Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2025 року м. ПолтаваСправа №440/12411/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Шевякова І.С., розглянув у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги:
визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 не в повному обсязі індексації грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 з урахуванням січня 2008 року як базового місяця відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078;
зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ донарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 включно з врахуванням проведених виплат із застосуванням базового місяця січня 2008 року відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (надалі - відповідач) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.10.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував на протиправні дії відповідача щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022. Вважав, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці і її проведення, у зв`язку зі зростанням споживчих цін, є обов`язковою для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. А тому, на переконання позивача, невиплата індексації грошового забезпечення є обмеженням його конституційних прав та є протиправною.
Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити. Зазначив, що відповідачем було проведено нарахування та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 з урахуванням березня 2018 року, як базового місяця, відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078.
Про це було повідомлено позивача листом КЕВ міста Луганськ від 16.10.2024 за вих. №524/1388, який було додано позивачем до позовної заяви від 17.10.2024.
18.11.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача стверджував, що починаючи з березня 2018 року, сума індексації-різниці з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 мала виплачуватися позивачу у розмірі 3248,65 грн до моменту наступного підвищення посадового окладу чи до дня звільнення з військової служби.
05.05.2025 до суду надійшли додаткові пояснення представника позивача, в яких останній наполягав на тому, що в силу вимог абзацу 4 пункту 5 Порядку № 1078 сума належної Позивачу індексації в березні 2018 року розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, а саме: 4463,15 1214,50 грн = 3248,65 грн.
А тому починаючи з березня 2018 року сума індексації-різниці з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 мала виплачуватися позивачу у розмірі 3248,65 грн до моменту наступного підвищення посадового окладу чи до дня звільнення з військової служби.
Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, суд дійшов наступних висновків.
Обставини справи, встановлені судом
Судом встановлено, що у період з 02.11.2020 по 14.01.2022 позивач проходив військову службу в складі Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ, що підтверджується довідкою від 15.10.2024, копія якої залучена представником позивача до матеріалів електронної справи.
11.09.2024 позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування та виплату позивачу індексації, за період з 02.11.2020 по 14.01.2022.
Листом від 16.10.2024 №524/1388 позивачу повідомлено, що ОСОБА_1 у період з 02.11.2020 по 14.01.2022 щомісячно нараховувались суми індексації грошового забезпечення із застосуванням базового місяця березня 2018 року. Загальна сума виплаченої індексацій становить 6210,75 грн. Нарахування грошового забезпечення, в тому числі й індексації здійснювалося відповідно до чинного законодавства, отже підстав для перерахунку не має.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення трудових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Абзацом 2 частини четвертої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" встановлено, що порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Відповідно до частини другої та третьої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Згідно частини першої статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії, стипендії, оплата праці (грошове забезпечення), оплата праці (грошове забезпечення).
Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Індексація грошових доходів населення здійснюється за місцем їх отримання за рахунок відповідних коштів (стаття 9 Закону).
Статтею 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" визначено, що індексацію доходів населення, яка встановлюється для підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зіст.19 цього Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону №1282-XII).
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.
Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року місяця опублікування Закону України від 06.02.2003 №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів (далі Постанова №1013) внесено зміни до окремих положень Порядку №1078.
За приписами пункту 5 Постанови №1013 вона набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 01.12.2015.
За правилами пункту 2 Порядку №1078 (у редакції Постанови №1013) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
Водночас абзацом 4 пункту 4 Порядку №1078 установлено, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків (абзац 5 пункту 4 Порядку №1078).
Абзацом 1 пункту 5 Порядку №1078 визначено, що в разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
Відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку №1078 якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку (абзац 6 пункту 5 Порядку №1078).
Висновки щодо правозастосування
Отже, підсумовуючи викладене, з 01.12.2015 нормами Порядку №1078 (у редакції Постанови №1013) було запроваджено два види індексації грошового доходу, умовно кажучи, поточної та індексації-різниці та удосконалено механізм проведення індексації доходів громадян, у тому числі з урахуванням періодів підвищення заробітної плати працівників.
У разі виникнення спору щодо індексації грошових доходів, коло обставин, які є істотними для справи; факти, що підлягають встановленню; характер спірних правовідносин; матеріальний закон, який їх регулює, залежать від виду індексації, з приводу якої існує спір.
Верховний Суд неодноразово, зокрема й в постановах від 23.03.2023 у справі №400/3826/21, від 29.03.2023 у справі №380/5493/21, від 06.04.2023 у справі №420/11424/21, від 20.04.2023 у справі №320/8554/21, зазначав, що для правильного застосування абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078 суд повинен встановити:
1) розмір підвищення доходу позивача в березні 2018 року (А);
2) суму можливої індексації грошового забезпечення позивача в березні 2018 року (Б);
3) чи перевищує розмір підвищення доходу (А) суму можливої індексації (Б).
Розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) визначається як різниця між сумою грошового забезпечення в березні 2018 року та сумою грошового забезпечення в лютому 2018 року.
Сума можливої індексації грошового забезпечення в березні 2018 року (Б) визначається як результат множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, актуального для березня 2018 року, на величину приросту індексу споживчих цін у березні 2018 року, поділений на 100 відсотків (абзац 5 пункту 4 Порядку №1078).
Якщо розмір підвищення доходу в березні 2018 року (А) дорівнює або є меншим за суму можливої індексації, що склалася у березні 2018 року (Б), то це є підставою для нарахування й виплати позивачу індексації-різниці до чергового підвищення тарифних ставок (окладів) або до дати звільнення зі служби.
Як уже було зазначено, у такому випадку відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку №1078 сума індексації-різниці в березні 2018 року розраховується як різниця між сумою можливої індексації (Б) і розміром підвищення доходу (А).
Приписи абзаців 3, 4 пункту 5 Порядку №1078 визначають суму індексації грошового забезпечення, яка мала б скластися в місяці підвищення (березень 2018 року), якби в тому місяці не відбулося підвищення окладів військовослужбовців.
З огляду на це суму індексації грошового забезпечення, яка мала скластися у березні 2018 року, слід визначати на основі застосування січня 2008 року як місяця підвищення доходу.
Для правильного розрахунку суми можливої індексації грошового забезпечення в березні 2018 року потрібно визначити розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого станом на березень 2018 року, а також величину приросту індексу споживчих цін у березні 2018 року, застосовуючи січень 2008 року як місяць підвищення доходу.
Відповідно до Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік від 07.12.2017 №2246-VIII в березні 2018 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становив 1762,00 грн.
Для визначення величини приросту індексу споживчих цін в березні 2018 року необхідно розрахувати індекс споживчих цін в березні 2018 року наростаючим підсумком (шляхом перемноження індексів інфляції (поділених на 100), починаючи з місяця, наступного за базовим, до перевищення порогу індексації), від якого віднімається 100%.
У постанові від 23.05.2024 у справі №160/15411/23 Верховний Суд розрахував, що величина приросту індексу споживчих цін в березні 2018 року, застосовуючи січень 2008 року як місяць підвищення доходу, становить 253,3%.
Судом, у справі що розглядається, визначено суму можливої індексації грошового забезпечення (4463,15 грн) та встановлено, що в березні 2018 року грошовий дохід позивача в порівнянні з лютим 2018 року зріс на 1214,50 грн, а тому позивач має право на отримання щомісячної суми індексації-різниці грошового забезпечення.
Судом встановлено, що грошове забезпечення позивача:
- у лютому 2018 року склало 12728,00 грн. (посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років, надбавка за роботу з таємними документами, надбавка за особливі умови служби, винагорода, премія),
- у березні 2018 року 13942,50 грн. (посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років, надбавка за роботу з таємними документами, надбавка за особливі умови служби, премія)
Таким чином, дохід позивача у березні 2018 року підвищився на 1214,50 грн (13 942,50 грн - 12728,00 грн.).
Враховуючи, що сума можливої індексації, яка складає 4463,15 грн, є більшою за розмір підвищення грошового доходу позивача у березні 2018 року (1214,50 грн), суд дійшов висновку, що позивач має право на отримання індексації грошового щомісячно за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 із урахуванням абзацу 4 пункту 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 у розмірі 3248,65 грн , з урахуванням раніше виплачених сум.
З огляду на викладене, відповідач протиправно оминув вимоги абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078.
Таким чином, суд дійшов висновку, що дії відповідача щодо невиплати позивачу індексації-різниці (фіксованої індексації грошового забезпечення) за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації у розмірі 3248,65 грн щомісяця є протиправними.
Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання донарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 включно з врахуванням проведених виплат зі застосуванням базового місяця січня 2008 року, суд зазначає що січень 2008 року, як того вимагає позивач, визначено базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення військовослужбовцям у період до 28.02.2018. У даному ж випадку спірні відносини виникли з 02.11.2020. Отож в цій частині позовних вимог слід відмовити.
За таких обставин, належним способом захисту права позивача слугуватиме визнання протиправними дій відповідача щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 не в повному обсязі індексації грошового забезпечення за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 із застосуванням щомісячної фіксованої індексації в розмірі 3248,65 грн відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 та зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу фіксовану суму індексації грошового забезпечення з урахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, як різницю між сумою можливої індексації і розміром підвищення доходу в розмірі 3248,65 грн (щомісячно) за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 включно, з урахуванням раніше виплачених сум.
Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Позивач звільнений від сплати судового збору.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (вул. Поштова, 20,м. Слов`янськ, Донецька обл. 84122, код ЄДРПОУ 07652214) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 не в повному обсязі за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 індексації грошового забезпечення зі застосуванням щомісячної фіксованої індексації в розмірі 3248,65 відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.
Зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 02.11.2020 по 14.01.2022 з урахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, у фіксованій величині 3248,65 грн на місяць, за вирахуванням фактично виплачених сум грошового забезпечення.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С.Шевяков
| Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 24.10.2025 |
| Оприлюднено | 28.10.2025 |
| Номер документу | 131270624 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні