Рішення
від 17.01.2011 по справі 41/232
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/232

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

17.01.11 р.                                                                                    Справа № 41/232                               

Суддя господарського суду Донецької області                                 Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Маріупольської міжрайонної природоохоронної прокуратури в інтересах держави в особі:

1.          Маріупольської міської ради, м. Маріуполь

2.          Державної екологічної інспекції Азовського моря, м. Маріуполь

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь”, м. Маріуполь

про стягнення 8665,41 грн. шкоди, заподіяної внаслідок перевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря

При участі представників:

від позивача 1: не з'явились

від позивача 2: Костромітіна С.В. – довіреність від 04.01.2011р. №03/02-09/11

від відповідача: Фурсова О.О. – довіреність від 27.12.2010р. №09-18/1888  

в засіданні брали участь: прокурор Кравцов В.І. – посвідчення № 3248

СУТЬ СПОРУ:

Маріупольський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Маріупольської міської ради та Державної екологічної інспекції Азовського моря до Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь”, м. Маріуполь про стягнення 8665,41 грн. шкоди, заподіяної внаслідок перевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що перевіркою дотримання відповідачем вимог законодавства про охорону атмосферного повітря встановлено, що у період з 14:30 год. 03.06.2010 року до 17:40 год. 03.06.2010 року в порушення вимог ст. 51 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10,11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” відповідачем здійснювались наднормативні викиди забруднюючих речовин (оксиду вуглецю та діоксиду азоту) у атмосферне повітря від стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря № 268 „Димова труба обертальної печі № 3”.

Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву, проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що здійснення розрахунку збитку на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, не відповідає імперативним приписам ч. 2 ст. 19 та п. 22 ч. 1 ст. 92 Конституції України, ч. 5 ст. 4 та ч. 2 ст. 14 Господарського кодексу України, ст.ст. 33 ,34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”, які не допускають регулювання спірних правовідносин відшкодування збитків підзаконними  нормативними актами. Відповідачем зазначено також, що в порушення процесуального законодавства позивачем до позовної заяви, направленої на адресу відповідача, не додано додатків до неї.

Відповідно до наданих суду доповнень до відзиву, відповідачем зазначено, що розрахунки, здійснені в протоколі від 03.06.2010 року вимірювань параметрів газопилового потоку та в протоколу № 6 від 04.06.2010 року вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел виконано з грубим порушенням нормативних документів, а саме: визначення координат точки ni при круглому січенні газоходу  не відповідає формулі KDi*D п. 2.5.1. ГОСТа 17.2.4.06-09; розрахунок динамічного тиску виконаний з порушенням п. 3.2. ГОСТу 17.2.4.06-09, тобто без врахування коефіцієнту напірної трубки НИИОГАЗ; при проведенні розрахунків результатів вимірювань щільність газу не відповідає коефіцієнту 1,29 кг/куб.м., що рекомендований в п. 4.3. ГОСТа 17.2.4.06-09; розрахунок статистичного тиску виконаний без урахування знака тиску чи розрядження у системі; при розрахунку викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря  застосовано максимальна концентрація забруднюючих речовин замість необхідного середнього значення.

Позивач, згідно додатково наданих суду письмових пояснень, заперечив проти доводів та пояснень відповідача.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

03.06.2010 року представниками відділу аналітичного екологічного контролю джерел забруднення та моніторингу Державної екологічної інспекції Азовського моря було виконано відбір проб організованих викидів стаціонарних джерел № 268 ВАТ „Металургійний комбінат „Азовсталь”, про що складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел від 03.06.2010 року № 6.

Відповідно до акту відбору проб викидів стаціонарних джерел від 03.06.2010 року № 6 відділом аналітичного екологічного контролю джерел забруднення та моніторингу було проведено вимірювання параметрів газопилового потоку стаціонарних джерел викиду та вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел (№ 268 обертальна піч № 3) ВАТ „Металургійний комбінат „Азовсталь”, про що складені відповідні протоколи, а саме: протокол вимірювань параметрів газопилового потоку від 03.06.2010 року та протокол № 6 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 04.06.2010 року № 6.

Початок відбору проб відділом аналітичного екологічного контролю джерел забруднення та моніторингу Державної екологічної інспекції Азовського моря відбувся у 13:13 годин.

При здійсненні наведених вимірювань було встановлено, що масова концентрація оксиду вуглецю за даними трьох об'єданих проб складає: 1 проба – 236,06 мг/куб.м., 2 проба – 222,51 мг/куб.м., 3 проба – 236,43 мг/куб.м.; масова концентрація діоксиду азоту за даними трьох об'єднаних проб складає: 1 проба – 321,09 мг-куб.м., 2 проба – 346,08 мг/куб.м., 3 проба – 363,99 мг/куб.м; середнє значення масової концентрації забруднюючих речовин складає: оксид вуглецю – 231,66 мг/куб.м., діоксид азоту – 343,72 мг/куб.м.

Факт закінчення роботи в наднормативному режимі стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” зафіксований у акті відбору проб викидів стаціонарних джерел від 06.03.2010 року № 3, складеному представниками лабораторії захисту повітряного та водного басейнів ВАТ „МК „Азовсталь”. Початок відбору проб представниками лабораторії захисту повітряного та водного басейнів ВАТ „МК „Азовсталь” відбувся 17 год. 40 хв.

Згідно даних лабораторних вимірювань час роботи джерела № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” в режимі наднормативних викидів складає 3,45 год.

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Азовського моря відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було здійснено розрахунок розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” ВАТ „МК „Азовсталь”, згідно якого загальна сума збитку склала 8665,41 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

З матеріалів справи вбачається здійснення відповідачем наднормативних викидів забруднюючих речовин (оксиду вуглецю та діоксиду азоту) у атмосферне повітря від стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” в період з 14 год. 13 хв. 03.06.2010 року до 17 год. 40 хв. 03.06.2010 року, що є порушенням вимог ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”,

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було здійснено розрахунок розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” ВАТ „МК „Азовсталь”, згідно якого загальна сума збитку склала 8665,41 грн.

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) (п. 1.2. Методики).

Як зазначалось, відповідач стверджує, що розрахунки, здійснені в протоколі від 03.06.2010 року вимірювань параметрів газопилового потоку та в протоколу № 6 від 04.06.2010 року вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел виконано з грубим порушенням нормативних документів, а саме: визначення координат точки ni при круглому січенні газоходу  не відповідає формулі KDi*D п. 2.5.1. ГОСТа 17.2.4.06-09; розрахунок динамічного тиску виконаний з порушенням п. 3.2. ГОСТу 17.2.4.06-09, тобто без врахування коефіцієнту напірної трубки НИИОГАЗ; при проведенні розрахунків результатів вимірювань щільність газу не відповідає коефіцієнту 1,29 кг/куб.м., що рекомендований в п. 4.3. ГОСТа 17.2.4.06-09; розрахунок статистичного тиску виконаний без урахування знака тиску чи розрядження у системі; при розрахунку викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря  застосовано максимальна концентрація забруднюючих речовин замість необхідного середнього значення.

Такі заперечення відповідача суд не приймає до уваги з огляду на наступне.

Наведені зауваження відповідача щодо визначення, розрахунків параметрів газопилового потоку не впливають на розрахунок та результат відшкодованої суми, оскільки параметри газопилового потоку необхідні для визначення об'ємної витрати газу (куб.м./с) та витрати викиду (г/с); на джерелі забруднення атмосферного повітря № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” нормуються концентрації забруднюючих речовин (мг/куб.м.) та при проведенні інструментальних вимірів були зафіксовані відповідні перевищення концентрацій. При порівнянні отриманих результатів та нормативу викидів, а саме концентрацій, перерахунок на витрату газу не проводиться.

Також, при здійсненні розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” ВАТ „МК „Азовсталь” позивачем, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, використовувались середні значення масової концентрації забруднюючих речовин, приведені до регламентованого вмісту кисню. При цьому, середнє значення масової концентрації отримано шляхом арифметичного усереднення даних згідно протоколу вимірювання по кожній забруднюючій речовині.

Що стосується тверджень відповідача, щодо використання позивачем в порушення вимог Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, максимальної концентрації забруднюючих речовин замість середнього значення масової концентрації забруднюючих речовин, то такі посилання відповідача спростовуються матеріалами справи.

Так, як встановлено судом,  та зазначено позивачем в розрахунку та в акті відбору проб викидів стаціонарних джерел № 6 від 03.06.2010 року, масова концентрація оксиду вуглецю за даними трьох об'єднаних проб складає: 1 проба - 236,06 мг/ку.м.; 2 проба - 222,51 мг/куб.м.; 3 проба - 236,43 мг/куб.м.; масова концентрація діоксиду азоту за даними трьох об'єднаних проб складає: 1 проба - 321,09 мг/ куб.м.; 2 проба- 346,08 мг/ куб.м.; 3 проба- 363,99 мг/ куб.м..

Середнє значення масової концентрації отримано шляхом арифметичного усереднення вищевказаних даних, та складає: оксид вуглецю - 231,66 мг/ куб.м.; діоксид азоту - 343,72 мг/куб.м. Ці значення використовувались позивачем при підрахунку збитку та зазначені в розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 268 „Димова труба обертальної печі № 3” ВАТ „МК „Азовсталь”.

Доказів відшкодування збитків в сумі 8665,41 грн., заявлених позивачем до стягнення,  відповідачем до матеріалів справи не представлено.

З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, сума збитків підлягає стягненню на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Маріупольської міської ради.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 11, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Маріупольської міжрайонної природоохоронної прокуратури в інтересах держави в особі Маріупольської міської ради та Державної екологічної інспекції Азовського моря до Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь” про стягнення 8665,41 грн. шкоди, заподіяної внаслідок перевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря  – задовольнити.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87500, м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, ЄДРПОУ 00191158)  на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Маріупольської міської ради 8665,41 грн. шкоди, заподіяної внаслідок перевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87500, м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, ЄДРПОУ 00191158) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 102,00 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства  „Металургійний комбінат „Азовсталь” (87500, м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, ЄДРПОУ 00191158) на користь Державного бюджету України  (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отримувач: УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної класифікації 22050003)  витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

          

Суддя                                                               Гончаров С.А.                               

В судовому засіданні 17.01.2011 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення

Рішення підписане 24.01.2011р

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.01.2011
Оприлюднено09.02.2011
Номер документу13654941
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/232

Рішення від 11.03.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 23.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 09.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Рішення від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Постанова від 03.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Ухвала від 07.02.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Рішення від 17.01.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні