34/164-10-4748
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"10" січня 2011 р.Справа № 34/164-10-4748
За позовом Міністерства транспорту та зв'язку України
до відповідача Одеської міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеської залізниці
про визнання права власності
Суддя Фаєр Ю.Г.
В судовому засіданні приймали участь:
від позивача: Кіташевський Д.А., без належних повноважень;
від відповідача: не з'явилися;
від третьої особи: Капуца Т.М., діюча на підставі довіреності №40 від 04.01.2011р.
СУТЬ СПОРУ: Позивач, Міністерство транспорту та зв'язку України звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеської залізниці, в якому просить визнати за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України право державної власності на об'єкт нерухомого майна – Будівлі насосної, загальною площею 7,2кв.м, яка згідно технічного паспорту, виготовленого станом на 25.05.2007р., розташованого за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, що перебуває у господарському віданні Одеської залізниці.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.11.2010р. прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі №34/164-10-4748.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська залізниця позовні вимоги Міністерства транспорту та зв'язку України підтримує у повному обсязі згідно письмових пояснень.
Відповідач - Одеська міська рада про місце та час судових засідань повідомлявся судом вчасно, про що свідчать наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштових відправлень (рекомендовані). В судові засідання представники відповідача не з'явилися, відзив на позов та витребувані судом документи не надали, своє право на захист не використали.
Керуючись ст.75 Господарського процесуального кодексу України суд вважає за можливе розглянути справу і вирішити спір по суті без участі відповідача за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
Згідно Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №789/2006 від 06.06.2006р., Міністерство транспорту та зв'язку України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінтрансзв'язку є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики в галузі авіаційного, автомобільного, залізничного, морського і річкового транспорту та у сфері використання повітряного простору України, забезпечення безпеки руху, навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства, торговельного мореплавства, надання послуг поштового зв'язку, телекомунікацій та інформації, користування радіочастотним ресурсом України. Міністерство відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, забезпечує ефективне використання державного майна підприємствами, установами та організаціями , що належать до сфери його управління.
Згідно Статуту Одеська залізниця є територіально-галузевим об'єднанням, заснованим на державній власності та підпорядкованим Державній адміністрації залізничного транспорту України, що входить до сфери управління Міністерства транспорту України.
Згідно розділу 4 вказаного Статуту майно Залізниці є державною власністю і закріплюється за нею на праві повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, Залізниця володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та цьому Статуту.
На підставі рішення Одеської міської ради від 28.04.2000р. №1234-ХХІІІ, Одеській залізниці було видано Державний акт серії І-ОД №000301 на право постійного користування землею площею 377,06га для виробничої діяльності в межах відповідно до плану землекористування.
На території, що була виділена Одеській залізниці в межах міста Одеси здійснювалося будівництво об'єктів нерухомості, у т.ч. у 1970р збудовано об'єкт –Будівлю насосної, загальною площею 7,2кв.м, (інвентарний №11020), розташований за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, що перебуває у господарському віданні Одеської залізниці.
Площа спірного об'єкту також визначена у технічному паспорті, виготовленому Комунальним підприємством "Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості", станом на 25.05.2007р.
Відповідно до технічного звіту обстеження стану будівельних конструкцій будівель та споруд Локомотивного депо Одеса-Сортувальна –будівлі прохідної, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, виготовленого 15.12.2008р. ЗАТ „Экосейв” спірний об'єкт віднесено до ІІ категорії технічного стану (задовільний).
Згідно п.1.1 Положення про Локомотивне депо Одеса-Сортувальна, останнє є відокремленим структурним підрозділом Одеської залізниці заснованим на загальнодержавній власності без права юридичної особи.
Зазначений структурний підрозділ Одеської залізниці за власний рахунок утримує вказане майно, самостійно здійснює його обслуговування та ремонт, сплачує амортизаційні відрахування, земельні податки та інше.
Листом від 25.08.2010р. вих№1716 Міністерство транспорту та зв'язку України звернулося до Одеської міської ради із заявою про видачу свідоцтв про право власності, зокрема на Будівлю насосної, загальною площею 7,2кв.м, розташовану за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4.
Розглянувши звернення щодо видачі свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна, зокрема, на будівлю насосної, що знаходиться на балансі Локомотивного депо Одеса-Сортувальна Одеської залізниці, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, відповідач листом від 24.09.2010р. вих№3177вих з посиланням на п.6.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002р. №7/5, відмовив у задоволенні вказаної заяви.
Будівництво спірного об'єкту здійснювалося Одеською залізницею самостійно (1970р.), та за даними інвентарної картки обліку основних засобів №11020 введено в експлуатацію у жовтні 2005р., але акт введення в експлуатацію спірного приміщення у Міністерства транспорту та зв'язку України та Одеської залізниці не збереглися.
Посилаючись на вищезазначене, а також те, що Одеська міська рада відмовила у видачі свідоцтва про право власності на будівлю з огляду на відсутність акту прийому об'єкту до експлуатації, Міністерство транспорту та зв'язку України звернулося до суду із позовом про визнання за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України права державної власності на об'єкт нерухомого майна –Будівлю насосної, загальною площею 7,2кв.м, розташованого за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, що перебуває у господарському віданні Одеської залізниці.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників учасників судового процесу, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
Приписами ст.ст.2, 318 Цивільного кодексу України від 16.01.2003р. (в редакції чинній на теперішній час), держава визнана одним із суб'єктів права власності в Україні.
У відповідності до ст.326 Цивільного кодексу України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.
Відповідно до ст.116 Конституції України Кабінет Міністрів України, зокрема, здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону.
Статтею 1 Закону України „Про управління об'єктами державної власності” від 21.09.2006р. визначено, що управління об'єктами державної власності –це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Відповідно до ст.4 цього Закону суб'єктами управління об'єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; Фонд державного майна України; міністерства та інші органи виконавчої влади (далі - уповноважені органи управління); органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об'єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі - господарські структури); юридичні та фізичні особи, які виконують функції з управління корпоративними правами держави (далі - уповноважені особи); Національна академія наук України, галузеві академії наук.
Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.73 Господарського кодексу України від 16.01.2003р. орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно державного унітарного підприємства перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління.
Відповідно до п.п.12 п.4 Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006р. №789, Міністерство транспорту та зв'язку України здійснює відповідно до законодавства функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління.
Як вбачається з статуту Одеської залізниці, останнє є створеним згідно зі ст.ст. 1, 4 Закону України „Про залізничний транспорт” статутним територіально-галузевим об'єднанням, заснованим на державній власності і підпорядкованим Державній адміністрації залізничного транспорту, що входить до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України. Згідно п.4.1, п.4.2 статуту майно Залізниці складається з основних фондів, обігових коштів, а також інших цінностей, вартість яких відображається у балансі підприємства і належать йому на правах повного господарського відання.
Відповідно до ст.136 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності.
Враховуючи вищенаведені приписи діючого законодавства, положення статуту Одеської залізниці, а також тривалість перебування спірного об'єкту нерухомості на балансі Одеської залізниці, якій цей об'єкт був переданий на праві господарського відання, з урахуванням відсутності з боку інших суб'єктів цивільного обігу майнових претензій на спірний об'єкт, суд доходить висновку, що з метою реалізації покладених законом завдань щодо збереження та ефективного використання державного майна, суб'єктом спірних правовідносин, предметом яких є питання оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно, є Міністерство транспорту та зв'язку України.
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання права.
Відповідно до ст.20 Господарського кодексу України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються, у тому числі шляхом: визнання наявності або відсутності прав.
Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно ст.392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою.
Згідно ст.133 Господарського кодексу України основу правового режиму майна суб'єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління. Держава забезпечує рівний захист майнових прав усіх суб'єктів господарювання.
Згідно ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 32 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно зі ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З врахуванням наведеного, невизнання відповідачем права власності на спірне нерухоме майно за позивачем з невиданням свідоцтва про право власності позовна вимога позивача щодо визнання за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України права державної власності на об'єкт нерухомого майна –Будівлю насосної, загальною площею 7,2кв.м, розташованого за адресою: м.Одеса, вул.2-га Сортувальна, №4, що перебуває у господарському віданні Одеської залізниці (інвентарний №11020) підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України (01135, м.Київ, пр-т Перемоги, 14; код ЄДРПОУ 00017584) право державної власності на об'єкт нерухомого майна –Будівлю насосної, загальною площею 7,2кв.м, (інвентарний №11020), що перебуває у господарському віданні Одеської залізниці та розташоване за адресою: м.Одеса, вул. 2-га Сортувальна, №4.
Рішення господарського суду Одеської області набирає законної сили у порядку ст.85 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Ю.Г. Фаєр
Повний текст рішення складено 14.01.2011р.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2011 |
Оприлюднено | 26.01.2011 |
Номер документу | 13498132 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні