Постанова
від 19.12.2007 по справі 10808-2007а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

10808-2007А

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 322

ПОСТАНОВА

Іменем України

19.12.2007Справа №2-27/10808-2007А

За позовом Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Дубки», Сімферопольський район, с. Дубки, вул. Спеціалістів,  2.

До відповідача:   ДПІ в Сімферопольському районі, Сімферопольський район,  с. Мирне, вул.. Белова, 2.  

Про спонукання списати безнадійну податкову заборгованість.    

Суддя Н.В. Воронцова.

При секретарі Топоріщевої Т. П.

представники:

Від позивача –  Лисенко, дор. у справі.    

Від відповідача –  Зуєва, дор. у справі.   

Сутність спору:

Позивач звернувся до Господарського суду з позовною заявою до відповідача про спонукання списати безнадійний податковий борг по прибутковому податку, який виник станом на 05.04.2004 р.   у розмірі 84465,46 грн.  

Позовні вимоги обгрунтовує тим, що відповідно до п. п.  18.2.1 ст. 18 Закону України “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами”   безнадійний податковий борг підлягає списанню.

Відповідач  проти позову заперечує і пояснив,  що саме громадяни є платниками прибуткового податку,  а на підприємства лише покладено забовязання нараховувати,  утримувати та перераховувати до бюджету суму прибуткового податку з заробітної плати робітників, вказані суми не належать підприємству і не можуть вважатися сумами податкового боргу позивача, що виникли в наслідок настання форс – мажорних обставин.  Крім  того вказав на той факт, що п.п. 9 п. 3 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування» №398  від 30.11.2006 р.. зупинено дію п.п. «в» і «г» п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закону України “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” на 2007 р.

Позивач заявою від 25.09.2007 р. уточнив позовні вимоги та просить суд спонукати відповідача списати безнадійний податковий борг по прибутковому податку, який виник станом на 05.04.2004 р. в сумі 82596,75 грн.

Суд прийняв до уваги уточнення позивача.

       Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази,  заслухавши пояснення представників сторін, суд,  -     

       

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Дубки» зареєстровано як суб'єкт підприємницької діяльності Сімферопольською районною державною адміністрацією  відповідно до рішення №11341200000000494 від 14.04.2000 р.

Судом встановлено, що   20.08.2003 р. Сімферопольською МДПІ було складено довідку №65/17-1 «Про результати позапланової документальної перевірки з питання встановлення заборгованості по прибутковому податку на видану заробітну плату позивача», відповідно до якої станом на 03.03.2003 р. заборгованісить позивача по прибутковому податку по земельних паях склала – 82217,02 грн.. по прибутковому податку на видану заробітну плату – 2295,18 грн., всього на суму 84512,2 грн.

Відповідно до довідки від 08.12.2004 р. Сімферопольської МДПІ №69/17-1 «Про результати позапланової документальної перевірки з питання встановлення заборгованості по прибутковому податку на видану заробітну плату позивачем»,  станом на 06.04.2004 р. заборгованість позивача по прибутковому податку по земельних паях склала – 82170,28 грн.,  по прибутковому податку на видану заробітну плату склала 2295,18 грн., а всього на суму 84465,46 грн.   

Відповідно до п. 2.2 Статуту позивача предметом його діяльності є, зокрема,  вирощування зернових, технічних і інших  культур, декоративне садівництво і вирощування продукції пітомників; вирощування фруктів. ягід, культу для виробництва напоїв.  

Відповідно до п.п. 3.2.1 п. 3.2 ст. 3   Закону України “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами”, №2181 від 21.12.00 р. ( з наступними змінами і доповненнями ), у будь-яких випадках,  коли платник податків згідно із законами  з питань оподаткування уповноважений утримувати податок, збір (обов'язковий платіж),  якими оподатковуються інші  особи,  у тому   числі   податки   на   доходи   фізичних  осіб,  дивіденди, репатріацію, додану вартість, акцизні збори, а також будь-які інші податки,  що  утримуються з джерела виплати,  сума таких податків, зборів (обов'язкових платежів) вважається бюджетним  фондом,  який належить  державі або територіальній громаді та створюється від їх імені.

Згідно до п. 1.3 ст. 1 Закону України “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” податковий борг ( недоїмка ) – податкове забовязання ( з урахування штрафних санкцій за їх наявності ), самостійно  узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному або судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня на суму такого податкового забовязання.

Згідно до п.п. “г” п. 18.2 ст. 18 Закону України  “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” від 21.12.00 р. №2181 – III під терміном безнадійний податковий борг слід розуміти податковий борг фізичних та юридичних осіб, що виник внаслідок обставин непереборної сили ( форс – мажорних  обставин ). Зі змісту вказаної норми слідує, що безнадійний податковий борг виник внаслідок обставин непереборної сили, не з вини платника податку. Такі обставини неможливо попередити своїми силами ( безпосередньо вплинути на своєчасне виконання податкових забовязань ). Норми вказаної статті  поширюються на всіх платників податків незалежно від галузевого підпорядкування.

Заборгованість позивача  виникла внаслідок обставин непереборної сили, що підтверджується висновком Торгово - промислової палати України про форс – мажорні обставини від 09.04.2003 р. №2826/05 –4, згідно до якого підтверджено, що несприятливі погодні умови, що потягнули загибель посевів пшениці   на площах ТОВ «АФ «Дубки»  станом на 03.03.2003 р.   є форс – мажорними обставинами, у відповідності до п. 18.2 ст. 18   Закону України  “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” від 21.12.00 р.; висновком Торгово - промислової палати України про форс – мажорні обставини від 26.02.2003 р. №1632/05 –4, згідно до якого підтверджено, що несприятливі погодні умови, що потягнули загибель сільськогосподарських культур    на площах ТОВ «АФ «Дубки»  станом на 25.12.2002 р.   є форс – мажорними обставинами, у відповідності до п. 18.2 ст. 18   Закону України  “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” від 21.12.00 р.; висновком Торгово - промислової палати України про форс – мажорні обставини від 19.05.2004 р. №2091/05 –4, згідно до якого підтверджено, що несприятливі погодні умови, що потягнули загибель сільськогосподарських культур    на площах ТОВ «АФ «Дубки»  станом на 3 – 5 квітня 2004 р.   є форс – мажорними обставинами, у відповідності до п. 18.2 ст. 18   Закону України  “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” від 21.12.00 р.;

Таким чином, наявність форс – мажорних обставин, яки привели до виникнення у платника податку податкового боргу, є підставою для списання такого боргу в повному обсязі  по всім платежам без обмежень.

Відповідно до п. 18.2 ст. 18 Закону України  “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” від 21.12.00 р. №2181 – III  було розроблено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р.

Відповідно до п. 4.5 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. списанню   підлягає   податковий   борг  з  фіксованого сільськогосподарського  податку,   плати   (податку)   за   землю, комунального податку,  податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин  і  механізмів,  що  виникає  у  зв'язку  з непогашенням  податкових  зобов'язань за період після дня настання

обставин  непереборної  сили   (форс-мажорних   обставин)   і   до закінчення  термінів  його  сплати за бюджетний рік,  в якому такі обставини виникли.

Згідно до п. 3.4 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. податковий  борг  юридичних або фізичних осіб,  що виник внаслідок  обставин  непереборної  сили  (форс-мажорні  обставини, наприклад стихія, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна,  загроза  війни,  терористичний  акт,  блокада,  революція, заколот,  повстання,  масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка,  пожежа,  буря,  повінь, землетрус, нагромадження снігу або ожеледь,  вибух тощо),  тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми заходами за умови,  що дані  обставини безпосередньо   вплинули   на   своєчасне   виконання   податкових  зобов'язань.  Такий факт непереборної сили підтверджується:  Торгово-промисловою палатою України - про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України

Висновком Торгово – промислової палати України факт непереборної сили підтверджено.

Відповідно до п. 2 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. визначення та   списання   безнадійного   податкового   боргу органами державної податкової служби здійснюються щодо:      - податків  і  зборів  (обов'язкових  платежів),  контроль за своєчасністю,  достовірністю,  повнотою нарахування яких покладено на відповідні контролюючі органи згідно з законодавством;      - усіх видів пені  та штрафних санкцій,  що зараховуються  до бюджетів  усіх  рівнів  та державних цільових фондів (у тому числі пені  та  штрафних  санкцій,  нарахованих  за  порушення  термінів розрахунків     під    час    здійснення    операцій    у    сфері зовнішньоекономічної діяльності),  а також  плати  (процентів)  за наданий податковий кредит,  які  нараховані  платникам податків на податковий борг, який визнано безнадійним відповідно до Закону.

Відповідно до п. 1.5 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. органами,  уповноваженим здійснювати процедуру  списання безнадійного податкового боргу, є виключно податкові органи.

Законодавством України передбачено певний порядок списання безнадійного податкового боргу, якого необхідно дотримуватися.

Відповідно до п. 5.1 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. у випадках,  передбачених  підпунктами  3.3,  3.4  цього

Порядку,  платник  податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу або за  місцем  своєї реєстрації  (якщо  контролюючим  є  податковий  орган) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків, зборів, інших платежів, які  просить  списати.  До   заяви  обов'язково  додається  будь-який  з  документів, зазначених   у  пункті  3  цього  Порядку,  який  підтверджує,  що податковий борг вважається безнадійним.

Відповідно до п. 5.3 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків №103 від  14.03.2001 р. за    результатами    розгляду    документів,    наданих контролюючим  органом  або   безпосередньо   платником   податків, керівник  (його  заступник)  органу  державної  податкової  служби приймає рішення про списання безнадійного податкового  боргу,  яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 2. Рішення про   списання   безнадійного    податкового    боргу складається  в трьох примірниках:  перший - для платника податків, другий - для органу державної  податкової  служби,  третій  -  для контролюючого  органу.  У  тому  разі,  коли  контролюючий орган є податковим органом,  рішення складається у двох примірниках -  для платника податків і органу державної податкової служби.

Судом встановлено, що відповідач рішенням від 28.05.2003 р. №17/24-0  списав безнадійну податкову заборгованість у розмірі 45742,43 грн.

Рішенням від 13.12.2004 р. №219/24-0  відповідачем було списано заборгованість у розмірі 65606, 70 грн., у тому числі штрафні санкції та пеня по прибутковому податку з громадян у сумі 9316,88 грн., які були відображені у картках особистих рахунків.

Однак до вказаних рішень не увійшла сума заборгованості по прибутковому податку у розмірі  82596,75 грн. З урахуванням вказаного, позивач звернувся з  листом від 07.08.2006 р. №8 до відповідача по справі з вимогою провести списання заборгованості по податку з доходів фізичних осіб станом на 03.04.2006 р. у розмірі 82596,75 грн.  

Однак відповідач листом від 18.08.2006 р. №828/10124-0 у списанні вищевказаної заборгованості відмовив та послався на  п. 6 ст. 77  Закону України «Про державний бюджет на 2006 р.», яким  зупинено дію п.п. «г» п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закону України “Про порядок погашення забовязань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами” на 2007 р.

Однак суд вважає таку відмову неправомірною, оскільки податковий борг виник у позивача за період 2003 – 2004 р. р.

Доводи  відповідача  по   суті   зводяться   до безпідставного  звуження поняття "податкового боргу",  на списання якого платник має право відповідно до  пункту  18.2  ст.18  Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III.  Обмеження такого

права  платника  лише  видами  податків  і  зборів   (обов'язкових платежів),  які  підлягають  обліку  в  картках  особового рахунку платника відповідно до Інструкції  про  порядок  ведення  органами державної  податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів),  що надходять до бюджетів та до державних

цільових  фондів,  суперечить пункту 18.2 ст.18 Закону України від

21.12.2000 р. № 2181-III, який не містить будь-якого застереження

щодо видів податків і зборів (обов'язкових  платежів), за

податковими зобов'язаннями з яких виник податковий борг, визнаний

безнадійним.

           Факт необхідності списання безнадійного податкового боргу по прибутковому податку,  незалежно від джерела виникнення боргу ( видана заробітна плата або виплачені паї ) підтверджується  постановою Вищого господарського суду №7/444 – ПН від 05.02.2004 р., наявного в матеріалах справи.       

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАСУ кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги і заперечення.

За таких обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати, понесені позивачем, підлягають стягненню на його користь у розмірі 3,40 грн. з Державного бюджету України на підставі ч. 1 ст. 94 КАС України.

Вступну і резолютивну частини постанови проголошено 19.12.2007 р.

Постанову у повному обсязі складено 24.12.2007 р.

          На  підставі викладеного та керуючись ст. ст.. 94, 98, 122, 158 – 164, 167  Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.  

     2.Забовязати державну податкову інспекцію  в Сімферопольському районі, ( Сімферопольський район, с. Мирне, вул.. Белова, 2 )  списати безнадійний податковий борг по прибутковому податку товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Дубки», ( Сімферопольський район, с. Дубки, вул. Спеціалістів,  2 ), який виник станом на 05.04.2004 р., у розмірі 82596,75 грн.  

3. Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31115095700002 у банку отримувача: Управління Державного казначейства в АР Крим, отримувач: Держбюджет м. Сімферополь, МФО 824026, ЗКПО 34740405) на  товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Дубки», Сімферопольський район, с. Дубки, вул. Спеціалістів,   2, ( ЗКПО 30913612, банківські реквізити не відомі )    3,40 грн. державного мита.

Виконавчий документ видати після вступу Постанови в закону силу.

У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення.

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження, апеляційна скарга не подана, Постанова вступає в закону силу через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова може бути оскаржена в порядку і строки, передбачені ст.. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.    

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Воронцова Н.В.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення19.12.2007
Оприлюднено31.01.2008
Номер документу1307928
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10808-2007а

Постанова від 19.12.2007

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Воронцова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні