ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 11/60
21.12.10
За позовом
Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1
до
1) Солом'янської районної у місті Києві ради,
2) Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації
про
визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії
Суддя Смирнова Ю.М.
Представники:
від позивача
ОСОБА_2. –представник
від відповідача
не з’явились
від третьої особи
не з’явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про визнання неправомірною бездіяльності Солом'янської районної у місті Києві ради щодо не вчинення дій по підготовці нежилого приміщення площею 185,80 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20 літ. А до приватизації орендарем (позивачем), зобов’язання відповідачів вчинити необхідні дії для підготовки вказаного нежилого приміщення до приватизації шляхом викупу орендарем, а саме, здійснити інвентаризацію та оцінку нежилого приміщення, підготувати на направити позивачу проект договору купівлі-продажу(з урахуванням клопотання, поданого в судовому засіданні 26.11.2010) .
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням ради № 288 від 02.07.2008 спірне приміщення включено до переліку об’єктів, що підлягають приватизації у 2008 році орендарем - Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 шляхом викупу. Позивач звернувся з заявою про намір приватизувати вказане приміщення, де також просив вчинити необхідні дії для підготовки об’єкту до приватизації. Однак, станом на день звернення з даним позовом до суду, жодної з передбачених законодавством обов’язкових дій для підготовки приміщення до приватизації відповідачами не вчинено.
Солом'янська районна у місті Києві раді (відповідач-1) проти позову заперечує та зазначає, що вчинення дій для підготовки спірного об’єкта до приватизації шляхом викупу орендарем не відноситься до компетенції відповідача-1. Також відповідач зазначає, що з моменту призначення ліквідаційної комісії з припинення відповідача-1 до неї перейшли повноваження щодо управління справами юридичної особи, які пов’язані з припиненням юридичної особи.
Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації (відповідач-2) проти позову заперечує та зазначає, що з 02.11.2010 утворено ліквідаційну комісію з припинення відповідача-2. З моменту призначення ліквідаційна комісія набуває повноваження щодо управління справами юридичної особи, які пов’язані з припиненням юридичної особи. Виконання функцій стосовно здійснення інвентаризації та оцінки нежилого приміщення та підготовки проекту договору купівлі-продажу приміщення не передбачені в повноваженнях комісії з припинення відповідача-2.
Дослідивши наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд
В С Т А Н О В И В:
11.06.2008 між Комунальним підприємством "Дирекція з управління та обслуговування житлового фонду" Солом‘янської районної у м. Києві ради, як орендодавцем та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1, як орендарем укладено договір оренди № 511/Ч нерухомого майна комунальної власності територіальної громади Солом‘янського району міста Києва, відповідно до умов якого орендодавець на підставі розпорядження Солом‘янської районної у місті Києві державної адміністрації від 29.12.2007 № 2492, від 11.06.2008 № 991 передає, а орендар приймає в оренду нежиле приміщення (підвал) загальною площею 185,8 кв.м для розміщення центру по наданню інформаційних послуг за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20.
Згідно з п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання про прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності належать до виключної компетенції міської ради, що вирішуються на її пленарних засіданнях.
В залежності від об'єкта, приватизаційний процес регулюється нормами Закону України "Про приватизацію державного майна" та Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)". Під дію Закону України "Про приватизацію державного майна" підпадає, зокрема, продаж цілісних майнових комплексів підприємств, а під дію Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" - продаж окремого індивідуально визначеного майна.
Приватизація об'єктів малої приватизації згідно з положеннями ст. 3 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" здійснюється шляхом викупу; продажу на аукціоні, за конкурсом.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" продавцями об'єктів малої приватизації, що перебувають у комунальній власності, є органи приватизації, створені місцевими Радами.
Рішенням Солом‘янської районної у місті Києві ради від 02.07.2008 № 288 затверджено перелік об‘єктів комунальної власності територіальної громади Солом‘янського району міста Києва, що підлягають приватизації у 2008 році згідно з додатком.
Відповідно до п. 37 додатку № 1 до рішення № 288 нежиле приміщення за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20, літ А включено в перелік об‘єктів комунальної власності територіальної громади Солом‘янського району міста Києва, що підлягають приватизації у 2008 році шляхом викупу орендарем - Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1.
Однак, в подальшому 18.05.2009 Солом‘янська районна у місті Києві рада прийняла рішення № 401, яким внесені зміни до рішень Солом‘янської районної ради "Про перелік об‘єктів комунальної власності Солом‘янського району міста Києва, що підлягають приватизації", а саме пункт 37 додатку до рішення від 02.07.2008 № 288 –нежиле приміщення, орендар –ФОП ОСОБА_1. за адресою: вул. Мартиросяна, 20- виключено (п. 1.16).
Рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2010 у справі № 11/59 визнано недійсним підпункт 1.16 пункту 1 рішення Солом‘янської районної у м. Києві ради від 18.05.2009 № 401 "Про внесення змін до рішень Солом‘янської районної у місті Києві ради "Про перелік об‘єктів комунальної власності Солом‘янського району міста Києва, що підлягають приватизації".
Вказане рішення залишене без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 26.07.2010.
В ході розгляду справи №11/59 судом встановлено, що рішення Солом‘янської районної у м. Києві ради від 18.05.2009 № 401 "Про внесення змін до рішень Солом‘янської районної у місті Києві ради "Про перелік об‘єктів комунальної власності Солом‘янського району міста Києва, що підлягають приватизації" прийнято відповідачем-1 без належних правових підстав і не відповідає вимогам законодавства з питань приватизації об’єктів комунального майна.
Отже, позивач у встановленому законодавством порядку одержав право на викуп спірного нежилого приміщення згідно рішення відповідача-1 від 02.07.2008 № 288.
Положенням про Управління приватизації комунального майна району Солом‘янської районної у місті Києві державної адміністрації, затвердженим рішенням Солом’янської районної у місті Києві ради від 23.01.2008 № 240, передбачено, що основним завданням Управління майна є організаційне супроводжування та реалізація рішень Солом‘янської районної у м. Києві ради щодо питань її виключної компетенції в частині що стосується приватизації об‘єктів комунальної власності територіальної громади Солом‘янського району м. Києва.
Згідно з п. 2.1 вказаного Положення Управління приватизації майна організує підготовку та супроводження відповідних матеріалів для приватизації об’єктів комунального майна Солом’янського району міста Києва, відповідно до прийнятих Солом’янською районною у м. Києві радою рішень.
Управління приватизації майна має право від свого імені укладати угоди, заключати договори купівлі-продажу комунального майна, що є власністю територіальної громади міста Солом’янського району міста Києва на підставі відповідних рішень районної ради з наступною їх реєстрацією радою (п. 2.4 Положення).
Відповідно до норм Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" процедура малої приватизації включає наступні етапи: визначення переліку об’єктів, що підлягають приватизації (стаття 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)"), підготовка об’єкта малої приватизації до продажу (стаття 8 вказаного закону), що включає в себе проведення інвентаризації та оформлення права власності на поточного власника об’єкта, визначення ціни продажу об’єкта, що передбачає проведення оцінки такого об’єкта (статті 9 та 12 вказаного закону), укладення договору купівлі-продажу об’єкта, сплата ціни продажу покупцем та реєстрація договору купівлі-продажу об’єкта у відповідній раді (статті 22 та 23 вказаного закону).
Управління приватизації комунального майна району Солом‘янської районної у місті Києві державної адміністрації листом від 21.07.2008 № 670 повідомило фізичну особу –підприємця ОСОБА_1 про прийняте 02.07.2008 Солом‘янською районною у місті Києві радою рішення щодо включення нежилого приміщення, що орендує підприємець за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20, літ А, загальною площею 185,8 кв.м. до переліку об‘єктів, які підлягають приватизації, спосіб приватизації –викуп орендарем.
20.08.2008 Фізична особа –підприємець ОСОБА_1 звернулась із заявою до Управління приватизації комунального майна району Солом‘янської районної у місті Києві державної адміністрації, в якій повідомила останнє про намір приватизувати нежиле приміщення за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20, літ А, загальною площею 185,8 кв.м шляхом викупу та просила вчинити необхідні дії для підготовки вказаного об‘єкту до приватизації (зокрема здійснити інвентаризацію та оцінку майна і підготувати проект договору купівлі - продажу).
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" з моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства здійснюється його підготовка до приватизації. Строк підготовки не повинен перевищувати двох місяців з дня прийняття рішення про включення його до відповідного переліку об’єктів приватизації.
Підготовка об’єкту до продажу включає в себе визначення ціни продажу об’єкта, підготовку та опублікування інформації про об’єкту у відповідних інформаційних бюлетенях та місцевій пресі, інших друкованих виданнях, визначених органами приватизації; проведення у разі необхідності реорганізації або ліквідації державного підприємства, замовлення у разі потреби екологічного аудиту.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" ціна продажу об'єкта, що підлягає приватизації шляхом викупу, визначається шляхом проведення незалежної оцінки.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", Положення про Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у місті Києві державної адміністрації, затвердженого рішенням ради від 23.01.2008 № 240, продавцем об’єктів малої приватизації, що належать на праві власності територіальній громаді Солом’янського району міста Києва, є Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації.
У даному випадку, підготовка об’єкту до приватизації мала бути здійсненна протягом двох місяців з дня винесення Солом’янською районною у місті Києві радою рішення № 670 від 02.07.2008, тобто до 02.09.2008.
Частиною 1 ст. 648 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов’язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту.
Частина 1 ст. 649 Цивільного кодексу України визначає, що розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках встановлених законом, вирішуються судом.
Згідно ч. 1 ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов’язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" встановлено, що право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та уповноваженим представником відповідного органу приватизації, а також актом приймання-передачі зазначеного майна. Договір купівлі-продажу державного майна підлягає нотаріальному посвідченню та у випадках, передбачених законом, державній реєстрації.
Примірний договір купівлі-продажу окремого індивідуально визначеного майна, у тому числі будівлі (споруди, приміщення), що підлягає продажу шляхом викупу, затверджено Наказом Фонду державного майна України № 2411 від 22.08.2005.
Вище судом встановлено, що 20.08.2008 фізична особа –підприємець ОСОБА_1 звернулась із заявою до Управління приватизації комунального майна району Солом‘янської районної у місті Києві державної адміністрації, в якій просила вчинити необхідні дії для підготовки нежилого приміщення за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20, літ А, загальною площею 185,8 кв.м до приватизації (зокрема здійснити інвентаризацію та оцінку майна і підготувати проект договору купівлі - продажу).
Однак, на момент розгляду спору підготовка об’єкта приватизації до продажу не проведена, зокрема, не здійснено оцінки об’єкта з метою визначення ціни його продажу, договору купівлі-продажу об’єкта приватизації не укладено.
Оскільки відповідачем-1 прийнято рішення щодо приватизації спірного об'єкта шляхом його викупу позивачем та уповноважено відповідача-2 здійснити оцінку даного майна, а також укласти договори купівлі-продажу щодо нього, суд погоджується з твердженням позивача про бездіяльність відповідача-2 щодо підготовки об’єкта приватизації до продажу. Бездіяльність відповідача-2 порушує права позивача як покупця об’єкта приватизації.
Однак, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову частково з огляду на те, що відповідач-1 виконав дії, покладені на нього законом, а саме: 19.06.2008 прийняв рішення про приватизацію об'єктів комунальної власності Солом’янського району м. Києва, відповідно до якого приміщення за адресою: м. Київ, вул. Мартиросяна, 20 літ. А, загальною площею 185,8 кв.м з урахуванням рішення № 595) підлягає приватизації шляхом викупу Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1, а органом, який уповноважений укладати договори купівлі-продажу майна, що перебуває у комунальній власності, є відповідач-2.
Стосовно вимоги позивача про визнання неправомірною бездіяльності Солом'янської районної у місті Києві ради щодо не вчинення дій по підготовці нежилого приміщення до приватизації орендарем суд відзначає наступне.
По суті така вимога спрямована на встановлення факту, що має юридичне значення, а не на поновлення порушеного права або захист охоронюваного законом інтересу. Встановлення юридичного факту може встановлюватись господарським судом лише при існуванні та розгляді між сторонами господарських правовідносин спору та вирішенні спору у позовному провадженні. Його встановлення є елементом оцінки фактичних обставин справи та обґрунтованості вимог.
Чинним законодавством України не передбачена підвідомчість господарським судам спорів про визнання фактів та обставин, отже, викладена у позовній заяві вимога про визнання неправомірною бездіяльності відповідача-1 щодо не вчинення дій по підготовці нежилого приміщення до приватизації орендарем за своїм змістом не відповідає матеріально-правовому захисту права, визначеного законом.
Слід зазначити, що предметом позову може бути матеріально-правова чи немайнова вимога позивача до відповідача, відносно якої суд повинен прийняти рішення. В даному випадку предмет позову у вигляді визнання неправомірною бездіяльності відповідача-1, носить декларативний характер і в разі задоволення такого позову, судове рішення не буде виконане шляхом державно-примусової діяльності, яка не може відбуватись шляхом зобов'язання виконати такі дії, які неможливо присудити виконати в натурі.
Таким чином, вимога позивача про визнання неправомірною бездіяльності Солом'янської районної у місті Києві ради щодо не вчинення дій по підготовці нежилого приміщення до приватизації орендарем задоволенню не підлягає.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають частковому по відношенню до відповідача-2 - Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації, а в частині позовних вимог до - Солом'янської районної у місті Києві ради позов задоволенню не підлягає.
Суд приймає до уваги посилання відповідачів на утворення ліквідаційних комісій з припинення відповідача-1 та відповідача-2, однак відповідно до абз. 2 ч. 9 ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації є датою державної реєстрації припинення юридичної особи, а згідно наданих Витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців стосовно відповідачів станом на 03.12.2010 та 08.12.2010 державна реєстрація припинення юридичних осіб –відповідачів в результаті їх ліквідації не проведена.
Витрати по оплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково - по відношенню до відповідача - Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації.
2. Зобов’язати Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації (03020, м. Київ, пр-т Пвітрофлотський, 41, ідентифікаційний код 26315907) вчинити необхідні дії для підготовки вказаного нежилого приміщення до приватизації шляхом викупу Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (02068, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1), а саме здійснити інвентаризацію та оцінку нежилого приміщення, підготувати на направити Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 проект договору купівлі-продажу.
3. Стягнути з Управління приватизації комунального майна району Солом’янської районної у м. Києві державної адміністрації (03020, м. Київ, пр-т Пвітрофлотський, 41, ідентифікаційний код 26315907) на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (02068, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) державне мито у розмірі 85 (вісімдесят п’ять) грн. 00 коп. та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
4. У задоволенні позову по відношенню до відповідача - Солом'янської районної у місті Києві ради відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.
Суддя Ю.М. Смирнова
Дата підписання рішення: 29.12.2010
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2010 |
Оприлюднено | 12.01.2011 |
Номер документу | 13401782 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні