Рішення
від 22.12.2010 по справі 11/129-о-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18



Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.12.2010 Справа № 11/129-О-10

Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Задорожної Н.О. при сек ретарі Степановій О.В., розгля нувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Закритого акціонерного товариства "Буд механізація", м. Херсон

до Інспекції державног о архітектурно-будівельного контролю у Херсонській обла сті, м.Херсон

про визнання неді йсною постанови про накладен ня штрафу за правопорушення у сфері містобудування

за участю:

представників сторін:

від позивача - ОСОБА _2., адвокат, дов. №600/15 від 24.11.2010р., М ельничук Д.М., представник, дов . №600/13 від 21.05.2010р.

від відповідача - Грейц А.О., гол. держ. інспектор, дов. № 7/21-01-01-05/882 від 30.11.2010р., Ремига М.Л., гол. с пеціаліст, дов. №7/21-01-01-05/041 від 25.01.2010р .

від ДП "Спеціалізована Державна експертна організа ція - Центральна служба Украї нської Державної будівельно ї експертизи" у Херсонській о бласті "Херсондержбудекспер тиза" - Холін О.І., директор

Позивач ( закрите акціоне рне товариство "Будмеханізац ія", м. Херсон, код ЄДРПОУ 1274492) зве рнувся з позовом, в якому прос ить суд визнати недійсною по станову відповідача ( Інспек ція державного архітектурно -будівельного контролю у Хер сонській області, м.Херсон, ко д ЄДРПОУ 35568669) №267 від 31.08.2010р., якою на позивача накладено штраф у р озмірі 411565грн. 50коп. за правопор ушення у сфері мітобудування .

Обгрунтовуючи позов, позив ач посилається на те, що поста нову прийнято з порушенням п орядку та способу притягненн я до відповідальності, перед бачених правовими нормами За кону України "Про відповідал ьність підприємств, їх об'єдн ань, установ та організацій з а правопорушення у сфері міс тобудування" та Положення пр о накладення штрафів за прав опорушення у сфері містобуду вання, затвердженого Постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 06.04.1995р. №244. Оспорювана пос танова винесена на підставі протоколу №267 від 25.08.2010р., який по зивачу не вручався. Позивач т акож зазначає на ненаправлен ня на його адресу припису, що п ередбачено п.4 Постанови №244.

Позивач посилається на те, щ о в усному порядку йому було п овідомлено про накладення шт рафу за проведення будівельн их робіт без дозволу на їх вик онання або без затвердженої проектної документації на ба гатоповерховому житловому б удинку за адресою: м.Херсон, ву л.І.Куліка - у розмірі 50% вартост і цих робіт.

В порушення положень Додат ку №3 Положення №244 в оспорюван ій постанові не вказано пору шення, за яке позивача було пр итягнено до відповідальност і; відсутнє посилання на доку менти, на підставі яких визна чалась вартість робіт, які пр оводились без дозволу на їх в иконання.

Звертає увагу на те, що має з атверджену проектну докумен тацію та дозволи ДАБК у Херсо нській області на будівництв о житлового будинку, тому пос танова є незаконною і має бут и визнана недійсною.

Відповідач позов не визнає , у наданому відзиві посилаєт ься на те, що 26.04.2010р. Інспекцією Д АБК у Херсонській області бу в наданий дозвіл на виконанн я будівельних робіт ІІ черги будівництва житлових будинк ів по вул.І.Куліка у м.Херсоні.

Згідно наданої до інспекці ї проектної документації доз віл отримувався на будівницт во другої черги, куди увійшло будівництво блок-секцій №№1, 2 , 3, що підтверджується експерт ними висновками служб держав ного нагляду, які є обов'язков ими для затвердження проекті в будівництва відповідно до наказу Міністерства регіона льного будівництва України в ід 08.04.2009р. №145 "Про затвердження П ереліку об'єктів, для затверд ження проектів будівництва я ких комплексний висновок дер жавної експертизи не є обов'я зковим".

Відповідно до п.2.15 ДБН А.2.2-3-2004 "П роектування. Склад, порядок р озроблення, погодження та за твердження документації для будівництва", будівництво ро зпочинається після затвердж ення проектної документації .

За пунктом 9.12 вищеназваних Д БН, "ЕП, ТЕР, П, РП (затверджуваль на частина) до їх затвердженн я підлягають обов'язковій ко мплексній державній експерт изі згідно з законодавством незалежно від джерел фінансу вання будівництва".

Лист-замовлення про провед ення комплексної державної е кспертизи блок-секції №4 ЗАТ "Б удмеханізація" надано до філ ії ДП "Укрдержбудекспертиза" у Херсонській області 27.08.2010р.,т обто після отримання дозволу на виконання будівельних ро біт з будівництва другої чер ги і проведеної на об'єкті пер евірки та встановлення поруш ень в частині самовільного б удівництва блок-секції №4, яка не увійшла до складу ІІ черги будівництва.

На підставі отриманого від Управління служби безпеки У країни листа від 16.08.2010р. №71/22/3-5728 по садовою особою відповідача б уло проведено перевірку ЗАТ "Будмеханізація" з питань дот римання вимог чинного законо давства щодо будівництва ІІІ черги багатоквартирного жит лового будинку по вул.І.Кулік а, буд.№31-в у м.Херсоні, в ході як ої встановлено самовільне бу дівництво блок-секції №4, чим п орушено ст.29 Закону України "П ро планування і забудову тер иторій".

За фактом порушення у відно шенні ЗАТ "Будмеханізація" бу в складений протокол №267 від 25.0 8.2010р., з яким позивач був ознайо млений у той же день.

31.08.2010р. за наслідками розгляд у протоколу та на підставі до відки про вартість виконаних робіт, наданої представнико м позивача, було винесено осп орювану постанову про наклад ення штрафу у сумі 411565грн. 50коп., яка отримана позивачем.

Не погоджуючись із запереч еннями відповідача проти поз ову, позивач посилається на б езпідставне посилання остан ього на наказ №145 та ДБН А.2.2-3-2004, ос кільки даними підзаконними н ормативно-правовими актами р егулюються відносини у сфері розробки проектної документ ації, а не видачі дозволів на з дійснення будівельних робіт .

Відносини у сфері видачі до зволів на виконання будівель них робіт регулюються Законо м України "Про планування та з абудову територій" та постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 30.09.2009р. №1104 "Про деякі пита ння надання дозволів на вико нання підготовчих і будівель них робіт", якою затверджений Порядок надання дозволу на в иконання будівельних робіт.

До 19.02.2010р. діяв наказ Держбуду України від 05.12.2000р. №273 "Про затве рдження Положення про порядо к надання дозволу на виконан ня будівельних робіт", пункто м 2.1 якого передбачався обов'я зок замовника надати комплек сний висновок державної експ ертизи для отримання дозволу на виконання будівельних ро біт, який у зв'язку з приведенн ям нормативних актів у відпо відність до введеного в дію З акону України "Про плануванн я і забудову територій" втрат ив чинність на підставі нака зу Міністерства регіонально го будівництва №13 від 19.01.2010р.

Частиною 3 ст.29 вищеназваних Закону та Порядку для одержа ння дозволу на виконання буд івельних робіт передбачений перелік документів, який не п ередбачає наявності висновк у комплексної державної експ ертизи.

22.02.2010р. ЗАТ "Будмеханізація" зв ернулось до Інспекції ДАБК з відповідною заявою про нада ння дозволу на виконання буд івельних робіт ІІ черги буді вництва, до якої був наданий н еобхідний перелік документі в, у тому числі проектна докум ентація на будівництво, розр облена ВАТ "Херсон-Дніпроміс то", погоджена та затверджена позивачем.

Таким чином, товариством ра зом із заявою про надання доз волу на виконання будівельни х робіт було надано на розгля д відповідачу проектну докум ентацію, текстова та графічн а частини якої передбачали б удівництво 4-ої блок-секції ІІ черги будівництва.

Не заперечуючи того факту, щ о на момент внесення на розгл яд відповідача заяви з додан ими документами, проектна до кументація містила позитивн ий висновок комплексної експ ертизи лише на 3 блок-секції, з вертає увагу на те, що ст.29 Зако ну не містить вимоги щодо обо в'язкового надання комплексн ого висновку державної експ ертизи, а п.4 Порядку прямо заб ороняє посадовим особам інсп екції ДАБК вимагати для одер жання дозволу документи, не п ередбачені чинним законодав ством.

Наголошує на тому, що 26.04.2010р. ві дповідач надав дозвіл на вик онання будівельних робіт від 26.04.2010р. №238/2010 ІІ -ої черги будівниц тва, отже, починаючи з 26.04.2010р., поз ивач набув законного права н а здійснення будівництва від повідно до проектної докумен тації, що передбачає будівни цтво 4-х блок-секцій. На сьогод ні ЗАТ "Будмеханізація" має ус і необхідні висновки комплек сної державної інвестиційно ї експертизи, у тому числі й на 4-ту блок-секцію.

Звертає увагу суда на те, що відповідно до п.18 Порядку, у ви падку виявлення фактів видач і дозволу з порушенням вимог законодавства, у тому числі й невідповідності висновків е кспертизи проектній докумен тації, інспекція вправі була скасувати цей дозвіл, але не з астосовувати штрафну санкці ю за здійснення будівництва без дозволу.

У наданих суду поясненнях т акож посилається на те, що зве рнення до відповідача з заяв ою від 13.10.2010р. про надання дозво лу на виконання будівельних робіт на 4-й блок секції пов'яз ане з тим, що введення в експлу атацію 1, 2, 3 блок-секцій було за плановано на І квартал 2011 р. і п озивачу необхідно було виріш ити питання забезпечення пра вомірності виконання будіве льних робіт на 4-й блок секції після 30.03.2011р.

Крім того, Херсонським окру жним адміністративним судом 22.11.2010р. було прийнято постанову по справі №2-а-5437/10/2170 за позовом Ф ОП ОСОБА_1. до Інспекції ДА БК у Херсонській області та т ретьої особи - ЗАТ "Будмеханіз ація" про визнання нечинним п рипису про зупинення будіве льних робіт на 4-й блок-секції ІІ черги будівництва житлови х будинків; те, що подані для о тримання дозволу документи, в тому числі і генеральний пл ан забудови , відповідали вим огам чинного законодавства, а також те, що дозвіл було вида но на весь термін будівництв а ІІ черги, до якої також входи в 4-й блок секції.

Зазначена постанова набра ла законної сили, в зв'язку з ч им відповідно до ч.2 ст.35 ГПК Укр аїни встановлені в ній факти є обов'язковими для справи, що вирішується господарським с удом.

Відповідач, спростовуючи д оводи позивача, наголошує на тому, що дозволу на будівницт во 4-го блоку секції не надавав , воно мало здійснюватися лиш е після одержання висновку к омплексної державної експер тизи, за виконанням якого тов ариство звернулось лише 27.08.2010р .

Розгляд справи відбувався з перервами, які оголошували сь до 16 та 22 грудня 2010р.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, суд

в с т а н о в и в:

З наданих в матеріали справи документів вбачаєтьс я, що 25.08.2010р. посадовою особою ві дповідача проведено перевір ку ЗАТ "Будмеханізація" з пита нь дотримання вимог чинного законодавства та нормативни х документів, що регулюють пр авовідносини у сфері містоб удування при здійсненні буді вництва ІІІ черги багатоквар тирного житлового будинку за адресою: м.Херсон, вул.І.Кулік а, 31-а, замовником якого виступ ає позивач.

В ході проведеної перевірк и було встановлено, що будіве льні роботи зазначеного об'є кта проводяться самовільно б ез наявності дозволу, чим пор ушено приписи ст.29 Закону Укра їни "Про планування і забудов у територій".

За фактом виявленого поруш ення відносно ЗАТ "Будмехані зація" був складений протоко л №267 від 25.08.2010р.

Статтею 1 Закону України "Пр о відповідальність підприєм ств, їх об'єднань, установ та о рганізацій у сфері містобуду вання" за проведення будівел ьних робіт без дозволу на їх в иконання або без затверджено ї проектної документації пер едбачено накладення штрафу в розмірі 50% вартості цих робіт .

31.08.2010р. за наслідками розгляд у протоколу про правопорушен ня у сфері містобудування №267 та на підставі наданої позив ачем довідки про вартість ви конаних робіт начальником Ін спекції ДАБК у Херсонській о бласті винесено постанову №2 67 про накладення на позивача ш трафу в розмірі 411565грн. 50коп., ос порення якої є предметом дан ого спору.

З'ясувавши обставини справ и, дослідивши докази на їх під твердження та надавши їм пра вову оцінку, суд визнав позов безпідставним та відмовляє у його задоволенні з врахува нням наступного.

Підставами для визнання ак та недійсним є невідповідніс ть його вимогам чинного зако нодавства або визначеній зак оном компетенції органу, яки й видав цей акт, порушення у зв 'язку з прийняттям відповідн ого акта прав та охоронювани х законом інтересів позивача у справі. Відповідальність п ідприємств, їх об'єднань, уста нов та організацій всіх форм власності за правопорушення у сфері містобудування вста новлена Законом України "Про відповідальність підприємс тв, їх об'єднань, установ та ор ганізацій за правопорушенн я у сфері містобудування". Згі дно зі статтею 1 вказаного Зак ону підприємства, їх об'єднан ня, установи та організації н езалежно від форм власності , які здійснюють проектуванн я, роботи з будівництва, рекон струкції, реставрації та кап ітального ремонту, виготовля ють будівельні матеріали, ви роби і конструкції, а так само які є замовниками у будівниц тві або поєднують функції за мовника і підрядника, несуть відповідальність у вигляді штрафу, зокрема, за проведенн я будівельних робіт без дозв олу на їх виконання - у розмір і 50% відсотків вартості цих ро біт. Відповідно до статті 3 ць ого ж Закону підставою для ро згляду справи про правопоруш ення у сфері містобудування є протокол, складений уповно важеною на те особою інспекц ії державного архітектурно-б удівельного контролю за резу льтатами перевірки. Разом з п ротоколом складається припи с про усунення допущених пор ушень. Рішення посадової осо би інспекції про накладення штрафу оформляється постано вою про накладення на підпри ємство штрафу за правопоруш ення у сфері містобудування відповідно до цього Закону. З а приписами статті 4 Закону У країни "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, уст анов та організацій за право порушення у сфері містобудув ання", рішення у справах про пр авопорушення у сфері містобу дування може бути оскаржене до господарського суду.

За приписами статті 29 Закон у України "Про планування і за будову територій" дозвіл на в иконання будівельних робіт - це документ, що засвідчує пра во замовника та підрядника н а виконання підготовчих і бу дівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інжен ерних мереж та споруд. Дозвіл на виконання будівельних ро біт надається інспекціями де ржавного архітектурно- будів ельного контролю. Порядок та умови надання дозволу на вик онання будівельних робіт з н ового будівництва, розширенн я, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації та капітального ремонту об'є ктів встановлювався Положен ням про порядок надання дозв олу на виконання будівельни х робіт, затвердженим наказо м Державного комітету будівн ицтва, архітектури та житлов ої політики України від 05.12.2000р. №273 (чинний до 19.01.2010р.).

Постановою КМУ від 30.09.2009р. №1104 з атверджений Порядок надання дозволу на виконання будіве льних робіт, згідно з яким для одержання дозволу на викона ння будівельних робіт заяву з відповідними документами п одають до Інспекції ДАБК - зам овник та підрядник будівниц тва.

За приписами п.1 ч.3 ст.29 Закону України "Про планування і заб удову територій" замовник бу дівництва для одержання дозв олу, у числі інших документів , подає проектну документа цію на будівництво, погоджен у та затверджену в порядку, ви значеному законодавством.

Наказом Держбуду України від 20.01.2004р. №8 затверджено Держа вні будівельні норми України "Проектування. Склад, порядок розроблення, погодження та з атвердження проектної докум ентації для будівництва" ДБН А.2.2 - 3-2004, які встановлюють склад , порядок розроблення, погодж ення та затвердження проектн ої документації на нове буді вництво і реконструкцію буди нків і споруд (далі об'єктів) ц ивільного призначення та на нове будівництво, реконструк цію і технічне переоснащення об'єктів виробничого призна чення (далі - будівництво), вим оги яких є обов'язковими дл я застосування юридичними та фізичними особами - суб'єктам и господарської діяльності у галузі будівництва незалежн о від форм власності.

Відповідно до п.2 .15 цих ДБН б удівництво розпочинається п ісля затвердження проектної документації. За пунктом 9.12 ДБ Н А.2.2-3-2004 "ЕП, ТЕР, П, РП" (затверджув альна частина) до їх затвердж ення підлягають обов'язковій комплексній державній експе ртизі згідно з законодавство м незалежно від джерел фінан сування.

Згідно наданої до інспекці ї проектної документації доз віл отримувався на будівницт во блок-секцій І, ІІ, ІІІ друго ї черги будівництва, по яких б уло проведено комплексну дер жавну експертизу (висновок № 22-00194-2009 від 30.12.2009р., а.с.69), яка є обов 'язковою для затвердження пр оектів будівництва відпо відно до наказу Міністерства регіонального будівництва У країни від 08.04.2009р. №145 "Про затвер дження Переліку об'єктів, для затвердження проектів будів ництва яких комплексний висн овок державної експертизи не є обов'язковим".

Відповідно до статей 32, 33, 34 ГП К України наданими у справу н алежними доказами доведено, що лист-замовлення на провед ення комплексної державної експертизи блок-секції №4 до ф ілії ДП "Укрдержбудекспертиз а" у Херсонській області пози вач як замовник будівництва надав 27.08.2010р. (а.с.68), тобто після от римання дозволу на будівницт во другої черги, проведення п еревірки та встановлення пор ушень.

З заявою на одержання дозво лу на виконання будівельних робіт з ІІ черги (блок-секція № 4) позивач звернувся до відпов ідача 14.10.2010р. вх. №115-2173-38 від 14.10.2010р.

Відтак, на період проведено ї перевірки будівництво блок -секції №4 здійснювалось з пор ушенням приписів ст.29 Закону У країни "Про планування та заб удову".

Суд не приймає доводи та пос илання позивача н факти, вста новлені у постанові Херсонсь кого окружного адміністрати вного суду від 22.11.2010р. та їх обов 'язковість для справи, що розг лядається господарським суд ом, врахувавши, що фактом у роз умінні ст.35 ГПК України є суку пність об'єктивних даних, що х арактеризують певну подію, а не правові висновки суду. Так им чином, посилання на встано вленні іншим судом факти не в ідповідають правилам, визнач еним ч.2 ст.35 ГПК України, як з ог ляду на суб'єктний склад стор ін, так і змісту мотивувально ї частини цієї постанови.

З огляду на викладене, суд н е має правових підстав для за доволення позову.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 Господ арського процесуального код ексу України, суд

в и р і ш и в:

1. В задоволенні позову відмовити.

Суддя Н.О. Задорожна

Дата підписання р ішення

відповідно до вимог с т. 84 ГПК України

29.12.2010р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення22.12.2010
Оприлюднено05.01.2011
Номер документу13317746
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/129-о-10

Судовий наказ від 17.02.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Ухвала від 12.01.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 22.12.2010

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні