Івано-франківський міський суд івано-франківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 344/17789/25
Провадження № 1-кс/344/6979/25
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2025 року м. Івано-Франківськ
Слідчий суддя Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , за участю: секретаря ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , розглянувши в судовому засіданні в місті Івано-Франківську скаргу голови Громадської організації «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 на бездіяльність слідчого, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, -
В С Т А Н О В И В:
Голова Громадської організації «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 звернувся зі скаргою на бездіяльність слідчого, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, покликаючись на те, що 25.09.2025 р. за вих. № 25/09/2025-3-23 головою ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА» - ОСОБА_4 , з використанням технологій електронної пошти, з накладенням ЕЦП (КЕП), з офіційної електронної пошти ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА», а саме gononstopukraina@gmail.com, на офіційну електронну пошту СУ ГУНП в Івано-Франківській області, а саме ivfr@police.gov.ua, було подано заяву про вчинення кримінального правопорушення. На даний час, в порушення вимог ст. 214 КПК України, відомості за вказаною заявою про вчинення кримінального правопорушення не внесені, не повідомлено про початок досудового розслідування, витяг з ЄРДР не надано.
Відтак скаржник просить зобов`язати уповноважених осіб органу досудового розслідування СУ ГУНП в Івано-Франківській області внести відомості до ЄРДР та почати досудове розслідування за заявою голови ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 від 25.09.2025 р. за вих. № 25/09/2025-3-23 про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 1 ст. 336, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України
Скаржник у судове засідання не прибув, у скарзі просить провести розгляд без його участі.
Слідчий СУ ГУНП в Івано-Франківській області ОСОБА_3 у судовому засіданні заперечив доводи скарги, вказавши, що заяву ОСОБА_4 у встановленому законом порядку розглянуто. Провівши попередню оцінку доводів заяви, було встановлено відсутність підстав для внесення відомостей до ЄРДР, оскільки у заяві не наведено підстав для внесення відомостей до ЄРДР, доводи заяви базуються на припущеннях. Просить відмовити у задоволенні скарги.
Заслухавши слідчого, дослідивши матеріали скарги, встановлено наступне.
Згідно ст. 303 КПК України, на досудовому провадженні може бути, зокрема, оскаржено бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Положеннями частини 1 статті 24 КПК України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності суду, слідчого судді, прокурора, слідчого в порядку, передбаченому КПК України.
Як слідує з матеріалів скарги, 25.09.2025 за вих. № 25/09/2025-3-23 головою ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 , з використанням технологій електронної пошти, з накладенням ЕЦП (КЕП), з офіційної електронної пошти ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА», а саме gononstopukraina@gmail.com, на офіційну електронну пошту СУ ГУНП в Івано-Франківській області, а саме ivfr@police.gov.ua, було подано заяву про вчинення кримінального правопорушення.
Зокрема, у заяві вказувалось, що начальник Головного управління ДПС у м. Києві ОСОБА_5 , начальник Головного управління ДПС у Київській області ОСОБА_6 , в. о. начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області ОСОБА_7 , начальник Головного управління ДПС у Полтавській області ОСОБА_8 , начальник Головного управління ДПС у Харківській області ОСОБА_9 , начальник Головного управління ДПС у Донецькій області ОСОБА_10 , начальник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області ОСОБА_11 , начальник Головного управління ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_12 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області ОСОБА_13 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області ОСОБА_14 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області ОСОБА_15 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області ОСОБА_16 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області ОСОБА_17 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві ОСОБА_18 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області ОСОБА_19 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області ОСОБА_20 , начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Закарпатській області ОСОБА_21 , залучивши ряд підконтрольних фізичних та юридичних осіб, зокрема, ТОВ «СІНЕМА ЛТД» (код ЄДРПОУ - 43740091), ТОВ «ТД РЕВЕРС» (код ЄДРПОУ - 45569585), ТОВ «ГОМЕРА» (код ЄДРПОУ - 44911547), ТОВ «КЛІНКЕРН ТОРГ» (код ЄДРПОУ - 44712051), Представництво «МАТРАПАК ГМБХ» (код ЄДРПОУ - 26620326), ТОВ «БУРДЖОЙЛ» (код ЄДРПОУ - 44276690), ТОВ «ЕКСПРЕС ЦЕНТР» (код ЄДРПОУ - 39295271), ПРАТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЦЕМЕНТ» (код ЄДРПОУ - 00292988), ТОВ «АДК ЛЛІР» (код ЄДРПОУ - 36940442), ТОВ «ЛОЦМЕН» (код ЄДРПОУ - 23419138), ТОВ «АБ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ - 25101110), ФОП ОСОБА_22 (ІПН - НОМЕР_1 ), ТОВ «АЛЬФА-ПРОДУКТ» (код ЄДРПОУ - 38381998), ТОВ «УКР-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ - 30512339), ТОВ «АСКОР УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ - 24627614), ТОВ «ЮМАКС ДИСТРИБЬЮШН» (код ЄДРПОУ - 43512982), ТОВ «КВОЛІТІ-ТРЕЙД СІТІ» (код ЄДРПОУ - 44227895), ФОП ОСОБА_23 (ІПН - НОМЕР_2 ), створили організовану злочинну групу, яка діє з метою систематичного незаконного обігу спирту, алкогольних і зброджених напоїв, нафтопродуктів, природного газу, газового конденсату та супутніх товарів; отримання незаконного надприбутку шляхом ухилення від сплати податків; легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом; штучного формування податкового кредиту для підприємств реального сектора економіки з подальшим розподілом готівкових відкатів між учасниками схеми; маскування відсутності реальних поставок через оформлення підробних актів приймання-передачі та податкових накладних. При цьому встановлено, що функціонування вказаної злочинної групи покривається з боку окремих посадових осіб та підрозділів Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України та Державної податкової служби України, які шляхом бездіяльності, блокування законних перевірок, передачі відомостей учасникам схеми про заплановані слідчі дії та контрольні заходи, фактично забезпечують недоторканність діяльності зазначених суб`єктів господарювання і перешкоджають належному реагуванню правоохоронних та контролюючих органів. Зокрема, зазначені підприємства здійснюють діяльність, спрямовану на штучне формування податкового кредиту для підприємств реального сектору економіки. Для цього використовується фіктивний документообіг: оформлюються первинні документи на поставку спирту, пального, газу, конденсату, цементу та інших товарів без фактичного руху продукції. Надалі ці документи перепродаються іншим суб`єктам господарювання, які, використовуючи їх у податковій звітності, незаконно зменшують власні податкові зобов`язання з ПДВ та акцизного податку. В результаті держава недоотримує значні суми податкових надходжень, а учасники злочинної схеми отримують неправомірний прибуток у вигляді готівкових коштів. Така діяльність має системний характер і фактично є інструментом масового ухилення від сплати податків та легалізації доходів, здобутих злочинним шляхом. Крім того, вищевказані особи, перебуваючи у злочинні змові з іншими учасниками організованої злочинної групи, зловживаючи службовим становищем, маючи вплив на представників ТЦК та СП сприяють організації схем по ухиленню від мобілізації особам, які працюють на підконтрольних їм підприємствах.
В діях зазначених суб`єктів скаржник вбачає ознаки кримінальних правопорушень, ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 1 ст. 336, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 214 КПК України слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з ЄРДР. Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до ЄРДР.
Положення вказаної норми КПК України дійсно носять імперативний характер. Проте така спрощена процедура не означає, що взагалі відсутні критерії для внесення чи невнесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Її спрощеність виражається у тому, що для перевірки наявності зазначених вище критеріїв не потрібно проводити попередню перевірку викладених у заяві відомостей, а необхідно лише перевірити зміст самої заяви.
Положення статті 214 КПК України перебувають у взаємозв`язку з ч. 1 ст. 2 статті 11 КК України, згідно з якими підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого цим Кодексом, а тому критерієм внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань є саме фактичні дані, що вказують на ознаки конкретного складу злочину.
Отже, для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань заявник у повідомленні про кримінальне правопорушення має зазначити конкретні, відомі йому обставини об`єктивної сторони такого правопорушення (яке саме кримінальне правопорушення відбулось, де, коли, в чому полягало, які особи, причетні до його скоєння тощо). Такі обставини можуть бути неповними (в силу недостатньої обізнаності заявника, неочевидності вчинення кримінального правопорушення, з огляду на початкову стадію сприйняття та дослідження цих подій чи з інших причин), але, у той же час, достатніми для попередньої кваліфікації реєстраторами ЄРДР такого діяння саме як кримінального правопорушення (кваліфікації за статтею, частиною статті КК України).
Вказане узгоджується з позицією, викладеною в Узагальненні Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ № 9-49/0/4-17 від 12 січня 2017 року, за якою КПК України дійсно передбачає внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань інформації на підставі заяв та повідомлень про кримінальне правопорушення, а не будь-яких заяв, які надходять до органів досудового розслідування при здійсненні ними своїх повноважень.
Якщо обставини, викладені у повідомленні про кримінальне правопорушення не містять достатньої інформації, що існує ймовірність вчинення будь-якого кримінального правопорушення і ці обставини для отримання зазначеного вище висновку не потребують перевірки засобами кримінального процесу або в силу їх абстрактного характеру неможливо встановити ні попередню кваліфікацію кримінального правопорушення, ні предмет, межі та напрямок досудового розслідування, яке ініціюється заявником, то такі повідомлення не мають вноситися до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Такий висновок відповідає Рішенню Конституційного Суду України у справі за конституційною скаргою ОСОБА_24 від 17 червня 2020 року, згідно пункту 5 мотивувальної частини якого зазначено, що встановлений законодавцем обсяг судового захисту стосовно оцінки бездіяльності уповноважених державних органів має забезпечити ефективність судового контролю, який має бути забезпечено під час розгляду відповідних питань хоча б у двох судових інстанціях: законодавець має запровадити такий обсяг судового контролю за бездіяльністю слідчого чи прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Реєстру після отримання заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення, що дозволяв би здійснити ефективний судовий контроль щодо відповідних питань та за наявності підстав надати особі можливість ініціювати початок кримінального провадження, а отже, надати їй реальний доступ до судового захисту.
У постанові від 16 травня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду (справа № 761/20985/18, провадження № 51-8007км18) наголосив, якщо не було події кримінального правопорушення або в діях особи немає складу кримінального правопорушення, то за таких обставин кримінальне провадження не може бути розпочато. А якщо через помилку чи з інших причин таке провадження було розпочато, то воно негайно має бути припинено і з позиції вимог правопорядку, і з огляду дотримання інтересів всіх учасників правовідносин.
Отже, закон передбачає необхідність попередньої оцінки (аналізу) слідчим, прокурором, слідчим суддею (у разі оскарження заявником бездіяльності уповноваженої особи щодо невнесення відомостей до ЄРДР) змісту заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення на предмет викладення в ньому інформації саме про кримінальне правопорушення.
Системний аналіз вищезазначених положень закону дає підстави для висновку, що реєстрації в ЄРДР підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять достатні відомості про кримінальне правопорушення.
Особа, яка подає заяву чи повідомляє про кримінальне правопорушення, під розпис попереджається про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиве повідомлення. Заява чи повідомлення про кримінальне правопорушення вважаються поданими з моменту попередження особи про кримінальну відповідальність.
На момент розгляду заява скаржника не містила конкретних відомостей, які б свідчили про вчинення кримінально-караного діяння, артикулює припущеннями.
Згідно з правовою позицією, викладеною у рішенні Європейського суду з прав людини (Рішення Суду «Артіко проти Італії» від 13 травня 1980 року), не гарантується захист теоретичних і ілюзорних прав, а гарантується захист прав конкретних та ефективних.
Відповідно до вимог п. 4 ч. 2 ст. 307 КПК України ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування може бути про відмову у задоволенні скарги.
Враховуючи викладене слідчий суддя приходить до висновку, що у задоволенні скарги голови Громадської організації «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 на бездіяльність слідчого, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 25, 214, 303-307, 376 КПК України, слідчий суддя,-
У Х В А Л И В :
У задоволенні скарги голови Громадської організації «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_4 на бездіяльність слідчого, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Повний текст ухвали складено 23.10.2025 року.
| Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
| Дата ухвалення рішення | 23.10.2025 |
| Оприлюднено | 28.10.2025 |
| Номер документу | 131245129 |
| Судочинство | Кримінальне |
| Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань |
Кримінальне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Антоняк Т. М.
Кримінальне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Антоняк Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні