Рішення
від 31.01.2011 по справі 41/11-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/11-10

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

  

28.01.11р.

Справа № 41/11-10

За позовом  Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ 

до  відповідача-1: Відкритого акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

 

про стягнення 263764,80 грн.

            

Суддя  Орєшкіна Е.В.

Представники:

   Від позивача: Овчинніков Б.С., довіреність № 32 від 01.01.11 року;

   Від відповідача-1: Шатунов А.О., довіреність  б/н від 22.06.09 року;

   Від відповідача-2: Харитонова М.О., довіреність № 7082 від 24.12.10року. 

СУТЬ СПОРУ:

Позивач звернувся до господарського суду з позовом, яким просить суд стягнути з відповідача на свою користь плату за користування вагонами у сумі 263764,80 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що станцією Рокувата Придніпровської залізниці складені відомості плати за користування вагонами ф. ГУ-46 № 05039035, 05039036, 05039037 від 07.03.2010 року та  № 06039040 від 08.03.2010 року, які відповідальні працівники відповідача підписали із запереченням. В запереченнях зазначено, що плату за користування вагонами, провізну плату, додаткові збори, штрафи, згідно норм діючого законодавства України, сплачує залізниці вантажовласник, вантажовідправник чи вантажоодержувач, яким відповідач у справі не є.

Таку відмову відповідача від сплати за користування вагонами позивач вважає безпідставною з посиланням на те, що взаємовідносини сторін, порядок та умови експлуатації залізничної колії відкритого акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат" визначається договором № ПР/М/-09-10401НЮдч/361 від 21.04.09 року, пунктом 15 якого передбачений обов'язок саме власника колії, яким є відповідач у справі, сплачувати залізниці плату за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами та контейнерами.

Відповідач проти позову заперечує, просить суд в позові відмовити посилаючись на те, що вантажовласником у спірних вагонах є відкрите акціонерне товариство "Суха Балка" та згідно до встановленого Укрзалізницею порядку розрахунків за перевезення та послуги відповідні суми мають списуватися з його особового рахунку, а не з рахунку власника під'їзної  залізничної колії. Крім того зазначає, що пунктом 4.1.5 договору № 999/2569 від 11.12.2010р. на надання послуг відкритому акціонерному товариству "Суха Балка" відкритим акціонерним товариством "Криворізький залізорудний комбінат" встановлений обов'язок саме замовника - відправника вантажу (ВАТ "Суха Балка") виконувати із залізницею всі розрахунки: за залізничний тариф, плату за користування вагонами, додаткові збори та інші платежі.

З огляду на викладені заперечення, відповідач вважає себе неналежним відповідачем та задовольняючи його клопотання за погодженням з позивачем до участі у справі в якості відповідача - 2 залучене відкрите акціонерне товариство "Суха Балка".

Відповідач -2 проти позову відносно нього заперечує, просить суд визнати його неналежним відповідачем та стягнути спірну плату за користування вагонами з       відповідача - 1, посилаючись на те, що відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, збереження вантажів та вагонів несе підприємство, якому належить залізнична колія.

В судовому засіданні, яке відбулося 28.01.11 року в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення та представникам сторін  повідомлено про дату складення повного  тексту рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази в сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відносини, пов'язані з діяльністю транспорту, у тому числі залізничного, регулюються Законом України „Про транспорт”, Цивільним та Господарським кодексами України, іншими актами законодавства України. Основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування визначено Законом України „Про залізничний транспорт”.

Відповідно до частини другої статті 9 Цивільного кодексу України законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання.

Статтею 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується зі статтею 908 Цивільного кодексу України, передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Статут залізниць України згідно зі ст. 3 Закону України „Про залізничний транспорт” затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98р. № 457 з подальшими змінами та доповненнями.

Транспортне законодавство України розмежовує залізничний транспорт загального користування та залізничні під'їзні колії. Згідно зі ст. 1 Закону України  „Про залізничний транспорт” та ст. 64 Статуту залізниць України до залізничних під'їзних колій належать колії, що з'єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією, і які належать підприємствам, підприємцям, організаціям та установам незалежно від форм власності, а також громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності. Під'їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або декількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Відповідно до статті 71 Статуту залізниць України, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначається договором.

Між Державним підприємством „Придніпровська залізниця” (позивачем у справі) та відкритим акціонерним товариством „Криворізький залізорудний комбінат” (відповідачем-1 у справі) укладений договір № ПР/М/-09-10401НЮдч/361 від 21.04.09р. (далі - договір), за умовами якого експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику (відповідачу - 1 у справі), примикає до станції Рокувата Придніпровської залізниці та обслуговується його власними локомотивами.

Згідно договору залізницею порожні і навантажені вагони передаються для під'їзної колії як для відкритого акціонерного товариства „Криворізький залізорудний комбінат”, так і для його контрагентів, в тому числі відкритого акціонерного товариства „Суха Балка” (п. 14 договору). Передача вагонів здійснюється на приймально-здавальних коліях станції Рокувата, подальший рух вагонів виконується локомотивом власника під'їзної колії відкритого акціонерного товариства „Криворізький залізорудний комбінат”.

Згідно ст. 73 Статуту залізниць України порядок обслуговування контрагентів -підприємств, що мають в межах залізничної під'їзної колії іншого підприємства свої склади або залізничні колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються без участі залізниці, безпосередньо між контрагентами і підприємством, якому належить залізнична під'їзна колія. Відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, збереження вантажів та вагонів несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія.

Частиною 2 ст. 73 Статуту залізниць України передбачається укладення договору між залізницею і контрагентом тільки у разі обслуговування залізничної під'їзної колії локомотивом залізниці.

Відповідно до статті 119 Статуту залізниць України, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, вноситься плата.

З огляду на викладене суд вважає безпідставними твердження відповідача - 1 щодо необхідності оплачувати послуги залізниці контрагентом (відповідачем - 2 у справі) самостійно на підставі договору № 999/2569 від 11.12.10р., укладеного між відповідачем - 1 та відповідачем - 2. З аналізу приведених вище положень можна дійти висновку, що плата за користування вагонами повинна  вноситися власником залізничних під'їзних  колій навіть і тоді, коли він не виступає вантажовідправником чи вантажоодержувачем.

 Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 02.12.09р. у справі 30/209-09, яке набрало законної сили 27.01.10р., п. 15 договору викладено в наступній редакції: „Власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами, згідно з правилами користування вагонами та контейнерами”.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 525 Цивільного кодексу України). Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 526 Цивільного кодексу України).

На підставі вищенаведеного вимогу позивача про стягнення з відповідача-1 плати за користування вагонами в розмірі 263764,80 грн. суд вважає обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по справі покласти на Відповідача –1.

Керуючись ст.ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з відкритого акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат" - - 50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Симбірцева, 1, код ЄДРПОУ 00191307, р/р 26006050001915 ЗАТ КБ "Приватбанк" , МФО 305299  на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" - 49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код ЄДРПОУ 01073828, р/р 26006000012 ДФ АБ "Експрес Банк" , МФО 306964  плати за користування вагонами - 263 764,80 грн. (двісті шістдесят три тисячі сімсот шістдесят чотири грн. 80 коп.);  державного мита - 2 637,65 грн. (дві тисячі шістсот тридцять сім грн. 65 коп.);  витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу - 236 грн. (двісті тридцять шість грн.)

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.    

 Рішення набирає законної сили  після закінчення десятиденного строку з дати його підписання та в цей термін може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Суддя

 Е.В. Орєшкіна

Повне рішення складено 01.02.11р.

 

   

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення31.01.2011
Оприлюднено07.02.2011
Номер документу13613914
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/11-10

Ухвала від 15.10.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Постанова від 02.03.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Прудніков Володимир Віталійович

Рішення від 31.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 14.12.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні