Герб України

Рішення від 29.09.2025 по справі 520/9153/25

Харківський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

29 вересня 2025 року справа № 520/9153/25

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_3 ) до Золочівської громади в особі Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13 А, смт. Золочів, Харківська область, 62203, код ЄДРПОУ 25175462) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулися до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Золочівської громади в особі Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (код ЄДРПОУ: 25175462. Адреса: 62203, Харківська обл., Богодухівський р-н, смт Золочів, вул. Центральна, буд. 13 А.) з приводу не розгляду заяви позивачів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання, АДРЕСА_3 , ОСОБА_2 л ІНФОРМАЦІЯ_2 , _рнокпп НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , рнокпп НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 , про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна у виді надання грошової компенсації для фінансування будівництва будинку АДРЕСА_3 , та не винесення рішення за результатами її розгляду;

- зобов`язати Золочівську селищну раду Богодухівського району Харківської області (код ЄДРПОУ: 25175462. Адреса: 62203, Харківська обл., Богодухівський р-н, смт Золочів, вул. Центральна, буд. 13 А) внести відомості про зруйноване майно за адресою: АДРЕСА_3 , до Реєстру пошкодженого та знищеного майна;

- зобов`язати Золочівську селищну раду Богодухівського району Харківської області (код ЄДРПОУ: 25175462. Адреса: 62203, Харківська обл., Богодухівський р-н, смт Золочів, вул. Центральна, буд. 13 А) забезпечити розгляд заяв позивачів про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна у виді надання грошової компенсації для фінансування будівництва будинку за адресою: АДРЕСА_3 , за категорією пошкодження будинку III, на підставі складеного Звіту про проведення технічного обстеження 25/09/04-ТО ТОВ «ПРОМ- БУДКОНСТРУКЦІЯ» (код ЄДРПОУ 39693030),атестована особа: ОСОБА_4 , (кваліфікаційний сертифікат: АЕ 005863) та винести рішення за результатами їх розгляду про надання позивачам компенсації за зруйноване майно за адресою: АДРЕСА_3 .

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що 15 березня 2022 року внаслідок артилерійського обстрілу окупаційними військами РФ їх житловий будинок було частково зруйновано. З цього приводу 13.02.2023 року ними подано відповідну заяву до Відділення поліції №2 (смт. Золочів) Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області, що підтверджується талоном-повідомленням єдиного обліку №707. Ккомісією Золочівської селищної ради у складі посадових осіб місцевого самоврядування та представника Богодухівської РДА було проведено обстеження вказаного будинку, за результатами якого складено акт №322-ГІС. У висновку комісії зазначено, що об`єкт має пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, характер і ступінь яких свідчать про необхідність проведення робіт з часткового демонтажу, підсилення конструкцій, а також капітального ремонту або реконструкції. При цьому встановлено, що виявлені пошкодження спричинені бойовими діями та потребують додаткового обстеження сертифікованими спеціалістами у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 №257.

Надалі, за замовленням позивачів, ТОВ «ПРОМ БУД КОНСТРУКЦІЯ» провело технічне обстеження будинку та 25.09.2024 року надало Звіт, у якому встановлено, що будівля є непридатною для використання за цільовим призначенням, повністю втратила економічну цінність, має критичні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, що створюють небезпеку аварійного обвалення, у зв`язку з чим подальша її експлуатація неможлива. У позовній заяві зазначено, що позивачі подали через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія» індивідуальні заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна. Однак через застосунок «Дія» вони отримали повідомлення про відхилення заяв з підстав, що заявники начебто не є особами, які можуть бути отримувачами компенсації, або не мають відповідних повноважень для подання заяв.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивачі звернулися із письмовим зверненням до Золочівської селищної ради, в якому висловили категоричну незгоду з відхиленням їх заяв про надання компенсації, наголосивши, що відповідно до чинних правових норм вони мають право на отримання компенсації, а порядок оформлення та подання заяв було дотримано належним чином. До звернення ними також було додано Звіт ТОВ «ПРОМ БУД КОНСТРУКЦІЯ» від 25.09.2024 року як підтвердження факту знищення об`єкта. Таким чином, на думку позивачів, відмова у наданні компенсації є незаконною та необґрунтованою, оскільки суперечить установленому порядку та порушує їхні права як власників знищеного майна.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 18.04.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

Відповідач надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, що на виконання Закону України «Про компенсацію за пошкоджене та знищене майно внаслідок збройної агресії Російської Федерації» та керуючись Порядком надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 №600, розпорядженням начальника Золочівської селищної військової адміністрації Богодухівського району Харківської області від 09.06.2023 №220-од створено комісію з розгляду питань щодо надання компенсації.

За результатами комісійного обстеження житлового будинку за адресою: АДРЕСА_3 , об`єкт було внесено до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, йому присвоєно номер ОНМ-23.06.2023-137521, що підтверджується витягами з Реєстру. Відповідач вказує, що три співвласники зазначеного житлового будинку ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 - подали через застосунок «Дія» індивідуальні заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна (№ ЗВ-03.11.2024-148634, № ЗВ-03.11.2024-148636, № ЗВ-03.11.2024-148661). У всіх трьох заявах як вид компенсації було обрано житловий сертифікат, тобто заявники виявили бажання отримати компенсацію шляхом фінансування придбання чи будівництва житла з використанням житлового сертифіката. Відповідно до ст. 6 Закону, 14.11.2024 виїзною групою Комісії здійснено огляд зазначеного житлового будинку, за результатами якого складено акт із матеріалами фотофіксації. У висновку акта встановлено часткове пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій (стіни, перегородки, покрівля, вікна, двері), інженерних систем і внутрішнього опорядження, що потребує проведення капітального ремонту або реконструкції. За результатами розгляду матеріалів 11.12.2024 Комісією було ухвалено рішення №225, 226 і 227 про відмову у наданні компенсації позивачам, про що заявників належним чином.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

Відповідно до ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.

Дослідивши доводи позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є власниками житлового будинку, що знаходить за адресою : АДРЕСА_3 , що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 19.09.1997.

15 березня 2022 року внаслідок артилерійського обстрілу окупаційними військами рф зазначений будинок було частково зруйновано, про що подано заяву (повідомлення) до Відділення поліції № 2 (смт. Золочів) Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області. Зазначену заяву було зареєстровано, про що отримано Талон - повідомлення єдиного обліку № 707 від 13.02.2023 року.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 №473 Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд розпорядженням Золочівського селищного голови від 27.05.2022 №28-од створено комісію по організації невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель і споруд.

03 жовтня 2022 року комісією розглянуто заяву ОСОБА_1 про проведення обстеження житлового будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 на факт наявності пошкоджень та руйнувань внаслідок збройної агресії Російської Федерації після обстрілу, що відбувся 15 березня 2022 року.

За результатом розгляду заяви було складено акт№322/ПС, в якому встановлено наступні результати обстеження: наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про необхідність виконання робіт щодо часткового демонтажу частин об`єкта або його окремих конструкцій, підсилення об`єкта або його окремих несучих та огороджувальних конструкцій. Рекомендовано виконання робіт з відновлення, капітального ремонту або реконструкції.

В подальшому, за замовленням ТОВ ПРОМ БУД КОНСТРУКЦІЯ було проведено обстеження будинку, та 25.09.2024 року виготовлено Звіт, згідно якого об`єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об`єкту (зруйновані об`єкти). Також встановлено, що подальша експлуатація будинку за своїм функціональним призначенням неможлива.

30 жовтня 2024 року трьома співвласниками житлового будинку за адресою: АДРЕСА_3 , через застосунок Дія подано заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна (номери заяв ЗВ-03.11.2024-148634, ЗВ-03.11.2024-148636, ЗВ-03.11.2024148661), що підтверджується скріншотами із застосунку Дія, долученими до матеріалів справи.

14 листопада 2024 року виїзною групою Комісії було здійснено огляд житлового будинку за адресою: АДРЕСА_3 , за результатом якого складено акт, що додається разом з матеріалами фотофіксації. У вказаному акті зроблено наступні висновки: пошкоджено частково несучі та огороджувальні конструкції (стіни, перегородки, покрівля, вікна, двері), інженерні системи та внутрішнє опорядження стін. Необхідно виконати ремонт, підсилення або заміну пошкоджених частин конструкцій шляхом капітального ремонту або реконструкції.

На засіданні Комісії 11 грудня 2024 року було прийнято рішення №225, 226 і 227 про відмову у наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна позивачам ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 на підставі пункту 1 частини 6 статті 6 Закону, у зв`язку з тим, що заяви були подані особами, які не можуть бути отримувачами компенсації, оскільки зазначений об`єкт нерухомого майна може бути відновлений шляхом капітального ремонту або реконструкції.

Згідно з вимогами п. 17 Порядку Комісією було повідомлено заявників про прийняте рішення засобами Порталу Дія.

В подальшому на виконання ч. 7 ст. 6 Закону розпорядженнями начальника Золочівської селищної військової адміністрації №1842-од, 1843-од та 1844- од від 16 грудня 2024 року вказані рішення Комісії було затверджено.

Не погоджуючись із зазначеним, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, з дня набрання чинності Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-IX, а також правові засади створення та ведення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України визначає Закон України від 23.02.2023 №2923-IX Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - Закон №2923-IX).

Згідно з пункту 4 частини першої статті 1 Закону № 2923-IX визначено, що знищені об`єкти нерухомого майна - це об`єкти нерухомого майна, які розташовані в Україні та стали непридатними для використання за цільовим призначенням внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, відновлення яких є неможливим шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи економічно недоцільним, зокрема, квартири, інші житлові приміщення в будівлі, будинки садибного типу, садові та дачні будинки.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 2923-IX отримувачами компенсації за пошкоджені/знищені об`єкти нерухомого майна (далі - отримувачі компенсації) є фізичні особи - громадяни України, які є власниками пошкоджених/знищених об`єктів нерухомого майна.

Отримувачами компенсації не можуть бути: 1) особи, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України Про санкції; 2) особи, які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом I Злочини проти основ національної безпеки України Особливої частини Кримінального кодексу України; 3) спадкоємці щодо пошкоджених/знищених об`єктів нерухомого майна, які належали за життя спадкодавцям, визначеним пунктами 1 і 2 цієї частини (частини друга і третя статті 2 Закону № 2923-ІХ).

Відповідно до частини першої статті 3 вказаного Закону передбачено, що для розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна виконавчий орган сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради (далі - виконавчий орган ради), військова адміністрація населеного пункту або військово-цивільна адміністрація населеного пункту утворює Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації), як консультативно-дорадчий орган та затверджує положення про роботу такої Комісії.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 2923-IX заява про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна подається до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, уповноваженої розглядати заяви про надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна на відповідній території. Така заява подається під час дії воєнного стану та протягом одного року з дня його припинення або скасування на території, на якій розташований (розташовувався) знищений об`єкт нерухомого майна.

Відповідно до частини сьомої статті 4 Закону № 2923-IX до заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна додаються: 1) щодо знищеного об`єкта нерухомого майна, визначеного підпунктом а пункту 4 частини першої статті 1 цього Закону, у разі якщо отримувачем компенсації є власник об`єкта нерухомого майна, - копія документа, що підтверджує право власності на об`єкт нерухомого майна (крім випадків, якщо право власності на відповідний об`єкт нерухомого майна зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).

Частиною сімнадцятою статті 4 Закону № 2923-ІХ встановлено, що заява про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна направляється на розгляд Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, уповноваженої розглядати заяви про надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна на відповідній території, автоматично програмними засобами Реєстру пошкодженого та знищеного майна.

Компенсація за знищені об`єкти нерухомого майна регламентована положеннями статті 8 Закону № 2923-ІХ, згідно частин першої та другої якої компенсація за знищений об`єкт нерухомого майна надається шляхом: 1) надання грошових коштів шляхом їх перерахування на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для фінансування будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку. Такий рахунок відкривається на ім`я отримувача компенсації. Порядок відкриття та ведення таких рахунків визначається Національним банком України; 2) фінансування придбання об`єкта житлової нерухомості (у тому числі інвестування/фінансування його будівництва), земельної ділянки, на якій розташовано такий об`єкт, частки у праві власності на таке майноз використанням житлового сертифіката; 3) передачі у власність отримувачу компенсації об`єкта нерухомого майна, відновленого в рамках реалізації місцевих програм відновлення на заміну знищеного об`єкта нерухомого майна. Компенсація за знищений будинок садибного типу, садовий або дачний будинок, об`єкти будівництва (будинки садибного типу, садові та дачні будинки) надається за вибором отримувача компенсації в один із способів, визначених частиною першою цієї статті.

Відповідно до статті 8 Закону № 2923-ІХКабінетом Міністрів України постановою від 30.05.2023 № 600 Про затвердження Порядку надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна був затверджений Порядок надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна (далі Порядок № 600), який визначає механізм надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна та її використання відповідно доЗакону України Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України.

Відповідно до пункту 2-1 Порядку № 600, подання особою, яка є власником знищеного об`єкта нерухомого майна, заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна, визначеного згідно з підпунктом а пункту 4 частини першоїстатті 1 Закону, в електронній формі здійснюється з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема мобільного додатка Порталу Дія (Дія), за умови, що право власності такої особи на зазначений знищений об`єкт нерухомого майна зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та підтверджено відповідними відомостями з нього.

Згідно з абзацом першим частини третьої статті 6 Закону № 2923-ІХ строк розгляду заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації не повинен перевищувати 30 календарних днів з дня подання заяви.

Рішення про надання/відмову у наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна підлягає затвердженню рішенням виконавчого органу ради, військової адміністрації населеного пункту або військово-цивільної адміністрації населеного пункту протягом п`яти календарних днів з дня прийняття Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації такого рішення (абзац перший частини сьомої статті 6 Закону № 2923-ІХ).

Пунктами 1, 4 і 5 частини першої статті 6 вказаного Закону передбачено, що розгляд заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації включає: - встановлення наявності/відсутності підстав для отримання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна, - забезпечення проведення обстеження об`єкта (крім випадків його проведення до розгляду заяви); - прийняття рішення про надання/відмову у наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна.

Відповідно до частини шостої статті 6 Закону № 2923-ІХ підставами для відмови у наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна є: 1) подання заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна особою, яка не може бути отримувачем компенсації відповідно до цього Закону або не має повноважень для подання заяви; 2) виявлення недостовірних даних, зазначених у заяві про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна; 3) подання заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна після спливу строку, визначеного частиною 1 статті 4 цього Закону.

Таким чином, громадян України, які є власниками знищених житлових будинків, які розташовані в Україні та стали непридатними для використання за цільовим призначенням внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, відновлення яких є неможливим шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи економічно недоцільним, мають право на отримання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна.

Виключні підстави для відмови в наданні такої компенсації закріплені в частині шостій статті 6 Закону № 2923-ІХ, а саме: подання заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна особою, яка не може бути отримувачем компенсації відповідно до цього Закону або не має повноважень для подання заяви; виявлення недостовірних даних, зазначених у заяві про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна; подання заяви про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна після спливу строку, визначеного частиною першою статті 4 цього Закону.

Суд звертає увагу, що підставою для відмови у наданні компенсації позивачам за знищений об`єкт нерухомого майна відповідач зазначив пункт 1 частини шостої статті 6 Закону № 2923-ІХ, мотивуючи це тим, що заяви були подані особами, які не можуть бути отримувачами компенсації.

Разом з тим, суд встановив, що позивачі - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - є співвласниками спірного житлового будинку, що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 19.09.1997 року. Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 2923-ІХ, саме фізичні особи громадяни України, які є власниками знищених об`єктів нерухомого майна, належать до кола отримувачів компенсації.

Суд також зазначає, що пункт 1 частини шостої статті 6 Закону № 2923-ІХ підлягає застосуванню лише у випадках, коли заяву подано особами, які не відповідають вимогам статті 2 цього Закону, зокрема: особами, до яких застосовано санкції, які мають судимість за злочини проти основ національної безпеки, або спадкоємцями, що не мають права на компенсацію.

Жодна з наведених у законі підстав непридатності позивачів до кола отримувачів компенсації у цій справі не встановлена. Навпаки, надані докази підтверджують, що позивачі є належними суб`єктами права на компенсацію.

Таким чином, посилання відповідача на пункт 1 частини шостої статті 6 Закону № 2923-ІХ як на підставу для відмови у задоволенні заяв є безпідставним, а відповідні рішення Комісії та розпорядження начальника Золочівської селищної військової адміністрації від 16 грудня 2024 року - такими, що прийняті з порушенням вимог закону.

З урахуванням вищенаведеного суд дійшов висновку, що з метою забезпечення ефективного захисту порушених прав позивачів необхідно вийти за межі заявлених позовних вимог та визнати протиправними і скасувати рішення Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та з обстеження об`єктів на території Золочівської селищної територіальної громади, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації, від 11.12.2024 №225, №226, №227, ухвалені за результатами розгляду заяв №ЗВ-03.11.2024-148634, №ЗВ-03.11.2024-148636, №ЗВ-03.11.2024-148661 щодо знищеного об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 .

Належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 за №ЗВ-03.11.2024-148634, №ЗВ-03.11.2024-148636, №ЗВ-03.11.2024-148661 про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_3 , з урахуванням права власників на отримання компенсації за об`єкт нерухомого майна.

Суд зазначає, що відповідно до положень статті 6 Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації» та пунктів Порядку надання компенсації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 № 600, відомості про пошкоджені або знищені об`єкти нерухомого майна вносяться до Державного реєстру пошкодженого та знищеного майна на підставі актів обстеження, складених відповідними комісіями.

З матеріалів справи вбачається, що за результатами комісійного обстеження житлового будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , Комісією по організації невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації було складено відповідний акт, на підставі якого відомості про цей об`єкт уже внесено до Реєстру. Об`єкту присвоєно унікальний номер ОНМ-23.06.2023-137521, що підтверджується наявними у справі витягами з Реєстру.

Отже, вимога позивачів про зобов`язання Золочівської селищної ради внести відомості до Реєстру є такою, що фактично вже виконана відповідачем у межах своїх повноважень. З огляду на це, підстав для повторного зобов`язання відповідача здійснювати дію, яка вже вчинена, суд не вбачає.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Щодо стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає таке.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, зокрема, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з ч.7 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

Частинами 3-5 статті 134 КАС України визначено, що для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У пункті 269 Рішення у справі East/West Alliance Limited проти України Європейський суд з прав людини зазначив, що угода, за якою клієнт адвоката погоджується сплатити в якості гонорару певний відсоток від суми, яку присудить позивачу суд у разі якщо така сума буде присуджена та внаслідок якої виникають зобов`язання виключно між адвокатом та його клієнтом, не може бути обов`язковою для Суду, який повинен оцінити рівень судових та інших витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично, але й також чи була їх сума обґрунтованою (див. вищезазначене рішення щодо справедливої сатисфакції у справі Іатрідіс проти Греції (Iatridis v. Greece), п. 55 з подальшими посиланнями).

Представником позивача надано до суду копію угоди про надання адвокатських послуг (правничої допомоги) № б/н від 25.02.2025, ордер про надання правничої допомоги серія АХ №1114077 від 30.03.2025, опис робіт (наданих послуг) від 30.03.2025, квитанцію до прибуткового касового ордеру №65 від на суму 6000 грн.

Оцінюючи співмірність витрат позивача на правничу допомогу із складністю предмету позову та обсягу наданих робіт, суд зазначає, що обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (ч.5 ст.134 КАС України).

Суд зазначає, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір обґрунтованим (рішення у справі «East/West Alliance Limited» проти України», заява №19336/04).

У рішенні ЄСПЛ у справі «Лавентс проти Латвії» зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.

Тобто, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично, але й також чи була їх сума обґрунтованою.

Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості, пропорційності та верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, зважаючи на складність справи, витрачений адвокатом час, та неспіврозмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.

Таким чином, при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи.

Суд зазначає, що даний спір підпадає під визначення справ незначної складності та розглядався за правилами ст.ст.257-262 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням того, що позовні вимоги у справі задоволено, оцінивши рівень витрат позивача на правничу допомогу, а також те, що їх сума була не співмірною зі складністю предмета спору та обсягу наданих адвокатом послуг, виходячи із критеріїв розумності та пропорційності оплати послуг адвоката, суд приходить до висновку про стягнення з відповідача на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 3000,00 грн.

Керуючись ст.ст.4-10, 19, 77, 139, 241-246, 250, 255, 262, 236 293, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Задовольнити частково позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_3 ) до Золочівської громади в особі Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13 А, смт. Золочів, Харківська область, 62203, код ЄДРПОУ 25175462) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправними і скасувати рішення Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та з обстеження об`єктів на території Золочівської селищної територіальної громади, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації, від 11.12.2024 №225, №226, №227, ухвалені за результатами розгляду заяв №ЗВ-03.11.2024-148634, №ЗВ-03.11.2024-148636, №ЗВ-03.11.2024-148661 щодо знищеного об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 .

Зобов`язати Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13 А, смт. Золочів, Харківська область, 62203, код ЄДРПОУ 25175462) повторно розглянути заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_3 ) за №ЗВ-03.11.2024-148634, №ЗВ-03.11.2024-148636, №ЗВ-03.11.2024-148661 про надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_3 , з урахуванням права власників на отримання компенсації за об`єкт нерухомого майна.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Золочівської громади в особі Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13 А, смт. Золочів, Харківська область, 62203, код ЄДРПОУ 25175462) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Золочівської громади в особі Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 13 А, смт. Золочів, Харківська область, 62203, код ЄДРПОУ 25175462) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) витрати на професійну правничу допомогу у сумі 3000 (три тисячі) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено 29 вересня 2025 року.

СуддяОлексій КОТЕНЬОВ

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2025
Оприлюднено01.10.2025
Номер документу130577566
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/9153/25

Рішення від 29.09.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 18.04.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні