Господарський суд рівненської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"03" листопада 2025 р. Справа № 918/1007/21
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Політики Н.А.,
за участі секретаря судового засідання Костюкович Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за заявою Дочірнього підприємства "Київський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Народного ополчення, 11 А, м. Київ 151, 03151, код ЄДРПОУ 03445665)
про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Пластова, 7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31994540),
у судовому засіданні приймали участь:
від боржника - Гаєнков І.О.;
керуючий санацією - Брикса А.О.;
від засновника боржника, Акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", - Гетьман Т.В. (в режимі відеоконференції);
від державного органу з питань банкрутства Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції - Міщур О.Г.;
від кредитора (Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області) - Гоч Н.М.
ВСТАНОВИВ:
У провадженні судді Господарського суду Рівненської області Політики Н.А. перебуває справа № 918/1007/21 про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".
Ухвалою суду від 25 вересня 2023 року припинено процедуру розпорядження майном Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" та припинено повноваження розпорядника майна Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича. Крім того вказаною ухвалою введено процедуру санації боржника - Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", затверджено план санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" у редакції, схваленій зборами кредиторів 18.09.2023 року та призначено керуючим санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича.
Ухвалою суду від 28 жовтня 2024 року клопотання керуючого санацією боржника Чепелюка Олександра Олександровича від 14.10.2024 року про дострокове припинення повноважень задоволено, відсторонено арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича від виконання повноважень керуючого санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, м. Рівне, вул. Пластова, 7, код ЄДРПОУ 31994540), призначено керуючим санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, м. Рівне, вул. Пластова, 7, код ЄДРПОУ 31994540) арбітражного керуючого Бриксу Андрія Олеговича (Свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1499 від 15.07.2013 року, адреса: 46002, м. Тернопіль, пр. Ст. Бандери, 38, офіс 5), постановлено арбітражному керуючому Чепелюку Олександру Олександровичу у 5-денний строк з дня отримання даної ухвали передати керуючому санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" Бриксі Андрію Олеговичу за актом приймання-передачі всю документацію, пов`язану з процедурою санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", зобов`язано керуючого санацією Бриксу Андрія Олеговича продовжити здійснювати процедуру санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" відповідно до ухвали Господарського суду Рівненської області від 25.09.2023 року.
23 вересня 2025 року від керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації, в якому просить затвердити зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 31994540) у редакції, схваленій зборами кредиторів 23.09.2025 року.
24 вересня 2025 року від керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича через систему "Електронний суд" надійшло клопотання про долучення доказів, в якому просить долучити до матеріалів справи № 918/1007/21 звіт арбітражного керуючого щодо проведеної роботи по реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" за період з 01.03.2025 по 30.05.2025 року № 25-06/199 від 13.06.2025, звіт керуючого санацією про проведену роботу з реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" № 25-09/297 від 09.09.2025 за період з 01.06.2025 по 30.08.2025 та Протокол зборів комітету кредиторів боржника № 2 від 23.09.2025.
Також 24 вересня 2025 року від керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича через систему "Електронний суд" надійшла заява від 23.09.2025 року про затвердження змін до плану санації, в якому просить затвердити зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 31994540) у редакції, схваленій зборами кредиторів 23.09.2025 року.
Ухвалою суду від 24 вересня 2025 року клопотання керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації прийнято до розгляду та розгляд клопотання керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації призначено у судовому засіданні на 6 жовтня 2025 року.
6 жовтня 2025 року від керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання з додатком, до якого долучено зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 31994540) у редакції, схваленій зборами кредиторів 23.09.2025 року.
Ухвалою суду від 6 жовтня 2025 року судове засідання відкладено на 20 жовтня 2025 року.
20 жовтня 2025 року від представника Головного управління ДПС у Рівненській області через систему "Електронний суд" надійшло клопотання про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру, в якому просить достроково припинити процедуру санації, визнати боржника - Дочірнє підприємство "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" банкрутом та відкрити ліквідаційну процедуру відносно боржника.
Також 20 жовтня 2025 року від представника Головного управління ДПС у Рівненській області через систему "Електронний суд" надійшло клопотання, в якому просив відкласти судове засідання для надання можливості подати іншим учасникам процесу свою позицію щодо відкриття ліквідаційної процедури у справі № 918/1007/21 про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".
Ухвалою суду від 20 жовтня 2025 року судове засідання відкладено на 3 листопада 2025 року.
30 жовтня 2025 року від представника Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшла заява від 30.10.2025 року № 7-31/96-25 про заміну учасника справи, в якій просив замінити учасника у справі № 918/1007/21 про банкрутство боржника - Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" - Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції на Львівське міжрегіональне управління Міністерства юстиції (79000, Львівська обл., м. Львів, пл. М. Шашкевича, буд. 1, код ЄДРПОУ 45813957).
3 листопада 2025 року від представника засновника боржника - Акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" через систему "Електронний суд" надійшли додаткові пояснення у справі.
3 листопада 2025 року від керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича через систему "Електронний суд" надійшли заперечення на заяву Головного управління ДПС у Рівненській області про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру від 17.10.2025 року.
Ухвалою суду від 3 листопада 2025 року заяву представника Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 30.10.2025 року № 7-31/96-25 про заміну учасника у справі № 918/1007/21 задоволено та замінено учасника у справі № 918/1007/21 за заявою Дочірнього підприємства "Київський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" - Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (76018, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Грюнвальдська, 11, код ЄДРПОУ 43316386) на Львівське міжрегіональне управління Міністерства юстиції (79000, Львівська обл., м. Львів, пл. М. Шашкевича, буд. 1, код ЄДРПОУ 45813957).
У судове засідання 3 листопада 2025 року з`явилися представники боржника, засновника боржника - Акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", кредитора - Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області та державного органу з питань банкрутства Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції, а також керуючий санацією.
Інші учасники справи у судове засідання 3 листопада 2025 року не з`явилися, про дату, час і місце даного засідання повідомлялися належним чином, в той час про причини неявки суд не повідомили.
На розгляді суду перебувають:
- клопотання керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації;
- клопотання Головного управління ДПС у Рівненській області про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру.
У судовому засіданні 3 листопада 2025 року представники боржника, засновника боржника - Акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", державного органу з питань банкрутства Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції, а також керуючий санацією просили затвердити зміни до плану санації та відмовити у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Рівненській області про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру.
Представник кредитора - Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області у судовому засіданні 3 листопада 2025 року клопотання про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру підтримав та просив достроково припинити процедуру санації, визнати боржника - Дочірнє підприємство "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" банкрутом та відкрити ліквідаційну процедуру відносно боржника.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи судом встановлено наступне.
Провадження у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Пластова, 7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31994540) відкрито ухвалою Господарського суду Рівненської області від 12.01.2022 року за заявою кредитора.
Ухвалою суду від 25 вересня 2023 року припинено процедуру розпорядження майном Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" та припинено повноваження розпорядника майна Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича. Крім того вказаною ухвалою введено процедуру санації боржника - Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", затверджено план санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" у редакції, схваленій зборами кредиторів 18.09.2023 року та призначено керуючим санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича.
Ухвалою суду від 28 жовтня 2024 року клопотання керуючого санацією боржника Чепелюка Олександра Олександровича від 14.10.2024 року про дострокове припинення повноважень задоволено, відсторонено арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича від виконання повноважень керуючого санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, м. Рівне, вул. Пластова, 7, код ЄДРПОУ 31994540), призначено керуючим санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, м. Рівне, вул. Пластова, 7, код ЄДРПОУ 31994540) арбітражного керуючого Бриксу Андрія Олеговича (Свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1499 від 15.07.2013 року, адреса: 46002, м. Тернопіль, пр. Ст. Бандери, 38, офіс 5), постановлено арбітражному керуючому Чепелюку Олександру Олександровичу у 5-денний строк з дня отримання даної ухвали передати керуючому санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" Бриксі Андрію Олеговичу за актом приймання-передачі всю документацію, пов`язану з процедурою санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", зобов`язано керуючого санацією Бриксу Андрія Олеговича продовжити здійснювати процедуру санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" відповідно до ухвали Господарського суду Рівненської області від 25.09.2023 року.
Після затвердження Плану санації та введення процедури санації, ухвалою Господарського суду Рівненської області від 07.10.2024 конкурсним кредитором ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" у справі № 918/1007/21 визнано Головне управління Державної податкової служби у Рівненській області (33023, м. Рівне, вул. Відінська, 12, код ЄДРПОУ 44070166) без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів на загальну суму 65 737 274 грн 40 коп., з яких: 984 247 грн. 90 коп. - вимоги I черги, 22 634 167 грн 80 коп. - вимоги IІІ черги, 42 118 858 грн 70 коп. вимоги VІ черги.
Враховуючи, що План санації обов`язково повинен передбачати порядок погашення вимог всіх кредиторів, включених до реєстру вимог кредиторів, керуючим санацією боржника відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства розроблено проект змін до Плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", який схвалено листом АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" № 241/09 100 0/ від 01.08.2025 та погоджено Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України, згідно листа № 4573/1/11-02/15-2503/10-25 від 22.09.2025.
23.09.2025 відбулись збори кредиторів ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", на яких прийнято рішення схвалити зміни до плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", а також звернутись до Господарського суду Рівненської області у справі про банкрутство № 918/1007/21 із клопотанням про затвердження таких змін.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області № 918/1007/21 від 24.09.2025 року клопотання керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації прийнято до розгляду.
20.10.2025 Головне управління ДПС у Рівненській області звернулося до Господарського суду Рівненської області в межах справи № 918/1007/21 про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Пластова, 7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31994540) із заявою про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру.
Клопотання про затвердження змін до плану санації та заява про припинення санації є взаємовиключними, оскільки задоволення однієї виключає можливість задоволення іншої і навпаки, тому ці заяви прийнято до розгляду судом у сукупності. Обґрунтовуючи заявлені вимоги, контролюючий орган вказує на відсутність очікуваних результатів від реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 31994540), а саме: фінансовий стан боржника не покращився; підприємство не відновило свою платоспроможність; заборгованість перед кредитором ГУ ДПС у Рівненській області не погашена у передбачені законом строки, що підтверджується інтегрованими картками платника податків; діяльність боржника фактично відсутня.
Водночас, заявник вказує на нарощення боржником поточної заборгованості зі сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, згідно чинного законодавства. Зокрема податковий орган зазначає, що заборгованість боржника зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за період процедури санації у справі № 918/1007/21 становить 12 805 879,37 грн., податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості - 113 616,36 грн. та земельному податку з юридичних осіб - 21 930,38 грн.
Однак, вказані доводи заявника є необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсним обставинам, не базуються на вимогах чинного законодавства, а відтак, не можуть слугувати підставою для задоволення заяви ГУ ДПС у Рівненській області про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру від 17.10.2025, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 14.1.178. статті 14 ПК України, податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу.
Статтею 185 ПК України визначено об`єкти оподаткування податком на додану вартість. Так, пунктом 185.1. встановлено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Тобто, об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а відтак, наявність податкового зобов`язання зі сплати ПДВ є безумовною ознакою здійснення податковим агентом господарської діяльності з постачання товарів та послуг.
Таким чином, твердження заявника про відсутність діяльності боржника з одночасним нарощенням поточної заборгованості зі сплати ПДВ є взаємовиключними обставинами, так як податкове зобов`язання залежить безпосередньо від виникнення об`єкта оподаткування ПДВ і залежить саме від факту здійснення господарських операцій (операцій з постачання послуг (робіт).
Разом з тим, як вбачається із долученого до заяви розрахунку виникнення поточного боргу ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" по основних платежах до бюджету, підписаного начальником відділу моніторингу, інформаційно-аналітичного забезпечення, заборгованість дочірнього підприємства зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за період процедури санації у справі № 918/1007/21 становить 12 805 879,37 грн.
До вказаного розрахунку податковим органом включено податковий борг ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" на загальну суму 7 504 545,00 грн., який виник на підставі господарських операції, що здійснювались боржником у процедурі розпорядження майном та були предметом розгляду у справі № 918/1007/21(918/659/25). Зокрема, заявником включено заборгованість по уточнюючих розрахунках податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок:
№ 9300219622 за 01.03.2022 на суму 287 949,00 грн.;
№ 9300224519 за 01.04.2022 на суму 169 459,00 грн.;
№ 9276818555 за 01.05.2022 на суму 322 210,00 грн.;
№ 9300229744 за 01.05.2022 на суму 322 210,00 грн.;
№ 9300223497 за 01.06.2022 на суму 247 009,00 грн.;
№ 9276817671 за 01.07.2022 на суму 238 969,00 грн.;
№ 9300230530 за 01.07.2022 на суму 238 969,00 грн.;
№ 9300222050 за 01.08.2022 на суму 90 200,00 грн.;
№ 9300221306 за 01.09.2022 на суму 81 332,00 грн.;
№ 9300220310 за 01.10.2022 на суму 107 655,00 грн.;
№ 9300226507 за 01.11.2022 на суму 236002,00 грн.;
№ 9276825003 за 01.12.2022 на суму 913 932,00 грн.;
№ 9300231192 за 01.12.2022 на суму 913 932,00 грн.;
№ 9276824433 за 01.01.2023 на суму 446 087,00 грн.;
№ 9300231593 за 01.01.2023 на суму 446 087,00 грн.;
№ 9276821520 за 01.02.2023 на суму 392 270,00 грн.;
№ 9300232450 за 01.02.2023 на суму 392 270,00 грн.;
№ 9276820429 за 01.03.2023 на суму 317 786,00 грн.;
№ 9300234237 за 01.03.2023 на суму 317 786,00 грн.;
№ 9300225612 за 01.04.2023 на суму 181 089,00 грн.;
№ 9276819300 за 01.05.2023 на суму 365 789,00 грн.;
№ 9300234853 за 01.05.2023 на суму 365 789,00 грн.;
№ 9300228697 за 01.06.2023 на суму 109 764,00 грн.
Також із вказаного розрахунку вбачається, що Головним управлінням ДПС у Рівненській області замість коригування суми податкового зобов`язання ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" здійснено необґрунтоване збільшення податкового боргу боржника шляхом сумування податкових зобов`язань зі плати ПДВ визначених в податковій декларації та уточнюючих розрахунках податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок.
Так, пунктом 1 розділу IV Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, передбачений обов`язок платника податку надіслати уточнюючий розрахунок до декларації, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу II Кодексу) платник податку самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним такій декларації.
Отже, уточнюючий розрахунок з ПДВ подається до податкової декларації з метою уточнення (виправлення) показників такої декларації. Тому, виправлення помилок, допущених під час заповнення уточнюючого розрахунку, здійснюється виключно шляхом подання нового уточнюючого розрахунку до декларації (з урахуванням показників попереднього уточнюючого розрахунку).
В уточнюючому розрахунку з ПДВ відображаються заповнені рядки декларації, що уточнюється. При цьому, всі показники декларації, що уточнюється переносяться до уточнюючого розрахунку з урахуванням виправлених помилок.
Тобто, у разі виявлення платником податків помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації. В такому разі сума податкового зобов`язання визначається саме на підставі такого уточнюючого рахунку. Однак, при проведенні розрахунку заборгованості ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", Головним управлінням ДПС у Рівненській області вказані положення законодавства враховано не було.
Більше того, рішенням Господарського суду Рівненської області № 918/1007/21(918/659/25) від 29.09.2025 відмовлено у задоволенні позову Головного управління ДПС у Рівненській області до ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" про стягнення 24 887 658 грн 70 коп. заборгованості зі сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, що виникла після порушення провадження у справі про банкрутство № 918/1007/21 за період процедури розпорядження майном з 12.01.2022 по 25.09.2023, а тому доводи контролюючого органу про наявність заборгованості зі сплати ПДВ за вказаний період є необґрунтованими.
Поряд із цим, як вбачається із долученого до заяви від 04.10.2025 розрахунку заборгованості боржника зі сплати ПДВ, борг ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" із вказаного податку за період процедури санації у справі № 918/1007/21 становить 5 301 334,37 грн. та обрахований контролюючим органом на підставі Податкових декларацій з податку на додану вартість:
№ 9243768471 від 20.09.2023 терм.спл. 02.10.2023 на суму 25 270,00 грн.;
№ 9276883986 від 19.10.2023 терм.спл. 30.10.2023 на суму 1 351 697,00 грн.;
№ 9313752888 від 20.11.2023 терм.спл. 30.11.2023 на суму 144 358,00 грн.;
№ 9346495131 від 20.12.2023 терм.спл. 02.01.2024 на суму 69 494,00 грн.;
№ 9375983974 від 19.01.2024 терм.спл. 30.01.2024 на суму 743 937,00 грн.;
№ 9034308496 від 20.02.2024 терм.спл. 01.03.2024 на суму 44 789,00 грн.;
№ 9063650930 від 19.03.2024 терм.спл. 01.04.2024 на суму 514 415,00 грн.;
№ 9099259172 від 19.04.2024 терм.спл. 30.04.2024 на суму 115 185,00 грн.;
№ 9135715236 від 20.05.2024 терм.спл. 30.05.2024 на суму 38 442,00 грн.;
№ 9166777698 від 18.06.2024 терм.спл. 01.07.2024 на суму 329 029,00 грн.;
№ 9308616379 від 17.10.2024 терм.спл. 30.10.2024 на суму 93 716,37 грн.;
№ 9351735294 від 20.11.2024 терм.спл. 02.12.2024 на суму 167 790,00 грн.;
№ 9385317702 від 18.12.2024 терм.спл. 30.12.2024 на суму 129 734,00 грн.;
№ 9419171586 від 20.01.2025 терм.спл. 30.01.2025 на суму 413 250,00 грн;
№ 9038456969 від 20.02.2025 терм.спл. 03.03.2025 на суму 163 289,00 грн.;
№ 9106605132 від 18.04.2025 терм.спл. 30.04.2025 на суму 296 077,00 грн.;
№ 9139634478 від 16.05.2025 терм.спл. 30.05.2025 на суму 192 743,00 грн.;
№ 9177832898 від 19.06.2025 терм.спл. 30.06.2025 на суму 257 608,00 грн.;
№ 9209585830 від 16.07.2025 терм.спл. 30.07.2025 на суму 94 437,00 грн.;
№ 9249294592 від 18.08.2025 терм.спл. 01.09.2025 на суму 76 500,00 грн.;
№ 9284804947 від 17.09.2025 терм.спл. 30.09.2025 на суму 756,00 грн.;
та уточнюючих розрахунках податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок:
№ 9212735840 за 01.09.2024 на суму 600,00 грн.;
№ 9170407842 за 01.07.2024 на суму 38 218,00 грн.
Впродовж процедури санації боржника з 25.09.2023 по 31.10.2025 ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" здійснено погашення поточних податкових зобов`язань зі сплати ПДВ на загальну суму 4 540 000,00 грн., що підтверджується Платіжними інструкціями кредитового переказу коштів: № 739 від 06.11.2024 на суму 100 000,00 грн., № 667 від 25.10.2024 на суму 200 000,00 грн., № 286 від 01.08.2024 на суму 1 000 000,00 грн., № 882 від 28.07.2025 на суму 15 000,00 грн., № 758 від 30.06.2025 на суму 25 000,00 грн., № 625 від 05.06.2025 на суму 245 000,00 грн., № 518 від 22.05.2025 на суму 1 000 000,00 грн., № 494 від 19.05.2025 на суму 1 390 000,00 грн., № 493 від 19.05.2025 на суму 10 000,00 грн., № 230 від 27.03.2025 на суму 65 000,00 грн., № 136 від 28.02.2025 на суму 40 000,00 грн., № 5 від 06.01.2025 на суму 300 000,00 грн., № 1341 від 31.10.2025 на суму 150 000,00 грн.
Підсумовуючи викладене, доводи Головного управління ДПС у Рівненській області про нарощення боржником поточної заборгованості зі сплати ПДВ за період санації у справі № 918/1007/21 на загальну суму 12 805 879,37 грн. документально не підтверджені, визначені на підставі помилкових розрахунків та не відповідають вимогам чинного законодавства, а тому не можуть слугувати належними доказами для задоволення заяви про введення процедури ліквідації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України".
Варто також зазначити, що поточні зобов`язання боржника зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості на загальну суму 113 616,36 грн. та земельного податку з юридичних осіб на загальну суму 21 930,38 грн. погашено згідно платіжних інструкцій № 1336-1339 від 30.10.2025 в сумі 135 546,74 грн.
Окрім цього підставою для введення ліквідаційної процедури заявник вважає не погашення боржником заборгованості із заробітної плати, яка включена в першу чергу задоволення вимог та нарощення боргу зі сплати Єдиного соціального внеску згідно з даними інформаційно-телекомунікаційної системи ГУ ДПС у Рівненській області боржника по філіях становить 2 493 770,21 грн., з них:
- по філії "Дубенська ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" в розмірі 428 181,43 грн.;
- по філії "Дубровицький райавтодор" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" в розмірі 587 445,71 грн., з приростом боргу від початку процедури санації до сьогодні 202 285,17 грн.;
- по філії "Рівненський ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" в розмірі 749 566,72 грн., з приростом боргу від початку процедури санації до сьогодні 1 208 143,07 грн. з приростом боргу від початку процедури санації до сьогодні 458 576,35 грн.
Разом з тим, як вбачається із розрахунків, долучених до заяви Головного управління ДПС у Рівненській області, за період з 25.09.2023 по 30.09.2025 філії "Дубенська ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" нараховано зобов`язань зі сплати Єдиного соціального внеску на загальну суму 661 013,92 грн., у тому числі 85 079,16 грн. пені та штрафних санкцій за невчасну сплату платежу по ст. 126 ПКУ та ст. 26 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а сплачено за вказаний період 740 575,43 грн.
По філії "Дубровицький райавтодор" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" за період з 25.09.2023 по 31.12.2023 нараховано зобов`язань зі сплати Єдиного соціального внеску на загальну суму 201 185,22 грн., а сплачено за вказаний період 250 142,05 грн.; за період з 01.01.2025 по 13.10.2025 нараховано 716 337,48 грн., у тому числі 311 839,11 грн. пені та штрафних санкцій за невчасну сплату платежу по ст. 126 ПКУ та ст. 26 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а сплачено 586 475,55 грн., розрахунок за 2024 рік відсутній.
По філії "Рівненський ДЕД" ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" за період з 25.09.2023 по 15.10.2025 нараховано зобов`язань зі сплати Єдиного соціального внеску на загальну суму 3 216 589,00 грн., у тому числі 1 190 623,14 грн. пеня та штрафні санкції за невчасну сплату платежу по ст. 126 ПКУ та ст. 26 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а сплачено за вказаний період 2 803 793,50 грн.
Водночас, період нарахування пені та штрафних санкцій за невчасну сплату платежу по ст. 126 ПКУ та ст. 26 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" контролюючим органом здійснено з 10.08.2023, тобто, до введення процедури санації боржника у справі № 918/1007/21. Також, податковим органом не розмежовано податкове зобов`язання, пеню та штрафні санкції, які нараховуються виходячи із суми податкового зобов`язання, за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Виходячи із вищенаведеного, доводи заявника про накопичення та приріст заборгованості зі сплати Єдиного соціального внеску (єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування), що обліковується за підприємством, базуються на помилкових розрахунках та вибірковості показників. При цьому, за період процедури санації боржника відбувається також погашення заборгованості зі сплати ЄСВ включеної до Реєстру вимог кредиторів боржника на підставі ухвали Господарського суду Рівненської області №918/1007/21 від 07.10.2024, але не включеної до плану санації дочірнього підприємства.
Так, на виконанні відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Рівненській області Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції перебувало зведене виконавче провадження № 42423745 про стягнення з Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" на загальну суму заборгованості у розмірі 35 745 862,26 грн. (лист ВПВР УЗПВР Львівського міжрегіонального управління Міністерства юстиції № 31605 від 31.10.2025).
Станом на 31.10.2025 в складі вказаного зведеного виконавчого провадження в залишку третьої черги задоволення вимог (вимоги щодо стягнення заробітної плати або інших виплат що пов`язані з трудовими відносинами, у тому числі компенсація за затримку невиплаченої заробітної плати при звільненні та компенсація втрати доходів) перебуває 52 виконавчих проваджень на суму 2 354 635,20 грн. коп.
Лише за період з 01.06.2025 по 30.08.2025 за рахунок коштів, що надійшли на санаційний рахунок боржника від продажу майна, відбулось погашення кредиторської заборгованості із виплати заробітної плати, яка включена до І черги реєстру вимог кредиторів ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" в розмірі 5 252 675,67 грн. в т.ч. ЄСВ в сумі 940 736,77 грн. та інші податки 2 400 грн., а також 10 515,37 грн. стягнені органом ДВС за ВП.
Наведене спростовує твердження податкового органу про відсутність погашення боржником заборгованості з заробітної плати, що включені в першу чергу задоволення вимог кредиторів. Водночас, внесення змін до Реєстру вимог кредиторів боржника на підставі судового рішення від 07.10.2025, зокрема до I черги в розмірі 984 247 грн 90 коп. при загальному розмірі вимог кредиторів включених до плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" 4 261 354,44 грн. є безумовною підставою для внесення змін до такого плану санації, так як в силу вимог ч. 2 ст. 64 КУзПБ вимоги кожної наступної черги задовольняються у міру надходження на рахунок коштів від продажу майна банкрута після повного задоволення вимог попередньої черги.
В свою чергу, в зв`язку з тим, що наявні підстави для затвердження змін до плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", порушення боржником умов погашення заборгованості на виконання діючого плану санації, не може бути таким, що дає підстави вважати, що такий план не буде виконаний. Оскільки розмір, умови і строки виконання грошових зобов`язань боржником перед кредиторами підлягають зміні (правова позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладена у постанові № 904/3325/20 від 03.10.2023).
Не заслуговують на увагу і твердження ГУ ДПС в Рівненській області стосовно того, що під час процедури санації і по даний час боржником не укладались контракти на утримання доріг, не заключались договори по наданню послуг та виконання робіт згідно основного виду діяльності, оскільки такі висновки не підкріплені доказами та ґрунтуються на власних припущеннях кредитора.
Затвердженим ухвалою суду від 25.09.2023 року планом санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" передбачено здійснення комплексних заходів, спрямованих на фінансове оздоровлення боржника, що включає систему фінансово-економічних, виробничо-технічних, організаційно-правових та соціальних заходів, що сприятимуть відновленню платоспроможності підприємства. Серед іншого, напрямками реалізації плану санації боржника є:
- впровадження ефективних виробничих заходів та операційних процесів із надання послуг та виконання робіт;
- передача майна дочірнього підприємства в строкове орендне користування, підвищення рівня зацікавленості потенційних орендарів та збільшення спектру надання послуг за рахунок рухомого майна.
Про реалізацію санаційних заходів учасників справи про банкрутство та Господарський суд Рівненської області було проінформовано відповідними звітами керуючого санацією Чепелюка О.О. та звітами арбітражного керуючого Брикси А.О, які долучено до матеріалів справи № 918/1007/21:
- Звіт керуючого санацією щодо проведеної роботи по реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" за період з 28.10.2024 по 28.02.2025 року № 25-03/083 від 11.03.2025;
- Звіт арбітражного керуючого щодо проведеної роботи по реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" за період з 01.03.2025 по 30.05.2025 року № 25-06/199 від 13.06.2025;
- Звіт керуючого санацією про проведену роботу з реалізації плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" № 25-09/297 від 09.09.2025 за період з 01.06.2025 по 30.08.2025.
Згідно вказаних звітів впродовж процедури санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" відбувалось підвищення рівня конкурентного відбору підприємства та ефективність роботи тендерного відділу дочірнього підприємства, шляхом забезпечення участі боржника у тендерних процедурах, здійснення моніторингу та аналізу ринку, якісної підготовки тендерних пропозицій ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України". Також розширення кола співпраці із контрагентами, проведення перемовин з переможцями тендерів стосовно виконання дорожніх робіт та надання послуг на умовах субпідряду та ін.
За результатами поведених заходів дочірнім підприємством систематично укладались договори на експлуатаційне утримання доріг та надання послуг, зокрема, але не виключно:
- Договір субпідряду № 1401-01С від 14 січня 2025 року з Приватним акціонерним товариством "Рівнеавтошляхбуд";
- Договір № 35 від 19 грудня 2022 року (з додатками) зі Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області;
- Договір субпідряду № 2/24РС від 02 січня 2025 року (з додатками) з Товариством з обмеженою відповідальністю "СПЕЦ КОМПЛЕКТ ПОСТАЧ";
- Договір субпідряду № 2810-1с від 28.10.2024 з Приватним акціонерним товариством "Рівнеавтошляхбуд";
- Договір про надання послуг № 137 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 136 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 133 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 132 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 128 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 127 від 23.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 122 від 22.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 129 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 130 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 131 від 27.08.2024 з УАМЖКГЗВ Дубенської МР;
- Договір про надання послуг № 110 від 22.07.2025 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 109 від 22.07.2025 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 02-12П від 22.12.2024 з ПАТ "Рівнеавтошляхбуд";
- Договір про надання послуг № 40 від 21.10.202 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг №13 від 09.05.2025 з ТОВ "ОАЗІС2;
- Договір про надання послуг № 38 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 39 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 42 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 44 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 47 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 48 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 51 від 29.08.2025 з УАМЖКГЗВ Дубенської міської ради;
- Договір про надання послуг № 33 від 08.10.2025 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 32 від 08.10.2025 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 19 від 08.05.2024 з Командним товариством "РІВНЕПАС";
- Договір про надання послуг № 41 від 02.10.2025 з ФОП Сафарян М.Ш.;
- Договір про надання послуг № 60 від 10.10.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 61 від 10.10.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 62 від 10.10.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 63 від 27.10.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 67 від 08.11.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 68 від 08.11.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 69 від 08.11.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 71 від 24.11.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір про надання послуг № 72 від 24.11.2023 з Дубровицькою міською радою;
- Договір №85 від 29.08.2025 з Рокитнівською селищною радою;
- Договір №86 від 29.08.2025 з Рокитнівською селищною радою;
- Договір № 95 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 94 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 93 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 99 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 98 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 97 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
- Договір № 96 від 20.10.2025 з Зарічненською селищною радою;
За І півріччя 2025 року чистий дохід дочірнього підприємства від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) склав 3 834 тис. грн. Інші операційні доходи становили 11 845 тис. грн., та інші доходи 384 тис. грн. Прибуток дочірнього підприємства у першому півріччі 2025 року склав 1 914 тис. грн., при тому, що за аналогічний період 2024 року збиток підприємства становив 4 353 тис. грн.
Наведене свідчить про проведену посилену та значну підготовчу роботу щодо відновлення можливості участі боржника на конкурентних засадах в процедурах закупівлі послуг з ремонту та утримання дорожніх інфраструктурних об`єктів у відповідності до кваліфікаційних вимог до учасників та тендерних пропозицій, встановлених положеннями Закону України "Про публічні закупівлі".
Окрім цього з 25.09.2023 на постійній основі здійснювалась передача майна дочірнього підприємства в строкове орендне користування, підвищення рівня зацікавленості потенційних орендарів та збільшення спектру надання послуг за рахунок рухомого майна.
Отже, наведене підтверджує, що ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" виконувало план санації та вчиняло передбачені ним заходи задля відновлення своєї платоспроможності та погашення вимог кредиторів, що мало свій економічний результат, однак у зв`язку з збільшенням кредиторської заборгованості на загальну суму 65 737 274,40 грн., виникла необхідність внесення змін до плану санації.
Підсумовуючи викладене, доводи Головного управління ДПС у Рівненській області, викладені у заяві про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру, про наявність ознак поточної та критичної неплатоспроможності ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" документально не підтверджені, базуються на підставі помилкових розрахунків та не відповідають вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства банкрутство - визнана господарським судом нездатність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедури санації та реструктуризації і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Кодексом, грошові вимоги кредиторів інакше, ніж через застосування ліквідаційної процедури або процедури погашення боргів боржника; боржник - юридична особа або фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, неспроможна виконати свої грошові зобов`язання, строк виконання яких настав; неплатоспроможність - неспроможність боржника виконати після настання встановленого строку грошові зобов`язання перед кредиторами не інакше, як через застосування процедур, передбачених цим Кодексом.
Отже, боржник визнається банкрутом за умови встановлення господарським судом його неспроможності відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані вимоги кредиторів інакше, як через застосування ліквідаційної процедури.
Під ліквідацією розуміється припинення боржника, визнаного господарським судом банкрутом, з метою здійснення заходів щодо задоволення в порядку Кодексу України з процедур банкрутства вимог кредиторів шляхом продажу його майна.
При цьому, відповідно до частини 14 статті 96 Кодексу України з процедур банкрутства продаж майна державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, першочергово відбувається шляхом продажу майна боржника як єдиного майнового комплексу.
Тобто, визнаючи боржника банкрутом, суд має встановити його неоплатність, а саме, недостатність майна для задоволення вимог кредиторів, у зв`язку з чим при винесенні постанови про визнання боржника банкрутом та при відкритті ліквідаційної процедури суд в обов`язковому порядку повинен з`ясувати як актив, так і пасив боржника та порівняти їх дані.
Таким чином, ключовою підставою для визнання боржника банкрутом є недостатність майна та активів для задоволення вимог кредиторів, що встановлюється судом шляхом зіставлення активів і пасивів боржника.
Без встановлення фінансового стану боржника (зазначення конкретних показників, що відображають наявність фінансових ресурсів), наявності чи відсутності майнових активів у боржника, висновок про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є передчасним, адже таке рішення повинно прийматися за наявності належних та допустимих доказів про відсутність можливості погасити вимоги кредиторів не інакше, як через застосування ліквідаційної процедури (подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 08.03.2023 р. у справі № 910/1800/22, від 13.02.2024 р. у справі № 920/986/22).
У постановах від 15.06.2021 у справі № 916/1950/16, від 29.07.2021 у справі № 925/409/20, від 31.05.2022 у справі № 905/2852/16 Верховний Суд неодноразово наголошував, що рішення суду не може ґрунтуватись лише на клопотанні кредитора.
Змінами до плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", які схвалені зборами кредиторів боржника 23.09.2025, передбачено комплексний підхід до оздоровлення фінансового стану підприємства боржника, що передбачає максимальне поєднання заходів, спрямованих на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, мобілізацію внутрішніх джерел економії коштів із заходами щодо зміцнення конкурентних позицій підприємства, а також задоволення вимог кредиторів, у тому числі, шляхом:
- впровадження ефективних виробничих заходів та операційних процесів із надання послуг та виконання робіт;
- посилення заходів із проведення претензійно-позовної роботи, повернення у власність підприємства сум дебіторської заборгованості з урахуванням сум спеціальної відповідальності, передбаченої ст. 625 ЦК України;
- передача майна дочірнього підприємства в строкове орендне користування, підвищення рівня зацікавленості потенційних орендарів та збільшення спектру надання послуг за рахунок рухомого майна;
- продаж частини нерухомого та рухомого майна боржника, що не використовується у діяльності підприємства, не задіяне у роботі, є високо затратним та щодо якого доцільніше прийняти рішення про його реалізацію;
- відстрочення та прощення (списання) частини боргів у відповідності до положень ст. 47 та 52 КУзПБ.
Керуючись метою збереження виробництва та технологічного процесу, гарантування обсягів роботи, відновлення потужностей господарських процесів із виконання робіт та надання послуг утримання, обслуговування та ремонту автомобільних доріг під час виконання Плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", було встановлено, що з метою забезпечення вчасного та повноцінного виконання поточних зобов`язань та належного виконання визнаних господарським судом вимог кредиторів, існує необхідність продовження строків погашення вимог, що включені до першої, третьої та четвертої черги задоволення вимог кредиторів ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України".
Строк відновлення платоспроможності боржника Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" в результаті реалізації визначених Планом санації заходів з погашення кредиторської заборгованості становить 60 календарних місяців з дати затвердження плану санації ухвалою Господарського суду Рівненської області по справі № 918/1007/21 - до 25.09.2028 року.
При цьому, термін погашення вимог першої черги - до 25.09.2026 року, третьої - до 25.09.2027 року та четвертої - до 25.09.2028 року.
З моменту затвердження змін до плану санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", частина грошових, що включенні до третьої черги, вимог загальним розміром 1 350 136,96 грн. та шостої черги, вимог кредиторів загальним розміром 42 196 277,64 грн. списуються та вважаються такими, що є погашеними у порядку виконання плану санації.
Очікуваними результатами (наслідками) виконання плану санації є погашення вимог конкурсних кредиторів, заборгованості із заробітної плати, припинення провадження у справі про банкрутство та продовження виробничо-господарської діяльності боржника за основними видами діяльності підприємства, як важливого суб`єкта господарювання у Рівненській області та в Україні в цілому.
Таким чином, планом санації ДП "Рівненський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", зі змінами до нього, визначено комплекс заходів, які дозволяють боржнику у справі про банкрутство № 918/1007/21 відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані вимоги кредиторів шляхом судової процедури санації.
Необхідно зазначити, що висновки щодо вигідності для кредиторів ліквідаційної процедури в порівнянні з процедурою санації є однобічними, поверхневими та спростовуються дійсними обставинами справи.
До того ж висновки про можливість отримання погашення заборгованості саме в процедурі ліквідації не підкріплені доказами та ґрунтуються на власних припущеннях кредитора та його суб`єктивному розумінні дієвості механізмів тих чи інших судових процедур (досудової санації, ліквідації тощо), оскільки процедура санації є більш вигідною для кредиторів підприємства ніж ліквідація боржника, так як в результаті впровадження передбачених планом санації заходів:
- у разі продажу майна підприємства в ліквідаційній процедурі банкрутства, як єдиного майнового комплексу, через електронну торгову систему, ціна аукціону може бути зменшена, що призведе до його продажу за заниженою вартістю та відсутністю коштів на погашення вимог всіх кредиторів;
- в процедурі санації у справі про банкрутство вдасться зберігати господарську діяльність підприємства та робочі місця працівникам, що в свою чергу передбачає сплату до бюджету податків та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. В разі ліквідації підприємства відбудеться звільнення працівників, які змушені будуть стати на облік в центрі зайнятості, а на державу ляже тягар виплати увільненим особам допомоги по безробіттю;
- вчинення заходів відновлення платоспроможності підприємства призведе до отримання підприємством коштів для задоволення вимог кредиторів. В разі ліквідації підприємства вимоги, які не будуть погашені у зв`язку з недостатністю майна, вважатимуться погашеними та інші шляхи їх задоволення будуть відсутні,
- у разі визнання боржника банкрутом, у нього не виникає жодних додаткових зобов`язань, у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Водночас, у процедурі санації боржником, як суб`єктом господарської діяльності, сплачуються податки від здійснення операцій з виконання робіт, надання послуг та продажу майна, що в умовах воєнного стану є критично важливим для підтримки економіки держави та забезпечення фінансування оборонних потреб і соціальних виплат.
З огляду на все вищевикладене, враховуючи наявність ознак, які свідчать про можливість оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а умови змін до плану санації не суперечать вимогам чинного законодавства, при голосуванні за план санації не допущено порушень вимог Кодексу України з процедур банкрутства, то відповідно, такий план підлягає затвердженню, а заявлені контролюючим органом вимоги про переведення боржника зі стадії санації у ліквідаційну процедуру не підлягають до задоволення.
Ч. 5 ст. 48 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що до компетенції зборів кредиторів належить прийняття рішення про, зокрема, схвалення плану санації боржника та схвалення внесення змін до нього.
Ч. 1 ст. 51 Кодексу про банкрутство визначено, що план санації може бути змінений у порядку, встановленому для його затвердження.
До повноважень господарського суду належить виключно перевірка щодо дотримання сторонами процедури розгляду, схвалення та затвердження плану санації кредиторами, а також відповідність умов плану вимогам закону. При цьому, господарський суд не надає оцінку ефективності умов плану та можливості його виконання. Такий ризик несуть кредитори, які погоджуються з його умовами. Вирішення питання щодо доцільності введення процедури санації та схвалення його умов належить до компетенції кредиторів.
Суд зазначає, що кінцевою та першочерговою метою провадження у справі про банкрутство є саме можливість відновити платоспроможність боржника та відновити його господарську діяльність, а також дотримати права кредиторів щодо задоволення їх вимог.
Відповідно до ч. 5 ст. 57 Кодексу України з процедур банкрутства за результатами розгляду звіту керуючого санацією збори кредиторів приймають рішення про звернення до господарського суду з клопотанням про: закриття провадження у справі у зв`язку з виконанням плану санації і відновленням платоспроможності боржника; припинення процедури санації, визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури; схвалення змін до плану санації та продовження строку процедури санації.
Як вбачається з матеріалів справи, на зборах кредиторів Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", що відбулися 23.09.2025, схвалено зміни до плану санації.
Крім того відповідно до протоколу зборів кредиторів Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" від 23.09.2025 уповноважено керуючого санацією подати до Господарського суду клопотання про затвердження змін до плану санації у справі № 918/1007/21 про банкрутство Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".
Відповідно до ч. 12 ст. 57 Кодексу України з процедур банкрутства, продовження строку процедури санації здійснюється господарським судом після внесення відповідних змін (доповнень) до плану санації боржника. Зміни до плану санації схвалюються зборами кредиторів та затверджуються господарським судом відповідно до вимог цього Кодексу.
За викладених обставин, проаналізувавши умови поданих на затвердження до суду змін до плану санації, господарський суд дійшов висновку, що схвалені зборами кредиторів зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" не суперечать вимогам Кодексу України з процедур банкрутства, спрямовані на відповідність встановлених планом заходів з відновлення платоспроможності боржника поточному стану, у зв`язку з чим суд вважає за доцільне затвердити зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" у редакції, схваленій зборами кредиторів 23.09.2025 року.
Керуючись Кодексом України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Клопотання керуючого санацією боржника Брикси Андрія Олеговича від 23.09.2025 року № 25-09/313 про затвердження змін до плану санації у справі № 918/1007/21 - задовольнити.
2. Затвердити зміни до плану санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Пластова, 7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31994540) у редакції, схваленій зборами кредиторів 23.09.2025 року.
3. Продовжити строк процедури санації Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Пластова, 7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31994540), а також повноваження керуючого санацією Дочірнього підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, м. Рівне, вул. Пластова, 7, код ЄДРПОУ 31994540) арбітражного керуючого Брикси Андрія Олеговича (Свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1499 від 15.07.2013 року, адреса: 46002, м. Тернопіль, пр. Ст. Бандери, 38, офіс 5) до 25.09.2028 року.
Ухвала набирає законної сили 3 листопада 2025 року та відповідно до Господарського процесуального кодексу України може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня набрання нею законної сили.
Суддя Політика Н.А.
| Суд | Господарський суд Рівненської області |
| Дата ухвалення рішення | 03.11.2025 |
| Оприлюднено | 11.11.2025 |
| Номер документу | 131647615 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Політика Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні