ц
спр ава № 2-а - 9972/09/0470
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2010 року м. Дні пропетровськ
Дніпропетровський окружни й адміністративний суд у скл аді:
головуючого судді Чорної В.В.
при секретарі судового зас ідання Черненко А.А.
за участі представників ст орін:
позивача Дубініна Д.В.
відповідача Котович Д.В.
розглянувши у відкритом у судовому засіданні адмініс тративну справу за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду с оціального захисту інваліді в до Комунального підприємст ва Міський трамвайпро стягне ння адміністративно - госпо дарських санкцій та пені, -
ВСТАНОВИВ :
30 липня 2009 року Дніпропетр овське обласне відділення Фо нду соціального захисту інва лідів звернулося до Дніпроп етровського окружного адмін істративного суду з позовом до Комунального підприємств а Міський трамвайпро стягнен ня адміністративно-господар ських санкцій у сумі 206024 грн. за невиконання нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів у 2008 р., та пені в су мі 7004 грн. 85 коп. за несвоєчасну сплату адміністративно-госп одарських санкцій.
Позовну заяву обґрунтова но тим, що на виконання положе нь Закону України Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні, Комунальне п ідприємство Міський трамвай , при середньообліковій чисе льності штатних працівників підприємства - 829 осіб, повин но було створити у 2008 р. 33 робочи х місця, та працевлаштувати н а них інвалідів. Фактично на підприємстві працевлаштова но 20 інвалідів. Таким чином, ві дповідач не виконав норматив щодо створення тринадцяти р обочих місць для працевлашту вання інваліда, чим порушив в имоги ст.ст. 18, 19 Закону України Про основи соціальної захищ еності інвалідів в Україні, у зв' язку з чим зобов' язани й сплатити адміністративно-г осподарські санкції в сумі 2060 24 грн., виходячи з розміру сере дньорічної заробітної плати штатного працівника, та пеню на суму заборгованості по сп латі адміністративно - госп одарських санкцій у сумі 7004 гр н. 85 коп. за несвоєчасну їх спла ту. У добровільному порядку в ідповідач не сплачує суму за боргованості, тому позивач з вернувся до суду із зазначен им адміністративним позовом .
В судовому засіданні пре дставник позивача позовні ви моги підтримав, та просив їх з адовольнити у повному обсязі , посилаючись на обставини, ви кладені у позовній заяві.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючи сь на відсутність законних п ідстав для накладення на від повідача адміністративно-го сподарських санкцій у зв' яз ку з відсутністю вини підпри ємства. Так, згідно чинного за конодавства, обов' язок по в иявленню інвалідів, які бажа ють працювати, покладено на м ісцеві органи соціального за хисту населення, а не на підпр иємства. Відповідачем було в жито всіх заходів для викона ння вимог закону щодо працев лаштування інвалідів, а саме , у встановлені строки до цент ру зайнятості регулярно пода валися звіти за формою 3-ПН, а т акож протягом року було прац евлаштовано одну особу (ОСО БА_3, інваліда 3-ї групи), напра влену центром зайнятості. Кр ім того, посилається на части ну 1 статті 17 Закону України Пр о основи соціальної захищено сті в Україні, якою передбаче но обмеження щодо забезпечен ня інвалідам права працювати лише на підприємствах, в уста новах, організаціях зі зви чайними умовами праці. То му, з урахуванням специфіки р оботи підприємства та наявно сті посад, пов' язаних з важк ими умовами праці та підвище ною небезпекою праці, при виз наченні нормативу робочих мі сць для працевлаштування інв алідів повинна враховуватис ь тільки та кількість робочи х місць, що не пов' язана з так ою специфікою роботи. Врахов уючи, що на підприємстві з 887 ро бочих місць лише 51 посада не п ов' язана із шкідливими, важ кими та небезпечними умовами праці, то й норматив має розра ховуватись, виходячи з різни ці між ними. Крім того, з ураху ванням того, що трамвайні ваг они підпадають під визначенн я залізничний транспорт, та у відповідності до ч. 4 ст. 15 Зако ну України Про залізничний т ранспорт, створення робочих місць для працевлаштування і нвалідів підприємствами та о рганізаціями залізничного т ранспорту має проводитись в розмірі 4-х відсотків від числ а працівників, зайнятих на пі дсобно-допоміжних роботах. О тже, розрахунок нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів на підприємст ві повинен проводитися, вихо дячи з кількості працюючих 51 о соба, і в такому разі буде стан овити 2 особи. За таких обстави н, застосування до підприємс тва господарських санкцій, н а думку відповідача, є неправ омірним.
Заслухавши пояснення пре дставників сторін, дослідивш и матеріали справи та проана лізувавши чинне законодавст во, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Статтею 18 Закону України Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Українівстан овлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштуван ня та оплачувану роботу, в том у числі з умовою про виконанн я роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього з вернення до підприємств, уст анов, організацій чи до держа вної служби зайнятості.
Підбір робочого місця з дійснюється переважно на під приємстві, де настала інвалі дність, з урахуванням побажа нь інваліда, наявних у нього п рофесійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-с оціальної експертизи.
Підприємства, установи, о рганізації, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, зобов' язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів , у тому числі спеціальні робо чі місця, створювати для них у мови праці з урахуванням інд ивідуальних програм реабілі тації і забезпечувати інші с оціально - економічні гаран тії, передбачені чинним зако нодавством, надавати державн ій службі зайнятості інформа цію, необхідну для організац ії працевлаштування інвалід ів у порядку, встановленому К абінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 19 вищевка заного Закону, для підприємс тв, установ, організацій, у том у числі підприємств, організ ацій громадських організаці й інвалідів, фізичних осіб, як і використовують найману пра цю, установлюється норматив робочих місць для працевлашт ування інвалідів у розмірі ч отирьох відсотків середньоо блікової чисельності штатни х працівників облікового скл аду за рік, а якщо працює від 8 д о 25 осіб - у кількості одного р обочого місця. Підприємства, установи, організації, фізич ні особи, які використовують найману працю, самостійно ро зраховують кількість робочи х місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нор мативу, встановленого частин ою першою цієї статті, і забез печують працевлаштування ін валідів.
Аналіз вищевказаних норм д ає підстави дійти до висновк у, що на підприємства, установ и, організації, які використо вують найману працю, покладе но обов' язок, по-пе рше, виділяти та створювати р обочі місця для працевлаштув ання інвалідів; по-д руге, щомісячно надавати дер жавній службі зайнятості інф ормацію, необхідну для орган ізації працевлаштування ін валідів, і звітувати Фонду со ціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаш тування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Мін істрів України; по-третє, якщо середньооблікова чисельніс ть працюючих інвалідів менша , ніж установлено нормативом , сплачувати відповідним від діленням Фонду соціального з ахисту інвалідів адміністра тивно - господарські санкці ї.
Судом встановлено, що Ко мунальне підприємство Міськ ий трамвайперебуває на облік у в Дніпропетровському облас ному відділенні фонду соціа льного захисту інвалідів як підприємство, яке в своїй дія льності використовує найман у працю.
Згідно форми 10 - ПІ Звіту про зайнятість та працевлашт ування інвалідівза 2008 рік, що н адавався відповідачем до Дні пропетровського обласного в ідділення фонду соціального захисту інвалідів, середньо облікова чисельність штатни х працівників облікового скл аду підприємства у 2008 році ста новила 829 осіб, з них чисельніс ть інвалідів-штатних працівн иків, які повинні працювати н а робочих місцях, створених в ідповідно до нормативу робоч их місць для забезпечення пр ацевлаштування інвалідів, вс тановленого ст. 19 Закону Украї ни Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні , становить 33 особи, що відпові дає вимогам законодавства. П роте, у 2008 р. на підприємстві пр ацювало лише 20 осіб, яким вста новлено інвалідність (а.с. 4).
Згідно інформації Центра льно-Міського районного цент ру зайнятості м. Кривого Рогу від 16.06.2009 р. за № 1996, КП Міський тра мвайпротягом 2008 року подавало до центру зайнятості інформ ацію, необхідну для організа ції працевлаштування інвалі дів, починаючи з 20 червня 2008 рок у, та лише щодо наявності 1 вак ансії для інваліда (а.с. 7).
Також, як вбачається з копій наданих відповідачем звітів до центру зайнятості за форм ою № 3-ПН, потреба у працівника х інвалідах заявлялась лише станом на 20.06.2008 р., 20.07.2008 р., 31.07.2008 р., 10.08.2008 р ., 20.08.2008 р., 30.08.2008 р., 10.09.2008 р., 20.09.2008 р., 30.09.2008 р., 10.10.2 008 р., 20.10.2008 р., 30.10.2008 р., 10.11.2008 р., по 1 вакант ній посаді - кондуктор.
Зазначені обставини в судо вому засіданні відповідачем не заперечувались. Навпаки, у письмових запереченнях відп овідач зазначив, що протокол ом засідання постійно діючої атестаційної комісії підпри ємства від 19.05.2008 р. саме посаду к ондуктора з обілечування пас ажирів визнано такою, що можл ива для працевлаштування інв алідів.
Тобто, інші посади як ваканс ії для можливого працевлашту вання інвалідів, підприємств ом у 2008 році не пропонувалися, в ідповідно, робочі місця не ст ворювалися.
Також, з січня по червень 2008 р оку обов' язкова звітність з а формою № 3-ПН до центру зайня тості відповідачем не подава лася.
Таким чином, протягом 2008 р. ві дповідач не виділив та не ств орив робочі місця для працев лаштування інвалідів у кільк ості 13 одиниць; крім того, прот ягом січня - червня 2008 року, та в грудні 2008 року не надавав дер жавній службі зайнятості щом ісячну обов' язкову інформа цію про вакантні робочі місц я, необхідну для організації працевлаштування інвалідів (звіти 3-ПН), а з 20 червня по 20 лист опада 2008 року надавав таку інф ормацію не в повному обсязі, щ о виключало можливість у цен тру зайнятості виконати свої обов' язки по забезпеченню організації працевлаштуван ня інвалідів на підприємстві у необхідній кількості згід но встановленого нормативу. За таких обставин, суд доходи ть висновку про невиконання відповідачем у 2008 році вимог с т.ст. 18,19 Закону України Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні.
При цьому, суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що, з урахуванням специ фіки роботи підприємства та наявності посад, пов' язаних з важкими умовами праці та пі двищеною небезпекою праці, п ри визначенні нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів повинна врахову ватись тільки та кількість р обочих місць, що не пов' язан а з такою специфікою роботи, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України Про основи соціальн ої захищеності в Україні, з ме тою реалізації творчих і вир обничих здібностей інваліді в та з урахуванням індивідуа льних програм реабілітації ї м забезпечується право працю вати на підприємствах, в уста новах, організаціях, а також з айматися підприємницькою чи іншою трудовою діяльністю, я ка не заборонена законом (в ре дакції Закону України від 23.02.20 06 р.). Отже, на момент виникнення спірних правовідносин (на 2008 р ік), частина 1 статті 17 Закону ді яла у редакції, наведеній вищ е, і вже не передбачала обмеже нь, які встановлювались у поп ередній редакції частини 1 на званої статті (яка діяла до 23.02. 2006 р.), щодо забезпечення інвалі дам права працювати лише на п ідприємствах, в установах, ор ганізаціях зі звичайними умовами праці. Відповідн о до ч. 11 ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищенос ті в Україні, норматив робочи х місць, призначених для прац евлаштування інвалідів, та п орядок його встановлення виз начається виключно цим Закон ом. Якщо іншими законами вста новлюються нормативи робочи х місць, призначених для прац евлаштування інвалідів, або порядок їх встановлення, від мінні від зазначених у цьому Законі, застосовуються поло ження цього Закону.
Отже, чинним законодавство м з питань соціального захис ту інвалідів визначено однак ові для всіх підприємств, уст анов, організацій критерії в изначення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, та не передбачено жодних обмежень для реаліза ції права інвалідів на праце влаштування в залежності від існуючих на підприємстві ум ов праці.
Таким чином, посилання відп овідача на частину 1 статті 17 З акону України Про основи соц іальної захищеності в Україн ів редакції, яка на час виникн ення спірних правовідносин в тратила чинність, як на підст аву для проведення розрахунк у нормативу робочих місць дл я працевлаштування інваліді в виходячи з кількості робоч их місць зі звичайними умо вами праці , є безпід ставними, та суперечать обст авинам, встановленим судом.
Відповідач самостійно роз рахував адміністративно-гос подарські санкції за невикон ання у 2008 році нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів, згідно поданого до Дніпропетровського облас ного відділення фонду соціал ьного захисту інвалідів Звіт у про зайнятість та працевла штування інвалідівза 2008 рік, т а вірно визначив чисельність інвалідів-штатних працівник ів, які повинні працювати на р обочих місцях, створених від повідно до нормативу робочих місць для забезпечення прац евлаштування інвалідів, вста новленого ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищ еності інвалідів в Україні, у кількості 33 осіб, виходячи з с ередньооблікової чисельнос ті штатних працівників облік ового складу підприємства у 2008 році, яка становила 829 осіб (а. с. 4).
Доказів щодо вжиття заході в, спрямованих на створення р обочих місць для працевлашту вання інвалідів у необхідній кількості у 2008 році, чи вжиття інших дій, направлених на вик онання встановленого нормат иву, відповідачем не надано.
У відповідності до ч.2 ст. 218 Го сподарського кодексу Україн и, учасник господарських від носин відповідає за невикона ння або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійсне ння господарської діяльност і, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього захо дів для недопущення господар ського правопорушення. Відп овідач вказані обставини не довів.
Відповідно до ст.20 Закону України Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні, підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гро мадські організації інвалід ів, фізичні особи, які викорис товують найману працю, де сер едньооблікова чисельність п рацюючих інвалідів менша, ні ж це встановлено нормативом, передбаченим ст. 19 вказаного Закону, щороку сплачують від повідним відділенням Фонду с оціального захисту інваліді в адміністративно - господа рські санкції в сумі, яка визн ачається в розмірі середньої річної заробітної плати шта тного працівника на відповід ному підприємстві, за кожне р обоче місце, призначене для п рацевлаштування інваліда і н е зайняте інвалідом. При цьом у, адміністративно - господа рські санкції розраховуютьс я та сплачуються підприємств ами, установами та організац іями самостійно в строк до 15 к вітня року, наступного за рок ом, в якому відбулося порушен ня нормативу, встановленого ч.1 ст.19 вказаного Закону.
Крім того, згідно ч. 2 ст. 20 За кону України Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні, порушення термін ів сплати адміністративно - господарських санкцій тягне за собою нарахування пені.
Оскільки відповідачем в до бровільному порядку адмініс тративно-господарські санкц ії за невиконання у 2008 р. нормат иву робочих місць для працев лаштування інвалідів в строк и, встановлені законом, не бул и сплачені, позивач здійснив розрахунок зазначених санкц ій за даними наданого відпов ідачем звіту за формою 10-ПІ ві д 19.02.2009 року за 2008 рік, виходячи з середньої річної заробітної плати штатного працівника т а кількості незайнятих робоч их місць, призначених для пра цевлаштування інвалідів, в с умі 206024 грн., а також нарахував п еню за порушення термінів сп лати адміністративно - госпо дарських санкцій в сумі 7004 грн . 85 коп. Таким чином, загальна су ма, яка підлягає стягненню з в ідповідача, складає 213028 грн. 85 ко п.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунт ованість позовних вимог і не обхідність їх задоволення вн аслідок порушення відповіда чем у 2008 р. вимог ст.ст. 18-20 За кону України Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні(незабезпечення в иконання встановленого норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів, непо дання необхідної для організ ації працевлаштування інвал ідів інформації у державну с лужбу зайнятості, несплату у встановлені строки адмініст ративно-господарських санкц ій за невиконання нормативу робочих місць).
Керуючись ст.ст. 122, 160-162, 167 КАС Ук раїни, суд, -
ПОС ТАНОВИВ:
Адміністративний позов Дніпропетровського обласно го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів - з адовольнити.
Стягнути з Комунального пі дприємства Міський трамвай(к од ЄДРПОУ 34811439) на користь Дніпр опетровського обласного від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів (р/р 31215230700020, отри мувач - Дзержинський район, банк отримувача - ГУДКУ у Дн іпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 25005978) адміністрат ивно - господарські санкції за невиконання нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів у 2008 р. в сумі 206024 г рн. (двісті шість тисяч двадця ть чотири гривні), та пеню за п орушення терміну сплати адмі ністративно-господарських с анкцій в сумі 7004 грн. 85 коп. (сім т исяч чотири гривні вісімдеся т п' ять копійок).
Постанова суду може бу ти оскаржена до Дніпропетров ського апеляційного адмініс тративного суду шляхом подан ня апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одно часним направленням копії ап еляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня проголошення постано ви. Якщо судом у відповідност і до частини 3 статті 160 КАС Укра їни було проголошено вступн у та резолютивну частину пос танови, а також в разі прийнят тя постанови у письмовому пр овадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти д нів з дня отримання копії пос танови.
Повний текст постанови скл адений 07.12.2010 року.
Суддя В.В.Чорна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2010 |
Оприлюднено | 02.02.2011 |
Номер документу | 13572046 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні