробив тактику поведінки і задачі кожного учасника організованої групи у ході вчинення злочинів, визначив функції учасників організованої групи під час вчинення злочинів та приймав безпосередню участь у координації їх вчинення.
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , директор ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280), яке входить до складу бюро ритуальних послуг - «Поховальний дім «Анубіс», виконував роль виконавця організованої групи, активним учасником запланованих злочинів, діяв згідно розробленого злочинного плану, виконував відведені йому функції під час готування та вчинення злочинів, а саме:
- приймав безпосередню участь у вчиненні злочинів;
- організував механізм спорудження надгробків та облаштування місць поховань відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25 травня 2023 року №153 «Про затвердження зразків надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України»;
- надав комерційні пропозиції ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280) до КП «Спецпідприємство КПО» стосовно вартості надгробків та облаштування місць поховань по завищеній вартості;
- здійснював підписання тристоронніх договорів про виплату організації - надавачу послуг компенсації вартості спорудження надгробків та облаштування місця поховання шляхом безготівково перерахування адресної одноразової матеріальної допомоги від імені ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280);
- отримував грошові кошти на розрахункові рахунки ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280) після виконання вищевказаних договорів;
- отримав відповідну частку злочинних коштів від протиправної діяльності організованої групи.
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , фізична особа - підприємець, який входив до складу бюро ритуальних послуг - «Поховальний дім «Анубіс», виконував роль виконавця організованої групи, активним учасником запланованих злочинів, діяв згідно розробленого злочинного плану, виконував відведені йому функції під час готування та вчинення злочинів, а саме:
- приймав безпосередню участь у вчиненні злочинів;
- організував механізм спорудження надгробків та облаштування місць поховань відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25 травня 2023 року №153 «Про затвердження зразків надгробків на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України»;
- надав комерційні пропозиції ФОП « ОСОБА_6 » (код НОМЕР_1 ) до КП «Спецпідприємство КПО» стосовно вартості надгробків та облаштування місць поховань по завищеній вартості;
- здійснював підписання тристоронніх договорів про виплату організації - надавачу послуг компенсації вартості спорудження надгробків та облаштування місця поховання шляхом безготівково перерахування адресної одноразової матеріальної допомоги від імені ФОП « ОСОБА_6 » (код НОМЕР_1 );
- отримував грошові кошти на розрахункові рахунки ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280) після виконання вищевказаних договорів;
- отримав відповідну частку злочинних коштів від протиправної діяльності організованої групи.
ОСОБА_10 ІНФОРМАЦІЯ_4 , будучи директором Департаменту міського господарства Одеської міської ради (звільнена з посади Розпорядженням Одеського міського голови від 23.11.2023 №1187К з 30 листопада 2023 року) виконувала роль пособника організованої групи, активним учасником запланованих злочинів, діяла згідно розробленого злочинного плану, виконувала відведені їй функції під час готування та вчинення злочинів, а саме:
- приймала безпосередню участь у підготовці до вчинення злочинів;
- будучи службовою особою департаменту міського господарства Одеської міської ради, сприяла механізму зміну порядку виплати компенсації за надгробки на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України;
- надавала вказівки заступнику директора КП «Спецпідприємство КПО» стосовно внесення пропозицій з визначення граничної вартості компенсації за надгробки та облаштування місць поховань;
- ініціювала зміни порядку виплати та граничного розміру компенсації за надгробки шляхом направлення відповідних листів до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради для внесення змін до «Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021-2023 роки»;
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , будучи заступником директора КП «Спецпідприємство КПО» виконувала роль пособника організованої групи, активним учасником запланованих злочинів, діяла злочинного плану, виконувала відведені їй функції під час готування та вчинення злочинів, а саме:
- приймала безпосередню участь у підготовці до вчинення злочинів;
- отримала комерційні пропозиції від ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280) та ФОП « ОСОБА_6 » (код НОМЕР_1 ), ПП «Мегаліт Плюс» (ЄДРПОУ 38479582, одним з засновників якого є дружина ОСОБА_9 - ОСОБА_11 );
- за вказівкою ОСОБА_10 , ініціювала від імені КП «Спецпідприємство КПО» пропозиції щодо визначення граничної вартості за надгробки на могилах військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України
Інші невстановлені особи, які будучи учасниками створеної організованої групи, згідно з розподіленими функціями, виконували інші функції зокрема залучили до злочинної діяльності директора департаменту міського господарства Одеської міської ради ОСОБА_10 , заступника КП «Спецпідприємство КПО», передавали службову інформацію стосовно проектів рішень виконавчого комітету Одеської міської ради, тощо.
Стійкість організованої групи ОСОБА_9 забезпечував за рахунок її стабільного складу, централізованого підпорядкування учасників її керівнику, єдиних для всіх правил поведінки, планування організованої групи та чіткого розподілу ролей. Отже, організоване злочинне об`єднання було стійким, що знайшло своє вираження у згуртованості та стабільності.
Зокрема між учасниками організованої групи були постійні внутрішні зв`язки. Характерним було обговорення спільних проблем, визначення способів конспірації та прикриття злочинної діяльності від викриття правоохоронними органами. Вищевказане виражалось у тому, що учасники організованої групи, зокрема ОСОБА_5 , ОСОБА_6 були фактично підлеглими ОСОБА_9 , виконуючи його доручення та мали відповідний досвід у роботі визначеного злочинним планом напрямом.
Окрім цього, ОСОБА_9 значний час пропрацював у комунальних підприємствах пов`язаних з наданням ритуальних послуг, зокрема тривалий час очолював Комунальне підприємство «Спеціалізоване підприємство комунально - побутового обслуговування» Одеської міської ради, а тому налагодив корупційні зв`язки в органах місцевого самоврядування, що дозволяло йому здійснювати вплив для прийняття потрібних визначених злочинним планом рішень.
За час існування організованої групи між її керівником ОСОБА_9 та іншими учасниками, зокрема ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,
ОСОБА_10 , ОСОБА_7 та іншими невстановленими особами існував високий рівень узгодженості їхніх дій, взаємодовіра, єдині правила поведінки.
Створена ОСОБА_9 організована група характеризувалася:
- стійкістю, стабільністю і згуртованістю свого складу;
- розробкою та узгодженням планів і методів вчинення злочинів, пов`язаних з привласненням коштів місцевого бюджету;
- наявністю загальновизначених правил поведінки, що проявлялося в організованості, тісному зв`язку всіх її членів у їх злочинній діяльності, як під час готування до вчинення злочинів, так і безпосередньо в момент їх вчинення, а також після таких;
- суворою підпорядкованістю керівнику організованої групи;
- домовленістю та готовністю до вчинення злочинів всіма членами організованої групи у будь-який час;
- чіткою ієрархією та єдиними правилами поведінки її учасників;
- тривалістю функціонування з липня 2023 року по грудень 2024 року;
- дотриманням правил конфіденційності стосовно її учасників, зокрема її організатора;
Формування організованої групи здійснювалося за принципом спільного проживання на певній території її учасників та тривалих особистих довірчих відносин тощо.
Крім внутрішньої стійкості, створена ОСОБА_9 організована група характеризувалася і зовнішньою стійкістю, що виражалася у наявності корумпованих зв`язків зі службовими особами в органах державної влади та місцевого самоврядування.
Для швидкого та оперативного зв`язку, обміну інформацією та координацією дій між учасниками організованої групи використовувався мобільний зв`язок, у тому числі мобільні термінали з номерами телефонів, відомими виключно членам організованої групи та відповідні додатки-«месенджери», для унеможливлення розкриття їх змісту.
Дотримуючись суворої конспірації і жорсткої дисципліни, всі питання злочинної діяльності організованої групи і здійснюваних нею злочинів обговорювалися серед керівників групи та її активних учасників, які визначали її рід і вид, визначали об`єкти для посягання, розробляли і погоджували плани здійснення цих злочинів.
Так, з метою реалізації розробленого злочинного плану, ОСОБА_9 будучи обізнаними з діючими Рішенням та Порядком прийнятими Одеською міською радою, усвідомлюючи, що публічна закупівля №UA-2023-06-02-012448-а була скасована, та механізм компенсацій за надгробки не діє, у невстановлений у ході досудового розслідування час, але не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_9 надав вказівку директору Департаменту міського господарства Одеської міської ради ОСОБА_10 розробити та ініціювати зміни до «Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021-2023 роки» в частині порядку виплати компенсації за надгробки та облаштування поховання, а також визначення їх граничної вартості.
У подальшому, в достовірно невстановлений слідством час та місці, але не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_10 діючи умисно, за вказівкою ОСОБА_9 , зловживаючи своїм службовим становищем, надала вказівку заступнику директора КП «Спецпідприємство КПО» ОСОБА_7 ініціювати пропозиції щодо визначення граничної вартості надгробків та облаштування місця поховання у сумі 55 000 грн, використовуючи при цьому розрахунок нереалізованої публічної закупівлі №UA-2023-06-02-012448-a, а також визначені злочинним планом, комерційні пропозиції надані ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280), ФОП « ОСОБА_6 » (код НОМЕР_1 ) та ПП «Мегаліт Плюс» (ЄДРПОУ 38479582).
У свою чергу ОСОБА_7 , діючи умисно, за вказівкою ОСОБА_10 , відповідно до розробленого злочинного плану, будучи службовою особою, у достовірно невстановлений слідством час та місці, але не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_7 , зловживаючи своїм службовим становищем, у невстановлений слідством спосіб отримала комерційні пропозиції ПП «Монумент-Сервіс» (ЄДРПОУ 36851280) на суму 56905,00 гривень, ФОП « ОСОБА_6 » (код НОМЕР_1 ) на суму 53114, 00гривень та ПП «Мегаліт Плюс» (ЄДРПОУ 38479582) на суму 55075,50 гривень, склала раніше обумовлений лист КП «Спецпідприємство КПО» від 04.07.2023 №01-01/313 стосовно визначення граничної вартості надгробку та облаштування місця поховання у сумі 55 000, 00 грн. та передала вказаний лист до Департаменту міського господарства Одеської міської ради.
Надалі ОСОБА_10 , у достовірно невстановлений слідством час та місці, але не пізніше 04 липня 2023 року, діючи згідно розробленого злочинного плану, надала вказівку підлеглим особам необізнаними з її злочинними планами, скласти лист Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 04 липня 2023 року №01-57/442вих в адресу Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради стосовно здійснення механізму встановлення надгробків шляхом надання адресної одноразової матеріальної допомоги родинам для спорудження надгробків та облаштування місця поховання загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України шляхом компенсації вартості спорудження надгробків та облаштування місця поховання організаціям - надавачам послуг в межах реалізації «Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеса на 2021-2023 роки» з посиланням на лист КП «Спецпідприємство КПО» від 04.07.2023 №01-01/313 стосовно визначення граничної вартості надгробку та облаштування місця поховання у сумі 55 000, 00 грн.
У подальшому ОСОБА_10 за вказівкою ОСОБА_9 , діючи умисно, підписала та передала вказаний лист до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради для ініціювання порушених у ньому питань.
Поряд з цим, у достовірно невстановлений слідством час, але не пізніше 04 липня 2023 року, ОСОБА_10 , діючи умисно, відповідно до розробленого злочинного плану, надала вказівки підлеглим особам необізнаним з її злочинними намірами, скласти лист Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 04 липня 2023 року №01-59/1143 в адресу заступника Одеського міського голови ОСОБА_12 стосовно внесення змін до «Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеса на 2021 - 2023 роки», затвердженої рішенням Одеської міської ради від 24.12.2020 №19-VIII запровадження механізму встановлення надгробків шляхом надання адресної одноразової матеріальної допомоги родинам для спорудження надгробків та облаштування місця поховання загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Надалі, ОСОБА_10 , переслідуючи спільну злочинну мету, підписала лист Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 04 липня 2023 року №01-59/1143, а також особисто склала проект листа від імені ОСОБА_12 на Одеського міського голову ОСОБА_13 з ініціативою викладених у листі Департаменту міського господарства Одеської міської ради змін та передала їх згідно компетенції для подальшого погодження.
Поряд з цим, ОСОБА_10 , діючи згідно розробленого злочинного плану, не бажаючи викриття власної злочинної діяльності, склала ще один примірник листа Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 04 липня 2023 року №01-57/442вих, прибравши з нього посилання на лист КП «Спецпідприємство КПО» від 04.07.2023 №01-01/313 стосовно визначення граничної вартості надгробку та облаштування місця поховання у сумі 55 000, 00 грн. та передала вказаний лист до Департаменту міського господарства Одеської міської ради.
У подальшому, Рішенням Одеської міської ради від 04.08.2023 №1447-VIII внесені зміни до Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021 - 2023 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 24 грудня 2020 року №19-VIII, щодо надання матеріальної підтримки родинам та іншим особам, які замовили спорудження надгробків відповідно до зразків, затверджених рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради, для вшанування пам`яті загиблих/померлих військовослужбовців Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів або осіб з їх числа, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, шляхом компенсації вартості спорудження надгробків та облаштування місця поховання організаціям - надавачам послуг - 200 особам у граничному розмірі 55 000, 00 гривень.
Таким чином, ОСОБА_10 та ОСОБА_7 , в межах своїх ролей, діючи як пособники в інтересах ОСОБА_9 , будучи службовими особами, зловживаючи своїм службовим становищем, вчинили підготовчі дії спрямовані на створення подальшого механізму заволодіння коштами місцевого бюджету, шляхом завищення вартості послуг із спорудження надгробків та облаштування місця поховання організаціям, ініціювавши зміни до порядку та визначення граничної вартості компенсації спорудження надгробків та облаштування місця поховання.
У подальшому, для реалізації спільного злочинного плану ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , та інші невстановлені особи, які є представниками поховальної служби під брендом « ІНФОРМАЦІЯ_6 », за вказівкою ОСОБА_9 при похованні військовослужбовця Збройних Сил України чи інших військових формувань, який захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України будуть повідомляти члену родини загиблого (померлого) інформацію щодо можливості спорудження надгробку та облаштування місця поховання за кошти місцевого бюджету суб`єктами господарювання ПП «Монумент-Сервіс», директором якого є ОСОБА_5 або ФОП « ОСОБА_6 », у межах граничної вартості визначеною Рішенням Одеської міської ради від 04.08.2023 №1447-VIII внесені зміни до Міської цільової програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги вразливим верствам населення міста Одеси на 2021 - 2023 роки, а саме не більше 55 000 грн.
У свою чергу, ОСОБА_5 , який є директором ПП «Монумент-Сервіс» або ОСОБА_6 , як ФОП « ОСОБА_6 », отримавши кошти від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, виконає роботи з надання послуг із спорудження надгробку та облаштування місця поховання, вартість яких значно менше, розпорядиться ними на власний розсуд в спільних інтересах учасників організованої групи, тим самим здійснить їх заволодіння, шляхом зловживання службовим становищем.
В подальшому ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , діючи в інтересах ОСОБА_9 , відповідно до спільного злочинного плану, здійснили підписання договорів про виплату організації - надавачу послуг компенсації вартості спорудження надгробків та облаштування місця поховання шляхом безготівкового перерахування адресної одноразової матеріальної та в послідуючому акти до вказаних договорів в котрих були зазначені завідомо неправдиві відомості в частині завищення вартості послуги «комплекту гранітного пам`ятника», які надалі слугували підставою для перерахування коштів на розрахункові рахунки ПП «Монумент-Сервіс» та ФОП « ОСОБА_6 », а саме:
- за договором №243 від 23.08.2023, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №244 від 23.08.2023, сума якого 54 800,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №245 від 23.08.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №281 від 04.09.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №282 від 04.09.2023, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №283 від 04.09.2023, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №284 від 04.09.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №336 від 15.09.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №337 від 15.09.2023, сума якого 54 830,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №338 від 15.09.2023, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №388 від 25.09.2023, сума якого 54 200,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №389 від 25.09.2023, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №398 від 28.09.2023, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №400 від 28.09.2023, сума якого 54 200,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №401 від 28.09.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №402 від 28.09.2023, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 20 132,77 грн.;
- за договором №399 від 28.09.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 901,16 грн.;
- за договором №442 від з 06.10.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 20 114,63 грн.;
- за договором №443 від 06.10.2023, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 20 114,63 грн.;
- за договором №441 від 06.10.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 895,01 грн.;
- за договором №526 від 30.10.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 20 187,19 грн.;
- за договором №548 від 15.11.2023, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 28 931,91 грн.;
- за договором №550 від 15.11.2023, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 20 223,47 грн.;
- за договором №551 від 15.11.2023, сума якого 54 520,00 грн., завищення вартості складає 20 223,47 грн.;
- за договором №549 від 15.11.2023, сума якого 43 500,00 грн., завищення вартості складає 20 223,47 грн.;
- за договором №577 від 01.12.2023, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 20 212,58 грн.;
- за договором №578 від 01.12.2023, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 20 212,58 грн.;
- за договором №579 від 01.12.2023, сума якого 54 450,00 грн., завищення вартості складає 20 212,58 грн.;
- за договором №580 від 01.12.2023, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 28 928,22 грн.;
- за договором №581 від 04.12.2023, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 28 914,69 грн.;
- за договором №592 від 11.12.2023, сума якого 54 600,00 грн., завищення вартості складає 20 071,10 грн.;
- за договором №593 від 11.12.2023, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 20 071,10 грн.;
- за договором №594 від 11.12.2023, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 20 071,10 грн.;
- за договором №591 від 11.12.2023, сума якого 54 200,00 грн., завищення вартості складає 28 880,25 грн.;
- за договором №595 від 11.12.2023, сума якого 55 000,00 грн., завищення вартості складає 28 880,25 грн.;
- за договором №597 від 12.12.2023, сума якого 54 350,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №598 від 12.12.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №600 від 12.12.2023, сума якого 54 750,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №601 від 12.12.2023, сума якого 54 620,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №602 від 12.12.2023, сума якого 55 000,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №599 від 12.12.2023, сума якого 44 000,00 грн., завищення вартості складає 28 864,25 грн.;
- за договором №609 від 18.12.2023, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №610 від 18.12.2023, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №613 від 18.12.2023, сума якого 54 900,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №614 від 18.12.2023, сума якого 54 350,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №615 від 18.12.2023, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №616 від 18.12.2023, сума якого 54 250,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №617 від 18.12.2023, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №618 від 18.12.2023, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №619 від 18.12.2023, сума якого 54 200,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №620 від 18.12.2023, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №621 від 18.12.2023, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №611 від 18.12.2023, сума якого 54 100,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №612 від 18.12.2023, сума якого 55 000,00 грн., завищення вартості складає 19 969,51 грн.;
- за договором №622 від 18.12.2023, сума якого 54 750,00 грн., завищення вартості складає 28 845,80 грн.;
- за договором №48 від 15.03.2024, сума якого 54 950,00 грн., завищення вартості складає 19 363,65 грн.;
- за договором №49 від 15.03.2024, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 19 363,65 грн.;
- за договором №50 від 15.03.2024, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 28 640,36 грн.;
- за договором №51 від 15.03.2024, сума якого 54 450,00 грн., завищення вартості складає 19 363,65 грн.;
- за договором №52 від 19.03.2024, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 19 262,07 грн.;
- за договором №53 від 19.03.2024, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 19 262,07 грн.;
- за договором №54 від 19.03.2024, сума якого 54 300,00 грн., завищення вартості складає 19 262,07 грн.;
- за договором №55 від 19.03.2024, сума якого 54 350,00 грн., завищення вартості складає 28 605,91 грн.;
- за договором №56 від 19.03.2024, сума якого 54 600,00 грн., завищення вартості складає 19 262,07 грн.;
- за договором №58 від 20.03.2024, сума якого 54 450,00 грн., завищення вартості складає 19 204,03 грн.;
- за договором №59 від 20.03.2024, сума якого 54 500,00 грн., завищення вартості складає 28 586,23 грн.;
- за договором №115 від 01.05.2024, сума якого 54 800,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №116 від 01.05.2024, сума якого 55 000,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №117 від 01.05.2024, сума якого 54 650,00 грн., завищення вартості складає 19 062,54 грн.;
- за договором №118 від 01.05.2024, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №119 від 01.05.2024, сума якого 62 350,00 грн., завищення вартості складає 24 262,54 грн.;
- за договором №121 від 01.05.2024, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №122 від 01.05.2024, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №123 від 01.05.2024, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 19 062,54 грн.;
- за договором №124 від 01.05.2024, сума якого 54 550,00 грн., завищення вартості складає 19 062,54 грн.;
- за договором №125 від 01.05.2024, сума якого 54 850,00 грн., завищення вартості складає 19 062,54 грн.;
- за договором №126 від 01.05.2024, сума якого 54 450,00 грн., завищення вартості складає 28 538,25 грн.;
- за договором №120 від 01.05.2024, сума якого 62 150,00 грн., завищення вартості складає 24 262,54 грн.;
- за договором №153 від 03.06.2024, сума якого 54 800,00 грн., завищення вартості складає 18 692,49 грн.;
- за договором №154 від 03.06.2024, сума якого 54 600,00 грн., завищення вартості складає 28 412,77 грн.;
- за договором №156 від 10.06.2024, сума якого 54 340,00 грн., завищення вартості складає 18 797,70 грн.;
- за договором №157 від 10.06.2024, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 28 448,45 грн.;
- за договором №158 від 10.06.2024, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 18 797,70 грн.;
- за договором №219 від 11.07.2024, сума якого 54 700,00 грн., завищення вартості складає 18 627,19 грн.;
- за договором №220 від 11.07.2024, сума якого 62 200,00 грн., завищення вартості складає 33 590,63 грн.;
- за договором №221 від 11.07.2024, сума якого 62 300,00 грн., завищення вартості складає 23 827,19 грн.;
- за договором №222 від 11.07.2024, сума якого 62 450,00 грн., завищення вартості складає 23 827,19 грн.;
- за договором №223 від 11.07.2024, сума якого 62 250,00 грн.,завищення вартості складає 33 590,63 грн.
Учасники організованої групи у період часу з 23.08.2023 по 17.07.2024 заволоділи коштами під час укладання договорів №№243, 244, 245, 281, 282, 283, 284,336, 337, 338, 388, 389, 398, 400, 401, 402, 399, 442, 443, 441, 526, 548, 550, 551, 549, 577, 578, 579, 580, 581, 592, 593, 594, 591, 595, 597, 598, 600, 601, 602, 599, 609, 610, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 611, 612, 622, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 59, 115, 116, 117, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 120, 153, 154, 156, 157, 158, 219, 220, 221, 222, 223 на загальну суму 2 107 812,90 грн.
У даному кримінальному провадженні 08.08.2024 повідомлено про підозру за ч. 4 ст. 191 КК України: ОСОБА_6 та ОСОБА_5 .
У подальшому 12.06.2025 ОСОБА_6 та ОСОБА_5 повідомлено про зміну повідомлення про підозру на ч. 5 ст. 191 КК України, а також повідомлено про підозру: ОСОБА_9 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_10 , ОСОБА_7 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Постановою заступника Офісу Генерального прокурора від 07.10.2024 строк досудового розслідування у кримінальному провадженні продовжено до трьох місяців, а саме до 08.11.2024 включно.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 05.11.2024 №757/51287/24-к строк досудового розслідування продовжено до шести місяців тобто до 08.02.2025.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 03.02.2025 № 757/4674/25-к строк досудового розслідування продовжено до 9 місяців тобто до 08.05.2025.
Надалі ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 05.05.2025 № 757/20572/25-к строк досудового розслідування продовжено до 12 місяців тобто до 08.08.2025.
08.08.2024 на підставі ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_14 (справа № 757/33704/24-к) проведено обшук за адресою: АДРЕСА_1 , за місцем проживання ОСОБА_4 , який у період злочинної діяльності був власником - кінцевим бенефіціаром ПП «Монумент-сервіс», керівник якого фактично і вчиняв злочинні дії. Так, під час зазначеного обшуку зокрема вилучено грошові кошти в сумі 1593625 гривень, 4000 Євро, 21000 доларів США.
Крім цього, заволодіння бюджетними коштами відбувалось внаслідок дій саме підприємства ПП «Монумент-сервіс», бенефіціарним власником якого був ОСОБА_4 .
Вилучені кошти, які зазначені вище, відповідають критеріям статті 98 КПК України, оскільки у сторони обвинувачення в сукупності з іншими доказами є обґрунтовані підстави вважати, що вони могли бути набуті кримінально протиправним шляхом внаслідок вчинення кримінального правопорушення, що вказує на можливість їх використання в якості речових доказів, а тому постановою слідчого від 08.08.2024 визнані речовими доказами у даному кримінальному провадженні.
В судове засідання слідчий, прокурор не з`явився, про дату, час та місце розгляду клопотання повідомлені належним чином, про причини своєї неявки не повідомили. Прокурор подав заяву про розгляд клопотання у його відсутність та зазначив, що клопотання підтримує в повному обсязі.
Адвокат в судове засідання не з`явився, подали спільну заяву та письмові заперечення на клопотання, відповідно до якої просили розглянути клопотання у їх відсутність та заперечували щодо задоволення клопотання, посилаючись на його безпідставність та необґрунтованість.
Згідно з нормою ч. 4 ст. 107 КПК України, фіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів не здійснювалась.
Статтею 22 КПК України передбачено, що кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом. Сторони кримінального провадження мають рівні права на збирання та подання до суду речей, документів, інших доказів, клопотань, скарг, а також на реалізацію інших процесуальних прав, передбачених цим Кодексом.
У відповідності до положень ст. 26 КПК України, сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та спосіб, передбачених цим Кодексом.
На підставі ч.1 ст. 172 КПК України, клопотання про арешт майна розглядається слідчим суддею, судом не пізніше двох днів з дня його надходження до суду, за участю слідчого та/або прокурора, цивільного позивача, якщо клопотання подано ним, підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, і за наявності - також захисника, законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження. Неприбуття цих осіб у судове засідання не перешкоджає розгляду клопотання.
Вивчивши клопотання та долучені до нього матеріали кримінального провадження, заслухавши пояснення прокурора та заперечення адвокатів, слідчий суддя приходить наступного висновку.
Згідно ст. 2 КПК України, завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна (ч. 2 ст. 131 КПК України).
Статтею 170 КПК України передбачено, що арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Положення даної норми КПК України узгоджуються із ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав та основоположних свобод, відповідно до якої будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження повинен обґрунтувати свою ініціативу в контексті норм закону.
Відповідно до ч. 7 ст. 236 КПК України при обшуку слідчий, прокурор має право серед іншого, оглядати і вилучати речі і документи, які мають значення для кримінального провадження. Предмети, які вилучені законом з обігу, підлягають вилученню незалежно від їх відношення до кримінального провадження. Вилучені речі та документи, які не входять до переліку, щодо якого прямо надано дозвіл на відшукання в ухвалі про дозвіл на проведення обшуку, та не відносяться до предметів, які вилучені законом з обігу, вважаються тимчасово вилученим майном.
Положення даної норми КПК України узгоджуються із ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав та основоположних свобод, відповідно до якої будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження повинен обґрунтувати свою ініціативу в контексті норм закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 173 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляють у задоволенні клопотання про арешт майна, якщо особа, що його подала, не доведе необхідність такого арешту.
Згідно ч. 2 ст. 173 КПК України, при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: 1) правову підставу для арешту майна; 2) достатність доказів, що вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) розмір можливої конфіскації майна, можливий розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, та цивільного позову; 4) наслідки арешту майна для інших осіб;5) розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Ісмаїлов проти Росії» від 06.11.2008 року, де вказувалися порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, в якому зазначено, що кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права».
Згідно до ч. 3 ст. 132 КПК України застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.
Відповідні дані і мають міститись і у клопотанні слідчого, прокурора, який звертається з клопотанням про арешт майна, оскільки у відповідності до п.1 Першого протоколу Конвенції про захист прав та основоположних свобод, будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження повинен обґрунтувати свою ініціативу з посиланням на норми закону.
А також, згідно рішення Європейського суду з прав людини у справі «Ісмаїлов проти Росії» від 06.11.2008 року, де вказувалися порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, в якому зазначено, що кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права».
Відповідно до ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Вирішуючи питання про наявність підстав для накладення арешту на майно, а саме грошових коштів, слідчий суддя виходить з того, що відповідно до ч. 1 ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Під час судового розгляду клопотання слідчим суддею встановлено, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України, за процесуальним керівництвом Офісу Генерального прокурора, здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні № 42023000000001783 від 01.11.2023 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.ч. 4,5 ст. 191, ч. 3 ст. 369 КК України.
Разом з тим, матеріалами клопотання не підтверджено, що дане майно містить відомості, які можуть слугувати доказами у розслідуваному кримінальному провадженні або мають відношення до нього та існує необхідність у застосуванні такого заходу забезпечення кримінального провадження як арешт майна.
Доказів на підтвердження необхідності накладення арешту прокурором не надано, жодних доводів, що арешт вказаного майна є співмірним цілям та завданням кримінального провадження не представлено, а відсутність вказаних доказів позбавляє слідчого суддю можливості перевірити факти викладені у клопотанні.
Так, при застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Зокрема, при вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та обґрунтованого рішення слідчий суддя, згідно ст.ст. 94, 132, 173 КПК України повинен врахувати: існування обґрунтованої підозри щодо вчинення злочину та достатність доказів, що вказують на вчинення злочину; правову підставу для арешту майна; можливий розмір шкоди, завданої злочином; наслідки арешту майна для третіх осіб; розумність та співмірність обмеження прав власності завданням кримінального провадження.
Відповідні дані мають міститись у клопотанні слідчого, прокурора, який звертається з клопотанням про арешт майна, оскільки у відповідності до п.1 Першого протоколу Конвенції про захист прав та основоположних свобод, будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження повинен обґрунтувати свою ініціативу з посиланням на норми закону.
Крім того, в матеріалах, які додані до клопотання, не міститься, тобто в матеріалах провадження відсутні відомості, які б давали розумні підстави і підозри вважати, що грошові кошті у сумі 1593625 гривень, 4000 євро та 21000 доларів США, які були вилучені під час проведення обшуку, містять відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.
Крім того, слідчий суддя бере до уваги, що представником власника майна було надано низку доказів щодо законного походження вилучених грошових коштів та належності їх не тільки ОСОБА_4 , а ще й ОСОБА_15 , яка є матір`ю ОСОБА_4 , і ОСОБА_16 , яка є дружиною ОСОБА_4 .
З матеріалів клопотання вбачається, що на підтвердження законності походження зазначених грошових коштів представник під час вирішення питання про арешт майна надав довідки про доходи фізичних осіб-підприємців ОСОБА_15 і ОСОБА_16 , а також копії договорів купівлі-продажу нерухомого і рухомого майна, із яких вбачається, що ОСОБА_16 продала належні їй квартири на суму 313773 гривень та 936480 гривень. При цьому 18 січня 2023 року ОСОБА_4 також було продано належний йому транспортний засіб на загальну суму 100000 гривень, а 15 березня 2024 року останній продав належний йому житловий будинок і земельну ділянку на загальну суму 460540 гривень.
Тобто, представником було доведено, що вилучені грошові кошти є особистими коштами ОСОБА_4 , ОСОБА_15 і ОСОБА_16 , заробленими під час здійснення підприємницької діяльності, задекларованими у встановленому законом порядку, а також отриманими від продажу рухомого та нерухомого майна.
Відповідно до положень Глави 17 КПК України, винесення слідчим чи прокурором постанови про визнання певної речі речовим доказом не є необхідною умовою для прийняття слідчим суддею рішення про арешт майна, зокрема й у разі накладення арешту з підстави, передбаченої п.1 ч.2 ст.170 КПК України.
За таких обставин, слідчий суддя вважає недоведеним, що майно, на яке орган досудового розслідування просить накласти арешт, відповідає критеріям, визначеним ст. 98 КПК України, а тому підстави для накладення на них арешту з метою забезпечення збереження речових доказів відсутні. Саме по собі винесення слідчим постанови про визнання речовим доказом не спростовує цих обставин і не може слугувати підставою для накладення арешту на нього.
З урахуванням наведеного та керуючись ст. ст.98,167, 170-173,175,309,372,392,532 КПК України,-
У Х В А Л И В :
В задоволенні клопотання прокурора першого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у сфері протидії організованій злочинності Департаменту нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю та захисту інвестицій, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту - відмовити.
Ухвала про накладення арешту може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2025 |
Оприлюднено | 24.09.2025 |
Номер документу | 130393432 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Новак Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні