Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/4469/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Костенко Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради, Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи Полтавської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради, Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи Полтавської обласної ради, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи Полтавської обласної ради, внесене до акту № 1954 огляду медико-соціальною експертною комісією від 10 жовтня 2024 року та довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ № 539650 від 16 жовтня 2024 року щодо встановлення ОСОБА_1 третьої групи інвалідності пов`язаної з проходженням військової служби;
- зобов`язати Полтавську міжрайонну Медико-соціальну експертну комісію №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи Полтавської обласної ради повторно провести огляд ОСОБА_1 на предмет визнання його особою з інвалідністю ІІІ групи, з причиною захворювання пов`язаних внаслідок безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначає, що відповідачі невірно встановили причинно-наслідковий зв`язок встановленої йому ІІІ групи інвалідності, оскільки така інвалідність настала у зв`язку із захистом Батьківщини, а не просто внаслідок захворювання пов`язаного з проходженням військової служби.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у цій справі. Ухвалено здійснювати розгляд справи суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними в ній матеріалами.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.07.2025 задоволено клопотання Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради та представника позивача про заміну відповідача. Замінено первісного відповідача Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради (код ЄДРПОУ 41467163) на належного - Комунальне підприємство "1-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради"
07.08.2025 через "Електронний суд" Комунальне підприємство "1-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради" подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечу проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що згідно глави 21 Положення - причинний зв`язок захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та осіб, звільнених з військової служби, зі службою у Збройних Силах України, відноситься виключно до компетенції ВЛК, експертні команди, створені на підставі Постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 року № 1338, не мають права приймати рішення стосовно причинного зв`язку захворювання без рішення ВЛК. Враховуючи вищесказане, наявність рішення ВЛК стосовно встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням військової служби та відсутності законної підстави для самостійної зміни причини захворювання експертною командою КП "1-А МКЛ ПМР" без повторного розгляду справи ВЛК, експертна команда КП "1-А МКЛ ПМР2 не має права повторно провести огляд Позивача без повторного огляду ВЛК.
Відповідач Полтавська міжрайонна Медико-соціальної експертна комісія №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства «Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи» Полтавської обласної ради правом надання відзиву не скористався.
В період з 25 серпня 2025 року по 01 жовтня 2025 року суддя Костенко Г.В. перебувала у відпустці.
Суд, оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, встановив наступне.
Рішенням МСЕК від 16.10.2024 позивачу було встановлено ІІІ групу інвалідності, захворювання пов`язано з проходженням військової служби.
Однак позивач ОСОБА_1 з рішенням МСЕК від 16.10.2024 № 539650 Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради" не погоджується, вважає їх без підставними з оглядку на наступне:
Рішення МСЕК від 16.10.2024 було прийнято формально без урахування відповідних медичних та службових довідок, які були надані комісії.
Фактично в основу рішення МСЕК було покладено висновок ВЛК від 30.08.2024 № 846, за змістом якого позивачу проведено медичний огляд госпітальною ВЛК хірургічного профілю в/ч НОМЕР_1 30 серпня 2024 року. За результатами медичного огляду ВЛК, визначений діагноз про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): Z54.0 Стан після транспедикулярної стабілізації, L4 - L 5, L 5-S1, з больовим мязов0-тонічним синдромами, помірним порушенням статико-динамічної функції хребта. Хронічна вертеброгенна лівобічна компресійно -ішемічна радикулопатія L4. L5, S1 корінців з помірним парезом лівої стопи, зі стійким больовим та м`язово - тонічним синдромами, з помірним порушенням функцій. (М17.0) Деформуючий остеоартроз лівого колінного суглобу і ступеню внаслідок застарілого розриву заднього рогу, медіального меніску лікованого оперативно (06.09.2019) без порушення функцій, захворювання, ОСОБА_1 , пов`язані з проходженням військової служби.
Згідно матеріалів, які стали підставою для прийняття рішення МСЕК, було покладено той факт, що військовослужбовець ОСОБА_1 , отримав вище вказані захворювання під час проходженням військової служби.
Згідно довідки, виданої МО України В/Ч3384, від 03 жовтня 2024 року, ОСОБА_1 , безпосередньо приймав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
ОСОБА_1 , вважаючи протиправними рішення Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства "Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи" Полтавської обласної ради», внесене до акту № 1954 огляду медико-соціальною експертною комісією від 10 жовтня 2024 року та довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ № 539650 від 16 жовтня 2024 року щодо встановлення ОСОБА_1 третьої групи інвалідності пов`язаної з проходженням військової служби в частині встановлення причинного зв`язку його захворювання з проходженням військової служби, звернувся до суду з цим позовом.
Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 70 Закону України від 19.11.1992 № 2801-ХІІ "Основи законодавства України про охорону здоров`я" військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» від 06 жовтня 2005 року № 2961-IV /надалі Закон № 2961-IV/:
- особа з інвалідністю - повнолітня особа зі стійким обмеженням життєдіяльності, якій у порядку, визначеному законодавством, встановлено інвалідність;
- інвалідність - міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист;
- втрата здоров`я - наявність хвороб і фізичних дефектів, які призводять до фізичного, душевного і соціального неблагополуччя;
- медико-соціальна експертиза - встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності;
Згідно з частинами восьмою-дев`ятої статті 7 Закону № 2961-IV медико-соціальні експертні комісії визначають:
групу інвалідності, її причину і час настання. Особа може одночасно бути визнана особою з інвалідністю однієї групи і лише з однієї причини. При підвищенні групи інвалідності в разі виникнення більш тяжкого захворювання причина інвалідності встановлюється на вибір особи з інвалідністю. У разі якщо однією з причин інвалідності є інвалідність з дитинства, вказуються дві причини інвалідності; види трудової діяльності, рекомендовані особі з інвалідністю за станом здоров`я. Висновок про нездатність до трудової діяльності внаслідок інвалідності готується виключно за згодою особи з інвалідністю (крім випадків, коли особу з інвалідністю визнано недієздатною); причинний зв`язок інвалідності із захворюванням чи каліцтвом, що виникли у дитинстві, вродженою вадою; ступінь втрати професійної працездатності потерпілим від нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання; ступінь втрати здоров`я, групу інвалідності, причину, зв`язок і час настання інвалідності громадян, які постраждали внаслідок політичних репресій або Чорнобильської катастрофи, військової агресії Російської Федерації проти України; медичні показання на право одержання особами з інвалідністю автомобіля і протипоказання до керування ним.
Медико-соціальні експертні комісії:
встановлюють компенсаторно-адаптаційні можливості особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації; складають (коригують) індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю, в якій визначаються реабілітаційні заходи і строки їх виконання, та здійснюють контроль за повнотою та ефективністю виконання цієї програми; вивчають виробничі, медичні, психологічні, екологічні, соціальні причини виникнення інвалідності, її рівня і динаміки та беруть участь у розробленні комплексних заходів щодо профілактики і зниження рівня інвалідності серед повнолітніх осіб, удосконалення реабілітаційних заходів; забезпечують своєчасний огляд (переогляд) повнолітніх осіб з порушеннями стану здоров`я, осіб з інвалідністю. У разі якщо особа, яка звертається для встановлення інвалідності, не може прибути на огляд (переогляд) до комісії за станом здоров`я згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії, огляд (переогляд) проводиться за місцем її проживання (вдома), у тому числі за місцем проживання у стаціонарних установах для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб або в закладах охорони здоров`я, в яких така особа перебуває на лікуванні; вносять до централізованого банку даних з проблем інвалідності інформацію про повнолітніх осіб, яких визнано особами з інвалідністю.
Частиною тринадцятою статті 7 Закону № 2961-IV передбачено, що особам, які звертаються для встановлення інвалідності, зумовленої наявністю анатомічних дефектів, інших необоротних порушень функцій органів і систем організму, у тому числі необоротною втратою (ампутацією) верхніх та/або нижніх кінцівок (їх частин), а також особам з інвалідністю, у яких строк переогляду настає після досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", відповідна група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково). Особам, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпечення їх здійснення під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою
агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, отримали ушкодження, які призвели до необоротної втрати (у тому числі ампутації) верхніх та/або нижніх кінцівок (їх частин), необоротної втрати іншого органу або повної стійкої втрати органом його функцій, що призвело до інвалідності, група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково) та на ступінь вище визначених
законодавством критеріїв встановлення групи інвалідності, але не вище I групи. Переогляд з метою підвищення групи інвалідності таким особам відбувається на підставі особистої заяви особи з інвалідністю або її законного представника у разі настання змін у стані здоров`я і працездатності особи з інвалідністю або за рішенням суду.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21 березня 1991 року № 875-XII /надалі - Закон № 875-XII/ інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Положення про медико-соціальну експертизу затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням думок громадських об`єднань осіб з інвалідністю.
Згідно зі статтею 6 Закон № 875-XII громадянин має право в судовому порядку оскаржувати рішення органів медико-соціальної експертизи про визнання чи невизнання його особою з інвалідністю.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 «Питання медико-соціальної експертизи» затверджено Положення про медико-соціальну експертизу, надалі Положення
про МСЕ та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, надалі Положення №1317 (чинна на час видачі довідки до акту МСЕК від 16.10.2024)
Положення про МСЕ визначає процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній
реабілітації пункт 1 Положення про МСЕ.
Згідно з приписами пункту 3 Положення про МСЕ медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Відповідно до пункту 4 Положення про МСЕ медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії (далі - комісії), з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
Пунктом 12 Положення про МСЕ визначено, що Кримська республіканська, обласні, центральні міські комісії, зокрема: здійснюють організаційно-методичне керівництво та контроль за діяльністю відповідно районних, міжрайонних, міських комісій, перевіряють правомірність прийнятих ними рішень і в разі визнання їх безпідставними змінюють їх; повторно оглядають осіб, що звертаються для встановлення інвалідності і оскаржили рішення районних, міжрайонних, міських комісій, перевіряють якість розроблення індивідуальних програм реабілітації, здійснюють контроль за повнотою і якістю їх виконання; проводять у складних випадках огляд осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленнями районних, міжрайонних, міських комісій.
Згідно з пунктом 17 Положення про МСЕ медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Відповідно до пунктів 19-22 Положення про МСЕ Комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
Комісія під час встановлення інвалідності керується Інструкцією про встановлення груп інвалідності, затвердженою МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики та Радою Федерації незалежних
профспілок України.
У разі коли голова або окремі члени комісії не згодні з прийнятим рішенням, їх думка зазначається в акті огляду комісії, який подається у триденний строк Кримській республіканській, обласній або центральній міській комісії, що приймає відповідне рішення із урахуванням результатів додаткового медичного обстеження та консультативного висновку головного спеціаліста відповідного профілю.
Рішення Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ, Кримської республіканської, обласних, центральних міських комісій (у тому числі в разі проведення огляду у складних випадках) приймається більшістю голосів членів комісій. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови комісії. Член комісії, не згодний з прийнятим рішенням, викладає свою думку в письмовому вигляді, яка додається до акта огляду. На вимогу такого члена комісії акт огляду надсилається МОЗ.
Згідно з пунктом 24 Положення про МСЕ комісія видає особі, яку визнано особою з інвалідністю або стосовно якої встановлено факт втрати професійної працездатності, довідку та індивідуальну програму реабілітації і надсилає у триденний строк виписку з акта огляду комісії органові, в якому особа з інвалідністю перебуває на обліку як отримувач пенсії чи державної соціальної допомоги (щомісячного довічного грошового утримання), що призначається замість пенсії, та разом з індивідуальною програмою реабілітації - органові, що здійснює загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виписку з акта огляду комісії про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках та потреби у наданні додаткових видів допомоги.
Згідно з пунктами 23-25 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності №1317 у разі незгоди з рішенням районної, міжрайонної, міської комісії хворий, потерпілий від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання або особа з інвалідністю має право подати протягом місяця після одержання висновку комісії письмову заяву до Кримської республіканської, обласної, Київської та Севастопольської центральних міських комісій або до комісії, в якій він проходив огляд, чи до відповідного управління охорони здоров`я. Комісія, що проводила огляд, або управління охорони здоров`я надсилає у триденний строк після надходження відповідного запиту всі наявні документи на розгляд Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії, яка протягом місяця з дня подання зазначених документів проводить повторний огляд заявника і приймає відповідне рішення.
Рішення Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії може бути оскаржене до МОЗ. МОЗ за наявності фактів порушення законодавства про медико-соціальну експертизу доручає Центральній медико-соціальній експертній комісії МОЗ або Кримській республіканській, Київській та Севастопольській міським або обласній комісії іншої області повторно розглянути з урахуванням усіх наявних обставин питання, з якого оскаржується рішення, а також вживає інших заходів впливу для забезпечення дотримання законодавства під час проведення медико-соціальної експертизи. В особливо складних випадках Центральна медико-соціальна експертна комісія МОЗ, Кримська республіканська, обласна, центральна міська комісія та МОЗ можуть направляти осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, для проведення медико-соціального експертного обстеження до клініки Українського державного науково-дослідного інституту медико-соціальних проблем інвалідності (м. Дніпропетровськ) та Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця). Після обстеження зазначені науково-дослідні установи складають консультативні висновки, які для комісії мають рекомендаційний характер.
Формулювання постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв наведені в пункті 4 розділу ІІІ глави 12 Положення № 333.
Зокрема, постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв приймаються в таких формулюваннях:
1) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії та флоту в роки Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), а також при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота), або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань;
2) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане за наявності обставин, передбачених частиною третьою статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу";
5) «Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини», якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входили до складу діючої армії в період громадянської та Другої світової воєн, під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції Об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції (операції Об`єднаних сил) у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, або коли захворювання, яке виникло до цього, у зазначені періоди служби досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби»;
постанова ВЛК у такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті 1 цього пункту, а також тих, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і визнані учасниками бойових дій, за наявності медичних документів, виданих (складених) у зазначений період, які підтверджують факт виникнення (розвитку) захворювання в період перебування в діючій армії або у складі сил і засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;
зазначена постанова ВЛК приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії, складу сил та засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести початок захворювання на період перебування в діючій армії або безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;
6) "Захворювання (поранення, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності;
у такому самому формулюванні приймаються постанови ВЛК при медичному огляді військовослужбовців за результатами захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні;
Згідно вимог пункту 12 глави 13 розділу ІІІ Положення № 333 свідоцтво про хворобу у воєнний час складається: на всіх військовослужбовців, визнаних непридатними до військової служби, з виключенням з військового обліку; на всіх військовослужбовців, визнаних непридатними до військової служби з повторним оглядом через 6 - 12 місяців; у всіх інших випадках у воєнний час постанова ВЛК оформляється довідкою ВЛК.
Відповідно до пункту 3 глави 13 розділу ІІІ Положення № 333 свідоцтво про хворобу із постановою ВЛК, які підлягають затвердженню (контролю) ЦВЛК та з доданими до них медичною картою стаціонарного хворого, результатами досліджень, паспортом здоров`я військовослужбовця, іншими документами, на підставі яких винесено рішення, надсилаються на затвердження (контроль) ЦВЛК не пізніше 5-денного строку після медичного огляду.
Відповідно до пункту 8 розділу ІІ Положення № 333 ЦВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати та скасовувати, затверджувати (не затверджувати), а також контролювати постанови будь-якої ВЛК (ЛЛК), строк розгляду свідоцтв про хворобу становить не більше 5 робочих днів з дня їх отримання ЦВЛК.
Відповідно до пункту 12 розділу ІІ Положення № 333 постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством встановлений порядок вирішення спірних питань при проходженні медичного огляду та оформленні його результатів, зокрема шляхом оскарження постанов ВЛК до ВЛК вищого рівня або в судовому порядку.
Звертаючись до суду з даним позовом позивач просить суд зобов`язати Чернігівський обласний центр медико-соціальної експертизи (МСЕК) №1 повторно провести медико - соціальну експертизу на предмет встановлення причинного зв`язку його захворювання з захистом Батьківщини, з одночасними позовними вимогами про визнання протиправними та скасування довідки від 13.05.2024 №2615 винесену Головним військово - медичним клінічним центром Державної прикордонної служби України, якою встановлено його захворювання, Так, пов`язане з проходженням військової служби та рішення Чернігівської обласної медико - соціальної експертної комісії (МСЕК)№1, оформленого довідкою до Акта огляду медико - соціальною експертною комісією від 24.09.2024 серії 12 ААД №043744 в частині встановлення причинного зв`язку його захворювання з проходженням військової служби.
При цьому, як убачається із наведених вище норм Положення № 333 для проведення військово-лікарської експертизи створюються постійно та тимчасово діючі ВЛК, які проводять медичний огляд осіб, зазначених у пункті 1 розділу 1 Положення № 333 з метою визначення придатності за станом здоров`я до військової служби військовослужбовців та установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії (далі - довідка ВЛК), протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв.
На виконання положень постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 року № 1338 та рішення пленарного засідання тридцять шостої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 03.12.2024 року № 883 «Про реорганізацію Комунального підприємства «Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи» Полтавської обласної ради шляхом приєднання до Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського Полтавської обласної ради» повноваження, права та обов`язки медико-соціальних експертних комісій КП «ПОЦМСЕ» щодо проведення медико-соціальної експертизи були припинені 31.12.2024 року, а підприємство реорганізовано шляхом приєднання до Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського Полтавської обласної ради».
Медико-експертні справи загального профілю КП «ПОЦМСЕ» передані до Комунального підприємства « 1-А міська клінічна лікарня Полтавської міської ради».
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 року № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» затверджено «Положення про експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи» яке визначає основні організаційні засади формування та функціонування експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Постановою встановлено, що з 1 січня 2025 р. експертиза щодо встановлення інвалідності відповідно до законодавства для повнолітніх осіб проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи, сформованими відповідно до «Положення про експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи», які організовуються в кластерних та надкластерних закладах охорони здоров`я.
Одним з обов`язків експертних команд, п.п. 15 п. 9 Положення, є встановлення причинного зв`язку інвалідності осіб за наявністю документів, що їх підтверджують, визначених пунктом 22 Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р. № 1338 Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи.
Згідно п.п.3 п. 22 Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, у разі настання інвалідності колишніх військовослужбовців у зв`язку з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби - надаються рішення (постанови) за результатом проведення військово-лікарської, медичної (військово-лікарської), лікарсько-експертної комісії за формою, визначеною законодавством, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).
Експертні команди не мають права приймати рішення (постанови) без наявності відповідних документів виданих за встановленою формою військово-лікарськими комісіями.
Згідно Наказу № 402 від 14.08.2008 року «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 року за № 1109/15800, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до п.1.3 Положення, одним з основних завдань є встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Згідно п. 1.1 глави 20 Положення медичний огляд проводиться ВЛК з метою необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я; потреби у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва). Постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання,
травми (поранення, контузії, каліцтва) приймаються з врахуванням вимог п. 20.3 підпункту «в».
Згідно глави 21 Положення - причинний зв`язок захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та осіб, звільнених з військової служби, зі службою у Збройних Силах України, відноситься виключно до компетенції ВЛК, експертні команди, створені на підставі Постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 року № 1338, не мають права приймати рішення стосовно причинного зв`язку захворювання без рішення ВЛК.
Враховуючи вищесказане, наявність рішення ВЛК стосовно встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням військової служби та відсутності законної підстави для самостійної зміни причини захворювання експертною командою КП « 1- А МКЛ ПМР» без повторного розгляду справи ВЛК, експертна команда КП « 1-А МКЛ ПМР» не має права повторно провести огляд Позивача без повторного огляду ВЛК.
Як вже було встановлено судом, рішенням МСЕК від 16.10.2024 позивачу було встановлено ІІІ групу інвалідності, захворювання пов`язано з проходженням військової служби, на підставі висновку ВЛК від 30.08.2024 № 846. За змістом якого позивачу проведено медичний огляд госпітальною ВЛК хірургічного профілю в/ч НОМЕР_1 30 серпня 2024 року. За результатами медичного огляду ВЛК, визначений діагноз про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): Z54.0 Стан після транспедикулярної стабілізації, L4 - L 5, L 5-S1, з больовим мязов0-тонічним синдромами, помірним порушенням статико-динамічної функції хребта. Хронічна вертеброгенна лівобічна компресійно -ішемічна радикулопатія L4. L5, S1 корінців з помірним парезом лівої стопи, зі стійким больовим та м`язово-тонічним синдромами, з помірним порушенням функцій. (М17.0) Деформуючий остеоартроз лівого колінного суглобу і ступеню внаслідок застарілого розриву заднього рогу, медіального меніску лікованого оперативно (06.09.2019) без порушення функцій., захворювання, ОСОБА_1 , пов`язані з проходженням військової служби. Захворювання ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
У цьому контексті варто звернути увагу на постанову від 10.02.2022 у справі № 160/7153/20 у якій Верховний Суд наголосив, що перевірка правильності прийнятого військово-лікарською комісією рішення виключно за медичними показниками не входить до компетенції адміністративного суду.
Адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Дискреційні повноваження - це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким. З огляду на положення статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити їх законність лише в межах дотримання процедури прийняття таких. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, надавати оцінки діагнозу позивача, у тому числі періоду виникнення захворювань, оскільки суд не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідності дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16, від 26.02.2025 у справі № 240/13173/22.
Суд наголошує, що за відсутності порушення процедури прийняття таких висновків, суд не може оцінити неправомірність таких рішень.
Разом з тим, сама процедура проходження медичного обстеження позивачем під час обстеження ВЛК не оскаржується так само й не наведено мотивів щодо процедурних порушень при прийнятті рішення, оформленого довідкою серії 12 ААГ № 539650 від 16.10.2024 до Акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 10.10.2024 № 1954 в частині встановлення причинного зв`язку його захворювання з проходженням військової служби.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку підставам прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підстав висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Отже, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача, зокрема періоду його виникнення, оскільки означені питання є дискреційними повноваженнями ВЛК та інших спеціалізованих експертних установ. У межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям лікарів-членів різних ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та їх причинно-наслідкового зв`язку.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні цього позову необхідно відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_2 ) до Комунальне підприємство "1-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради" (вул. Олеся Гончара, 27а, м. Полтава, 36038, код ЄДРПОУ 01999655), Полтавської міжрайонної Медико-соціальної експертної комісії №1 загального профілю Східного госпітального округу Комунального підприємства «Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи» Полтавської обласної ради (вул. І. Мазепи, 36,м. Полтава) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
| Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 06.10.2025 |
| Оприлюднено | 08.10.2025 |
| Номер документу | 130767230 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні