Постанова
від 17.02.2011 по справі 1/336-09
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

1/336-09

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.02.2011 року                                    Справа №  1/336-09

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді   Лисенко О.М. (доповідач)

суддів: Виноградник О.М., Джихур О.В., (зміна складу судової колегії відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати Лотоцької Л.О. №232 від 17.02.2011 року)

при секретарі судового засідання: Ковзикові В.Ю.

представники сторін:

від позивача: представник у судове засідання не з"явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином;

від відповідача: Філоненко Т.А., начальник відділу, довіреність № 360 від 01.01.11;

розглянувши у відкритому судовому засідання апеляційну скаргу державного підприємства ”Придніпровська залізниця”, м.Дніпропетровськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області  від  30.06.2010р. у справі № 1/336-09

за позовом відкритого акціонерного товариства “Північний гірничо-збагачувальний комбінат”, м.Кривий Ріг  

до  державного підприємства “Придніпровська залізниця”, м. Дніпропетровськ

про стягнення 101 656 грн. 80 коп.

ВСТАНОВИВ:

Відкрите акціонерне товариство «Північний гірничо-збагачувальний комбінат», м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області звернулося з позовною заявою в господарський суд Дніпропетровської області про стягнення з державного підприємства «Придніпровська залізниця», м. Дніпропетровськ 101 656, 80 грн. штрафу за несвоєчасну доставку вантажу по 109-ти залізничним накладним.

Рішенням господарським судом від 30.06.10 року по справі № 1/336-09 (суддя Рудь І.А.) позовні вимоги задоволені частково у сумі 82 200, 80 грн. В задоволенні позовних вимог у сумі 19 456 грн. відмовлено, оскільки позивачем не надано належних доказів на підтвердження нарахування штрафу.

Не погодившись із рішенням, відповідач подав до суду апеляційну скаргу, в якій просив рішення частково скасувати з наступних підстав.

Відповідно до статті 116 Статуту  залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх власних вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам –суб'єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини), зокрема  у розмірі 10% провізної плати –за прострочення на дві доби, на 20% - на три доби, на 30% - на чотири і більше діб.

Згідно з пунктом 2.9 Правил обчислення термінів доставки вантажів у разі затримки вантажу в процесі перевезення  термін доставки збільшується на термін затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

      Причиною затримки вагонів на підходах до станції призначення є неприйняття на свою під'їзну колію ВАТ «Північний ГЗК»вагонів, які знаходились на коліях станції призначення, що підтверджується складеними у спірний період актами загальної форми ГУ-23 на момент видачі наказів і за весь час затримки, що підписаними з боку залізниці і представника вантажоодержувача. Акти загальної форми складені по факту неприймання вантажоодержувачем вагонів, які прибули на його адресу, а відтак, є належним доказом вини вантажоодержувача і спростовує його «готовність приймати вагони»:

- від 08.03.209 № 850 –з 22-00год. 08.03.09 до 15-30 год. 09.03.09,

- від 09.03.209 № 851 –з 01-00год. 09.03.09 до 10-30 год. 10.03.09,

- від 09.03.209 № 852 –з 11-00год. 09.03.09 до 10-30 год. 10.03.09,

- від 09.03.209 № 853 –з 18-20год. 09.03.09 до 10-30 год. 11.03.09,

- від 09.03.209 № 853 –з 18-20год. 09.03.09 до 10-30 год. 11.03.09,

- від 09.03.209 № 854 –з 18-20год. 09.03.09 до 10-30 год. 11.03.09,

- від 10.03.209 № 855 –з 07-00год. 10.03.09 до 10-30 год. 10.03.09,

- від 10.03.209 № 856 –з 16-10год. 10.03.09 до 10-30 год. 11.03.09,

- від 11.03.209 № 857 –з 02-30год. 11.03.09 до 10-00год 11.03.09 та 12-15 год. 12.03.09,

- від 11.03.209 № 858 - з 12-10год. 11.03.09 до 12-15 год. 12.03.09, 03-00год.20.03.09,

- від 11.03.209 № 859 –з 18-15год. 11.03.09 до 12-15 год. 12.03.09,

- від 12.03.209 № 860 –з 23-00год. 12.03.09 до 19-30 год. 13.03.09,

- від 13.03.209 № 861 –з 01-30год. 13.03.09 до 19-30 год. 13.03.09,

- від 14.03.209 № 862 –з 17-10год. 14.03.09 до 17-10 год. 16.03.09,

- від 15.03.209 № 863 –з 09-15год. 15.03.09 до 15-30год. 18.03.09 та 03-00год.20.03.09,

- від 16.03.209 № 864 –з 18-00год. 14.03.09 до 15-00 год. 17.03.09,

- від 16.03.209 № 865 –з 22-00год. 16.03.09 до 19-00 год. 18.03.09 та до 03-00год. 20.03.09,

- від 19.03.209 № 866 –з 22-45год. 19.03.09 до  03-00год. 20.03.09,

- від 21.03.09 № 867 - з 01-20 год. 21.03.09 до 23-00 год. 22.03.09;

- від 21.03.09 № 868 - з 19-30 год. 21.03.09 до 02-20 год. 22.03.09;

- від 21.03.09 № 869а - з 19-30 год. 21.03.09 до 13-10 год. 26.03.09;

- від 22.03.09 № 869 - з 12-30 год. 22.03.09 до 16-00 год. 22.03.09;

- від 22.03.09 № 870 - з 19-00 год. 22.03.09 до 23-00 год. 22.03.09;

- від 23.03.09 № 871а - з 11-00 год. 23.03.09 до 13-10 год. 26.03.09;

- від 23.03.09 № 871 - з 10-10 год. 23.03.09 до 03-30 год. 24.03.09;

- від 23.03.09 № 872 - з 19-00 год. 23.03.09 до 03-30 год. 24.03.09;

- від 23.03.09 № 872а - з 04-45 год. 23.03.09 до 13-10 год. 26.03.09;

- від 24.03.09 № 873 - з 05-35 год. 24.03.09 до 18-30 год. 24.03.09;

- від 24.03.09 № 874 - з 05-35 год. 24.03.09 до 18-30 год. 24.03.09;

- від 24.03.09 № 875 - з 19-00 год. 24.03.09 до 23-50 год. 24.03.09,

- від 25.03.09 № 876 - з 09-30 год. 25.03.09 до 23-00 год. 25.03.09;

- від 25.03.09 № 877 - з 13-20 год. 25.03.09 до 17-10 год. 26.03.09 та 17-10 год.26.03.09;

- від 25.03.09 № 878 - з 18-40 год. 25.03.09 до 12-10 год. 26.03.09;

- від 25.03.09 № 879 - з 16-00 год. 25.03.09 до 10-45 год. 26.03.09;

- від 25.03.09 № 880 - з 20-00 год. 25.03.09 до 13-10 год. 26.03.09;

- від 26.03.09 № 881 - з 20-00 год. 26.03.09 до 17-35 год. 27.03.09;

- від 27.03.09 № 882 - з 12-00 год. 27.03.09 до 22-10 год. 27.03.09;

- від 28.03.09 № 883 - з 14-30 год. 28.03.09 до 10-00 год. 29.03.09;

- від 29.03.09 № 884 - з 19-20 год. 29.03.09 до 00-30 год. 30.03.09;

- від 29.03.09 № 885 - з 23-20 год. 29.03.09 до 21-10 год. 30.03.09;

- від 30.03.09 № 886 - з 05-30 год. 30.03.09 до 17-30 год. 30.03.09;

- від 30.03.09 № 887 - з 11-45 год. 30.03.09 до 17-30 год. 30.03.09;

- від 30.03.09 № 888 - з 22-40 год. 30.03.09 до 10-00 год. 31.03.09;

- від 30.03.09 № 889 - з 22-50 год. 30.03.09 до 10-00 год. 31.03.09;

За відправками №№ 45630858, 45735930, 45735931, 45735935 господарським судом стягнено з відповідача суму штрафа у розмірі 766,8 грн, повинно бути   653,2 грн, різниця становить 113,6 грн:

За вищезазначеними перевізними документами порожні власні вагони було затримано на шляху прямування по станції Жовті з вини вантажовласника згідно з наказом від 09.03.2009 № 162, станцією затримки оформлено акт про затримку вагонів від 09.03.2009 № 9 і передано повідомлення на станцію призначення для послідуючого інформування вантажовласника. Затримка відбулась з 09.03.09 до 16.03.09, тобто, на 7 діб збільшується термін доставки вагонів.

Розрахунок штрафу:

- по відправці № 45630858 термін доставки становить 9 діб (1 доба за відстань доставки на 122 км + 1 доба на операції, пов'язані з відправленням-прибуттям вантажу + 7 діб на збільшення). Відправлення 06.03.2009, з урахуванням 9 діб залізниця повинна доставити  15.03.2009, фактично вагони прибули 16.03.2009р. Згідно ст.116 Статуту залізниць України штраф за прострочення на одну добу не сплачується.  Сума штрафу у розмірі  518,40 грн, що пред'явлена позивачем по вищевказаній відправці стягненню не підлягають;

- по відправці № 45735935 термін доставки становить 9 діб  (1 доба за відстань доставки на 184 км + 1 доба на операції, пов'язані з відправленням-прибуттям вантажу + 7 діб на збільшення). Відправлення 06.03.2009, з урахуванням 9 діб залізниця повинна доставити 15.03.2009, фактично вагони прибули 16.03.2009р. Згідно ст.116 Статуту залізниць України штраф за прострочення на одну добу не сплачується.  Сума штрафу у розмірі 340,80 грн, що пред'явлена позивачем по вищевказаній відправці стягненню не підлягають.

- по відправках  №№ 45735930, 485735931 термін доставки становить 9 діб (1 доба за відстань доставки на 184 км + 1 доба на операції, пов'язані з відправленням-прибуттям вантажу + 7 діб на збільшення). Відправлення  05.03.09, з урахуванням 9 діб залізниця повинна доставити 14.03.2009, фактично вагони прибули 16.03.2009, прострочення становить 2 доби, за що сплачується штраф у розмірі 10% провізної плати –340,80 грн, 312,40 грн. відповідно по  відправках. Решта суми штрафу –681,6 грн і 624,8 грн відповідно за відправками стягненню не підлягають.

    Таким чином, за 4 відправками із загальної заявленої позивачем суми штрафу 2818,8 грн. підлягає стягненню 653,2 грн. неправомірно стягнуто 2165,6 грн.

За відправками № 42121355, 42121361, 42121358, 42121364, 42121365 порожні власні вагони було затримано на шляху прямування по станції Жовті Води з вини вантажовласника згідно з наказом  від 19.03.2009 № 197,  станцією затримки оформлено акт про затримку вагонів від 19.03.2009 № 113 і передано повідомлення на станцію призначення для послідуючого інформування вантажовласника. Затримка відбулась з 19.03.09 до 29.03.09, тобто, на 10 діб збільшується термін доставки вагонів.

Розрахунок: термін доставки становить 13 діб  (2 доби за відстань доставки на             383 км + 1 доба на операції, пов'язані з відправленням-прибуттям вантажу + 10 діб на збільшення). Відправлення 15.03.2009, з урахуванням 13 діб залізниця повинна доставити 28.03.2009, фактично вагони прибули 29.03.2009р. Згідно ст.116 Статуту залізниць України штраф за прострочення на одну добу не сплачується.  Сума штрафу у розмірі 6 888,0 грн., що пред'явлена позивачем по вищевказаних відправках стягненню не підлягають.

За відправкою № 42133200 порожні власні вагони було затримано на шляху прямування по станції Девладово  з вини вантажовласника згідно з наказом від 17.03.2009 № 191,   станцією затримки оформлено акт про затримку вагонів від 17.03.2009 № 1  і передано повідомлення на станцію призначення для послідуючого інформування вантажовласника. Затримка відбулась з 17.03.09 до 30.03.09, тобто, на 13 діб збільшується термін доставки вагонів.

Розрахунок: термін доставки становить 16 діб (2 доби за відстань доставки на 394 км + 1 доба на операції, пов'язані з відправленням-прибуттям вантажу + 13 діб на збільшення). Відправлення 16.03.2009, з урахуванням 16 діб залізниця повинна доставити  01.04.2009, фактично вагони прибули 31.03.2009р. Сума штрафу у розмірі  9 784,80 грн., що пред'явлена позивачем по вищевказаній відправці стягненню не підлягають.

По відправках  №№ 42133248, 42121386, 42121389 вагони були затримані на шляху прямування по станції Жовті Води на 3 доби згідно з наказом про затримку від 25.03.09 №217, станцією затримки складено акт про затримку від 25.03.09  №14  і передано повідомлення на станцію призначення для послідуючого інформування вантажовласника. Затримка відбулася з 25.03.2009 до 28.03.2009, тобто, на 3 доби збільшується термін доставки вагонів.

Розрахунок: -  термін доставки становить 6 діб (2 доби на відстань 394 км + 1 доба на операції по відправленню-прибуттю + 3 доби на збільшення). Відправлення 20.03.2009, з урахуванням 6 діб залізниця повинна доставити  26.03.2009, фактично вагони прибули 28.03.2009р., прострочення становить 2 доби, за що сплачується штраф у розмірі 10% провізної плати відповідно по відправках - 120,80 грн., 1064,0 грн. 168,0 грн. (всього 1352,8 грн.).

Решта суми 2705,6 грн. із загальної заявленої 4058,40 грн. стягненню не підлягають.  

Відповідно до ч.3. ст.83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення має право зменшити розмір штрафу. Проте господарським судом Дніпропетровської області не прийнято до уваги клопотання залізниці щодо зменшення розміру стягненого штрафу.

Державне підприємство «Придніпровська залізниця»є підприємством стратегічного значення для економіки України, одним з великих платників податків до бюджетів всіх рівнів та державних фондів соціального страхування України такі штрафні санкції призводять до негативних наслідків в економічному стані підприємства.

У зв`язку з тим, що через порушення термінів доставки Позивачу не нанесено будь-яких збитків, скаржник вважає, що штрафні санкції, які застосовані судом до залізниці є надмірно великими та необґрунтованими.

Враховуючи те, що при перегляді справ апеляційна інстанція користується правами суду першої інстанції Державне Підприємство «Придніпровська залізниця»просить Дніпропетровський апеляційний господарський суд зменшити розмір штрафних санкцій.

07.02.2011 року від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю забезпечити явку представника, яке судова колегія вважає таким, що не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Частиною 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи.

В судовому засіданні 20.01.2011 року був присутній представник позивача, який надав відзив та був повідомлений про перерву по справі до 17.02.2011 року на 11:30.

Враховуючи те, що позивач не був позбавлений права направити в судове засідання 17.02.2011 року будь-якого свого представника в порядку ч.3 ст.28 Господарського процесуального права, а також не був позбавлений права надати письмові пояснення і додаткові докази по справі, клопотання позивача про відкладення розгляду справи на іншу дату задоволенню не підлягає.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення господарського суду, дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, вислухав пояснення представників сторін присутніх у судовому засіданні, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що оскаржене рішення слід змінити з наступних підстав.

Згідно до  ч.1,2 ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково доданими доказами повторно розглядає справу.

Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

У березні 2009 року на адресу позивача надходили порожні власні вагони (як вантажні) по повним залізничним документам за 109 накладними.

Відповідно до частин 1, 2 статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Частинами 1, 2, 3 статті 909 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором перевезення вантажу, одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.

Згідно зі статтею 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Згідно зі статтею 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 Статут залізниць України (далі Статут) визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статтею 6 Статуту встановлено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони-одержувача.

Статтею 41 Статуту залізниць України встановлено, що залізниці зобов'язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Відповідно до статті 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

Правилами обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року № 644, встановлено у разі перевезення вантажною швидкістю наступні строки доставки вантажів: маршрутними відправками –1 доба на кожні повні та неповні 320 км; вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах –1 доба на кожні повні та неповні 200 км (п.1.1).

Пунктом 2.9 Правил обчислення термінів доставки вантажів передбачено, що у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Відповідно до частини 2 статті 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно з пунктом 9 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 року № 113, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 15.03.1999 року за № 165/3458, про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці.

Пунктом10 вказаних Правил передбачено, що облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складаються станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у “Повідомленні про затримку вагонів” до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах –один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання.

Пунктом 3 Правил складання актів (стаття 129 Статуту залізниць України) затверджених наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 року №334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 року за №567/68553 встановлено, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності у разі, в т.ч. затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.

Позовні вимоги у розмірі 1792,0 грн. штрафу по залізничній накладній № 45847641 задоволенню не підлягають, оскільки вагони по вказаній відправці затримані з вини вантажоодержувача, що підтверджується належними доказами, а саме: наказом від 09.03.09  № 164, актом про затримку вагонів № 65, актами загальної форми від 08.03.09 № 850, від 09.03.09 № 851, 852, 853, 854, від 10.03.09 № 855, 856, від 11.03.09 № 857, 858, 859, від 12.03.09 № 860, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами належного повідомлення позивача про затримку.

Також не підлягає стягненню штраф за наступними накладними:

- 45630861 у сумі 2112,0 грн., оскільки затримка вагонів з вини позивача підтверджується наказом від 09.03.09 № 161, актом про затримку вагонів № 8, актами загальної форми від 08.03.09 № 850, від 09.03.09 № 851, 852, 853, 854, від 10.03.09 № 855, 856, від 11.03.09 № 857, 858, 859, від 12.03.09 № 860, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача;

- 42219613 у сумі 3328,0 грн., затримка вагонів з вини позивача підтверджується наказом від 21.03.09 № 205, актом про затримку вагонів № 53, актами загальної форми від 21.03.09 № 867, 868, 869а, від 22.03.09 № 869, 870, від 23.03.09 № 871, 871а, 872,872а, від 24.03.09 № 873, 874, 875, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача;

- № 45847989, 42121343, 42121344, 42121346, 42121347, 42121349, 42121350, 42121352 на загальну суму 8920,0 грн., затримка вагонів з вини позивача підтверджується наказом від 16.03.09 № 186, актом про затримку вагонів № 46, актами загальної форми від  16.03.209 № 864, 865,  від 19.03.209 № 866, від 21.03.09 № 867, 868, 869а, від 22.03.09 № 869, 870, від 23.03.09 № 871, 871а, 872,872а, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача;

- № 42121355, 42121358, 42121361, 42121364, 42121365 на загальну суму 6888,0 грн., затримка вагонів з вини позивача підтверджується наказом від 19.03.09 № 197, актом про затримку вагонів № 13, актами загальної форми від 19.03.209 № 866, від 21.03.09 № 867, 868, 869а,  від 22.03.09 № 869, 870, від 23.03.09 № 871а, 872, 872а, від 24.03.09 № 873, 874, 875; від 25.03.09 № 876, 877, 878, 879, 880, ; від 26.03.09 № 881, від 27.03.09 № 882,  від 28.03.09 № 883, від 29.03.09 № 884, 885, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача.

- № 42133200 на суму 9784,80 грн. стягненню не підлягає, оскільки вина позивача підтверджується наказом від 17.03.09 № 191, актом про затримку вагонів № 1, актами загальної форми від 16.03.209 № 864, 865, від 19.03.209 № 866, від 21.03.09 № 867, 868, 869а,  від 22.03.09 № 869, 870, від 23.03.09 № 871а, 872, 872а, від 24.03.09 № 873, 874, 875; від 25.03.09 № 876, 877, 878, 879, 880, ; від 26.03.09 № 881, від 27.03.09 № 882,  від 28.03.09 № 883, від 29.03.09 № 884, 885;  від 30.03.09 № 886, 887, 888, 889, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача.

          Частковому задоволенню підлягають позовні вимоги про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів по залізничним накладним:

- По накладній № 45735935 підлягає задоволенню із нарахованої 340,80 грн., штраф у сумі 113,60 грн. за 2 доби прострочення в доставці, що становить 10% від провізної плати, в решті вимог у сумі 227,20 грн. слід відмовити, оскільки затримка вагонів з вини позивача підтверджена належними доказами: наказом від 10.03.09 № 165, актом про затримку вагонів № 10, актами загальної форми  від 10.03.09 № 855, 856, від 11.03.09 № 857, 858, 859, від 12.03.09 № 860, від 13.03.9 № 861, від 14.03.09 № 862, від 15.03.09 № 863, від 16.03.09 № 864, 865, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів;

- № 45630858, 45735930, 45735931 із заявленої до стягнення суми 2478,0 грн., підлягає стягненню штраф у сумі 340,80 грн. і  312,40 грн., нарахованих по накладним №  45735930, 45735931, в решті вимог у сумі 1824,8 грн. слід відмовити, оскільки залізницею доведено, що затримка вагонів сталася з вини комбінату, що підтверджується наказом від 09.03.09 № 162, актом про затримку вагонів № 9, актами загальної форми від 08.03.09 № 850, від 09.03.09 № 851, 852, 853, 854, від 10.03.09 № 855, 856, від 11.03.09 № 857, 858, 859, від 12.03.09 № 860, від 13.03.9 № 861, від 14.03.09 № 862, від 15.03.09 № 863, від 16.03.09 № 864, 865, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення про затримку вагонів, що слідували на адресу вантажоодержувача;

- № 42121378, 42133233, 42133235, № 42121386, 42121389, 42133248  всього нараховано суму 7006,80 грн., з якої підлягає задоволенню по накладній № 42121378 –1120,0 грн., по накладній № 42133233 –241,60 грн., по накладній № 42133235 –604,0 грн., по накладній № 42121386 –1064,0 грн., по накладній  № 42121389 – 168,0 грн., по накладній № 42133248 –120,80 грн., в решті позовні вимоги у сумі 3688,40 грн. задоволенню не підлягають у зв'язку з тим, що затримка у доставці вантажу сталася з вини позивача, що підтверджується наказам від 25.03.09 № 217, актом про затримку вагонів № 14, актами загальної форми від 25.03.09 № 876, 877, 878, 879, 880, ; від 26.03.09 № 881, від 27.03.09  № 882,  від 28.03.09 № 883, які підписані представниками позивача без заперечень, доказами своєчасного повідомлення позивач про затримку вагонів.

          По накладним № 42115994, 42115995, 42115996 підлягає задоволенню штраф у сумі 748,80 грн., оскільки наказ від 17.03.09 № 192 та  акт про затримку вагонів № 25, які складено залізницею на відповідальність іншого вантажовласника  - ВАТ «Інгулецький ГЗК», отже, не доводять вини позивача.

          По накладним № 51138312, 51071990, 51071996, 51072008, 45735927, 45735929, 45847628, 51124414, 51138409, 51138413, 51138414, 44675985, 44675989, 51140746, 51142100, 51142124, 42121334, 42121336, 42121338, 42121340, 42188695, 42188698, 42188700, 42188701, 42188702, 42188704, 42188705, 42188706, 42188707, 42188710, 42188656, 42188657, 42188658, 42188660, 42188661, 42188662, 42188664, 42188665, 42188666, 42188667, 42188668, 42188669, 42188670, 42188672, 42188673, 42188674, 42188675, 42188676, 42188677, 41846626, 42048515, 42048516, 42048520, 42188655, 42219015, 42219016, 42219017, 42219018, 42188708, 45924135, 45924136, 45630852, 45630854, 42121383, 41846629, 45733700, 42121357, 42121353, 42121354, 42121356, 51124462, 51138618, 51142177, 42146776, 45847966, 45847989, 42121379, 42146792, 51088278 підлягає стягненню штраф, заявлений позивачем на суму 58257,60 грн., оскільки у зазначених залізничних документах відсутні відмітки про причини і тривалість затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, що встановлено пунктом 2.9 Правил обчислення термінів доставки вантажів ( ст.ст. 41, 116 Статуту залізниць України), відповідно до якого у разі затримки вантажу в процесі перевезення, термін доставки збільшується на термін перерви, яка трапилася не з вини залізниці.

          Відповідно до пункту 8 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 № 644,зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 862/5083, накладна видається одержувачу під розписку в дорожній відомості із зазначенням дати вантажу, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної й дорожньої відомості. З огляду на це, доводи позивача про те, що накази про затримку від 09.3.09 № 162, від 10.03.09 № 165, від 25.03.09 № 217 видано після закінчення терміну доставки вантажу до уваги не приймаються, оскільки «вантаж»у період видачі наказів залізницею перебував в процесі перевезення.

          Також, не приймаються до уваги доводи позивача про те, що наказ від 19.03.09 № 197 складено на 1год.50хв. пізніше, ніж повідомлення про затримку вагонів, оскільки позивач повідомлений про затримку вагонів  належним чином, що підтверджується підписом представника вантажовласника на Повідомленні від 19.03.09 № 67.

          Відповідач надав клопотання про зменшення суми штрафу, посилаючись на скрутне фінансове становище, велику суму заявленого позивачем штрафу та відсутність збитків у позивача.

          Частиною 3 статті 551 Цивільного кодексу України встановлено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

          Згідно частини 2 статті 233 Господарського кодексу України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

          Відповідно до пункту 3 статті 83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

          Враховуючи співвідношення пред'явлених до стягнення санкцій з отриманими негативними наслідками від порушення зобов'язання, відсутність негативних наслідків від прострочення в доставці вантажу, а також те, що порушення зобов'язання у даній справі не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, та те, що позивачем несвоєчасно звільнялися під`їзні колії, що призводило до накопичування вагонів на підходах до станції призначення, та викладених у клопотанні відповідача обставин, колегія суддів вважає можливим зменшити суму штрафу, яка підлягає стягненню, на 10 %.

          Отже, ретельно перевіривши надані до справи залізничні накладні, період перевезення по кожній накладній, відмітки залізниці про складання актів, відстань перевезення, накази про затримку вагонів, акти загальної форми, повідомлення, які надавалися позивачу про час затримки вагонів, колегія суддів дійшла висновку, що сума штрафу, яка підтверджена належними доказами становить 63092,40 грн., а позовні вимоги, які підлягають стягненню з урахуванням зменшення суми штрафу, становлять 56 783, 16 грн.

У задоволенні решти позовних вимог слід відмовити за вказаних обставин, у зв`язку з чим рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.06.10 по справі 1/336-09 підлягає зміні.

Державне мито за перегляд справи по апеляційній скарзі покладається на сторони відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 49, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, суд-

П О С Т А Н О В И В:

          Апеляційну скаргу державного підприємства «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ –задовольнити частково.

          Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.06.2010 року по справі № 1/336-09–змінити.

Позовні вимоги задовольнити частково.

Стягнути з державного підприємства «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ на користь відкритого акціонерного товариства “Північний гірничо-збагачувальний комбінат”, м.Кривий Ріг 56 783, 16 грн. штрафу, 567, 83 грн. державного мита, 175, 95 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видати наказ.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з відкритого акціонерного товариства “Північний гірничо-збагачувальний комбінат”, м.Кривий Ріг  на користь державного підприємства «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ 127, 08 грн. державного мита за перегляд справи по апеляційній скарзі, видати наказ.

Видачу наказів доручити господарському суду Дніпропетровської області

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку.

Головуючий суддя                                                               О.М. Лисенко   

                                                                                     

Суддя                                                                                     О.М. Виноградник

Суддя                                                                                     О.В. Джихур

Повний текст постанови підписаний  18.02.2011 року.

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.02.2011
Оприлюднено24.02.2011
Номер документу13901163
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/336-09

Ухвала від 28.01.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 09.06.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 28.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Суховаров Артем Володимирович

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Суховаров Артем Володимирович

Судовий наказ від 23.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Судовий наказ від 23.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Постанова від 17.02.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лисенко Олена Миколаївна

Ухвала від 04.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні