16/5-ПД-11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15.02.2011 Справа № 16/5-ПД-11
Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Шульженко Г.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Прокурора м.Херсона в інтересах держави в особі Херсонської міської ради
до Приватного підприємства "Віайсі"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
за участю прокурора - не прибув
представників сторін:
від позивача - гол. спеціаліст юр. відділу Верещака О. М. дов. № 9-7-9/21 від 06.01.2011 р.
від відповідача - не прибув
Прокурор м. Херсона в інтересах держави в особі Херсонської міської ради (позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просить внести зміни до п. 9 договору оренди земельної ділянки від 22.06.2007 р. укладеного між Херсонською міською радою та приватним підприємством "Віайсі" (відповідач) щодо встановлення розміру орендної плати на рівні 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 244795 грн. 12 коп. на рік.
Прокурор не прибув в судове засідання, в попередньому засіданні позовні вимоги підтримував в повному обсязі.
Позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач не направив свого представника в судове засідання, не надав відзив на позов та витребувані судом документи, про причини неявки суд не повідомив, ухвала про порушення провадження у справі надіслана на адресу відповідача зазначену позивачем в позовні й заяві повернулась до суду з відміткою "за закінченням терміну зберігання".
Справа розглядається у відповідності до ст.75 ГПК України, за наявними в ній матеріалами.
Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд
в с т а н о в и в:
Згідно зі ст. 14 Конституції України - земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Необхідність захисту інтересів держави га громадян покладає на прокуратуру обов'язок представництва її інтересів в суді.
У відповідності до ст.13 Конституції України, земля та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності народу України. Від імені українського народу право власника здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування.
Згідно ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, а також прийнятими - у відповідності з нею нормативно-правовими актами.
Судом встановлено, що 24.04.07 між Херсонською селищною радою (орендодавець) та ПП "Віайсі" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, згідно з пунктом 1 якого орендодавець надає, а орендар на підставі рішення міської ради №341 від 29.03.07 року приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 5,8073 га сільськогосподарського призначення під виробничою базою, яка знаходиться у м. Херсоні по Бериславському шосе,17, із земель постійного користування відкритого акціонерного товариства "Декоративні культури".
Договір зареєстровано у Херсонській міській філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру", про що у в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 22 червня 2007р за № 0407713000132.
Судом встановлено, що 25 червня 2007 року між сторонами складено акт прийому-передачі земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку загальною площею 5,8073 га .
Пунктом 8 договору оренди передбачено, що договір укладено строком на 15 років строком до 29.03.2022р..
Відповідно до пункту 9 вищевказаного договору, орендна плата визначається у розмірі 1,2 % від нормативної грошової оцінки землі на рік, що становить 78098 грн. 89коп.
Відповідно до п.10 договору обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням індексації.
Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 6508241 грн.11 коп.
Пунктом 13 договору оренди земельної ділянки визначено, що розмір орендної плати може бути переглянутий у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, у разі погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 36 договору оренди земельної ділянки встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі, а у разі недосягнення сторонами за договором згоди - у судовому порядку.
Рішеннями Херсонської міської ради від 31.01.08 №717 "Про встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки" внесено зміни до ставок орендної плати за земельні ділянки в залежності від нормативної грошової оцінки земель м. Херсона.
Судом встановлено, що Херсонська міська рада повідомляла ПП "Віайсі" листом за вих. №01/23-567 від 29.06.10 про необхідність внести зміни до договору оренди та направила проект додаткової угоди.
Відповідач не надав доказів надання відповіді на вищезазначений лист позивача. Проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки передбачав наступне:
" Згідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" та відповідно до умов діючого договору оренди земельної ділянки від 22.06.2007 № 040771300132 (п.9.) щодо зміни розміру орендної плати, з урахуванням рішення міської ради від 31.01.2008 №717 «Про встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки»розмір орендної плати за земельну ділянку під виробничою базою, з 01.02.2008 встановлюється на рівні 3 % від грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Пеня за несвоєчасне внесення орендної плати справляється згідно з чинним законодавством (розрахунок розміру орендної плати додається)".
Додаткову угоду складено у чотирьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію - в Херсонському міському відділі Херсонської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", четвертий - в управлінні Держкомзему у м. Херсоні Херсонської області.".
Прокурор міста Херсона, вбачаючи в відмові відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки порушення прав Херсонської міської ради, звернувся до господарського суду з відповідним позовом.
При цьому, позовні вимоги мотивовані прийнятим рішенням ради про зміну орендної ставки оренди землі, ст.ст. 3,12,83,93 Земельного кодексу України, ст.ст. 2,13,28 Закону України "Про плату за землю", ст.ст. 30,35 Закону України "Про оренду землі", ст.ст.652,653 ЦК України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 10,16,59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".
Суд звертає увагу, що з 01.01.11 набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою. У зв'язку з набранням чинності зазначеного кодексу втратив чинність ЗУ "Про плату за землю". Оскільки справа розглядається після набрання чинності Податковим кодексом України, то при розгляді справи суд враховує вищенаведені зміни.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з ст.21 Закону України "Про оренду землі" ( в редакції з 01.01.11) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлені відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим кодексом, а також не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких проведено, встановлюються у розмірі одного відсотку грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст.ст. 272,273,276,278 цього кодексу.
Відповідно до ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. За ст.289.3 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби та власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 1 ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Частиною 1 статті 652 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до п.3.4.7 Рекомендацій Президії Вищого господарського суду України від 02.02.10 №04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства" внесення змін до договору, зокрема, до орендної плати передбачено тільки у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади у встановленому законом порядку.
Оскільки сторони не надали докази скасування рішення Херсонської міської ради від 31.01.08 №717 "Про встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки", то зазначене рішення має судом прийматись до уваги при зміні розміру орендної плати. Судом оглянуто зазначене рішення та визначено, що відсоток від грошової оцінки для розрахунку орендної плати за користування земельною ділянкою, що є об'єктом за договором оренди від 24.04.07 змінено і складає 3 %, що відповідає межам визначеним ст.288 Податкового кодексу України.
Таким чином, обґрунтованою є вимога про внесення зміни до п.9 договору оренди в частині внесення змін при розрахунку орендної плати орендної ставки з 1,2 % на 3% у відповідності до рішення Херсонської міської ради № 717.
Прокурор обґрунтував необхідність внесення змін до договорів правилами ст.652 ЦК України.
Згідно статті 652 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінилися, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладені договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Судом встановлено, що підставою для внесення змін до розміру оренди стало рішення Херсонської міської від 31.01.08 №717 "Про встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки. В свою чергу рішення радою приймалося у відповідності до зміненого законодавства, зокрема меж розміру ставок орендної плати землі, визначених ст.21 ЗУ "Про оренду землі".
Зазначені обставини суд приймає до уваги, та вважає, що на момент укладення договору в квітні 2007 року Орендодавець не міг передбачити зміни у законодавстві щодо розміру орендної плати, зміни територіальних меж ради, настання кризових явищ у країні. Зазначені обставини Херсонська міська рада ніяким чином не могла б усунути, оскільки вони носять об'єктивний соціальний характер. Виконання договору без змін розміру орендної плати спричинило б збитки позивачеві в розумінні не наповнення місцевого бюджету та непрофінансування видаткової частини бюджету, порушення чинного законодавства в розумінні того, що рішення ради, які прийняті на пленарних засіданнях є обов'язковими до виконання. Умовами договору передбачено, що розмір орендної плати може бути переглянутий у випадках, визначених п. 13 договору. Таким чином, із договору не випливає, що у випадку зміни обставин, які зумовлюють збільшення розміру орендної плати, Орендодавець обраховує збитки за свій рахунок.
Таким чином, суд вважає позовні вимоги в цій частині позовних вимог доведеними та задовольняє позовні вимоги щодо змін у п.9 договору в частині зміни розміру орендної плати.
В зв'язку з задоволенням позовних вимог судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України,
суд
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
2.Внести зміни до п.9 договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення - під виробничою базою, що знаходиться за адресою: м. Херсон, Бериславське шосе,17, загальною площею 5,8073 га, укладеного між Херсонською міською радою м. Херсона (м. Херсон, пр. Ушакова,37, 26347681) та приватним підприємством "Віайсі" (м. Херсон, вул.Чорноморська,26, кв.73, код ЄДРПОУ 33824735) зареєстрованого 22.06.2007 року, за №040771300132, щодо встановлення розміру орендної плати на рівні 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 244795 грн. 12 коп. на рік.
3. Стягнути з приватного підприємства "Віайсі" (м. Херсон, вул.Чорноморська,26, кв.73, р/р 26008008598 в ХФ "Західінкомбанк", МФО 352327, код ЄДРПОУ 33824735) :
б) на користь держави до Держбюджету на рахунок р/р 31119095700002 банк ГУ ДКУ в Херсонській області, МФО 852010, ЄДРПОУ 24104230 отримувач платежу УДК м. Херсона, призначення платежу код 22090200 символ звітності банку 095 - 85 грн. державного мита
в) на користь держави до Держбюджету - на рахунок р/р 31218264700002 банк ГУ ДКУ в Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 24104230 отримувач платежу УДК м. Херсона, призначення платежу ККД 22050003 символ звітності банку 264) –236 грн.00 коп. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.М. Немченко
Дата підписання рішення
відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 16.02.2011р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2011 |
Оприлюднено | 21.02.2011 |
Номер документу | 13836189 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Немченко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні