11291-2007
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 103
РІШЕННЯ
Іменем України
19.09.2007Справа №2-15/11291-2007
До відповідача Маломаяцької сільської ради (98500, АР Крим, м. Алушта, с. Малий Маяк, вул. Кооперативна, б. 8, код ЄДРПОУ 04367387)
про визнання права на оренду
Суддя ГС АР Крим І.А.Іщенко
п р е д с т а в н и к и:
Від позивача – Чукаткіна Т.В., довіреність б/н від 07.12.2006 р., у справі
Від відповідача – Бобришева Н.А., довіреність № 02-14/464 від 16.04.2007 р., у справі
Обставини справи: Обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” звернувся до Господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Маломаяцької сільської ради про визнання за ним права на розробку проекту відведення та права оренди земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Маломаяцької сільської ради для розміщення житлово-будівельного кооперативу шляхом вилучення з користування Державного підприємства «Алуштинське лісове господарство».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішеннями відповідача № 27-134 від 08.10.2004 р. № 37-39 від 29.07.205 р. та № 7-322 від 30.03.2007 р. йому було надано дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Маломаяцької сільської ради для розміщення житлово-будівельного кооперативу ділянки за рахунок земель Алуштинського держлісгоспу. На підставі цих рішень позивачем отримано погодження Алуштинського міського управління земельних ресурсів, Управління архітектури і містобудування Алуштинського виконкому, Комітету з охорони культурної спадщини Ради міністрів АР Крим, Кримської республіканської санепідемстанції, Республіканського комітету АР Крим з лісового та мисливського господарства, складено позитивний акт вибору та обстеження земельної ділянки. Посилаючись на частину 7 статті 151 Земельного кодексу України, позивач вважає що Маломаяцька сільська рада протиправно ухиляється від розгляду матеріалів погодження, направлених ним 20.07.2007 р., у зв'язку з чим просить у судовому порядку для захисту його земельних прав визнати за ним права на розробку проекту відведення та право оренди спірної земельної ділянки.
У судовому засіданні 06.09.2007 р. позивач доповнив свої вимоги в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України, просить суд також визнати недійсним пункт 2 рішення 11 сесії 5 скликання Маломяцької сільської ради № 11-26 від 31 серпня 2007 року «Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та дозвіл на підготовку проекту землеустрою ОК „ЖБК „Приємне”, посилаючись на те, що відповідно до приписів пункту 12 розділу Х Земельного кодексу України саме відповідачу належить право розпорядження, в тому числі надання дозволу на розробку проекту відведення спірної земельної ділянки оскільки в статті 27 Лісового кодексу України та частині 9 статті 149 Земельного кодексу України йдеться саме про вкриті лісами земельні ділянки площею понад 1 гектар державної власності в той час як землі державної та комунальної власності на території Маломаяцької сільської ради ще не розмежовано.
Суд вважає за можливе вказану заяву задовольнити, прийняти збільшення позовних вимог, оскільки це не порушує чиї-небудь права та охоронювані законом інтереси та не суперечить частині 4 статті 22 Господарського процесуального кодексу України, відповідно якої позивач вправі до прийняття рішення по справі змінити підставу або предмет позову, збільшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позову, посилаючись на те, що стаття 27 Лісового кодексу України є спеціальною нормою і в ній чітко визначено, що розпорядження лісовими земельними ділянками площею більше ніж 1 га належить до виключної компетенції Кабінету Міністрів України.
У судовому засіданні представником відповідача надані доповнення до відзиву на позовну заяву, а також клопотання про заміну неналежного відповідача Маломаяцьку сільську раду на належного відповідача Раду Міністрів АР Крим, або про залучення останнього в якості другого відповідача.
Відповідно до статті 23 Господарського процесуального кодексу України позов може бути поданий до кількох відповідачів.
Статтею 24 Господарського процесуального кодексу України передбачена можливість Господарського суду за наявністю достатніх підстав до прийняття рішення залучити за клопотанням сторони або за своєю ініціативою до участі у справі іншого відповідача.
Судом, розглянувши вказане клопотання а також матеріали справи, не вбачається обґрунтованих підстав для його задоволення, оскільки спірні питання, які є предметом позову, відносяться до компетенції саме Маломаяцької сільської ради.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд –
В С Т А Н О В И В :
Рішенням 27 сесії 24 скликання Маломаяцької сільської ради № 27-134 від 08 жовтня 2004 р. „Про дозвіл підготовки матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки ЖБК „Приємне” (а.с. 24) Маломаяцька сільська рада дозволила Кооперативу підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для розміщення житлово-будівельного кооперативу „Приємне” площею 5,0 га за рахунок земель Алуштинського лісгоспу, яка находиться в межах с. Лазурне Маломаяцької сільської ради.
Рішенням Маломаяцької сільської ради № 37-39 від 29 липня 2005 р. „Про продовження дії рішення сільради № 27-134 від 08.10.2004 р. про дозвіл підготовки матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для розміщення ЖБК „Приємне” (а.с. 23) дію вищезазначеного рішення було продовжено до 29 січня 2007 р.
Рішенням Маломаяцької сільської ради № 7-322 від 30 березня 2007 р. «Про внесення змін до рішення сільської ради від 08.10.2004 р. № 27-134 та від 29.07.2005 р. № 37-39» (а.с. 22), розглянувши відповідне клопотання ОК ЖБК „Приємне” від 29.01.2007 р. Маломаяцька сільська рада вирішила:
1. Внести зміни до пункту 1 рішення Маломаяцької сільської ради від 08.10.2004 р. № 27-134 „Про дозвіл на розробку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки ЖБК „Приємне” та викласти його в наступній редакції: „1. Дозволити підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Обслуговуючому кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” для розміщення житлово-будівельного кооперативу, за рахунок земель Алуштинського держлісгоспу, розташованих в межах с. Лазурне”.
2. В рішення сільської ради від 29.07.2005 р. № 37-39 „Про продовження дії рішення сільради № 27-134 ід 08.10.2004 р. про дозвіл на розробку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для розміщення ЖБК „Приємне” в назві та по тексту замінити словосполучення „ЖБК „Приємне” на словосполучення «Обслуговуючий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Приємне”, ОК ЖБК „Приємне”.
3. Акт вибору земельної ділянки та погодження місця розташування об'єкта подати на розгляд ради для прийняття рішення про можливість підготовки проекту землеустрою з відведення земельної ділянки, яка запитується ОК ЖБК „Приємне” для розміщення житлово-будівельного кооперативу.
4. Це рішення дійсно протягом півтора роки з моменту прийняття.
5. Контроль за виконання цього рішення покласти на постійну комісію з питань комунальної власності, будівництва, розвитку місцевого виробництва та земельним питанням (Дроздик О.К.).
На підставі вищезазначеного рішення Маломаяцької сільської ради № 27-134 від 08 жовтня 2004 р. Кооперативом було отримано наступні погодження:
- Алуштинського міського управління земельних ресурсів. Так, відповідно до висновку № 97 від 15.02.2006 р. (а.с. 25) та листу № 10-03/19-361 від 26.04.2007 р. (а.с. 26), Управління земельних ресурсів, розглянувши матеріали попереднього погодження місця розташування Кооперативу, на земельній ділянці 5,0 га, з земель Алуштинського держлісгоспу, в тому числі землі, вкриті лісовою рослинністю – 5,0 га, яка розташована на території Маломаяцької сільської ради, вважає за можливе їх погодити.;
- Управління архітектури та містобудування Алуштинського міськвиконкому. Згідно Висновку № 85 від 08 лютого 2006 р. (а.с. 27-30) та листу № 446/01-07 від 27.04.2007 р. (а.с. 31) Управління архітектури та містобудування попередньо погодило закріплення земельної ділянки площею 5,0 га Кооперативу під розміщення житлово-будівельного кооперативу в с. Лазурне;
- Комітету з охорони культурної спадщини Ради міністрів Автономної Республіки Крим № 9215 від 03 серпня 2006 р. (а.с. 32), який в своєму Висновку про можливість відведення земельної ділянки не заперечував проти відведення земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Маломаяцької сільської ради для розміщення житлово-будівельного кооперативу;
- Кримської республіканської санепідемстанції (Висновок № 46 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову від 04 серпня 2006 р.) (а.с. 35);
- Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з лісового та мисливського господарства (Висновки № 05-1/19 від 23.05.2006 р. та № 03-13/974 від 18.07.2007 р.) (а.с. 37-38)
Відповідно до приписів статті 151 Земельного кодексу України та Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 р. № 427 комісією у складі голови комісії – голови Маломаяцької сільської ради Малик Л.І, та членів: головного архітектора Юрченко І.Б., начальника Управління земельних ресурсів Кузьменко Є.П., Головного лікаря Алуштинської міськСЕС Дорофієва Ю.О., Начальника Алуштинського МВ ГУМ НС України в АР Крим Бодриченко В.В., Начальника Алуштинської екологічної інспекції Андрєєва О.С., голови Республіканського комітету з охорони культурної спадщини Гриненко М.О., директора Алуштинського держлісгоспу Ушакова В.М., ОК „ЖБК „Приємне” Парчелі К.Є. було складено Акт вибору та обстеження земельної ділянки в натурі від 27.04.2007 р. (а.с. 47), згідно якому комісія зробила висновок про можливість надання позивачу земельної ділянки площею 5,0 га для розміщення житлово-будівельного кооперативу в с. Лазурне на землях Алуштинського держлісгоспу за умови отримання позитивних висновків членів комісії та геологічних відшукувань.
Матеріали погоджень було 20.07.2007 р. направлено відповідачу, що підтверджується копією відповідної заяви вих. № 01 від 20.07.2007 р. (а.с. 21), яка надійшла відповідачу 23.07.2007 р., про що свідчить відмітка про отримання із вхідним № 02-10/866 від 23.07.2007 р.
На 11 сесії 5 скликання відповідачем було прийнято рішення № 11-26 від 31 серпня 2007 р. „Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та дозвіл на розробку проекту землеустрою ОК „ЖБК „Приємне” (а.с. 55), згідно якому відповідач, розглянувши заяву Обслуговуючого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” із проханням затвердити матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та дозволити підготовку проекту землеустрою, керуючись статтями 12 та 124 Земельного кодексу України, вирішив:
1. Затвердити матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 5,0 га Обслуговуючому кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” для розміщення житлово-будівельного кооперативу, розташованої в с. Лазурне, за рахунок земель Алуштинського держлісгоспу.
2. Відмовити Обслуговуючому кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” в дозволі на підготовку проекту землеустрою земельної ділянки у зв'язку з тим, що статтею 27 Лісового кодексу України надання лісових земельних ділянок площею понад 1 га, які находяться в державній власності, входить до повноважень Кабінету Міністрів України.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши в сукупності всі представлені сторонами докази, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо необхідності судового захисту його прав з наступних мотивів.
Згідно статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Порядок та умови набуття права власності на земельну ділянку встановлено Земельним кодексом України.
Відповідно до статті 82 Земельного кодексу України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності.
Стаття 116 Земельного кодексу України встановила, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок вилучення (викупу) земельних ділянок визначено в статті 151 Земельного кодексу України, яка встановила, що юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, зобов'язані до початку проектування погодити із власниками землі і землекористувачами та сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом Міністрів України і Верховною Радою України місце розташування об'єкта, розмір земельної ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території, який би забезпечував нормальне функціонування на цій ділянці і прилеглих територіях усіх об'єктів, умови проживання населення і охорону довкілля.
Погодження місць розташування об'єктів, розмірів передбачуваних для вилучення (викупу) земельних ділянок та умов їх відведення провадиться відповідними сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом Міністрів України відповідно до їх повноважень щодо вилучення цих ділянок, а також Верховною Радою України.
Юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотанням про погодження місць розташування об'єктів до відповідної сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації. Клопотання щодо об'єктів, вилучення яких провадиться Кабінетом Міністрів України, подаються до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Севастопольської міської державної адміністрації.
До вказаного клопотання додаються необхідні матеріали та розрахунки. Матеріали погодження місця розташування об'єкта повинні включати: викопіювання з генерального плану або іншої містобудівної документації населеного пункту, копію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі, яку необхідно вилучити, зазначаються також склад угідь земельної ділянки, що вилучається, та умови її відведення.
Відповідна сільська, селищна, міська рада чи місцева державна адміністрація згідно із своїми повноваженнями розглядає клопотання і в п'ятиденний строк з дня реєстрації направляє його разом з матеріалами, передбаченими частиною п'ятнадцятою цієї статті, на розгляд органів земельних ресурсів, природоохоронних, територіальних органів виконавчої влади з питань лісового господарства і санітарно-епідеміологічних органів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Зазначені органи протягом двох тижнів з дня одержання клопотання надають свої висновки відповідній сільській, селищній, міській раді чи місцевій державній адміністрації, які з урахуванням одержаних висновків протягом десяти днів приймають рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.
Згідно до частини 7 статті 151 Земельного кодексу України після отримання висновків орган місцевого самоврядування протягом десяти днів приймає рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.
Щодо посилання відповідача на статтю 27 Лісового кодексу України, то його не може бути взято до уваги з урахуванням наступного.
Ця стаття встановила повноваження Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин, зокрема в пункті 5 частини 1 цієї статті йдеться про те, що Кабінет Міністрів України передає у власність, надає в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельні лісові ділянки площею більш як 1 гектар, що перебувають у державній власності.
Аналогічне правило міситься в частині 9 статті 149 Земельного кодексу України, яка також встановила, що Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п'ятою – восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 3 Лісового кодексу України лісові відносини, що виникають при використанні землі, надр, вод, а також відносини щодо охорони, використання й відтворення рослинного та тваринного світу, не врегульовані цим Кодексом, регулюються відповідними законодавчими актами.
Порядок та умови набуття прав на земельні ділянки встановлено Земельним кодексом України.
Але пунктом 12 розділу Х Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Оскільки в статті 27 Лісового кодексу та статті 149 Земельного кодексу України йдеться саме про лісові землі державної власності, то до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження, щодо розпорядження лісовими землями понад 1 га, які находяться в межах населених пунктів належить до компетенції відповідних сільських, селищних, міських рад в даному випадку – Маломаяцької сільської ради.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про протиправність пункту 2 рішення № 11-26 від 31.08.2007 р.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти тільки на підставах, в межах повноважень і способів, які передбачені Конституцією і законами України.
Згідно статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів місцевого самоврядування за мотивів їх невідповідності Конституції України або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.
Відповідно до частин 16, 17 статті 151 Земельного кодексу України у разі відмови власника землі або землекористувача, сільської, селищної, міської ради, органів державної влади у погодженні місця розташування об'єкта ці питання вирішуються у судовому порядку. У разі задоволення позову щодо оскарження відмови власника землі або землекористувача, сільської, селищної міської ради, органів державної влади у погодженні місця розташування об'єкта рішення суду є підставою для розробки проекту відведення земельної ділянки.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Враховуючи, що ухвалюючи рішення про відмову в дозволі на розробку проекту відведення земельної ділянки, відповідач порушив право ОК „ЖБК „Приємне” на придбання в оренду цієї земельної ділянки шляхом укладення договору оренди для здійснення підприємницької діяльності (статті 116, 124 Земельного кодексу України), право на свободу здійснення підприємницької діяльності (стаття 43 Господарського кодексу України), не дотримався державних гарантій підприємництва (стаття 48 Господарського кодексу України) суд дійшов висновку про необхідність судового захисту земельних прав позивача шляхом визнання частково недійсним рішення відповідача № 11-26 від 31.08.2007 р. та визнання за позивачем права оренди та права на розробку проекту відведення спірної земельної ділянки.
У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення згідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складений та підписаний у відповідності до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України 20 вересня 2007 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 33, 34, 35, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд –
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним пункт 2 рішення 11 сесії 5 скликання Маломяцької сільської ради № 11-26 від 31 серпня 2007 р. „Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та дозвіл на підготовку проекту землеустрою ОК „ЖБК „Приємне” в частині відмови Обслуговуючому кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” в дозволі на підготовку проекту землеустрою земельної ділянки.
3. Визнати за Обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” право на оренду земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Маломаяцької сільської ради для розміщення житлово-будівельного кооперативу шляхом вилучення з користування Державного підприємства „Алуштинське лісове господарство”.
4. Визнати за Обслуговуючим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Приємне” право на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,0 га в с. Лазурне Маломаяцької сільської ради для розміщення житлово-будівельного кооперативу.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим Іщенко І.А.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2007 |
Оприлюднено | 31.01.2008 |
Номер документу | 1307971 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Іщенко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні