Герб України

Рішення від 01.12.2025 по справі 644/64/25

Орджонікідзевський районний суд м.харкова

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Суддя Зайцева М. С.

Справа № 644/64/25

Провадження № 2/644/1588/25

01.12.2025

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2025 року Індустріальний районний суд м. Харкова у складі:

головуючого судді - Зайцевої М.С.,

секретаря - Селіхової А.В.,

за участі представника позивача - Томчука Д.С.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - ОСОБА_2

представника третьої особи - Ковалевського А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, третя особа Шевченківська селищна військова адміністрація, про відшкодування шкоди,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням уточнених вимог, просив стягнути з відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області на його користь матеріальні збитки в розмірі вартості відновлювального ремонту в розмірі 140291,79 грн., вартість проведення незалежної експертизи автомобіля 6600 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.09.2024 року приблизно о 18:30 год., він рухався на автомобілі по вул. Василя Стуса, 2 Куп`янського району Харківської області, навпроти адміністративної будівлі Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, де росте багаторічне дерево, в цей час частина дерева обламалась і впала на належний йому автомобіль марки Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ серії НОМЕР_2 . Внаслідок падіння дерева на автомобіль сталася ДТП, транспортний засіб отримав значні механічні пошкодження. 14.09.2024 року він викликав поліцію, інспектором СРПП ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області Чепілем В. складено схему ДТП. 23.09.2024 року за повідомленням представників Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області та відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області проведено огляд автомобіля Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , визначено вартість матеріального збитку, заподіяного внаслідок його пошкодження, вартість матеріального збитку складає 102144,77 грн., вартість відновлювального ремонту - 140291,79 грн. 18.09.2024 року до третьої особи направлявся публічний запит, у відповіді на який 25.09.2024 року зазначено, що зелені насадження по вул. Василя Стуса, знаходяться в оперативному управлінні відповідача у справі, дерева по вул. Василя Стуса перебувають у задовільному стані та не потребують аварійного видалення. Листом ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області від 01.10.2024 року повідомлено про відсутність в даній події ознак кримінального правопорушення. Відповідальним за утримання та збереження зелених насаджень смт. Шевченкове є відповідач у справі, а тому останній повинен нести відповідальність. 10.10.2024 року ним скерована до відповідача претензія з пропозицією добровільного відшкодування вартості відновлюваного ремонту. Листом третьої особи від 25.10.2024 року відмовлено у задоволенні претензії, від відповідача відповідь не надходила. У зв`язку з викладеним позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 29.01.2025 року відкрито провадження у справі, призначено підготовче судове засідання.

17.02.2025 року через систему «Електронний суд» надійшов відзив відповідача на позовну заяву, відповідно до якого просили відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , зазначивши наступне. Відділ ЖКГ Шевченківської селищної ради позовні вимоги ОСОБА_1 про відшкодування збитків та моральної шкоди не визнає в повному обсязі в зв`язку з їх безпідставністю та необґрунтованістю виходячи з наступного. Відповідно частини 3 статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента та Кабінету Міністрів України. Відповідно до частини п`ятої статті 24 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров`ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону. У відповідності до вимог п. 2 частини 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» зелені насадження є елементом благоустрою. Згідно з положеннями пп. «г» п. 1 частини 1 статті 13, п. 2 частини 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки. Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, в свою чергу, є зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах, на алеях, бульварах, у садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях. Відповідно до пункту 2 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року №1045 (далі - Порядок), видалення зелених насаджень здійснюється, зокрема, у разі виявлення аварійних, сухостійних і фаутних дерев. Згідно з пунктом 7 вказаного Порядку, видалення аварійних, сухостійних і фаутних дерев на об`єкті благоустрою здійснює балансоутримувач на підставі акта обстеження зелених насаджень, що складається відповідно до п. 4 цього Порядку. Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України (далі Правила), затверджені наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105, визначають правові та організаційні засади озеленення населених пунктів, спрямовані на забезпечення сприятливих умов життєдіяльності. Відповідно до пункту 3.2. Правил елементами благоустрою в тому числі є зелені насадження уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях. Пунктом 5.5 Правил визначено, що відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів. Перелік дій щодо догляду за зеленими насадженнями передбачений розділом 9 Правил. Догляд за деревами і чагарниками здійснюється протягом року і включає: поливання, внесення добрив, вкриття, обприскування крон дерев, догляд за ґрунтом, боротьбу з бур`янами, обробку дупел і механічних пошкоджень, формування крон дерев і чагарників. Пунктом 9.1.11.2 Правил передбачено, що санітарне обрізання крони виконують, щоб позбутися старих, хворих, сухих і пошкоджених гілок, а також гілок, спрямованих всередину крони або зближених одна з одною. Згідно з Розділом 12 Правил, з метою контролю за станом міських зелених насаджень проводяться їх загальні, часткові та позачергові огляди. Загальні огляди проводяться двічі на рік - навесні та восени. При загальному огляді обстежують усі елементи об`єктів благоустрою, а при частковому - лише окремі елементи. Позачергові огляди проводять після злив, ураганів, сильних вітрів, снігопадів, паводків тощо. Санітарне обрізання проводять щороку протягом вегетаційного періоду. Комісією відділу ЖКГ Шевченківської селищної ради в серпні місяці 2024 року проведено загальний огляд дерев на території селища Шевченкове, Куп`янського району Харківської області. За результатами обстеження було складено акт від 16.08.2024 року відповідно до якого визначено дерева на території селища Шевченкове, які підлягають санітарному обрізанню. Згідно вказаного акту обстеження від 16.08.2024 року дерев, які б підлягали санітарному обрізанню, по АДРЕСА_1 виявлено не було. Тому санітарне обрізання дерев саме по вулиці Василя Стуса не здійснювалось. Відтак, відділом з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради було вчасно виконано заходи з благоустрою зелених насаджень і при цьому пошкоджених дерев по вулиці Василя Стуса в селищі Шевченкове Куп`янського району виявлено не було. Відповідно до акту обстеження зелених насаджень від 16.09.2024 року, складеному комісією відділу ЖКГ Шевченківської селищної ради, а також фототаблиці до матеріалів поліції за фактом ДТП, що сталося 14.09.2024 року в селищі Шевченкове по вулиці Василя Стуса, зареєстрованому в журналі єдиного обліку за №2165 від 14.09.2024 року, зламана гілка, яка спричинила ДТП, не була сухою чи надломленою. Відповідно до довідки Українського Гідрометеорологічного центру №99 003-3528/99022 від 18.10.2024 року, в Куп`янському районі Харківської області 14 вересня 2024 року могли спостерігатися пориви вітру 15-18 м/с, що вважається небезпечним метеорологічним явищем згідно з «Настановою з метеорологічного прогнозування», затвердженого наказом УкрГМЦ від 11.12.2018 року №234. Таким чином падіння гілки дерева на автомобіль відбулось внаслідок пориву вітру і не пов`язане з неналежним виконанням відповідачем заходів із благоустрою. Позовна заява не містить належних доказів наявності вини відповідача, що унеможливлює задоволення позову. Більш того, згадана довідка Українського Гідрометеорологічного центру №99 003-3528/99 022 від 18.10.2024 року, свідчить про наявність обставин, що призвели до завдання шкоди, які знаходяться поза межами контролю відповідача та виключає причинний зв`язок між завданням шкоди та діями відповідача, що свідчить про безпідставність позовних вимог. Окрім того, до позовної заяви доданий висновок № ЕР-102/09-24 від 04.10.2024, складений суб`єктом оціночної діяльності ОСОБА_3 , проте він не є належним доказом завданої шкоди. Так, відповідно до відомостей, які містить згаданий Висновок, датою оцінки є 24.09.2024, дата складання звіту 04.10.2024, в той час, як сертифікат суб`єкта оціночної діяльності №672/21 від 09.09.2021 був дійсний до 09.09.2024, тобто його термін дії закінчився за 15 днів до проведення оцінки. Позовна заява, яка є предметом розгляду справи, не містить обґрунтування допустимості на належності такого доказу як Висновок № ЕР-102/09-24 від 04.10.2024, наявна у цьому Висновку інформація щодо закінчення дії сертифікату оцінювача, відсутність копії такого сертифікату в матеріалах справи, дає підстави стверджувати відсутність належного обґрунтування суми, яку просить стягнути позивач, що свідчить про необґрунтованість позовних вимог.

17.02.2025 року через систему «Електронний суд» надійшов відзив третьої особи у справі, відповідно до якого Шевченківська селищна військова адміністрація позовні вимоги ОСОБА_1 про відшкодування збитків не визнає в повному обсязі в зв`язку з їх безпідставністю та необґрунтованістю виходячи з наступного. Відповідно частини 3 статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Відповідно до частини п`ятої статті 24 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров`ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону. У відповідності до вимог п. 2 частини 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» зелені насадження є елементом благоустрою. Згідно з положеннями пп. «г» п. 1 частини 1 статті 13, п. 2 частини 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки. Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, в свою чергу, є зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах, на алеях, бульварах, у садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях. Відповідно до пункту 2 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року №1045 (далі - Порядок), видалення зелених насаджень здійснюється, зокрема, у разі виявлення аварійних, сухостійних і фаутних дерев. Згідно з пунктом 7 вказаного Порядку, видалення аварійних, сухостійних і фаутних дерев на об`єкті благоустрою здійснює балансоутримувач на підставі акта обстеження зелених насаджень, що складається відповідно до п. 4 цього Порядку. Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України (далі Правила), затверджені наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105, визначають правові та організаційні засади озеленення населених пунктів, спрямовані на забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини. Відповідно до пункту 3.2. Правил елементами благоустрою в тому числі є зелені насадження уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях. Пунктом 5.5 Правил визначено, що відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів. Перелік дій щодо догляду за зеленими насадженнями передбачений розділом 9 Правил. Догляд за деревами і чагарниками здійснюється протягом року і включає: поливання, внесення добрив, вкриття, обприскування крон дерев, догляд за ґрунтом, боротьбу з бур`янами, обробку дупел і механічних пошкоджень, формування крон дерев і чагарників. Пунктом 9.1.11.2 Правил передбачено, що санітарне обрізання крони виконують, щоб позбутися старих, хворих, сухих і пошкоджених гілок, а також гілок, спрямованих всередину крони або зближених одна з одною. Згідно з Розділом 12 Правил, з метою контролю за станом міських зелених насаджень проводяться їх загальні, часткові та позачергові огляди. Загальні огляди проводяться двічі на рік - навесні та восени. При загальному огляді обстежують усі елементи об`єктів благоустрою, а при частковому - лише окремі елементи. Позачергові огляди проводять після злив, ураганів, сильних вітрів, снігопадів, паводків тощо. Санітарне обрізання потрібно проводити щороку протягом вегетаційного періоду. Комісією відділу ЖКГ Шевченківської селищної ради в серпні місяці 2024 року проведено загальний огляд дерев на території селища Шевченкове, Куп`янського району Харківської області. За результатами обстеження було складено акт від 16.08.2024 року відповідно до якого визначено дерева на території селища Шевченкове, які підлягають санітарному обрізанню. Згідно вказаного акту обстеження від 16.08.2024 року дерев, які б підлягали санітарному обрізанню, по АДРЕСА_1 виявлено не було. Тому санітарне обрізання дерев саме по вулиці Василя Стуса не здійснювалось. Відтак, відділом з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради було вчасно виконано заходи з благоустрою зелених насаджень і при цьому пошкоджених дерев по вулиці Василя Стуса в селищі Шевченкове Куп`янського району виявлено не було. Відповідно до акту обстеження зелених насаджень від 16.09.2024 року, складеному комісією відділу ЖКГ Шевченківської селищної ради, а також фототаблиці до матеріалів поліції за фактом ДТП, що сталося 14.09.2024 року в селищі Шевченкове по вулиці Василя Стуса, зареєстрованому в журналі єдиного обліку за №2165 від 14.09.2024 року, зламана гілка, яка спричинила ДТП, не була сухою чи надломленою. Відповідно до довідки Українського Гідрометеорологічного центру №99 003-3528/99 022 від 18.10.2024 року, в Куп`янському районі Харківської області 14 вересня 2024 року могли спостерігатися пориви вітру 15-18 м/с, що вважається небезпечним метеорологічним явищем згідно з «Настановою з метеорологічного прогнозування», затвердженого наказом УкрГМЦ від 11.12.2018 року №234. Таким чином падіння гілки дерева на автомобіль відбулось внаслідок пориву вітру і не пов`язане з неналежним виконанням відповідачем заходів із благоустрою.

24.02.2025 року засобами поштового зв`язку до суду надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої позивач не погоджується з відзивами відповідача та третьої особи, оскільки у відповіді Українського гідрометеорологічного центру ДСНС України вказано про відсутність метеорологічної станції у с. Шевченкове, найблищим пунктом спостереження метеорологічної станції Слобожанське, явища у вигляді поривів вітру носили локальний характер. Щодо строку дії сертифікату оціночної діяльності зазначив, що він є чинним до спливу трьох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні. Відповідач у справі як балансоутримувач зелених насаджень зобов`язаний був здійснювати догляд за деревами, які ростуть на земельній ділянці по АДРЕСА_2 .

Ухвалою суду від 25.02.2025 року задоволено клопотання представника позивача, витребувано в Українського гідрометеорологічному центрі ДСНС України інформацію про зафіксовані метеорологічні явища на території селища Шевченкове Куп`янського району Харківської області на 14.09.2024 року; витребувано в Шевченківській селищній військовій адміністрації Куп`янського району Харківської області копію рішення про передачу в оперативне управління зелених насаджень по АДРЕСА_1 .

02.04.2025 року через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення представника позивача, відповідно до яких на виконання ухвали суду третя особа по справі Шевченківська селищна військова адміністрації надала документи на підставі яких в оперативне управляння були передані зелені насадження відповідачу по АДРЕСА_1 , а саме: Договір про закріплення майна, що належить до комунальної власності Шевченківської селищної ради на праві оперативного управління за №24 від 25.03.2021 року та додаток №1 до договору Необоротні активи (за даними бухгалтерського обліку). Відповідно до п. 5.1 договору Прийняте по акту приймання-передачі майно Користувач зобов`язаний використовувати за цільовим призначенням і умовами цього договору, а також забезпечувати його збереження, не допускати його знищення та псування. Утримувати майно у належному стані. Здійснювати його обслуговування та ремонт (п. 5.2 Договору). Відповідно до п. 144 додатку №1 (Необоротні активи) були передані багаторічні насадження по АДРЕСА_3 ) 1970 року у кількості 35 штук, первісна вартість 486, сума зносу 486, балансова (залишкова) вартість 0, строк користування 25 років. Отже, станом на 14.09.2024 року зелені насадження по АДРЕСА_2 перебували в оперативному управлінні відповідача і останній зобов`язаний був їх утримувати в належному стані. Перший огляд зелених насаджень за цією адресою був проведений 16.09.2024 року після ДТП. При цьому вважають, що зелені насадження потребували особливої уваги так як строк їх корисного використання завершився ще 1995 року (відповідно до даних додатку №1 необоротні активи), що свідчить про повну бездіяльність відповідача в цьому питанні.

Ухвалою суду від 30.04.2025 року закрито підготовче засідання та цивільну справу призначено до судового розгляду.

Позивач та його представник в судовому засіданні підтримали позовні вимоги просили їх задовольнити.

Представники відповідача та третьої особи заперечували проти позовних вимог, просили відмовити у їх задоволенні.

Вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд прийшов до наступного.

Власником автомобіля Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , є ОСОБА_1 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 від 05.10.2023 року.

Згідно довідки інспектора СРПП ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області Чепіль В. та начальника СРПП ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області Барабанова О., яка погоджена начальником ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області, 14.09.2024 року до ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області надійшло повідомлення зі служби «102» від ОСОБА_1 про те, що біля військової адміністрації на його авто Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , під час руху впала велика гілка тополі та пошкодила авто. По прибутті на місце встановлено, що 14.09.2024 року близько 18:30 години ОСОБА_1 на своєму автомобілі Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , рухався в смт. Шевченкове по вул. Василя Стуса (колишня вул. Лермонтова), проїжджаючи біля будинку № 11 на його автомобіль з дерева тополя, яка зростає біля селищної військової адміністрації по вул. Василя Стуса, 2, обломилася та впала гілка пошкодивши автомобіль, чим завдано матеріальних збитків. Зі слів начальника відділу з питань комунальної власності житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради ОСОБА_2 відомо, що дерева, які зростають в смт. Шевченкове по вул. Василя Стуса знаходяться в задовільному стані та не потребують аварійного видалення. На даний час не може повідомити, чи перебувають вказані тополі на балансі відділу, яким він керує. Та в кого саме перебувають на балансі вказані дерева йому не відомо. Отже, на кінець розгляду матеріалу встановити в кого перебувають на балансі дерева породи Тополь не виявилося можливим. На підставі викладеного прийнято рішення про припинення подальшого розгляду звернення та списання матеріалів ЄО № 2165 від 14.09.2024 року до справи згідно із Законом України «Про звернення громадян».

Про результати розгляду вказаного матеріалу письмово повідомлений ОСОБА_1 листом від 01.10.2024 року за підписом начальника ВПД № 1 Куп`янського РВП ГУНП в Харківській області, з роз`ясненням права на оскарження в порядку, передбаченому КПК України.

У відповідь на запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації від 18.09.2024 року, Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області повідомила про те, що в оперативному управлінні закріпленого майна, що належить до комунальної власності Шевченківської селищної ради у відділі з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради знаходиться 35 зелених насаджень по вул. Василя Стуса, сел. Шевченкове. Ідентифікувати зелені насадження на теперішній час не має можливості, їх інвентаризація не проводилась, інвентаризаційні номери дерев відсутні, були передані на баланс без ідентифікації; дерева, які ростуть по АДРЕСА_2 , знаходяться в задовільному стані, вони живі та не потребують аварійного видалення; погодні умови, які склалися останнім часом, сильний вітер, могли призвести до обламування великих гілок із зазначених дерев.

У відповідь на запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації від 10.10.2024 року Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області повідомила про те, що рішення сесії Шевченківської селищної адміністрації про передачу комунального майна селищної ради в оперативне управління відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури акт прийому передачі зелених насаджень по АДРЕСА_1 відсутній з невідомих причин (можливо втрачений внаслідок окупаційних дій з боку російської федерації).

У відповідь на запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації від 16.10.2024 року Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області надала копію розпорядження № 721 від 16.10.2024 року про надання дозволу відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури на формувальне, санітарне та омолоджувальне обрізання дерев у межах с-ща Шевченкове та акт обстеження зелених насаджень від 16.09.2024 року, відповідно до якого комісія оглянула зелені насадження за адресою: АДРЕСА_2 , що пов`язане з обламаною гілкою, що призвело до незначного пошкодження приватного автомобіля, дерева, які ростуть за вказаною адресою, знаходяться у задовільному стані. Але погодні умови, які склалися останнім часом (сильний вітер), привели до обламування гілки.

17.09.2024 року ОСОБА_1 звертався із заявою до ПАТ «НАСК «ОРАНТА» про страховий випадок, за подіями ДТП, що мала місце 14.09.2024 року, просив надати експерта для оцінки збитків завданих автомобілю та відшкодувати визначену суму шкоди.

ПАТ «НАСК ОРАНТА» листом від 19.09.2024 року повідомило ОСОБА_1 , що дана подія не є страховим випадком відповідно до Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно - правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

10.10.2024 року ОСОБА_1 звертався із письмовою претензією до відповідача та третьої особи у справі про сплату вартості відновлювального ремонту належного йому авто у сумі 140291,79 грн..

У відповідь на вказану претензію начальником селищної війкової адміністрації від 25.10.2024 року повідомлено, що відділом з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради було вчасно виконано заходи з благоустрою зелених насаджень, при цьому пошкоджених дерев по вулиці Василя Стуса виявлено не було, а причиною падіння гілки дерева на автомобіль були пориви вітру, які мали місце в зазначений період, в тому числі не вбачається з того, що зламана гілка не була сухою чи надломленою.

Суб`єктом оціночної діяльності суб`єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_3 складено звіт про оцінку вартості матеріального збитку заподіяного власнику колісного транспортного засобу ЕР-102/09-24 від 04.10.2024, відповідного до якого розмір вартості відновлювального ремонту автомобіля Nissan Sentra, реєстраційний номер НОМЕР_1 , без урахування фізичного зносу вузлів і деталей, на дату огляду 23.09.2024 року складає 140291,79 грн.

Згідно відповіді Українського гідрометеорологічного центру від 05.11.2024 року на адресу Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, метеорологічні спостереження за станом погодних умов проводяться лише на стаціонарних пунктах - метеорологічних станціях. В с. Шевченкове Куп`янського району Харківської області метеорологічної станції немає. За оперативними даними найближчого пункту спостереження метеорологічної станції Слобожанське 14 вересня 2024 року: вітер східний, 1-6 м/с, з 12 год. 29 хв. до 14 год. 20 хв. пориви вітру 14 м/с. Враховуючи синоптичну ситуацію та дані супутникової інформації в Куп`янському районі Харківської області 14 вересня 2024 року могли спостерігатися пориви вітру 15-18 м/с, явища носили локальний характер, метеостанціями не зафіксовані. Погодні умови, які спостерігалися 14 вересня 2024 року могли завдати збитків господарським організаціям та населенню. Згідно з «Настановою з метеорологічного прогнозування», затвердженого наказом УкрГМЦ від 11.12.2018 № 234, вітер, швидкістю 15-24 м/с - вважається небезпечним метеорологічним явищем (І рівень небезпечності).

На виконання ухвали суду про витребування доказів від 25.02.2025 року третьою особою у справі надано розпорядження № 49/7-VIII від 18 лютого 2021 року про передачу транспортних засобів, машин, механізмів та іншого устаткування та додаток до нього № 1, де у пункті 144 зазначені зелені насадження по АДРЕСА_3 , 1970 року, у кількості 35 штук, строком корисного використання 25 років.

На виконання ухвали суду від 25.02.2025 року в.о. директора Українського Гідрометеорологічного центру надано інформацію про те, що за даними пункту спостереження, що знаходиться у м. Великий Бурлук, що є найближчим пунктом до с. Шевченкове Куп`янського району Харківської області погодні умови 14.09.2024 року були такими: вночі та вдень без опадів; мінімальна температура 13,3° тепла, максимальна температура - 29,3°; вітер східний 3-8 м/с; з 11 год. 07 хв. по 20 год. 55 хв. спостерігалися пориви вітру 12-15 м/с. Згідно з «Настановою з метеорологічного прогнозування», затвердженого наказом УкрГМЦ від 11.12.2018 № 234, вітер, швидкістю 15-24 м/с - вважається небезпечним метеорологічним явищем (І рівень небезпечності).

Відповідно до частини першої статті 1166ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

При цьому, юридичною підставою відповідальності є склад цивільного правопорушення, елементами якого є шкода, протиправна поведінка, причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою, вина, і за відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Шкода - це зменшення або знищення майнових чи немайнових благ, що охороняються законом. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння шкоди. Причинний зв`язок як елемент цивільного правопорушення є зв`язок протиправної поведінки і шкоди, що настала, при якому протиправність є причиною, а шкода - наслідком.

Відповідно до частини другої статті 1166ЦК України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Таким чином, цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини; якщо у процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди.

Аналіз наведених норм, з урахуванням визначених цивільно-процесуальним законодавством принципів змагальності і диспозитивності цивільного судочинства, дає підстави для висновку, що законодавством не покладається на позивача обов`язок доказування вини відповідача у заподіянні шкоди. Разом з тим, потерпілий має довести належними доказами факт завдання шкоди за участю відповідача, розмір завданої шкоди, а також факт того, що відповідач є заподіювачем шкоди.

Виходячи з визначених цивільним процесуальним законом принципів змагальності й диспозитивності цивільного судочинства, саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності його вини у завданні шкоди позивачеві.

Такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 05 вересня 2018 року, справа № 761/6010/15-ц, провадження № 61-15835 св 18.

Відповідно до вимог пункту 2 статті 2Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» благоустрій населених пунктів передбачає організацію належного утримання та раціонального використання об`єктів природоохоронного та iншого призначення.

Пунктом 2 статті 3цього Закону передбачено, що система благоустрою населених пунктів включає, зокрема, організацію їх благоустрою.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Закону зелені насадження уздовж вулиць, на прибудинкових територіях є елементами благоустрою.

У містах та інших населених пунктах ведеться облік зелених насаджень та складається їх реєстр за видовим складом та віком. Облік зелених насаджень проводиться органами місцевого самоврядування.

Згідно з вимогами статті 12Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 17Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Згідно зі статтею 25Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.

Відповідно до частини першої статті 10Закону України«Про місцевесамоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами частини першої та другої статті 11Закону України«Про місцевесамоврядування» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Пунктом 5 частини другої статті 10Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі, щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Згідно з частиною сьомою статті 28Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Пунктом 3.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерствабудівництва,архітектури тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 10квітня 2006року №105 (далі - Правила), передбачено, що елементами благоустрою є: покриття доріжок відповідно до норм стандартів; зелені насадження (у тому числі, снігозахисні, протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання дитячих, спортивних та інших майданчиків; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою.

Відповідно до пункту 5.5. Правил відповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях - установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, - забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях - місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках - їх власники або користувачі.

Таким чином, балансоутримувачем зелених насаджень є уповноважене органами місцевого самоврядування підприємство, яке відповідає за утримання та збереження зелених насаджень.

Підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30Закону України«Про місцевесамоврядування» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Тобто, до відання виконавчого органу міської ради належить організація благоустрою населених пунктів, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень, а обов`язок з відшкодування заподіяної особі майнової шкоди внаслідок падіння дерева покладається саме на балансоутримувача, визначеного органом місцевого самоврядування, як відповідальну особу за стан зелених насаджень у дворі біля житлового будинку.

Відповідний висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 04 вересня 2019 року у справі №200/22129/16-ц, провадження №61-43478св18.

Судом встановлено, що подія, внаслідок якої було пошкоджено автомобіль позивача, відбулась по вул. Василя Стуса 2, у смт. Шевченкове Куп`янського району Харківської області і утримання зелених насаджень за цією адресою здійснюється відділом з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, в оперативне управління якого розпорядженням № 49/7-VIII від 18 лютого 2021 року про передачу транспортних засобів, машин, механізмів та іншого устаткування та додаток до нього № 1, передані зелені насадження по вул. Лермонтова (нині - Василя Стуса), 1970 року, у кількості 35 штук, строком корисного використання 25 років.

При цьому, багаторічні насадження не можуть розглядатись як окремий об`єкт права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки.

Власником (особою, яка зобов`язана утримувати майно, що їй належить) зелених насаджень є власник земельної ділянки, на якій вони розташовані, тобто у даному разі, територіальна громада в особі органу місцевого самоврядування.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у постанові від 28 лютого 2019 року у справі № 211/1489/13-ц, провадження № 61-27913св18.

З урахуванням вищевикладеного, при відсутності балансоутримувача зелених насаджень, матеріально - відповідальною особою, внаслідок падіння позабалансового дерева на автомобіль позивача, є виконавчий орган місцевої ради, що здійснює організацію благоустрою населеного пункту та контроль за станом благоустрою та озелененням та мав би визначити такого балансоутримувача. (Вказана обставина узгоджується з правовою позицією Верховного Суду по справі № 2-1474/11-ц від 04.04.2018).

Так, у постанові Верховного Суду по справі № 200/22129/16-ц від 04.09.2019 визначено правову позицію, що якщо дерево, яке пошкодило автомобіль, знаходиться на землі комунальної власності, власником якого у свою чергу є територіальна громада та внаслідок відсутності даних про балансовий облік відповідних зелених насаджень, то обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу шкоди слід покладати на міську раду до відання виконавчого органу якої згідно з п.п. 7 п. «а», ч. 1 ст.30Закону України«Про місцевесамоврядування» належить організація благоустрою населеного пункту, здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій, а також організація озеленення, яким належним чином не забезпечено організацію роботи з цього питання та щодо обліку зелених насаджень, проведення їх інвентаризації та періодичних оглядів.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

На підставі наданих сторонами доказів та у відповідності із встановленими фактичними обставинами справи, суд дійшов висновку про те, що падіння гілки дерева, що мало місце 14.09.2024 року сталося через бездіяльність відповідача, в оперативному управлінні якого перебували дерева, що розташовані по АДРЕСА_2 .

Вказані обставини свідчать про відсутність підстав безумовно вважати, що падіння гілки дерева на автомобіль позивача і його пошкодження, сталося саме внаслідок непереборної сили (небезпечних гідрометеорологічних явищ), а не внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх обов`язків щодо періодичного огляду та належного догляду за деревами, які ростуть за адресою: вул. Василя Стуса, 2 в смт. Шевченкове, оскільки довідки УкрГМЦ про пориви вітру свідчать про відсутність метеостанцій в селищі Шевченкове, а метеостанції, що перебувають у селищі Слобожанське та Великий Бурлук знаходяться на відстані 94 км. та 88 км., відповідно, що не може бути підтвердженням небезпечних гідрометеорологічних явищ у вигляді поривів вітру в селищі Шевченкове, що спричинили падіння гілки дерева на автомобіль позивача.

Твердження відповідача про те, що шкода, завдана у результаті несприятливих погодних умов, як обставина, що виключає наявність вини та підстав для стягнення матеріальної шкоди внаслідок падіння гілки дерева, суд відхиляє, оскільки посилання на інформацію Українського гідрометеорологічного центру про небезпечні метеорологічні явища 14.09.2024 року не є належним та достатнім доказом для звільнення відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області від відповідальності. Інформація Українського гідрометеорологічного центру про небезпечні метеорологічні явища 14.09.2024 року має загально інформативний характер та не може вважатися належним та достатнім доказом на підтвердження того, що падіння гілки дерева по АДРЕСА_1 , 14.09.2024 року сталося внаслідок непереборної сили.

Крім того, відповідач не надав доказів, які б свідчили про іншу вартість відновлювального ремонту автомобіля позивача, ніж визначено звітом суб`єкта оціночної діяльності суб`єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_3 у розмірі 140291,79 грн.

Посилання відповідача на сплив терміну дії сертифікату суб`єкта оціночної діяльності суд не приймає, оскільки він є чинним до спливу трьох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, відповідно до вимог п.7 розділу VII Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

Враховуючи викладене вище, оцінюючи зібрані докази, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в суді знайшли своє підтвердження і підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.141ЦПК України з відповідача на користь позивача необхідно стягнути суму витрат за проведення незалежної експертизи автомобіля та суму сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст.4,12,13,76-82,141,263-265 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, третя особа Шевченківська селищна військова адміністрація, про відшкодування шкоди, - задовольнити.

Стягнути з відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області на користь ОСОБА_1 матеріальні збитки в розмірі вартості відновлювального ремонту в розмірі 140291,79 грн. (сто сорок тисяч двісті дев`яносто одна гривня сімдесят дев`ять копійок).

Стягнути з відділу з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в розмірі 1468 (одна тисяча чотириста шістдесят вісім) грн. 91 коп. та витрати за проведення експертної оцінки завданої матеріальної шкоди в розмірі 6600 (шість тисяч шістсот) грн.

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , адреса: АДРЕСА_4 ;

Відповідач: Відділ з питань комунальної власності, житлово - комунального господарства, благоустрою та розвитку інфраструктури Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, ЄДРПОУ 44018986, адреса: Харківська область, Куп`янський район, смт. Шевченкове, вул. Василя Стуса, 2;

Третя особа: Шевченківська селищна військова адміністрація, ЄДРПОУ 45098470, адреса: Харківська область, Куп`янський район, смт. Шевченкове, вул. Центральна, 9.

Головуючий

СудОрджонікідзевський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення01.12.2025
Оприлюднено02.12.2025
Номер документу132181770
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб

Судовий реєстр по справі —644/64/25

Рішення від 01.12.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 27.10.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 23.10.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 05.08.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 28.07.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 20.05.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 30.04.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 30.04.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 19.03.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

Ухвала від 25.02.2025

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зайцева М. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні