Герб України

Рішення від 29.09.2025 по справі 640/13424/20

Миколаївський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 вересня 2025 р. № 640/13424/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Лісовської Н.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаГоловного управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України, вул. Шолуденка, 33/19,м. Київ,04116,

проскасування податкових повідомлень-рішень від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-2615,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася ОСОБА_1 (далі по тексту Позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Київській області (далі по тексту Відповідач) з вимогами про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261.

Позивач мотивує свої вимоги тим, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є незаконними, так як суперечать законодавству України, суму грошового зобов`язання з земельного податку Відповідачем визначено неправильно. Строк оренди земельної ділянки, щодо якої видані оскаржувані податкові повідомлення-рішення, закінчився 02.09.2017 р. і Київською міською радою не був продовжений, і тому Позивач у 2018, 2019, 2020 роках не мала зареєстрованих прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:75:222:0027. Також контролюючим органом при нарахуванні земельного податку застосовано ставку земельного податку в розмірі 3 % від нормативної оцінки землі, тоді як згідно рішення Київської міської ради від 23.06.2011 №242/5629, яким затверджено Положення про плату за землю в місті Києві, ставка земельного податку для цільового призначення земельної ділянки щодо якої прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення, становить 1 % від нормативної грошової оцінки.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.06.2020 р. позовну заяву залишено без руху.

Недоліки позовної заяви Позивач усунула своєчасно і належним чином.

Ухвалою суду від 10.07.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні без виклику учасників справи та проведення судового засідання.

07.08.2020 р. Відповідачем подано відзив на позовну заяву, де зазначено, що згідно даних Державного земельного кадастру станом на 06.07.2020 р. земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:75:222:0027, площею 0,0310 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , зареєстровано право власності за ОСОБА_1 . Фізичні особи , які не оформили відповідно до законодавства право власності або користування землею під належним їм на праві власності нежитловим приміщенням, сплачують земельний податок з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно на загальних підставах. Враховуючи п. 5.3. Додатку 3 Положення про плату за землю в місті Києві щодо 3 % ставки земельного податку та нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Відповідачем були сформовані податкові повідомлення-рішення від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 на суму 12590,39 грн. кожне, по земельному податку з фізичних осіб.

10.08.2020 р. Позивач подав відповідь на відзив.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.01.2022 р. здійснено заміну Відповідача у справі № 640/13424/20 з Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267) на його правонаступника Головне управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України (код ЄДРПОУ 44116011).

13.12.2022 р. Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" №2825-IX, статтею 1 якого ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва.

Пунктом 1 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

14.12.2022 р. вказаний Закон був опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15.12.2022 р.

03.04.2025 р. на адресу Миколаївського окружного адміністративного суду від Окружного адміністративного суду міста Києва надійшли матеріали даної адміністративної справи, які за результатами автоматизованого розподілу були передані на розгляд судді Лісовській Н.В.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 07.04.2025 р. прийнято до свого провадження адміністративну справу № 640/13424/20.

22.04.2025 р. Відповідачем подано додаткові пояснення у справі, в якому зазначено, що податкові повідомлення-рішення від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 прийнято обґрунтовано, факт порушення прав платника податку з боку Відповідача відсутній.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Згідно витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.06.2020 р., ОСОБА_1 є власником частини офісної будівлі (літера Ж) загальною площею 179,40 кв. м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

Вказана офісна будівля, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05.06.2020 р. та витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.12.2016 р., розташована на земельній ділянці кадастровий номер 8000000000:75:222:0027, загальною площею 0,0310 га, цільове призначення для обслуговування офісної будівлі, форма власності комунальна, власники Київська міська рада, вид іншого речового права право оренди земельної ділянки, підстава виникнення Договір оренди земельної ділянки, серія та номер: 217, виданий 02.09.2016, орендар ОСОБА_1 , дата державної реєстрації 02.09.2016, строк дії 02.09.2017.

Як вбачається з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.06.2020 р. цільове призначення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 (кадастровий номер 8000000000:75:222:0027): 03:10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, повязаної з отриманням прибутку). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 839359,07 грн.

01.04.2020 р. податковим органом прийняті податкові повідомлення-рішення №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 про нарахування земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019, 2020 роки у розмірі 12590,39 гривень за кожний рік, усього на суму 37771,17 гривень. Розрахунок суми податку: 839359,07*3%*1/2) = 12590,07 грн., де 1916688,92 - нормативно грошова оцінка земельної ділянки, грн. (до 09.06.2020 року), 839359,07 - нормативно грошова оцінка земельної ділянки, грн.; 3% - ставка податку (пункт 5.3 додатка 3 Положення «Про плату за землю в місті Києві», затвердженого Рішенням Київської міської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку» від 23.06.2011 року №242/5629 із змінами та доповненнями); - частка у праві власності.

Вважаючи, податкові повідомлення-рішення від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 необґрунтованими та протиправними, Позивач звернулася до суду.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, які виникають з приводу справляння податків і зборів, порядок адміністрування податків і зборів, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства в Україні регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року №2755-VI (тут і далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України, земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

У розумінні підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.

Відповідно до підпунктів 269.1.1 та 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України, платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

У силу вимог підпункту 270.1.1 та 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 ПК України, об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Таким чином, обов`язок платника податку сплачувати плату за землю виникає у власників та землекористувачів з дня виникнення права власності або користування земельною ділянкою.

При цьому, для цілей оподаткування земельним податком особа повинна мати статус землевласника/землекористувача, набутого в порядку, встановленому Земельним кодексом України (тут і далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі ЗК України).

За змістом пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Згідно пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Отже, платником земельного податку є особа, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування).

За статтями 125 та 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яка оформляється відповідно до Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Аналогічні положення закріплені в частині 1 статті 377 Цивільного кодексу України.

В той же час, доказів на підтвердження того, що Позивач є власником земельної ділянки щодо якої прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення Відповідачем до суду не надано, а Позивач стверджує, що не є суб`єктом плати на земельний податок з фізичних осіб.

Крім того, судом встановлено, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05.06.2020 р., земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Святошинська, 1 (кадастровий номер 8000000000:75:222:0027), загальною площею 0,0310 га, була зареєстрована за Позивачем на правах оренди на підставі Договору оренди земельної ділянки № 217 від 02.09.2016 р. у періоді з 02.09.2016 р. по 02.09.2017 р. (дата державної реєстрації 02.09.2016, строк дії 02.09.2017).

Відповідно до пункту 287.1 статті 287 ПК України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно пункту 287.6 статті 287 ПК України, при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права» (Правова позиція Верховного Суду у справі від 31.01.2018 р. №825/308/17).

Таким чином, враховуючи, що у Позивача відсутнє право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:75:222:0027, а право користування тривало до 02.09.2017 р., то нарахування земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019, 2020 роки є протиправним.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами письмові докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про задоволення позову повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав квитанцію № 1 від 01.07.2020 р. про сплату судового збору в сумі 840,80 грн., що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 77, 139, 241, 244, 242-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ ВП 44116011) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 01.04.2020 №73312-2018-3313-2615, №73312-2019-3313-2615, №73312-3313-261 про нарахування земельного податку з фізичних осіб за 2018, 2019, 2020 роки у розмірі 12590,39 гривень за кожний рік, усього на суму 37771,17 гривень.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ ВП 44116011) судовий збір у сумі 840,80 грн (вісімсот сорок грн 80 коп.) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 29.09.2025 р.

Суддя Н. В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2025
Оприлюднено01.10.2025
Номер документу130574398
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —640/13424/20

Ухвала від 17.11.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 27.10.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 29.09.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні