Рішення
від 21.12.2010 по справі 63/288-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

63/288-10

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" грудня 2010 р.                                                            Справа № 63/288-10

вх. № 9606/6-63

Суддя господарського суду Погорелова О.В. 

при секретарі судового засідання Болтенко А.Ю.

за участю представників сторін:

позивача - Сосіна І.О., довіреність № 5363/01-17/0316 від 03.12.2010 року

відповідача - не з"явився  

  

розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції в Харківській області, м. Харків  

до  Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-Т", с. Васищево  

про стягнення 3277,92 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до господарського суду з позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача на користь місцевого бюджету Васищевської селищної ради Харківського району Харківської області шкоду, заподіяну державі внаслідок порушення законодавства про відходи у розмірі 3277,92 грн. Судові витрати просить суд покласти на відповідача. Позов обґрунтований статтями 17, 32, 43 Закону України "Про відходи", статтями 20, 55, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 1166 ЦК України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель".

До початку судового засідання позивач звернувся до суду з заявою про фіксацію судового процесу за допомогою ведення протоколу судового засідання в паперовій формі. Вказана заява позивача розглянута та задоволена судом як така, що  відповідає нормам чинного законодавства.

Відповідач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив, витребуваних судом документів не надав. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить відмітка про направлення ухвали про призначення справи до розгляду за адресою, вказаною у позовній заяві.

В судовому засіданні представник позивача підтримує позов у повному обсязі та просить суд його задовольнити.

Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

13.05.2010 року Державною екологічною інспекцією в Харківській області (надалі - ДЕІ в Х/обл.) було здійснено обстеження екологічного стану території Покотилівської селищної ради Харківського району на підставі окремого доручення Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 02.03.2010 року № 108-од щодо здійснення колективних заходів державного і громадського контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища.

За результатами перевірки ДЕІ в Х/обл. було складено акт № 06-29/63 та акти №№ 06-29/63-2 засм.; 06-29/63-3 засм.

Під час обстеження вищевказаної території в межах населеного пункту с. Покотилівка виявлено 22 смітника на ґрунті: 14 смітників площею: 6, 3, 9, 64,5, 26, 13,6, 24, 4,18, 91,08, 10,35, 10,26 ,38,4, 108, 41,8 квадратних метрів відповідно; морфологічний склад відходів, органічні залишки, будівельне сміття, обрізане гілля, гной та інше, які знаходяться на земельній ділянці, що належить відповідачу на підставі договору оренди з Харківської районною державною адміністрацією від 17.12.2007 року з боку траси (с. Вискоий - с. песочин) від посту ДАІ у середині садів, та з боку вул. астрономічної у с. Покотилівка.

За результатами обстеження встановлено, що на земельній ділянці збоку вул. Астрономічної у с. Покотилівка, яку надано у користування ТОВ "Альянс-Т", що підтверджується листом Управління Держкомзему у Харківському районі Харківської області від 05.05.2010 року № 1251, знаходяться 7 смітників загальною площею 304,07 кв. м. об'ємом більше 100 кв. м.

Під даними смітниками лабораторією ДЕІ в Х/ обл. були відібрані проби ґрунту (акт відбору № 20-бп/103-127). У відповідно до результатів досліджень (протокол № 20-бп/103-127 від 10.06.2010 року) встановлено забруднення  земельних ресурсів в результаті перевищення норм гранично - допустимих концентрацій та фонових значень по нітратам і фосфору, що є порушенням ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Крім того, було встановлено що на земельній ділянці з боку траси с. Високий - с. Пісочин від посту ДАІ всередині садів, яку надано відповідачу в користування знаходяться 7 смітників загальною площею 146,1 кв. м. та об'ємом більше 100 кв. м., що також є порушенням ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Відповідно до п. 2 "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року № 149 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 25.04.2007 року за № 422/13689, забруднення земель - це накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін. Засмічення земель - це наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.

На підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року № 149 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 25.04.2007 року за № 422/13689 ДЕІ в Х/обл. була розрахована шкода за забруднення земельних ресурсів у розмірі 564,70 грн. та шкода за засмічення земельної ділянки відходами у розмірі 2713,22 грн.

Розрахунки шкоди разом з Претензіями № 141 від 16.07.2010 ороку та № 142 від 16.07.2010 року буди надіслані відповідачу, проте шкода відповідачем відшкодована не була.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Статтею 14 Конституції визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про відходи", суб'єкти   господарської  діяльності  у  сфері  поводження  з відходами  зобов'язані: надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого   самоврядування, спеціально уповноваженим органам виконавчої влади з  питань  охорони  навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи.

Згідно статті 35 Закону України "Про охорону земель", власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного   законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням; забезпечувати захист земель від забруднення та засмічення.

Відповідно до статті 46 Закону України "Про охорону земель", підприємства, організації, установи, а також громадянами, діяльність яких пов'язана з накопиченням відходів, зобов'язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об'єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

З метою обмеження та запобігання негативному впливу  відходів на    навколишнє    природне   середовище   та   здоров'я   людини забороняється:    вести  будь-яку  господарську  діяльність,  пов'язану  з утворенням відходів,  без одержання від  спеціально  уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги  утворення  та  розміщення  відходів (стаття 32 Закону України "Про відходи").

Суб'єкти права   власності   на   відходи   повинні   вживати ефективних заходів для зменшення  обсягів  утворення  відходів,  а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється    лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами  територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання  як  вторинної  сировини  і безпеку для навколишнього природного  середовища  та  здоров'я людей (стаття 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відповідно до статті 33 Закону України "Про відходи", Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у  тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та  інших  населених  пунктів,  на територіях природно-заповідного фонду,  на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної  охорони  водних  об'єктів,  в  інших  місцях,  що може створювати  небезпеку  для  навколишнього природного середовища та здоров'я  людини.  Захоронення  відходів  у  надрах допускається у виняткових  випадках  за  результатами  спеціальних  досліджень  з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Відповідно до статті 167 Земельного кодексу України, господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлених гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.

Згідно статті 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів; здійснення заходів щодо запобігання псування, забруднення, виснаження природних ресурсів, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища.

В зв'язку з вищевикладеним вбачається, що протиправною діяльністю відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-Т" державі заподіяно шкоду, розмір якої становить 3277,92 грн.

Відповідно до частин 4, 5 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно статті 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Згідно пункту 1.6 Роз'яснень Вищого Господарського суду України № 02-5/744 від 27 червня 2001 року "Про деякі питання вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього середовища": "Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника". Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу".

Згідно статті 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", пункту 5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19 грудня 2006 року, до повноважень Державної екологічної інспекції як спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, її органів на місцях належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Таким чином, вимога позивача про стягнення з відповідача 3277,92 грн. шкоди обґрунтована, вона підтверджуються доданими до матеріалів справи доказами, не спростована відповідачем, та суд вважає її такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 44 та статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційне-технічне забезпечення судового процесу, враховуючи те, що спір виник з вини відповідача, покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями  6, 8, 19, 124, 129 Конституції України,  статтями 17, 32, 43 Закону України "Про відходи", статтями 20, 55, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статтею 35 Закону України "Про охорону земель", статтями 1, 4, 12, 33, 43, 47, 49, 75,  82-85  Господарського процесуального кодексу України, суд -

  

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-Т" (Харківська область, Харківський район, с. Васищеве, вул. Паризької комуни, 26; код ЄДРПОУ 32227006) на користь місцевого бюджету Васищевської селищної ради Харківського району Харківської області, р/р 33114331700436, УДК у Харківському районі, код ЄДРПОУ УДК 2414461, банк одержувача ГУДКУ в Харківській області, МФО 851011, символ звітності 331 для зарахування по коду бюджетної кваліфікації 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" - шкоду, заподіяну державі внаслідок порушення законодавства про відході у розмірі 3277,92 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-Т" (Харківська область, Харківський район, с. Васищеве, вул. Паризької комуни, 26; код ЄДРПОУ 32227006) на користь Державного бюджету України (одержувач -  УДК у м. Харкові, № рахунку 31110095700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011) –102,00 грн. державного мита.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-Т" (Харківська область, Харківський район, с. Васищеве, вул. Паризької комуни, 26; код ЄДРПОУ 32227006) на користь державного бюджету України (одержувач коштів  -  УДК у м. Харкові, № рахунку 31213259700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011) –236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                 Погорелова О.В.

Повний текст рішення складений та підписаний 24 грудня 2010 року

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення21.12.2010
Оприлюднено29.12.2010
Номер документу13086092
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —63/288-10

Ухвала від 07.12.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 16.11.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 03.11.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Рішення від 21.12.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні