Cправа № 2-а-4518/09/0770
Ряд стат. звіту № 2.11.1
Код - 04
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2010 р. м. Ужгород
Закарпатський окружний адміністративний суд у скла ді:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового зас ідання - Рибак Т.В.
за участю представників
позивача: Греца Я.В. (дов іреність від 18.02.2010 року)
відповідача: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом пр иватного підприємства "Орлан - 2007" до Мукачівської об'єд наної державної податкової і нспекції Закарпатської обла сті про визнання протиправ ними та скасування податкови х повідомлень - рішень, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судов ому засіданні 21 грудня 2010 року проголошено вступну та резол ютивну частини Постанови. По станова в повному обсязі скл адена 28 грудня 2010 року.
Приватне підприємство " Орлан - 2007" (далі - позивач, ПП "Орлан - 2007") звернулося до Зака рпатського окружного адміні стративного суду з позовною заявою (а.с.3-6) до Мукачівської об'єднаної державної податко вої інспекції Закарпатської області (далі - відповідач, Мукачівська ОДПІ), якою прос ить скасувати та визнати неч инними податкові повідомле ння - рішення Мукачівської О ДПІ від 23 квітня 2009 року за № 0000 661742/0 (1579/23-01/35095342/8912) про визначення под аткового зобов'язання по под атку з доходів фізичних осіб у сумі 900,00 грн. (основний платіж - 300,00 грн., штрафні (фінансові) с анкції - 600,00 грн.), за № 0000772340 (1580 /23-01/35095342/8913) про визначення подат кового зобов' язання по пода тку на прибуток підприємств у сумі 87865,20 грн. (штрафні (фінанс ові) санкції), за № 0000782340 (1581/23-01/35 095342/8914) про визначення податко вого зобов' язання по податк у на додану вартість у сумі 165540 ,00 грн. (основний платіж - 110360,00 гр н., штрафні (фінансові) санкції - 55180,00 грн.).
Позовні вимоги обґрунтову ються тим, що оскаржувані под аткові повідомлення - рішен ня прийняті відповідачем всу переч норм чинного законодав ства, зокрема, п.4.3 ст. 3 Закону Ук раїни "Про податок з доходів ф ізичних осіб" встановлює пер елік доходів, що не включають ся до складу оподаткованого доходу, та сума, що сплачена пр ацедавцем на користь закладі в освіти в рахунок компенсац ії вартості підготовки (пере підготовки) передбачена пп.4.3. 20 цієї статті (щодо визначення зобов'язання по податку з до ходів фізичних осіб); згідно п п.7.4.5 п.7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" з аборонено включення до склад у податкового кредиту сум, що не підтверджені податковими накладними, спірна сума підт верджена податковою накладн ою, а відсутність розшифровк и "номенклатури послуг" не є пі дставою для недійсності пода ткової накладної (щодо визна чення зобов'язання по ПДВ); пр и розрахунку валового доходу відповідачем використана фо рмула розрахунку, що не перед бачена чинним законодавство м, зокрема, не враховано вимог и п.5.9 ст.5 та пп.11.3.5 п.11.3 ст. 11 Закону "П ро оподаткування прибутку пі дприємств", крім того, застосу вання штрафних санкцій супер ечить нормі пп.17.1.3 п.17.1 ст. 17 Закон у України "Про порядок погаше ння зобов'язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами", оскільки відповідач відпові дач суму податкових зобов'яз ань не нарахував та, відповід но, не мав права застосовуват и штрафні санкції (щодо визна чення зобов'язання по податк у на прибуток).
В судовому засіданні предс тавник позивача уточнив поз овні вимоги, та у відповіднос ті до положень п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС Ук раїни - просить суд визнати п ротиправними та скасувати по даткові повідомлення - ріше ння Мукачівської ОДПІ з підс тав, наведених у позовній зая ві.
Відповідач надав суду запе речення проти позову (лист Му качівської ОДПІ від 20.08.2010 року з а № 16936/10/10-012, а.с.104-110), згідно якого по зов не визнав, посилаючись на наступне: щодо визначення зо бов'язання по податку з доход ів фізичних осіб - підготовк а працівника не здійснювалас я за профілем діяльності під приємства, транспортні засоб и та посада водія згідно нада них для перевірки матеріалів у позивача не значаться, та ві дповідно до п.1.6 Закону Україн и " Про податок з доходів фізич них осіб", виплачені на навчан ня кошти є доходом фізичної о соби, який підлягає оподатку ванню згідно пп.4.2.12 цього Закон у. Щодо визначення зобов'язан ня по ПДВ - податкова наклад на не відповідає вимогам пп.7.2 .1 п.7.2 ст. 7 Закону України "Про по даток на додану вартість", а са ме відсутній передбачений пп . "е" цього підпункту "опис (номе нклатура) товарів (робіт, посл уг) та їх кількість (обсяг, об'є м)". Щодо визначення зобов'яза ння по податку на прибуток пі дприємств - перевіркою вста новлено порушення податково го обліку (заниження валових витрат, завищення показника інших витрат), в результаті за нижено податок на прибуток н а 3 квартал 2008 року та прийнято рішення про застосування штр афних (фінансових) санкцій, у в ідповідності пп.17.1.3 п.17.1 ст. 17 Зак ону України "Про порядок пога шення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и".
В судове засідання 6 грудня 2010 року представник відповіда ча не з'явився та відповідаче м подано клопотання про відк ладення розгляду справи. Роз гляд справи відкладено на 21 гр удня 2010 року. В судове засіданн я 21 грудня 2010 року представник відповідача повторно не з'яв ився та, у відповідності до ч. 4 ст. 128 КАС України, розгляд спр ави проведено за відсутності представника відповідача н а підставі наявних в матеріа лах справи доказів.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснен ня представника позивача, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтуються позовні вимоги, о б'єктивно оцінивши докази, як і мають юридичне значення дл я розгляду справи і вирішенн я спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову ч астково, виходячи з наступно го:
Проведеною Мукачівською О ДПІ плановою виїзною перевір кою ПП "Орлан - 2007" з питань дот римання вимог податкового з аконодавства за період з 17.08.2007 р оку по 31.12.2008 року, валютного та і ншого законодавства за періо д з 17.08.2007 року по 31.12.2008 року (акт Мук ачівської ОДПІ від 09.04.2009 року за № 725/23-1/10/35095342, а.с.7-32) встановлено по рушення:
- пп.7.2.1 п. 7.2 ст. 7 Закону Україн и "Про податок на додану варті сть", встановлено заниження П ДВ за вересень 2008 року у сумі 11036 0,00 грн.;
- пп.5.2.1 п. 5.2 ст. 5, пп.11.3.1 п. 11.3 ст. 11 Зак ону України "Про оподаткуван ня прибутку підприємств", зан ижено податок на прибуток за 3 квартал 2008 року на суму 292884,00 грн . в результаті чого буде засто совано штрафну фінансову сан кцію;
- пп.4.2.12 п. 4.2 ст. 4 Закону Укр аїни "Про податок з доходів фі зичних осіб", занижено платеж і до бюджету по податку з дохо дів фізичних осіб на суму 300,00 г рн.
На підставі акту Мукачівсь кої ОДПІ від 09.04.2009 року за № 725/23-1/10/350 95342, 23 квітня 2009 року Мукачівсь кою ОДПІ прийнято податкові повідомлення - рішення:
- № 0000661742/0 (1579/23-01/35095342/8912) (а.с.33, про визна чення ПП "Орлан - 2007" податково го зобов'язання по податку з д оходів фізичних осіб у сумі 900 ,00 грн. (основний платіж - 300,00 гр н., штрафні (фінансові) санкції - 600,00 грн.);
- № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913) (а.с.34, про в изначення податкового зобо в' язання ПП "Орлан - 2007" по под атку на прибуток підприємств у сумі 87865,20 грн. (штрафні (фінанс ові) санкції);
- № 0000782340 (1581/23-01/35095342/8914) (а.с.35, про визначення податкового зоб ов' язання ПП "Орлан - 2007" по по датку на додану вартість у су мі 165540,00 грн. (основний платіж - 110360,00 грн., штрафні (фінансові) са нкції - 55180,00 грн.).
Податкові повідомлення - рішення Мукачівської ОДПІ ос каржені в адміністративном у порядку до Мукачівської ОД ПІ (рішенням Мукачівської ОД ПІ про результати розгляду с карги від 25.06.2009 року за № 13972/10-025 (а.с. 52-61) оскаржені податкові повід омлення - рішення залишено б ез змін), ДПА в Закарпатській о бласті (рішенням ДПА у Закарп атській області від 10.09.2009 року з а № 1697/10/25-055 (а.с.66-73) оскаржені подат кові повідомлення - рішенн я та рішенням Мукачівської О ДПІ про результати розгляду скарги залишено без змін) та Д ПА України (рішенням ДПА Укра їни про результати розгляду повторної скарги від 16.11.2009 року за № 11776/6/25-0115 (а.с.74-78) залишено без зм ін оскаржені податкові повід омлення - рішення Мукачівсь кої ОДПІ та рішення Мукачівс ької ОДПІ та ДПА у Закарпатсь кій області про результати р озгляду скарги), після заверш ення процедури апеляційног о оскарження позивач звернув ся до суду з позовом про оскар ження податкових повідомлен ь - рішень.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України завданням адмін істративного судочинства є з ахист прав, свобод та інтерес ів фізичних осіб, прав та інте ресів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів д ержавної влади, органів місц евого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, і нших суб'єктів при здійсненн і ними владних управлінських функцій на основі законодав ства, в тому числі на виконанн я делегованих повноважень. З гідно ч. 3 ст. 2 КАС України у спр авах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт ів владних повноважень адмін істративні суди перевіряють , чи прийняті (вчинені) вони, зо крема, на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституці ї України, органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування, їх посадові осо би зобов'язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.
1. Стосовно визначення ПП "Ор лан - 2007" податкового зобов' язання по податку з доходів ф ізичних осіб у сумі 900,00 грн. (осн овний платіж - 300,00 грн., штрафн і (фінансові) санкції - 600,00 грн .), згідно податкового повідом лення - рішення Мукачівсько ї ОДПІ від 23.04.2009 року № 0000661742/0 (1579/23-01/3509534 2/8912), суд констатує наступне:
Проведеною Мукачівською О ДПІ плановою виїзною перевір кою ПП "Орлан - 2007" з питань дот римання вимог податкового з аконодавства за період з 17.08.2007 р оку по 31.12.2008 року, валютного та і ншого законодавства за періо д з 17.08.2007 року по 31.12.2008 року встанов лено, зокрема, порушення пп.4.2.12 п. 4.2 ст. 4 Закону України "Про под аток з доходів фізичних осіб ", а саме перевіркою встановле но не включення до об'єкту опо даткування податком інші дох оди, отримані на території Ук раїни резидентами - платник ами податку, у вигляді виплач ених коштів "Мукачівському О СТК ТСОУ" за навчання курсів в одіїв директора ПП "Орлан - 200 7" ОСОБА_2 у сумі 2000,00 грн., в рез ультаті чого занижено платеж і до бюджету по податку з дох одів фізичних осіб у сумі 300,00 г рн.
Відповідно до п.1.2 ст. 1 Закону України "Про податок з доході в фізичних осіб" від 22 травня 200 3 року № 889-IV (з наступними змінам и та доповненнями, в редакції Закону, що діяла на час виникн ення спірних правовідносин, далі - Закон 889), дохід - сума бу дь-яких коштів, вартість мате ріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, оде ржаних платником податку у в ласність або нарахованих на його користь, чи набутих неза конним шляхом у випадках, виз начених підпунктом 4.2.16 пункту 4.2 статті 4 цього Закону, протяг ом відповідного звітного под аткового періоду з різних дж ерел як на території України , так і за її межами.
Згідно п.1.6 ст.1 Закону 889, загал ьний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підляга є оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахований (виплач ений) на користь платника под атку протягом звітного подат кового періоду
Підпунктом 1.3 цієї статті вс тановлено, що дохід з джерело м його походження з України - б удь-який дохід, одержаний пла тником податку або нарахован ий на його користь від здійсн ення будь-яких видів діяльно сті на території України та з гідно пп. 4.2.12 п.4.2 ст.4 Закону 889 - до складу загального місячного оподатковуваного доходу вкл ючаються, зокрема, інші доход и (крім зазначених у п. 4.3 цієї с татті).
Відповідно до пп. 4.3.20 п. 4.3 ст. 4 За кону 889, до складу загального м ісячного або річного оподатк овуваного доходу платника по датку не включається, не підл ягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб сума , сплачена працедавцем на кор исть закладів освіти у рахун ок компенсації вартості підг отовки чи перепідготовки пла тника податку - найманої особ и за профілем діяльності чи з агальними виробничими потре бами такого працедавця.
Питання обкладання прибут ковим податком з громадян (чи необкладання) оплати будь - як ого навчання громадян і, зокр ема, професійної підготовки працівників (спеціалістів) п ідприємств, установ, організ ацій за рахунок юридичної ос оби (підприємства, установи, о рганізації) слід розглядати з урахуванням положень пп. 5.4.2 п . 5.4 ст. 5 Закону України "Про опод аткування прибутку підприєм ств" " від 28 грудня 1994 року № 334/94-ВР (в редакції Закону України ві д 22.05.1997 року № 283/97-ВР, з наступними змінами та доповненнями, дал і - Закон 334), яким визначено, що витрати платника податку на прибуток, пов'язані з професі йною підготовкою або перепід готовкою за профілем такого платника податку фізичних ос іб, що перебувають у трудових відносинах з таким платнико м податку, в українських закл адах освіти, за винятком фізи чних осіб, пов'язаних з таким п латником податку, включаютьс я до складу валових витрат у п орядку, передбаченому цим пі дпунктом, як витрати, понесен і у зв'язку з підготовкою кадр ів за профілем такого платни ка.
Відповідно до п. 1.26. ст. 1 Закон у 334 пов'язана особа - особа, що в ідповідає будь-якій з наведе них нижче ознак, в тому числі, посадова особа платника под атку, уповноважена здійснюва ти від імені платника податк у юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупи нення правових відносин.
ОСОБА_2 (директор ПП "Орлан - 2007" - посадова особа платни ка податку, уповноважена зді йснювати від імені платника податку юридичні дії, спрямо вані на встановлення, зміну а бо зупинення правових віднос ин), в розумінні пп.1.26 ст. 1 Зако ну 334 - є фізичною особою, пов' язаною з платником податків ПП "Орлан - 2007".
Крім того, ОСОБА_2 працює на посаді директора ПП "Орла н - 2007", а кошти сплачені за йо го навчання на курсах водіїв , тобто, не відслідковуєть ся зв'язок навчання з виробн ичими потребами ПП "Орлан - 200 7" (оскільки він не працює за су місництвом на посаді водія) т а оплата за таке навчання як к омпенсація вартості підгото вки чи перепідготовки платни ка податку - найманої особи за профілем діяльності чи зага льними виробничими потребам и такого працедавця - супереч ить положенням пп. 4.3.20 п. 4.3 ст. 4 За кону 889.
Виходячи з наведеного, спла чені ПП "Орлан - 2007" суми за нав чання на курсах водіїв у розм ірі 2000,00 грн. слід розглядати як додаткове благо фізичної ос оби ОСОБА_2, та згідно з п п. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону 334 - дохід, отри маний платником податку від його працедавця як додаткове благо, включається до складу загального місячного оподат ковуваного доходу.
Відповідно до п.1.15 ст.1 Закону 889, податковий агент - юридична особа (її філія, відділення, і нший відокремлений підрозді л) або фізична особа чи предст авництво нерезидента - юриди чної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткув ання іншими податками зобов' язані нараховувати, утримува ти та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рах унок платника податку, вести податковий облік та подават и податкову звітність податк овим органам відповідно до з акону, а також нести відповід альність за порушення норм ц ього Закону.
В судовому засіданні встан овлено та підтверджено матер іалами справи (зокрема, актом Мукачівської ОДПІ від 09.04.2009 рок у за № 725/23-1/10/35095342) не включення до о б'єкту оподаткування податк ом з доходів фізичних осіб ін ших доходів, отримані на тери торії України резидентами - платниками податку, у вигляд і виплачених коштів "Мукачів ському ОСТК ТСОУ" за навчання курсів водіїв директора ПП "О рлан - 2007" ОСОБА_2 у сумі 2000,00 грн., в результаті чого заниже но платежі до бюджету по пода тку з доходів фізичних осіб у сумі 300,00 грн.
За наведених обставин, пра вомірним є визначення ПП "Орл ан - 2007" податкового зобов'яза ння по податку з доходів фізи чних осіб у сумі 900,00 грн. (основн ий платіж - 300,00 грн., штрафні (фі нансові) санкції - 600,00 грн.), згі дно податкового повідомленн я - рішення Мукачівської ОДП І від 23.04.2009 року за № 0000661742/0 (1579/23-01/35095342/8912) та слід відмовити в задоволе нні позову в частині визнанн я протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Мукачівської ОДПІ ві д 23.04.2009 року за № 0000661742/0 (1579/23-01/35095342/8912).
2. Стосовно визначення ПП "Ор лан - 2007" податкового зобов' язання по податку на прибуто к підприємств у сумі 87865,20 грн. (ш трафні (фінансові) санкції), з гідно податкового повідомле ння - рішення Мукачівської О ДПІ від 23.04.2009 року № 0000772340 (1580/23-01/3509 5342/8913), суд констатує наступне:
Проведеною Мукачівською О ДПІ плановою виїзною перевір кою ПП "Орлан - 2007" з питань дот римання вимог податкового з аконодавства за період з 17.08.2007 р оку по 31.12.2008 року, валютного та і ншого законодавства за періо д з 17.08.2007 року по 31.12.2008 року встанов лено, зокрема, порушення пп.5.2.1 п. 5.2 ст. 5, пп.11.3.1 п. 11.3 ст. 11 Закону Укр аїни "Про оподаткування приб утку підприємств", а саме зан иження податку на прибуток з а 3 квартал 2008 року на суму 292884,00 гр н. (п.3.2.1, п.3.2.2. акту) в результаті чо го буде застосовано штрафну фінансову санкцію
Перевіркою повноти визнач ення скоригованого валового доходу встановлено, що ПП "Орл ан - 2007" не включено в 3 квартал і 2008 року до валового доходу по податку на прибуток частину суми за виконані роботи ТОВ Б К "Верховина" у розмірі 140409,00 грн . та включено до валових доход ів суму 140409,00 грн. в декларації з а 2008 рік (4 квартал 2008 року). В резу льтаті, збільшено доходи від продажу товарів (робіт, послу г) в 3 кварталі 2008 року на 140409,00 та з азначено про те, що буде засто совано фінансову санкцію.
Перевіркою встановлено за ниження задекларованих пока зників у рядку 01.2 декларації "П риріст балансової вартості з апасів" за 3 квартал 2008 року у су мі 237220,00 грн., а саме не включено д о залишків (Дт сальдо по рах. 201 "сировина та матеріали") суму 2 37220,00 грн. по придбанню будівель них матеріалів (цемент, армат ура). В результаті, внаслідок в становленого порушення за 3 к вартал 2008 року, зазначено про т е, що буде застосовано фінанс ову санкцію.
Перевіркою встановлено за ниження задекларованих пока зників у рядку 01.2 декларації "П риріст балансової вартості з апасів" за 3 квартал 2008 року у су мі 237220,00 грн., а саме не включено д о залишків (Дт сальдо по рах. 201 "сировина та матеріали") суму 2 37220,00 грн. по придбанню будівель них матеріалів (цемент, армат ура). В результаті, внаслідок в становленого порушення за 3 к вартал 2008 року, зазначено про т е, що буде застосовано фінанс ову санкцію.
Перевіркою встановлено по рушення пп.5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону Укр аїни "Про оподаткування приб утку підприємств", а саме заде кларовано показник рядка 04.1 д екларації "Витрати на придба ння товарів (робіт, послуг), кр ім визначених у 04.11" за 3 квартал 2008 року у сумі 2510113,00 грн., за резул ьтатами перевірки вищезгада ні витрати складають 1728505,00 грн., розбіжність становить 781608,00 гр н. В результаті, внаслідок вс тановленого порушення, зазн ачено про те, що буде застосов ано фінансову санкцію.
Перевіркою встановлено за вищення показник рядка 04.13 де кларації "Інші витрати" за 3 кв артал 2008 року у сумі 12300,00 грн., за 4 квартал 2008 року у сумі 20000,00 грн. В результаті, внаслідок встан овленого порушення, зазначе но про те, що буде застосовано фінансову санкцію.
За наслідками проведеної п еревірки та на підставі акту Мукачівської ОДПІ від 09.04.2009 рок у за № 725/23-1/10/35095342, 23 квітня 2009 року М укачівською ОДПІ прийнято п одаткове повідомлення - ріш ення за № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913), яким ПП "Орлан - 2007" визначено под аткове зобов' язання по под атку на прибуток підприємств у сумі 87865,20 грн. (за штрафними (ф інансовими) санкціями). Підст ава застосування санкції: вс тановлення порушення пп.17.1.3 п.1 7.1 ст. 7 Закону України "Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами".
Відповідно до преамбули За кону України "Про порядок пог ашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и" від 21.12.2000 року № 2181 - III (з наступн ими змінами та доповненнями, далі - Закон 2181) - цей Закон є сп еціальним законом з питань о податкування, який установлю є порядок погашення зобов'яз ань юридичних або фізичних о сіб перед бюджетами та держа вними цільовими фондами з по датків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і спла ти пені та штрафних санкцій, щ о застосовуються до платникі в податків контролюючими орг анами та визначає процедуру оскарження дій органів стяг нення.
Підпунктом 17.1.3 п.17.1 ст. 17 Закону 2181 встановлено, що у разі коли контролюючий орган самостій но донараховує суму податков ого зобов'язання платника по датків за підставами, виклад еними у підпункті "б" підпункт у 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 цього Зак ону, такий платник податків з обов'язаний сплатити штраф у розмірі десяти відсотків ві д суми недоплати (заниження с уми податкового зобов'язання ) за кожний з податкових періо дів, установлених для такого податку, збору (обов'язкового платежу), починаючи з податко вого періоду, на який припада є така недоплата, та закінчую чи податковим періодом, на як ий припадає отримання таким платником податків податков ого повідомлення від контрол юючого органу, але не більше п 'ятдесяти відсотків такої су ми та не менше десяти неопода тковуваних мінімумів доході в громадян сукупно за весь ст рок недоплати, незалежно від кількості податкових період ів, що минули.
Відповідно до пп. "б" пп.4.2.2 п.4.2 с т. 4 Закону 2181, контролюючий орг ан зобов'язаний самостійно в изначити суму податкового зо бов'язання платника податків у разі якщо дані документаль них перевірок результатів ді яльності платника податків с відчать про заниження або за вищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у пода ткових деклараціях.
З аналізу зазначених норм в бачається, що застосування п одатковим органом штрафних с анкцій на підставі пп.17.1.3 п.17.1 ст . 17 Закону 2181 можливе виключно п ісля нарахування податковим органом суми податкового зо бов'язання у відповідності д о пп. "б" пп.4.2.2 п.4.2 ст. 4 Закону 2181, тоб то, у разі самостійного донар ахування податковим органом податкових зобов'язань, коли дані документальних перевір ок результатів діяльності пл атника податків свідчать про заниження або завищення сум и його податкових зобов'язан ь, заявлених у податкових дек лараціях.
З наведеного також вбачаєт ься, що визначення суми штраф у прямо залежить від донарах ованої суми податкового зобо в'язання, яке є базовою величи ною для розрахунку суми штра фу, а за відсутності визначе них податкових зобов'язань - відсутня саме база, з якої сл ід розраховувати штрафні сан кції.
В судовому засіданні встан овлено та підтверджено матер іалами справи (зокрема, актом Мукачівської ОДПІ від 09.04.2009 рок у за № 725/23-1/10/35095342 та податковим пов ідомленням - рішенням Мукач івської ОДПІ від 23.04.2009 року за № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913), що Мукачівськ ою ОДПІ податкові зобов'язан ня за вказані в акті порушенн я пп.5.2.1 п. 5.2 ст. 5, пп.11.3.1 п. 11.3 ст. 11 Закон у України "Про оподаткування прибутку підприємств" донар аховано не було, безпідставн им є нарахування штрафних (фі нансових) санкцій у сумі 87865,20 г рн.
Правова позиція стосовно б езпідставності нарахування податковим органом штрафних санкцій на підставі пп.17.1.3 п.17.1 с т. 17 Закону 2181 за відсутності до нарахування ним податкових з обов'язань є однозначною та в икладена в судових рішеннях касаційної інстанції (зокрем а, ухвали Вищого адміністрат ивного суду України від 17.03.2010 ро ку (справа № К-8972/07), від 31.03.2010 року (с права № К-36495/06), від 10.06.2010 року (спра ва № К-21457/07), від 29.07.2010 року (справа № К-5814) та інших).
Допущене Мукачівською ОДП І порушення законодавства пр и застосуванні штрафних санк цій є самодостатньою та безу мовною підставою для задовол ення позову в цій частині, та слід визнати протиправним т а скасувати податкове повідо млення - рішення Мукачівськ ої ОДПІ від 23.04.2009 року за № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913) про визначення ПП "О рлан - 2007" податкового зобов' язання по податку на прибуто к підприємств у сумі 87865,20 грн. (з а штрафними (фінансовими) сан кціями).
3. Стосовно визначення ПП "Ор лан - 2007" податкового зобов' язання по податку на додану в артість у сумі 165540,00 грн. (основн ий платіж - 110360,00 грн., штрафні (ф інансові) санкції - 55180,00 грн.), з гідно податкового повідомле ння - рішення Мукачівської О ДПІ від 23.04.2009 року № 0000782340 (1581/23-01/3509 5342/8914), суд констатує наступне:
Проведеною Мукачівською О ДПІ плановою виїзною перевір кою ПП "Орлан - 2007" з питань дот римання вимог податкового з аконодавства за період з 17.08.2007 р оку по 31.12.2008 року, валютного та і ншого законодавства за періо д з 17.08.2007 року по 31.12.2008 року встанов лено, зокрема, пп.7.2.1 п. 7.2 ст. 7 Зако ну України "Про податок на дод ану вартість", встановлено за ниження ПДВ за вересень 2008 рок у у сумі 110360,00 грн.
ПП "Орлан - 2007" включено до по даткового кредиту у вересні 2008 року суму ПДВ 110360,00 грн., згідно податкової накладної № 0315 від 31.09.2008 року, наданої ПП "Вілмат - Електрик" , в які (графа 3) не заз начена номенклатура поставк и товарів (робіт, послуг), тобт о, не зазначено які саме будів ельно - монтажні роботи було виконано, згідно яких актів в иконаних робіт та послуг, згі дно якого договору виконувал ись роботи, не зазначено об'єк т по якому надавались послуг и та перевіркою зроблено вис новок про завищення податков ого кредиту за вересень 2008 рок у у сумі 110360,00 грн.
За наслідками проведеної п еревірки та на підставі акту Мукачівської ОДПІ від 09.04.2009 рок у за № 725/23-1/10/35095342, 23 квітня 2009 року М укачівською ОДПІ прийнято п одаткове повідомлення - ріш ення за № 0000782340 (1581/23-01/35095342/8914) про визначення податкового зоб ов' язання ПП "Орлан - 2007" по по датку на додану вартість у су мі 165540,00 грн. (основний платіж - 110360,00 грн., штрафні (фінансові) са нкції - 55180,00 грн.).
Відповідно до преамбули За кону України "Про податок на д одану вартість" від 3 квітня 1997 року за № 168/97 - ВР (з наступними змінами та доповненнями, в ре дакції чинній на час виникне ння спірних правовідносин, д алі - Закон 168) - цей Закон визн ачає платників податку на до дану вартість, об'єкти, базу та ставки оподаткування, перел ік неоподатковуваних та звіл ьнених від оподаткування опе рацій, особливості оподаткув ання експортних та імпортних операцій, поняття податково ї накладної, порядок обліку, з вітування та внесення податк у до бюджету.
Згідно пп. 7.2.1 п. 7.2 ст. 7 Закону 168, платник податку зобов'язаний надати покупцю податкову на кладну, що має містити зазнач ені окремими рядками: а) поряд ковий номер податкової накла дної; б) дату виписування пода ткової накладної; в) назву юри дичної особи або прізвище, ім 'я та по батькові фізичної осо би, зареєстрованої як платни к податку на додану вартість ; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця ); д) місце розташування юридич ної особи або місце податков ої адреси фізичної особи, зар еєстрованої як платник подат ку на додану вартість; е) опис (номенклатуру) товарів (робіт , послуг) та їх кількість (обся г, об'єм); є) повну назву отримув ача; ж) ціну продажу без врахув ання податку; з) ставку податк у та відповідну суму податку у цифровому значенні; и) загал ьну суму коштів, що підлягают ь сплаті з урахуванням подат ку.
Згідно п. 1.7 ст. 1, абзацу першог о пп. 7.4.1 п. 7.4, абзацу третього пп. 7.5.1 п. 7.5 ст. 7 зазначеного Закону п одатковий кредит - сума, на яку платник податку має право зм еншити податкове зобов'язанн я звітного періоду, визначен а згідно з цим законом; податк овий кредит звітного періоду складається із сум податків , сплачених (нарахованих) плат ником податку у звітному пер іоді у зв'язку з придбанням то варів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу в алових витрат виробництва (о бігу) та основних фондів чи не матеріальних активів, що під лягають амортизації; датою в иникнення права платника под атку на податковий кредит вв ажається: дата отримання под аткової накладної, що засвід чує факт придбання платником податку товарів (робіт, послу г).
Підпунктом 7.4.5 п. 7.4 ст. 7 Закону 168 встановлено, що не дозволяє ться включення до податковог о кредиту будь-яких витрат по сплаті податку, що не підтвер джені податковими накладним и чи митними деклараціями, а п ри імпорті робіт (послуг) - акт ом прийняття робіт (послуг) чи банківським документом, яки й засвідчує перерахування ко штів в оплату вартості таких робіт (послуг); у разі коли на м омент перевірки платника под атку органом державної подат кової служби суми податку, по передньо включені до складу податкового кредиту, залишаю ться не підтвердженими зазна ченими цим підпунктом докуме нтами, платник податку несе в ідповідальність у вигляді фі нансових санкцій, установлен их законодавством, нарахован их на суму податкового креди ту, не підтверджену зазначен ими цим підпунктом документа ми.
Відповідно до пп.7.2.6 п.7.2 ст. 7 За кону 2181, податкова накладна ви дається платником податку, я кий поставляє товари (послуг и), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту.
В судовому засіданні встан овлено та підтверджено матер іалами справи, зокрема, подат ковою накладною від 30.09.2008 року п орядковий № 0315 (а.с.79), що 30.09.2008 року ПП "Вілмат - Електрик" (продав ець) надав ПП "Орлан - 2007" подат кову накладну за порядковим № 0315 на суму 662161,20 грн. (з яких ціна без ПДВ - 551801,00 грн., ПДВ - 110360,20 гр н.). В графі 3 (номенклатура пост авки товарів (послуг) продавц я вказано: "будівельно - монт ажні роботи".
В матеріалах справи наявні акти виконаних робіт з додат ками до них (підсумковими від омостями до акту (витрати - п о факту) та розрахунками зага льновиробничих витрат), зокр ема, акт за № 1 з додатками (а.с.80 -86), акт за № 2 з додатками (а.с.87-95) та актом за № 3 з додатками (а.с.96-101) т а довідка про вартість викон аних підрядних робіт, та відп овідно до наявних в матеріал ах справи доказів: вартість в иконаних робіт - 551801,00 грн., ПДВ - 110360,00 грн., всього з ПДВ - 662161,20 гр н.
Наявна в матеріалах справи податкова накладна (від 30.09.2008 р оку порядковий № 0315) має всі нео бхідні реквізити, заповнені всі графи, передбачені пп. 7.2.1 п . 7.2 ст. 7 Закону 168, формулювання у графах податкових накладних , зокрема, зазначення в номенк латурі поставки (робіт, послу г) "будівельно - монтажні роб оти" відповідають умовам ви конаних робіт, на підставі як их були виписані податкові н акладні.
При цьому суд констатує, що Мукачівською ОДПІ при переві рці валових витрат по взаємо відносинах ПП "Орлан - 2007" та ПП "Вілмат - Електрик" по навед еній операції порушень не вс тановлено (згідно акту Мукач івської ОДПІ від 09.04.2009 року за № 725/23-1/10/35095342, на а.с.23).
Хоча в силу вимог абзацу пер шого пп. 7.2.6 п. 7.2 ст. 7 Закону 168 пода ткова накладна видається пла тником податку, який поставл яє товари (послуги), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту, власне існування не значних недоліків в заповнен ні податкових накладних, оде ржаних від продавця не є підс тавою для висновку про непра вомірність включення понесе них покупцем витрат до подат кового кредиту, оскільки єди ною підставою для відповідал ьності платника податку є не підтвердження сум податку, в ключеного до податкового кре диту, на момент перевірки пла тника податку (абзац другий п п. 7.4.5 п. 7.4 ст. 7 цього Закону).
Виходячи з наведеного, якщ о на момент проведення контр олюючим органом перевірки пл атника суми податку, поперед ньо включені до складу подат кового кредиту, відповідають зазначеним у податкових нак ладних, податковий кредит по купця вважається підтвердже ним податковими накладними, незважаючи на те, що такі накл адні мають незначні недоліки в заповненні, при умові, що во ни не перешкоджають можливос ті ідентифікувати особу, яка видала податкову накладну, м істять, зокрема, відомості пр о придбані товари (роботи, пос луги), їх вартість, дату здійс нення операції та відповідну суму податку на додану варті сть, тобто, недоліки в заповне нні реквізитів податкової на кладної, виявлені податковою інспекцією в результаті пер евірки позивача, не роблять п одаткову накладну недійсною , оскільки підтверджує прове дення господарської операці ї та не перешкоджає можливос ті ідентифікувати особу, яка видала податкову накладну, м істять відомості про постав лені товари (послуги) (в даному випадку - будівельно - монт ажні роботи), їх вартість, дат у здійснення операції та від повідну суму ПДВ.
Оскільки податковий креди т з податку на додану вартіст ь у сумі 110360,00 грн. визначено на п ідставі податкової накладно ї, яка має всі необхідні рекв ізити та заповнено всі графи , передбачені пп. 7.2.1 п. 7.2 ст. 7 Зако ну 168 та податковий кредит сфо рмовано у відповідності до п оложень Закону 168, слід визнат и протиправним та скасувати податкове повідомлення - рі шення Мукачівської ОДПІ від 23.04.2009 року за № 0000782340 (1581/23-01/35095342/8914) про визначення податковог о зобов' язання ПП "Орлан - 200 7" по податку на додану вартіст ь у сумі 165540,00 грн. (основний плат іж - 110360,00 грн., штрафні (фінансо ві) санкції - 55180,00 грн.).
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС Укр аїни в адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обо в' язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача. Відповід ачем не доведено правомірнос ті дій щодо визначення подат кових зобов' язань по податк у на прибуток підприємств та по податку на додану вартіст ь та, відповідно, правомірнос ті оскаржуваних податкових п овідомлень - рішень Мукачів ської ОДПІ від 23 квітня 2009 рок у за №№ 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913), 0000782340 (1581/23-01/35095342/8914). Донарахування суми п одатку з доходів фізичних ос іб у розмірі 300,00 грн. проведено відповідачем на підставі вс тановлених порушень, в зв'язк у з чим відповідачем також пр авомірно застосовано штрафн і (фінансові) санкції у сумі 600,0 0 грн., в зв'язку з чим відсутні п ідстави для визнання протипр авним та скасування податков ого повідомлення - рішення М укачівської ОДПІ від 23 квітня 2009 року за № 0000661742/0 (1579/23-01/35095342/8912).
За наведених обставин, позо в слід задовольнити частково та визнати протиправним та с касувати повністю податкові повідомлення - рішення Мук ачівської ОДПІ від 23 квітня 200 9 року за № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8913) про визначення ПП "Орлан-2007" пода ткового зобов' язання по под атку на прибуток підприємств у сумі 87865,20 грн. (штрафні (фінанс ові) санкції) та за № 0000782340 (1581/23 -01/35095342/8914) про визначення ПП "Орл ан-2007" податкового зобов' яза ння по податку на додану варт ість у сумі 165540,00 грн. (в тому числ і, основний платіж - 110360,00 грн., ш трафні (фінансові) санкції - 55180,00 грн.), відмовивши в задовол енні вимог позову про визнат и протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Мукачівської ОДПІ ві д 23 квітня 2009 року за № 0000661742/0 (1579/23-01/3509 5342/8912) про визначення ПП "Орлан - 2007" податкового зобов'язання п о податку з доходів фізичних осіб у сумі 900,00 грн. (основний пл атіж - 300,00 грн., штрафні (фінанс ові) санкції - 600,00 грн.).
Згідно ч. 3 ст. 94 КАС України та в зв'язку з відсутністю судов их витрат відповідача, суд пр исуджує стягнути з державног о (місцевого) бюджету на корис ть ПП "Орлан - 2007" судові витрат и частково - у розмірі 1,70 грн., оскільки документально підт вердженими є витрати позива ча зі сплати судового збору (д ержавного мита) у розмірі 3, 40 гр н., згідно квитанції від 26.11.2009 ро ку за № 27 (а.с.2).
Керуючись ст. ст. 2, 17, 71 , 86, 94, 160, 163 Кодексу адміністратив ного судочинства України, су д -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов приватного підприє мства "Орлан - 2007" до Мукачі вської об'єднаної державної податкової інспекції Закарп атської області про визнанн я протиправними та скасуванн я податкових повідомлень - рішень - задовольнити ча стково.
2. Визнати протиправним та с касувати повністю податкове повідомлення - рішення Мука чівської об'єднаної державно ї податкової інспекції від 23 квітня 2009 року № 0000772340 (1580/23-01/35095342/8 913) про визначення приватном у підприємству "Орлан-2007" пода ткового зобов' язання по под атку на прибуток підприємств у сумі 87865,20 грн. (штрафні (фінанс ові) санкції).
3. Визнати протиправним та с касувати повністю податкове повідомлення - рішення Мука чівської об'єднаної державно ї податкової інспекції від 23 квітня 2009 року № 0000782340 (1581/23-01/35095342/8 914) про визначення приватном у підприємству "Орлан-2007" пода ткового зобов' язання по под атку на додану вартість у сум і 165540,00 грн. (в тому числі, основни й платіж - 110360,00 грн., штрафні (фі нансові) санкції - 55180,00 грн.).
4. В задоволенні інших позо вних вимог - відмовити.
5. Стягнути з державного (міс цевого) бюджету на користь пр иватного підприємства "Орлан - 2007" (Закарпатська област ь, м. Мукачево, вул. І. Франка, 148 к в. 27 код 35095342) частину сплачено го судового збору (державног о мита) у сумі 1,70 грн. (одна гривн а сімдесят копійок).
6. Постанова набирає законн ої сили в порядку, встановлен ому ст. 254 КАС України, та може б ути оскаржена до Львівського апеляційного адміністратив ного суду через Закарпатськи й окружний адміністративний суд в порядку та строки, встан овлені ст. 186 КАС України. Апеля ційна скарга на постанову су ду першої інстанції подаєтьс я протягом десяти днів з дня проголошення, а в разі ск ладення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - протягом дес яти днів з дня отримання копі ї постанови (копія апеляційн ої скарги одночасно надсилає ться особою, яка її подає, до с уду апеляційної інстанції).
Суддя С. І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2010 |
Оприлюднено | 12.01.2011 |
Номер документу | 13326437 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні