Рішення
від 22.12.2010 по справі 19/177-10/3
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

19/177-10/3

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16                                                   тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" грудня 2010 р.                                                                  Справа № 19/177-10/3

  

Господарський суд Київської області у складі судді Лопатіна А.В. розглянувши  у відкритому судовому засіданні справу

за позовом          Державної екологічної інспекції в Київській області, м. Київ

до          Національного університету біоресурсів і природокористування України в особі відокремленого підрозділу "Боярська лісова дослідна станція", м. Боярка, Києво-Святошинський район, Київська область

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача

Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об'єднання комплексна експедиція, м. Ірпінь, Київська область

Київське обласне управління лісового та мисливського господарства, м. Київ

про          стягнення 10500537,00 грн.

за участю представників: згідно протоколу судового засідання

Обставини справи:

          Державною екологічною інспекцією в Київській області (далі - позивач) заявлено позов до Національного університету біоресурсів і природокористування України в особі відокремленого підрозділу "Боярська лісова дослідна станція" (далі відповідач) про стягнення 10500537,00 грн. збитків нанесених державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем було незаконно вирубано та пошкоджено дерев до ступеня припинення росту у кількості 3315 шт. при розробці рубки головного користування у кварталі 50 виділі 1, площею 2,7 га, кварталі 16 виділі 26, площею 2,2 га, Дзвінківського лісництва, кварталі 32, виділі 5, площею 2,8 га, кварталі 5 виділ 3, площею 0,6 га. Боярського лісництва.

Ухвалою господарського суду Київської області від 29.07.10р. (суддя Карпечкін ТП.) було порушено провадження у даній справі, а її розгляд призначено на 16.08.10р.

Ухвалою господарського суду Київської області від 16.08.10р. (суддя Карпечкін ТП.), у зв'язку з неявкою представника відповідача, розгляд даної справи було відкладено на 09.09.10р.

08.09.10р. на адресу господарського суду Київської області від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, відповідно до якої позивач просить суд стягнути з Національного університету біоресурсів і природокористування України збитки заподіяні державі порушенням природоохоронного законодавства в сумі 10500537,00 грн., з яких розподілити та зарахувати пропорційно 70 відсотків на рахунок спеціального місцевого бюджету та 30 відсотків на рахунок спеціального фонду державного бюджету України.

В судовому засіданні, яке відбулося 09.09.10р. представником позивача подано заяву про зміну підстав позову, а представником відповідача відзив на позовну заяву.

09.09.10р. в судовому засіданні було оголошено перерву до 23.09.10р.

У зв'язку із закінченням строку повноважень судді Карпечкіна Т.П., в чиєму провадженні знаходилась справа №19/177-10, розпорядженням в.о. голови господарського суду Київської області Наріжного С.Ю. від 22.09.10р., на підставі        ст. 24 Закону України "Про судоустрій", справа передана до провадження судді Лопатіна А.В.

Ухвалою господарського суду Київської області від 22.09.10р. справа   №19/177-10 була прийнята до свого провадження суддею Лопатіним А.В., справі присвоєно номер 19/177-10/3, розгляд справи призначено 06.10.10р.

23.09.10р. на адресу господарського суду Київської області від позивача надійшли письмові пояснення на позовну заяву.

Ухвалою господарського суду Київської області від 06.10.10р. було відкладено розгляд даної справи на 27.10.10р.

В судовому засіданні, яке відбулось 27.10.10р. представником відповідача надано заперечення на пояснення позивача та клопотання про залучення третіх осіб.

27.10.10р. в судовому засіданні було оголошено перерву до 04.11.10р.

01.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло клопотання про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.

Ухвалою господарського суду Київської області від 04.11.10р. залучено Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об'єднання комплексна експедиція та Київське обласне управління лісового та мисливського господарства в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, відкладено розгляд даної справи на 25.11.10р.

24.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від Київського обласного управління лісового та мисливського господарства надійшло письмове пояснення у даній справі.

24.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи доказів.

24.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло клопотання про залучення Українського державного проектно лісовпорядного виробничого об'єднання комплексна експедиція та Київського обласного управління лісового та мисливського господарства в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. Вказане клопотання господарським судом залишається без розгляду як безпідставне.

Також 24.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об'єднання комплексної експедиції надійшло письмове пояснення у даній справі.

При цьому, 24.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від Київського обласного управління лісового та мисливського господарства надійшло клопотання, відповідно до якого останнє просить суд розглядати дану справу без участі його представника.

25.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду даної справи.

25.11.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло клопотання про приєднання доказів.

Ухвалою господарського суду Київської області від 25.11.10р. було продовжено строк вирішення справи №19/177-10/, відкладено її розгляд на 08.12.10р. та зобов'язано відповідача: надати господарському суду письмові пояснення щодо лісосіки та лісорубних квитків.

06.12.10р. на адресу господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло письмове пояснення у даній справі.

Ухвалою господарського суду Київської області від 08.12.10р. було відкладено розгляд даної справи на 22.12.10р.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників, суд,

встановив:

На виконання наказу Державної екологічної інспекції в Київській області              від 25.05.10р. №190, комісією в складі старшого державного інспектора                 Ткаченка В.Г., державного інспектора Сорочука В.В., в присутності директора                ВП НУБіП України "Боярська ЛДС" Карпука А.І. було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Відокремленим підрозділом "Боярська лісова дослідна станція" Національного університету біоресурсів і природокористування України, за результатами якої складено акт від 01-11 червня 2010 року №255. Вказаний акт підписаний повноважними представниками сторін.

Позивач зазначає, що актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства при веденні лісового господарства ВП НУБіП України "Боярська ЛДС" від 01-11 червня 2010 року №255 зафіксовано порушення відповідачем природоохоронного законодавства, серед яких –здійснення заготівлі деревини за відсутності розрахункової лісосіки на 2010 рік.

На підставі акта перевірки від 01-11 червня 2010 року №255 Державною екологічною інспекцією в Київській області складено та винесено припис від 15.06.10р. №255, яким приписано ВП НУБіП України "Боярська ЛДС", зокрема надати завірену копію розрахункової лісосіки на 2010р., затвердженої наказом центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища (термін виконання до 17.06.10р.).

02.07.10р. Державною екологічною інспекцією в Київській області складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, яким встановлено, що ВП НУБіП України "Боярська ЛДС" не надано документацію, зокрема розрахункову лісосіку, затверджену наказом центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. При цьому, позивач зазначає, що вимоги припису від 15.06.10р. №255 відповідачем у встановлений строк не виконано, на підтвердження чого посилається на акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 02.07.10р., складеного за результатами проведення позапланової перевірки виконання вимог припису від 15.06.10р. №255.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також розроблюваним відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

У вирішенні спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, слід керуватися нормами природноресурсового, природоохоронного законодавства про забезпечення екологічної безпеки, а з питань, не врегульованих цим законодавством, - відповідними правилами цивільного законодавства.

Відносини в галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища”, а також, відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно зі статтею 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі та розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України. Спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

До компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях згідно зі статтею 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" належить, зокрема, право звертатися до суду із позовами про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Дослідивши наявний в матеріалах справи акт від 01-11.06.10р. №255 господарський суд встановив, що вказаний акт не містить жодного посилання на обставини та суть порушення відповідачем законодавства про охорону навколишнього природного середовища, зокрема Лісового кодексу України.

У відповідності до п. 4.13. Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 року №464 (далі Порядок), за результатами проведеної перевірки, в тому числі спільної з іншими органами державного нагляду (контролю), державним інспектором складається акт перевірки вимог природоохоронного законодавства.

Згідно з ч. 1 п. 1.4. Порядку акт перевірки –це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

В акті перевірки, як визначено підпунктом 12, 15 п. 4.15 Порядку, зазначається, зокрема, виявлені порушення й недоліки; обставини та суть порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища (за наявності) з посиланням на нормативно - правові акти, вимоги яких порушені.

Між тим, акт перевірки від 01-11.06.10р. №255, на підставі якого позивач звернувся з вимогою про відшкодування шкоди, взагалі не вказано, які саме вимоги законодавства порушені відповідачем. За таких обставин суд дійшов висновку, що вказаний акт перевірки, хоча і є джерелом інформації про факт проведення відповідної перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, але не є належним доказом на підтвердження вчинення порушення відповідачем.

Порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність (частина перша ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Згідно частини другої ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відокремлений підрозділ Національного університету біоресурсів і природокористування України "Боярська лісова дослідна станція" було створено на підставі статті 64 ГК України і статті 95 ЦК України, що надає право юридичній особі створювати відокремлені підрозділи, філії, представництва тощо.

Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.

Частиною другою статті 58 Господарського Кодексу України, частиною п'ятою ст. 95 Цивільного Кодексу України визначено, що відомості про філії, представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру. Згідно ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" відомості про відокремлений підрозділ юридичної особи залучаються до її реєстраційної справи та включаються до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до земельного законодавства України, відокремленому підрозділу не може бути видані державні акти, оскільки він діє від імені юридичної особи яка його створила, є його невід'ємною частиною, не є самостійним суб'єктом господарювання, не має статусу юридичної особи.

Відповідач при здійсненні своєї діяльності користувався актами, які видані на ім'я юридичної особи, що його створила, а саме державними актами виданими Національному аграрному університету (копії в матеріалах справи).

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.08р. №945 "Питання Національного аграрного університету" Національний аграрний університет перейменовано в Національний університет біоресурсів і природокористування України.

У зв'язку з перейменуванням університету наказом від 15.12.08р. №827 Відокремлений підрозділ Національного аграрного університету "Боярська лісова дослідна станція" перейменовано у Відокремлений підрозділ Національного університету біоресурсів і природокористування України "Боярська лісова дослідна станція" (довідка ЄДРПОУ –додається (а.с. №116, том І).

Крім того, згідно пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, згідно якого до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово - картографічні матеріали лісовпорядкування.

Приписами статті 71 Лісового кодексу України передбачено, що лімітом заготівлі деревини в порядку рубок головного користування є затверджена в установленому порядку розрахункова лісосіка. Заготівля деревини в порядку рубок головного користування в розмірах, що перевищують розрахункову лісосіку, забороняється.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 09 червня 1999 року № 128 "Про затвердження розрахункової лісосіки для Боярської лісової дослідної станції Київської області на 1999 рік і наступні роки" було встановлено норми заготівлі деревини.

Вищезазначений наказ втратив чинність з моменту прийняття Міністерством охорони навколишнього природного середовища України наказу від 12 серпня 2010 року №334 "Про затвердження розрахункової лісосіки для Відокремленого підрозділу Національного університету біоресурсів і природокористування України "Боярська лісова дослідна станція" (Боярська ЛДС) Київської області!.

Пунктом 4 зазначеного наказу визнано таким, що втратив чинність наказ Мінекобезпеки від 09.06.1999 №128 у частині, щодо затвердження розрахункової лісосіки для Боярської лісової дослідної станції Київської області.

Таким чином, надання дозволів на спеціальне використання лісових ресурсів Київським обласним управлінням лісового та мисливського господарства проводилось на підставі діючого на той час наказу Мінприроди України                            від 09.06.1999 № 128 та ст. 71 Лісового кодексу України.

При цьому, у письмових поясненнях (від 23.11.10р. №06-01/1613) Київське обласне управління лісового та мисливського господарства зазначає, що за спеціальне використання лісових ресурсів відокремленим підрозділом "Боярська лісова дослідна станція" сплачено до державного бюджету в повному обсязі плату від пня та податки з господарської діяльності.

На основі матеріалів лісовпорядкування згідно Інструкції про порядок погодження та затвердження розрахункових лісосік (наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.02.2007р. №38) Комплексною експедицією підготовлені пропозиції та відповідні обгрунтування розрахункових лісосік на період з 2008 по 2017 роки.

Фактично розрахункова лісосіка по ВПНУБіП "Боярська ЛДС" на період з 2008р. до 2017 року була розглянута і прийнята без змін на другій лісовпорядній нараді 18.02.09р. УДПЛВО ВО "Укрдержліспроект".

Затверджена розрахункова лісосіка на 2010 - 2017 роки для відокремленого підрозділу Національного університету біоресурсів і природокористування України "Боярська лісова дослідна станція" ("Боярська ЛДС") наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 12 серпня 2010 року №334.

ВП НУБіП "Боярська ЛДС" вела свою господарську діяльність по розрахунковій лісосіці рубок головного користування на основі наказу №128 від 09.06.1999 року "Про затвердження розрахункової лісосіки для Боярської лісової дослідної станції Київської області на 1999 рік і наступні роки" який діяв до 12 серпня 2010 року і відмінений Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №334 від 12 серпня 2010 року (пункт -4).

У письмових поясненнях від 24.11.10р. №610 третя особа, УДПЛВО ВО "Укрдержліспроект" зазначає, що про правочинність використання розрахункової лісосіки ВП НУБіП "Боярська ЛДС" свідчить наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №472 від 25.10.2010 року "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок погодження та затвердження розрахункових лісосік", а саме: п. 6 "Затверджена а установленому порядку розрахункова лісосіка для постійних лісокористувачів (власників лісів) діє до відміни її наказом Мінприроди...". При цьому, ВО "Укрдержліспроект" вважає що порушень законодавства про охорону навколишнього середовища зі сторони відповідача не має.

Як вбачається з залученого до матеріалів справи копії листа головного управління Держкомзему у Київській області від 24.11.10р. №07-03/3/17128, згідно з державною статистичною звітністю формою 6-зем за відокремленим підрозділом Національного університету біоресурсів і природокористування України "Боярська лісова дослідна станція" по Києво-Святошинському району обліковується 6607,3 га.

Рубки головного користування, які проводив відповідач, в кварталах 92, 126 Дзвінківського лісництва, а також в кварталах 5, 32 Боярського лісництва, на підставі спеціальних дозволів (лісорубних квитків), виданих Київським обласним управлінням лісового та мисливського господарства, а саме лісорубний квиток №221922                  від 04 січня 2010 року, лісорубний квиток №221926 від 12 січня 2010 року на Дзвінківське лісництво та лісорубний квиток № 221923 від 04 січня 2010 року на Боярське лісництво з терміном дії до 31 грудня 2010 року.

Відповідно до ст. 69 Лісового кодексу України "Спеціальний дозвіл на використання лісових ресурсів", відповідач здійснював рубки на підставі лісорубних квитків (копії в матеріалах справи) виданих Київським обласним управлінням лісового та мисливського господарства з зазначенням виду рубки, місць розташування лісосік, кварталів, виділів, площ, дозволеної для заготівлі кубомаси та розрахунку сплати за спеціальне використання до державного бюджету України.

Розміщення та призначення в рубку вказаних позивачем лісосік, підтверджується адміністративно-організаційною структурою відповідно до проекту організації та розвитку лісового господарства ВП НАУ "Боярська ЛДС" (згідно постанови КМУ №945 від 30.10.2008 року та наказу по НУБіП України №827                       від 15.12.2008 року ВП НУБіП України "Боярська ЛДС"), планово -картографічних матеріалів(додається), таксаційних описів (копії в матеріалах справи), відомості запроектованих заходів (копії в матеріалах справи) та затвердженої і погодженої Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області відомості чергової лісосіки на 2010 рік по ВП НУБіП України "Боярська ЛДС" (копії в матеріалах справи) з якої вбачається, що ліміт заготівлі деревини в порядку рубок головного користування відповідно до ст. 71 Лісового кодексу України не перевищує розрахункову лісосіку і становить 24484 кубометри заготовленої деревини.

Відповідно до п. 1.3 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" від 27.06.01р. №02-5/744 (Із змінами і доповненнями, внесеними роз'ясненням президії Вищого господарського суду України від 31 травня 2002 року N 04-5/609, рекомендаціями президії Вищого господарського суду України від 18 листопада 2003 року N 04-5/1429, від 25 березня 2009 року N 04-06/44), розглядаючи справи про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення природноресурсового, природоохоронного законодавства про забезпечення екологічної безпеки, господарські суди повинні обов'язково враховувати наявність таких умов відповідальності, як безпосередній причинний зв'язок між відповідними діями (бездіяльністю) і шкодою та вина відповідача.

Загальні підстави цивільно-правової відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені ст. 1166 ЦК України, згідно якої для настання відповідальності необхідна наявність складу правопорушення, а саме: наявність шкоди; протиправна поведінка заподіювача шкоди; причинний зв'язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина.

Перераховані підстави визнаються загальними, оскільки їх наявність необхідна для всіх випадків відшкодування шкоди, якщо інше не передбачено законом.

Отже, шкода, що заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, відшкодовується за наявністю таких умов відповідальності, як безпосередній причинний зв'язок між відповідними діями (бездіяльністю) і шкодою та виною відповідача.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обов'язок щодо доведення наявності складу цивільного правопорушення, наявність всіх елементів якого є обов'язковою передумовою деліктної відповідальності, покладений на позивача.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Проте, в ході розгляду справи позивачем належними та допустимими доказами не доведено факту наявності протиправної поведінки заподіювача шкоди; причинний зв'язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вини відповідача, в той час, як відповідачем доведено відсутність його вини, неправомірної поведінки та доведено законність його дій щодо заготівлі деревини, і відповідно господарський суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, недоведеними належними доказами та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, мито, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, при відмові в задоволенні позову покладаються на позивача.

Враховуючи вищезазначене, керуючись статтею 129 Конституції України, статтями 22, 33, 34 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

вирішив:

          У задоволенні позову відмовити повністю.

Суддя                                                                                              А.В. Лопатін

Дата підписання: 27.12.10р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення22.12.2010
Оприлюднено26.01.2011
Номер документу13493930
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/177-10/3

Рішення від 22.12.2010

Господарське

Господарський суд Київської області

Лопатін А.В.

Ухвала від 04.11.2010

Господарське

Господарський суд Київської області

Лопатін А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні