№ 2-а-3190/10
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2010 року. Торезький міський суд Донецької облас ті у складі:
Головуючої-судді Чапланової О.М.
При секретарі Кононенко Л.І.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у міста Тореза справу за адмі ністративним позовом ОСОБ А_2 до Управління праці та со ціального захисту населення Торезької міської ради Доне цької області, третя особа на боці відповідача, яка не заяв ляє самостійних вимог - Голов не управління Державного каз начейства України в Донецькі й області, про визнання дій пр отиправними, зобов'язання з дійснити виплату одноразово ї компенсації, як учаснику лі квідації наслідків аварії на ЧАЕС, інваліду,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Управління прац і та соціального захисту нас елення Торезької міської рад и Донецької області, третя ос оба - Головне управління держ авного казначейства України в Донецькій області, про визн ання дій протиправними, зобо в'язання здійснити виплату одноразової компенсації, як учаснику ліквідації наслідк ів аварії на ЧАЕС, інваліду. Св ої вимоги обґрунтовує тим, що він, як учасник ліквідації на слідків аварії на ЧАЕС, має ст атус особи, що постраждала вн аслідок Чорнобильської ката строфи (категорія 1), перебуває на відповідному обліку в Упр авлінні праці та соціального захисту населення Торезької міської ради. 16.07.2010 року йому вп ерше було встановлено 3 групу інвалідності внаслідок захв орювання пов'язаного з вико нанням обов'язків військов ої служби по ліквідації насл ідків аварії на Чорнобильськ ій АЕС. Відповідно до вимог ст . 48 Закону України “Про статус та соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ” він має право на отримання о дноразової компенсації, як у часник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕ С, що став інвалідом в результ аті Чорнобильської катастро фи у розмірі 30 мінімальних зар обітних плат. Він звернувся д о УПСЗН Торезької міської ра ди з проханням здійснити вип лату зазначеної компенсації , однак, УПСЗН у своїй відповід і від 15.10.2010 р. повідомило, що йому була нарахована одноразова компенсація в розмірі 189 грн. 60 коп., яка ґрунтується на розмі рі, встановленому ПКМУ №836 від 26.07.1996 р. «Про компенсаційні вип лати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи». Позивач вважає, що такі дії відповідача УПСЗН є протиправними, такими що не в ідповідають вимогам ст. 48 вказ аного закону, і що з урахуванн ям розміру мінімальної зароб ітної плати 888 грн., встановлен ої на цей момент ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2010 рік» , розмір одноразової компенс ації має становити 26640 грн., у зв 'язку із цим йому не донарах овано 26450,04 грн.
Позивач просить визнати не правомірною відмову Управлі ння праці та соціального зах исту населення Торезької міс ької ради Донецької області у виплаті йому одноразової к омпенсації, як особі, яка стал а інвалідом внаслідок Чорно бильської катастрофи, в розм ірі, передбаченому ст. 48 Закон у України „Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи”. Зобов' язати Управління праці та со ціального захисту населення Торезької міської ради здій снити йому виплату одноразов ої компенсації, як учаснику л іквідації наслідків аварії н а Чорнобильської АЕС, що став інвалідом внаслідок Чорноб ильської катастрофи, в сумі 2 6450 грн. 04 коп.
Сторони, які про час та місц е розгляду справи були повід омлені належним чином, надал и заяви про розгляд справи бе з їх участі.
За ухвалою суду розгляд спр ави здійснено у відсутності сторін.
Дослідивши матеріали спра ви, судом фактично встановле но, що ОСОБА_2 є учасником л іквідації наслідків аварії н а ЧАЕС. Згідно із висновком МС ЕК від 22.07.2010 р. з 16.07.2010 р. позивачу пе рвинно встановлено 3 групу ін валідності на строк до 01.08.2013 р. у зв'язку із захворюванням, п ов'язаним з виконанням обов 'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. 22.07.2010 р. позивачу видан о посвідчення особи, яка пост раждала внаслідок Чорнобиль ської катастрофи (категорія 1) (а.с.5-6). Позивач як учасник лікв ідації наслідків аварії на Ч орнобильській АЕС, який став інвалідом в результаті Чорн обильської катастрофи, на пі дставі ст. 48 Закону України “П ро статус та соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи” має право на отрим ання одноразової компенсаці ї, розмір якої становить інва лідам 3 групи - 30 мінімальних за робітних плат. Згідно із дові дкою Управлінням праці та со ціального захисту населення Торезької міської ради пози вачу призначена одноразова к омпенсація як учаснику лікв ідації наслідків аварії на Ч АЕС, що став інвалідом 3 групи внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, згідно Постанови К абінету Міністрів України №8 36 від 26.07.1996 р. у розмірі 189 грн. 60 коп . (а.с.8).
Відповідач надав суду пись мові заперечення на позов зг ідно яких не визнає заявлені позивачем позовні вимоги. Ви знав той факт, що позивач є уча сником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, має статус осо би, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи ( категорія 1), перебуває на відп овідному обліку в Управлінні праці та соціального захист у населення Торезької місько ї ради, з 16.07.2010 р. визнаний інвалі дом 3 групи. Зазначив, що згідн о із ст.62 ЗУ «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» від 28.02.1991р оку №796-Х11 роз'яснення порядк у застосування цього Закону провадиться у порядку, визна ченому Кабінетом Міністрів У країни, рішення якого є обов' язковими для виконання місце вими органами виконавчої вла ди. На підставі ст.117 Конституц ій України Кабінет Міністрів України в межах своєї компет енції видає постанови і розп орядження, які є обов'язков ими до виконання, тому всі вип лати, передбачені Законом Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи», які базуют ься на розмірі мінімальної з аробітної плати, виплачуютьс я у розмірах, встановлених ПК МУ. Фінансування витрат, пов' язаних з реалізацією вказано го Закону здійснюється за ра хунок державного бюджету. Зг ідно із ч.2 ст.95 Конституції Укр аїни виключно Законом про Де ржавний бюджет України визна чаються будь-які видатки дер жави на загальносуспільні по треби, розмір і цільове спрям ування цих видатків.
Виходячи з існуючих фінанс ових можливостей, держава га рантує виплату одноразової к омпенсації у разі встановлен ня групи інвалідності в розм ірі, встановленому ПКМУ №836 ві д 26.07.1996 р. «Про крмпенсаційні ви плати особам, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи».
Просить позивачу у задовол енні позовних вимог відмовит и.
Третя особа на боці відпові дача, яка не заявляє самостій них вимог - Головне управлі ння державного казначейства України в Донецькій області , надало суду письмові запере чення проти позивних вимог. З аперечення ГУДКУ мотивує тим , що органи державного казнач ейства України не наділені п овноваженнями самостійно зд ійснювати видатки без відпов ідних бюджетних призначень т а документів необхідних для здійснення розрахунково - к асового обслуговування.
Аналізуючи правовідносини , що є предметом судового розг ляду суд враховує наступне:
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції У країни, органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.
Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, у справах щодо оскарж ення рішень, дій чи бездіяльн ості суб'єктів владних повно важень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчи нені) вони на підставі, у меж ах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституціє ю та законами України.
Згідно ст. 48 Закону України “ Про статус та соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи” (в редакції чинні й до 31 грудня 2007 року), одноразов а компенсація учасникам лікв ідації наслідків аварії на Ч орнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорноб ильської катастрофи ... виплач ується в таких розмірах: інва лідам ІІІ групи - 30 мінімальни х заробітних плат. Виплата зд ійснюється з мінімальної зар обітної плати, яка склалася н а момент встановлення інвалі дності.
Відповідно до підпункту 11 п ункту 28 розділу ІІ «Внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» ЗУ «Про Держав ний бюджет на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України» текст ст атті 48 Закону України “Про ста тус та соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи” викладено в наступній р едакції: Одноразова компенса ція учасникам ліквідації нас лідків аварії на Чорнобильсь кій АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, та сім'ям, які втра тили годувальника із числа о сіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та сме рть яких пов'язана з Чорноб ильською катастрофою, щорічн а допомога на оздоровлення в иплачується в порядку та роз мірах, встановлених Кабінето м Міністрів України.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 26 липня 1996 рок у № 836 „Про компенсаційні випл ати особам, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи” встановлено конкре тні розміри одноразової комп енсації учасникам ліквідаці ї наслідків аварії на Чорноб ильській АЕС, які стали інвал ідами внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи в твердій гро шовій сумі, зокрема для інвал ідів 3 групи - 189 гривень 60 копі йок (за грошовою реформою 1996 ро ку).
Згідно із ч.4 ст.9 КАС України у разі невідповідності норма тивно-правового акту Констит уції України, закону України , суд застосовує правовий акт , який має вищу юридичну силу.
22.05.2008 року Конституційним Суд ом України постановлено ріше ння №10-рп/2008, яким визнані таким и, що не відповідають Констит уції України (є неконституці йними) положення ЗУ «Про держ авний бюджет на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України», зокре ма п.28 розділу ІІ «Внесе ння змін до деяких законодав чих актів України», відповід но до якого ст. 48 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» виклад ено в наступній редакції: «Од норазова компенсація учасни кам ліквідації наслідків ава рії на Чорнобильській АЕС, як і стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, та сім'ям, які втратили году вальника із числа осіб, відне сених до учасників ліквідаці ї наслідків аварії на Чорноб ильській АЕС та смерть яких п ов'язана з Чорнобильською к атастрофою, щорічна допомога на оздоровлення виплачуєтьс я в порядку та розмірах, встан овлених Кабінетом Міністрів України».
Конституційний Суд Україн и відзначив, що у Консти туції України Україну прогол ошено соціальною і правовою державою (стаття1), в основу пр авового регулювання бюджетн их відносин закладено принци п справедливого і неупередже ного розподілу суспільного б агатства між громадянами і т ериторіальними громадами (ч. 1 ст. 95). Держава відповідальна перед людиною за свою законо давчу діяльність, зобов'яза на утверджувати та забезпечу вати права і свободи людини і громадянина. Закони та інші н ормативно-правові акти мают ь прийматися на основі Конст итуції України і повинні від повідати їй (ч.2 ст. 8).
Ухвалюючи Рішення від 9 липн я 2007 р. № 6-рп/2007 Конституційний Су д України звернув увагу Верх овної Ради України, Президен та України, Кабінету Міністр ів України на необхідність д одержання положень Конститу ції України і Кодексу при під готовці, прийнятті та введен ні в дію закону про держбюдже т. Ця рекомендація ґрунтувал ася на правових позиціях Суд у, висловлених у зазначеному Рішенні, відповідно до яких: с т. 38 Кодексу конкретизує вимог и частини другої ст. 95 Констит уції України щодо змісту зак ону про Держбюджет; у сукупно сті вказані статті Кодексу і Конституцій України визнач ають вичерпний перелік право відносин, які повинні регулю ватися законом про Держбюдже т - встановлення тільки дох одів та видатків держави на з агальносуспільні потреби, а тому закон про Держбюджет не може скасовувати чи змінюва ти обсяг прав і обов'язків, п ільг, компенсацій і гарантій , передбачених іншими закона ми України (абз. 4,5,6,8 п. 4 мотивува льної частини).
У зв'язку з цим Конституці йний Суд України дійшов висн овку, що «зупинення законом п ро Державний бюджет України дії інших законів України що до надання пільг, компенсаці й і гарантій, внесення змін до інших законів України, встан овлення іншого (додаткового) правового регулювання відно син, ніж передбачено законам и України, не відповідає стат тям 1,3, ч.2 ст. 6, ч.2 ст. 8, ч.2 ст. 19, ст.ст. 21 ,22, п. 1 ч.2 ст.92, ч.1,2,3 ст. 95 Конституції України ( абз.1 п.5 мотивувально ї частини).
При прийнятті оспорюваног о Закону всупереч зазначеним правовим позиціям законодав ець вийшов за межі правового регулювання бюджетних відно син: зупинив дію окремих поло жень законів і вніс до ряду за конодавчих актів зміни і доп овнення та визнав деякі з них нечинними.
Конституція України у ст.. 92 в изначила сфери, зокрема бюдж етну, які мають врегульовува тися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фі нансовим документом держави . Через своє призначення цей з акон не повинен регулювати в ідносини в інших сферах сусп ільного життя. Конституція У країни не надає закону про Де ржбюджет вищої юридичної сил и стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційни й Суд України дійшов висновк у, що законом про Держбюджет н е можна вносити зміни до інши х законів, зупиняти їх дію чи с касовувати їх, оскільки з об' єктивних причин це створює п ротиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод люди ни і громадянина.
Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України Закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, визнані неконституці йними, втрачають силу з дня ух валення Конституційним судо м рішення про їх неконституц ійність. Але частиною 3 цієї ст атті передбачено, що матеріа льна або моральна шкода, спри чинена фізичним або юридични м особам актами або діями, виз наними неконституційними, ві дкшодовується в установлено му законом порядку.
Згідно із ст. 63 ЗУ “Про статус та соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ” фінансування витрат, пов' язаних з реалізацією цього З акону, здійснюється за рахун ок Державного бюджету Україн и.
Згідно із Положенням «Про Д ержавне Казначейство Україн и», затвердженим ПКМУ від 21.12.2005 р. за № 1232, основним завданням к азначейства є забезпечення к азначейського обслуговуван ня Державного та місцевих бю джетів на основі ведення єди ного казначейського розраху нку, що серед іншого передбач ає розрахунково-касове обслу говування і одержувачів бюдж етних коштів; контроль за зді йсненням бюджетних повноваж ень при зарахуванні надходже нь, прийнятті зобов'язань т а проведенні платежів за цим и зобов'язаннями.
Вирішуючи заявлені позовн і вимоги, суд виходить з того, що визначений Кабінетом Міні стрів України розмір однораз ової компенсації учасникам л іквідації наслідків аварії н а ЧАЕС, що стали інвалідами в р езультаті Чорнобильської ка тастрофи, не відповідає вимо гам ст. 48 Закону України “Про с татус та соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи”, тому до спірних право відносин суд застосовує акт вищої юридичної сили - Зако н. Нарахування та виплата щор ічної допомоги на оздоровлен ня позивачу здійснювалась УП СЗН у розмірі значно нижчому за відповідний розмір мінім альної заробітної плати, яки й відповідно до ч.6 ст. 48 вказано го Закону, визначається на мо мент встановлення інвалідно сті.
За таких обставин та з ур ахуванням розміру мінімальн ої заробітної плати 888 грн. на м омент встановлення інвалідн ості - 22.07.2010 р., на користь позивача підлягає стягненню 26640 грн. (888грн.х30 = 26640 г рн.)
Відповідно до ст. 11 КАСУ суд р озглядає адміністративні сп рави не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно д о цього Кодексу, і не може вихо дити за межі позовних вимог. С уд може вийти за межі позовни х вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захист у прав, свобод та інтересів ст орін чи третіх осіб, про захис т яких вони просять.
Позивач просить зобов'яз ати УПСЗН здійснити перерах унок і виплатити йому однора зову компенсацію при встанов ленні групи інвалідності у с умі 26450 грн. 04 коп.
Суд вважає, що для повного з ахисту прав та інтересів поз ивача необхідно вийти за меж і позовних вимог і зобов'яз ати УПСЗН здійснити перерах унок і виплатити позивачу од норазову компенсацію при вст ановленні групи інвалідност і у розмірі 26640 грн., який визнач ено судом відповідно до діюч ого законодавства.
Суд оцінює як таке, що не ґру нтується на законі і є безпід ставним, посилання представн ика відповідача на те, що для р озрахунку одноразової компе нсації позивачу, передбачено ї ст.48 Закону №796-Х11, необхідно за стосовувати ПКМУ № 836 від 26.07.1996 р . В цієї постанові закріплено конкретні розмірі компенсац ії, що суперечить Закону №796-Х11, котрим визначено кратність одноразової компенсації зал ежно від розміру мінімальної заробітної плати, яка встано влюється законом. При виріше нні даного спору Закони Укра їни мають пріоритет над підз аконними нормативними актам и, яким є ПКМУ № 836. Тому застосо вувати цю постанову не можна .
Суд не приймає аргумент орг ану державної влади щодо бюд жетних асигнувань, оскільки органи державної влади не мо жуть посилатися на відсутніс ть коштів як на причину невик онання своїх зобов'язань. Щ одо виконання рішення Європе йського суду з прав людини у с праві «Кечко проти України» вказано, що така відмова є сва вільною та незаконною. З огля ду на правову позицію Європе йського суду з прав людини, ви словлену у зазначеному рішен ні, та положення ч.1ст.58 Констит уції України про незворотніс ть дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, к рім випадків, коли вони пом' якшують або скасовують відпо відальність особи: реалізаці я особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних кошт ів, яке базується на спеціаль них та чинних на час виникнен ня спірних правовідносин нор мативно-правових актах націо нального законодавства, не м оже бути поставлена у залежн ість від бюджетних асигнуван ь, тобто посилання органами д ержавної влади на відсутніст ь коштів як на причину невико нання своїх зобов'язань, су дами не повинні прийматися д о уваги.
Керуючись: ч. 2 ст. 19 Констит уції України, ст. 48 Закону Укра їни „Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи” 796-XI від 28 лютого 1991 року, Рішенням Конституцій ного Суду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008, ч. 2 ст. 3, ст.ст. 9, 11, 14, 71, 160 - 163 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги ОСОБА_2 задовольнити.
Визнати дії Управління пра ці та соціального захисту на селення Торезької міської ра ди Донецької області щодо ві дмови ОСОБА_2 у виплаті од норазової компенсації, як уч аснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕ С, що став інвалідом в резуль таті Чорнобильської катастр офи, у розмірі, встановленому ст. 48 Закону України „Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и” 796-XI від 28 лютого 1991 року, проти правними.
Зобов'язати Управління п раці та соціального захисту населення Торезької міської ради Донецької області (86600, До нецька обл., м. Торез, вул. Сизра нцева, б. 76, ЄДРПОУ 25968041) здійснити ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, я кий мешкає за адресою: АДРЕ СА_1, іпн НОМЕР_1, нарахува ння та виплату недоплаченої одноразової компенсації, як учаснику ліквідації наслідк ів аварії на Чорнобильській АЕС, що став інвалідом в резу льтаті Чорнобильської катас трофи, у розмірі 26640 грн.
Постанова постановлена в н арадчій кімнаті та проголоше но вступну та резолютивну ча стини в судовому засіданні 20 г рудня 2010 року.
Постанова буде виготовлен а в повному обсязі 24 грудня 2010 р оку.
На постанову може бути пода на апеляційна скарга у Апеля ційний адміністративний суд Донецької області через Тор езький міський суд протягом десяти днів з дня її проголош ення. У разі застосування суд ом ч. 3 ст. 160 цього Кодексу, а тако ж прийняття постанови у пись мовому провадженні апеляцій на скарга подається протяго м десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеля ційної скарги одночасно над силається особою, яка її нада є, до суду апеляційної інстан ції.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, якщо таку скаргу не було под ано. У разі подання апеляцій ної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законн ої сили після закінчення апе ляційного розгляду справи.
Головуюча - суддя О.М.Чапланова
Суд | Торезький міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2010 |
Оприлюднено | 18.01.2011 |
Номер документу | 13245793 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Лешко С. М.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Петушков С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні