Постанова
від 17.12.2010 по справі 2а-5350/10/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

№ 2а-5350/10/2370

17 грудня 2010 року м. Черкаси

Черкаський окружний адмі ністративний суд у складі:

головуючого-судді Трофім ової Л.В.,

при секретарі - Левчуку А.С .,

за участю: представників по зивача - Пасічник А.А., Д митренко О.С. за довіреніст ю, відповідача - Сидоренка Ю.Г. за довіреністю, розглян увши у відкритому судовому з асіданні в м. Черкаси адмініс тративну справу за позовом Ч еркаського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів до державного п ідприємства «Оризон-Універс ал»про стягнення адміністра тивно-господарських санкцій та пені за невиконання норма тиву робочих місць для праце влаштування інвалідів,

ВСТАНОВИВ:

Черкаське обласн е відділення Фонду соціально го захисту інвалідів звернул ось до суду з адміністративн им позовом до державного під приємства «Оризон-Універсал »про стягнення адміністрати вно-господарських санкцій та пені за невиконання нормати ву робочих місць для працевл аштування інвалідів.

Позивач стверджує, що відповідач, у порушення вимо г чинного законодавства, не с творював в 2009 р. робочі місця дл я працевлаштування інваліді в відповідно до встановленог о нормативу.

На підставі наведен их обставин позивач просить задовольнити його вимоги та стягнути з відповідача 35 414 грн . 07 коп. адміністративно-госпо дарських санкцій та 2 198 грн. 34 ко п. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Представники позивач а позовні вимоги у судовому з асіданні підтримали.

Представник відповідача в судовому засіданні позов н е визнав. Зокрема, представни к відповідача зазначив, що ДП «Оризон-Універсал»належним чином виконано обов' язки щ одо створення робочих місць , оскільки подано звіт форми 10 -ПІ, звіт форми 3-ПН у 2008 р. Також п редставник зазначав, що акт п еревірки № 100 від 31.05.2010 р., що став п ідставою для розрахунку суми позову має цілу низку невідп овідностей, проте позивач на полягає на стягненні адмініс тративно-господарських санк цій.

Заслухавши поясненн я представників сторін, розг лянувши подані документи і м атеріали, оцінивши належніст ь, допустимість, достовірніс ть кожного доказу окремо, а та кож достатність і взаємний з в' язок доказів у їх сукупно сті, суд приходить до наступн ого.

Відповідно до частини вос ьмої статті 69 Господарського кодексу України підприємств о з правом найму робочої сили забезпечує визначену відпов ідно до закону кількість роб очих місць для працевлаштува ння неповнолітніх, інвалідів , інших категорій громадян, як і потребують соціального зах исту. Відповідальність підпр иємства за невиконання даної вимоги встановлюється закон ом.

Спеціальним законом, що виз начає основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма ін шими громадянами можливості для участі в економічній, пол ітичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, що дають мож ливість інвалідам вести повн оцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностя ми і інтересами, є Закон Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні " від 21.03.91 N 875-XII (надалі за текстом - «Закон N 875-XII»).

Частиною другою ста тті 18 Закону N 875-XII визначено, що п ідприємства, установи, орган ізації, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, з обов'язані виділяти та створ ювати робочі місця для праце влаштування інвалідів, у том у числі спеціальні робочі мі сця, створювати для них умови праці з урахуванням індивід уальних програм реабілітаці ї і забезпечувати інші соціа льно-економічні гарантії, пе редбачені чинним законодавс твом, надавати державній слу жбі зайнятості інформацію, н еобхідну для організації пра цевлаштування інвалідів, і з вітувати Фонду соціального з ахисту інвалідів про зайняті сть та працевлаштування інва лідів у порядку, встановлено му Кабінетом Міністрів Украї ни.

Приймаючи до уваги, що від повідач використовує працю н айманих працівників, на ньог о розповсюджуються вимоги за значеної статті Закону N 875-XII.

Відповідно до частини пер шої статті 19 Закону N 875-XII для під приємств, установ, організац ій, у тому числі підприємств, о рганізацій громадських орга нізацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують най ману працю, установлюється н орматив робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів у р озмірі чотирьох відсотків се редньооблікової чисельност і штатних працівників обліко вого складу за рік.

При цьому, частиною другою с татті 19 Закону N 875-XII зобов' язан о підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичних осіб, які використов ують найману працю, самостій но розраховувати кількість р обочих місць для працевлашту вання інвалідів відповідно д о нормативу, встановленого ч астиною першою цієї статті т а забезпечувати працевлашту вання інвалідів.

Згідно даних акту перевірк и виконання роботодавцями но рмативу робочих місць призна чених для працевлаштування і нвалідів та сплати ними адмі ністративно-господарських с анкцій від 31.05.2010 р. в 2009 р. середньо облікова кількість штатних п рацівників відповідача скла дала 64 особи, з яких одній особ і відповідно до чинного зако нодавства встановлено інвал ідність.

Таким чином, враховуючи чис ельність штатних працівникі в ДП «Оризон-Універсал», відп овідач зобов' язаний був ств орити в 2009 р. робочі місця для п рацевлаштування інвалідів.

У порушення вимог зазначен ої статті Закону №875-XII відповід ач, протягом звітного період у, не забезпечив працевлашту вання трьох інвалідів, оскіл ьки не надав відповідні звіт и до центру зайнятості.

Суд враховує, що законодавс тво України обов'язок з праце влаштування інвалідів покла дає на орган державної влади з питань праці та соціальної політики, органи місцевого с амоврядування, громадські ор ганізації інвалідів, але цьо му мають забезпечуватись пев ні дії підприємств, установ і організацій зі створення ро бочих місць для інвалідів та з відповідного інформування зазначених органів з метою п рацевлаштування інвалідів.

Суд вважає, що відповідачем в 2009 р. не були вчинені зазначе ні дії.

Такий висновок суду ґрунту ється на наступному. Частино ю четвертою статті 20 Закону № 803-XII встановлено обов' язок п ідприємств, установ і органі зацій незалежно від форми вл асності реєструватися у місц евих центрах зайнятості за ї х місцезнаходженням платник ами збору до Фонду загальноо бов'язкового державного соці ального страхування України на випадок безробіття, та щом ісяця подавати цим центрам д ані у повному обсязі про наяв ність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призна чених для працевлаштування і нвалідів, та про працівників , які працюють неповний робоч ий день (тиждень), якщо це не пе редбачено трудовим договоро м, або не працюють у зв'язку з п ростоєм виробництва з незале жних від них причин, і в десяти денний строк - про всіх прийня тих працівників у порядку, вс тановленому законодавством . Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення по рядку подання адміністратив них даних тягне за собою відп овідальність, передбачену за коном.

Під час судового розгляду справи встановлено, що відпо відач протягом 2009 р. не виконув ав покладені на нього обов' язки щодо інформування служб и зайнятості про наявність в акансій, призначених для пра цевлаштування інвалідів, та не подавав службі зайнятості зазначені дані за формою 3-ПН.

За таких обставин, суд вва жає, що за 12 місяців 2009 р. відпові дач зобов' язаний сплатити в ідділенню Фонду соціального захисту інвалідів адміністр ативно-господарські санкції , сума яких визначається в роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (ст. 20 Закону N 875-XII).

Строк сплати адміністрати вно-господарських санкцій ви значений до 15 квітня року, що н астає за роком, в якому відбул ося порушення нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів. Порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують н айману працю, суми адміністр ативно-господарських санкці й та пені за невиконання норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів затв ерджено постановою Кабінету міністрів України № 70 від 31.01.2007 р . «Про реалізацію статей 19 і 20 З акону України «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні».

За порушення термінів спла ти адміністративно-господар ських санкцій частиною друго ю статті 20 Закону N 875-XII передбач ено нарахування пені в розмі рі 120 відсотків річних обліков ої ставки Національного банк у України, що діяла на момент с плати, нарахованої на повну с уму недоїмки за весь її строк .

Згідно даних зазначеного в ище акту перевірки виконання роботодавцями нормативу роб очих місць призначених для п рацевлаштування інвалідів т а сплати ними суми адміністр ативно-господарських санкці й від 31.05.2010 р. середньорічна зар обітна плата штатного праців ника в 2009 р. у відповідача склад ала 11 804 грн. 69 коп. (755 500 грн.: 64 особи).

Таким чином, з урахуванням в икладених вище норм Закону N 87 5-XII та враховуючи, що відповіда чем не подавалися звіти до сл ужби зайнятості про наявніст ь вакансій призначених для п рацевлаштування інвалідів з а 12 місяців 2009 р., відповідач зоб ов' язаний був до 15 квітня 2010 р . сплатити до Фонду соціально го захисту інвалідів адмініс тративно-господарські санкц ії за невиконання нормативу робочих місць для працевлашт ування інвалідів в 2009 р. в сумі 35 414 грн. 07 коп. (11 804 грн. 69 коп. х 3).

Приймаючи до уваги, що відпо відач не сплатив зазначені а дміністративно-господарськ і санкції, розмір пені, нарах ованої на суму недоїмки, за пе ріод з 16 квітня 2010 р. по 1 грудня 201 0 р. (306 днів) складає 2 198 грн. 34 коп., т а розраховується, з урахуван ням встановленого розміру об лікової ставки НБУ на рівні 7,7 5%, за формулою 7,75 х 120 % : 100 : 365 днів х 35 414 грн. 07 коп. х 207 днів.

Доводи відповідача стосов но того, що він належним чином виконував свої обов' язки щ одо створення робочих місць, оскільки подавав звіт форми 10-ПІ у 2009 р., звіт форми 3-ПН. у 2009 р., с уд знаходить необґрунтовани ми. За приписами частини четв ертої статті 20 Закону № 803-XII вст ановлено обов' язок підприє мств, установ і організацій н езалежно від форми власності щомісяця подавати Фонду заг альнообов'язкового державно го соціального страхування У країни на випадок безробіття адміністративні дані у повн ому обсязі про наявність віл ьних робочих місць (вакансій ), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів , та про працівників, які працю ють неповний робочий день (ти ждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не пр ацюють у зв'язку з простоєм ви робництва з незалежних від н их причин, і в десятиденний ст рок - про всіх прийнятих праці вників у порядку, встановлен ому законодавством. Порушенн я ж порядку подання звітних д аних тягне за собою відповід альність, передбачену законо м.

Стосовно заперечень відпо відача, що акт перевірки № 100 ві д 31.05.2010 р., що став підставою для р озрахунку суми позову має ни зку невідповідностей, в цьом у контексті суд зазначає, що з азначений акт відповідачем н е оскаржувався в досудовому порядку, крім того зазначені недоліки, що мали місце в акті перевірки не впливають на ро зрахунок суми позову, позаяк платник повинен самостійно розраховувати адміністрати вно-господарських санкції.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з того, що однією із г арантій соціальної захищено сті інвалідів, відповідно до частини першої статті 17 Закон у N 875-XII, є право працювати на під приємствах, в установах, орга нізаціях, а також займатися п ідприємницькою та іншою труд овою діяльністю, яка не забор онена законом.

Це положення узгоджуєтьс я зі статтею 43 Конституції Укр аїни від 28.06.1996 р. №254к/96-ВР, відпові дно до якої кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя прац ею, яку він вільно обирає або н а яку вільно погоджується.

З огляду на викладене, суд к онстатує, що відповідачем не виконано вищезазначені вимо ги чинного законодавства щод о нормативу для створення ро бочих місць з метою забезпеч ення зайнятості людей з фізи чними чи психічними вадами, щ о перешкоджає досягненню ним и матеріальної незалежності , їх соціальної реабілітації та забезпеченню рівних можл ивостей з усіма іншими грома дянами.

На підставі викладеного, су д вважає вимоги позивача обґ рунтованими та такими, що під лягають задоволенню.

Відповідно до частини чет вертої статті 94 КАС України су дові витрати, здійснені пози вачем - суб' єктом владних п овноважень, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 11, 86, 89, 94 , 159, 162 КАС України,

ПОСТАНОВИВ :

Адміністративний поз ов задовольнити повністю.

Стягнути з державно го підприємства «Оризон-Унів ерсал»(Черкаська область, м. С міла, вул. Мазура, 24, ідентифіка ційний код 21374130) на користь Черк аського обласного відділенн я фонду соціального захисту інвалідів (м. Черкаси, пр-кт. Хі міків, 50, ідентифікаційний код 21368023) адміністративно-господа рські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в 2009 р. в розмірі 35 414 грн. 07 коп. та пеню за несвоєчасну сплату а дміністративно-господарськ их санкцій за період з 16 квітн я 2010 р. по 8 листопада 2010 р. в сумі 2 1 98 грн. 34 коп., а всього 37 612 (тридцят ь сім тисяч шістсот дванадця ть) грн. 41 коп.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, що може бути подана до Київського апеляційного адм іністративного суду через Че ркаський окружний адміністр ативний суд протягом десяти днів з дня складання постано ви в повному обсязі. Якщо пост анову було проголошено у від сутності особи, яка бере учас ть у справі, то строк подання а пеляційної скарги обчислюєт ься з дня отримання нею копії постанови.

Повний текст постанови ви готовлено 22 грудня 2010 р.

Суддя Л.В.Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2010
Оприлюднено12.01.2011
Номер документу13315696
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5350/10/2370

Ухвала від 15.03.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Постанова від 17.12.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні