ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-6307/10/1670
Полтавський окружний адмі ністративний суд у складі:
головуючого судді - Суп руна Є.Б.,
при секретарі - Дубовик О. І.,
за участю:
представника позивача - Р епало Д.О.,
представника УПФ Київсько го району в м. Полтаві - Решет нік М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з а адміністративним позовом П риватного підприємства "КМ-5" до Головного управління Пенс ійного фонду України в Полта вській області, Управління П енсійного фонду України Київ ського району в м. Полтаві про визнання протиправною безді яльності та зобов'язання вич нити дії, -
В С Т А Н О В И В:
03 грудня 2010 року Приват не підприємство "КМ-5" (далі - ПП "КМ-5", позивач) звернулося до По лтавського окружного адміні стративного суду з адміністр ативним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській облас ті, Управління Пенсійного фо нду України Київського район у в м. Полтаві (далі - УПФ Київсь кого району в м. Полтаві, відпо відач) про визнання протипра вною бездіяльності та зобов' язання відповідачів вчинити дії щодо повернення надмірн о сплачених сум страхових вн есків у розмірі 51 618, 50 грн.
13.01.2011 р. позивач збільшив розм ір позовних вимог, у зв'язку з чим просив стягнути суму пер еплат по страхових внесках у розмірі 53 069,59 грн.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилався на полож ення ч.13 ст. 20 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" від повідно до якої суми надмірн о сплачених чи помилково спл ачених страхових внесків за солідарною системою поверта ються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в ра хунок майбутніх платежів стр ахових внесків у порядку і в с троки, визначені правлінням Пенсійного фонду. Такий поря док встановлено Інструкцією про порядок обчислення і спл ати страхувальниками та заст рахованими особами внесків н а загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування до П енсійного фонду України, зат вердженої постановою правлі ння Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. №21-1. Зокрема пунктом 1 1.17 вказаної Інструкції визнач ено, що суми надміру сплачени х чи помилково сплачених стр ахових внесків та інших плат ежів (в тому числі частина єди ного та фіксованого податків , що надходить за найманих пра цівників суб'єктів підприємн ицької діяльності, які обрал и відповідний особливий спос іб оподаткування) повертають ся страхувальникам або за їх згодою зараховуються в раху нок майбутніх платежів страх ових внесків.
З цих підстав та з урахуванн ям даних картки особового ра хунку страхувальника про сум у переплати страхових внескі в, утриманих пенсійним орган ом із сум сплаченого єдиного податку в 2009 - 2010 роках, позивач в важає, що у відповідача утвор илася заборгованість стосов но повернення надміру сплаче них сум страхових внесків.
Представник позивача у удо вому засіданні підтримав поз овні вимоги, просив такі задо вольнити з підстав, викладен их у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти за доволення позовних вимог зап еречував, посилаючись на нем ожливість повернення вказан их коштів позивачу, оскільки частка єдиного податку, яка н адходить до органів Пенсійно го фонду після розщеплення о рганами Державного казначе йства України, не являється с траховим внеском.
Заслухавши пояснення пре дставників сторін, дослідивш и матеріали справи, з' ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтуються позовні вимог и, оцінивши докази, які мають ю ридичне значення для вирішен ня спору по суті, суд приходит ь до наступних висновків.
Принципи та структура сис теми загальнообов'язкового д ержавного пенсійного страху вання, коло осіб, які підлягаю ть такому страхуванню, поряд ок використання коштів Пенсі йного фонду та Накопичувальн ого фонду встановлені Законо м України від 09.07.2003 р. №1058-IV "Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV). Згідно статті 5 даного Закону дія інших норм ативно-правових актів може п оширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачени х цим Законом, або в частині, щ о не суперечить цьому Закону .
Пунктом 1 статті 11 Закону №1058-I V встановлено, що загальнообо в'язковому державному пенсій ному страхуванню підлягають громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено між народними договорами, згода на обов'язковість яких надан а Верховною Радою України) та особи без громадянства, які п рацюють на підприємствах, в у становах, організаціях, ство рених відповідно до законода вства України, незалежно від форми власності, виду діяльн ості та господарювання, у філ іях, представництвах, відділ еннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, в об'єднаннях громадян, у фізичних осіб-суб 'єктів підприємницької діяль ності та інших осіб (включа ючи юридичних та фізичних ос іб - суб'єктів підприємницько ї діяльності, які обрали особ ливий спосіб оподаткування ( фіксований податок, єдиний п одаток, фіксований сільськог осподарський податок) на у мовах трудового договору (ко нтракту) або працюють на інши х умовах, передбачених закон одавством, або виконують роб оти на зазначених підприємст вах, в установах, організація х чи у фізичних осіб за догово рами цивільно-правового хара ктеру.
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 14 Зако ну №1058-IV страхувальниками відп овідно до цього Закону є робо тодавці: підприємства, устан ови і організації, створені в ідповідно до законодавства У країни, незалежно від форми в ласності, виду діяльності та господарювання, об'єднання г ромадян, профспілки, політич ні партії (у тому числі філії, представництва, відділення т а інші відокремлені підрозді ли зазначених підприємств, у станов, організацій, об'єднан ь громадян, профспілок, політ ичних партій, які мають окрем ий баланс і самостійно ведут ь розрахунки із застраховани ми особами), фізичні особи - су б'єкти підприємницької діяль ності та інші особи (включа ючи юридичних та фізичних ос іб - суб'єктів підприємницько ї діяльності, які обрали особ ливий спосіб оподаткування ( фіксований податок, єдиний п одаток, фіксований сільськог осподарський податок), які використовують працю фізичн их осіб на умовах трудового д оговору (контракту) або на інш их умовах, передбачених зако нодавством, або за договорам и цивільно-правового характе ру, - для осіб, зазначених у пун ктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону .
Судом встановлено, що ПП "КМ -5" відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію серії А 00 №790109 зареєстроване як юридич на особа Виконавчим комітето м Полтавської міської ради 09.0 9.2008 р. (ідентифікаційний код 36120835 ), є платником страхових внеск ів на загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування . Згідно свідоцтва №1601019689 від 01.01.20 10 р. ПП "КМ-5" зареєстроване плат ником єдиного податку за ста вкою 10% у 2010 році.
У період з 2009 року по 2010 рік зі с плачених позивачем сум єдино го податку держказначейство м були здійснені відрахуванн я до УПФ Київського району у м . Полтаві за ставкою 42% відпові дно до Указу Президента У країни "Про спрощену систему оподаткування, обліку та зві тності суб' єктів малого під приємництва". Оскільки позив ач сплачує страхові внески в ідповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування" це, на його думку, призвело до утворення переплати, розмір якої на час розгляду даної сп рави становить 53 069,59 грн.
Вимога позивача про поверн ення суми страхових внесків відповідачем перевірялася, щ о підтверджено Довідкою №141 ві д 31.05.2010 р. про результати позапл анової перевірки ПП "КМ-5" з пит ань дотримання вимог законод авства щодо нарахування, обч ислення та сплати внесків на загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування, інши х платежів за період з січня 20 09 року по квітень 2010 року та над ання достовірних індивідуал ьних відомостей про застрахо вану особу до органів Пенсій ного фонду за 2009 рік. Перевірко ю порушень не встановлено.
За вимогою прокуратури Киї вського району м. Полтави під приємство було перевірено та кож Територіальною державно ю інспекцією праці у Полтавс ькій області, про що складено Акт перевірки №16-01-76/319 від 24.09.2010 р. Г рубих порушень не встановлен о.
Проте, до теперішнього час у сума надміру сплачених стр ахових внесків відповідачем не повернута. Натомість пози вач отримав письмову відмову від 29.11.2010 р., мотивовану тим, що ч астка єдиного податку, яка на дходить до бюджету Фонду, піс ля розщеплення органами Держ авного казначейства України не являється страховим внес ком, у зв'язку з чим органи Пен сійного фонду не можуть пору шувати податкове законодавс тво, тобто повертати частку є диного податку.
Надаючи оцінку правовим по зиціям сторін, суд виходить з наступного.
Ставки, механізм справлянн я та пільги щодо сплати збору на обов'язкове державне пенс ійне страхування встановлен і Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсій не страхування", яким, як і Зак оном №1058-IV, не встановлено тако ї пільги, як звільнення від сп лати збору на обов'язкове дер жавне пенсійне страхування д ля суб'єктів підприємницької діяльності, котрі перейшли н а спрощену систему оподаткув ання. Закон України "Про держа вну підтримку малого підприє мництва" від 19.10.2000 р. №2063-III також не встановлює пільг зі сплати с трахових внесків або збору н а обов'язкове державне пенсі йне страхування для платникі в єдиного податку.
Згідно положень ч.3, ч.4 та ч.6 ст . 18 Закону №1058-ІV, яка діяла на час виникнення спірних правовід носин, страхові внески є ціль овим загальнообов'язковим пл атежем, який справляється на всій території України в пор ядку, встановленому цим Зако ном.
То ж обов'язок зі сплати стр ахових внесків або збору на з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування не зум овлюється певним статусом пл атника податку, нормативні а кти, що регулюють діяльність осіб, які сплачують єдиний по даток, не звільняють останні х від обов' язку сплати таки х внесків.
Указ Президента України від 03.07.1998 р. №727/98 "Про спрощену сис тему оподаткування, обліку т а звітності суб'єктів малого підприємства" регулює питан ня оподаткування суб'єктів м алого підприємництва.
Так, згідно пункту 6 зазначе ного Указу суб'єкт малого підприємництва, який сплачу є єдиний податок, не є платник ом таких видів податків і збо рів (обов'язкових платежів): по датку на додану вартість, крі м випадку, коли юридична особ а обрала спосіб оподаткуванн я доходів за єдиним податком за ставкою 6 відсотків; податк у на прибуток підприємств; по датку на доходи фізичних осі б (для фізичних осіб - суб'єкті в малого підприємництва); пла ти (податку) за землю; збору на спеціальне використання при родних ресурсів; збору до Фон ду для здійснення заходів що до ліквідації наслідків Чорн обильської катастрофи та соц іального захисту населення; збору до Державного інноваці йного фонду; збору на обов'язк ове соціальне страхування; в ідрахувань та зборів на буді вництво, реконструкцію, ремо нт і утримання автомобільних доріг загального користуван ня України; комунального под атку; податку на промисел; збо ру на обов'язкове державне пе нсійне страхування; збору за видачу дозволу на розміщенн я об'єктів торгівлі та сфери п ослуг; внесків до Фонду Украї ни соціального захисту інвал ідів; внесків до Державного ф онду сприяння зайнятості нас елення; плати за патенти згід но із Законом України "Про пат ентування деяких видів підпр иємницької діяльності".
У той же час приписами пункт у 15 Прикінцевих положень Зако ну №1058-IV встановлено, що до прив едення законодавства у відпо відність із цим Законом, зако ни України та інші нормативн о-правові акти застосовуютьс я в частині, що не суперечать ц ьому Закону.
Положення пункту 6 Указу стосовно звільнення суб'єкт ів малого підприємництва, як і сплачують єдиний податок, в ід збору на загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання, суперечать закону, а то му застосуванню не підлягают ь.
Розміри відсотків, які підл ягають відрахуванню з сум єд иного податку, порядок і стро к їх перерахування чітко виз начені Указом Президент а України від 03.07.1998 р. №727/98, пункто м 2 якого передбачено, що суб'є кт підприємницької діяльнос ті - фізична особа сплачує єди ний податок щомісяця не пізн іше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділен ь Державного казначейства Ук раїни. Відділення Державного казначейства України наступ ного дня після надходження к оштів перераховують суми єди ного податку у таких розміра х: до місцевого бюджету - 43 відс отки; до Пенсійного фонду Укр аїни - 42 відсотки; на обов'язков е соціальне страхування - 15 ві дсотків (у тому числі до Держа вного фонду сприяння зайнято сті населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, які зд ійснюються відповідно до зак онодавства у зв'язку з тимчас овою втратою працездатності , а також витрат, зумовлених на родженням та похованням.
Аналіз наведених положень Указу №727/98 свідчить про те , що позивач не приймає участі в розподілі чи визначенні ро зміру відрахувань перерахов аної ним до держказначейства суми єдиного податку. Дани м Указом або іншими нормати вними актами не встановлено підстав та порядку зменшення розміру суми відрахування з єдиного податку, перерахова ного суб'єктом підприємницьк ої діяльності до держказначе йства, а позивач не наділений повноваженнями по здійсненн ю контролю за перерахованими грошовими коштами.
Відповідно до ст. 19 Закону №10 58-IV (в редакції станом на час іс нування спірних відносин) ст рахові внески до солідарної системи загальнообов'язково го державного пенсійного стр ахування нараховуються робо тодавцем на суми фактичних в итрат на оплату праці (грошов ого забезпечення) працівникі в, що включають витрати на вип лату основної та додаткової заробітної плати та інших за охочувальних і компенсаційн их виплат.
Аналізуючи наведені вище н орми законодавства, суд прих одить до висновку, що суб'єкти підприємницької діяльності , які перебувають на спрощені й системі оподаткування, поч инаючи з 01.01.2004 р. (дня набрання чи нності Законом України “Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування”) спл ачують до Пенсійного фонду У країни страхові внески на за гальних підставах, тобто на с уми витрат на оплату праці (г рошового забезпечення) праці вників, що включають витрати на виплату основної та додат кової заробітної плати та ін ших заохочувальних і компенс аційних виплат, які були здій снені фактично.
Щодо посилання представни ка позивача на п.11.17 Інструкції про порядок обчислення і спл ати страхувальниками та заст рахованими особами внесків н а загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування до П енсійного фонду України, зат вердженої постановою правлі ння Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1, як на підставу дл я повернення коштів, суд зазн ачає наступне.
Відповідно до п.11.17 зазначено ї Інструкції суми надміру сп лачених чи помилково сплачен их страхових внесків та інши х платежів (в тому числі части на єдиного та фіксованого по датків, що надходить за найма них працівників суб'єктів пі дприємницької діяльності, як і обрали відповідний особлив ий спосіб оподаткування) пов ертаються страхувальникам а бо за їх згодою зараховуютьс я в рахунок майбутніх платеж ів страхових внесків.
З аналізу вказаної норми вб ачається, що повернення або з арахування в рахунок майбутн іх платежів страхових внескі в може здійснюватися лише що до:
1) надміру сплачених страхо вих внесків та інших платежі в (в тому числі частина єдиног о та фіксованого податків, що надходить за найманих праці вників суб'єктів підприємниц ької діяльності, які обрали в ідповідний особливий спосіб оподаткування);
2) помилково сплачених страх ових внесків та інших платеж ів (в тому числі частина єдино го та фіксованого податків, щ о надходить за найманих прац івників суб'єктів підприємни цької діяльності, які обрали відповідний особливий спосі б оподаткування).
Проте, в матеріалах справи в ідсутні докази того, що позив ач у спірний період припуска в надмірну чи помилкову спла ту єдиного податку.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що правові підста ви для задоволення позовних вимог відсутні.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адмініс тративного позову Приватног о підприємства "КМ-5" до Головн ого управління Пенсійного фо нду України в Полтавській об ласті, Управління Пенсійного фонду України Київського ра йону в м. Полтаві про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії - відмовити.
Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постан ови виготовлено 18 січня 2011 року .
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2011 |
Оприлюднено | 02.02.2011 |
Номер документу | 13462067 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Супрун Є.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні