Постанова
від 17.02.2011 по справі 1978/10/1570
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

    

Справа № 1978/10/1570

ПОСТАНОВА  

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2011 року                                                                                                     м.ОдесаОдеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді                                   Колесниченко О.В.,

при секретарі                                            Болотовій К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну  справу за позовом Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради до державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області про визнання дій державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області  щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»незаконними та зобов’язання державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області скасувати дані внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех», -

           

                                                                   ВСТАНОВИВ:

Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовними вимогами  в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради до державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області про визнання дій державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області  щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех»незаконними та зобов’язання державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області скасувати дані внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех».

          Свої вимоги Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області обґрунтовує безпідставним прийняттям відповідачем на облік та зміною найменування юридичної особи TOB „Железнодорожный цех" на TOB „Залізничний цех", чим порушено вимоги Постанов Кабінету Міністрів України № 276 від 29.04.1994 року, № 125 від 25.01.1996 року та №740 від 25.05.1998 року, які діяли до 01.07.2004 року і якими було затверджено порядок державної реєстрації та Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 року.

          В судовому засіданні представником позивача позовні вимоги Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області були підтримані у повному обсязі.

          Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що у випадку з ТОВ «Залізничний цех»зміна відбулася на підставі даних, наданих платником податків, довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій, наданої Одеським обласним управлінням статистики. Відповідно до пп. 7.1 п.7 Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом ДПА України від 19.02.1998 року №80 органи державної податкової служби проводять внесення змін і доповнень до районного рівня Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб та Реєстру фізичних осіб на підставі: інформації органів державної реєстрації; документально підтвердженої інформації установ банків про відкриття (закриття) банківських рахунків та електронних реєстрів з установ банків; документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків. Крім того, відповідно до вимог статті 37 розділу V Закону України від 28.10.1989 року № 8312-ХІ "Про мови в Українській РСР" офіційні назви державних, партійних, громадських органів, підприємств, установ і організацій утворюються і подаються українською мовою. У наказі Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 09.06.2004 року № 65, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 29 червня 2004 р. за N 792/9391, прийнятому з метою запровадження у дію частини сьомої статті 8 Закону України "Про державну  реєстрацію  юридичних  осіб  та  фізичних  осіб  -  підприємців"  щодо встановлення вимог до написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу визначено, що найменування юридичної особи викладається державною мовою. Таким чином, ДПІ у Біляївському районі з метою приведення облікових баз даних до вимог зазначених нормативних актів та на підставі довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій Одеського обласного управління статистики для TOB "Железнодорожный цех", код ЄДРПОУ 21028250, назву було змінено на TOB "Залізничний цех".

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, суд встановив наступне.                  

          Як було встановлено в процесі розгляду справи, Біляївською міжрайонною прокуратурою на виконання вимоги прокуратури Одеської області проводилась перевірка стосовно законності внесення змін до облікових даних TOB «Залізничний цех».

В ході даної перевірки було встановлено, що у 1998 році державною податковою інспекцією в Біляївському районі Одеської області було взято на облік як платника податків товариство з обмеженою відповідальністю „Железнодорожный цех", що розташовано за адресою: Одеська обл., м.Теплодар, Промзона.

Відповідно до Положення про здійснення державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №276 від 29 квітня 1994 року (в редакції чинній на момент зміни відповідачем найменування товариства з обмеженою відповідальністю „Железнодорожный цех") зміни в установчих документах суб'єктів підприємницької діяльності підлягають державній реєстрації.

Внесення змін (доповнень) до установчих документів оформлюється окремими додатками до них або шляхом викладення в новій редакції.

Згідно п. 17 даного Положення, у разі внесення до установчих документів змін (доповнень), пов'язаних із зміною назви, організаційної форми або форми власності суб'єкта підприємницької діяльності проводиться його перереєстрація.

Відповідно до п.п. 11, 18 Положення, орган державної реєстрації в 10-денний термін з дня державної реєстрації зобов'язаний подати відомості про внесення відповідних змін (доповнень) до органу державної Статистики та до Державної Податкової інспекції.

Згідно п.п. 16, 17, 18 Постанови Кабінету Міністрів України №125 від 25.01.1996 року, п. 20-24 ПКМУ № 740 від 25.05.1998 року, ст. 29 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" - державна реєстрація новоутвореного суб'єкта господарювання, державна реєстрація змін до установчих документів, а до 01.07.2004 року також і перереєстрація юридичної особи, здійснювалася органом реєстрації (державним реєстратором) і протягом встановленого даними Постановами та Законом терміну, відповідна інформація надавалася органам державної влади для взяття на облік, внесення змін.

  Тобто, тільки орган державної реєстрації (державний реєстратор) має право провести реєстраційну процедуру зміни найменування та інші зміни, і тільки після надходження відомостей від органу реєстрації (державного реєстратора) органи державної влади (статистики, ДПІ та інші) можуть вносити відповідні зміни до даних, які містяться в інформаційній базі органів державної влади.

          Але, всупереч вищезазначеному, державна податкова інспекція в Біляївському районі Одеської області без надходження відповідних відомостей від державного реєстратора (органу державної реєстрації) було самостійно та безпідставно прийнято на облік та змінено найменування юридичної особи TOB „Железнодорожный цех" на TOB „Залізничний цех", чим порушено вимоги Постанов Кабінету Міністрів України № 276 від 29.04.1994 року, № 125 від 25.01.1996 року та №740 від 25.05.1998 року, які діяли до 01.07.2004 року і якими було затверджено порядок державної реєстрації та Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 року.

В свою чергу, слід зазначити, що юридична особа з кодом ЄДРПОУ 21028250 двічі зверталася до державного реєстратора виконкому Теплодарської міської ради з питання включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та видачі свідоцтва нового зразка.

 Державним реєстратором двічі було надано відмову щодо включення до реєстру в зв'язку з тим, що документи подані особою, що не має на це повноважень та данні в реєстраційній картці та поданих документів не співпадають.

На той час, відділом державної реєстрації виконавчого комітету Одеської міської ради, вихідним листом від 03.09.2008 року № 1909 було передано реєстраційну справу даного підприємства.

Аналізуючи дану реєстраційну справу виявлено, що основні документи, які містяться в реєстраційній справі мають різні найменування.

Слід зазначити, що, як свідчить лист ДПІ у Біляївському районі № 11918/9/29-016 від 07.07.2009 року на обліку в ДПІ перебуває TOB „Залізничний цех" згідно свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, яке видано 14.04.1995 року Центральним райвиконкомом м. Одеси. Проте, згідно листа тієї ж ДПІ від 14.02.2006 року № 1974/9/29 на податковому обліку знаходилося TOB „Железнодорожный цех".

           Виконавчим комітетом Теплодарської міської ради було надіслано запити до Біляївської районної державної адміністрації в Одеській області та Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради з питання реєстрації таких змін до установчих документів юридичної особи.

В серпні 2009 року Теплодарською міською радою було отримано відповідь ДП "Інформаційно-ресурсний центр" про те, що інформація щодо юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250 відсутня в інформаційному фонді.

Також, згідно інформації Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради щодо державної реєстрації 14.04.1995 року TOB «Железнодорожный цех» та TOB „Залізничний цех" - отримано відповідь про відсутність записів щодо реєстрації зазначених підприємств.

Установчими документами підприємства TOB "Железнодорожний цех" є статут, в якому повинно бути вказано найменування підприємства. Але до теперішнього часу статути юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250, як з найменуванням TOB „Залізничний цех" так і з найменуванням TOB „Железнодорожный цех" відсутні.

  Судом встановлено, що в даний час існує дві копії свідоцтв про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності за № 21028250, які видано 14.04.1995 року Центральним райвиконкомом м. Одеси: одне з найменуванням товариство з обмеженою відповідальністю „Железнодорожный цех", інше з найменуванням товариство з обмеженою відповідальністю „Залізничний цех".

 В податковій базі дане підприємство також знаходиться з різними найменуваннями:

-          назва українською мовою TOB „Железнодорожный цех";

-          повна назва українською мовою Товариство з обмеженою відповідальність „Залізничний цех".

 За твердженням державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області, зміна найменування юридичної особи це є елементарний переклад з російської мови на українську.

 Проте, як вбачається з матеріалів справи, обидва свідоцтва видані на українській мові.

Як свідчить витяг з бази даних та лист Головного управління статистики № 01-02-117-2328 від 17.08.2009 року, зміни відбулися на підставі змін від 04.06.1997 року № 734, зареєстрованих районною державною адміністрацією, які відсутні в реєстраційній справі, але існує копія такого документу. Згідно даної копії найменування підприємства: товариство з обмеженою відповідальністю „Железнодорожный цех".

      Питання щодо зміни найменування юридичної особи, згідно Постанов Кабінету Міністрів України № 276 від 29.04.1994 року, № 406 від 03.04.1996 року і № 125 від 25.01.1996 року та №740 від 25.05.1998 року, які діяли до 01.07.2004 року і якими було затверджено порядок державної реєстрації та Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 року, належить безпосередньо до компетенції органу державної реєстрації, якими до 01.07.04 були виконавчі комітети або райдержадміністрації відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

 Згідно п. 15-18 ПКМУ № 125 від 25.01.1996 року та п. 20-24 ПКМУ №740 від 25.05.1998 року питання державної реєстрації, зміни в установчих документах або перереєстрації суб'єктів підприємницької діяльності підлягали державній реєстрації у відповідному органі державної реєстрації і тільки після цього, орган державної реєстрації передавав відповідні реєстраційні картки та відомості до органів статистики та ДПІ.

  Починаючи з 01.07.2004 року, згідно ст. 29 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" тільки державний реєстратор має право проводити реєстраційні дії щодо державної реєстрації змін до установчих документів, після чого не пізніше наступного робочого  дня  відомості   про  проведення     державної  реєстрації  змін перелаються до відповідних органів державної влади (статистика, ДПІ, фонди соціального страхування, Пенсійний фонд).

   Враховуючи, що в реєстраційній справі юридичної особи відсутні документи, які підтверджують факт державної реєстрації змін, а органи державної реєстрації, які свого часу могли зареєструвати відповідні зміни або здійснити перереєстрацію суб'єкта господарювання, повідомляють про відсутність будь-яких реєстраційних дій відносно юридичної особи з кодом ЄДРПОУ 21028250, можна зробити висновок, що зміна найменування юридичної особи ДПІ у Біляївському районі Одеської області була проведена безпідставно, з порушенням чинного законодавства, яке діяло у відповідний період.

         За результатами виявлених порушень Біляївською міжрайонною прокуратурою 09.09.2009 року до ДПІ у Біляївському районі внесено припис про усунення порушень Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", який податковим органом не виконано.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

          Частиною  3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та й спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частиною 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.  

Відтак, виходячи з вищевикладеного, на думку суду, відповідач, заперечуючи проти позову, не довів суду правомірність дій щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех».

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених в судовому засіданні фактів, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.    

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159 - 164,  167, 254 КАС України, суд, -

 П О С Т А Н О В И В :

           Адміністративний позов Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради до державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області про визнання дій державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області  щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех» незаконними та зобов’язання державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області скасувати дані внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех» - задовольнити у повному обсязі.

           Визнати дії державної податкової інспекції в Біляївському районі Одеської області  щодо взяття на облік юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех» незаконними.

           Зобов’язати державну податкову інспекцію в Біляївському районі Одеської області скасувати дані внесені до Єдиного банку даних про платників податків юридичних осіб щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Залізничний цех».

Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 17.02.2011 року.

Суддя                                                                                                       О.В. Колесниченко

17 лютого 2011 року

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2011
Оприлюднено02.03.2011
Номер документу13942252
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1978/10/1570

Ухвала від 12.08.2010

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

Постанова від 17.02.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні