ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2010 р. Справа № 36266/09
Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Онишкевича Т .В., Сапіги В.П.
розглянувши у порядку пись мового провадження у м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України в Шумському районі Тернопіль ської області на постанову Ш умського районного суду Терн опільської області від 18 трав ня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управління Пенс ійного фонду України в Шумсь кому районі Тернопільської о бласті про стягнення допомог и дітям війни,-
В С Т А Н О В И Л А:
У березні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернулася до суд у з позовом до управління Пен сійного фонду України в Шумс ькому районі Тернопільської області, в якому просить визн ати дії відповідача неправом ірними, стягнути з відповіда ча на її користь недоплачену їй щомісячну державну соціа льну грошову допомогу як дит ині війни за період з 2006 року по 2009 рік в сумі 3891,90 грн. та зобов' язати в подальшому нараховув ати їй щомісячну державну со ціальну грошову допомогу як дитині війни відповідно до З акону України «Про соціальни й захист дітей війни». Позива ч просить поновити строк зве рнення до суду.
Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилалася на те, що маючи статус дитини в ійни, згідно ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», має право на отрим ання державної щомісячної гр ошової соціальної допомоги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Однак відповідач, не дивлячись на рішення Констит уційного суду України від 09.07.20 07 року № 6-рп/2007, не виплачує їй со ціальну допомогу, заборгував ши позивачу в такий спосіб 3891,90 грн.
Постановою Шумського райо нного суду Тернопільської об ласті від 18 травня 2009 року позо в задоволено частково. Визна но дії управління Пенсійного фонду України в Шумському ра йоні Тернопільської області по не нарахуванню та невипла ті ОСОБА_1 надбавки, перед баченої ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за період час у з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року неправо мірними та зобов' язано упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Шумському районі Терно пільської області здійснити нарахування та виплату ОСО БА_1 надбавки, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за період часу з 09.07.2007 р оку по 31.12.2007 року. В задоволенні решти позовних вимог відмов лено.
Постанова суду першої інст анції мотивована тим, що надб авка до пенсії позивачу як
Головуючий у 1-й інст. суддя Т омчук С.В. ряд. ст. зв. № 2.19.6 суддя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-1104/09/191 7 справ а № 36266/09/9104.do
дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м у 2007 році повинна виплачуват ися відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни», оскільки окр емі положення статтей Законі в України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік», які змен шували розмір оспорюваної до помоги, визнано неконституці йними (рішення Конституційно го Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 р оку). Після прийняття Рішення Конституційного Суду Україн и від 09.07.2007 року №6-рп/2007, якими виз нано неконституційними окре мі положення Закону України «Про Державний бюджет Україн и на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», по зивачу повинна нараховувати сь та виплачуватись надбавка до пенсії, визначена зазначе ною нормою Закону в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з врахуванням положень Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік». Таким ч ином, позивач має право на вип лату недоплаченої надбавки д о пенсії у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком за період часу з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Судом першої інстанції заз начено, що згідно п. 5 постанов и Кабінету Міністрів України № 530 від 28.05.2008 року «Деякі питанн я соціального захисту окреми х категорій громадян» (діє з 22 .05.2008 року відповідно рішення К онституційного Суду України №10рп-2008 року від 22.05.2008 року) дітям війни (крім тих, на яких пошир юється дія Закону України «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у» та «Про жертви нацистськи х переслідувань») до пенсії а бо щомісячного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії підвищення п роводиться у вказаних конкре тних розмірах, що і було зробл ено управлінням Пенсійного ф онду України в Шумському рай оні Тернопільської області з а 2008-2009 роки.
Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и щомісячну соціальну допомо гу за період 2006 року, то такі не підлягають до задоволення, о скільки положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2006 рік», якими обмежувалася д ія ст.6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» на предмет конституційності не розглядалися, у встановле ному порядку неконституційн ими визнані не були та своєї ч инності не втратили.
Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Шумського районног о суду Тернопільської област і від 18 травня 2009 року та прийня ти нову постанову, якою повні стю відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсій , призначених згідно з цим Зак оном. Питання, пов' язані з пі двищенням розміру пенсії чи державної соціальної допомо ги, яка виплачується замість пенсії відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», слід вир ішувати шляхом внесення змін до цього Закону. Законодавст вом не визначено, які органи повинні виплачувати підвище ння розміру пенсії, за рахуно к яких коштів і джерел, в якому порядку і яким чином обчислю вати даний розмір. Окрім цьог о, судом першої інстанції без підставно не задоволено клоп отання відповідача про засто сування встановленого річно го строку звернення до суду.
Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:
Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування,
їх посадові особи зобов' я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.
Розглядаючи спір, колегія с уддів вважає, що висновки суд у першої інстанції лише част ково відповідають нормам мат еріального та процесуальног о права та фактичним обстави нам справи.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивач - ОСОБА_1, ІНФО РМАЦІЯ_1, є дитиною війни, що стверджується паспортом поз ивача та пенсійним посвідчен ням. У Законі України «Про соц іальний захист дітей війни» визначено, що державні соціа льні гарантії дітям війни, вс тановлені цим Законом, не мож уть бути обмежені або скасов ані іншими нормативно-правов ими актами.
Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищується на 30% мінімаль ної пенсії за віком.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мала право на отримання щомісячно го підвищення до пенсії як ди тина війни відповідно до ст.6 з азначеного Закону.
Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).
Оскільки Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було опубліковане 12.07.2007 року, то позивач дізналася або повинна була дізнатися п ро порушення свого права на п ідвищення до пенсії в липні 200 7 року.
Із матеріалів справи вбача ється, що ОСОБА_1 звернула ся до суду з даним позовом лиш е 25.03.2009 року, а відповідач напол ягав на застосуванні строків звернення до суду. В матеріал ах справи відсутні докази по зивача, які б свідчили про пов ажність причини пропуску стр оку звернення до суду.
Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів зазначає що по зивачем без поважних причин пропущено строк звернення до суду, а тому не підлягають до задоволення позовні вимоги щ одо доплати до пенсії за пері од з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. А відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року має право на отримання щомісячного підвищення до п енсії як дитина війни в розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни».
Крім того, колегія суддів за значає, що нарахування та вип лату позивачу щомісячного пі двищення до пенсії як дитині війни в розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» необхідно проводити до вини кнення обставин, з якими зако н пов' язує виникнення, змін у чи припинення спірних прав овідносин.
Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Доводи відповідача про те, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом, том у цей розмір не може застосов уватись для інших розрахункі в (доплат, підвищень, дотацій, надбавок), є безпідставними, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання підвищення р озміру пенсії, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, як це встановлено ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни «Про виконання рішень та застосування практики Євр опейського суду з прав людин и» суди застосовують при роз гляді справ Конвенцію та пра ктику суду як джерело права.
Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.
За таких обставин, колегія с уддів вважає, що приймаючи За кони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік».
З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.
На думку колегії суддів, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що по зовні вимоги позивача в част ині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити поз ивачу щомісячне підвищення д о пенсії за 2006 рік не підлягают ь до задоволення, оскільки по ложення Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», як ими обмежувалася дія ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» на предме т конституційності не розгля далися, у встановленому поря дку неконституційними визна ні не були та своєї чинності н е втратили.
Також колегія суддів зазна чає, що не підлягає до задовол ення позовна вимога щодо зоб ов' язання відповідача в под альшому нараховувати щоміся чну державну соціальну грошо ву допомогу як дитині війни в ідповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни», оскільки не можливо п ередбачити порушення відпов ідачем прав позивача в майбу тньому.
З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.
Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в Шумському районі Т ернопільської області, відпо відний обов' язок слід покла сти на відповідача у справі.
Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.
Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Шумському районі Терноп ільської області задовольни ти частково.
Постанову Шумського район ного суду Тернопільської обл асті від 18 травня 2009 року у спра ві № 2-а-1104/09 скасувати та прийнят и нову постанову, якою адміні стративний позов ОСОБА_1 з адовольнити частково.
Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України в Шумському районі Тернопільської області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячного підви щення до пенсії як дитині вій ни в розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком відповідно до с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» поч инаючи з 22 травня 2008 року з врах уванням ст. 28 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування».
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Шу мському районі Тернопільськ ої області нараховувати та в иплачувати ОСОБА_1 підвищ ення до пенсії як дитині війн и в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком відповідно до ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» почи наючи з 22 травня 2008 року з враху ванням ст. 28 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування» та виплачених сум.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку шляхом подачі к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Т.В. Онишкевич
В.П. Сапіга
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2010 |
Оприлюднено | 10.01.2011 |
Номер документу | 13378169 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Гринів М. А.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Я.С.
Адміністративне
Старобільський районний суд Луганської області
Озеров Віталій Олександрович
Адміністративне
Перевальський районний суд Луганської області
Іванов Андрій Петрович
Адміністративне
Решетилівський районний суд Полтавської області
Микитенко Віталій Михайлович
Адміністративне
Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області
Бондаренко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні