Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2025 року м. ПолтаваСправа № 640/30011/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Молодецького Р.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Бурми А.В.,
представника позивача Володимирського Я.В.,
представників третьої особи (Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області) - Зубовський Д.О., Хрус Г.К.,
представника третьої особи (Міністерство фінансів України) - Нетреба Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної податкової служби у м. Києві до Публічного акціонерного товариства "Житомирський Комбінат Хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної податкової служби у м. Києві (далі позивач, ГУ ДПС у м. Києві, податковий орган) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Житомирський комбінат хлібопродуктів" (далі відповідач, ПАТ, товариство), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області (далі управління казначейської служби), Міністерство фінансів України (далі - Мінфін), в якому просить стягнути з Публічного акціонерного товариства «Житомирський Комбінат Хлібопродуктів» прострочену заборгованість згідно договору у розмірі 10 993 112, 58 грн., а саме:
- по поданню від 01.08.20 №07/1 основного боргу за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1996 року), станом на 01.08.2020 року у сумі 382 044, 38 грн. (триста вісімдесят дві тисячі сорок грн. 38 коп.) на рахунок, відкритий в УДКСУ у Житомирському районі UA408999980313331453000006196, ККДБ 01201174, код за ЄДРПОУ 38035705, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) м. Київ, МФО 899998 та пені, нарахованої на прострочену заборгованість у сумі 9 434 585, 96 грн. (дев`ять мільйонів чотириста тридцять чотири тисячі п`ятсот вісімдесят п`ять грн. 10 коп.) на рахунок відкритий в УДКСУ у Житомирському районі UA508999980313080115000006196, ККДБ 24060300, код за ЄДРПОУ 38035705 банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) м. Київ, МФО 899998;
- по поданню від 01.08.20 №07/2 основного боргу за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1997 року), станом на 01.08.2020 року у сумі 291 984, 74 грн. (двісті дев`яносто одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири грн. 74 коп.) на рахунок, відкритий в УДКСУ у Житомирському районі UA058999980313391453000606196, ККДБ 01201174, код за ЄДРПОУ 38035705; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) м. Київ, МФО 899998 та пені, нарахованої на прострочену заборгованість у сумі 884 497, 50 грн. (вісімсот вісімдесят чотири тисячі чотириста дев`яносто сім грн. 50 коп.) на рахунок відкритий в УДКСУ у Житомирському районі UA508999980313080115000006196, ККДБ 24060300, код за ЄДРПОУ 38035705 банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) м. Київ, МФО 899998.
В обґрунтування заявлених позовних вимог ГУ ДПС у м. Києві посилається на ті обставини, що управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 надіслало на адресу позивача подання від 01.08.2020 оформлені на прострочену заборгованість Публічного акціонерного товариства «Житомирський комбінат хлібопродуктів», а саме: № 07/1 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1996 року), станом на 01.08.2020 року у сумі 382 044, 38 грн. та пені, нарахованої на прострочену заборгованість у сумі 9 434 585, 96 грн.; № 07/2 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1997 року) станом на 01.08.2020 року у сумі 291 984, 74 грн. та пені, нарахованої на прострочену заборгованість у сумі 884 497, 50 грн. Загальна сума простроченої заборгованості товариства перед Державним бюджетом України становить 10993112,58 грн. Підставою для звернення до суду є факт невиконання зобов`язань за договорами, які укладались з метою закупівлі сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) в 1996-1997 роках між Міністерством фінансів України та ПАТ «Житомирський КХП», за умовами якого, останній має повернути позичкові кошти з урахуванням відсотків. Звертає увагу, що позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється. Крім того посилається на те, що пунктом 14 ст. 17 Бюджетного Кодексу України забороняється списання заборгованості суб`єктів господарювання перед державою. Отже оскільки станом на момент звернення з даним позовом боржником не вжито заходів щодо погашення в добровільному порядку заборгованості, просить суд задовольнити позовні вимоги Головного управління ДПС у м. Києві.
Ухвалою суду від 11.12.2020 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області (адреса: 10002, м. Житомир, вул. Лесі Українки, буд. 1); Міністерство фінансів України (код ЄДРПОУ 00013480, адреса: 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2).
Законом України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" від 13.12.2022 № 2825-IX (зі змінами, внесеними згідно із Законом № 3863-IX від 16.07.2024) постановлено ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва, утворити Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві; територіальна юрисдикція Київського міського окружного адміністративного суду поширюється на місто Київ.
На виконання вимог Закону України "Про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" щодо забезпечення розгляду адміністративних справ" (далі - Закон) розроблено Порядок передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затверджений Наказом Державної судової адміністрації України 16.09.2024 № 399, який визначає порядок передачі нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва адміністративних судових справ іншим окружним адміністративним судам України.
Пунктами 4-5 зазначеного Порядку передбачено, що на розгляд та вирішення судам підлягають передачі судові справи, які нерозглянуті ОАСК та передані до КОАС, але до набрання чинності Законом, не розподілені між суддями. Матеріали щодо розгляду та вирішення окремих процесуальних питань у межах нерозглянутих судових справ підлягають передачі до судів, визначених у результаті автоматизованого розподілу судових справ між судами, проведеного відповідно до правил, установлених цим Порядком.
За правилами пункту 10 цього Порядку розподіл судових справ, які не розглянуті ОАСК та передані до КОАС, але не розподілені між суддями, передаються на розгляд та вирішення судам (крім судових справ, підсудність яких визначена частиною першою статті 27, частиною третьою статті 276, статтями 289-1, 289-4 Кодексу адміністративного судочинства України) шляхом їх автоматичного розподілу між цими судами з урахуванням навантаження за принципом випадковості та відповідно до хронологічного надходження справ.
Справа № 640/30011/20 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду від Окружного адміністративного суду м. Києва для розгляду 05.03.2025, що підтверджується даними реєстрації на вхідному штампі та за результатами автоматизованого розподілу справи між суддями, оформленого протоколом від 05.03.2025, головуючим суддею (суддею-доповідачем) обраний Р.І. Молодецький.
За правилами частини третьої статті 30 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративна справа, передана з одного адміністративного суду до іншого в порядку, встановленому статтею 29 цього Кодексу, повинна бути прийнята до провадження адміністративним судом, до якого вона надіслана.
11.03.2025 Полтавським окружним адміністративним судом постановлена ухвала адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у м. Києві до Публічного акціонерного товариства "Житомирський Комбінат Хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області; Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості прийняти до провадження. Вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 09 квітня 2025 року в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду за адресою: 36039, м. Полтава, вул. Пушкарівська, 9/26.
19.03.2025 судом постановлена ухвала замінити позивача у справі з Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267) на його правонаступника - Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011; вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116).
26.03.2025 через систему "Електронний суд" до суду від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Міністерства фінансів України надійшли пояснення щодо позову або відзиву, в яких представник третьої особи зазначив, що відповідно до фактичних обставин, викладених у позовній заяві, підставою звернення Головного управління ДПС у м. Києві до суду з відповідними вимогами є факт невиконання зобов`язань за договорами, які укладались з метою закупівлі сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) в 1996 - 1997 роках між Міністерством фінансів України та ПАТ «Житомирський КХП», за умовами якого, останній має повернути позичкові кошти з урахуванням відсотків. Внаслідок невиконання Публічним акціонерним товариством «Житомирський Комбінат Хлібопродуктів» взятих зобов`язань за вищевказаними договорами у відповідача виникла прострочена заборгованість перед Державним бюджетом України, яка складається з основного боргу в розмірі 674 029,12 грн та пені в розмірі 10 319 083,46 грн, що в загальному становить 10 993 112,58 грн. Міністерство фінансів України в повному обсязі підтримує позовні вимоги Головного управління ДПС у м. Києві, вважає їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, зважаючи на наявні для цього правові підстави.
03.04.2025 через систему "Електронний суд" до суду від третьої особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надійшли пояснення датовані 02.04.2025 щодо позову або відзиву, в яких представник третьої особи посилається на такі обставини. В управлінні Казначейства, на субрахунках 2032 «Прострочена заборгованість за довгостроковими кредитами, наданими з державного бюджету» обліковується прострочена заборгованість за довгостроковими кредитами, наданими ПАТ «Житомирський КХП» (код за ЄДРПОУ 00954047) на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.1996 №323 «Про задоволення державних потреб сільськогосподарській продукції на 1996 рік» в сумі 382 044,38 грн та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 лютого 1997 року № 124 «Про задоволення державних потреб у зерні в 1997 році» в сумі 291 984,74 грн, всього на суму 674 029,12 грн, та на субрахунках 9435 «Нараховані штрафні санкції за кредитами (позиками), залученими державою та під державні гарантії» пеня, нарахована на прострочену заборгованість в сумах відповідно 9 434 585,96 грн та 884 497,50 грн, всього пені на суму 10 319 083,46 грн. В загальному прострочена заборгованість, яка виникла внаслідок невиконання ПАТ «Житомирський КХП» взятих зобов`язань перед державним бюджетом України становить 10 993 112, 58 грн. А тому просить позовну заяву Головного управління ДПС у м. Києві задовольнити в повному обсязі.
22.04.2025 через систему "Електронний суд" від третьої особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надійшли доповнення до пояснення третьої особи щодо позову або відзиву від 02.04.2025, в яких представник третьої особи зазначив, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.1996 №323 «Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1996 рік» та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 лютого 1997 року № 124 «Про задоволення державних потреб у зерні в 1997 році» затверджено відповідно Порядок надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року зі змінами, затверджений наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11.04.1996 №72/113, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 04.06.1996 за №265/1290 (далі Порядок №72/113) та Порядок надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, затверджений наказом Міністерства
сільського господарства і продовольства України, Міністерства фінансів України, Державною акціонерною компанією «Хліб України» від 03.03.1997 №70/54/18 зі змінами, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.06.1997 за №212/206 (далі Порядок №70/54/18). Управлінням Казначейства на виконання вимог п.9.4 Порядку №72/113 та п.9.3 Порядку №70/54/18 подається відповідно довідка про надання та повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року згідно з додатком №13 та довідка про надання і повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року згідно з додатком №11 до Головного управління казначейства України у Житомирській області для подачі останнім до Державної казначейської служби України та послідуючого надання до Міністерства фінансів України. В управлінні Казначейства, на субрахунках 2032 «Прострочена заборгованість за довгостроковими кредитами, наданими з державного бюджету» обліковується прострочена заборгованість за довгостроковими кредитами, наданими ПАТ «Житомирський КХП» (код за ЄДРПОУ 00954047) на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.1996 №323 «Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1996 рік» в сумі 382 044,38 грн та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.1997 №124 «Про задоволення державних потреб у зерні в 1997 році» в сумі 291 984,74 грн, всього на суму 674 029,12 грн, та на субрахунках 9435 «Нараховані штрафні санкції за кредитами (позиками), залученими державою та під державні гарантії» пеня, нарахована на прострочену заборгованість в сумах відповідно 9 434 585,96 грн та 884 497,50 грн, всього пені на суму 10 319 083,46 грн. В загальному прострочена заборгованість, яка виникла внаслідок невиконання ПАТ «Житомирський КХП» взятих зобов`язань перед державним бюджетом України становить 10 993 112, 58 грн. Інформація за даними простроченої заборгованості відображається в додатку №13 до Порядку №72/113 та додатку №11 до Порядку №70/54/18 та підтверджується відповідними актами, довідками.
30.05.2025 через систему "Електронний суд" від третьої особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надійшли пояснення третьої особи по справі № 640/30011/20, якими управління Казначейства, в доповнення до пояснення від 22.04.2025 повідомило, що ВАТ «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів» (ВАТ «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів») код ЄДРПОУ 00954047, перейменовано у ВАТ «Житомирський комбінат хлібопродуктів» (далі ВАТ «Житомирський КХП») із державного бюджету надавались бюджетні позички: на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 1996 року N 323 "Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1996 рік" у Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року, затвердженому наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11 квітня 1996 року N 72/113 та згідно з укладеними Договорами із заготівельними підприємствами та товаровиробниками про надання бюджетної позички для авансування закупівлі зерна за державним замовленням 1996 року в сумі 1 491,8 тис. грн.; на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 4 лютого 1997 року N 124 "Про задоволення державних потреб у зерні в 1997 році" у Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, затвердженому наказом Міністерства сільського господарства і продовольства України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії "Хліб України" від 4 березня 1997 року N70/54/18, та згідно з укладеними Договорами із заготівельними підприємствами та товаровиробниками про надання бюджетної позички для закупівлі зерна за державним замовленням 1997 року в сумі 470,1 тис. грн. По державному замовленню на 1996 рок з ВАТ „Житомирський КХП складено акт по авансуванню на суму 242,0 тис.грн.; складено акти по остаточним розрахункам на суму 896,8 тис.грн. та акт прийняття заборгованості від Житомирського ОДП ДАК „Хліб України (закупівля засобів хімізації) на суму 353,0 тис. грн.; складено акти по отриманню бюджетної позички при внутріобласному переміщенні зерна на суму 2 828,8 тис.грн. та акти по передачі бюджетної позички при внутріобласному переміщенні зерна на суму 510,7 тис.грн.; складено акти по отриманню бюджетної позички при міжобласному переміщенні зерна на суму 80,3 тис.грн. Також, третя особа зазначила, що ВАТ „Житомирський КХП повернено бюджетну позичку на окремий рахунок в сумі 3 287,6 тис. грн., складено акт по зарахуванню коштів в погашення бюджетної позички по протоколах взаєморозрахунків на суму 220,6 тис.грн. (по передачі заборгованості по сортовому насінню з урожаю 96 р. на заборгованість урожаю 97 р. в сумі 209,5 тис.грн. та по передачі з держресурсів 96 р. насіння гібридної кукурудзи на сівбу 98 р. в сумі 11,1 тис.грн.). Отже, залишок непогашеної заборгованості ВАТ „Житомирський КХП за державним замовленням 1996 року становить 382,0 тис.грн. (382 044,38 грн.). По державному замовленню на 1997 рік з ВАТ „Житомирський КХП складено акти по авансуванню: грошовому на суму 127,9 тис.грн.; на дизпаливо на суму 108,3 тис.грн.; по передачі заборгованості по сортовому насінню з урожаю 96 р. на заборгованість урожаю 97 р. в сумі 209,5 тис.грн.; складено акти по остаточним розрахункам: на залік по доставці на суму 11,6 тис.грн.; на залік по сортонадбавці на суму 12,8 тис.грн. З ВАТ „Житомирський КХП складено акти по отриманню бюджетної позички при внутріобласному переміщенні зерна на суму 400,5 тис.грн. та акти по передачі бюджетної позички при внутріобласному переміщенні зерна на суму 13,5 тис.грн.; складено акти по отриманню бюджетної позички при міжобласному переміщенні зерна на суму 637,5 тис.грн. та акти по передачі бюджетної позички при міжобласному переміщенні зерна на суму 497,1 тис.грн. Також, представником третьої особи зазначено, що ВАТ „Житомирський КХП: повернено бюджетну позичку на окремий рахунок в сумі 312,1 тис. грн.; складено акт по зарахуванню коштів в погашення бюджетної позички по протоколах взаєморозрахунків на суму 393,4 тис.грн. Залишок непогашеної заборгованості ВАТ „Житомирський КХП за державним замовленням 1997 року становить 292,0 тис.грн. (291 984,74 грн.).
03.06.2025 через систему "Електронний суд" від позивача до суду надійшли додаткові пояснення, до яких додані копії документів, що містять відомості про реєстраційні та ідентифікаційні дані платника з ІКС "Податковий блок" доступні для перегляду на рівні ГУ ДПС у м. Києві.
19.06.2025 через систему "Електронний суд" від позивача до суду надійшли додаткові пояснення, до яких додані копії документів, що містять інформацію з ІКС "Податковий Блок" стосовно анулювання за рішенням контролюючого органу статусу платника ПДВ по причині ненадання декларацій протягом року.
25.06.2025 через систему "Електронний суд" від третьої особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надійшли пояснення третьої особи щодо нарахування заборгованості, пені та відображення в обліку операцій по нарахуванню пені на рахунках позабалансового обліку Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного бюджету на прострочену заборгованість ВАТ «Житомирський КХП» перед державним бюджетом за бюджетними позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом).
10.09.2025 через систему "Електронний суд" від третьої особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, в яких представником третьої особи надані пояснення що підтвердних документів про зарахування на окремий рахунок на розділ 38, параграф 7 повернення бюджетної позички на закупівлю зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року Управління Казначейства надати не може. Строк зберігання банківських документів по реєстраційних рахунках 3 роки. Згідно акту №1 «Про виділення до знищення документів, які не підлягають зберіганню» від 19 жовтня 2006 року Відділення Державного Казначейства у Житомирському районі Житомирської області - дані документи були знищені. Разом з цим, в Управлінні наявні довідки про надання та повернення бюджетної
позички за держзамовленням 1996 та 1997 роках по ВАТ «Житомирський КХП» засвідчені ВАТ «Житомирський КХП» та УДК у Житомирському районі, що свідчать про залишок заборгованості по бюджетній позичці.
25.06.2025 ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду у задоволенні клопотання третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області про виклик для допиту як свідків Скібінську Т.А., ОСОБА_1 відмовлено. Встановлений наступний порядок з`ясування обставин справи та дослідження доказів під час розгляду справи по суті: дослідження письмових доказів. Закрите підготовче провадження за адміністративним позовом Головного управління ДПС у м. Києві до Публічного акціонерного товариства "Житомирський Комбінат Хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості. Призначено справу № 640/30011/20 до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду.
У вступному слові представник позивача просив суд задовольнити позов, з підстав та мотивів викладених в адміністративному позові.
Представники третіх осіб які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Міністерства фінансів України підтримали адміністративний позов, просили його задовольнити.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав, в судове засідання не з`явився, явку уповноваженого представника не забезпечив. Про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем знаходження.
Відповідно до частини 4 статті 124 КАС України у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Згідно пункту 4 частини 1 статті 127 КАС України часом вручення повістки вважається день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Згідно Довідки про причини повернення/досилання/зберігання оператора поштового зв`язку рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (судова повістка) відповідачу повертається суду з відміткою від 05.09.2025 про відсутність адресату за вказаною адресою. Отже повістка вважається врученою.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача, третіх осіб, дослідивши письмові докази надані учасниками справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Публічне акціонерне товариство «Житомирський комбінат хлібопродуктів» зареєстровано юридичною особою за адресою місцезнаходження: України, 01042, місто Київ, вулиця Перспективна, будинок 3, ідентифікаційний код: 00954047, що підтверджується Відповіддю № 1276258 від 09.04.2025 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Засновником (учасником) юридичної особи за відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Житомирській області.
Публічне акціонерне товариство «Житомирський комбінат хлібопродуктів» (надалі - Товариство) засноване відповідно до Наказу Регіонального відділення фонду державного майна України по Житомирській області від 18.05.1998 р. № 107-ВАТ шляхом перетворення державного підприємства «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів» у Відкрите акціонерне товариство «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів».
Згідно з Рішенням загальних зборів акціонерів від 19 вересня 2002 р. прийнято рішення про зміну найменування Товариства з Відкритого акціонерного товариства «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів» на Відкрите акціонерне товариство «Житомирський комбінат хлібопродуктів».
Загальними зборами акціонерів Відкритого акціонерного товариства «Житомирський комбінат хлібопродуктів» 07 лютого 2012 року було прийнято рішення про зміну найменування Товариства з Відкритого акціонерного товариства «Житомирський комбінат хлібопродуктів» на Публічне акціонерне товариство «Житомирський комбінат хлібопродуктів» у відповідності до Закону України «Про акціонерні товариства».
Публічному акціонерному товариству «Житомирський комбінат хлібопродуктів» належать всі права та обов`язки, все рухоме та нерухоме майно, які належали Відкритому акціонерному товариству «Житомирський комбінат хлібопродуктів» (пункт 1.1. Розділу 2 Статуту Публічного акціонерного товариства «Житомирський комбінат хлібопродуктів», редакція 2016 рік).
Товариство є правонаступником державного підприємства «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів» (пункт 1.2. Розділу 2 Статуту Публічного акціонерного товариства «Житомирський комбінат хлібопродуктів», редакція 2016 рік).
Основним видом економічної діяльності товариства є: Код КВЕД 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості (основний).
Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області направило до Головного управління ДПС у м. Києві подання для здійснення до ПАТ «Житомирській КХП» заходів щодо стягнення простроченої заборгованості та заходів щодо стягнення пені, нарахованої на прострочену заборгованість, а саме:
- подання №07/1 від 01.08.20 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1996 р.) станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 382 044,38 грн. та пені, нарахованої на прострочену заборгованість станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 9 434 585,96 грн.;
- подання № 07/2 від 01.08.2020 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1997 р.) станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 291 984,74 грн. та пені, нарахованої на прострочену заборгованість станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 884 497,50 грн.
Оскільки заборгованість відповідачем не сплачена, позивач звернувся в суд з даним позовом.
Надаючи правову оцінку заявленим позовним вимогам, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 (далі - Порядок №174), який регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички/фінансову допомогу у 1993-1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою.
У цьому Порядку терміни вживаються, зокрема, у такому значенні:
банк-агент - банк, який на підставі укладеного з Кабінетом Міністрів України агентського договору від імені Кабінету Міністрів України або за дорученням органів державної влади від свого імені надав боржнику кредит, бюджетну позичку/фінансову допомогу, здійснює їх обслуговування та/або веде облік заборгованості за ними (підпункт 1 пункту 2 Порядку № 174);
бюджетна позичка/фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993-1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички/фінансової допомоги (підпункт 4 пункту 2 Порядку №174);
прострочена заборгованість за бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою/фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги (підпункт 9 пункту 2 Порядку №174).
Нормою пункту 6 Порядку № 174 передбачено, що облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички/фінансової допомоги, в якій вони надані.
Кошти, що надходять до бюджету в рахунок погашення простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою, зараховуються органами Державної казначейської служби на рахунки, відкриті згідно з бюджетною класифікацією.
Датою погашення простроченої заборгованості перед державою за бюджетними позичками/фінансовою допомогою, нарахованих відсотків та нарахованої на суму простроченої заборгованості пені вважається дата зарахування коштів на рахунки, відкриті органами Державної казначейської служби.
Згідно пункту 10 Порядку № 174 з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Нарахування пені починається з моменту виникнення простроченої заборгованості і припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання повинне бути виконано, якщо інше не встановлено законом або договором про надання кредиту, бюджетної позички/фінансової допомоги (пункт 11 Порядку № 174).
Пеня нараховується: Мінфіном на прострочену заборгованість за кредитами; територіальними органами Державної казначейської служби за місцем реєстрації боржника на прострочену заборгованість за бюджетними позичками/фінансовою допомогою (пункт 12 Порядку № 174).
Прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою (пункт 15 Порядку №174).
Наказом Міністерства фінансів та Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11 квітня 1996 року № 72/113 затверджений Порядок надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року (далі Порядок № 72/113).
Відповідно до пункту 3.4. Розділу 3 Порядку № 72/113 відділення Державного казначейства України в районах укладають договори із заготівельними підприємствами та товаровиробниками про надання бюджетної позички для авансування закупівлі зерна за державним замовленням 1996 року згідно з додатком № 2 на всю суму належного господарству авансу з подальшим уточненням фактичного його розміру.
Договори про надання бюджетної позички для остаточних розрахунків за зерно, закуплене за державним замовленням 1996 року, укладаються між відділеннями Державного казначейства в районах і заготівельними підприємствами згідно з додатком № 3.
Перерахування бюджетної позички для авансування закупівлі зерна, елітного і сортового насіння здійснюється Мінфіном через систему Державного казначейства України на бюджетні рахунки № 124 (до 1 квітня 1996 року № 120), які відкриті в усіх територіальних органах Державного казначейства України (пункт 4.2. Розділу 4 Порядку № 72/113).
За рахунок бюджетної позички товаровиробникам відповідно до укладених договорів не пізніше 5 липня поточного року надається аванс у розмірі не менше як 60 відсотків вартості продукції, обчисленої за цінами згідно з додатком № 1, у тому числі 25 відсотків протягом двох тижнів після укладання договору (пункт 4.8. Розділу 4 Порядку № 72/113).
Відділення Державного казначейства України в районах та заготівельні підприємства ведуть особові рахунки про надання бюджетної позички для авансування закупівлі зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року в розрізі товаровиробників згідно з додатком № 4.
У 10-ти денний термін після завершення видачі авансів відділення Державного казначейства України в районах разом із заготівельними підприємствами складають акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці, наданій для авансування закупівлі зерна (остаточних рахунків) за державним замовленням 1996 року згідно з додатком № 5.
Акти складаються у трьох примірниках, один з яких передається державній інспекції заготівель і якості сільськогосподарської продукції (пункт 4.10. Розділу 4 Порядку № 72/113).
Пунктом 5.4. Розділу 5 Порядку № 72/113 передбачено, що відділення Державного казначейства України в районах перераховують кошти для проведення остаточних розрахунків за закуплене зерно на розрахункові рахунки сільськогосподарських товаровиробників у розмірі 70 відсотків та на спеціальний рахунок № 388 "Урожай-97" - розмірі 30 відсотків отриманої суми на підставі розрахунків згідно з додатком № 6 та реєстрів приймальних квитанцій (ф. ПК-9, ПК-10), поданих заготівельними підприємствами.
При внутрісистемному переміщенні зерна з одного підприємства на інше одночасно передається заборгованість по бюджетній позичці, виходячи з його облікової вартості, а при переміщенні продуктів його переробки борошно, крупи) - за затвердженими в установленому порядку нормативами повернення заготівельними підприємствами бюджетної позички. Передача заборгованості по бюджетній позичці оформляється актом передачі-прийому згідно з додатком № 8 (пункт 6.1. Розділу 6 Порядку № 72/113).
При міжобласних переміщеннях зерна та продуктів його переробки заборгованість по бюджетній позичці передається шляхом складання актів передачі-прийому між виробничими об`єднаннями елеваторної і зернопереробної промисловості за погодженням з відповідними управліннями Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, м.Севастополі в п`яти примірниках за формою згідно з додатком № 8. Управління Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим і областях повідомляють про це Мінфін України (пункт 6.2. Розділу 6 Порядку № 72/113).
Згідно з пунктом 10.3. Розділу 10 Порядку № 72/113 за несвоєчасне повернення бюджетної позички заготівельними підприємствами територіальні органи Державного казначейства України за підсумками документальних перевірок мають право у безспірному порядку стягувати з їх рахунків прострочену заборгованість і застосовувати штрафні санкції у вигляді пені в розмірі 0,5 відсотка непогашеної заборгованості за кожен день прострочки до повного її повернення.
Наказом Міністерства сільського господарства і продовольства, Міністерства фінансів та Державної акціонерної компанії "Хліб України" від 4 березня 1997 р. № 70/54/18 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 6 червня 1997 р. за № 212/2016) затверджений Порядок надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року (далі Порядок № 70/54/18).
Відповідно до пункту 2.2. Розділу 2 Порядку № 70/54/18 відділення Державного казначейства України в районах укладають договори із заготівельними підприємствами та сільськогосподарськими товаровиробниками про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року згідно з додатком № 1 на всю суму належного господарству грошового авансу.
Договори про надання бюджетної позички для остаточних розрахунків за продовольче зерно і сортове насіння, закуплене за державним замовленням 1997 року, укладаються між відділенням Державного казначейства в районі і заготівельним підприємством згідно з додатком № 2.
У цих договорах визначаються мета надання бюджетної позички, її сума, терміни повернення та санкції за порушення умов договору.
Пунктом 2.3. Розділу 2 Порядку № 70/54/18 передбачено, що зобов`язання за договором вважаються виконаними за умови повної поставки до державних ресурсів продовольчого зерна і сортового насіння в кількості, що відповідає сумі наданої позички, та повернення її на окремий рахунок, відкритий в установі банку згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року N 29 ( 29-97-п ) "Про порядок використання коштів, що надходять від повернення бюджетних позичок, наданих під закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням" (далі - окремий рахунок).
Відділення Державного казначейства України в районах на підставі укладених договорів на поставку зерна і сортового насіння за державним замовленням та договорами про надання бюджетної позички оплачують рахунки сільськогосподарських товаровиробників на придбання матеріально-технічних ресурсів (пально-мастильних матеріалів, насіння, міндобрив, засобів захисту рослин, запасних частин та інших матеріальних ресурсів, пов`язаних з виробництвом зерна) та оплату послуг ремонтних підприємств на підставі поданих ними документів (договорів на постачання матеріально-технічних ресурсів, рахунків-фактур, товарно-транспортних накладних та інші) (пункт 3.4. Розділу 3 Порядку № 70/54/18).
Заготівельні підприємства ведуть особові рахунки про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року для кожного товаровиробника згідно з додатком № 3.
У десятиденний термін після завершення видачі авансів відділення Державного казначейства України в районах разом із заготівельними підприємствами складають акти передачі-приймання заборгованості по бюджетній позичці, наданій для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння (остаточних розрахунків) за державним замовленням 1997 року згідно з додатком № 4 (пункт 3.6. Розділу 3 Порядку № 70/54/18).
Перерахування бюджетної позички для остаточних розрахунків за зерно в рахунок державного замовлення здійснюється Мінфіном України через територіальні органи Державного казначейства України за розподілом ДАК "Хліб України", погодженим з Мінагропромом (пункт 5.3. Розділу 5 Порядку № 70/54/18).
Відділення Державного казначейства України в районах перераховують кошти для проведення остаточних розрахунків за закуплене зерно на розрахункові рахунки сільськогосподарських товаровиробників у розмірі 70 відсотків та на спеціальний рахунок "Урожай-97" - у розмірі 30 відсотків отриманої суми на підставі розрахунків коштів, необхідних для проведення остаточних розрахунків за поставлене продовольче зерно і сортове насіння за державним замовленням 1997 року, згідно з додатком № 5, та реєстрів приймальних квитанцій (форма N ПК-9, N ПК-10), поданих заготівельними підприємствами.
У десятиденний термін після проведення остаточних розрахунків відділення Державного казначейства України в районах разом із заготівельними підприємствами складають акти передачі-приймання заборгованості по бюджетній позичці відповідно до пункту 3.6 Порядку (пункт 5.4. Розділу 5 Порядку № 70/54/18).
Повернення бюджетної позички на закупівлю зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року зараховується на окремий рахунок на розділ 38, параграф 7 (пункт 6.5. Розділу 6 Порядку № 70/54/18).
За змістом пункту 7.1. Розділу 7 Порядку № 70/54/18 при внутрішньосистемному переміщенні зерна з одного заготівельного підприємства на інше одночасно передається заборгованість по бюджетній позичці, виходячи з його облікової вартості, а при переміщенні продуктів його переробки (борошно, крупи) - за затвердженими в установленому порядку нормативами повернення заготівельними підприємствами бюджетної позички.
Передача заборгованості по бюджетній позичці оформляється актом передачі-приймання заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному (внутрішньообласному) переміщенні зерна згідно з додатком № 9.
Пунктом 7.2. Розділу 7 Порядку № 70/54/18 передбачено, що міжобласні внутрішньосистемні поставки зерна і сортового насіння з передачею заборгованості з бюджетної позички здійснюються через ДАК "Хліб України" відповідно до прийнятих Кабінетом Міністрів України рішень за актами передачі-приймання заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному (внутрішньообласному) переміщенні зерна (додаток № 9).
При міжобласних поставках зерна та готової продукції заборгованість по бюджетній позичці передається шляхом складання актів передачі-приймання між обласними дочірніми підприємствами ДАК "Хліб України" за погодженням з відповідними управліннями Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, м.Севастополі в п`яти примірниках за формою згідно з додатком № 9.
Зазначені акти складаються на підставі реєстру актів передачі зерна та продуктів його переробки підприємствами-постачальниками підприємствам-одержувачам (пункт 7.3. Розділу 7 Порядку № 70/54/18).
За приписами норми пункту 10.1. Розділу 10 Порядку № 70/54/18 при невиконанні сільськогосподарським товаровиробником за наявності технічних можливостей договору щодо поставки зерна і сортового насіння за державним замовленням сільськогосподарський товаровиробник сплачує неустойку (штраф, пеню) та відшкодовує збитки в частині, не покритій неустойкою (штрафом, пенею).
Пунктом 3 частини 2 Порядку №174 визначено значення терміну боржник, зокрема це суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою під державні гарантії, бюджетну позичку/фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги.
Згідно з абзацом 1 частини 9 статті 17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Нормою абзацу 2 частини 9 статті 17 Бюджетного кодексу України встановлено, що позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою) не поширюється.
Відповідно до підпункту 19-1.1.38 пункту 19-1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) в порядку, визначеному цим Кодексом або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Згідно з підпунктом 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право, серед іншого, стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Відповідно до пункту 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначаються правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні.
У частині 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" закріплено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку (абзац 3 частини 3 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").
Відповідно до статті 1 вказаного Закону господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію.
Згідно частини 2 статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" інші терміни для цілей цього Закону використовуються у значеннях, визначених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі та міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства, залежно від того, які з наведених стандартів застосовуються підприємством.
Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, бухгалтерської та іншої звітності, що ґрунтується на даних бухгалтерського обліку, підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (надалі - установи) встановлює Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України 24.05.1995 № 88 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 р. за № 168/704).
За пунктом 1.2. глави 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку первинні документи - це документи, створені у паперовій або в електронній формі, які містять відомості про господарські операції; регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) - це носії інформації, складені у паперовій або в електронній формі, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, що прийняті до обліку. Регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) можуть бути у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів тощо.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи) (пункт 2.1. глави 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
Відтак, належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, можуть бути виключно первинні документи, оформлені відповідності до вимог статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", оскільки тільки первинні документи, які підтверджують факти здійснення господарських операцій і складені під час здійснення господарської операції, є правовою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.
З матеріалів справи встановлено, що управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надіслало до Головного управління ДПС у м. Києві подання для здійснення до ПАТ «Житомирській КХП» заходів щодо стягнення простроченої заборгованості та заходів щодо стягнення пені, нарахованої на прострочену заборгованість, а саме:
- подання №07/1 від 01.08.20 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1996 р.) згідно Порядку надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного та сортового насіння за державним замовленням 1996 року, затвердженим наказом Міністерства фінансів та Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11.04.1996р. №72/113 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.1996р. за №265/1290) станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 382 044,38 грн. та пені, нарахованої на прострочену заборгованість станом на 01 серпня 2020 р. у сумі 9 434 585,96 грн.;
- подання № 07/2 від 01.08.2020 щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1997 р.) згідно Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, затвердженим наказом Міністерства сільського господарства і продовольства, Міністерства фінансів та ДАК «Хліб України» від 04.03.1997р. №70/54/18 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції 06.06.1997р. №212/2016).
Звертаючись до суду із даним позовом позивач в обґрунтування заявлених вимог надав суду копії довідок про надання та повернення бюджетної позички за держзамовленням 1996 р., 1997 р.; договорів про надання бюджетної позички для авансування закупівлі зерна за державним замовленням 1996 року, укладених між відділенням Державного казначейства в Житомирському районі, заготівельним підприємством: державним підприємством «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів» та товаровиробниками сільськогосподарськими підприємствами; договорів на закупівлю за державним замовленням зерна в 1997 році, укладених між сільськогосподарськими підприємствами (товаровиробниками) та державним заготівельником - державним підприємством «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів»; договорів на закупівлю за регіональним замовленням продовольчого зерна в 1997 році, укладених між сільськогосподарськими підприємствами (товаровиробниками) та державним заготівельником - державним підприємством «Житомирська реалізаційна база хлібопродуктів»; ; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці.
Згідно пояснень представника позивача, наданих під час розгляду справи, інших документів щодо стягнення простроченої заборгованості з ПАТ «Житомирський КХП» при надсиланні до Головного управління ДПС у м. Києві подання Управлінням державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області №07/1 та № 07/2 від 01.08.20 для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості на загальну суму у розмірі 10993112,58 грн., не встановлено та в матеріалах подань не перебувають.
Відтак в цій справі твердження позивача про наявність заборгованості відповідача перед державним бюджетом внаслідок неповернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державними замовленнями 1996-1997 року, обґрунтований посиланням контролюючого органу на подання управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області.
Відповідно до Порядку № 72/113 безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння надається заготівельним організаціям Мінсільгосппроду, а на закупівлю елітного насіння - елітно-насінницьким господарствам у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення та встановлення відповідальності за цільове і ефективне використання коштів (пункт 3.1. Розділу 3 Порядку № 72/113).
Згідно Порядку № 70/54/18 безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння надається заготівельним підприємствам ДАК "Хліб України" через органи Державного казначейства України у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення, цільового і ефективного використання коштів (пункт 2.1. Розділу 2 Порядку № 70/54/18).
У поданих суду поясненнях третя особа - управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, на підтвердження наявності простроченої заборгованості посилається на численні акти передачі-приймання заборгованості по бюджетній позичці, довідки про надання та повернення бюджетної позички за держзамовленням ПАТ «Житомирський КХП», копії яких додані до позову та детально висвітлені у письмових поясненнях представника третьої особи - управління казначейської служби. Вказані письмові докази, як вважає управління казначейської служби, підтверджують наявність заборгованості та визнання відповідачем факту отримання бюджетної позички.
Зокрема, на підтвердження наявності простроченої заборгованості третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору управлінням Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, через систему «Електронний суд» надані наступні копії письмових документів.
Щодо простроченої заборгованості за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1996 року в сумі 382044,38 грн.: довідки про надання та повернення бюджетної позички за держзамовленням 1996 р. станом на 01.06.2003 р., 01.11.2003 р., 01.03.2007 р.; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці, наданій заготівельним підприємствам для авансування закупівлі зерна /остаточних розрахунків/ за державним замовленням 1996 року; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при внутрішньо обласному переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при обласному переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному /внутріобласному/ переміщенню зерна; акт передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при поставці зерна на хлібоприймальні підприємства; акт прийому-передачі насіння гібридної кукурудзи на сівбу 98 р.; акт прийому-передачі заборгованості по бюджетній позичці сортового та елітного насіння, наданій для заготівлі сільськогосподарської продукції за держконтрактом /замовленням/ у 1996 році станом на 1 червня 1997 року.
Щодо простроченої заборгованості за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1997 року в сумі 291984,74 грн.: довідки про надання та повернення бюджетної позички за держзамовленням 1997 р. станом на 01.06.2003 р., 01.11.2003 р., 01.03.2007 р.; акти прийому-передачі заборгованості по бюджетній, наданій заготівельним підприємствам для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння /остаточних розрахунків/ за державним замовленням 1997 року; акти прийому-передачі заборгованості по бюджетній позичці сортового та елітного насіння, наданій для заготівлі сільськогосподарської продукції за держконтрактом /замовленням/ у 1996 році станом на 1 червня 1997 року; акти прийому-передачі на погашення заборгованості по сортовій надбавці за насіннєву пшеницю; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному /внутріобласному/ переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при внутрішньо обласному переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при обласному переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при міжобласному переміщенню зерна; акти передачі-прийому заборгованості по бюджетній позичці при обласному та міжобласному переміщенню зерна; акти передачі заборгованості по бюджетній позичці при здаванні зерна за державним контрактом.
Посилання позивача та третьої особи - управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області на вказані документи, як на підставу для твердження про наявність простроченої заборгованості за бюджетною позикою суд вважає безпідставними з огляду на наступне.
Належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, можуть бути виключно первинні документи, оформлені у відповідності до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», оскільки тільки первинні документи, які підтверджують факти здійснення господарських операцій і складені під час здійснення господарської операції, є правовою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.
Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 22 жовтня 2019 року у справі № 826/8966/14, від 17.05.2023 у справі №560/3073/20.
Будь-яких первинних та банківських документів на підтвердження перерахування відповідачу і отримання ним спірної суми заборгованості, яку позивач просить стягнути, ні позивачем, ні третьою особою - Управлінням Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області під час розгляду справи не надано.
Матеріали справи також не містять належних та допустимих доказів (первинних документів) фактичного перерахування та отримання відповідачем бюджетних позичок за рахунок державного бюджету у 1996 - 1997 роках.
Відтак, позивачем та третьою особою - управлінням Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, яке звернулось із поданнями щодо стягнення простроченої заборгованості (за позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом), не надано копій платіжних чи інших документів, будь-яких бухгалтерських та/або банківських документів, передбачених законодавством, які б підтвердили надання відповідачу протягом 1996 - 1997 років позичок на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету та їх неповернення у визначений строк, що виключає можливість визначення Публічного акціонерного товариства "Житомирський комбінат хлібопродуктів" боржником у розумінні пункту 3 частини 2 Порядку №174, оскільки не встановлено, що відповідач отримував кошти.
На виконання вимог суду про надання доказів, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, зокрема, копій платіжних чи інших документів, будь-яких бухгалтерських та/або банківських документів, передбачених законодавством, які б підтвердили надання відповідачу протягом 1996 - 1997 років позичок на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету та їх неповернення у визначений строк, представником третьої особи управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області надані пояснення, що строк зберігання банківських документів по реєстраційних рахунках 3 роки. Згідно акту №1 «Про виділення до знищення документів, які не підлягають зберіганню» від 19 жовтня 2006 року відділення Державного Казначейства у Житомирському районі Житомирської області - дані документи були знищені, про що свідчить залучений до матеріалів справи акт №1 від 19.10.2006 про виділення до знищення документів, які не підлягають зберіганню.
Також представник управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області у своїх поясненнях суду зазначив, що перелік цих документів відображений в Акті №1 від 19.10.2006 про виділення до знищення документів, які не підлягають зберіганню, під порядковим номером 43; Заголовки справ: Банківські документи по реєстраційних рахунках; Рік: 1996-1999; Індекс справ: 6-37; Кількість справ (томів): 21.
Суд зазначає, що інших відомостей, у тому числі ідентифікуючих ознак за отримувачами бюджетних коштів, дати їх отримання та повернення та сум перерахованих коштів залучений до матеріалів справи Акт №1 від 19.10.2006 не містить.
Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Оскільки наданий представником третьої особи управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Акт №1 від 19.10.2006 про виділення до знищення документів, які не підлягають зберіганню, не містить даних, на підставі яких можуть бути встановлені наявність або відсутність обставин отримання відповідачем протягом 1996 - 1997 років позичок на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету та їх неповернення у визначений строк, такий доказ не є достатнім для підтвердження наявності чи відсутність заборгованості відповідача та її розміру.
Отже висновок позивача про наявність заборгованості відповідача перед державним бюджетом внаслідок неповернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державними замовленнями 1996-1997 року, обґрунтований саме лише посиланням контролюючого органу на подання управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області без аналізу первинних документів на підтвердження отримання ПАТ «Житомирський КХП» такої бюджетної позички, що, в свою чергу, не може свідчити про виникнення заборгованості відповідача з огляду на відсутність належних та допустимих доказів на її підтвердження.
Викладене виключає наявність підстав для твердження про правомірність нарахування пені.
Інші доводи представника позивача та пояснення третіх осіб висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Наведене свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Отже у задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної податкової служби у м. Києві до Публічного акціонерного товариства "Житомирський комбінат хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості слід відмовити.
За приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні підстави для розподілу судових витрат.
На підставі викладеного вище, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної податкової служби у м. Києві до Публічного акціонерного товариства "Житомирський комбінат хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області, Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено 24 вересня 2025 року.
Головуючий суддя Р.І. Молодецький
| Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 19.09.2025 |
| Оприлюднено | 26.09.2025 |
| Номер документу | 130473563 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Р.І. Молодецький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні