Донецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУкраїна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2025 року Справа№640/27509/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С., суддів: Буряк І.В., Олішевської В.В. розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ"доНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними та скасування розпорядження і постанови,
за участі:
секретаря судового засідання Столяренко Я.С.
від позивача - Бєлкін Леонід Михайлович (в режимі відеоконференції)
від відповідача - Вовк Леся Володимирівна (в режимі відеоконференції)
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просить суд визнати протиправним і скасувати розпорядження від 02.04.2019 №109-ДП-Т про усунення порушень законодавства про цінні папери, визнати протиправним і скасувати постанову від 26.08.2021 №298-ДП-Т про накладення санкції за правопорушення на ринку капіталу.
За змістом позову постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26.08.2021 №298-ДП-Т до Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Фінансових Технологій» застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 51000,00 грн за невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери від 02.04.2019 №109-ДП-Т. Згідно з позовом Положенням щодо прудеційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог системи управління ризиками, затвердженому рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 01.10.2015 №1597 не визначають обов`язки фінансової установи, зокрема, товариство позивача розроблювати спеціальні документи з приводу системи управління ризиками та не висуває певних вимог до відповідних документів, а тому претензії відповідача щодо створення чи наявності таких документів або їх змісту не є законними. Так, позивач зазначає, що розпорядження, яким його зобов`язано розробити документи, створення яких не передбачено законодавством та постанову, якою на позивача накладено штрафні санкції за його невиконання протиправними. Крім цього, постанова про накладення штрафних санкцій, на думку позивача, є незаконною через те, що стосується незгоди відповідача зі змістом розроблених позивачем на виконання розпорядження документів, за змістом позову вимоги відповідача щодо визначення у документах фінансової компанії істотних ризиків та розробити методику оцінки кожного ідентифікованого ризику в законодавстві відсутні.
Разом з цим, за твердженням позивача, у наданих ним на виконання розпорядження від 02.04.2019 документах істотні ризики визначені як основні (розділ 3 Правил), а методика визначення оцінки кожного ідентифікованого ризик наведена в розділі 6 Методи оцінювання ризиків та процедури внутрішнього контролю (моніторингу). Позивач зауважив, що визначення істотних ризиків основними та методики як методу не може свідчити про правомірність застосування штрафних санкцій.
Позивач у позові також заперечував правомірність застосування штрафної санкції у максимальному розмірі, зауважив , що оскаржувана постанова не містить обґрунтування відповідності вчиненого позивачем порушення застосованому розміру штрафної санкції.
В судовому засіданні представник позивача підтримав наведені доводи, які викладено у позовній заяві, наполягав на задоволенні позовних вимог.
Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позову.
У наданому до суду відзиві на позов відповідач зазначив, що за результатом розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів уповноваженою особою відповідача у відношенні позивача 02.04.2019 винесено постанову №167-ДП-Т про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді попередження та, оскільки правопорушення не було усунуто, винесено розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №109-ДП-Т від 02.04.2019. Зазначеним розпорядженням від 02.04.2019 позивача було зобов`язано розробити документи, що визначають правила роботи внутрішньої системи управління ризиками. 30.05.2019 листом вих.№30052019 (вх.№14943 від 31.05.2019) Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" на виконання розпорядження від 02.04.2019 надало Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку документи, які визначають профіль ризику Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ", оцінювання ризиків, виявлення істотних ризиків, вимірювання ризиків, контроль за прийнятним для Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" рівнем ризику. Втім, під час їх розгляду було встановлено, що товариство визначило профіль ризиків установи, однак, серед ризиків, які містить профіль ризиків, не визначило ризики, що є істотними для товариства; в Положенні про систему управління ризиками, затвердженому наказом генерального директора Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" від 01.04.2019 №3/2019-ТЦП, визначено методи якісного, кількісного оцінювання ризиків та вимірювання ризиків, однак, відсутня методика за якою здійснюється оцінка кожного ідентифікованого ризику товариства. Таким чином, на думку відповідача позивачем не виконано розпорядження від 02.04.2019 №109-ДП-Т.
Крім того, відповідач зауважив, що позивача не може бути притягнуто до відповідальності за інші правопорушення на ринках капіталу та ринку цінних паперів, що відображені у складених комісією актах (від 17.10.2019 №713-ДП-Т, від 28.07.2021 №293-ДП-Т, №294-ДП-Т, №295-ДП-Т, №296-ДП-Т, №297-ДП-Т), з огляду на що 26.08.2021 уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було винесено постанову про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу №298-ДП-Т, якою за невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства застосовано у відношенні позивача санкцію у вигляді штрафу у розмірі 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 51000 (п`ятдесят одна тисяча) грн. 00 коп.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав наведені доводи, які викладено у відзиві на позовну заяву, наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.12.2021 відкрито провадження у справі, в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
13.12.2022 Верховна Рада України прийняла Закон України № 2825-ІХ «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі Закон № 2825-ІХ), який набрав чинності 15.12.2022.
На підставі пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2825-ІХ (в редакції Закону №3863-ІХ) проведений автоматизований розподіл адміністративних справ, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, між окружними адміністративними судами України з урахуванням навантаження, за принципом випадковості та відповідно до хронологічного надходження справ відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженому наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 №399.
За результатами автоматизованого розподілу адміністративних справ, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, між окружними адміністративними судами України, цю справу передано на розгляд та вирішення Донецькому окружному адміністративному суду.
19.05.2025 проведений автоматизований розподіл судової справи між суддями Донецького окружного адміністративного суду, за результатами якого адміністративну справу передано на розгляд судді Михайлик А.С.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26.05.2025 прийнято до провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними та скасування розпорядження і постанови. Вирішено ряд процесуальних питань.
Ухвалою від 16.06.2025 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження справу, підготовче засідання у справі призначено на 23.06.2024.
У зв`язку з неможливістю особистої участі представника позивача у підготовчому засіданні, призначеному на 23.06.2024, засідання відкладалося на 09.07.2025, 16.07.2025 та 07.08.2025. Засідання, призначене на 07.08.2025, було відкладенона 12.08.2025. 12.08.2025 засідання було відкладенона 08.09.2025.
Ухвалою від 08.09.2025 закрито підготовче провадження у справі та призначено до судового розгляду по суті на 02.10.2025, розгляд справи вирішено здійснювати колегією у складі трьох суддів.
02.10.2025 у судовому засіданні колегією суддів постановлено ухвалу про відмову в залученні до участі у розгляді справи у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Професійної асоціації учасників ринків капіталу та деривативів та залишено без розгляду позов в частині вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження від 02.04.2019 №109-ДП-Т.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" є юридичною особою, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за кодом 31595264.
Позивач є професійним учасником фондового ринку, згідно з відомостями Єдиного державного реєстру основним видом економічної діяльності, здійснювано позивачем є управління фінансовими ринками (66.11), посередництво за договорами по цінних паперах або товарах (66.12), інша допоміжна діяльність у сфері фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення (66.19)
02.04.2019 уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" винесено розпорядження №109-ДП-Т про усунення порушень законодавства про цінні папери, відповідно до якого позивачу необхідно було у термін до 31.05.2019 усунути порушення законодавства шляхом розроблення документів, які б визначали профіль ризику установи, якісне та кількісне оцінювання ризиків, виявлення істотних ризиків, вимірювання ризиків, контроль за прийнятним для установи рівнем ризику, Методики розрахунку та оцінки ризиків, документів, які підтверджують забезпечення процесів, результатів та заходів, передбачених Положенням про систему управління ризиками, та які свідчать про функціонування системи управління ризиками, та до 31.05.2019 письмово проінформувати уповноважену особу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та департамент нагляду за професійними учасниками фондового ринку про виконання цього розпорядження з поданням підтверджуючих документів.
30.05.2019 листом вих.№30052019 Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" надало Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку та Департаменти нагляду за професійними учасниками фондового ринку на виконання розпорядження №109-ДП-Т від 02.04.2019 про усунення порушень законодавства про цінні папери документи, які визначають профіль ризику Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ", оцінювання ризиків, виявлення істотних ризиків, вимірювання ризиків, контроль за прийнятним для Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ" рівнем ризику, а саме: Положення про систему управління ризиками, додатки до Положення про систему управління ризиками, профіль ризиків, наказ про призначення працівника, відповідального за систему управління ризиками, Положення про Службу внутрішнього аудиту (контролю), Порядок підготовки персоналу (працівників) і графік проведення освітньо-практичних заходів в системі управління ризиками на період з 01.01.2019 по 31.12.2019.
26.08.2021 Національною комісію з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову №298-ДП-Т про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу за невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства. Зазначеною постановою до позивача санкцію у вигляді штрафу у розмірі 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 51000 (п`ятдесят одна тисяча) грн. 00 коп. В постанові зазначено за результатом розгляду наданих позивачем 30.05.2019 року документів на виконання розпорядження від 02.04.2019 виявлено, що ТОВ «АФТ» визначило профіль ризиків установи, втім серед ризиків, не визначило ризики, що є істотними для товариства; в Положенні про систему управління ризиками , затвердженому наказом від 01.04.2019 № 3/2019-ТЦП визначені методи якісного, кількісного оцінювання ризиків та вимірювання ризиків, втім відсутня методика, за якою здійснюється оцінка кожного ідентифікованого ризику ТОВ «АФТ».
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ, ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають під час розміщення, обігу цінних паперів і провадження професійної діяльності на фондовому ринку, з метою забезпечення відкритості та ефективності функціонування фондового ринку врегульовано Законом України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» № 3480-IV (до внесення змін Законом України «про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів» від 19.06.2020 №738-IX Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок») (далі Закон № 3480-IV), норми якого застосовуються в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Згідно зі статтею 16 Закону № 3480-IV діяльність акціонерних товариств і товариств з обмеженою відповідальністю з надання фінансових та інших послуг у сфері розміщення та обігу цінних паперів, обліку прав на цінні папери та прав за цінними паперами, управління активами інституційних інвесторів, що відповідає вимогам, установленим до такої діяльності цим Законом та законодавством є професійною діяльністю на фондовому ринку -
Відповідно до статті 17 Закону № 3480-IV професійна діяльність з торгівлі цінними паперами включає: брокерську діяльність; дилерську діяльність; андеррайтинг; діяльність з управління цінними паперами.
Стаття 27 Закону № 3480-IV, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів» від 19.06.2020 № 738-IX до Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», та стаття 70, в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів» від 19.06.2020 №738-IX, визначено вимоги до професійних учасників фондового ринку та осіб, які мають у них істотну участь визначає, що ліцензійні умови провадження професійної діяльності на фондовому ринку за її окремими видами, у тому числі вимоги до розміру статутного і власного капіталу, порядку його визначення, ліквідності, кваліфікаційні вимоги до фахівців професійного учасника фондового ринку, необхідні умови договорів, які укладаються під час провадження професійної діяльності на фондовому ринку, вимоги до приміщення, технічного та програмного забезпечення, вимоги щодо джерел походження коштів, за рахунок яких формується статутний капітал професійного учасника фондового ринку, інші вимоги та показники, що обмежують ризики професійної діяльності на фондовому ринку, встановлюються цим Законом, іншими законами України, що регулюють провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, та нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Професійні учасники фондового ринку зобов`язані:
дотримуватися пруденційних нормативів, перелік, розміри і методика розрахунку яких встановлюються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Перелік пруденційних нормативів встановлюється щодо кожного виду професійної діяльності на фондовому ринку;
подавати Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку розрахунок показників, що підтверджують виконання встановлених пруденційних нормативів щодо відповідного виду професійної діяльності в порядку та у строки, визначені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідно до абзаців сьомого та восьмого пункту 2 розділу ІІ Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджених рішенням Комісії від 14.05.2013 №819, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.06.2013 за №857/23389 (із змінами) (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин 02.04.2019) (далі - Ліцензійні умови), ліцензіат при провадженні діяльності з торгівлі цінними паперами має відповідати вимогам, зокрема, нормативно-правових актів Комісії, що регулюють правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку за кожним видом діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами, на який ліцензіат отримав відповідну ліцензію;
пруденційних нормативів, встановленихПоложенням щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками, затвердженим рішенням Комісії від 01.10.2015 № 1597, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 28.10.2015 за № 1311/27756, для відповідного виду діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами (крім банку).
Пунктом 12 Ліцензійних умов № 819 визначено, що ліцензіат для провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами повинен: розробити положення про систему управління ризиками професійної діяльності з торгівлі цінними паперами (крім банку).
Згідно з пунктом 15 Ліцензійних умов № 819 положення про систему управління ризиками професійної діяльності має містити:
основні принципи управління ризиками професійної діяльності з торгівлі цінними паперами;
методи виявлення, обліку та опису ризиків окремо за кожним видом ризику;
методи оцінювання ризиків та процедури внутрішнього контролю (моніторингу) рівня ризиків;
заходи щодо мінімізації ризиків та ліквідації негативних наслідків виявлених ризиків, у тому числі порядок та джерела фінансування заходів з компенсації отриманих збитків;
порядок моніторингу дотримання пруденційних нормативів і заходи у разі їх відхилення від встановлених показників;
функції підрозділу з управління ризиками та/або працівника, відповідального за управління ризиками, та порядок його взаємодії з іншими органами ліцензіата;
контроль за ефективністю управління ризиками.
Пунктом 16 розділу II Ліцензійних умов передбачено, що для забезпечення роботи системи управління ризиками ліцензіат (крім банку) зобов`язаний призначити працівника або створити підрозділ з управління ризиками.
До компетенції цього підрозділу (працівника) ліцензіата входять: розробка та впровадження методики виявлення, оцінювання та контролю рівня ризиків професійної діяльності (зокрема встановлення ступенів ризику для емітентів цінних паперів); аналіз та прогнозування стану системи управління ризиками, ідентифікація критичних (найбільш ризикованих) бізнес-процесів, клієнтів, контрагентів, фінансових інструментів та послуг; аналіз діяльності та фінансових показників емітента, з цінними паперами якого укладається договір, з використанням загальнодоступних публічних джерел інформації; виявлення концентрації ризиків та причини їх появи; впровадження заходів, процедур, механізмів і технологій мінімізації ризиків та ліквідації наслідків виявлених ризиків (зокрема встановлення прийнятних ступенів ризику для емітентів цінних паперів); оперативна координація взаємодії підрозділів та виконавчого органу ліцензіата з питань управління ризиками; участь у розслідуванні випадків реалізації ризиків; розробка програм навчання працівників ліцензіата методам та інструментам управління ризиками; підготовка і надання звітності з питань управління ризиками виконавчому органу ліцензіата
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 01.10.2015 № 1597 затверджено Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками.
Згідно з пунктом 1 зазначеного положення ним визначені основні ризики професійної діяльності на фондовому ринку, встановлює перелік, порядок розрахунку та нормативні значення пруденційних показників, що застосовуються для їх вимірювання та оцінки, визначає вимоги до професійних учасників фондового ринку щодо запобігання та мінімізації впливу ризиків на їх діяльність, а також встановлює періодичність здійснення розрахунків пруденційних показників та подання результатів таких розрахунків, а також даних, на основі яких здійснюються розрахунки, до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Згідно з пунктом 4 зазначеного положення система управління ризиками - сукупність визначених установою правил та процедур, спрямованих на виявлення, оцінку та управління ризиками діяльності установи з урахуванням її профілю ризиків.
Вимоги до внутрішньої системи запобігання та мінімізації впливу ризиків установи визначені розділом XI. Внутрішня система запобігання та мінімізації впливу ризиків зазначеного положення.
Пунктами 1-4 підрозділу 1 Розділу ХІ Положення № 1597 встановлено, що для ефективного запобігання та мінімізації впливу ризиків установа має розробити власну систему відповідних заходів, що відповідає обсягу та характеру діяльності такої установи, з урахуванням її профілю ризиків.
До елементів внутрішньої системи заходів із запобігання та мінімізації впливу ризиків установи належать: система управління ризиками (далі - СУР); внутрішній аудит (контроль); корпоративне управління.
Головними завданнями СУР є ідентифікація ризиків, визначення профілю ризиків установи; якісне та кількісне оцінювання ризиків, виявлення істотних ризиків; вимірювання ризиків; визначення заходів із запобігання та мінімізації впливу ризиків; реалізація заходів з управління ризиками; постійний моніторинг ризиків; контроль за прийнятним для установи рівнем ризику; проведення моделювання та прогнозування процесів і майбутніх результатів діяльності установи на основі аналізу інформації та оцінки ризиків; визначення ефективності СУР та її удосконалення; надання оперативної, а також періодичної звітної інформації з питань управління ризиками виконавчому органу установи.
Залежно від виду професійної діяльності на фондовому ринку, який здійснює установа, від обраної стратегії в межах певного виду діяльності, а також від особливостей та обсягу діяльності кожна установа визначає свій профіль ризиків. Серед ризиків, які містить профіль ризиків, установа має визначити ризики, що є істотними для цієї установи, тобто такими, реалізація яких буде мати істотний вплив на діяльність або фінансовий стан установи. До істотних ризиків мають бути віднесені як ризики, що є характерними для виду діяльності установи, так і певні специфічні ризики, які властиві конкретній установі. Для кожного істотного ризику установа має визначити заходи щодо запобігання та мінімізації впливу ризику на її діяльність.
Згідно з пунктом 6 цього розділу установа повинна розробити та затвердити її вищим органом управління або наглядовою радою (у разі її створення) внутрішній документ, який регламентує функціонування СУР та визначає профіль ризиків установи і систему заходів із запобігання та мінімізації впливу ризиків на діяльність установи, а також встановлює права, обов`язки та розподіляє відповідальність у процесі управління ризиками.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України від 30.10.1996 №448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», що застосовується у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі Закон №448/96-ВР).
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Статтею 8 Закону №448/98-ВР визначено повноваження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка, крім іншого, має повноваження: встановлювати обов`язкові нормативи достатності власних коштів та інші показники і вимоги, що обмежують ризики по операціях з цінними паперами в ході здійснення діяльності по випуску та обігу цінних паперів, інших видів професійної діяльності на ринку цінних паперів (за винятком банківських операцій), якщо інше не передбачено законами України; надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов`язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства; розробляти і затверджувати з питань, що належать до її компетенції, обов`язкові для виконання нормативні акти; накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Пунктом 8 частини першої статті 11 Закону №448/98-ВР встановлено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, у системі накопичувального пенсійного забезпечення, законодавства про акціонерні товариства -у розмірі від тисячі до п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частин першої, другої, п`ятої-сьомої статті 12 Закону №448/96-ВР уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов`язаними з таким правопорушенням документами протягом п`яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів.
Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.
Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.
Юридична особа може бути притягнута до відповідальності за вчинення правопорушення на ринку цінних паперів не пізніше трьох років з дня його вчинення незалежно від санкції.
Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не було виявлено правопорушень на ринку цінних паперів.
Згідно пунктів 1-5, 8-10 розділу XIV Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, застосування санкцій або інших заходів впливу, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012 №1470, що діяли до 16.10.2020 розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери (далі - розпорядження про усунення порушень) виноситься уповноваженою особою за наслідками розгляду справи про правопорушення одночасно з прийнятим рішенням у разі, якщо на момент розгляду справи порушення не усунуто.
Розпорядження про усунення порушень може бути винесено без порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів у випадках, передбачених нормативно-правовими актами Комісії.
Розпорядження про усунення порушень можуть виносити Голова Комісії, члени Комісії, уповноважені Комісією посадові особи.
Розпорядження про усунення порушень надається особі, щодо якої його винесено (про що здійснюється відповідний напис на примірнику розпорядження, що залишається у справі), або надсилається поштою протягом п`яти робочих днів з дати його винесення.
Розпорядження про усунення порушень повинно містити: номер, дату, місце винесення; посаду, прізвище, ім`я та по батькові уповноваженої особи, яка винесла розпорядження; відомості про особу, щодо якої виноситься розпорядження; викладення обставин справи; посилання на нормативно-правовий акт, норми якого порушено; посилання на законодавчий акт, що передбачає можливість винесення такого розпорядження; термін усунення порушень законодавства про цінні папери; термін повідомлення уповноваженої особи про усунення порушень.
Розпорядження про усунення порушень підписується уповноваженою особою, яка його винесла, та скріплюється печаткою.
Контроль за виконанням розпорядження про усунення порушень здійснює структурний підрозділ Комісії або структурний підрозділ територіального органу Комісії, про що зазначається у цьому розпорядженні.
У разі невиконання або несвоєчасного виконання розпорядження про усунення порушень уповноважена особа застосовує відповідну санкцію та у разі необхідності виносить нове розпорядження.
Розпорядження про усунення порушень може бути оскаржено до суду у порядку, встановленому законодавством.
Порядок та строки розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, про ринки капіталу та організовані товарні ринки, у тому числі про систему накопичувального пенсійного забезпечення та порядку оприлюднення фінансової звітності разом з аудиторським звітом визначають Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, застосування санкцій або інших заходів впливу, затверджені рішенням Національної комісії з цінних папері та фондового ринку від 28.07.2020 №405 (далі Правила №405).
Згідно з розділом XV цих правил за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, до юридичних осіб застосовуються санкції або інші заходи впливу, передбачені чинним законодавством.
За адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням вимог законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках, адміністративні стягнення накладаються відповідно доКодексу України про адміністративні правопорушення.
ОЦІНКА ДОВОДІВ СТОРІН ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Спір, що виник між сторонами стосується правомірності накладення на позивача штрафних санкцій, згідно з постановою від 26.08.2021 № 298-ДП-Т, згідно з якою підставою її прийняття стало невиконання вимог розпорядження від 02.04.2019 про розроблення документів внутрішньої системи запобігання та мінімізації ризиків.
При цьому, не є спірною обставиною факт надання позивачем Комісії на виконання розпорядження від 02.04.2019 у встановлені розпорядженням строки документів (надано 30.05.2019, термін встановлений комісією - до 31.05.2019). За змістом оскаржуваної постанови від 26.08.2021 ТОВ «АФТ» передумовою застосування санкцій стало незгода відповідача із змістом наданих позивачем документів, зокрема, товариство визначило профіль ризиків установи, втім, серед ризиків, не визначило ризики, що є істотними для товариства, в Положенні про систему управління ризиками, затвердженому наказом від 01.04.2019 №3/2019-ТЦП визначені методи якісного, кількісного оцінювання ризиків та вимірювання ризиків, втім, відсутня методика, за якою здійснюється оцінка кожного ідентифікованого ризику ТОВ «АФТ», через що відповідач дійшов висновку про невиконання позивачем розпорядження від 02.04.2019.
За встановлених обставин, враховуючи відсутність в розпорядженні №109-ДП-Т від 02.04.2019 вимог щодо змісту документів, що мають бути розроблені на його виконання, та надання позивачем документів на виконання розпорядження від 02.04.2019 у встановлені розпорядженням строки, колегія суддів вважає безпідставними висновки відповідача про невиконання позивачем вимог розпорядження через наявність претензій щодо їх змісту. В такому випадку, у разі незгоди із змістом документів, розроблених позивачем, відповідач мав визначати невідповідність наданих позивачем документів вимогам чинних нормативно-правових актів та зобов`язати усунути виявлені порушення їх оформлення.
Під час надання оцінки зауваженням відповідача щодо змісту наданих позивачем документів на виконання вимог розпорядження від 02.04.2019, колегія суддів виходить із нижчевикладеного.
Обов`язок установи розробити та затвердити її вищим органом управління або наглядовою радою (у разі її створення) внутрішнього документ, який регламентує функціонування системи управління ризику, встановлені пунктом 12 Ліцензійних умов №819 та пунктом 6 підрозділу 1 Розділу ХІ Положення №1597, вимоги до положення про систему управління ризиками та перелік питань, що мають бути ним визначені встановлено пунктом 15 Ліцензійних умов №819 та пунктом 6 підрозділу 1 Розділу ХІ Положення №1597, перелік цих вимог не містить наявність в цьому документі визначення істотних ризиків та методики їх оцінки.
Під час розгляду справи колегією суддів досліджено Положення про систему управління ризиками діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджене наказом директора ТОВ «АФС» від 01.04.2019 № 3/2019-ТЦП, із додатками: додаток №1 «Карта ризиків активів»; додаток № 2 «Перелік внутрішніх документів з питань управління ризиками та функції щодо їх затвердження і розробки суб`єктами системи управління ризиками»; додаток №3 «Індикатори виявлення кризи ліквідності, додаток № 4 Класифікація видів діяльності за бізнес лініями»; Додаток № 5 «Класифікація подій операційного ризику»; додаток № 6 «Дані щодо інформації по події операційного ризику», копії яких наявні в матеріалах справи.
Положення щодо визначення установою залежно від виду професійної діяльності на фондовому ринку та інших особливостей профіль ризиків та ризиків, що є істотними для цієї установи наведені в пункті 4 Розділ ХІ Положення №1597, втім, зазначеним пунктом не визначено вимог щодо оформлення такого визначення письмовим документом. При цьому, питання вирішення істотності ризиків відповідно до зазначеного пункту віднесено до компетенції суб`єкта господарювання, отже, він може віднести на власний розсуд ризики, що є для товариства істотними: до таких істотних ризиків мають бути віднесені як ризики, що є характерними для виду діяльності установи, так і певні специфічні ризики, які властиві конкретній установі.
В розділі 3 Положення позивача встановлено основні види ризиків професійної діяльності з торгівлі цінними паперами. Згідно з пунктом 1 цього розділу товариство при веденні професійної діяльності з торгівлі цінними паперами здійснює управління фінансовими та нефінансовими ризиками. В розділі 3.2.-3.4 визначені фінансові, операційні та інші нефінансові ризики. Як зазначив позивач, саме в цьому розділі ним визначені істотні ризики, які він назвав основними. При цьому, застосування в назві розділу слова «основні» замість «істотні» не змінює змісту цього розділу. В ході розгляду справи відповідачем не наведено причин, з яких визначені позивачем в розділі 3 Положення про систему управління ризиками основні ризики неможливо вважати істотними.
Розділ 6 «Метод оцінювання ризиків та процедур внутрішнього контролю (моніторингу) рівня ризиків» Положення про систему управління ризику, окрім визначення методів оцінки ризиків, визначає способи вимірювання та оцінки ризиків, критерії встановлення вірогідності настання події. Такий зміст Розділу 6 Положення про систему управління ризиками свідчить про встановлення правил, за якими може бути визначено оцінку кожного ідентифікованого ризику, що за своєю сутністю є методикою оцінки ризиків, а тому суд не приймає доводи відповідача про відсутність в наданому положення про систему регулювання ризиків методики за якою здійснюється оцінка кожного ідентифікованого ризику.
Наведене вище свідчить про необґрунтованість доводів відповідача про відсутність в Положенні про систему управління ризиками, затвердженому наказом від 01.04.2019 №3/2019-ТЦП відомостей про істотні ризики та методики, за якою здійснюється оцінка кожного ідентифікованого ризику.
Відтак, зазначене вище, свідчить про те, що позивачем надано докази виконання розпорядження №109-ДП-Т від 02.04.2019, та у визначені терміни письмово проінформовано уповноважену особу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Департамент нагляду за професійними учасниками фондового ринку про виконання цього розпорядження з поданням підтверджуючих документів.
Крім того, як встановлено колегією суддів, 26.08.2021 уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було винесено постанову №298-ДП-Т про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу за невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства, якою застосовано у відношенні позивача санкцію у вигляді штрафу у розмірі 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 51000 (п`ятдесят одна тисяча) грн. 00 коп, що є максимальним розміром санкції, встановленої пунктом 8 частини першої статті 1 Закону №448/96-ВР.
Оскаржуваною позивачем постановою від 26.08.2021 застосовано штрафні санкції в максимальному розмірі. Суд зазначає, що оскільки санкція пункту 8 частини першої статті 1 Закону №448/96-ВР визначає відповідальність за невиконання розпорядження комісії, та не визначає застосування за інші порушення вчинені професійним учасником фондового ринку, а тому їх наявність не може впливати не визначення розміру штрафної санкції за порушення у вигляді невиконання вимог розпорядження. Отже, під час розгляду справи, колегія суддів дійшла висновку про не доведення відповідачем правомірності застосування штрафної санкції в максимальному розмірі, що відповідачем також не обґрунтовано.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 09 грудня 1994 року, серія A, №303-A, пункт 29).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З урахуванням аналізу вищезазначених норм законодавства про цінні папери та вивчення матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку про невідповідність постанови №298-ДП-Т від 26.08.2021 про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу статті 2 КАС України, та наявність підстав для визнання її протиправною та скасування.
З огляду на зазначене вище, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Згідно частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до платіжного доручення від 23.09.2021 №89 позивачем сплачено судовий збір в сумі 2270,00 грн. Таким чином, зважаючи на задоволення заявленого позову, судові витрати підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі судового збору на користь позивача.
З огляду на наведене та керуючись статтями 2, 5-10, 72-90, 139, 242-246, 205, 250, 255, 257-262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ» доНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними та скасування постанови задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26.08.2021 №298-ДП-Т про накладення санкції за правопорушення на ринку капіталу.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ» за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку судові витрати в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 13.10.2025.
Відомості про сторін:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ» (адреса: 91053, Луганська область, м. Луганськ, Городок Пархоменко, буд. 4, кв. 20; код ЄДРПОУ 31595264).
Відповідач: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (адреса: 01010, м. Київ, вул. Московська, буд. 8, корпус 30; код ЄДРПОУ 37956207).
Головуючий суддя А.С. Михайлик
Судді І.В. Буряк
В.В. Олішевська
| Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 02.10.2025 |
| Оприлюднено | 16.10.2025 |
| Номер документу | 130967211 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні