Постанова
від 14.12.2010 по справі 2а-12618/10/6/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

14.12.10 Справа №2а-12618/10/6/0170

Окружний адміністрати вний суд Автономної Республі ки Крим у складі головуючого судді Латиніна Ю.А., при секре тарі Усковій О.І.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом ОСОБА_1

до Відділу Державного комі тету земельних ресурсів Укра їни в Білогірському районі А Р Крим

про визнання неправомірно ю відмову та спонукання до ви конання певних дій,

за участю представників:

від позивача - ОСОБА_1, п аспорт ЕС НОМЕР_1, виданий 25.03.1998 року Київським РВ Сімферо польського МУГУМВС України в Криму;

ОСОБА_2 - представника за довіреністю від 26.08.2010 року;

від відповідача - Гомен юк В.І. - наказ від 12.11.2004р. №139-к;

Суть спору: ОСОБА_1 зверн увся у суд з позовом до відділ у Держкомзему України в Біло гірському районі АР Крим про визнання неправомірною відм ову погодити технічну докуме нтацію із землеустрою щодо с кладення документів, що посв ідчують право власності ОС ОБА_1 на земельну ділянку пл ощею 2,0280 га кадастровий номер № 0120755300:01:001:0124 для ведення товарного сільськогосподарського вир обництва в АДРЕСА_1 (існую чи будівлі та споруди зернот оку) на території Зуйської се лищної ради Білогірського ра йону Автономної Республіки К рим, та спонукання погодити і видати висновок про погодже ння вказаної технічної докум ентації.

Ухвалами Окружного а дміністративного суду АР Кри м від 04.10.2010 року відкрито провад ження в адміністративній спр аві, закінчено підготовче пр овадження та справу призначе но до судового розгляду.

У судовому засіданні позивач та його представник наполягали на задоволенні п озовних вимог у повному обся зі з підстав, наведених у адмі ністративному позові.

Відповідач не погоди вся з позовом та просив відмо вити у його задоволенні.

Розглянувши матеріал и справи, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні обстав ини, на яких ґрунтуються позо вні вимоги, об' єктивно оцін ивши докази, які мають юридич не значення для розгляду спр ави і вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ч.1,2 ст.17 КАС Укр аїни юрисдикції адміністрат ивних судів поширюється на п равовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єк том владних повноважень влад них управлінських функцій, у тому числі на публічно-право ві спори фізичних чи юридичн их осіб із суб'єктом владних п овноважень щодо оскарження й ого рішень (нормативно-право вих актів чи правових актів і ндивідуальної дії), дій чи без діяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України дано визначення су б'єктів владних повноважень, до яких належать орган держа вної влади, орган місцевого с амоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'є кт, який здійснює владні упра влінські функції на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті вони на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України, обґрунтовано, т обто з урахуванням усіх обст авин, що мають значення для пр ийняття рішення; безстороннь о (неупереджено); добросовісн о; розсудливо; з дотриманням п ринципу рівності перед закон ом, запобігаючи несправедлив ій дискримінації; пропорційн о, зокрема з дотриманням необ хідного балансу між будь-яки ми несприятливими наслідкам и для прав, свобод та інтересі в особи і цілями, на досягненн я яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права осо би на участь у процесі прийня ття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд з' ясовує, чи вико ристане повноваження, надане суб' єкту владних повноваже нь, як це визначено положення ми ч.3 ст.2 КАС України.

27.08.10 ОСОБА_1 звернувся до В ідділу Держкомзему України в Білогірському районі АР Кри м з вимогою про погодження те хнічної документацій із земл еустрою щодо складення докум ентів, що посвідчують право в ласності ОСОБА_1 на земель ну ділянку площею 2,0280 га кадаст ровий номер №0120755300:01:001:0124 для веден ня товарного сільськогоспод арського виробництва в АДР ЕСА_1 (існуючи будівлі та спо руди зернотоку) на території Зуйської селищної ради Біло гірського району АР Крим, та с понукання погодити та видати висновок про погодження вка заної технічної документаці ї.

Листом від 13.09.2010 №1676/01-4 відповід ач відмовив у погодженні тех нічної документації із земле устрою у зв' язку з тим, що ст. 121 ЗК України не передбачає бе зплатну передачу громадянам и земельних ділянок для веде ння товарного сільськогоспо дарського виробництва. Також відповідачем зазначено, що п ередача земель колективної в ласності колишнього КСГП «Ро сія» в приватну власність гр омадян, які не були членами сі льськогосподарського підпр иємства діючим законодавств ом не врегульована. Аналогіч ної позиції дотримується Рес публіканський комітет по зем ельних ресурсах у своєму лис ті від 22.05.2009 Б-22/378/1.

Вважаючи незаконною відмо ву відповідача позивач зверн увся з адміністративним позо вом до Окружного адміністрат ивного суду України з вимога ми про визнання неправомірно ю відмову та спонукання пого дити технічну документацію і з землеустрою.

З матеріалів справи вбачає ться, що ОСОБА_1 відповідн о до рішення Білогірського р айонного суду АР Крим від 04.02.2008 №2-65/08, зареєстрованого в органі БТІ, є власником комплексу бу дівель та споруд зернотоку, я кі були ним придбані у колишн іх членів КСГП «Росія» та вхо дили до складу майна пайовог о фонду.

Зазначені об' єкти нерухо мості зернотоку розташовані на земельній ділянці, яка нал ежала КСГП «Росія» на праві к олективної власності на земл ю, що посвідчено Державним ак том на право колективної вла сності на землю КМ №000005, видани м 12.03.1999р. Зуйською селищною Радо ю народних депутатів Білогір ського району АР Крим та заре єстрованим за №14 в Книзі запис у державних актів на право ко лективної власності на землю . Рішенням Зуйської селищної ради Білогірського району А Р Крім 21-й сесії 5-го скликання в ід 26.03.2008 №1377 позивачу дозволено р озробити технічну документа цію із землеустрою та вигото вленню державного акту на пр аво власності на земельну ді лянку площею 2,0356 га під існуючи ми будівлями та спорудами зе рнотоку, який розташований з а адресою: АДРЕСА_1, із земе ль колишнього КСГП «Росія» д ля ведення товарного сільськ огосподарського виробництв а. Відповідно до цього рішенн я ради, а також листів відпові дача від 13.09.2010 №1676/01-4, Рескомзему в ід 22.05.2009 Б-22/378/1, земельна ділянка з находиться в колективній вла сності.

У судовому засіданні відпо відач підтвердив, що виданий КСГП «Росія» державний акт н а право колективної власност і до теперішнього часу не ска сований, нерозпайовані землі зазначеного КСГП не передан і до державної або комунальн ої власності.

За таких обставин, суд крити чно ставиться до інформації позивача, що згідно форми дер жавної статистичної звітнос ті 6-зем, яка ведеться відповід ачем, зазначена земельна діл янка зарахована до строки 96 - «землі, не надані у власність або користування в межах нас еленого пункту», оскільки зг ідно державного акту земельн а ділянка навпаки була перед ана в колективну власність і на сьогодні не повернута до д ержави або місцевої територі альної громади.

Суд зазначає, що згідно ст.28 З К України (в ред.1990р.), який діяв н а час виключення КСГП «Росія » з державного реєстру підпр иємств Білогірського району припинення діяльності колек тивного сільськогосподарсь кого підприємства не було пі дставою припинення права кол ективної власності на землю.

Відповідно до законодавст ва, чинного на момент видачі К СГП «Росія» державного акту, зокрема ч.1 та 3 ст.5 ЗК України (в ред.1990р.) передбачала, що земля на праві колективної власно сті належить громадянам, які розпоряджуються нею на зага льних зборах колективу співв ласників.

Аналогічну норму містить с т.30 ЗК України (а ред. 2001р.), згідно якої при ліквідації сільськ огосподарського підприємст ва несільськогосподарські у гіддя, що перебували у їх влас ності, розподіляються відпов ідно до установчих документі в цих підприємств або за згод ою власників земельних часто к (паїв).

Держкомзем України в листі від 29.08.2003 №14-17-7/5448 також висловив р екомендацію щодо передачі пр ава розпорядження земельним и ділянками, зайнятими об' є ктами нерухомості, загальним зборам співвласників майнов их паїв, або громадським орга нізаціям - об' єднанням спі ввласників майнових паїв.

Таким чином, вирішуючи пита ння про погодження технічної документації із землеустрою відповідач помилково застос ував до спірних правовідноси н норму ст.121 ЗК України про при ватизацію громадянами земел ьних ділянок, оскільки за змі стом вказаної статті остання регулює безоплатну передачу громадянам земельних діляно к із земель державної або ком унальної власності, до яких с пірна земельна ділянка не на лежить.

На думку суду, до спірних пр авовідносин слід застосовув ати ст.120 діючого ЗК України, ст .377 ЦК України, відповідно до як их при переході права власно сті на будівлю або споруду пр ипиняється право власності а бо право користування земель ною ділянкою, на якій розташо вані ці об' єкти.

До особи, яка набула право в ласності на будівлі або спор уди, які розміщені на земельн ій ділянці, яка знаходиться у власності іншої особи, перех одить право власності на від повідну земельну ділянку без зміни її цільового призначе ння.

Визначаючи цільове призна чення спірної земельної діля нки, суд виходить з того, що з у рахуванням п. 2 ст.48 ЗК України ( в ред. 1990р.), діючого на момент ви дачі державного акту на прав о колективної власності на з емлю КМ №000005, вказана земельна ділянка була передана у влас ність КСГП «Росія» саме для в едення товарного сільського сподарського виробництва, то му заявлене позивачем викори стання земельної ділянки від повідає її цільовому признач енню та не суперечить п. б) ч.2 ст .22 чинного ЗК України, згідно з яким до земель сільськогосп одарського призначення нале жать несільськогосподарськ і угіддя (в тому числі землі пі д господарськими будівлями і дворами).

Відповідно до ГОСТ 26640-85 «Охра на природы. Земли. Термины и оп ределения», затверджений Пос тановою ДСтандарту СРСР від 28.10.1985 року №3453, який застосовуєть ся в України на підставі Пост анови Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України окреми х актів законодавства СРСР» від 12.09.1991 року №1545-XII, земля - найв ажливіша частина навколишнь ого природного середовища, я ка є основнім засобом виробн ицтва у сільському господарс тві, а також просторовою базо ю для розміщення галузей нар одного господарства».

ЗК України (в редакції 1990 р.) бу ло передбачено, що земельна д ілянка «автоматично» слідує юридичній долі будівель та с поруд, які на ній розташовані . Діюче законодавство Україн и також розглядає земельну д ілянку як підпорядковану річ по відношенню до головної ре чі - будівлі або споруди, що в ипливає з аналізу ст.120 ЗК Укра їни, 377 ЦК України (при відчужен і будівель та споруд), ст.1225 ЦКУ (при спадкуванні будівель та споруд), ч.4 ст.6 Закону України «Про іпотеку» (при іпотеки бу дівель та споруд), ст.796 ЦК Украї ни (при оренді будівель та інш ої капітальної споруди).

Право позивача на одержанн я земельної ділянки у власні сть для ведення товарного сі льськогосподарського вироб ництва прямо передбачено п. а ) ч.3 ст.22 ЗК України, згідно яког о землі сільськогосподарськ ого призначення можуть бути передані громадянам для веде ння, в тому числі, товарного сі льськогосподарського вироб ництва.

В даному випадку підставою передання позивачу у власні сть земельної ділянки для ве дення товарного сільськогос подарського виробництва є по ложення закону про перехід к набувачу разом з правом влас ності на будівлі та споруди т акож права власності на земе льну ділянку під ними, яка нал ежала КСГП «Росія» на праві к олективної власності, отже к олективу колишніх членів цьо го підприємства, майно якого було розпайоване та згодом п ридбане позивачем.

З огляду на абз.5 п.3.4.2. Рекомен дацій Президії Вищого господ арського суду України від 02.02.20 10 №04-06/15 «Про практику застосува ння господарськими судами зе мельного законодавства» про те, що угоди, які потягнули пе рехід права власності на об' єкт нерухомості, одночасно є підставою для переходу прав а власності на землю, проте оф ормлення такого права здійсн юється у встановлену законом порядку, отримання позиваче м у власність спірної земель ної ділянки повинно здійснюв атися на підставі відповідно го рішення органу місцевого самоврядування за технічною документацією із землеустро ю.

Оскільки цільове призначе ння земельної ділянки, межі я кої були визначені в натурі (н а місцевості) при видачі КСГП «Росія» державного акту на п раво колективної власності н а землю, не змінюється, то згід но Постанови КМ України від 26. 05.2004 №677 «Про затвердження поряд ку розробки проекту землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки» складання державн ого акту на право власності н а земельну ділянку позивача повинно здійснюватися через розробку технічної документ ації із землеустрою щодо скл адання документів, що посвід чують право на земельну діля нку (ст.56 ЗУ «Про землеустрій» ).

Відповідно до п. а) ст.22 Закон у України «Про землеустрій» землеустрій здійснюється на підставі, зокрема, рішень орг анів місцевого самоврядуван ня, які згідно ч.1 ст.73 ЗУ «Про мі сцеве самоврядування в Украї ні» є обов' язковими до вико нання всіма розташованими на відповідній території орган ами виконавчої влади, об' єд наннями громадян, підприємст вами, установами та організа ціями, посадовими особами, а т акож громадянами, які постій но або тимчасово мешкають на відповідній території.

Пунктом 10 ст.59 даного Закону встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституці ї або законам України визнаю ться незаконним лише у судов ому порядку.

Тому рішення Зуйської сели щної ради, яким позивачу було надано згоду на розроблення технічної документації із з емлеустрою та виготовленню д ержавного акту на право влас ності на земельну ділянку, ма є для відповідача обов' язко вий характер.

Необхідність отримання ви сновку державного органу зем ельних ресурсів Держкомзему України та погодження з ним т ехнічної документації із зем леустрою передбачена п.1.16. нак азу Держкомзему України від 04.05.1999 року №43 «Про затвердження Інструкції про порок склада ння, видачі, реєстрації і збер ігання державних актів на пр аво приватної власності н а землю, право колективної в ласності на землю, право влас ності на землю і право пості йного користування землею, договорів на право тимчасово го користування землею (в том у числі на умовах оренди) т а договорів оренди землі» та наказом Держкомзему України від 08.10.2009 №534, яким затверджено е талон технічної документаці ї із землеустрою щодо склада ння документів, що посвідчую ть право на земельну ділянку (державного акта на право вла сності на земельну ділянку).

Ст.19 Конституції України ви значає, що органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Ст.14 Конституції України пе редбачено, що земля є основни м національним багатством, щ о знаходиться під особливою охороною держави. Право на зе млю набувається і реалізуєт ься громадянами і суб'єктами господарської діяльності (ю ридичними і фізичними особам и) виключно відповідно до зак ону.

Відповідно до ст.ст.8,9 КАС Укр аїни суд при вирішенні справ и керується принципами закон ності та верховенства права. Забороняється відмова в роз гляді та вирішенні адміністр ативної справи з мотивів неп овноти, неясності, суперечли вості чи відсутності законод авства, яке регулює спірні ві дносини.

За таких обставин, суд вважа є, що відмовляючи позивачу у п огодження технічної докумен тації із землеустрою, відпов ідач порушує право позивача, встановлене чинним законода вством, на отримання у власні сть земельної ділянки під вл асними будівлями та спорудам и, в наслідок чого діє протипр авно.

Таким чином, оцінивши дока зи, які є у справі за своїм вну трішнім переконанням, що ґру нтується на їх безпосередньо му, всебічному, повному та об'є ктивному дослідженні, суд пр ийшов до висновку, що відпові дачем не доведено правомірні сть своєї відмови у погоджен ні технічної документації із землеустрою ОСОБА_1, а том у позов є обґрунтованим та та ким, що підлягає задоволенню .

Однак, суд враховуючи полож ення статті 19 Конституції Укр аїни, зазначає, що в виключній компетенції відповідача зна ходяться повноваження виріш увати питання погодження тех нічної документації із земле устрою на вказану земельну д ілянку позивачем. В свою черг у позивач просить зобов' яза ти відповідача погодити техн ічну документацію. Суд розгл ядаючи справу у межах заявле ного позову, не наділений пов новаженнями вирішувати пита ння щодо відповідності вимог ам діючого законодавства Укр аїни наданої технічної докум ентації позивачем для погодж ення відповідачу. Тому, керую чись положеннями ч.2 ст.11 КАС Ук раїни, з метою повного захист у прав та інтересів позивача про які він просить, суд виход ить за межі позовних вимог та вважає можливим зобов' яза ти Відділ Держкомзему Україн и в Білогірському районі АР К рим розглянути питання про п огодження технічної докумен тації із землеустрою щодо ск ладення документів, які посв ідчують право власності ОС ОБА_1 на земельну ділянку.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Під час судового засідання , яке відбулось 14.12.2010 оголошено вступну та резолютивну части ни постанови. Відповідно до с т. 163 КАС України постанову скл адено 20.12.2010р.

Керуючись ст.ст. 160-163, 167 КАС Укр аїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною відм ову Відділу Держкомзему Укра їни в Білогірському районі А Р Крим в погодженні технічно ї документації із землеустро ю щодо складення документів, які посвідчують право власн ості ОСОБА_1 на земельну д ілянку площею 2,0280 га (кадастров ий номер 0120755300:01:001:0124) для ведення т оварного сільськогосподарс ького виробництва в АДРЕСА _1 (існуючи будівлі та споруд и зернотоку) на території Зуй ської селищної ради Білогірс ького району Автономної Респ убліки Крим.

Зобов' язати Відділ Держк омзему України в Білогірсько му районі АР Крим розглянути питання про погодження техн ічної документації із землеу строю щодо складення докумен тів, які посвідчують право вл асності ОСОБА_1 на земельн у ділянку площею 2,0280 га (кадаст ровий номер 0120755300:01:001:0124) для веденн я товарного сільськогоспода рського виробництва в АДРЕ СА_1 (існуючи будівлі та спор уди зернотоку) на території З уйської селищної ради Білогі рського району Автономної Ре спубліки Крим.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судовий збір у розмірі 3,40г рн.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ни постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частин постанови або р озгляду справи у порядку пис ьмового провадження, апеляці йна скарга подається протяго м 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.

Суддя Латинін Ю.А.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення14.12.2010
Оприлюднено06.01.2011
Номер документу13363561
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12618/10/6/0170

Постанова від 14.12.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Латинін Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні