Герб України

Рішення від 08.09.2025 по справі 160/19334/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2025 рокуСправа №160/19334/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Керівника Самарівської окружної прокуратури в інтересах держави до 1-Відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області, 2- Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області, третя особа: Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Керівник Самарівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до 1- Відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області; 2- Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області, третя особа: Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Чернеччинської сільської ради (код ЄДРПОУ 20241361, вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110,) та відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради (код ЄДРПОУ 44040236, вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Гупалівського закладу дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.;

зобов`язати Чернеччинську сільську раду (код ЄДРПОУ 20241361, вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110,) та відділ освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради (код ЄДРПОУ 44040236, вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Гупалівського закладу дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку, яка використовується навчальним закладом освіти Гупалівським ЗДО (вул. Пугача Валерія, 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область), відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків. Отже, Чернеччинською сільською радою та відділом освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради із часу створення навчального закладу не вжито жодних заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Гупалівського ЗДО. Таким чином, в даному випадку, використання земельної ділянки, на якій розташований майновий комплекс Гупалівського ЗДО, здійснюється без державної реєстрації права власності та постійного користування.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2025 року відкрито провадження у справі №160/19334/25, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства Українизазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

Зач. 5ст. 262 КАС Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відділ освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області, і Чернеччинська сільська рада Самарівського району Дніпропетровської області відзиви на позовну заяву не надали.

Відповідачі про розгляд справи були повідомлені належним чином, шляхом доставлення 10.07.2025 до їх електронних кабінетів ухвали суду, що підтверджується довідкою Дніпропетровського окружного адміністративного суду про доставку електронного листа.

За правилами ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради правом на подання пояснень на позовну заяву також не скористався.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

На території Чернеччинської сільської ради за адресою вул. Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, функціонує заклад освіти Гупалівський заклад дошкільної освіти «ВЕСЕЛКА» Чернеччинської сільської ради (ГУПАЛІВСЬКИЙ ЗДО) (код ЄДРПОУ 36414345).

Гупалівський ЗДО знаходиться у власності Чернеччинської сільської ради та переданий на баланс відділу освіти, культури, молоді і спорту Чернеччинської сільської ради на підставі рішення Чернеччинської сільської ради від 24.12.2020 №123-3/VIІI «Про прийняття закладів дошкільної освіти, будинків культури, бібліотек та закріпленого за ними нерухомого майна із власності сільських рад, що реорганізуються, у комунальну власність Чернеччинської сільської ради та передачу їх на баланс відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради».

Відповідно до Статуту Гупалівського ЗДО, затвердженого рішенням Чернеччинської сільської ради від 22.08.2024 №2736-32/VIII Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради став правонаступником в результаті реорганізації шляхом приєднання Дмухайлівського закладу дошкільної освіти «Сонечко» Чернеччинської сільської ради до Гупалівського закладу дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради, та є їхнім правонаступником.

Засновником Гупалівського ЗДО є Чернеччинська сільська рада (код ЄДРПОУ 20241361).

За п. 1.5 Статуту заклад є юридичною особою, неприбутковим закладом, має печатку, бланки з власними реквізитами, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства.

Відповідно до п. 1.6 Статуту управління закладом освіти, контроль за дотриманням державних вимог щодо змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти здійснює відділ освіти,культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради. Засновник здійснює фінансування закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні обладнання і матеріали, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Пунктом 10.1.Статуту встановлено, що заклад для здійснення статутної діяльності наділяється комунальним майном, яке закріплюється за закладом на праві оперативного управління, є власністю Чернеччинської сільської ради та не може бути вилучене у нього, якщо інше не передбачено законодавством.

Майно закладу становлять виробничі, невиробничі фонди, обігові кошти, інші цінності, вартість яких відображена у самостійному балансі закладу освіти.

Відчуження нерухомого та рухомого майна закладу та надання його у заставу здійснюється з дозволу або за рішенням засновника. Заклад має право з дозволу засновника або уповноваженого ним органу здавати в оренду, надавати в безоплатне користування (позичку) належне йому комунальне майно. Заклад має право списуватимайно з балансу у встановленому порядку.

Згідно п. 12.1. Статуту загальний контроль за діяльністю закладу здійснює відділ освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради.

Самарівською окружною прокуратурою під час вивчення стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти встановлено, що за адресою: вулиця Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, функціонує комунальний заклад освіти Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради Гупалівський ЗДО).

Відповідно до інформації Чернеччинської сільської ради №333/01-13 від 25.03.2025 та відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради №01-18/181 від25.04.2025 встановлено, що технічний паспорт на приміщення Магдалинівського ЗДО №1 виготовлений ще 16.01.2012, проте документи на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти відсутні.

В свою чергу, відповідно до технічного паспорту на нежитлове приміщення, розташоване за адресою: вулиця Пугача Валерія (колишня Стаханова), буд.20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, площа земельної ділянки під вказаним навчальним закладом становить 0,056744 га (кадастровий номер відсутній).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відомості про реєстрацію права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: вулиця Пугача Валерія, буд.20, с.Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, відсутні.

За відкритими даними порталів DZK та kadastr.live інформація про право власності або користування земельною ділянкою за адресою: вул. Пугача Валерія, 20, с. Гупалівка, Самарівський район Дніпропетровська область, за якою розташований Гупалівський ЗДО не зареєстрована, кадастровий номер земельної ділянки не визначається.

Таким чином, прокуратурою встановлено, що органом місцевого самоврядування до тепер не вжито заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку під Гупалівским закладом дошкільної освіти , що розташований за адресою: вулиця Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровськаобласть.

Відповідно, використання зазначеної земельної ділянки здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування нею без державної реєстрації права власності та постійного користування, що стало підставою для звернення прокуратури з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з наступного.

Відповідно до п.3 ч.1ст.131-1 Конституції Українив Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За приписами ч.3ст.53 КАС Україниу визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ч.ч.4, 5ст.53 КАС Українипрокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Спеціальним законом, яким визначаються виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 р. № 1697-VII(далі - Закон № 1697-VII).

Частиною 3статті 23 Закону № 1697-VIIпередбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Отже, підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

При цьому, відповідно до п.п.3, 4рішення Конституційного Суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 р. інтереси держави можуть повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В їх основі є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування її економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

Тобто, Конституційний Суд України у вказаному рішенні визначив, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави.

Відтак, суд вважає, що інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а, від 05 листопада 2019 року у справі № 804/4585/18.

Предметом цього позову є незаконна бездіяльність Чернеччинської сільської ради та відділу освіти, що полягає у порушенні вимог чинного законодавства, яким врегульовано порядок використання земель закладів освіти, що становить загрозу для охорони земель як національного багатства, а також реалізації державної політики у сфері забезпечення діяльності закладів освіти. Таким чином, бездіяльність відповідачів, яка виразилась у невиконанні вимог земельного законодавства, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками, ризики для нормального функціонування закладу освіти та освітнього процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Бездіяльність відповідачів, яка полягає у безпідставному зволіканні з оформленням правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває у користуванні навчального закладу, державної реєстрації права постійного користування нею, може призвести до нецільового використання вказаної земельної ділянки.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Інтереси держави у даному випадку полягають у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, законодавчих обов`язків щодо створення належних та безпечних умов здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу порушення прав дітей на здобуття освіти та можливість будь-яких зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельними ділянками навчальних закладів.

Враховуючи вищевикладене, підставою звернення прокурора до суду стало порушення вимог законодавства, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави, що, у свою чергу, є невиконанням гарантій держави у сфері освіти.

Захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад. Крім того, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей, шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти, які порушено протиправною бездіяльністю міської ради.

Отже, позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення контролю за правомірністю дій та рішень органів місцевого самоврядування. У такій категорії справ прокурор повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, оскільки відповідно дост.3 Конституції Українилюдина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Чернеччинська сільська рада, відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», покликана захищати права територіальної громади, а останні порушуються внаслідок неналежного виконання своїх обов`язків вказаним органом місцевого самоврядування, що свідчить про необхідні, достатні і обґрунтовані підстави для представництва прокурором інтересів держави у цій сфері.

Разом з тим, Чернеччинською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, засновником навчального закладу Гупалівського ЗДО та виконавчим органом ради використовуються надані повноваження всупереч інтересам держави та територіальної громади. З урахуванням викладеного, зважаючи на те, що уповноважений державою орган на здійснення функцій у спірних правовідносинах відсутній, прокурор набуває статусу самостійного позивача.

Чернеччинська сільська рада та відділ освіти, хоча і наділені повноваженнями щодо управління закладами освіти та організації їх матеріального забезпечення, розпорядження земельними ділянками комунальної власності, однак, зважаючи на допущену бездіяльність у цій сфері, позивачами у справі бути не можуть.

За вказаних обставин, захист інтересів держави у даних спірних правовідносинах, відповідно до ст.23 Закону України «Про прокуратуру», має здійснювати прокурор.

У цьому випадку необхідність захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачами бездіяльності порушено передбачений законодавством порядок користування земельною ділянкою.

Звернення прокурора до суду спрямовано на дотримання встановленогоКонституцією Українипринципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання про оформлення права власності на земельну ділянку закладу освіти.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 22 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» (Закон №2145-VIII ) визначено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ч. 8 ст. 22 Закону № 2145-VIII зазначено, що заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства.

Положеннями ст. 17 Закону України «Про дошкільну освіту» встановлено, що управління системою дошкільної освіти здійснюють, зокрема, органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ч. 1ст. 38 Закону України «Про дошкільну освіту»).

За ч. 1ст. 37 Закону України «Про дошкільну освіту» утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.

Частинами 1, 5ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Відповідно до ч. 1ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 14 Конституції України і ст. 1 Земельного кодексу Українивизначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно дост. 13 Конституції України,ст. 324 ЦК Україниземля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися земельними ділянками виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування»передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

Враховуючи вищевикладене, право користування закладом освіти земельною ділянкою має бути оформлено відповідно до вимог ст.ст.116,123,125,126 Земельного кодексу України.

Зокрема, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам лише на праві постійного користування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначенихст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1ст. 92 Земельного кодексу України).

За п.п. «а», «ґ» ч. 2ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; заклади освіти незалежно від форми власності.

6 вересня 2012 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-УІ (Закон № 5245), що набрав чинності з 01.01.2013. Відповідно до пункту 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.

Пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 встановлено, що органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цьогоЗаконузобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

За визначенням, наведеним у п. 1 ч. 1ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

При цьому ч.ч. 1, 3 ст.3, ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», встановлено обов`язковість державної реєстрації прав . Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цьогоЗакону, виникають з моменту такої реєстрації. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цьогоЗакону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частиною 3ст. 3 вказаного Закону передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01.01.2013, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: - реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; - на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Статтею 5 вказаного Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

При цьому при застосуванні положеньст. 120 Земельного Кодексу Україниу поєднанні з нормоюст. 125 Земельного Кодексу Українислід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку право власності на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об`єкти.

Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстровано одночасно із правом на нерухомість.

Згідно ст. ст.124,125,126 Земельного Кодексу Україниправо власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Пунктом 1-2 ч. 1ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування»закріплено,що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти, сприяння їх діяльності.

Відповідно дост. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Отже, вищенаведені норми свідчать, що на відповідну раду покладено обов`язок з управління об`єктами освіти, у томучислі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності .

За правовим висновком Верховного Суду у постанові від 14.02.2023 у справі 580/1374/22 компетенцією оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельну ділянку під закладом освіти наділена саме відповідна рада.

Як встановлено вище судом , відповідно до Статуту Гупалівського ЗДО № 1 засновником навчального закладу є Чернеччинська сільська рада. Орган управління закладом - відділ освіти Чернеччинської сільської ради.

Згідно з ч. 4ст. 25 Закону України «Про освіту»засновник або уповноважена ним особа може делегувати окремі свої повноваження органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти.

Пунктом 1.4. Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради (Положення) встановлено, що відділ є виконавчим органом місцевого самоврядування Чернеччинської сільської ради, утворюється Чернеччинською сільською радою, підзвітний і підконтрольний Чернеччинській сільській раді, а з питань здійснення делегованих йому повноважень - підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.

Згідно п. 1.6. Положення відділ фінансується за рахунок селищного бюджету в межах аасигнувань, затверджених сільською радою, та є неприбутковим.

Відділ володіє та користується майном, яке знаходиться на його балансі, в межах, визначених чинним законодавством України (п. 1.7. Положенн). Відповідно до п. 1.8. Положення граничну чисельність, кошторис та фонд оплати праці працівників відділу освіти та видатки на його утримання визначаються Магдалинівською селищною радою у межах виділених асигнувань.

Згідно п. 1.10 Положення відділ є юридичною особою, може мати самостійний баланс, рахунки у відділеннях Державної Казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням та інші атрибути, необхідні юридичній особі.

Пунктом 3.1.4 Положення на відділ покладено загальне керівництво закладами освіти та культури, що знаходяться в межах відповідної території і є комунальною власністю, організовує фінансове забезпечення та зміцнення їх матеріальної бази; координує діяльність цих закладів освіти та культури. На відділ, відповідно до визначених галузевих повноважень, покладені функції: забезпечення оперативного контролю за збереженням існуючої мережі закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти; сприяння навчально методичному, фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню.

Відділ розробляє і подає на розгляд Чернеччинської сільської ради пропозиції до проектів фінансування та матеріально-технічного забезпечення програм і здійснення заходів, спрямованих на розвиток освіти, культури, фізичної культури та спорту (п. 3.3.12. Положення).

Відповідно до п. 3.5. Положення організовує фінансове забезпечення закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти через:

п.3.5.1. Сприяння фінансовому забезпеченню існуючої мережі закладів освіти на території Чернеччинської сільської ради;

п.3.5.2. Внесення пропозицій щодо обсягів бюджетного фінансування закладів та установ освіти, які перебувають у комунальній власності, аналіз їх використання.

Пунктом 5 Положення передбачено, що відділ освіти має право вносити на розгляд Чернеччинській сільській раді пропозиції щодо фінансування навчальних закладів та установ освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі Чернеччинської сільської ради.

Виходячи з вищенаведеного, Чернеччинська сільська рада, як засновник Гупалівського ЗДО та відділ освіти, як орган управління, зобов`язані, згідно з вимогами чинного законодавства, вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розміщений навчальний заклад. Натомість в порушення вказаних норм законодавства, правовстановлюючі документи на земельну ділянку освітянського закладу - не оформлено.

Матеріали справи не містять доказів вжиття заходів щодо належного оформлення права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями навчального закладу і здійснення державної реєстрації вказаних прав, а тому питання оформлення правовстановлюючих документів на вказані об`єкти та державної реєстрації цих прав залишається не вирішеним.

Пунктом 81 2 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, передбачено, що для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формуванняземельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.

За ч. 1ст. 123 Земельного кодексу Українивстановлено, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно доЗакону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Чернеччинська сільська рада, будучи засновником та суб`єктом, який, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами законодавства повноваження, не вжила необхідних дій для правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться заклад освіти, допустивши протиправну бездіяльність.

Чернеччинською сільською радою, як засновником Гупалівського ЗДО та органом управління - відділом освіти допущено бездіяльність, що призводить до користування земельною ділянкою у порушення встановленого законодавством порядку. Засновником закладу освіти не забезпечено користування навчальним закладом земельною ділянкою відповідно до вимог законодавства, що є обов`язком відповідно до ст.ст. 92, 116, 123 Земельного кодексу України, сг.ст. 10, 17, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 5 Закону України «Про освіту».

Частиною 1 ст. 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частин 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Встановлені судом обставини і вищенаведені правові норми свідчать про обґрунтованість позовних вимог, доведених належними доказами, а тому суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви.

Відповідно до ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статями243-246,250,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Керівника Самарівської окружної прокуратури (вул. Гетьманська, буд. 5, м. Самар, Дніпропетровська область, 51206, код ЄДРПОУ 0290993832) в інтересах держави до 1-Відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області (вул. Савченка Романа, буд. 40А, с.Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110, код ЄДРПОУ 44040236), 2- Чернеччинської сільської ради Самарівського району Дніпропетровської області (вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110, код ЄДРПОУ 20241361), третя особа: Гупалівський заклад дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії -задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Чернеччинської сільської ради та відділу освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Гупалівського закладу дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.

Зобов`язати Чернеччинську сільську раду Самарівського району Дніпропетровської області (вул. Савченка Романа, буд. 40А, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110, код ЄДРПОУ 20241361) та Відділ освіти, культури, молоді та спорту Чернеччинської сільської ради (вул. Савченка Романа, буд. 40А, . с.Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, 51110, код ЄДРПОУ 44040236) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Гупалівського закладу дошкільної освіти «Веселка» Чернеччинської сільської ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Пугача Валерія, буд. 20, с. Гупалівка, Самарівський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в строки, передбаченістаттею 295Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2025
Оприлюднено25.09.2025
Номер документу130425460
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/19334/25

Рішення від 08.09.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 08.07.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні