Рішення
від 25.01.2011 по справі 34/166-10-4868
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

34/166-10-4868

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"25" січня 2011 р.Справа  № 34/166-10-4868

За позовом           Товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП"           

до відповідачів   Державного підприємство "УКРРИБА"

                              Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРРАПОРТ"

    за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, Міністерства аграрної політики України, Державний комітет рибного господарства України

про визнання недійсним договору   

                                                                                                                           Суддя Фаєр Ю.Г.

В судовому засіданні приймали участь представники

від позивача: Нудьга ВО., діючий на підставі довіреності від 07.06.10р.;  

від ДП "УКРРИБА":  Зайцев М.В., діючий на підставі довіреності від 24.12.10р.;

від ТОВ"ТЕРРАПОРТ": не з'явилися;

від РВ ФДМУ по Одеській області: не з'явилися;

Міністерства аграрної політики України: не з'явилися;

Державний комітет рибного господарства України: Зайцев М.В., діючий на підставі довіреності від 11.01.11р.;

СУТЬ СПОРУ: Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП", звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою, в якій просить визнати недійсним договір зберігання з правом користування нерухомого державного майна (ставкових гідротехнічних споруд) №21/10, укладений 16.09.2010р. між державним підприємством „УКРРИБА” та товариством з обмеженою відповідальністю „Террапорт”.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.11.2010р. позовну заяву прийнято до розгляду та порушено провадження у справі №34/166-10-4868.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.12.2010р. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Міністерство аграрної політики України.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 10.01.2011р. строк розгляду справи продовжено по 31.01.2011р. та до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Державний комітет рибного господарства України.

Відповідач Державне підприємство "УКРРИБА" надіслав до суду письмове пояснення по справі вих№07-9/15 (вх№325/2011), відповідно до якого вважає, що договір зберігання з правом користування від 16.09.2010р. №21/10, укладений між ДП «Укрриба»та ТОВ «Террапорт»суперечить приписам законодавства та інтересам ТОВ «Одесрибгосп». Крім того, державне нерухоме майно (гідротехнічні споруди), яке передане на зберігання з правом користування гідротехнічних споруд, знаходилися в оренді ТОВ «Одесрибгосп»згідно з договором оренди нерухомого майна від 19.12.2003р. №6. Проте, ТОВ «Одесрибгосп»відмовилося повертати майно ДП «Укрриба», що підтверджується відмовою від підписання договору приймання-передачі між ТОВ «Одесрибгосп»та ДП «Укрриба», а також актом про відмову від підписання акту приймання-передачі нерухомого майна від 21.09.2010р. складеного у м.Одеса, у зв'язку з чим ДП «Укрриба»не мало право укладати договір зберігання з правом користування від 16.09.2010р. №21/10, оскільки майно фактично перебувало в користуванні ТОВ «Одесрибгосп».

Регіональне відділення Фонду державного України по Одеській області надало суду письмове пояснення по справі від 03.12.2010р. вих№10-11-05686(вх№32557), в якому зазначило, що оспорюваний договір №21/10 від 16.09.2010р. укладено в порушення чинного законодавства з тих обставин, що в процесі приватизації Одеського рибоводного підприємства до складу приватизованого майна не увійшли гідротехнічні споруди –ставки, які залишились на балансі та у користуванні приватизованого підприємства, органом управління яких був Фонд державного майна в особі регіонального відділення.

На підставі Положення про регіональні відділення, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 15.06.1994р. №412 та спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства аграрної політики України від 06.05.2003р. вказане майно було передано із сфери управління ФДМУ до сфери управління Міністерства аграрної політики України. Відповідно до додатку до вказаного наказу майно ставків було передано на баланс державного підприємства „Укрриба".

Посилаючись на договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, укладений 19.12.2003р. між державним підприємством „Укрриба" та закритим акціонерним товариством „Одесарибгосп" зі строком дії до 2013р., Фонд звертає увагу суду на те, що ДП „Укрриба" спочатку передало майно одному орендарю, а потім, без припинення договірних відносин з орендарем передало це ж майно іншому користувачу, тобто, фактично припинило договір оренди без дотримання порядку та норм Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, у зв'язку з чим вважає, що договір зберігання з правом користування майном від 16.09.2010р. №21/10 має бути визнаний судом недійсним на підставі ст.230 Цивільного кодексу України.

Міністерство аграрної політики України надіслало на адресу суду письмові пояснення (вх.35091 від 27.12.10р.) з зазначенням, що останнє не є уповноваженим органом державної  влади із забезпечення представництва та захисту прав держави у спірних правовідносинах у справі.

Представник Державного комітету рибного господарства України позовні вимоги усно підтримує.

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРРАПОРТ" в судові засідання не з'являвся, відзив на позов та витребувані судом документи не надав, у зв'язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами в порядку ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи суд встановив:

Відкрите акціонерне товариство „Одесарибгосп" засноване наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області №1239 від 14.09.1998р. про реорганізацію Одеського обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства шляхом перетворення останнього у акціонерне товариство "Одесарибгосп" колективної форми власності та з використанням членами трудового колективу приватизаційних майнових сертифікатів в порядку, визначеному Законами України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" від 10.07.96р. №290/96, "Про приватизацію державного майна" від 19.02.97р. №89/97-ВР, та Постанови Кабінету Міністрів України "Порядок перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства" від 11.09.1996р. №1099.

      Згідно статуту ЗАТ „Одесарибгосп”, останнє було засновано відповідно до рішення загальних зборів акціонерів ВАТ „Одесарибгосп” шляхом перереєстрації ВАТ „Одесарибгосп”, яке в свою чергу було правонаступником Державного підприємства „Одесарибгосп”.     

      27.03.2009р. державним реєстратором Біляївської райдержадміністрації зареєстровано статут ТОВ „Одесрибгосп” в якому зазначено, що дане товариство засновано відповідно до рішення зборів засновників шляхом перетворення ЗАТ „Одесарибгосп” по правонаступництву у ТОВ „Одесрибгосп”.

Згідно з затвердженим Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області станом на 1998р. Планом приватизації Одеського обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства та переліком майна, яке було передано і включено до статутного фонду акціонерного товариства „Одесарибгосп" в розмірі 423000грн., із вартості єдиного цілісного майнового комплексу державного підприємства вилучена вартість тих об'єктів і видів майна, щодо яких встановлювався особливий режим приватизації, якими були земельні ділянки водного фонду (ставки), житловий фонд, інше.

Наказом Державного комітету рибного господарства України від 27.12.2002р. №238, створене Державне підприємство „Укрриба", яке зареєстроване Шевченківською районною державною адміністрацією м. Києва 23.01.2003р.

Спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства аграрної політики України від 06.06.2003р. №126/752 "Про передачу гідротехнічних споруд", на підставі листа Міністерства аграрної політики України від 14.04.2003р. №37-30-10/4053, керуючись Положенням про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998р. №1482, з метою організації ефективного використання гідротехнічних споруд, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених в процесі приватизації на базі підприємств рибного господарства, передано до сфери управління Міністерства аграрної політики України гідротехнічні споруди, включаючи ставкові рибоводні споруди та пов'язані з ними робочі машини і обладнання, інше майно, яке на момент приватизації не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених в процесі приватизації на базі підприємств рибного господарства, зазначених у додатку, зокрема, ЗАТ „Одесарибгосп” (00476731) м.Біляївка Одеської області.

Пунктом 2 цього наказу, зокрема, зобов'язано Регіональні відділення Фонду державного майна України забезпечити приймання-передачу майна на баланс державного підприємства „Укрриба” у порядку, встановленому Положенням про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98р. №1482, в місячний термін з дня підписання цього наказу, матеріали з приймання-передачі подати до Фонду державного майна України та Міністерства аграрної політики України у двотижневий термін з дня їх затвердження.

Пунктом 3 зазначеного наказу встановлено, що з дозволу Фонду державного майна України (регіональних відділень) орендодавцем майна, переданого згідно з цим наказом, виступає державне підприємство „Укрриба", орендна плата спрямовується до Державного бюджету України у розмірі, визначеному чинним законодавством.          

19.12.2003р. між Державним підприємством „Укрриба" (орендодавець) та Закритим акціонерним товариством „Одесарибгосп" (орендар) укладено договір №8 оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, який 31.12.2003р. погоджено з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області, відповідно до умов якого згідно спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства аграрної політики України від 06.06.2003р. №126/752 "Про передачу гідротехнічних споруд" орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі ДП „Укрриба” за адресою: Одеська область, Біляївський район, м.Біляївка, вартість якого за експертною оцінкою станом на 30.09.03р. становила 589000грн.

За актом приймання-передачі 19.12.2003р. орендодавець передав, а орендар прийняв державне нерухоме майно в кількості 38 гідротехнічних, а саме: насосна станція, центральний рибозабор, водозаборні споруди, водовипуск, скидуючий водопровід, набір трубопровід, всасуючий трубопровід, підвідний канал, відвідний канал, головний скидний канал, головний водоналивний канал, вирощувальний ставок №2, вирощувальний ставок №4, літньо-маточні ставки №13-14, водовипуск, вирощувальний ставок №1, вирощувальний ставок №3, вирощувальний ставок №5, водовипуск, нагульний ставок №1, нагульний ставок №2, нагульний ставок №3, нагульний ставок № 4, вирощувальний ставок №6, вирощувальний ставок №7, вирощувальний ставок №8, нагульний ставок №11, нагульний ставок №7-8, нагульний ставок №12, водовипуск, нагульний ставок №10, нагульний ставок №5-6, нагульний ставок №9, ставок, ставок, насосна станція, канал водозабезпечення, рибоуловник, які розташовані за адресою: Одеська область, Біляївський район, м.Біляївка.

Відповідно до п.1.2. вказаного договору зазначене нерухоме майно, яке належить державі, передається в оренду з метою розведення риби, згідно програми, яка є невід'ємною частиною договору.

Згідно п.2.3. цього договору власником майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди.

За п.2.5. вказаного договору у разі припинення, розірвання цього договору (закінчення строку його дії та відмови від його продовження) майно повертається орендарем орендодавцю –балансоутримувачу (ДП „Укрриба”). Орендар повертає майно орендодавцю аналогічно порядку, встановленому при передачі майна орендарю орендодавцем (призначення членів комісії, протокол, акт приймання-передачі майна). Майно вважається поверненим орендодавцю з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі майна.

Обов'язок по складанню акта приймання-передачі майна покладається на членів комісії –представників сторін договору наказом Державного підприємства „Укрриба” з місячним терміном виконання (п.2.6. вказаного договору).

Згідно п.11.1. даного договору цей договір укладено строком на 10 років, що діє з 19.12.2003р. (з дати підписання сторонами акту приймання-передачі майна) до 01.12.2013р. включно.

Умови договору зберігають силу протягом усього визначеного в ньому терміну, в тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством установлено правила, що погіршують становище орендаря, а в частині зобов'язань орендаря щодо орендної плати –до повного виконання зобов'язань (11.2. даного договору).

Пунктом 11.3. вказаного договору визначено, що зміни і доповнення або розірвання цього договору допускаються за взаємної згоди сторін. Зміни та доповнення, що пропонується внести, розглядаються протягом одного місяця з дати їх подання до розгляду іншою стороною.

За п.11.4. договір оренди може бути розірвано за погодженням сторін. На вимогу однієї із сторін цей договір може бути достроково розірвано за рішенням суду, господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством.

Відповідно до п.11.6. даного договору реорганізація орендодавця чи орендаря, або перехід права власності на орендоване майно третім особам, не визнається підставою для зміни або припинення чинності цього договору і він зберігає свою чинність для нового власника орендованого майна (його правонаступників).

Згідно п.11.7. чинність цього договору припиняється внаслідок: закінчення строку, на який його було укладено; загибелі всього орендованого майна; достроково за взаємною угодою сторін або на вимогу однієї із сторін, за рішенням суду, господарського суду; банкрутства орендаря та в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України.

В подальшому, спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства аграрної політики України від 20.06.2006р. №962/317 „Щодо внесення змін до спільного наказу від 06.05.2003р. №126/752”, з метою організації ефективного використання гідротехнічних споруд, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених в процесі приватизації на базі підприємств рибного господарства, у зв'язку з набранням чинності Господарським кодексом України та з метою упорядкування орендних відносин скасовано п.3 спільного наказу Міністерства аграрної політики України та Фонду державного майна України від 06.05.2003р. №126/752.

02.09.10р. Державне підприємство „Укрриба” надіслало на адресу ЗАТ „Одесарибгосп” повідомлення (вих№07-12/631) про розірвання та припинення з моменту отримання цього повідомлення дії договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, укладеного між ДП „Укрриба” та ЗАТ „Одесрибгосп” 19.12.2003р. за №8 з вимогою повернути нерухоме майно – гідротехнічні споруди його балансоутримувачу –Державному підприємству „Укрриба” за актом приймання-передачі.

Наказом Державного підприємства „Укрриба” від 10.09.2010р. №51-ОД „Щодо проведення перевірки ефективності використання гідротехнічних споруд”, у зв'язку з розірванням договору оренди №8 від 19.12.2003р. з ЗАТ „Одесарибгосп” та підготовкою до укладення договору зберігання з правом користування державним майном (гідротехнічними спорудами рибницьких ставів), яке не увійшло до статутного фонду ЗАТ „Одесарибгосп” і обліковується на балансі ДП „Укрриба”, для проведення процедури приймання-передачі гідротехнічних споруд з користування ЗАТ „Одесарибгосп”, визначення їх технічного стану направлено до ЗАТ „Одесрибгосп” комісію, склад якої також визначено цим пунктом.

Пунктом 2 цього наказу доручено комісії здійснити приймання майна з користування ЗАТ „Одесарибгосп” та обстеження технічного стану гідротехнічних споруд та скласти відповідні акти.

Згідно наявного в матеріалах справи акту від 21.09.2010р. директор ВАТ „Одесрибгосп” відмовився від підпису додатку №3 (акт приймання-передачі державного майна до договору оренди державного майна, укладеного між ДП „Укрриба” та ЗАТ „Одесрибгосп” №8 від 19.12.2003р.).

В свою чергу, 16.09.2010р. між державним підприємством „Укрриба” (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ” (зберігач) укладено договір №21/10 зберігання з правом користування майна (гідротехнічних споруд), які обліковуються на балансі ДП „Укрриба”, відповідно до умов якого замовник передає, а зберігач приймає на зберігання з правом користування згідно акту приймання-передачі, нерухоме державне майно (гідротехнічні споруди рибницьких ставів), згідно переліку представленого в додатку №1 „Акт приймання-передачі державного майна” що є невід'ємною частиною даного договору), яке знаходиться на балансі ДП „Укрриба” на праві повного господарського відання та розташоване за адресами: Одеська область, Біляївський район, с.Яськи, с.Дальник.

Згідно п.1.3 даного договору право власності на майно до зберігача не переходить, майно зберігається ним та використовується з метою риборозведення згідно виробничої програми, погодженої з замовником та для здійснення інших видів рибогосподарської діяльності, які не суперечать цільовому призначенню зазначеного майна.

Відповідно до п.2.1 даного договору зберігач зобов'язаний прийняти на зберігання від зберігача майно, зазначене у пункті 1.1. цього договору згідно з актом приймання-передачі державного нерухомого майна.

За пунктом 2.4 вказаного договору зберігач зобов'язався за користування майном щомісячно вносити плату у розмірі, визначеному Протоколом узгодження ціни, яка складає 10319,15грн., у тому числі ПДВ –1719,86грн., яку зберігач повинен вносити до 15 числа місяця, наступного за звітним. Розмір щомісячної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру місячної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць. Нарахування плати за користування майном здійснюється з дня передачі майна по акту приймання-передачі державного нерухомого майна. Підставою для перерахування є чинний договір.

Пунктом 2.8 договору зберігач зобов'язався забезпечити дотримання норм і правил безпеки при використанні майна(відповідно до „Правил технічної експлуатації гідротехнічних споруд рибоводних господарств”, затверджених Укрдержрибгоспом), санітарних норм (відповідно до „Загальних ветеринарно-санітарних заходів у рибницьких господарствах”, підготовлених іхтіопаталогічною лабораторією Укрдержрибгоспу Мінагрополітики України). Відповідальність за підтримання належного санітарного стану гідротехнічних споруд, охорону праці і техніки безпеки, пожежну безпеку та збереження навколишнього природного середовища покладається на керівника –зберігача гідротехнічних споруд згідно вимог чинного законодавства, а пунктом 2.11. договору –не пізніше 15 липня кожного календарного року надавати замовникові звітність за формою №1-рг „Звіт про рибництво”(за півріччя) та не пізніше 15 січня календарного року, наступного за звітним –за формою №2-рг „Звіт про вирощування та вилов риби”(за рік), що затверджені наказом Мінагрополітики України від 15.07.04р. №255.

Згідно п.4.1. даного договору за зберігання переданого згідно акту приймання-передачі майна, щомісячно оплачувати зберігачу 10(десять)грн. з врахуванням ПДВ та щомісячного індексу інфляції. Плата за відповідальне зберігання майна перераховується на розрахунковий рахунок зберігача один раз на рік по закінченню календарного року до 15 січня наступного року.

Відповідно до п.9.1 вказаного договору останній набуває чинності з дня його підписання і діє до 16.09.2030р.

21.09.2010р. за актом приймання-передачі державного нерухомого майна (гідротехнічні споруди) згідно договору зберігання з правом користування останніми від 16.09.10р. №21/10, державне підприємство „Укрриба” передало, а товариство з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ” прийняло на зберігання державне нерухоме майно, а саме: насосна станція, центральний рибозабор, водозаборні споруди, водовипуск, скидуючий водопровід, набір трубопровід, всасуючий трубопровід, підвідний канал, відвідний канал, головний скидний канал, головний водоналивний канал, вирощувальний ставок №2, вирощувальний ставок №4, літньо-маточні ставки №13-14, водовипуск, вирощувальний ставок №1, вирощувальний ставок №3, вирощувальний ставок №5, водовипуск, нагульний ставок №1, нагульний ставок №2, нагульний ставок №3, нагульний ставок №4, вирощувальний ставок №6, вирощувальний ставок №7, вирощувальний ставок №8, нагульний ставок №11, нагульний ставок №7-8, нагульний ставок №12, водовипуск, нагульний ставок №10, нагульний ставок №5-6, нагульний ставок №9, ставок, ставок, насосна станція, канал водозабезпечення, рибоуловник, які розташовані за адресою: Одеська область, Біляївський район, с.Яськи, с.Дальник.

Посилаючись на те, що договір зберігання з правом користування майном від 16.09.2010р. №21/10, укладений між державним підприємством „Укрриба” та товариством з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ” є удаваною угодою з наміром приховання договору оренди державного нерухомого майна, відсутність у ДП „Укрриба” правомочностей, компетенції (спеціальної правосуб'єктності) укладати договори оренди об'єктів нерухомості, товариство з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП" звернулося до господарського суду Одеської області з позовною заявою, в якій просить визнати недійсним договір зберігання з правом користування нерухомого державного майна (ставкових гідротехнічних споруд) №21/10, укладений 16.09.2010р. між державним підприємством „УКРРИБА” та товариством з обмеженою відповідальністю „Террапорт”.  

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог з наступних підстав.

Відповідно до приписів ст.ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Відповідно до ст.175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певні дії (сплатити гроші), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. При цьому, зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу, у тому числі із договору.

За приписами ст.761 Цивільного кодексу України, право передання майна у найм має власник речі або особа, якій належать майнові права. Наймодавцем може бути також особа, уповноважена на укладання договору оренди (найму).

Частина 1 ст. 51 Водного кодексу України передбачає, що користування на умовах оренди водними об'єктами (їх частинами) місцевого значення та ставками, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях.

Відповідно до ч.1 ст.283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»цей Закон регулює організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів, майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

Згідно ст.2 вказаного Закону, орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва –щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною радою Автономної Республіки Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.

Статтею 3 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», відносини щодо оренди державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно  до п.3 ч.1 ст.4 зазначеного Закону об'єктами оренди за цим Законом є нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення) та інше окреме індивідуально визначене  майно підприємств.

Пунктом 2 ст.5 Закону орендодавцями є органи, уповноважені Верховною радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та  нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

Також, згідно п.3 вказаної статті Закону, орендодавцями можуть виступати підприємства щодо окремого індивідуально визначеного майна та нерухомого майна, загальна площа яких не перевищує 200кв.м. на одне підприємство, а з дозволу органів, зазначених в абзацах другому та третьому цієї статті, - також щодо структурних підрозділів підприємства (філій, цехів, дільниць) та нерухомого майна, що перевищує площу 200кв.м.

Відповідно до п.2 ст.202 Господарського кодексу України господарське зобов'язання припиняється, зокрема, у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.

У відповідності до ст.654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вичиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до ч.3 ст.291 Господарського кодексу України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених Цивільним кодексом України для розірвання договору найму, в порядку, встановленому статтею 188 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до ст.783 Цивільного кодексу України наймодавець має право вимагати розірвання договору найму, якщо: 1) наймач користується річчю всупереч договору або призначенню речі; 2) наймач без дозволу наймодавця передав річ у користування іншій особі; 3) наймач своєю недбалою поведінкою створює загрозу пошкодження речі; 4) наймач не приступив до проведення капітального ремонту речі, якщо обов'язок проведення капітального ремонту був покладений на наймача.

Вищенаведений перелік підстав для розірвання договору найма на вимогу орендодавця є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Як вбачається з матеріалів справи, договір №8 оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, укладений 19.12.2003р. між Державним підприємством „Укрриба" (орендодавець) та Закритим акціонерним товариством „Одесарибгосп" (орендар), який 31.12.2003р. погоджено з РВ Фонду державного майна України по Одеській області, з терміном дії, відповідно до п.11.1. даного договору, до 01.12.2013р. включно, є чинним та відповідач, в порушення ст.33 Господарського процесуального кодексу України доказів розірвання або визнання спірного договору недійсним суду не надав.

Згідно постанови Пленуму Верховного Суду України №9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" від 06.11.2009р. особами, які беруть участь у справі про визнання правочину недійсним, є насамперед сторони правочину.

Відповідно до п.4 Роз'яснень Вищого арбітражного суду України №02-5/111 від 12.03.1999р. “Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з визнанням угод недійсними” (зі змінами та доп.) якщо чинне законодавство не визначає кола осіб, які можуть бути позивачами у справах, пов'язаних з визнанням угод недійсними, господарському суду для вирішення питання про прийняття позовної заяви слід керуватися правилами статті 2 ГПК. Отже, крім контрагентів за договором, прокурора, державних та інших органів позивачем у справі може бути будь-яке підприємство, установа, організація, чиї права та охоронювані законом інтереси порушує ця угода.

Враховуючи вищевикладене та те, що судом встановлено чинність договору №8 оренди нерухомого майна, яке належить до державної власності, укладеного 19.12.2003р. між Державним підприємством „Укрриба" та Закритим акціонерним товариством „Одесарибгосп", спірний договір №21/10 зберігання з правом користування майна (гідротехнічних споруд), які обліковуються на балансі ДП „Укрриба”, укладений 16.09.2010р. між державним підприємством „Укрриба” (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ” (зберігач) порушує права та охоронювані законом інтереси ТОВ „Одесрибгосп”.

Відповідно до ч.1 ст.235 Цивільного кодексу України удаваним є правочин, який вчинено сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили.

Частиною 1 ст.759 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Відповідно до ч.1 ст. 936 Цивільного кодексу України за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов'язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності. Згідно приписів ст.944 Цивільного кодексу України, зберігач не має права без згоди поклажодавця користуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також передавати її у користування іншій особі.

Правовий аналіз норм чинного законодавства свідчить про те, що, як правило, договір зберігання укладається без права користування річчю, право користування річчю зберігач може отримати за попередньою згодою поклажодавця, і в такому разі виникають правовідносини найму (якщо користування платне).

Також, за змістом приписів цивільного законодавства вбачається, що оскільки при вчиненні удаваного правочину настання його мети –приховати інший правочин, бажають досягти обидві сторони, то до відносин цих сторін застосовуються правила того правочину, якому відповідала внутрішня воля сторін і який вони насправді вчинили (ст.235 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.2 ст.235 Цивільного кодексу України, якщо буде встановлено, що правочин був вчинений сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили, відносини сторін регулюються правилами щодо правочину, який сторони насправді вчинили

Положенням ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України передбачено, що недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.1 ст.203 цього Кодексу, є підставою для визнання правочину недійсним. При цьому, за змістом ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Згідно з роз'ясненнями, викладеними в п.25 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" від 06.11.09р. №9, за удаваним правочином сторони умисно оформляють один правочин, але між ними насправді встановлюються інші правовідносини. За удаваним правочином права та обов'язки сторін виникають, але не ті, що випливають зі змісту правочину. Встановивши під час розгляду справи, що правочин вчинено з метою приховати інший правочин, суд на підставі ст.235 Цивільного кодексу України має визнати, що сторонами вчинено саме цей правочин, та вирішити спір із застосуванням норм, що регулюють цей правочин. Якщо правочин, який насправді вчинено, суперечить закону, суд ухвалює рішення про встановлення його нікчемності або про визнання його недійсним. До удаваних правочинів наслідки недійсності, передбачені ст.216 Цивільного кодексу України, можуть застосовуватися тільки у випадку, коли правочин, який сторони насправді вчинили, є нікчемним або суд визнає його недійсним як оспорюваний.

Крім того, за приписами ст.287 Господарського кодексу України та ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" єдиними орендодавцями державного майна –майна цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, що є державною власністю, є Фонд державного майна України, його регіональні відділення і представництва.

Ввідповідно до пункту 5.2. статуту Державного підприємства "Укрриба", затвердженого 06.09.2004, зареєстрованого 09.09.2004р. за №10741050001000886, майно відповідача є державною власністю і належить йому на праві повного господарського відання, відповідач володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та статуту.

Частиною першою ст.136 Господарського кодексу України передбачено, що право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Таким чином, з огляду на викладене вище, з урахуванням вимог статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Державне підприємство "Укрриба" не має повноважень і прав на передання в користування товариству з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ” гідротехнічних споруд та ставків, оскільки орендодавцем такого майна, яке не увійшло до статутного фонду позивача під час приватизації, є Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва.

Враховуючи, що передача спірного державного майна відбулась на підставі угоди, укладеної без участі Фонду та без його дозволу, суд приходить до висновку, що спірний договір укладено з порушенням вимог чинного законодавства.

При цьому, суд зазначає, що спірний договір зберігання з правом користування майном є удаваним правочином, оскільки за своїм правовим змістом фактично є довгостроковим договором оренди. Разом з тим, правомочною особою на укладення договору оренди державного майна є Фонд, а отже ДП „Укрриба” при укладенні спірного договору було перевищено свою компетенцію, як балансоутримувача майна.

Отже, договір №21/10 зберігання з правом користування майна (гідротехнічних споруд), які обліковуються на балансі ДП „Укрриба”, укладений 16.09.2010р. між державним підприємством „Укрриба” та товариством з обмеженою відповідальністю „ТЕРРАПОРТ”, укладено особою, яка не мала необхідного обсягу цивільної дієздатності на його укладення.

Приймаючи до уваги вищевикладене, позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП" про визнання недійсним договору зберігання з правом користування нерухомого державного майна (ставкових гідротехнічних споруд) №21/10, укладеного 16.09.2010р. між державним підприємством „УКРРИБА” та товариством з обмеженою відповідальністю „Террапорт” підлягає задоволенню.

Згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України слід стягнути з солідарно з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті держмита на суму 42,50грн. з кожного та витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 113грн. з кожного.

Керуючись ст.ст.32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.           Позов задовольнити.

2.           Визнати недійсним договір зберігання з правом користування нерухомого державного майна (ставкових гідротехнічних споруд) №21/10, укладений 16.09.2010р. між державним підприємством „УКРРИБА” та товариством з обмеженою відповідальністю „Террапорт”.   

3. Стягнути з державного підприємства „УКРРИБА” (вул.Тургенєвська, 82-А, м.Київ, 04050, п/р2600430115515 в АТ „Банк „Таврика” м.Київ, МФО 300788, код ЄДРПОУ 25592421) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП"(6-й км автошляху Біляївка-Яськи, м.Біляївка, Біляївський район, Одеська область, 67600, п/р26002301004757 в Біляївському відділенні „Ощадбанк” Одеської області, МФО 388045, код ЄДРПОУ 00476731) витрати по сплаті державного мита у розмірі 42(сорок дві)грн.50коп. та ІТЗ судового процесу у розмірі 168(сто шістдесят вісім)грн.

4. Стягнути з товариством з обмеженою відповідальністю „Террапорт” (2-й Лиманчик, 5-А, лінія 13, м.Одеса, Одеська область, 65003, п/р26005060262561 в Південне ГРУ ПАТ КБ „Приватбанк”, МФО 328704, код ЄДРПОУ 36435192) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСРИБГОСП" (6-й км автошляху Біляївка-Яськи, м.Біляївка, Біляївський район, Одеська область, 67600, п/р26002301004757 в Біляївському відділенні „Ощадбанк” Одеської області, МФО 388045, код ЄДРПОУ 00476731) витрати по сплаті державного мита у розмірі 42(сорок дві)грн.50коп. та ІТЗ судового процесу у розмірі 168(сто шістдесят вісім)грн.

Рішення господарського суду Одеської області набирає законної сили у порядку ст.85 ГПК України.

Накази видати в порядку ст.116 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя                                                                                       Фаєр Ю.Г.

        Повний текст рішення складено 31.01.2011р.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення25.01.2011
Оприлюднено08.02.2011
Номер документу13658396
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —34/166-10-4868

Ухвала від 10.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Рішення від 25.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 03.12.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні