Постанова
від 22.01.2008 по справі 13/375а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

13/375А

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

          

22.01.08                                                                                           Справа№ 13/375А

                                                

Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Станька Л.Л.,  при секретарі Малюшевському А.П., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовною заявою: ДП “Фабрика Свічок “Галичина” ВАТ “Нафтопереробний комплекс-Галичина”, м.Дрогобич

до відповідача: ДПІ у Дрогобицькому районі, м.Дрогобич

про   визнання нечинними податкових повідомлень-рішень №258/23-1 від 18.05.07р. та №000257/23-1 від 18.05.07р.

Представники сторін:

Від позивача: Рогак В.А. –представник

Від відповідача: Галин М.І. –ст.держ.под.рев.-інсп. відділу документальних перевірок СГ юр. осіб управл. аудиту юр.осіб, Пастернак У.І. –гол.держ.под.інсп. юр.від.

Суть спору:

на розгляд господарського суду Львівської області поступив позов ДП “Фабрика Свічок “Галичина” ВАТ “Нафтопереробний комплекс-Галичина”, м.Дрогобич до відповідача: ДПІ у Дрогобицькому районі, м.Дрогобич про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень №258/23-1 від 18.05.07р. та №000257/23-1 від 18.05.07р.

Позивачем в судовому засіданні позов підтримано з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідачем позов заперечено з підстав, викладених у відзиві на позов.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та оцінивши докази у їх сукупності, судом встановлено наступне:

у травні 2006 року на ДП «Фабрика свічок «Галичина»ВАТ НПК «Галичина»проведено планову виїзну документальну перевірку дотримання вимог податкового та валютного законодавства за період з 01.01.2005 року по 31.12.2005 року. За наслідками перевірки складено акт від 03.05.2006 року №74/23-1/23954363, яким зафіксовано порушення позивачем п. 1.23, п. 1.26 ст.1, пп.4.1.6 п.4.1 ст.4., п.п. 5.2.10 п.5.2, п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5, пп.8.1.1 п.8.1 та пп.8.7.1  п.8.7 ст.8, п. 22.2 ст 22 Закону України "Про оподаткування  прибутку підприємств " №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями),  в результаті  чого занижено податок на прибуток на суму 60891.0грн., в т.ч.: за І-й кв. 2005 року на 10529,0 грн., за І-ше пів. 2005 року  - на 36733,0грн., за  9-ть міс. 2005 року  - на 47462,0грн. і за 2005 рік  - на 60891,0грн.; пп.7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону України від 03.04.1997р. № 168/97-ВР - Про податок на додану вартість" (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на додану вартість на суму 7361 грн., в т.ч.: за січень 2005 р. на суму 5149 грн., за лютий 2005 р. - на суму 2212 грн.

За наслідками розгляду матеріалів перевірки начальником ДПІ у Дрогобицькому районі винесено податкові повідомлення-рішення: від 18.05.2006 року №258/23-1, згідно якого Дочірньому підприємству «Фабрика Свічок-Галичина», за порушення пп.7.4.1. п.7.4. ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість»визначено суму податкового зобов»язання (з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій) за платежем «Податок на додану вартість»в загальній сумі 11041грн.00коп., в тому числі основного платежу - 7361,00грн. та штрафних санкцій - 3680,00грн. та від 18.05.2006 року №000257/23-1,  згідно якого, за порушення пп.1.23, 1.26 ст.1 , пп.4.1.6. п.4.1. ст.4, пп.5.2.10 п.5.2., п.5.3.9. п.5.3.7. п.5.3. ст.5, пп.8.1.1. п.8.1., пп.8.7.1. п.8.7. ст. 8 Закону України «Про оподаткування прибутку підіприємств»суму податкового зобов»язання (з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій) за платежем «Податок на прибуток»в загальній сумі 82541грн. 00коп., в тому числі основного платежу - 60891,00грн. та штрафних санкцій - 21650,00грн.

ДП „Фабрика свічок-Галичина" не погоджується з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, посилаючись на наступне:

1. В п. 2.1. акту перевірки «Валові доходи»зазначено, що в порушення п. 1.23. ст. 1 та пп. 4.1.6. ст. 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»ДП «Фабрика свічок «Галичина»не включено в оподаткування вартість безоплатного коригування основними фондами ВАТ «НПК-Галичина».

Як зазначено в акті перевірки, статутний фонд ДП «Фабрика свічок»не передбачений статутом, в зв'язку з чим ВАТ «НПК-Галичина» не могла передавати надані основні фонди, як внесок до статутного фонду.

Позивачем зазначається, що ДП «Фабрика свічок «Галичина»створене ВАТ «НПК-Галичина». ВАТ «НПК-Галичина»володіє 100% частини в статутному фонді ДП «Фабрика свічок «Галичина».

Статтею 9 Закону України «Про підприємства в Україні»- чинного на момент затвердження статуту ДП, визначені вимоги закону до статуту підприємства. Даною нормою закону, як і іншими нормами, не передбачений обов»язок засновника такого підприємства визначати розмір та порядок формування статутного фонду підприємства в його статуті. В зв»язку з чим, висновки про те, що оскільки в статуті не визначено статутного фонду, майно або майнові права не могли бути передані саме до статутного фонду підприємства, є неправомірними.

Крім того, відповідно до ст. 10 Закону України «Про підприємства», майно підприємства становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Майно підприємства відповідно до законів України, статуту підприємства та укладених угод, належить йому на праві власності, повного господарського відання або оперативного управління.

Джерелами формування майна підприємства є, зокрема, грошові та матеріальні внески засновників.

В такому випадку витрати на придбання такого майна або права його використання, володіння чи розпорядження будуть відповідати вартості такого майна, грошових коштів, отримано в обмін на корпоративні права створеного власником підприємства.

Відповідно до ст. 14 Закону України «Про підприємства в Україні»управління підприємством здійснюється відповідно до статуту на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і принципів самоврядування трудового колективу.

Норми вищевказаних законів не суперечать і чинному на сьогоднішній день законодавству, що регулює аналогічні питання, зокрема, Господарському кодексу України

Так, власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб'єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства, крім того власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням. При чому з врахуванням ст. 12 Закону України «Про господарські товариства»ВАТ «НПК - Галичина»залишається власником майна. Відповідно до ст. 145 Господарського кодексу України, зміна правового режиму майна суб'єкта господарювання здійснюється за рішенням власника (власників) майна у спосіб, передбачений цим Кодексом та прийнятими відповідно до нього іншими законами, крім випадків, якщо така зміна забороняється законом.

Як повідомлялось перевіряючим, майно та право використання було передане за рішенням власника за інвентаризаційними відомостям в процесі створення, формування цілісного майнового комплексу, визначення засад майнової основи здійснення господарської діяльності та формування статутного фонду дочірнього підприємства. В зв'язку з чим, підприємство набуло право постановки вищевказаного майна на баланс підприємства та використання останнього. Проте, дані обставини не були взяті до уваги перевіряючими.

Відповідно до розділу 5 статуту ДП, затвердженого протоколом №2 від 21.02.1996 року, зареєстрованого виконкомом Дрогобицької міської ради за реєстраційним №1101 від 24.06.1997 року, згідно Розпорядження №213-р, для забезпечення діяльності підприємства Засновник ВАТ „НПК-Галичина" передає підприємству основні фонди та обігові кошти у повне господарське користування на основі акту передачі. Підприємство користується майном та цінностями, переданими йому на правах повного господарювання. Відповідно до Наказу №2-3 8/к від 19.09.1997р. на базі цеху №3 - виробництво парафіну.

Відповідно до п. 1.23. ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», безоплатно надані товари (роботи, послуги) - це товари, що надаються платником податку згідно з договорами дарування, іншими договорами, які не передбачають грошової або іншої компенсації вартості таких матеріальних цінностей і нематеріальних активів чи їх повернення, або без укладення таких угод.

Ситуація, що є наявна в ДП «Фабрика свічок «Галичина»не дає підстав стверджувати про те, що використання основних засобів є безпідставним та не відповідає п. 1.23 ст.1 та п.4.1.6. вищевказаного Закону. Відповідно до п.4.1.6. визначено, що до складу валового доходу включаються суми вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді. АТ «НПК-Галичина»не надавало ДП «Фабрика Свічок «Галичина»жодних безоплатних послуг з огляду на вищевикладене.

Отже, безпідставним є висновок перевіряючих про необхідність збільшення валового доходу підприємства в зв»язку з безоплатно отриманими послугами.

2. В п. 2.2. Акту «Валові витрати»зазначено, що підприємство, в порушення п. 5.2.10 п. 5.2., п.5.3.9. п.5.3. ст.5, пп 8.7.1. п.8.7. ст.8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств»безпідставно віднесено до валових витрат витрати на поліпшення основних фондів всього за 2005 рік на суму 72,8 тис. грн.

Відповідно до п. 5.2.10. п. 5.2. ст. Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»до валових витрат включаються суми витрат, пов»язані з поліпшенням основних фондів та нематеріальних активів над вартістю їх продажу, визначені у порядку, встановленому статтею 8 даного Закону.

Відповідно до п.п.8.2.1., п.п.8.2.2. п 8.2. ст.8 вказаного Закону, під терміном "основні фонди" слід розуміти матеріальні цінності, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку протягом періоду, який перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, та вартість яких перевищує 1000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом. Основні фонди підлягають розподілу за такими групами: група 1 - 4 .

Витрати, понесені підприємством на покращення основних фондів в цілому відповідає вимогам п. 5.2.10 п. 5.2. ст. 5 та 8.2.1, 8.2.2. п.8.2. ст. 8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», оскільки витрати понесені на покращення саме основних фондів, які відповідають вимогам ст. 8 вказаного Закону.

Зазначення в акті тієї обставини, що не було представлено актів виконаних робіт є безпідставним, оскільки перевіряючим представлялись акти виконаних робіт, які були надані за результатами виконаних будівельних та ремонтних робіт. Проте, такі акти не були взяті до уваги перевіряючими, оскільки останні були оформлені не за формою КБ-2. ДП „Фабрика свічок-Галичина" не погоджується з такою позицією, оскільки чинне на сьогоднішній день законодавство не передбачає обов'язку підрядника чи іншого виконавця будівельних робіт оформляти за наслідками виконаних робіт Акт форми КБ2. Так, підприємствами оформлялись акти: від 31.01.2005 року, від 28.02.2005року, від 31.03.2005р., від 30.04.2005 року, від 31.05.2005 року, від 30.06.2005року, від 29.07.2005 року, від 31.08.2005 року, від 30.09.05р., від 31.10.2005 року, від 30.11.2005 року та від 30.12.2005 року. В кожному з цих актів міститься покликання на те, що роботи, виконані та прийняті за даними актом згідно замовлень, із зазначенням номерів таких замовлень. Кожне з замовлень містить розшифровку проведених робіт та затрат на проведені роботи, що здійснювались згідно з умовами договору №15а/1 від 02.01.2004 року.

В договорах, укладених ДП "Фабрика Свічок "Галичина" не зазначено такого обов'язку щодо складення актів форми КБ-2. В зв'язку з чим, сторони складали акт довільної форми, що не заборонено законодавством.

Крім того, в акті зазначено, що до перевірки не було надано інвентарних карток обліку основних засобів, що підлягають амортизації, чи орендуються та актів виконаних робіт, що засвідчують фактично виконані роботи з покращення основних фондів.

Таке твердження є безпідставним, оскільки, відповідно до п. 8.3.4. п. 8.3 ст. 8 Закону України, облік балансової вартості основних фондів, які підпадають під визначення групи 1, ведеться по кожній окремій будівлі, споруді або їх структурному компоненту та в цілому по групі 1 як сума балансових вартостей окремих об'єктів такої групи.

З огляду на вищевикладене, з врахуванням положень п. 8.7.1. п.8.7. ст.8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», згідно якого платники податку мають право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов'язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду. Витрати, що перевищують зазначену суму, розподіляються пропорційно сумі фактично понесених платником податку витрат на поліпшення основних фондів груп 2, 3, 4 чи окремих об'єктів основних фондів групи 1 та збільшують балансову вартість основних фондів відповідних груп чи окремих об'єктів основних фондів групи 1 станом на початок розрахункового кварталу. Позивачем вважається, що підприємство правильно здійснювало бухгалтерський та податковий облік вищевказаних операцій та правомірно віднесло суми до складу валових витрат підприємства.

3. Щодо порушень, зазначених в п. 2.3. Акту "Амортизаційні відрахування", то підприємство не погоджується з такими висновками з наступних підстав:

Відповідно до п. 8.1.1. під терміном "амортизація" основних фондів і нематеріальних активів слід розуміти поступове віднесення витрат на їх придбання, виготовлення або поліпшення, на зменшення скоригованого прибутку платника податку у межах норм амортизаційних відрахувань, установлених цією статтею.

Відповідно п.8.1.2. амортизації підлягають витрати на проведення всіх видів ремонту, реконструкції, модернізації та інших видів поліпшення основних фондів.

Пунктом 8.1.3., 8.1.4. визначений вичерпний перелік витрат, що не підлягають амортизації. Зокрема, не підлягають амортизації та провадяться за рахунок відповідних джерел фінансування витрати на придбання, ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих фондів. Під терміном "невиробничі фонди" слід розуміти капітальні активи, які не використовуються у господарській діяльності платника податку. Те, що основні фонди, використовуються ДП "Фабрика свічок "Галичина" для господарської діяльності підприємства та здійснення виробничого процесу, підтверджується та не заперечується самим актом про результати перевірки, так, зокрема, згідно абз. 5 стор. 10 п.2.1 "Валові доходи" акт про результати перевірки зазначено, що використання ДП "Фабрики свічок" у власній господарській діяльності основних фондів, що належать ВАТ "НПК-Галичина" засвідчує сам факт господарської діяльності підприємства, що перевіряється. Крім цього, ДП "Фабрика свічок" у своєму бухгалтерському облік на рахунку 10 обліковувала вартість основних фондів, які" використовувала у власній господарській діяльності та які належать ВАТ "НПК-Галичина".

З огляду на викладені обставини, підприємство правомірно здійснювало амортизацію по об'єктах першої групи, відносило відповідні суми на валові витрати підприємства.

ДП "Фабрика свічок "Галичина" нараховувало та відносило на валові витрати виключно амортизацію витрат на покращення основних фондів, що фактично були понесені підприємством. Розшифровки порядку нарахування сум амортизації надані.

З огляду на викладені обставини, підприємство правомірно здійснювало амортизацію по об'єктах першої групи, відносило відповідні суми на валові витрати підприємства.

Крім того до матеріалів скарги додано копії актів виконаних робіт та Замовлень на виконання робіт, Зведених рахунків, які підтверджують правомірність дій підприємства при віднесені до складу валових витрат сум.

4. В зв'язку з вищевикладеними обставинами, безпідставно донараховано суми податку на прибуток підприємства (п.2.4 акту) та податку на додану вартість (п.2.5 акту), оскільки підприємством підставно використовувалось майно, правильно формувались валові витрати та ПДВ сплачене в складі вартості проведених ремонтних робіт в сумі 7361,0 грн., які були віднесені на валові витрати правомірно включено до складу податкового кредиту підприємства.

Відповідачем позов заперечено з підстав, викладених у поясненні на позов, зазначено, що висновки, викладені в акті перевірки, правомірні і виражено прохання про відмову в позові, оскільки позивачем допущено порушення п.1.23, п.1.26 ст.1, пп.4.1.6 п.4.1 ст.4., п.п. 5.2.10 п.5.2, п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5, пп.8.1.1 п.8.1 та пп.8.7.1  п.8.7 ст.8, п. 22.2 ст 22 Закону України "Про оподаткування  прибутку підприємств " №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями),  в результаті  чого занижено податок на прибуток на суму 60891.0грн., в т.ч.: за І-й кв. 2005 року на 10529,0 грн., за І-ше пів. 2005 року  - на 36733,0грн., за  9-ть міс. 2005 року  - на 47462,0грн. і за 2005 рік  - на 60891,0грн.; пп.7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону України від 03.04.1997р. № 168/97-ВР  „Про податок на додану вартість" (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на додану вартість на суму 7361 грн., в т.ч.: за січень 2005 р. на суму 5149 грн., за лютий 2005 р. - на суму 2212 грн.

При винесенні рішення у справі господарський суд виходив з наступного:

на підставі направлення №226/23-1 від 31.03.2006р. та направлення №1/23-1 від 10.04.2006р. (продовжено згідно наказу ДПІ у Дрогобицькому районі від 07.04.2006р. №7), виданих ДПІ у Дрогобицькому районі, проведено планову виїзну комплексну документальну перевірку дотримання вимог податкового та валютного законодавства ДП “Фабрика свічок - “Галичина” ВАТ ”НПК –“Галичина” (код ЄДРПОУ 23954363) за період з 01.01.2005р. по 31.12.2005р., по результатах якої складено акт № 74/23-1/23954363 від 03.05.2006р. та винесено податкові повідомлення –рішення № 258/23-1  та № 000257/23-1 від 18.05.2006р.

За результатами вищевказаної перевірки, ДПІ встановлено порушення позивачем чинного законодавства України.

1.Щодо порушення  Закону України “ Про оподаткування прибутку підприємств” №334/94-ВР із від 28.12.1994р. в редакції Закону України № 283/97 –ВР від 22.05.1997р. змінами та доповненнями.

            

1.1 У відповідності до підпункту 8.2.1 пункту 8.1 статті 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств ” №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями) під терміном “основні фонди” слід розуміти  матеріальні цінності , що призначаються платником податку  для використання у господарській діяльності платника податку протягом періоду, який перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей та вартість яких перевищує 1000гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом.

Основні фонди підлягають розподілу за такими групами:

1 група –будівлі, споруди, їх структурні компоненти та передавальні пристрої, в тому числі жилі будинки та їх частини (квартири і місця загального користування), вартість капітального поліпшення землі;

група 2 –автомобільний транспорт та вузли (запасні частини) до нього; меблі; побутові електронні, оптичні, електромеханічні прилади та інструменти, інше конторське (офісне) обладнання , устаткування та приладдя до них;

група 3 –будь –які інші основні фонди, не включені до груп 1, 2 і 4;

група 4 –електронно - обчислювальні машини, інші машини для автоматичного оброблення інформації, пов”язані з ним засоби зчитування або друку інформації, інші інформаційні системи, комп”ютерні програми, телефони (у тому числі стільникові), мікрофони і рації, вартість яких перевищує вартість малоцінних товарів.

По бухгалтерському обліку (рахунок 10 “Основні засоби”) ДП “Фабрика свічок” обліковувала вартість основних фондів першої групи, які  використовувались у власній господарській діяльності та не являються його власністю. Щодо власності основних фондів засвідчує інформаційна довідка Дрогобицького державного комунального міжміського бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки від 14.04.2006 року № 557 (відповідь на запит № 142/10/23-440/2 від 07.04.2006р.). У довідці зазначено, що власником майна по вул. Бориславській м. Дрогобича з 15.09.2004р. виступає ВАТ “НПК –“Галичина” на підставі наказу по Державному комітету України по нафті і газу  № 90 від 11.03.2003р.

У відповідності до довідки  Дрогобицького державного комунального міжміського бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки від 25.04.2006р. № 360 (відповідь на запит №139/10/23-440/11 від 18.04.2006р.) нерухомого майна, зареєстрованого за ДП “Фабрика свічок –“Галичина”  за адресою м. Дрогобич, вул. Бориславська, 82 немає.

Частиною 4 статті 57 Господарського кодексу України від 16.01.2003р. № 436 –ІV передбачено, що статут суб”єкта господарювання повинен містити відомості про розмір та порядок утворення статутного  та інших фондів. Із –за відсутності визначеного розміру статутного фонду неможливо відобразити відповідний статутний фонд в бухобліку.

Статутом дочірнього підприємства, затвердженого загальними зборами 21.02.1996р. та зареєстрованого виконкомом Дрогобицької міської ради за реєстраційним №1101 від 24.06.1997р., розмір статутного фонду не передбачений, зміни до статуту щодо його розміру не вносились,  отже, основні засоби, які використовувались суб”єктом господарської діяльності не були внеском у  його статутний фонд.

Виходячи з вимог Закону України “Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні” від 16.07.99 №996-ХІУ, обґрунтування відображення господарських операцій в податковому обліку здійснюється на підставі даних бухгалтерського обліку.

Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена пунктом 1.2 статті 1 та пунктом 2.1 статті 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 №88 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.95 за №168/704.

Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 №88 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.95 за №168/704, первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.

В статті 2 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.99 №996-ХІУ зазначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно - правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі - підприємства), які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Відповідно до вимог пункту 3.2 статті 3 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.99 №996-ХІУ, бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, грунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Перевіркою встановлено, що ДП “Фабрика свічок” протягом 2005 року не проводила розрахунків з ВАТ “НПК- Галичина” за надане право на користування основними засобами. Крім цього, по бухгалтерському обліку не відображено на дату початку та закінчення перевірки наявності заборгованості чи попередньої оплати за таке користування. До перевірки також не представлено жодного документа, який би свідчив про вимогу зі сторони ВАТ “НПК- Галичина” компенсації вартості наданих послуг по користуванню основними засобами та документів (нотаріально завірених договорів), які б засвідчували про перехід права власності від ВАТ “НПК- Галичина” до ДП “Фабрики свічок”. Договір про оренду майна на час перевірки був відсутній.         

У  пункті 1.23 статті 1 Закону України від 28.12.1994  №334/94-ВР “Про оподаткування прибутку підприємств ” в редакції Закону України від 22.05.1997  №283/97-ВР  (із змінами та доповненнями)  зазначено, що безоплатно надані роботи, послуги - це роботи та послуги, які надаються платником податку без вимоги про компенсацію їх вартості.

Підпунктом 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств”  від 22.05.97р. № 283/97-ВР  (зі змінами та доповненнями)  передбачено, що валовий дохід включає в себе доходи з інших джерел у тому числі  вартість товарів (робіт, послуг) безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді.         

Враховуючи вищезазначене та той факт що основні фонди, які використовуються у господарській діяльності Дочірнього підприємства  не є його власністю, до  складу  валового доходу слід включити вартість послуг по безоплатному користуванню основними фондами.

В пункті 1.1 розділу  “Загальних положень” Статуту  ДП “Фабрика свічок - “Галичина” зазначено, що підприємство засноване згідно рішення загальних зборів акціонерів ВАТ “НПК –“Галичина” (протокол №2 від 21.02.1997р.)

Пунктом 1.26 статті  1 Закону України “ Про оподаткування прибутку підприємств” №334/94-ВР (із змінами та доповненнями), пов”язана особа - юридична особа, яка здійснює контроль над платником податку або контролюється таким платником податку, або перебуває під спільним контролем з таким платником податку .

Під здійсненням контролю слід розуміти володіння безпосередньо або через більшу кількість пов”язаних фізичних або юридичних осіб найбільшою часткою (паєм, пакетом акцій) статутного фонду платника податку або управління найбільшою кількістю голосів у керівному органі  такого платника податку, або володіння часткою (паєм, пакетом акцій), не менше 20 відсотків від статутного фонду  платника податку.

Відповідно до пункту 4 Положення ( стандарту) бухгалтерського обліку 19 “ Об”єднання підприємств”, контроль –це вирішальний вплив на фінансову, господарську  і комерційну політику підприємства з метою одержання вигід від її діяльності. Підприємство, що здійснює контроль над іншим підприємством, називають материнським (холдинговим). Підприємство, яке перебуває під контролем материнського (холдингового), називають дочірнім.

Згідно з пунктом 2.24 державного класифікатора “ Класифікація організаційно - правових форм господарювання”, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 22.11.1994р. № 288 дочірнім підприємством є підприємство, єдиним засновником і власником якого є інше підприємство (код класифікації 330)

Враховуючи зазначене та той факт, що ВАТ “ НПК- Галичина” та ДП “Фабрика свічок –“Галичина” являються пов”язаними особами, розмір безоплатно наданих дочірньому підприємству послуг по користуванню основними засобами перевіркою правомірно було визначено у розмірі амортизаційних відрахувань даних основних засобів.

В  результаті описаних порушень, ДП “Фабрика свічок –“Галичина” занижено валовий дохід 2005року на вартість послуг по безоплатному користуванню основними засобами в сумі 132864,00грн., в т.ч.: 1-й квартал 2005р. на суму 33216 грн.; 1-ше півріччя  2005р. на суму 66432 грн.; 9- ять міс. 2005р.  на суму 99648 грн.; за  2005р. на суму 132864 грн.

         

1.2 У відповідності до вимог статті 5 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”, валові витрати виробництва та обігу –сума будь –яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній  або нематеріальній формах , здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються ) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності, тобто це суми будь - яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду  у зв”язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва , продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці , у тому числі витрати з придбання електроенергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5-3 –5-7 цієї статті . А також, суми витрат, пов”язаних з поліпшенням основних фондів у межах, встановлених підпунктом 8.7.1 цього Закону, та суми перевищення балансової вартості основних фондів та нематеріальних активів над вартістю їх продажу, визначені у порядку, встановленому статтею 8 цього Закону.

Згідно з підпунктом 8.7.1 пункту 8.7 статті 8 вищевказаного Закону України, платники податку мають право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов”язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості  всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.

Пунктом 22.2 “Прикінцевих положень” Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” передбачено віднесення до валових витрат у 2005р. будь - яких витрат, передбачених абзацом першим підпункту 8.7.1 пункту 8.7 статті 8 Закону, та пов”язаних з поліпшенням основних фондів 2-4 груп, що підлягають амортизації, у тому числі витрат на поліпшення орендованих основних фондів, здійснюється у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості 2 –4 групи основних фондів станом на початок звітного періоду, а по об”єктах основних фондів 1 групи, до валових витрат включаються витрати, що не перевищують суму у розмірі 10 відсотків до балансової вартості об”єкта, що ремонтується, станом на початок звітного періоду.  

Під терміном „амортизація” основних фондів, у відповідності до підпункту 8.1.1 пункту 8.1 статті 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств ” №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями), слід розуміти поступове віднесення витрат на їх придбання, виготовлення або поліпшення, на зменшення скоригованого прибутку платника податку у межах норм амортизаційних відрахувань, установлених цією статтею.

ДП “Фабрика свічок –“Галичина“ витрат на придбання або виготовлення основних фондів першої групи не понесла, оскільки вони є власністю ВАТ “НПК –“Галичина“. Факт оренди таких основних засобів відсутній, оскільки відсутні договори на оренду, по обліку не проведені нарахування та оплата орендної плати, також відсутня вимога із сторони ВАТ “НПК “Галичина“ про її сплату.

Враховуючи вищевикладене та той факт, що по податковому обліку за перевірений період ДП “Фабрика свічок – “Галичина” амортизаційні відрахування на основні фонди першої групи не нараховувала,  віднесення витрат на поліпшення  таких основних фондів до складу валових витрат є неправомірним.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Згідно з пунктом 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88 первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують проведення господарських операцій, включаючи надання розпоряджень та дозволів адміністрації (власника) на їх проведення.

Пунктами 4, 9 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30 вересня 2003 р. N 561, одиницею обліку основних засобів є окремий об'єкт.  Дані про кожний інвентарний об'єкт основних засобів заносяться до інвентарної картки або іншого регістру аналітичного обліку основних засобів.

Інвентарні картки реєструються в опису інвентарних карток обліку основних засобів. Інвентарні картки в картотеці бухгалтерії розташовуються за групами основних засобів з виділенням окремої групи таких об'єктів, що тимчасово не експлуатуються (капітальний ремонт, реконструкція та інше поліпшення і консервація об'єктів).

ДП  “ Фабрика свічок –“Галичина” (Споживач) та ВАТ “НПК Галичина” ( Постачальник) 02.01.2004р. було укладено договір № 15а/1 про надання послуг, необхідних для виробничої діяльності, зокрема на виконання необхідних ремонтних робіт Споживачу.

На виконання цього договору, протягом 2005р. постачальником було проведено ремонтні  роботи по покращенню основних фондів, вартість яких в сумі 72,80тис.грн. була віднесена платником податку до складу валових витрат протягом 2005р. ( рядок 04.10 податкової декларації з податку на прибуток за 2005р , вхідний номер 60721 від 07.02.2006р.)

Посадовими особами ДП “Фабрика свічок –“Галичина“ до перевірки були надані копії замовлень на виконання ремонтних робіт, як документи, що підтверджують правомірність віднесення на валові витрати витрати на поліпшення основних фондів за 1-ше півріччя 2005 року 62,5 тис.грн. та  всього за 2005 рік на суму  72,8 тис.грн. Оригінали замовлень на виконання таких ремонтних робіт до перевірки не надано. При цьому також до перевірки не надано інвентарних карток обліку основних засобів та актів виконаних робіт з покращення основних фондів.

У відповідності до підпункту 5.3.9 пункту 5.3 статті 5 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств ” №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями) не належать до складу валових витрат будь –які витрати не підтверджені відповідними розрахунковими документами , обов”язковість ведення та зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

В порушення вищенаведеного платником податку ремонтні роботи у сумі 72,80тис.грн.  віднесено до складу валових витрат.

1.3 Як було зазначено вище, ДП “Фабрика свічок”, для проведення діяльності безоплатно використовувала  основні фонди першої групи, які у відповідності до інформаційної довідки Дрогобицького державного комунального міжміського бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки від 14.04.2006 року № 557 (відповідь на запит № 142/10/23-440/2 від 07.04.2006р.) належать ВАТ “НПК –“Галичина”. Крім цього, у довідці від 25.04.2006р. № 360  Дрогобицького державного комунального міжміського бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки вказано, що  нерухомого майна, зареєстрованого за ДП “ Фабрика свічок –“Галичина” немає.

Доказом того, що дані основні фонди не є власністю платника податку є і той факт, що за 2005 рік підприємством  по податковому обліку не нараховувалась амортизація на такі основні засоби ( зафіксовано у пункті 2.2 “Валові витрати” акту перевірки).

Порядок складання декларації по податку на прибуток підприємства регламентовано Наказом ДПА України  від 29.03.2003р. № 143 „ Про затвердження форми декларації з податку на прибуток підприємства та порядку її складання” ( із змінами та доповненнями) .  Відповідно до положень пункту 3.1 Порядку, декларація складається із головної та двох основних частин  та з десяти додатків, з яких сім ( К1-К7) подаються щокварталу, у тому числі за рік, а три ( Р1-Р3) подаються виключно за рік. При цьому показники, відображені у декларації та у відповідних додатках з однаковим кодом рядків, повинні збігатися. Показники, відображені у декларації і додатках до неї відображаються з наростаючим підсумком з початку року.

Додаток К1 складається з двох частин К1/1 та К1/2. ДП “ Фабрика свічок –“Галичина” повинно заповнювати додаток К1/1. Складовою частиною додатку К1/1 є таблиця 2 “Розрахунок амортизаційних відрахувань”. У відповідності до даних податкових декларацій з податку на прибуток, поданих платником податку до ДПІ у Дрогобицькому районі у 2005 році, зокрема, даних таблиці 2 у рядку Б1 таблиці  за підсумками роботи за три квартали та рядках Б1 і Б5 за підсумками роботи за рік безпідставно відображались амортизаційні відрахування основних фондів першої групи, в тому числі: за перший квартал 2005р. –в сумі 8,9тис.грн.; півріччя 2005р.  -  в сумі 18,00тис.грн.; три квартали 2005р. -  в сумі 27,70тис.грн.; 2005рік  - в сумі 37,90тис.грн.

Отже, ДП “Фабрика свічок”, в порушення  підпункту 8.1.1 пункту 8.1 статті 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств ” №334/94-ВР від 28.12.1994р. в редакції Закону України №283/97-ВР від 22.05.1997р. (із змінами та доповненнями), на зменшення скоригованого прибутку безпідставно віднесено амортизаційні відрахування в сумі 37,90ти.грн.

Враховуючи викладене, платником податку занижено об”єкт оподаткування податком на прибуток за 2005р. на 250364,00 грн. та занижено платежі до бюджету по податку на прибуток в сумі 60891,00грн.

2. Щодо порушення  Закону України від 03.04.1997р. № 168/97-ВР “ Про податок на додану вартість”  від 03.04.1997р. № 168/97-ВР.

Підпунктом 7.4.1 пункту 7.4 статті 7 Закону України від 03.04.1997р. № 168/97-ВР “ Про податок на додану вартість” в редакції  до 31.03.2005р.було передбачено, що податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, сплачених (нарахованих) платником податку у звітному періоді у зв”язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що підлягають амортизації.

Суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) платником податку у звітному періоді у зв”язку з придбанням (спорудженням) основних фондів, що підлягають амортизації, включаються до складу податкового кредиту  такого звітного періоду , не залежно від строків введення в експлуатацію основних фондів , а також від того, чи мав платник податку оподатковувані обороти протягом такого звітного періоду.

Перевіркою встановлено факт віднесення до складу податкового кредиту у січні –лютому податку на додану вартість в сумі 7361,00грн., сплаченого за проведені ремонтні роботи  з поліпшення основних фондів.

Дані ремонтні роботи не відносяться до складу валових витрат, оскільки не підтверджені відповідними  розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов”язковість ведення та зберігання яки передбачена правилами ведення податкового обліку. Податок на додану вартість з вартості таких робіт не підлягає включенню до складу податкового кредиту.

Отже, виходячи з вищенаведеного ДП “Фабрика свічок” включено до податкового кредиту податок на додану вартість в сумі 7361,00грн. з вартості ремонтних робіт, які не відносяться до складу валових витрат.

З огляду на викладене і керуючись ст.ст.94,122-124,127,130,135,143,151-154,160,161,163,167 КАС України, суд, -

                                            

                                                         постановив:

1.В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

2.Строк і порядок набрання постановою законної сили та її оскарження здійснюються згідно вимог ст.ст.186 та 254 КАСУ.

         

   

Суддя                                                                                                       Станько Л.Л.                     

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення22.01.2008
Оприлюднено14.02.2008
Номер документу1354991
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/375а

Постанова від 22.01.2008

Господарське

Господарський суд Львівської області

Станько Л.Л.

Ухвала від 06.12.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Станько Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні