Рішення
від 14.12.2010 по справі 9/124
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" грудня 2010 р. Справа № 9/124

Господарський суд Кіров оградської області в складі судді Шевчук О.Б., розглянув у відкритому судовому засідан ні справу №9/124

за позовом: Кіровоградсько го міжрайонного природоохор онного прокурора в інтересах держави в особі Державної ек ологічної інспекції в Кірово градській області, м. Кіровог рад, вул. Дзержинського, 84/37

до відповідача: комунально го підприємства Ясинівської сільської ради, Кіровоградс ька область, Олександрівськи й район, с. Ясинове, вул. Гагарі на, 16а

про стягнення 38385,00 грн.,

Представники сторін:

від прокуратури - помічник К іровоградського міжрайонно го природоохоронного прокур ора Деревінська О.С. (посвідче ння №НОМЕР_1);

від позивача - участі не бра в;

від відповідача - керівник Хмеленко Ю.В.

Кіровоградським міжрайон ним природоохоронним прокур ором в інтересах держави в ос обі Державної екологічної ін спекції в Кіровоградській об ласті подано позовну заяву п ро стягнення з комунального підприємства Ясинівської с ільської ради - 38385,00 грн. шкоди, з аподіяної навколишньому при родному середовищу внаслідо к самовільного використання підземних вод, з покладенням на відповідача судових витр ат.

Представник прокуратури в судовому засіданні 11.11.2010р. та 14.1 2.2010р. позов підтримав повністю , позивач в даних судових засі даннях участі не брав.

Відповідач надав письмові пояснення, в яких зазначив, що комунальним підприємством Я синівської сільської ради до звіл на спеціальне водокорис тування своєчасно не отрима но з об"єктивних причин.

Розглянувши наявні матері али справи, заслухавши поясн ення учасників судового проц есу, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

За приписами ч. 1 ст. 13 Констит уції України земля, її надра, а тмосферне повітря, водні та і нші природні ресурси, які зна ходяться в межах території У країни, природні ресурси її к онтинентального шельфу, викл ючної (морської) економічної зони є об'єктами права власно сті Українського народу. Від імені Українського народу п рава власника здійснюють орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конст итуцією.

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання еколог ічної рівноваги на території України є обов'язком держави (ст. 16 Конституції України).

Відповідно до ст.ст. 66, 68 Конст итуції України кожен зобов'я заний неухильно додержувати ся Конституції України та за конів України, не заподіюват и шкоду природі, культурній с падщині, відшкодовувати завд ані ним збитки.

Водним кодексом України пе редбачено, що всі води (водні о б'єкти) на території України є національним надбанням наро ду України, однією з природни х основ екологічного розвитк у і соціального добробуту.

Стаття 109 Водного кодексу Ук раїни передбачає, що спори з п итань використання і охорони вод та відтворення водних ре сурсів розглядаються держав ними органами охорони навкол ишнього природного середови ща, водного господарства, гео логії, місцевими Радами, судо м або третейським судом у пор ядку, встановленому законода вством.

Згідно ч. 1 ст. 5 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" держ авній охороні і регулюванню використання на території Ук раїни підлягають, зокрема, пр иродні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не в икористовувані в народному г осподарстві в даний період (з емля, надра, води, атмосферне п овітря, ліс та інша рослинніс ть, тваринний світ).

Пунктами "б", "з" ч. 1 ст. 20 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" передбачено, що до компетен ції спеціально уповноважено го центрального органу викон авчої влади з питань екологі ї та природних ресурсів і йог о органів на місцях, зокрема, н алежить: державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і пі дземних вод, атмосферного по вітря, лісів та іншої рослинн ості, тваринного світу, морсь кого середовища та природних ресурсів територіальних вод , континентального шельфу і в иключної (морської) економіч ної зони республіки, дотрима нням заходів біологічної і г енетичної безпеки щодо біоло гічних об'єктів навколишньог о природного середовища при створенні, дослідженні та пр актичному використанні гене тично модифікованих організ мів у відкритій системі, а так ож за додержанням норм еколо гічної безпеки; подання позо вів про відшкодування збиткі в і втрат, заподіяних в резуль таті порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища.

В силу вимог ст. 19 Водного код ексу України державний контр оль за використанням і охоро ною вод та відтворенням водн их ресурсів здійснюється Каб інетом Міністрів України, де ржавними органами охорони на вколишнього природного сере довища, іншими спеціально уп овноваженими державними орг анами відповідно до законода вства України.

Державна екологічна інспе кція в Кіровоградській облас ті, відповідно до покладених на неї завдань здійснює держ авний контроль за додержання м вимог законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів відповідно до Положення про Державну екологічну інспекц ію в Кіровоградській області , затвердженого наказом Міні стерства охорони навколишнь ого природного середовища ві д 19.02.2007 року № 55 (а.с. 61-67).

Відповідно до ст. 34 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" завдання контролю у галузі о хорони навколишнього природ ного середовища полягають у забезпеченні додержання вим ог законодавства про охорону навколишнього природного се редовища всіма державними ор ганами, підприємствами, уста новами та організаціями, нез алежно від форм власності і п ідпорядкування, а також гром адянами.

Як вбачається з матеріалів справи, державними інспекто рами з охорони навколишнього природного середовища Держа вної екологічної інспекції в Кіровоградській області у п рисутності директора Хмелен ко Ю.В. проведено планову пере вірку дотримання вимог приро доохоронного законодавства комунальним підприємством Я синівської сільської ради.

В ході перевірки встановле но, що господарство здійснює постачання технічної води н аселенню с. Ясинове Олександ рівського району з артезіанс ької свердловини, що перебув ає на балансі останього та ро зташовано на території Ясині вської сільської ради.

Проведеною перевіркою так ож встановлено відсутність п аспорту на артезіанську свер дловину, ліцензії на централ ізоване водопостачання води та дозволу на спеціальне вод окористування.

Згідно довідки комунально го підприємства Ясинівської сільської ради №1 від 11.02.2010р. ост аннім за період з 01.10.2009р. по 24.02.2010р. забрано без дозволу на спеці альне водокористування 1500 м.к уб. води. (а.с. 13).

За результатами перевірки складено акт №725 від 24.02.2010р. (а.с. 9-10 ), з яким ознайомлений директо р комунального підприємства Ясинівської сільської ради Хмеленко Ю.В. та отриманий ост аннім, про що свідчить відміт ка на акті.

За результатами перевірки 24.02.2010р. винесено припис №386, яким відповідача зобов'язано в те рмін до 25.05.2010р. оформити дозвіл на спеціальне водокористува ння та з 24.02.2010р. постійно вести п ервинний облік води, що забир ається (а.с. 11).

24.02.2010р. відносно директора ко мунального підприємства Яси нівської сільської ради Хмел енко Ю.В. державним інспектор ом з охорони навколишнього п риродного середовища Кірово градської області Шевчук Н.М . складено протокол №009789 за фак том самовільного водокорист ування води з однієї артезіа нської свердловини для забез печення водогосподарських п отреб населення с. Ясинове бе з відповідного дозволу, що є п орушенням ст.ст. 44, 47 Водного ко дексу України. (а.с. 70-71).

Постановою Державної екол огічної інспекції в Кіровогр адській області на основі пр отоколу №009789 від 24.02.2010р. гр. Хмелен ко Ю.В. визнано винним у скоєнн і адміністративного правопо рушення, відповідальність за яке передбачена ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 г рн. (а.с. 68-69).

В силу вимог ч. 1 ст. 49 Водного к одексу України спеціальне во докористування здійснюєтьс я на підставі дозволу.

Стаття 49 Водного кодексу Ук раїни передбачає поняття спе ціального водокористування . Так, згідно частини 1 цієї ста тті спеціальним водокористу ванням є забір води з водних о б'єктів із застосуванням спо руд або технічних пристроїв, використання води та скидан ня забруднюючих речовин у во дні об'єкти, включаючи забір в оди та скидання забруднюючих речовин із зворотними водам и із застосуванням каналів.

Пунктом 9 частини 1 статті 44 В одного кодексу України перед бачено обов'язок водокористу вача здійснювати спеціальне водокористування лише за на явності дозволу.

Як визначено п. 6 ч. 3 ст. 110 Водно го кодексу України відповіда льність за порушення водного господарства несуть особи, в инні у: недотриманні умов доз волу або порушення правил сп еціального водокористуванн я.

Відповідно до ст. 111 Водного к одексу України підприємства , установи, організації і гром адяни України, а також інозем ні юридичні і фізичні особи т а особи без громадянства зоб ов' язані відшкодувати збит ки, завдані ними внаслідок по рушень водного законодавств а, в розмірах і порядку, встано влених законодавством Украї ни.

Згідно приписів статті 68 За кону України "Про охорону нав колишнього природного серед овища" порушення законодавст ва України про охорону навко лишнього природного середов ища тягне за собою встановле ну цим Законом та іншим закон одавством України дисциплін арну, адміністративну, цивіл ьну і кримінальну відповідал ьність. Підприємства, устано ви, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслі док порушення законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища, в поря дку та розмірах, встановлени х законодавством України. За стосування заходів дисциплі нарної, адміністративної або кримінальної відповідально сті не звільняє винних від ко мпенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та по гіршенням якості природних р есурсів.

Відповідно до статті 69 Зако ну України "Про охорону навко лишнього природного середов ища" шкода, заподіяна внаслід ок порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища, підлягає компенсації, як правило, в пов ному обсязі без застосування норм зниження розміру стягн ення та незалежно від збору з а забруднення навколишнього природного середовища та по гіршення якості природних ре сурсів.

Наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 20.07.2009р . №389 затверджено Методику роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення зако нодавства про охорону та рац іональне використання водни х ресурсів (надалі - Методика).

На підставі матеріалів пер евірки та Методики, державни м інспектором з охорони навк олишнього природного середо вища Кіровоградської област і відділу оперативного еколо гічного міжрайонного контро лю здійснено розрахунок запо діяних відповідачем збитків в результаті самовільного в икористання підземної води. Згідно вказаного розрахунку розмір збитків становить 38385,00 грн.

02.03.2010р. Державною екологічною інспекцією в Кіровоградські й області направлено відпові дачу претензію №10-8/307 про відшк одування збитків, заподіяних навколишньому природному се редовищу внаслідок самовіль ного використання підземної води на суму 38385,00 грн. (а.с. 15).

Претензія № №10-8/307 від 02.03.2010р. отр имана відповідачем 05.03.2010р., що п ідтверджується повідомленн ям про вручення поштового по відомлення (а.с.17), однак залише на останнім без задоволення.

Доказів відшкодування зав даних збитків відповідач суд у не надав.

З огляду на викладені обста вини, господарський суд вваж ає позов прокурора обгрунтов аним та таким, що підлягає зад оволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуаль ного кодексу України судові витрати покладаються на відп овідача.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуальн ого кодексу України, господа рський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повніс тю.

Стягнути з комунального пі дприємства Ясинівської сіль ської ради (Кіровоградська о бласть, Олександрівський рай он, с. Ясинове, вул. Гагаріна, 16а , ідентифікаційний код 35695048) на к ористь держави в особі Держа вної екологічної інспекції в Кіровоградській області (м. К іровоград, вул. Дзержинськог о, 84/37, ідентифікаційний код 34894892) в дохід Ясинівської сільсь кої ради Олександрівського району Кіровоградської обла сті на р/р 33117331700063 в ГУДКУ в Кірово градській області, МФО 823016, код одержувача 23896921, код бюджетної класифікації 24062100 - 38385,00 грн. шкод и, заподіяної навколишньому природному середовищу.

Стягнути з комунального пі дприємства Ясинівської сіль ської ради (Кіровоградська о бласть, Олександрівський рай он, с. Ясинове, вул. Гагаріна, 16а , ідентифікаційний код 35695048) в до хід державного бюджету Украї ни (отримувач коштів - Управлі ння державного казначейства України у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровогр адській області, р/р № 31115095700002, МФО 823016, код 24145329) - державне мито в сум і 383,85 грн.

Стягнути з комунального пі дприємства Ясинівської сіль ської ради (Кіровоградська о бласть, Олександрівський рай он, с. Ясинове, вул. Гагаріна, 16а , ідентифікаційний код 35695048) в до хід державного бюджету Украї ни (отримувач коштів - Управлі ння державного казначейства України у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровогр адській області, р/р №31214264700002, МФО 823016, код 24145329) - витрати на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236,00 гр н.

Накази видати після набран ня судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку поданн я апеляційної скарги, якщо ап еляційну скаргу не було пода но. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

Рішення може бути оскаржен е протягом десяти днів з дня й ого підписання до Дніпропетр овського апеляційного госпо дарського суду через господа рський суд Кіровоградської о бласті.

Суддя О.Б. Шевчук

Повне рішення складено: 20.12.201 0 р.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення14.12.2010
Оприлюднено04.01.2011
Номер документу13239390
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/124

Постанова від 12.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 16.08.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 05.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 31.05.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Iвченко С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні