Житомирський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2025 року м. Житомир
справа № 240/5472/24
категорія 111030700
Житомирський окружний адміністративний суд
у складі судді Горовенко А.В.,
розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул.Лятошинського Бориса, 5, адміністративну справу за позовом Філії "Олевське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень- рішень, -
встановив:
Філія "Олевське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" звернулась до суду з позовом, у якому просить:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 22.11.2023 №22088/06-30-09-02/00991901;
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 22.11.2023 №22089/06-30-09-02/00991901.
Аргументуючи підстави звернення до суду з даними позовними вимогами позивач зазначає, що відповідачем проведено фактичну перевірку Філія "Олевське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (далі - ДП "Олевський лісгосп"). За результатами перевірки складено акт №17330/06-30-07-11/00991901 від 18.10.2023 (далі - акт перевірки) відповідно до висновків якого контролюючим органом встановлено порушення вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» в частині зберігання пального за відсутності ліцензії.
Прийняті на підставі акту перевірки податкові повідомлення-рішення від 22.11.2023 №22088/06-30-09-02/00991901та №22089/06-30-09-02/00991901 вважає необґрунтованими та такими, що не відповідають вимогам чинного податкового законодавства.
Вказує, що відповідачем зроблені безпідставні та хибні висновки стосовно зберігання пального за адресами Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул.Пушкіна, буд. 18, вул. Олевської республіки, 7, вул. Заводська, 15.
Оскільки за адресою, де здійснювалася перевірка не виявлено пального, яке б зберігалось на час проведення перевірки, а лише припущено можливість зберігання.
Перевірка проводилася у березні-липні 2023 року, у той час коли встановлене порушення мало місце у набагато раніший проміжок часу. Зазначає, що перевірка не виявила безпосереднього факту зберігання пального, оскільки фактичної перевірки пального не здійснено.
Вказує, що пальне, що придбавалося у ТОВ «Успіх-Ол» на АЗС заправлялось у баки транспортних засобів та знаходилося у таких баках.
Позивач, вважаючи зазначені податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду з даним позовом.
Згідно з ухвалою суду від 12.04.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження.
02.05.2024 Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області надіслало до суду відзив на позовну заяву (за вх.№25016/24), у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування своєї правової позиції вказує на те, що згідно з наданими до перевірки накладними встановлено, що ДП «Олевське лісове господарство» отримано від постачальника ТОВ «Успіх-Ол» ПММ за адресою: Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул. Пушкіна, буд. 18. Жодних товарно-транспортних накладних з ТОВ «Успіх-Ол» не надано у зв`язку з їх відсутністю, про що суб`єктом господарювання надано пояснення. З огляду на викладене, контролюючим органом зроблено висновок щодо зберігання за вказаною адресою пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності, чим порушено ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
За розглядом матеріалів перевірки, за порушення ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ГУ ДПС у Житомирській області застосовано до ДП «Олевське лісове господарство» штрафні санкції на загальну суму 5 250 000 грн, а саме: 5000000 грн (500000 грн. х 10) - за зберігання пального на 10 об`єктах за різними адресами без наявності відповідної ліцензії; 250 000 грн - за реалізацію пального без наявності відповідної ліцензії.
Відповідно до протокольної ухвали суду від 09.05.2024 в підготовчому судовому засіданні оголошена перерва до 23.05.2024.
22 травня 2024 року представник позивача надіслав до суду відповідь на відзив на позовну заяву (за вх.№28841/24) у якій додатково вказує, що відповідачем в акті перевірки встановлено лише факт придбання позивачем пального, але не встановлено факт його зберігання, місце зберігання, порядок його використання.
Згідно з довідкою від 23.05.2024 судове засідання відкладено на 13.06.2024, у зв"язку з оголошенням повітряної тривоги у Житомирській області.
Відповідно до протокольної ухвали суду від 13.06.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті позовних вимог на 04.07.2024.
Згідно з довідкою від 04.07.2024 судове засідання відкладено на 01.08.2024 у зв"язку з надходженням до суду клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи.
Відповідно до довідки від 01.08.2024 судове засідання відкладено на 06.08.2024 у зв"язку з надходженням до суду клопотання представника позивача про відклання розгляду справи.
Протокольною ухвалою суду від 06.08.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 03.10.2024 з метою додаткового вивчення правової позиції сторін.
Згідно з протокольною ухвалою суду від 03.10.2024 в судовому засіданні оголошена перерва до 31.10.2024.
Представник позивача у судовому засіданні 31.10.2024 позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву.
Представник відповідача - Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області проти заявлених позовних вимог заперечував у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
У ході судового розгляду справи судом заслухано пояснення представника позивача та представника відповідача, досліджено письмові докази, долучені до матеріалів справи, та відповідно до протокольної ухвали суд на місці ухвалив перейти до подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складене у повному обсязі відповідно до ч.4ст.243 КАС України, з урахуванням положеньст.193 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 28.10.2022 згідно з наказом Державного агентства лісових ресурсів України №834 «Про припинення Державного підприємства «Олевське лісове господарство» та затвердження складу Комісії з припинення» було прийнято рішення припинити Державне підприємство «Олевське лісове господарство» шляхом приєднання до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (код ЄДРПОУ 44768034).
Відповідно до пункту 8 наказу №834 від 28.10.2022 встановлено наступне: «визначити, що Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства «Олевське лісове господарство».
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України №291 від 12.01.2023 «Про закріплення майна за філією «Олевське лісове господарство» було закріплено за філією «Олевське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (код ЄДРПОУ ВП 44943123) майно, права та обов`язки, які були передані за передавальним актом, затвердженим наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 12.01.2023 №129 "Про затвердження передавального акту державного підприємства "Олевське лісове господарство", що не оскаржується сторонами.
ДП «Олевське лісове господарство» (код ЄДРПОУ 4053418) зареєстроване як юридична особа 28.02.1992 та перебуває на обліку як платник податків у контролюючому органі.
ДП «Олевське лісове господарство» отримало ліцензію №06170414202000500 на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) за адресою: Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул. Олевської республіки, буд. 17, термін дії ліцензії з 13.03.2020 до 13.03.2025 (т.1 а.с. 95-96).
Посадовими особами Головного управління ДПС у Житомирській області на виконання наказу ГУ ДПС у Житомирській області від 14.08.2023 № 1851-п, на підставі пп.20.1.4 п. 20.1 ст.20 розділу І, п. 75.1 ст.75, пп.78.1.5 п.78.1, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, проведена позапланова виїзна документальна перевірка Державного підприємства „Олевське лісове господарство (далі - ДП „Олевський лісгосп) з питань що є предметом заперечення від 02.08.2023 №59 (вхідний ГУ ДПС від 02.08.2023 №22462/6) та доповнення до заперечення від 09.08.2023 №60 (вхідний ГУ ДПС від 09.08.2023 №23163/6) на акт документальної позапланової виїзної перевірки від 14.07.2023 №12127/06-30-07-11/00991901
За результатами вказаної перевірки складено акт позапланової документальної перевірки від 18.10.2023 №17330/06-30-07-11/00991901 (далі - акт перевірки).
Відповідно до висновків, викладених в акті перевірки, за її результатами встановлено порушення позивачем ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та пального".
На підставі акту перевірки Головним управлінням Державної податкової служби у Житомирській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
- від 22.11.2023 №22088/06-30-09-02/00991901 відповідно до якого до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції сумі 5000000 грн. за порушення статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" від 19.12.1995 №481/95-ВР щодо за зберігання пального на 10 об`єктах за різними адресами без наявності відповідної ліцензії;
- від 22.11.2023 №22089/06-30-09-02/00991901 відповідно до якого до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції сумі 250000 грн. за порушення статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" за реалізацію пального без наявності відповідної ліцензії.
Не погодившись із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями позивачем подано скаргу до ДПС України.
Рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги від 14.02.2024 відмовлено в задоволенні скарги позивача та залишено без змін оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Не погоджуючись із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з наступного.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, то використовуються в електронних сигаретах та пального» (далі - Закон №481/95-ВР).
Відповідно до абзацу п`ятдесят першого статті 1 Закону №481/95-ВР місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
Згідно з частиною першої статті 15 Закону №481/95-ВР експорт алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності без наявності ліцензії. Оптова торгівля на території України алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється за наявності у суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах. Оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України. Плата за ліцензії справляється органом, що видає ліцензії, у розмірах, встановлених цим Законом, і зараховується до місцевих бюджетів.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
Абзацом 55 статті 1 Закону №481/95-ВР визначено, що зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Відповідно до частини восьмої статті 15 Закону №481/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Частиною шістнадцятою статті 15 Закону №481/95-ВР передбачено, що суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
Матеріали справи свідчать, що у розділі 3.3.1 акта перевірки контролюючим органом встановлено наступне.
Згідно з наданими первинними документами, а саме видатковими накладними, встановлено що СГ отримував від постачальника ТОВ «Успіх-Ол» ПММ за адресою доставки: Україна, 11201, Житомирська обл., м.Олевськ, вул. Пушкіна, буд. 18, жодних товарно-транспортних накладних з ТОВ «Успіх-Ол» не надавались, у зв`язку з їх відсутністю, про що СГ надано пояснення (пояснення та копії видаткових накладних №349 від 05.09.2022, №379 від 30.09.2022, №384 від 30.09.2022, №380 від 30.09.2022, №348 від 02.09.2022 №354 від 11.09.2022, №355 від 15.09.2022, №359 від 20.09.2022, №360 від 22.09.2022, №377 від 30.09.2022 чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою: Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул. Пушкіна, буд. 18.
Відповідно передавального акту від 11.01.2023, затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 12.01.2023 №129, по рахунку 203 (паливо) передавався залишок пального станом на 11.01.2023 по підрозділам, а саме:
- Журжевицьке лісництво - дизпаливо 25,13 літра, бензин А-95 192,34 літра;
- Кам`янське лісництво - дизпаливо 397,97 літра, бензин А-95 87,0 літра;
- Олевське лісництво - дизпаливо 1,18 літра, бензин А-95 149,54 літра;
- Руднянське лісництво - дизпаливо 904,55 літра, бензин А-95 367 літра, бензин А-92 174,8 літра, газ пропан 0,01 літра;
- Покровське лісництво - дизпаливо 82,55 літра, бензин А-95 190,3 літра, бензин А-92 62,59 літра;
- Сновидовицьке лісництво - дизпаливо 15,2 літра, бензин А-95 360,50 літра;
- Хочинське лісництво - бензин А-92 23,7 літра, бензин А-95 100,00 літрів;
- Юрівське лісництво - дизпаливо 82,82 літра, бензин А-95 345,86 літра, бензин А-92 11 літрів;
- Техсклад - дизпаливо 1825,7 літра, бензин А-95 311,53 літра, газ пропан 95,00
літра;
- Автоколона - дизпаливо 506,10 літра, бензин А-92 47,7 літра, газ 1910,80 літра;
по рахунку 204 (тара і тарні матеріали) передавались ємності на 11.01.23 по підрозділам, а саме:
- Олевське лісництво - бідон пластмасовий 50л. з ручками 2 шт., бочки для ПММ 1 шт., бочки залізні (гсм) 2 шт.;
- Покровське лісництво - бочка 1 шт.;
- Сновидовицьке лісництво - бідон пластмасовий 50л. з ручками 1 шт., бочки для ПММ 2 шт., бочки 2 шт.;
- Автоколона - бочки б/у 27 шт., бочки залізні 12 шт.;
Хочинське лісництво - каністра 2 шт., бочка 2 шт.
Дослідженням первинних документів та інвентаризації станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Журжевицькому лісництві (адреса с.Журжевичі, провулок Зарічний, 3 згідно з інформаційної довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 192,34 літра та дизпаливо 101,94 л. Згідно з наданими до перевірки маршрутними листами автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с. Журжевичі, провулок Зарічний, 3.
Аналізом наданих первинних документів та інвентаризації станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Кам`янському лісництві (адреса с.Кам`янська, вул. Центральна, 4 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 87 літрів, дизпаливо 395,30 літрів, газ в балоні в кількості 1 шт. Згідно з наданими до перевірки маршрутними листами автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с.Кам`янська, вул. Центральна, 4.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризації станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Покровському лісництві (адреса с.Покровське, вул. Лісова, 22 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне на складах в кількості: бензин А-95 230,3 літрів, бензин А-92 62,59 літра, дизпаливо 465,25 літра, газ пропан 81 літр. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с. Покровське, вул. Лісова, 22.
Відповідно до наданих первинних документів та інвентаризації станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Олевському лісництві (адреса м. Олевськ, вул. Олевської республіки, 7 згідно з інформаційної довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 149,54 літра, дизпаливо 133,68 літра, газ пропан 4 літра, газ в балоні в кількості 3 шт. та ємності для ПММ в кількості 3 шт. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул.Олевської республіки, 7.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в основному складі Руднянського лісництва (адреса с. Рудня, вул. Миру, 16 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 382 літра, дизпаливо 895,55 літра, бензин А-92 174,80 літра, газ пропан 0,01 літра, газ в балоні в кількості 7 шт. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорта загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с. Рудня, вул. Миру, 16.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в основному складі Сновидовицького лісництва (адреса станція Сновидовичі, вул. Київська, 4 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 421,50 літра, дизпаливо 321,50 літра та ємності для ПММ в кількості 4 шт. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, станція Сновидовичі, вул. Київська, 4.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Хочинському лісництві (адреса с. Хочино, вул. Лісова, 1 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 192 літра, дизпаливо 376,26 літра, бензин А-92 23,70 літра. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с. Хочино, вул.Лісова, 1.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в Юрівському лісництві (адреса с. Юрово, вул. Центральна, 150 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 593,36 літра, дизпаливо 485,17 літра, бензин А-92 11,00 літрів. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 була меншою за кількість пального, яка зберігалася чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, с.Юрово, вул. Центральна, 150.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в лісокомплексі (адреса м. Олевськ, вул. Заводська, 25 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин 13,08 літра, дизпаливо 507,84 літра, газ пропан 1508,66 літра, газовий балон в кількості 1 шт., ємності для ПММ в кількості 12 шт. Згідно наданих до перевірки маршрутних листів автотранспорту та результатів інвентаризації залишків ПММ в баках автомобілів загальна кількість пального в баках станом на 17.12.2022 відповідала залишкам пального яке зберігалось в лісокомплексі.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в гаражі (адреса м. Олевськ, вул.Олевської республіки, 17 згідно інформаційній довідки) зберігалось пальне в кількості: бензин А-95 124,32 літра, дизпаливо 1454,70 літра, газ пропан 128,07 літра.
Згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією станом на 17.12.2022 ДП «Олевське лісове господарство» встановлено, що в котлопункті (адреса м.Олевськ, вул. Заводська, 15) зберігалось пальне в кількості: газ пропан 30 літрів та газова плита чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (зі змінами та доповненнями) в частині зберігання пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності за адресою Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул. Заводська, 15 (т.2 а.с.55-58).
Отже, посадовими особами контролюючого органу в акті перевірки зафіксовано зберігання позивачем пального виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, у зв"язку з чим контролюючим органом зроблено висновок про допущення ДП «Олевське лісове господарство» порушення у вигляді зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання.
Проте вказаний висновок, як свідчать матеріали справи, зроблений згідно з наданими первинними документами та інвентаризацією платника податку.
При цьому, як свідчить зміст акту перевірки за адресою, де здійснювалася перевірка (вул.Пушкіна 18, м.Олевськ, Житомирська область) не виявлено пального, яке б зберігалось на час проведення перевірки, проте вказано про можливість його зберігання.
Суд вказує, що досліджені посадовими особами відомості про придбане пальне, як єдина фактична підстава висновку перевірки про виявлення факту зберігання пального без ліцензії, здійсненого за фактичної відсутності будь-якого пального та його зберігання, виключає сам факт допущення платником податку відповідного правопорушення у зв"язку із відсутністю події такого порушення та, як наслідок, виключає можливість притягнення його до відповідальності.
В свою чергу представник позивача вказує, що посадовим особам відповідача під час перевірки надано документи, які підтверджують наявність транспортних засобів, які заправлялись пальним, однак інспектори не перевірили інформацію про місткість баків для пального, що також не зафіксовано у акті.
Судом встановлено, що між ДП «Олевське лісове господарство» та ТОВ «Успіх-Ол» було укладено договір поставки паливно-мастильних матеріалів №1 від 04.01.2022 року. Згідно з умовами Договору №1 від 04.01.2022 (п.2.1.) "Продавець" зобов`язується передавати (поставляти) у власність "Покупця" товар, що є в наявності на кожній з АЗС, які працюють в системі безготівкових розрахунків ТОВ "Успіх-Ол" а "Покупець" зобов`язується приймати у власність товар та оплачувати його вартість.
Відповідно до п.3.6 Договору№1 від 04.01.2022 відпуск товару здійснюється шляхом заправки ПММ транспортних засобів "Покупця" в кількості та асортименті, обраних "Покупцем". Інших місць доставки Договором №1 від 04.01.2022 не передбачено, що підтверджується відсутністю товарно-транспортих накладних, відпуск товару здійснювався шляхом заправки ПММ транспортних засобів "Покупця" (п.3.6.Договору №3 від 04.01.2022 року) (т.1 а.с. 52-57).
Отже позивач пояснює, що пальне, що придбавалося у ТОВ «Успіх-Ол» на АЗС заправлялося у баки транспортних засобів та знаходилося у таких баках.
У підпункті 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України наведено визначення акцизного складу, а саме:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Не є акцизним складом:
а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;
в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;
ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.
Таким чином, приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом зберігання пального, є акцизним складом.
Однак, не є акцизним складом, зокрема, паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої.
Відповідно до підпункту 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.
Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:
а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);
б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального або спирту етилового, що переміщується та/або зберігається в такому транспортному засобі.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які переходить від одного суб`єкта господарювання до іншого, вважається іншим акцизним складом пересувним.
Не є акцизним складом пересувним:
транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;
паливний бак транспортного засобу.
Отже, у разі зберігання пального у паливному баку безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої відсутній обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального.
Це у повній мірі узгоджується з висновками Верховного Суду, наведеними в постанові від 15.03.2023 у справі № 440/12628/21.
Оскільки предметом доказування в даній справі є обставини, які підтверджують або спростовують висновки контролюючого органу про наявність в діях позивача складу правопорушення, за яке його притягнуто до відповідальності на підставі статті 17 Закону №481/95-ВР, за фактом зберігання дизельного пального без ліцензії на право зберігання пального, суд зауважує.
Відповідності до Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 №729 (далі - Порядок №729) акцизна накладна має містити, в тому числі, і відомості про адресу поставки пального відповідного отримувача пального.
Всі відомості про рух пального відображаються розпорядником акцизного складу в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, саме тому доводи податкового органу про зберігання пального за адресою реєстрації ДП «Олевське лісове господарство» та за адресою реєстрації його підрозділів є безпідставними.
Щодо доводів контролюючого органу про те, що в період з 02.03.2023 по 26.06.2023 позивач заправляв транспортні засоби, які йому не належали, що у свою чергу свідчить про передачу палива іншим особам, чим порушив ст. 15 Закону України „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального в частині реалізації пального без наявності ліцензії на даний вид діяльності.», суд враховує наступне.
Відповідно п.8 до Наказу Державного агентства лісових ресурсів «Про припинення Державного підприємства Олевське лісове господарство та затвердження складу Комісії з припинення» №834 від 28.10.2022 визначено, що Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України" є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства Олевське лісове господарство.
11.01.2023 був складений передавальний акт балансових рахунків, основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, а також матеріалів лісовпорядкування та документів, які підтверджують речові права на земельні ділянки, нерухоме майно та інше Державного підприємства Олевське лісове господарство яке координується Житомирським обласним управлінням лісового та мисливського господарства.
12.01.2023 наказом Державного агентства лісових ресурсів України №129 від 12.01.2023 «Про затвердження передавального акту державного підприємства «Олевське лісове господарство» було затверджено передавальний акт державного підприємства «Олевське лісове господарство».
12.01.2023 наказом Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» №291 від 12.01.2023 «Про закріплення майна за філією «Олевське лісове господарство» було закріплено за філією «Олевське лісове господарство» ДП «Ліси України» майно, права та обов`язки, які передані за передавальним актом, затвердженим наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 12.01.2023 №129 «Про затвердження передавального акту державного підприємства «Олевське лісове господарство».
Відповідно до Положення про філію «Олевське лісове господарство» ДП «Ліси України» а саме п.7.1, 7.2, 7.7. Розділу 7 (Правовий статус майна філії), - Філія не є власником майна. Майно, яким наділена Філія, належить Підприємству (тобто ДП «Ліси України») на праві власності або закріплене за Підприємством на праві господарського відання.(п.7.2).
Філія володіє та користується майном, земельними ділянками, мисливськими угіддями, яким наділило її Підприємство для досягнення мети діяльності Філії, згідно з законодавством, Статутом Підприємства та цим Положенням, а також майном, яке придбавається та/або набувається для цілей забезпечення діяльності філії (п.7.1.)
Філія використовує та утримує майно, якими її наділило Підприємство, відповідно до мети та предмету своєї діяльності, в межах повноважень(п.7.7).
Відповідно до передавального акту від 11.01.2023 Державне підприємство «Олевське лісове господарство» припинило свою господарську діяльність з 27.12.2022, все майно та активи підприємства передані передавальним актом №129 від 12.01.2023 Державному спеціалізованому господарському підприємству «Ліси України», яке в свою чергу наказом №291 від 12.01.2023 закріпило майно, права та обов"язки, які передані за передавальним актом за філією «Олевське лісове господарство» З 12.01.2023 по 04.07.2023 жодна господарська діяльність не здійснювалася у зв`язку з відсутністю у державного підприємства будь-якого власного та орендованого майна (пояснення та копія передавального акту додавалась до акту перевірки). Придбання пального та його подальше використання здійснювалося філією «Олевське лісове господарство» ДП «Ліси України» про що свідчать первинні документи бухгалтерського обліку.
Представник позивача в судовому засідання також пояснив, що філія використовувала майно яке отримала внаслідок реорганізації ДП «Олевське лісове господарство», проте перереєстрація автотранспортних засобів була неможлива у зв`язку з накладанням арешту на рухоме і нерухоме майно згідно з відкритим виконавчим провадженням.
Станом на останній день перевірки ДП «Олевське лісове господарство» не припинило свою діяльність, а проходило реорганізацію.
Отже, подані під час перевірки документи, підтверджують наявність у позивача транспортних засобів, які заправлялись пальним, однак місткість пального в баках зазначених транспортних засобів не була врахована та не перевірена під час перевірки, протилежного відповідачем не доведено, а як наслідок, відсутній склад правопорушення щодо реалізації пального без наявності ліцензії.
На підтвердження вказаного представник позивача також наголошує, що в результаті співставлення об`єму баків для пального та об`ємів відвантаженого пального, можна дійти висновку про те, що пальне відразу використовувалось в господарській діяльності та не зберігалось, а зливалось безпосередньо в баки автомобілів.
Крім того суд враховує, що відповідно до передавального акту від 11.01.2023, затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 12.01.2023 №129 по рахунку 204 (Тара і тарні матеріали) за підрозділом «Апарат» відсутні ємності для зберігання пального у зв`язку з відсутністю ліцензії, що унеможливлює сам факт зберігання пального за адресою м.Олевськ, вулиця Пушкіна, 18.
Отже враховуючи, що під час перевірки фактичних залишків інспектори не встановили, суд дійшов висновку, що твердження контролюючого органу за результатами опрацювання первинних документів є безпідставними та необґрунтованими.
Щодо доводів контролюючого органу про нарахування штрафу у зв`язку із тим, що у період перевірки ДП «Олевське лісове господарство» зберігали балон з газом, який використовувало виключно для власних потреб у господарській діяльності, що знаходився безпосередньо у власній газовій плиті, суд враховує наступне.
ДП «Олевське лісове господарство» з метою провадження своєї господарської діяльності використовував котлопункт (їдальню) для приготування їжі для працівників, використовуючи газову плиту та газ в балонах, що є складовою газової плити, яка була на балансі ДП «Олевське лісове господарство», що не заперечується відповідачем.
Позивач пояснює, що балони з газом монтувались на газову плиту безпосередньо під час поступлення товару і окремо не зберігались. Отже, ДП «Олевське лісове господарство» є кінцевим споживачем придбаного газу, який використаний виключно для власних потреб у господарській діяльності, які знаходяться безпосередньо з газовою плитою.
Поставка газу в балонах ємністю 0,4 літри підтверджується накладною від 01.06.2022 року №61.
Газова плита віднесена ДП «Олевське лісове господарство» до малоцінних інших необоротних матеріальних активів (МНМА), тому не потребує реєстрації через повідомлення за формою №20 ОПП.
Отже, придбані балони газу, як ємності є складовою частиною газової плити, що використовуються ДП «Олевське лісове господарство» в господарській діяльності виключно для потреб виробничого використання з метою забезпечення роботи газової плити і знаходиться в приміщенні платника податків. Таким чином, балони є паливними баками в обладнанні, яке за відсутності таких балонів функціонувати не буде. Відтак, газовий балон, що є складовою частиною газової плити, є об`єктом, що за своїми характеристиками та специфікою використання відповідає ознакам винятків, котрі ПК України встановлює для понять «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний».
За таких обставин, підстави вважати, що діяльність позивача підпадає під визначення «зберігання пального», що передбачає вимоги ліцензування у розумінні Закону №481/95-ВР відсутні, відповідно, ДП «Олевське лісове господарство» не мало обов`язку отримувати ліцензію для здійснення такої діяльності за адресою: Житомирська область, Олевський район, м. Олевськ, вул. Заводська, 15 за місцем знаходження котлопункту (ідальні) та розміщення газових балонів.
Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 ПК України реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України: у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками; при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.
До власного споживання також відносяться операції із заправлення пальним за договорами підряду при одночасному виконанні таких умов:
а) замовники за договорами підряду не здійснюють реалізацію пального іншим особам, крім реалізації бензолу поза межами митної території України в митному режимі експорту;
б) заправлення здійснюється в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, які:
призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також для виконання робіт з будівництва доріг;
належать іншим особам;
виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на зазначених у цьому пункті землях, що перебувають у власності або користуванні замовника;
в) транспортні засоби, що здійснюють заправлення в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, у паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або в паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, зазначені в підпункті "б" цього підпункту, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з такого транспортного засобу.
Згідно з підпунктами 14.1.224, 14.1.224-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України розпорядник акцизного складу суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.
Розпорядник акцизного складу пересувного - суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб: реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий; ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
При переході від одного суб`єкта господарювання до іншого права власності на пальне або спирт етиловий, що переміщується та/або зберігається у транспортному засобі, відбувається зміна розпорядника акцизного складу пересувного.
Не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового.
Системний аналіз наведених норм ПК України та Закону №481/95-ВР у їх взаємозв`язку дають підстави для висновку про те, що зберігання пального нерозривно пов`язане із наявністю у суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Наявність у суб`єкта господарювання обов`язку з отримання ліцензії на право здійснення діяльності зі зберігання пального, яка опосередковується придбанням та використанням суб`єктом господарювання пального для задоволення своїх власних виробничих потреб при провадженні його господарської діяльності (не пов`язаної з метою отримання доходу від зберігання пального як виду економічної діяльності) залежить саме від наявності у суб`єкта господарювання місця зберігання пального, яке за своїми ознаками (характеристиками) відповідає визначенню «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», незалежно від того чи зареєстрований такий суб`єкт платником акцизного податку, розпорядником акцизного складу та/або наявністю підстав для реєстрації такого місця як акцизного складу. Відповідно, у випадку, якщо наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці.
Відтак, для оцінки наявності в діях суб`єкта господарювання складу правопорушення у виді здійснення діяльності зі зберігання пального без отримання відповідної ліцензії, з`ясуванню підлягають місце та спосіб його зберігання, мета придбання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), обсяги споживання, закупівлі та обставини використання пального. Ці обставини складають об`єктивну та суб`єктивну сторони правопорушення.
Як встановлено судом, під час проведення перевірки посадові особи відповідача за період який перевірявся не врахували об`єми паливних баків використовуваних позивачем транспортних засобів, і не перевірили ні наявності пального в паливних баках, ні його витрат (списання), крім того, перевіркою не виявлено у позивача споруд та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування, із залишками пального в них.
Висновки відповідача про порушення позивачем вимог Закону №481/95-ВР ґрунтуються на аналізі акцизних накладних, згідно з якими позивачем було придбано пальне.
Також, як зазначено вище, не є акцизним складом пересувним:
транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;
паливний бак транспортного засобу (підпункт 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Згідно з матеріалами справи зазначене в ході перевірки пальне позивач придбав з метою використання у своїй діяльності, а за зазначеними вище критеріями, визначеними підпунктами 14.1.6 та 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України, місце зберігання такого пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як винятки з понять «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний», відсутні підстави вважати, що діяльність позивача за період який перевірявся відповідачем підпадає під визначення «зберігання пального», яка підпадає під вимоги ліцензування у розумінні Закону №481/95-ВР, відповідно, позивач не мав обов`язку отримувати ліцензію для здійснення такої діяльності.
Вказане відповідає правовим висновкам Верховного Суду, висловленим у постанові від 31 травня 2022 року в справі №540/4291/20.
Враховуючи, що під час проведення фактичної перевірки Головним управлінням ДПС у Житомирській області не встановлено факт фізичного зберігання та реалізації позивачем пального, яка підлягає ліцензуванню у розумінні Закону України №481/95-ВР, з посиланням на відповідні докази, а лише констатовано факт придбання пального, то як наслідок, висновки контролюючого органу про наявність у діях позивача складу правопорушення, передбаченого частиною першою статті 15 Закону №481/95-ВР, за зберігання пального без наявності ліцензії та роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії, є помилковими.
Зазначене тягне за собою неправомірність застосування штрафу відповідно до статті 17 Закону №481/95-ВР, а відтак і протиправність оскаржуваних рішень про застосування фінансових санкцій від 22.11.2023 №22088/06-30-09-02/00991901 та №22089/06-30-09-02/00991901, прийнятих Головним управлінням Державної податкової служби у Житомирській області.
Підсумовуючи наведене, Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області у ході судового розгляду справи не довело правомірність податкових-повідомлень рішень, що оскаржуються позивачем.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову.
У силу приписів ст. 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно частині до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд,-
вирішив:
Позов Філії "Олевське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (вул. Пушкіна, 18, м. Олевськ, Житомирська обл., Коростенський р-н,11002, код ЄДРПОУ 44943123) до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н,10003, код ЄДРПОУ 44096781) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 22.11.2023 №22088/06-30-09-02/00991901.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 22.11.2023 №22089/06-30-09-02/00991901.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області на користь Філії "Олевське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" судові витрати зі сплати судового збору у сумі розміром 27224 (двадцять сім тисяч двісті двадцять чотири) грн 00 (нуль) коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.В. Горовенко
Повний текст складено: 20 жовтня 2025 р.
20.10.25
| Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 20.10.2025 |
| Оприлюднено | 24.10.2025 |
| Номер документу | 131176397 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні