Господарський суд харківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
8-й під`їзд, Держпром, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" вересня 2025 р.м. ХарківСправа № 922/2028/25
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Сальнікової Г.І.
при секретарі судового засідання Гула Д.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нью Строй СФ" (61177, м. Харків, вул. Старопрудна, буд. 6, кв. 34) до Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 9) 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, буд. 16) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії за участю представників:
позивача - Вайленко Г.О.;
відповідача - Василенко І.Ю.;
третьої особи - Батіг В.В.
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Господарського суду Харківської області подано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Нью Строй СФ" до Харківської міської ради, згідно вимог якої позивач просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення 38 сесії Харківської міської ради 8 скликання № 811/25 від 30.04.2025 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта.
2. Залишити в силі додаток 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні".
3. Скасувати зміни, що були внесені до рішення 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 №1919/19 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають приватизації", якими було виключено з переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, об`єкт відповідно до додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні".
4. Продовжити приватизацію об`єкта приватизації комунальної власності Харківської міської територіальної громади - нежитлових будівель: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, що знаходяться в Холодногірському районі міста за адресою: 61016, м. Харків, вул. Курилівська, 80.
5. Судові витрати покласти на відповідача.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 17.06.2025 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк у п`ять днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.
20.06.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано заяву про усунення недоліків позовної заяви (вх. №14643), яку досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 25.06.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду у порядку загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 15.07.2025 об 11:20. Разом з тим, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, буд. 16, код ЄДРПОУ 14095412).
26.06.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від позивача зареєстровано клопотання (вх. №15080), в якому просить суд передати в провадження судді Господарського суду Харківської області Погорелової О.В. матеріали справи №922/2028/25 для вирішення питання про об`єднання їх зі справою №922/1443/25.
03.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради зареєстровано заяву про надання доступу до матеріалів справи (вх. №15712), в якій просить суд надати адвокату Батігу Владиславу Васильовичу доступ до матеріалів справи №922/2028/25 за допомогою електронного кабінету користувача ЄСІТС, яку судом задоволено та надано доступ до матеріалів справи повноважному представнику.
10.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано відзив на позовну заяву (вх. №16153), в якому відповідач просить суд долучити до матеріалів справи та розглянути відзив, який досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
В обґрунтування заперечень відповідачем, зокрема, зазначено, що згідно зі Статутом територіальної громади міста Харкова, затвердженим рішенням 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 №121/07, представницьким органом територіальної громади міста Харкова є Харківська міська рада. Звертає увагу, що майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Харківська міська рада, відповідно до вимог чинного законодавства, визначила Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради органом приватизації та наділила його повноваженнями стосовно прийняття рішень щодо оформлення та проведення приватизації комунального майна Харківської міської територіальної громади.
Рішенням 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" вирішено включити нові об`єкти до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, затвердженого рішенням 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 №1919/19 доповнено додаток 1 новими об`єктами зазначеними в додатках 1-3 до цього рішення. Згідно додатку 1 до цього рішення включено об`єкт який підлягає приватизації шляхом продажу на аукціоні без умов, а саме: було вирішено внести зміни до нежитлових будівель: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, що знаходяться в Холодногірському районі міста за адресою: 61016, м. Харків, вул. Курилівська, 80.
Зазначає, що після затвердження протоколу про результати електронного аукціону №SPE001-UA20250221-34224, до моменту укладення договору купівлі-продажу, враховуючи звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова від 21.03.2025 №52-106-1796ВИХ-25 (вх. №3869/0/3-25 від 24.03.2025), звернення КП "Ритуал" ХМР від 18.03.2025, Управлінням комунального майна та приватизації своїм наказом від 02.04.2025 №260 відмінило аукціон. У зв`язку з цим, електронна торгова система автоматично визначила інформацію про відміну електронного аукціону після опублікування 02.04.2025 наказу №260. Зі змісту звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова від 21.03.2025 вх. №2806 вбачається наявність порушень встановленого законодавством порядку приватизації нерухомого майна щодо якого проведено електронний аукціон за лотом №SPE001-UA-20250221-34224.
Зауважує, що оскільки реалізація майна могла відбутись із порушенням вимог законодавства у сфері приватизації нерухомого комунального майна Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради своїм наказом №260 від 02.04.2025 було відмінено спірний електронний аукціон у межах наданого Регламентом строку, до укладання договору купівлі-продажу, тобто, до завершення приватизації та відповідно до положень п. 7.27 Регламенту аукціон вважається таким, що не відбувся.
В подальшому, рішенням 38 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 30.04.2025 №811/25 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта приватизації" скасовано додаток 1 до рішення Харківської міської ради від 05.02.2025 №747/25, а також внесено зміни до рішення Харківської міської ради від 18.12.2019 №1919/19, виключивши з переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, спірний об`єкт згідно вищезазначеного додатка 1 (літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, що знаходяться в Холодногірському районі міста за адресою: 61016, м. Харків, вул. Курилівська, 80), на підставі законів України "Про приватизацію державного і комунального майна", "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про приватизацію об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, затвердженого рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 №1382/18.
За таких обставин, відповідач наголошує, що формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації є необхідним та обов`язковим етапом порядку проведення приватизації згідно з ч. 1 ст. 10 Закону, а тому вимога позивача про зобов`язання міську раду завершити приватизацію, не підлягає задоволенню.
Відповідач наголошує, що дії Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради щодо прийняття наказу від 02.04.2025 №260 "Про відміну електронного аукціону №SPE001-UA-20250221-34224" є правомірними та такими, що направлені на захист майнових прав Харківської міської територіальної громади, а позовні вимоги позивача такими що не підлягають задоволенню.
Окрім того, вказує, що Комунальне підприємство "Ритуал" Харківської міської ради є правонаступником Комунального підприємства "Ритуал" Головного управління житлово-комунального господарства та Державного спеціалізованого комунального підприємства "Ритуал". До Комунального підприємства "Ритуал" Харківської міської ради переходять всі права та обов`язки КП "Ритуал" ГУЖКГ та ДСКП "Ритуал". В пунктах 1.3. та 1.4 Статуту зазначено, що засновником комунального підприємства "Ритуал" Харківської міської ради є Харківська міська рада. КП "Ритуал" Харківської міської ради знаходиться в управлінні Харківської міської ради та безпосередньому віданні її виконавчих органів. Таким чином, передане в господарське відання майно використовується підприємством відповідно до його статутних завдань та мети.
10.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від позивача зареєстровано клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. №16157), в якому просить суд постановити ухвалу про участь представника позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Нью Строй СФ" - адвоката Кузьміної Тетяни Григорівни у судовому засіданні у справі №922/2028/25, призначеному на 15.07.2025 об 11:20 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 11.07.2025 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Нью Строй СФ" про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. №16157 від 10.07.2025) задоволено. Призначено проведення підготовчого засідання на 15.07.2025 об 11:20 у режимі відеоконференції.
11.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано пояснення третьої особи щодо позову або відзиву (вх. №16253), в яких просить суд відмовити у задоволенні позову та стягнути з позивача на свою користь судові витрати.
В обґрунтування заперечень проти позовних вимог зазначено, що процедура приватизації спірного майна, на яку посилається позивач, в тому числі доводи, які нібито свідчать про порушення Управлінням, як органом приватизації, цієї процедури, не можуть бути підставою для визнання протиправним рішення Харківської міської ради щодо спірного майна.
Вказує, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Крім того, Харківська міська рада реалізуючи правомочності щодо володіння та розпорядження спірним майном вирішила виключити спірне майно із відповідного переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, що відповідає положенням законодавства та спростовує висновки позивача про безпідставність спірного рішення Харківської міської ради. Харківська міська рада має право ухвалити рішення щодо комунального майна на будь-якому етапі електронного аукціону до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації.
Звертає увагу, що відповідно до абз. 2 п. 42 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №432 від 10.05.2018, за наявності підстав, передбачених частиною 6 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", орган приватизації може прийняти рішення щодо відміни електронного аукціону на будь-якому етапі до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації. Згідно з частиною 6 статті 12 Закону, однією з підстав для припинення приватизації є ухвалення представницьким органом місцевого самоврядування рішення про скасування попереднього рішення про приватизацію відповідного об`єкта комунальної власності.
Зазначає, що Харківська міська рада не позбавлена права щодо реалізації правомочностей володіння та розпорядження майном до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації. Враховуючи, що в електронній торговій системі відсутнє рішення про завершення приватизації, спірне рішення Харківської міської ради не суперечить нормативно-правовим актам, що спростовує безпідставні доводи позивача в цій частині. Відсутність у рішенні обов`язкових ознак виключає можливість віднесення рішення Харківської міської ради до ненормативного правового акту індивідуальної дії, що спростовує висновки позивача про неможливість його подальшого скасування. Правова природа переліку об`єктів, що підлягають приватизації, обумовлена постійним внесеннями змін до нього, зокрема, шляхом виключення з нього відповідних об`єктів, що додатково свідчить про необґрунтованість доводів позивача в цій частині.
15.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від відповідача зареєстровано клопотання про відкладення розгляду справи (вх. №16439), в якому просить суд долучити клопотання до матеріалів справи, розглянути його та задовольнити. Відкласти розгляд справи призначений на 15.07.2025 об 11:20 на інший час та дату. Про дату та час наступного судового засідання повідомити Харківську міську раду.
15.07.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від 3-ї особи зареєстровано заяву про проведення засідання за відсутності учасника справи (вх. №16481), в якій просить суд провести підготовче засідання у справі, призначене на 15.07.2025 об 11:20 без участі представника Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 15.07.2025 у зв`язку з необхідністю додаткового часу для дослідження матеріалів справи та надання можливості усім учасникам процесу скористатись своїми процесуальними правами та обов`язками, керуючись статтями 183, 232, 233 ГПК України, клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи задоволено. Відкладено підготовче засідання на 29.07.2025 о 12:00.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 29.07.2025 розглянувши клопотання представника позивача про передання в інше провадження матеріали даної справи для вирішення питання про їх об`єднання зі справою №922/1443/25, дослідивши матеріали справи, заслухавши думку представників учасників справи, в задоволенні клопотання (вх. №15080 від 26.06.2025) відмовлено як у безпідставному з наведенням обґрунтувань на підставі статті 173, 232-233, 234 ГПК України. Також, враховуючи, що у справі виконані усі завдання підготовчого засідання, визначені частиною 1 статті 177 ГПК України, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.09.2025 об 11:20 на підставі пункту 3 частини 2 статті 185 ГПК України, статті 183, 232, 233 ГПК України.
20.08.2025 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від відповідача зареєстровано клопотання про відкладення розгляду справи (вх. №19207), в якому у зв`язку із щорічною відпусткою представника якому доручено здійснення представництва інтересів Харківської міської ради у справі №922/2028/25 з 23.08.2025 по 07.09.2025, просив відкласти судове засідання на інший час та дату.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 02.09.2025 клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи задоволено. Розгляд справи відкладено на 23.09.2025 об 11:15 на підставі статті 201, 216, 232, 233 ГПК України.
Представник позивача у судове засідання з`явився, позову заяву підтримав та просив суд задовольнити.
Представник відповідача та третьої особи у судове засідання з`явилися, проти задоволення позовної заяви заперечили та просили суд відмовити у задоволенні.
Оскільки судом створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи, надано учасникам справи достатньо часу для реалізації ними своїх процесуальних прав, вжито заходи для належного повідомлення учасників справи про дату, час та місце розгляду справи, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій для розгляду справи та про достатність у матеріалах справи доказів для повного та всебічного з`ясування усіх обставин справи.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а також заперечення проти них, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, а також заслухавши думку присутніх у судовому засіданні учасників справи, суд встановив наступне.
Рішенням 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" від 05.02.2025 №747/25 було включено нові об`єкти до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, затвердженого рішенням 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 №1919/19 та доповнено додаток 1 новими об`єктами, зокрема, нежитлові будівлі: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м по вул. Курилівській, б. 80 у місті Харкові, загальною площею 871,2 кв.м.
18.02.2025 Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради був виданий наказ №112 "Про затвердження протоколу №3 від 18.02.2025 засідання аукціонної комісії для продажу об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні на підставі рішень 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 №1561/19 "Про приватизацію об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова" та 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні", яким затверджений протокол №3 від 18.02.2025 засідання аукціонної комісії щодо продажу об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні на підставі рішень 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 №1561/19 "Про приватизацію об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова" та 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні". Затверджені умови продажу, стартову ціну, інформаційні повідомлення для об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні: нежитлові будівлі, зокрема: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Курилівська (колишня назва вул. Ленінградська, 80).
19.02.2025 на сайті Prozorro.sale було розміщено інформаційне повідомлення про проведення електронного аукціону без умов з продажу об`єктів малої приватизації - нежитлових будівель літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Курилівська (колишня назва вул. Ленінградська), 80.
Із повідомлення вбачається наступне: об`єкт приватизації належить Харківській міській територіальній громаді в особі Харківської міської ради на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 15.09.2015, індексний номер 43880277, виданого Реєстраційною службою Харківського міського управління юстиції в Харківській області, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 725399263101; балансоутримувач: Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради; спосіб проведення аукціону: аукціон без умов; дата та час проведення аукціону: 28.02.2025; аукціон проводиться відповідно до Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", згідно із Порядком проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №432 (зі змінами); стартова ціна об`єкта для: аукціону без умов - 1,00 грн. (без ПДВ); аукціону із зниженням стартової ціни - 0,5 грн. (без ПДВ); аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій - 0,50 грн. (без ПДВ); повторного аукціону за методом покрокового зниження стартової ціна та подальшого подання цінових пропозицій визнано таким, що не відбувся, у випадках, передбачених абзацом 3 частини 6 статті 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" - 0,50 грн. (без ПДВ). Розмір гарантійного внеску для кожного аукціонів: аукціону без умов - 240000,00 грн.; аукціону із зниженням стартової ціни - 120000,00 грн.; аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій - 120000,00 грн.; повторного аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій - 120000,00 грн. Розмір реєстраційного внеску, що вноситься за реєстрацію заяви на участь у приватизації: розмір реєстраційного внеску - 0,2 мінімальної заробітної плати станом на 1 січня поточного року складає 1600 грн.
Разом з тим, з обставин справи убачається, що позивачем вирішено прийняти участь у вказаному аукціоні та подано заявку на участь, сплачено гарантійний внесок у розмірі 240000,00 грн. та реєстраційний внесок у розмірі 1600,00 грн., про що свідчать платіжні інструкції кредитового переказу коштів №5 від 27.02.2025 на суму 240000,00 грн. та № 8 від 27.02.2025 на суму 1600,00 грн.
28.02.2025 відбувся електронний аукціон №SPЕ001-UA-20250221-34224, за результатами якого ТОВ "Нью Строй СФ" став переможцем зазначених торгів, про що був складений протокол №SPЕ001-UA-20250221-34224 від 28.02.2025.
Протокол про проведення електронного аукціону №SPЕ001-UA-20250221-34224 від 28.02.2025 був підписаний переможцем аукціону 28.02.2025, ТОВ "Смарттендер" (оператор майданчика) 03.03.2025, органом приватизації 10.03.2025 та затверджений наказом Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради від 11.03.2025 №193.
Сума за об`єкти малої приватизації була сплачена на рахунок Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, що підтверджується платіжними інструкціями кредитового переказу коштів №5 від 27.02.2025 та №9 від 13.03.2025.
ТОВ "Нью Строй СФ" звернувся до Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради з заявою про укладення договору купівлі-продажу об`єкта приватизації.
02.04.2025 Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради було видано наказ №260 "Про відміну електронного аукціону №SPЕ001-UA-20250221-34224", згідно якого відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", згідно з п. 42, 116 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 05.2018 №432 (зі змінами), керуючись Положенням про приватизацію об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, затвердженого рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 №1382/18, враховуючи звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова від 21.03.2025 вх. № 2806, звернення КП "Ритуал" ХМР від 18.03.2025 вх. №2603, з метою усунення порушень процедури проведення аукціону та недопущення порушень інтересів Харківської міської територіальної громади, відмінено електронний аукціон №SPЕ001-UA-20250221-34224 з продажу об`єкта комунальної власності Харківської міської територіальної громади, а саме: нежитлових будівель літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Курилівська, 80.
Крім того, здійснено заходи щодо опублікування цього наказу на офіційному веб-сайті Харківської міської ради та в електронній торговій системі Prozorro у встановлені законодавством терміни. Підготовлено на розгляд сесії Харківської міської ради питання щодо скасування додатку 1 рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 03.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та виключення з переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні нежитлові будівлі: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Курилівська (колишня назва вул. Ленінградська), 80. Відділу бухгалтерського обліку та звітності, в порядку передбаченому законодавством, вжити заходи щодо повернення учасникам аукціону грошових коштів, зарахованих до місцевого бюджету в процесу продажу об`єкта комунальної власності Харківської міської територіальної громади (електронний аукціон №SPЕ001-UA-20250221-34224), а саме: нежитлові будівлі: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Курилівська, 80.
В подальшому, Харківською міською радою 38 сесії 8 скликання було прийняте рішення від 30.04.2025 №811/25 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта приватизації, відповідно до якого Харківська міська рада, на підставі законів України "Про приватизацію державного і комунального майна", "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про приватизацію об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, затвердженого рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 №1382/18, керуючись ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішила:
- скасувати додаток 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні";
- внести зміни до рішення 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 №1919/19 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають приватизації", виключивши з переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, об`єкт відповідно до додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні";
- припинити приватизацію об`єкта приватизації комунальної власності Харківської міської територіальної громади - нежитлових будівель площею 871,2 кв. м: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв. м, ліг. "Б-1" загальною площею 79,8 кв. м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв. м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв. м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв. м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв. м, розташованих за адресою вул. Курилівська, 80, м. Харків.
Як зазначено позивачем в обгрунтування позовних вимог, рішення Харківської міської ради №811/25 від 30.04.2025 про виключення з переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, нежитлові будівлі: літ. "А-1" загальною площею 572,7 кв.м, літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м, літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м, літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м, літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м, літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м, що знаходяться в Холодногірському районі міста за адресою: 61016, м. Харків, вул. Курилівська, 80 є незаконним, таким, що порушує права позивача як переможця аукціону та підлягає скасуванню в судовому порядку.
Позивач вважає, що прийняття Харківською міською радою рішення №811/25 від 30.04.2025 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта безпідставно та незаконно перервало процедуру приватизації об`єкту на стадії підписання договору після обрання переможця аукціону, переможцем якого визначено позивача, що призвело до обмеження його права на набуття права власності на об`єкт приватизації.
Вказані обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 327 ЦК України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до виключної компетенції міських рад належить прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" основною метою приватизації є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, зменшення частки державної або комунальної власності у структурі економіки України шляхом продажу об`єктів приватизації ефективному приватному власнику. Приватизація здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; продажу об`єктів приватизації з урахуванням особливостей таких об`єктів; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного та достовірного інформування про об`єкти приватизації та порядок їх приватизації; забезпечення конкурентних умов приватизації.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", з метою раціонального та ефективного застосування способів приватизації, об`єкти приватизації поділяються на об`єкти малої приватизації та об`єкти великої приватизації.
Статтею 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" унормовано, що порядок приватизації державного і комунального майна передбачає: формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта; проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства; проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об`єкта приватизації; перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації у випадках, передбачених цим Законом; затвердження плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації, у випадках, передбачених цим Законом, та його виконання; затвердження у випадках, передбачених цим Законом, умов продажу об`єктів приватизації, розроблених аукціонною комісією; опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об`єкта приватизації; проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу; укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об`єкта шляхом викупу; опублікування інформації про результати приватизації; прийняття рішення про завершення приватизації. Приватизація об`єкта вважається завершеною з моменту його продажу та переходу до покупця права власності або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом розміщення акцій, і оформлюється наказом відповідного органу приватизації.
Згідно з частиною 6 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" органи приватизації припиняють приватизацію об`єкта приватизації у таких випадках: включення об`єкта приватизації до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації; виключення за рішенням Кабінету Міністрів України об`єкта великої приватизації з переліку об`єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації; ухвалення представницьким органом місцевого самоврядування рішення про скасування попереднього рішення про приватизацію відповідного об`єкта комунальної власності; прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про припинення приватизації об`єкта малої приватизації державної власності; якщо об`єкт малої приватизації, крім єдиного майнового комплексу або пакета акцій (часток) господарського товариства, не продано в порядку, передбаченому частинами восьмою - одинадцятою статті 15 цього Закону; прийняття державним органом приватизації рішення про звернення до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство щодо відповідного об`єкта; державний орган приватизації приймає рішення про припинення приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства або пакета акцій (часток) господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, передбачене абзацом п`ятим цієї частини, якщо відповідний об`єкт приватизації не продано в порядку, передбаченому частинами восьмою - одинадцятою статті 15 цього Закону.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" унормовано, що приватизація державного або комунального майна здійснюється шляхом: 1) продажу об`єктів права державної або комунальної власності на аукціоні, у тому числі: аукціоні з умовами; аукціоні без умов; аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій; аукціоні із зниженням стартової ціни; 2) викупу об`єктів приватизації.
Згідно з частиною 6 статті 14 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" орган приватизації не затверджує протокол про результати електронного аукціону з продажу об`єкта великої приватизації, не укладає договір купівлі-продажу за результатами продажу на аукціоні чи застосування процедури викупу, якщо переможець електронного аукціону: не відповідає вимогам статті 8 цього Закону; не подав документи або відомості, обов`язкове подання яких передбачено цим Законом; подав неправдиві відомості про себе; відмовився від підписання протоколу про результати електронного аукціону або договору купівлі-продажу щодо того самого об`єкта приватизації, що підтверджується відповідним актом, або є кінцевим бенефіціаром потенційного покупця, який відмовився від підписання протоколу про результати електронного аукціону або договору купівлі-продажу щодо того самого об`єкта приватизації, що підтверджується відповідним актом; не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації у строк, встановлений цим Законом, щодо того самого об`єкта приватизації, що підтверджується відповідним актом; є пов`язаною особою з іншим потенційним покупцем, який брав участь в аукціоні. Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в затвердженні протоколу про результати електронного аукціону або про відмову від укладення договору купівлі-продажу формальні (несуттєві) помилки в оформленні заяви на участь у приватизації об`єкта великої приватизації або в документах та інформації, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст заяви або документів та інформації, зокрема технічні помилки та описки. Рішення про відмову в затвердженні протоколу про результати електронного аукціону або про відмову від укладення договору купівлі-продажу має містити підстави для його прийняття.
Відповідно до положень статті 8 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" покупцями об`єктів приватизації з урахуванням обмежень, установлених цією статтею, можуть бути: 1) громадяни України, іноземні громадяни; 2) юридичні особи, зареєстровані на території України, крім передбачених частиною другою цієї статті; 3) юридичні особи інших держав, крім передбачених частиною другою цієї статті.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" об`єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об`єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Разом з тим, механізм проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації з використанням електронної торгової системи, визначення переможця за результатами електронного аукціону, розміру та порядку внесення плати за участь в електронному аукціоні, а також визначення додаткових умов продажу, відповідно до положень Закону визначає Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №432 від 10.05.2018 (далі - Порядок) та Регламент роботи електронної торгової системи Prozorro. Продажі ЦБД2 щодо проведення електронних аукціонів з продажу/надання в оренду майна (активів)/передачі права, затверджений наказом ДП "Прозорро. Продажі" від 09.07.2018 №8 (далі - Регламент).
Згідно з пунктом 42 Порядку електронний аукціон може бути відмінено за рішенням органу приватизації на будь-якому етапі до дня його проведення. За наявності підстав, передбачених частиною 6 статті 12 Закону, орган приватизації територіальної громади може прийняти рішення щодо відміни електронного аукціону на будь-якому етапі до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації. Рішення органу приватизації про відміну електронного аукціону опубліковується в електронній торговій системі не пізніше робочого дня, наступного за днем його прийняття.
Відповідно до пункту 7.3 Регламенту, електронний аукціон може бути відмінено організатором на будь-якому його етапі, але до моменту укладення договору купівлі - продажу/оренди (договору, на підставі якого буде передане право), виключно на підставі відповідного рішення. Рішення організатора про відміну електронного аукціону повинно бути викладено у формі розпорядчого акту організатора (рішення, наказу, розпорядження, протоколу тощо) та має містити наступні реквізити: дату прийняття рішення; номер рішення; підставу для відміни електронного аукціону; посилання на рішення організатора, згідно з яким таке майно (актив)/право виставлено на продаж/надається в оренду/передається на електронному аукціоні; підпис уповноваженої особи організатора.
Згідно з пунктом 7.27 Регламенту ЕТС за умови відміни електронного аукціону згідно з пунктом 7.3, його статус змінюється в ЕТС на статус "Аукціон відмінено" зі збереженням всієї інформації, раніше введеної користувачами, учасниками або організатором.
Згідно з пунктом 7.30 Регламенту, у разі зміни на будь-якому етапі організації або проведення електронного аукціону (але до моменту підписання договору купівлі-продажу активу (майна), істотних характеристик лоту, наявності судових рішень та інших факторів, які можуть вплинути на стартову ціну лоту та/або ціну реалізації лоту або зацікавленість потенційного покупця щодо його придбання, тощо, адміністратор має право звернутись до організатора з пропозицією щодо відміни таких електронних аукціонів або їх результатів.
Матеріали справи свідчать, що після затвердження протоколу про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20250221-34224 до моменту укладення договору купівлі-продажу, враховуючи звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова від 21.03.2025 вх.№2806 та КП "Ритуал" ХМР від 18.03.2025 вх. №2603, Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради наказом №260 від 02.04.2025 відмінено аукціон.
Так, із змісту звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова в порядку частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" вих. №52-106-1796-вих-25 від 21.03.2025 вбачається, що Новобаварською окружною прокуратурою міста Харкова за дорученням Харківської обласної прокуратури проведено вивчення інформації, розміщеної на веб-сайті "Prozorro.sale" з якої слідує, що Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради проведено приватизацію нерухомого майна комунальної власності електронний аукціон №SPE001-UA-20250221-34224 зі стартовою ціною лоту - 1 гривня. Водночас, сума реєстраційного внеску за участь у вказаному аукціоні становить 1600,00 грн., а гарантійного - 240000,00 грн. Прокурор вказав, що наведені обставини вказують на наявність порушення встановленого законодавством порядку приватизації, що може бути підставою для визнання недійсним договору купівлі-продажу об`єкта приватизації (у випадку його укладання).
Разом з тим, прокурор просив надати наступні відомості: чи проводилась оцінка відповідного об`єкта відповідно до методики, затвердженої Кабінетом Міністрів України (надати копії відповідних документів); з яких саме підстав Управлінням, як убачається з відомостей відповідного електронного майданчика, не встановлено початкову ціну продажу об`єкта на аукціоні на підставі його оцінки; в якому саме порядку та на якій підставі розмір гарантійного внеску визначено в сумі 240000,00 грн. (зазначити відповідний розрахунок, виходячи з якого визначено вказану суму); у разі укладення договору купівлі-продажу об`єкта приватизації на момент надання відповіді на цей лист надати копію відповідного договору.
Згідно з частиною 4 статті 22 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що стартова ціна об`єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об`єкта (активів об`єкта) малої приватизації. У разі відсутності балансової вартості об`єкта (активів об`єкта) малої приватизації така вартість встановлюється аукціонною комісією на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Якщо об`єктом малої приватизації є акції, частки, стартова ціна об`єкта малої приватизації встановлюється на рівні номінальної вартості пакета акцій (часток).
Натомість встановлені обставини справи та наявні в матеріалах справи докази свідчать, що визначення вартості майна, яке передано на реалізацію, на рівні - одна гривня, вочевидь прямо суперечить Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та є тією обставиною на підставі якої виникає право відмінити аукціон, на що звертає увагу Верховний Суд у постанові від 14.12.2023 у справі №906/60/23.
Крім того, відповідно до положень статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно з статтею 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до пунктів 1.3., 1.4 Статуту засновником комунального підприємства "Ритуал" Харківської міської ради є Харківська міська рада. Метою діяльності підприємства є організація поховання померлих; надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та реалізація предметів ритуальної належності; надання ритуальних послуг не передбачених цим переліком; утримання і ремонт міських кладовищ, Меморіалу жертвам тоталітаризму і політичних репресій в 6 кварталі лісопаркової зони, крематорію та інших ритуальних об`єктів, що передані Підприємству на праві господарського відання.
Матеріали справи свідчать, що КП "Ритуал" Харківської міської ради звернувся листом вих. №104 від 18.03.2025 до Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, в якому зазначив, що на території Холодногірського району міста розташовано чотири кладовища, які знаходяться в господарському віданні КП "Ритуал" ХМР, а саме: кладовище №6 по вул. Золочівській, 6, кладовище "Сортировка" по вул. Лісовій, 51, кладовище №8 по вул. Добродецького, 48 та кладовище по вул. Курилівській, 82. Вказано, що відповідно до пункту 1.5. Порядку утримання міських кладовищ та інших місць поховань, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 №193, на території місць поховань розміщують: господарський двір, на якому розташовуються допоміжні будівлі, будівлі, призначені для проведення громадських панихид: будинки трауру, ритуальні майданчики тощо.
Звернуто увагу, що кладовище по вул. Курилівській, 82 впорядковане, а саме: огороджене залізобетонним парканом, під`їзні та основні дороги асфальтовані, територія поділена на квартали, які відокремлені між собою дорогами. Разом з тим, на зазначеному кладовищі відсутні адміністративні та господарські будівлі, у зв`язку з чим виникають труднощі щодо обслуговування та надання якісних ритуальних послуг мешканцям міста. У вказаному листі також зазначено, що поряд з кладовищем за адресою: вул. Курилівська, 80 розташовані нежитлові будівлі. В приміщенні зазначеної будівлі планується розмістити адміністрацію кладовища, бюро ритуальних послуг, кімнати для переодягання робітників кладовища та бюро, господарські приміщення для зберігання інвентарю та матеріалів, кімнати для виробничих та складських потреб тощо.
Отже, у зв`язку з виробничою необхідністю, КП "Ритуал" Харківської міської ради просило розглянути можливість передачі зазначеної будівлі в господарське відання КП "Ритуал" ХМР для її використання для адміністративних, господарських та виробничих потреб. Керуючись частиною 6 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №432, а саме пунктом 42, просило розглянути питання про внесення змін до рішення сесії Харківської міської ради щодо виключення переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, відміни результатів електронного аукціону нежитлових будівель діт. "А-1", загальною площею 572,7 кв.м., літ. "Б-1" загальною площею 79,8 кв.м., літ. "В-1" загальною площею 36,5 кв.м., літ. "Г-1" загальною площею 121,7 кв.м., літ. "Ж-1" загальною площею 4,4 кв.м., літ. "И-1" загальною площею 56,1 кв.м., розташованих за адресою: м. Харків, вул. Курилівська, 80.
Пункт 7.3 Регламенту надає право організатору своїм рішенням відмінити електронний аукціон до моменту укладення договору купівлі-продажу.
Отже, з наведеного слідує, що положення пункту 7.3. Регламенту передбачає право організатора відмінити електронний аукціон на будь-якому його етапі, але до моменту укладення договору купівлі - продажу, що і було реалізовано без будь-якої шкоди інтересам власника комунального майна - Харківської міської ради, що у даних спірних правовідносинах є справедливим.
Оскільки реалізація майна могла відбутись із порушенням вимог законодавства у сфері приватизації нерухомого комунального майна Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради своїм наказом №260 від 02.04.2025 було відмінено спірний електронний аукціон у межах наданого регламентом строку до укладання між сторонами договору купівлі-продажу, тобто, до завершення приватизації.
При цьому, в силу положень пункту 7.27 Регламенту, аукціон вважається таким, що не відбувся, а тому твердження позивача про те, що Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради не мав права відміняти електронний аукціон є безпідставним.
Відповідно до статті 140, 143 Конституції України, статті 2, 6, 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органами, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, є міські ради як органи місцевого самоврядування.
Згідно зі Статутом територіальної громади міста Харкова, затвердженим рішенням 14 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 04.07.2007 №121/07, представницьким органом територіальної громади міста Харкова є Харківська міська рада.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Статтею 4 Європейської Хартії місцевого самоврядування, ратифікованою Законом України від 15.07.1997 №452/97-ВР визначено, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Однак це положення не перешкоджає наділенню органів місцевого самоврядування повноваженнями і функціями для спеціальних цілей відповідно до закону. Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Пунктом 31 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема питання щодо прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
Згідно з частиною 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з частиною 5, 7, 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Таким чином, положення вказаних вище статей Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" надають органам місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад повноваження щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 09.12.2020 №7/20 затверджено Положення про Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради.
Відповідно до пунктів 1.1., 2.1. Положення про Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради: Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (далі - Управління) є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківської міською радою (п.1.1. Положення).
Пунктом 2.1. Управління є органом приватизації та орендодавцем майна територіальної громади міста Харкова (п. 2.1. Положення). Управління має право, зокрема, укладати договори для забезпечення діяльності Управління та виконання поставлених перед ним завдань, у тому числі договори оренди, купівлі-продажу, дарування, застави (іпотеки), обміну, договори про внесення змін, попередні договори на об`єкти комунальної власності, договори зберігання на майно, яке визнано безхазяйним у встановленому порядку, договори щодо оформлення приватизаційних документів на житло, проведення оцінки об`єктів комунальної власності у випадках, передбачених законодавством тощо. Здійснювати заходи з продовження договорів оренди комунального майна та внесення змін до них відповідно до чинного законодавства. (п. 4.2.6., 4.2.11. Положення).
Отже, відповідно до вимог законодавства, Харківська міська рада визначила Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради органом приватизації та наділила його повноваженнями стосовно прийняття рішень щодо оформлення та проведення приватизації комунального майна Харківської міської територіальної громади.
Статтею 228 ЦК України передбачено, що правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним. У разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу у обох сторін - в разі виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне - з неї першій стороні на відшкодування одержаного. При наявності умислу лише у однієї із сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.
Оскільки реалізація майна могла відбутись із порушенням вимог законодавства у сфері приватизації нерухомого комунального майна Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради своїм наказом №260 від 02.04.2025 було відмінено спірний електронний аукціон у межах наданого регламентом строку до укладання між сторонами договору купівлі-продажу, тобто, до завершення приватизації.
Згідно з частиною 6 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" органи приватизації припиняють приватизацію об`єкта приватизації у випадку, зокрема, ухвалення представницьким органом місцевого самоврядування рішення про скасування попереднього рішення про приватизацію відповідного об`єкта комунальної власності.
Враховуючи вище зазначене, Харківською міською радою 38 сесії 8 скликання на підставі законів України "Про приватизацію державного і комунального майна", "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про приватизацію об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, затвердженого рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 №1382/18, керуючись ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з огляду на встановлені фактичні обставини даної справи, зокрема, звернення Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова від 21.03.2025 вх. №2806 та КП "Ритуал" ХМР від 18.03.2025 вх. №2603, наказ Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради №260 від 02.04.2025 правомірно прийнято рішення від 30.04.2025 №811/25 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності Харківської міської територіальної громади, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта приватизації.
Водночас твердження позивача в обґрунтування позовних вимог про те, що Харківська міська рада в оскаржуваному рішенні №811/25 від 30.04.2025 зазначає підставами його прийняття лише узагальнене посилання на нормативно правові акти, проте не зазначає норми закону для його прийняття, мети, причин прийняття оскаржуваного рішення, відхиляються судом як необґрунтовані та безпідставні, спростовуються встановленими обставинами справи, наведеними положеннями законодавства та наявними в матеріалах справи доказами у їх сукупності.
Вирішуючи господарський спір, суд з`ясовує, чи існує у позивача право або законний інтерес; якщо так, то чи має місце його порушення, невизнання або оспорювання відповідачем; якщо так, то чи підлягає право або законний інтерес захисту і чи буде такий захист ефективний за допомогою того способу, який визначено відповідно до викладеної в позові вимоги. В іншому випадку у позові слід відмовити (висновки викладені у постановах Верховного Суду від 06.02.2024 у справі №916/1431/23, від 07.05.2024 у справі №910/11383/23).
Відповідно до частин 1, 2 статті 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Під захистом права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Вимога захисту цивільного права чи інтересу має забезпечити їх поновлення, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі отримання відповідного відшкодування (постанова Великої Палати Верховного Суду від 31.08.2021 у справі №903/1030/19.
Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має призводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту (висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 22.09.2020 у справі №910/3009/18, від 19.01.2021 у справі №916/1415/19, від 16.02.2021).
Таким чином, позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення 38 сесії Харківської міської ради 8 скликання №811/25 від 30.04.2025 "Про скасування додатка 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні" та припинення приватизації такого об`єкта, а також похідні позовні вимоги про залишення в силі додаток 1 до рішення 35 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 05.02.2025 №747/25 "Про включення нових об`єктів до переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні"; скасування зміни, що були внесені до рішення 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 №1919/19 "Про затвердження переліку об`єктів, що підлягають приватизації" та продовження приватизацію об`єкта приватизації комунальної власності Харківської міської територіальної громади в контексті фактично встановлених обставин справи та поданих в обґрунтування вимог та заперечень доказів є безпідставними, не є ефективним способом захисту з огляду на сформовані позовні вимоги та встановлені обставини справи, а тому задоволенню не підлягають.
З огляду на вказане, суд також вважає за необхідне зазначити, що судове рішення не може ґрунтуватися на припущеннях сторони щодо тих чи інших обставин, які є предметом доказування у справі, оскільки статтею 238 ГПК України встановлено вимоги до змісту рішення. При цьому законність, обґрунтованість та вмотивованість судового рішення обумовлюється, зокрема, порядком оцінки доказів відповідно до статті 86 ГПК України, їх якістю з точки зору належності, допустимості, достовірності та достатності для ухвалення рішення.
Суд зазначає, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права.
Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Вказані вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи та покладає тягар доказування на сторони. Водночас цей принцип не створює для суду обов`язок вважати доведеною та встановленою обставину, про яку стверджує сторона (правова позиція Верховного Суду у постановах від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18).
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом. Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі. Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Натомість звертаючись з позовною заявою до суду позивачем не витримано покладений на нього статтями 73-74 ГПК України тягар доказування та не доведено обґрунтованість та правомірність заявлених позовних вимог.
Разом з тим, Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункту 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
З огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд дав відповідь на істотні питання, що входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах та надано оцінку щодо належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням наведеного, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді усіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується положеннями ст. 129 ГПК України, та враховуючи висновки суду про відмову у задоволенні позову, покладає витрати по сплаті судового збору на позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 1, 4, 12, 20, 46, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене в порядку, встановленому статтями 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення буде складено у строки, що передбачені частиною 6 статті 233 ГПК України.
Повне рішення складено "03" жовтня 2025 р.
СуддяГ.І. Сальнікова
| Суд | Господарський суд Харківської області |
| Дата ухвалення рішення | 23.09.2025 |
| Оприлюднено | 06.10.2025 |
| Номер документу | 130707666 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо приватизації майна, з них щодо визнання недійсними актів |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Сальнікова Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні