Чернігівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 вересня 2025 року м.ЧернігівСправа № 620/8218/25
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Клопота С.Л.
розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу за адміністративним позовом Ніжинської окружної прокуратури до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Ніжинська окружна прокуратура звернулась в інтересах Державної екологічної інспекції у Чернігівській областідо суду з адміністративним позовом до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області та просить: визнати протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями та спорудами Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області орієнтовною площею 1,4 га та вартістю 1 344 000 грн., яка знаходиться за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с. Галиця, вул. Центральна, 21, зобов`язавши Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями та спорудами Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області орієнтовною площею 1,4 га та вартістю 1 344 000 грн., яка знаходиться за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с. Галиця, вул. Центральна, 21.
Ухвалою судді від 21.07.2025 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення вказаної ухвали для подання відзиву на позов.
Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду, все майно спільної власності територіальних громад такого району - є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки - належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
В абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» зазначено, що об`єктами передачі згідно з цим Законом є нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі приміщення (після виділення їх в окрему облікову одиницю (інвентарний об`єкт) на підставі розподільного балансу), об`єкти незавершеного будівництва).
У результаті проведення адміністративно-територіальної реформи28.12.2016 утворена Лосинівська територіальна громада внаслідок об`єднання Лосинівської селищної ради, Вікторівської сільської ради, Сальненської сільської ради, Терешківської сільської ради, Шатурської сільської ради та Шняківської сільської ради.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України № 730-р від 12 червня 2020 року «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Чернігівської області», до складу громади були включені території: Данинської, Перемозької, Галицької та Світанківської сільських рад.
Встановлено, що на території Лосинівської територіальної громади за адресою: Ніжинський район, с. Галиця, вул. Центральна, 21, знаходиться Галицький заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області.
Згідно рішення 3 (позачергової) сесії 8 скликання Лосинівської селищної ради від 29.12.2020 «Про прийняття майна у комунальну власність Лосинівської селищної ради закладів освіти та їх майна із спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району» у комунальну власність Лосинівської селищної ради зі спільної власності територіальних громад сіл, селища Ніжинського району прийнято Галицьку загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів (код ЄДРПОУ 26350677) та затверджено акт приймання -передачі його основних засобів.
Встановлено, що 29.03.2021 здійснено реєстрацію зміни назви Галицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області на Галицький заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області
Згідно п.1.1 Статуту Галицького ЗЗСО Лосинівської селищної ради, який затверджено рішенням 11 (позачергової) сесії восьмого скликання Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області від 12.02.2021 Галицький ЗЗСО забезпечує реалізацію права громадян на дошкільну та повну загальну середню освіту.
Згідно п. 1.3 Статуту організаційно-правова форма - комунальний заклад.
Юридична адреса закладу: 16671, Чернігівська область, Ніжинський район, село Галиця, вул. Центральна, буд. 21 (п. 1.4 Статуту).
Згідно п. 1.6 Статуту засновником Галицького закладу загальної середньої освіти є Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області.
Головною метою закладу загальної середньої освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти в обсязі державних стандартів (п. 1.7 Статуту).
Відповідно до п. 4.1 Статуту управління Галицьким закладом загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області здійснюється відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області та засновником.
Матеріально-технічна база Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі освітнього закладу (п. 5.1 Статуту)
Згідно п. 5.2 Статуту майно Галицького закладу загальної середньої освіти є власністю Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області.
Відповідно до п. 5.6. Статуту Галицький ЗЗСО має земельну ділянку, де розміщується спортивний майданчик, навчально-дослідна ділянка, зона відпочинку, господарські будівлі тощо.
Таким чином, повноваження власника, засновника та органу управління Галицького ЗЗСО належать Лосинівській селищній раді.
Згідно листа Лосинівської селищної ради № 993/03-42 від 04.06.2025 вбачається, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку орієнтовною площею 1,4 га. якою користується Галицький заклад загальної середньої освіти, не оформлювались.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності Лосинівської селищної ради та право постійного користування Галицького ЗЗСО на земельну ділянку під будівлями та спорудами даного закладу освіти за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с Галиця , вул. Центральна, 21, не зареєстровані. Наявна лише інформація про реєстрацію права постійного користування Релігійної організації «Релігійна громада Парафія Воскресіння Христового Чернгівської Єпархії» на суміжну земельну ділянку площею 0,15 га, яка знаходиться за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с Галиця , вул. Центральна, 21-а/1.
Відсутність реєстрації права комунальної власності селищної ради на земельну ділянку закладу освіти та права постійного користування нею також підтверджується інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.06.2025 № 10-25-0.3-3467/2-25, згідно якої станом на 01.01.2013 державні акти на право власності на земельну ділянку, на якій розміщений Галицький заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради, та державні акти на право постійного користування нею не реєструвалися та не видавалися.
Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області зазначає, що земельна ділянка за вказаною адресою (Чернігівська область, Ніжинський район, с Галиця , вул. Центральна, 21) не сформована, кадастровий номер земельній ділянці не присвоювався. Документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки під запитуваний заклад освіти до Державного фонду документації із землеустрою не надходила.
Таким чином, на даний час, право комунальної власності на земельну ділянку під будівлями та спорудами Галицького ЗЗСО Лосинівської селищної ради та право постійного користування ні органами Держгеокадастру (здійснювали реєстраційні дії до 2013 року), ні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровані, що вказує на порушення вимог ст. 125-126 Земельного кодексу України, ч. 2 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Не здійснення, упродовж тривалого часу, державної реєстрації права комунальної власності на таке майно, вказує на триваючий та систематичний характер бездіяльності Відповідача, який мав достатньо часу (більше 4 років) з моменту прийняття у комунальну власність Галицького закладу загальної середньої освіти для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами цього закладу освіти та здійснення державної реєстрації речових правна неї , але не вжив відповідних заходів.
До цього часу, Відповідач не вжив жодних юридично значимих обов`язкових дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти: не винесено на розгляд сесії питання щодо надання Галицькому ЗЗСО Лосинівської селищної ради у постійне користування земельної ділянки, технічна документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки не виготовлялася та не затверджувалася, не вжито заходів щодо державної реєстрації права власності та права постійного користування земельною ділянкою.
Вказана бездіяльність призводить до того, земельна ділянка закладу освіти, всупереч встановленого порядку, продовжує використовуватися без оформлення правовстановлюючих документів.
В постанові Верховного Суду України від 14.02.2023 у справі № 580/1374/22 викладена правова позиція, згідно якої незважаючи на те, що заклад освіти є юридичною особою та має адміністративну процесуальну правосуб`єктність, вирішення питань, пов`язаних з виділенням земельної ділянки комунальної власності та передачею її закладу освіти комунальної власності, а також оформлення правовстановлюючих документів за цим закладом освіти на майно та земельну ділянку комунальної власності, належить до власних повноважень органу місцевого самоврядування самостійно.
Слід зазначити, що не може бути правомірним обґрунтування використання об`єктів нерухомого майна закладів освіти без належного оформлення правовстановлюючих документів, невиконання Відповідачем своїх зобов`язань щодо такого оформлення, відсутністю фінансування на здійснення вказаних дій.
Таким чином, відсутність бюджетних асигнувань та відсутність коштів, як причина невиконання своїх зобов`язань, не можуть бути підставою для невиконання вимог закону.
Враховуючи показники нормативної грошової оцінки земель на одиницю площі, затверджені наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 24.06.2022 №376 «Про затвердження усереднених показників нормативної грошової оцінки земель» - усереднена нормативно грошова оцінка земельної ділянки, площею 1,4га (14000 кв.м.), яка знаходиться на території Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області з чисельністю населення в адміністративному центрі (смт. Лосинівка) 3394 осіб, становить 1 344 000 грн.
Від так судом установлено, що на земельну ділянку Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради площею 1,4 га. та вартістю 1 344 000 грн. не оформлено правовстановлюючі документи та право комунальної власності Лосинівської селищної ради.
Вказане створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідним об`єктом і ризики для нормального функціонування закладу освіти та розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади на освіту, а також може привести до негативних наслідків, таких як незаконне вибуття (відчуження) нерухомого майна.
Крім того, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Вказане свідчить про протиправну бездіяльність органу місцевого самоврядування.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.
Конституція України (ст. 14) визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Земельного Кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпорядження землями територіальних громад.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення, відповідно до Закону, питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Частинами 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту», управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Частинами 2, 6 статті 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Статтею 79 Закону України «Про освіту» встановлено, що джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, зокрема, як державний бюджет, так і місцеві бюджети, а також інші джерела, не заборонені законодавством.
Крім того, статтею 80 Закону України «Про освіту» передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Статус землі як національного багатства визначається винятковим правовим режимом, який передбачає особливий порядок набуття та реалізації прав на землю, у порівнянні з іншими об`єктами цивільних прав.
Відповідно до статті 13 Конституції України, ст. 324 Цивільного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися земельними ділянками виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.
Згідно зі статтею 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти; організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
З аналізу викладених норм, вбачається, що управління об`єктами освіти, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.
Враховуючи викладене, право користування земельною ділянкою, на якій розташований заклад освіти має бути оформлено відповідно до вимог ст.ст. 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських рад, серед яких є розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст.92 Земельного кодексу України).
Згідно з п.п. «а», «ґ» ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; заклади освіти незалежно від форми власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У відповідності до ч. 2 ст. 83, ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Приписи ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Також, п. 81 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, передбачено, що для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого статтею 31-2 цього Закону, та автоматичної державної реєстрації прав у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Також необхідно зауважити, що згідно з положеннями Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» право на звернення до суб`єкта реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про реєстрацію виникнення права власності на нерухоме майно має власник такого майна. В той же час даним Законом не наділено таким правом балансоутримувача відповідного нерухомого майна.
Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.
Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, іншими законами України та цим
Порядком, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту (п. 40 Порядку) Відповідно до п. 81-2 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.
Обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
При цьому, не може бути правомірним обґрунтування використання земельної ділянки закладів освіти без належного оформлення правовстановлюючих документів, невиконання Відповідачем своїх зобов`язань щодо такого оформлення, відсутністю коштів на здійснення вказаних дій.
Вказане свідчить про те, що використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування земельною ділянкою без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів.
Таким чином, Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області, як власником та засновником закладу освіти, протягом тривалого часу, протиправно не вжито заходів щодо оформлення права власності Лосинівської селищної ради та права постійного користування Галицького закладу загальної середньої освіти на земельну ділянку орієнтовною площею 1,4 га, на якій розташовані будівлі та споруди зазначеного закладу освіти, що створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідним об`єктом і ризики для нормального функціонування закладу освіти та розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади на освіту, а також може привести до негативних наслідків, таких як незаконне відчуження нерухомого майна.
До цього часу, Лосинівською селищною радою Ніжинського району реальних дій з метою оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на земельну ділянку на якій розташовані будівлі та споруди Галицького закладу загальної середньої освіти не здійснено.
Вказане свідчить про протиправну бездіяльність органу місцевого самоврядування, в особі Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Ніжинської окружної прокуратури (вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600) до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (вул. Шевченка, 2, с-ще Лосинівка, Ніжинський р-н, Чернігівська обл., 16663) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями та спорудами Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області орієнтовною площею 1,4 га та вартістю 1 344 000 грн., яка знаходиться за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с. Галиця, вул. Центральна, 21.
Зобов`язати Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями та спорудами спорудами Галицького закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області орієнтовною площею 1,4 га та вартістю 1 344 000 грн., яка знаходиться за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с. Галиця, вул. Центральна, 21.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 29 вересня 2025 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
| Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд | 
| Дата ухвалення рішення | 29.09.2025 | 
| Оприлюднено | 01.10.2025 | 
| Номер документу | 130579889 | 
| Судочинство | Адміністративне | 
| Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) | 
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні