Постанова
від 21.01.2011 по справі 2478/10/1570
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2478/10/1570

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2011 року м.Одеса

Одеський окружний адміні стративний суд у складі:

головуючого судді - Цховребової М.Г.

суддів - Самойлюк Г.П., Тараси шиної О.М.

при секретарі судового зас ідання - Міхно Н.В.

за участю:

представника позивача - Пузанова В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну спр аву за позовом кредитної спі лки «Югсел»до Державної комі сії з регулювання ринків фін ансових послуг України про с касування актів індивідуаль ної дії, -

встановив:

Кредитна спілка «Югсе л»звернулась до Одеського ок ружного адміністративного с уду з позовом до Державної ко місії з регулювання ринків ф інансових послуг України про скасування розпорядження Де ржавної комісії з регулюванн я ринків фінансових послуг У країни про усунення порушень вимог законодавства про фін ансові послуги від 11.01.2010 року № 8/42/3-р та рішення Державної комі сії з регулювання ринків фін ансових послуг України від 01.0 2.2010 року № 32/КС про виключення ін формації про КС «Югсел»з Дер жавного реєстру фінансових у станов та анулювання свідоцт ва про реєстрацію фінансової установи.

В судовому засіданні пред ставник позивача підтримав а дміністративний позов, проси в суд задовольнити його в пов ному обсязі з підстав, виклад ених у позові. (а.с.3-6)

Відповідач в судове засіда ння не прибув, про дату, час і м ісце судового розгляду повід омлений належним чином (а.с.188), про причини неприбуття суд н е повідомив. Від відповідача надійшли клопотання про роз гляд справи за відсутності п редставника відповідача. (а.с .72, 106). 30.03.2010 року до суду надійшли з аперечення проти позову, в як их відповідач зазначив, зокр ема, що доводи, викладені в адм іністративному позові Креди тної спілки «Югсел»в обґрунт ування позовних вимог про ск асування постанови відповід ача, є такими, що необґрунтова ні положеннями чинного закон одавства, не відповідають об ставинам справи та спростову ються аргументами, викладени ми в запереченнях проти позо ву, та на підставі викладеног о у них просить в задоволені п озовних вимог позивача відмо вити в повному обсязі. (а.с.19-23).

Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и інші докази, наявні в матері алах справи, суд дійшов до вис новку, що даний адміністрати вний позов підлягає задоволе нню частково з наступних під став.

В судовому засіданні встан овлено, що Кредитна спілка «Ю гсел»(далі - КС «Югсел») 19.02.2004 р оку зареєстрована Овідіопол ьською районною державною ад міністрацією, як юридична ос оба, ідентифікаційний код 26507512 , місцезнаходження: 65037, Одеська область, Овідіопольський ра йон, с. Мізікевича, ж/м Чорномо рка, вул. Сьома, буд. 5. Рішенням Державної комісії з регулюва ння ринків фінансових послуг України від 29.04.2004 року № 449 щодо п озивача внесено інформацію д о Державного реєстру фінансо вих установ, реєстраційний н омер 14100019. (а.с.108-108об.)

З 20 жовтня 2008 року по 4 листопа да 2008 року інспекційною групо ю Держфінпослуг у складі кер івника інспекційної групи - головного спеціаліста відді лу інспектування кредитних у станов Департаменту нагляду за кредитними установами С лободенюк С.М., на підставі п освідчення на проведення інс пекції від 06.10.2008 року № 553/10-п, пров едена планова інспекція Кред итної спілки «Югсел» щодо до держання вимог чинного закон одавства у сфері фінансових послуг (планова інспекція). Ін спекцію проведено з відома т а у присутності голови правл іння Кредитної спілки «Югсел »Шамбура Г.М.

Відповідно до висновків ак ту інспекції Кредитної спілк и «Югсел» № 553/10-п від 4 листопада 2008 року (а.с.108-112) проведеною план овою інспекцією кредитної сп ілки «Югсел»за період діяльн ості з 24 травня 2006 року по 6 жовтн я 2008 року встановлені порушен ня вимог законодавства про ф інансові послуги, а саме:

1. статті 5 Закону Украї ни «Про кредитні спілки»з по рушенням вимог пункту 11 розді лу 3 Положення про внесення ін формації про кредитні спілки до Державного реєстру фінан сових установ, затвердженого розпорядженням Держфінпосл уг від 22.06.2004 року № 1099, зареєстр ованого в Міністерстві юстиц ії України 07.07.2004 року за № 847/9446 (із з мінами і доповненнями), в част ині неповідомлення письмово Держфінпослуг про зміни в ін формації, яка міститься в док ументах, поданих для внесенн я інформації щодо Спілки до Р еєстру фінансових установ, а саме щодо зміни в складі кред итного комітету та у складі п равління Спілки;

2. Положення про фіна нсові нормативи діяльності к редитних спілок та об' єднан их кредитних спілок, затверд женого розпорядженням Держа вної комісії з регулювання р инків фінансових послуг Укра їни від 16.01.2004 року № 7, зареєстров аним в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 року за № 148/8747 в част ині нормативів якості активі в, передбачених: підпунктом 3.1 .1 пункту 3.1 розділу 3 Положення та підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 розд ілу 3 Положення, нормативу при бутковості, передбаченого: п ідпунктом 3.3.1 пункту 3.3 розділу 3 Положення. (а.с.111об.-112)

Один примірник даног о акта 04.11.2008 року отримав голова правління кредитної спілки «Югсел»(а.с.112).

Розпорядженням від 26.11.2008 ро ку № 534/10/3 «Про усунення порушен ь вимог законодавства про фі нансові послуги»(а.с.24, 114-115) член Комісії - директор департам енту нагляду за кредитними у становами Державної комісії з регулювання ринків фінанс ових послуг України Мозгов ий О.М., розглянув акт інспек ції від 04.11.2008 року № 553/10-п та встан овив, що позивачем порушено в имоги законодавства про фіна нсові послуги, а саме:

1. Статті 5 Закону Украї ни «Про кредитні спілки»в ча стині здійснення Спілкою дія льності з порушенням вимог п ункту 11 розділу 3 Положення пр о внесення інформації про кр едитні спілки до Державного реєстру фінансових установ, затвердженого розпорядженн ям Держфінпослуг від 22.06.2004 року № 1099, зареєстрованого в Мініст ерстві юстиції України 07.07.2004 ро ку за № 847/9446 (із змінами і доповн еннями), в частині неповідомл ення письмово Держфінпослуг про зміни в інформації, яка мі ститься в документах, подани х для внесення інформації що до спілки до Державного реєс тру фінансових установ, а сам е щодо зміни в складі кредитн ого комітету та у складі прав ління Спілки;

2. Підпунктів 3.1.1 та 3.1.2 пун кту 3.1 розділу 3 Положення про ф інансові нормативи діяльнос ті кредитних спілок та об' є днаних кредитних спілок, зат вердженого розпорядженням Д ержфінпослуг від 16.01.2004 року № 7, з ареєстрованим в Міністерств і юстиції України 03.02.2004 року за № 148/8747 (із змінами і доповненням и), щодо недотримання нормати вів якості активів, та підпун кту 3.3.1 пункту 3.3 розділу 3 Положе ння про фінансові нормативи щодо недотримання нормативу прибутковості.

Та на підставі частини перш ої статті 40 Закону України «Пр о фінансові послуги та держа вне регулювання ринків фінан сових послуг», пунктів 1.5, 2.1 Пол оження про застосування Держ авною комісією з регулювання ринків фінансових послуг Ук раїни заходів впливу, затвер дженого розпорядженням Держ фінпослуг від 13.11.2003 року № 125, зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 03.12.2003 року за № 1115 /8436 (із змінами і доповненнями), зобов' язав позивача:

- усунути порушення зазначене у пункті 1 констату ючої частини цього розпорядж ення та письмово повідомити Держфінпослуг про вжиті захо ди і надати відповідні підтв ерджуючі документи у термін до 26 грудня 2008 року;

- усунути порушення за значене у пункті 2 констатуюч ої частини цього розпоряджен ня у термін до 30.09.2009 року та пись мово повідомити Держфінпосл уг про вжиті заходи і надати в ідповідні підтверджуючі док ументи у термін до 25 жовтня 2009 р оку.

Відповідно до листа № 14883/10- 8 від 02.12.2008 року «Про результати розгляду справи»відповідач повідомив позивача про прий няття розпорядження від 26.11.2008 р оку № 534/10/3 з зазначенням у лист і додатку на 2-х аркушах в 1-му пр имірнику (а.с.29) Доказів на підт вердження направлення на адр есу позивача та отримання ос таннім зазначеного розпоряд ження відповідачем суду не н адано.

Відповідно до акту про пору шення від 18 грудня 2009 року № 97/42/3-а п (а.с.13-14, 30-31), головним спеціаліс том відділу інспектування кр едитних установ інспекційно го департаменту Держфінпосл уг Шереметою В.О. та прові дним спеціалістом відділу ін спектування кредитних устан ов інспекційного департамен ту Держфінпослуг Висоцьки м С.Г. встановлено, що позива чем порушено вимоги законода вства про фінансові послуги, а саме: «Держфінпослуг на під ставі акта інспекції від 04.11.08 № 553/10-п до Спілки застосовано за хід впливу у вигляді розпоря дження про усунення порушень вимог законодавства про фін ансові послуги від 26.11.08 № 534/10/3 … Ст аном на 18.12.2009 Спілкою не повідом лено Держфінпослуг про усуне ння порушень у повному обсяз і, зазначених у Розпорядженн і, та не подані підтверджуючі документи щодо виконання ви мог у повному обсязі Розпоря дження. Враховуючи вищевикла дене Спілкою порушено вимоги статті 5 Закону України «Про к редитні спілки»в частині зді йснення діяльності з порушен ням вимог пункту 6.13 Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринкі в фінансових послуг України заходів впливу, затвердженог о розпорядженням Держфінпос луг від 13.11.03 № 125, зареєстрованим в Міністерстві юстиції Укра їни 03.12.03 за № 1115/8436, в частині невик онання Спілкою рішення про з астосування заходу впливу пі сля набрання ним чинності, як е є обов' язковим до виконан ня Спілкою, зокрема, Спілкою н е виконано вимоги розпорядже ння про усунення порушень ви мог законодавства про фінанс ові послуги від 26.11.08 № 534/10/3.»

Листом відповідача від 21.12.2009 року № 15740/42-8 «Про розгляд справи»(а.с.10, 25) позивача повід омлено про те, що на підставі а кту про порушення від 18.12.2009 року № 97/42/3-ап Держфінпослуг п орушено провадження у справі про порушення КС «Югсел»зак онодавства про фінансові пос луги, а також про те, що розгля д справи про порушення вимог законодавства про фінансові послуги КС «Югсел»відбудеть ся 29 грудня 2009 року об 11.30 за адрес ою: м. Київ, вул. Б.Грінченка, 3, к. 639. До зазначеного повідомленн я відповідачем додано відпов ідний акт про порушення.

Зазначене повідомлення з додатком направлено відпові дачем на адресу позивача 22.12.2009 р оку (а.с.16, 26) та отримано позивач ем 18.01.2010 року за вх. № 1. (а.с.10,16) З мате ріалами представник позивач а ознайомлений 09.04.2010 року (а.с.31об .)

Відповідно до листа позив ача № 2 від 19.01.2010 року (а.с.15) на лист відповідача № 15740/42-8 від 21.12.2009 р оку останнього повідомлено п ро те, що 12.11.2008 року позивачем на адресу відповідача була нап равлена довідка про здійснен і заходи щодо усунення поруш ення, зазначеного в п. 1 конста туючої частини розпорядженн я, та повідомлено про вжиті за ходи з метою усунення поруше нь, зазначених в п. 2. До зазначе ного листа додано копії опис у та довідки про усунення пор ушень (а.с.43, 44).

В судовому засіданні предс тавником позивача суду надан і копії документів (а.с.44-56, 123-134), як і згідно опису (а.с.43) 12.11.2008 року бу ли надіслані відповідачу на усунення порушень, встановле них Актом інспекції кредитно ї спілки «Югсел»від 04.11.2008 року № 553/10-п (а.с.108-112).

Розпорядженням від 11.01.2010 ро ку № 8/42/3-р «Про усунення поруше нь вимог законодавства про ф інансові послуги»(а.с.11-12, 28) член Комісії - директор інспекці йного департаменту Державно ї комісії з регулювання ринк ів фінансових послуг України , від імені Державної комісії з регулювання ринків фінанс ових послуг України, розглян увши акт про порушення від 18.12.2 009 року № 97/42/3-ап:

- встановив, що КС «Югс ел»порушено вимоги законода вства про фінансові послуги, а саме: статті 5 Закону Україн и «Про кредитні спілки»в час тині здійснення діяльності з порушенням вимог пункту 6.12 По ложення про застосування Дер жавною комісією з регулюванн я ринків фінансових послуг У країни заходів впливу, затве рдженого розпорядженням Дер жфінпослуг від 13.11.2003 року № 125 (зі змінами та доповненнями), зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 03.12.2003 року № 1115/8436, в частині невиконання Спілкою рішення про застосування за ходу впливу після набрання н им чинності, яке є обов' язко вим до виконання Спілкою, зок рема, Спілкою не виконано вим оги розпорядження про усунен ня порушень вимог законодавс тва про фінансові послуги ві д 26.11.08 № 534/10/3 та

- на підставі ч. 1 ст. 40 Зак ону України «Про фінансові п ослуги та державне регулюван ня ринків фінансових послуг» , п.п. 1.5, 2.1, 2.2, 3.10, 4.19 та 6.12 Положення про застосування Державною комі сією з регулювання ринків фі нансових послуг України захо дів впливу, зобов' язав пози вача усунути порушення вимог законодавства про фінансові послуги, зазначені в розпоря дженні, про що письмово повід омити Держфінпослуг та надат и підтверджувальні документ и, що засвідчені підписом кер івника та печаткою Спілки в т ермін до 22 січня 2010 року.

Відповідно до листа № 156/42-8 від 11.01.2010 року «Про результати розг ляду справи»відповідач пові домив позивача про прийняття розпорядження від 11.01.2010 року № 8/42/3-р з зазначенням у листі дод атку на 2-х аркушах в 1-му примір нику (а.с.27)

Але доказів на підтверджен ня направлення на адресу поз ивача та отримання останнім зазначеного розпорядження в ідповідачем суду не надано.

Рішенням від 01.02.2010 року № 32/КС «Про виключення інформації про кредитну спілку «Югсел»з Державного реєстру фінансов их установ та анулювання сві доцтва про реєстрацію фінанс ової установи», схваленим Ро зпорядженням Державної комі сії з регулювання ринків фін ансових послуг України від 04.0 2.2010 року № 93 (а.с.8-9), відповідачем:

- виключено інформаці ю про кредитну спілку «Югсел »(код за ЄДРПОУ 26507512, місцезнахо дження відповідно до інформа ції, внесеної до Державного р еєстру фінансових установ, т а зазначене у свідоцтві про р еєстрацію фінансової устано ви: 65037, Одеська обл., Овідіополь ський р-н, с. Мізикевича, ж/м Чор номорка, вул. Сьома, буд. 5) з Дер жавного реєстру фінансових у станов;

- анульовано Свідоцтв о про реєстрацію фінансової установи (розпорядження Держ авної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Укр аїни від 29.04.04 № 449, свідоцтво сері я КС № 135), видане кредитній спіл ці «Югсел».

Згідно змісту зазначеного рішення, член Комісії - дире ктор інспекційного департам енту Державної комісії з рег улювання ринків фінансових п ослуг України, від імені Держ авної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Укр аїни, розглянувши виконання раніше застосованих заходів впливу КС «Югсел», встановив , що відповідачем на підставі акта інспекції від 04.11.2008 року № 553/10-п до позивача застосовано захід впливу у вигляді розпо рядження про усунення поруше нь вимог законодавства про ф інансові послуги від 26.11.2008 року № 534/10/3, відповідно до якого КС « Югсел»повинна була усунути п орушення, зазначене у п. 2 конс татуючої частини розпорядже ння у термін до 30.09.2009 року та пис ьмово повідомити відповідач а про вжиті заходи і надати пі дтверджуючі документи у терм ін до 25 жовтня 2009 року. Далі у ріш енні зазначено, що відповіда чем на підставі акта про пору шення від 18.12.2009 року № 97/42/3-ап до по зивача застосовано захід впл иву у вигляді розпорядження про усунення порушень вимог законодавства про фінансові послуги від 11.01.2010 року № 8/42/3-р, від повідно до якого КС «Югсел»п овинна була усунути порушенн я вимог законодавства про фі нансові послуги, зазначені в розпорядженні, про що письмо во повідомити відповідача та надати підтверджуючі докуме нти у термін до 22 січня 2010 року. К С «Югсел»у строки, установле ні розпорядженнями від 26.11.2008 ро ку № 534/10/3 та від 11.01.2010 року № 8/42/3, відп овідача не повідомлено про у сунення у повному обсязі пор ушень, зазначених у цих розпо рядженнях, та не надано у повн ому обсязі підтверджуючі док ументи щодо виконання вимог розпоряджень. Факт невиконан ня у повному обсязі вимог роз поряджень свідчить про систе матичне невиконання заході в впливу, застосованих Держ фінпослуг до Спілки, що відпо відно до пункту 34 Розділу V По ложення про внесення інформ ації про кредитні спілки до Д ержавного реєстру фінансови х установ, затвердженого ро зпорядженням Державної ко місії з регулювання ринкі в фінансових послуг України від 22.06.2004 № 1099, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 07.07.2004 за № 847/9446, є підставою для вик лючення інформації про креди тну спілку з Державного реєс тру фінансових установ.

Відповідачем рішення від 01. 02.2010 року № 32/КС прийнято з ураху ванням викладеного вище, та н а підставі пункту 1 Розділу VIII т а пункту 5 Розділу X Положення про Державний реєстр фінансо вих установ, затвердженого р озпорядженням Держфінпослу г від 28.08.03 № 41, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 11.09.03 за № 797/8118, та пункту 34 Розділу V Положення про внесення інфо рмації про кредитні спілки д о Державного реєстру фінансо вих установ, затвердженого р озпорядженням Державної ком ісії з регулювання ринків фі нансових послуг України від 22.06.04 № 1099, зареєстрованим в Мініс терстві юстиції України 07.07.04 з а № 847/9446.

Не погоджуючись із р озпорядженням відповідача в ід 11.01.2010 року № 8/42/3-р та рішенням в ід 01.02.2010 року № 32/КС, позивач - КС «Югсел»оскаржив їх в судово му порядку.

Відповідно до ч. 3 с т. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб' єктів владн их повноважень адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті (вчинені) вони: 1) на підста ві, у межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України; 2) з використанням повноваженн я з метою, з якою це повноваже ння надано; 3) обґрунтовано, то бто з урахуванням усіх обста вин, що мають значення для при йняття рішення (вчинення дії ); 4) безсторонньо (неупереджен о); 5) добросовісно; 6) р озсудливо; 7) з дотриманням при нципу рівності перед законом , запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно , зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); 9) з урахуванням права особ и на участь у процесі прийнят тя рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 71 КАС в ад міністративних справах про п ротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта вла дних повноважень обов' язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.

Суб' єкт владних повноваж ень повинен подати суду всі н аявні у нього документи та ма теріали, які можуть бути вико ристані як докази у справі. У р азі невиконання цього обов'я зку суд витребовує названі д окументи та матеріали.

Якщо особа, яка бере участ ь у справі, без поважних причи н не надасть докази на пропоз ицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилає ться, суд вирішує справу на ос нові наявних доказів.

Спірні правовідносини вре гульовано (у редакції станом на момент виникнення відпов ідних правовідносин): Закона ми України «Про кредитні спі лки»від 20 грудня 2001 року № 2908-III (да лі - ЗУ № 2908-III), «Про фінансові п ослуги та державне регулюван ня ринків фінансових послуг» від 12 липня 2001 року № 2664-III (далі - ЗУ № 2664-III), Положенням про Держа вну комісію з регулювання ри нків фінансових послуг Украї ни, затвердженим Указом През идента України від 4 квітня 2003 р оку № 292/2003 (далі - Положення № 292/ 2003), Положенням про застосуван ня Державною комісією з регу лювання ринків фінансових по слуг України заходів впливу, затвердженим розпорядження м Державної комісії з регулю вання ринків фінансових посл уг України від 13 листопада 2003 р . N 125, зареєстрованим в Міністер стві юстиції України 3 грудня 2003 р. за N 1115/8436 (далі - Положення № 125), Положенням про Державний р еєстр фінансових установ, за твердженим розпорядженням Д ержавної комісії з регулюван ня ринків фінансових послуг України від 28 серпня 2003 р. № 41, зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 2 лютого 2007 р. за № 92/13359 (далі - Положення № 41), П оложенням про внесення інфор мації про кредитні спілки до Державного реєстру фінансов их установ, затвердженим роз порядженням Державної коміс ії з регулювання ринків фіна нсових послуг України від 22 че рвня 2004 р. № 1099, зареєстрованим в Міністерстві юстиції Укра їни 7 липня 2004 р. за № 847/9446 (далі - П оложення № 1099).

Відповідно до ст. 1 ЗУ № 2908-III кре дитна спілка - це неприбутков а організація, заснована фіз ичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на к ооперативних засадах з метою задоволення потреб її члені в у взаємному кредитуванні т а наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошов их внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фін ансовою установою, виключним видом діяльності якої є нада ння фінансових послуг, перед бачених цим Законом.

Статтею 5 ЗУ № 2908-III передбачен о, що кредитні спілки в Україн і діють відповідно до цього З акону, інших законів України та виданих відповідно до них нормативно-правових актів.

Згідно ст. 26 ЗУ № 2908-III державне регулювання і нагляд за діял ьністю кредитних спілок здій снює Уповноважений орган згі дно з законодавством України про фінансові послуги та дер жавне регулювання ринків фін ансових послуг, інші державн і органи відповідно до їх ком петенції.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 ЗУ № 26 64-III фінансова установа - юридич на особа, яка відповідно до за кону надає одну чи декілька ф інансових послуг та яка внес ена до відповідного реєстру у порядку, встановленому зак оном. До фінансових установ н алежать банки, кредитні спіл ки, ломбарди, лізингові компа нії, довірчі товариства, стра хові компанії, установи нако пичувального пенсійного заб езпечення, інвестиційні фонд и і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяль ності яких є надання фінансо вих послуг.

Відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 21 ЗУ № 2664-III державне регулювання ри нків фінансових послуг здійс нюється щодо інших ринків фі нансових послуг - спеціальн о уповноваженим органом вико навчої влади у сфері регулюв ання ринків фінансових послу г.

Статтею 20 ЗУ № 2664-III передбачен о, що державне регулювання ді яльності з надання фінансови х послуг здійснюється шляхом :

- ведення державних реєстрі в фінансових установ та ліце нзування діяльності з наданн я фінансових послуг;

- нормативно-правового рег улювання діяльності фінансо вих установ;

- нагляду за діяльністю фін ансових установ;

- застосування уповноваже ними державними органами зах одів впливу;

- проведення інших заходів з державного регулювання ри нків фінансових послуг.

Згідно до ч. 1 ст. 23 ЗУ № 2664-III упов новажений орган є центральни м органом виконавчої влади, я кий працює за колегіальним п ринципом.

Відповідно до абз. 2 п. 1 Поло ження № 292/2003 Державна комісія з регулювання ринків фінансов их послуг України (далі - Коміс ія) - це спеціально уповноваже ний орган виконавчої влади у сфері регулювання ринків фі нансових послуг у межах, визн ачених законодавством.

Статтею 27 ЗУ № 2664-III та пунктами 4, 5 Положення № 292/2003 визначені ос новні завдання та повноважен ня Державної комісії з регул ювання ринків фінансових пос луг України.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 ЗУ № 2664 -III Уповноважений орган має пр аво здійснювати в межах своє ї компетенції інспектування фінансових установ, а також ї х споріднених та афілійовани х осіб.

Згідно до п. 1 Розділу Х Полож ення № 41 контроль за дотриманн ям цього Положення є складов ою частиною здійснення Держф інпослуг державного регулюв ання та нагляду за діяльніст ю фінансових установ.

Частиною 1 Статті 39 ЗУ № 2664-III п ередбачено, що у разі порушен ня законів та інших норматив но-правових актів, що регулюю ть діяльність з надання фіна нсових послуг, Уповноважений орган застосовує заходи впл иву відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 2 п. 1.1 Положе ння № 125 встановлено, що поруше ння законодавства про фінанс ові послуги - протиправна ді я чи бездіяльність юридичних осіб та/або фізичних осіб - п ідприємців (далі - Особи), яка п осягає на встановлений поряд ок надання фінансових послуг .

Відповідно до пунктів 4.5 - 4.8 Положення № 125 встановлено по рядок складання, вручення та оскарження акту про порушен ня. Відповідно до якого, у разі виявлення порушень законода вства про фінансові послуги посадові особи Держфінпослу г зобов'язані скласти акт про порушення або акт перевірки з викладенням у ньому змісту виявлених порушень.

Виявлені посадовими особ ами Держфінпослуг факти пору шення законодавства про фіна нсові послуги чітко викладаю ться в акті про порушення або в акті перевірки із зазначен ням доказів та з посиланням н а відповідну норму закону та /або іншого нормативно-право вого акта.

Акт про порушення вручаєть ся Особі (представнику Особи ) або надсилається за її місце знаходженням не пізніше п'ят и днів з дати його складання.

У разі незгоди з актом про п орушення уповноважені предс тавники Особи у п'ятиденний с трок з дати отримання примір ника акта мають право подати письмові заперечення (поясн ення) разом із доказами, на яки х вони ґрунтуються. Письмові пояснення подаються до цент рального апарату Держфінпос луг або його територіального управління та в обов'язковом у порядку долучаються до мат еріалів Справи.

Письмові заперечення (пояс нення) у разі їх надходження у визначений цим підпунктом т ермін обов'язково розглядают ься уповноваженою особою Дер жфінпослуг при розгляді Спра ви.

Пунктом 4.9 Положення № 125 пер едбачено, що не пізніше трьох днів з дня реєстрації матері али про порушення подаються (пересилаються) для розгляду уповноваженій особі для при значення дати розгляду Справ и та надання доручень щодо пі дготовки Справи до розгляду.

Уповноважена особа Держфі нпослуг при підготовці Справ и до розгляду, відповідно до п . 4.10 Положення № 125, повинна:

- з'ясувати, чи належи ть до її компетенції розгляд Справи;

- з'ясувати, чи належи ть до її компетенції застосу вання відповідного заходу вп ливу;

- перевірити, чи дотри мані вимоги законодавства пр и складанні акта про порушен ня або акта перевірки;

- з'ясувати, чи є в наявності додатки, зазначен і в акті про порушення або акт і перевірки;

- перевірити, чи подано до Держфінпослуг письмові з аперечення (пояснення) у вста новлений термін;

- з'ясувати, чи за стосовувалися раніше до Особ и заходи впливу;

- перевірити наявніст ь обставин, що пом'якшують або обтяжують відповідальність Особи;

- визначити необхідні сть залучення до розгляду Сп рави фахівців, експертів із п итань ринку фінансових послу г, фахівців саморегулівних о рганізацій та інших осіб;

- розглянути мо жливість задоволення клопот ання Осіб (за їх наявності);

- перевірити св оєчасність повідомлення Осо би про час та місце розгляду С прави;

- здійснити інш і дії в межах, визначених зако нодавством.

Пунктом 4.11 Положення № 125 вста новлено, що справа може розгл ядатися за участю уповноваже ного представника Особи. Для цього уповноважена особа Де ржфінпослуг, яка розглядає С праву, повідомляє Особу про д ату та час розгляду Справи.

Повідомлення про розгляд С прави надсилається (вручаєть ся) Особі та за потребою іншим особам не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду Справи .

Уповноважений орган, відпо відно до ч. 2 ст. 39 ЗУ № 2664-III, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та ін формації стосовно порушення , враховуючи наслідки поруше ння та наслідки застосування таких заходів.

Відповідно до п. 1.5 Положення № 125 Держфінпослуг обирає і за стосовує заходи впливу на ос нові аналізу даних та інформ ації стосовно порушення зако нодавства про фінансові посл уги, враховуючи наслідки пор ушення та наслідки раніше за стосованих заходів впливу (з а наявності).

Дані та інформація про озна ки порушення може міститися в:

- матеріалах, отриманих за результатами перевірок, пров едених Держфінпослуг;

- звітності, що подається д о Держфінпослуг;

- повідомленнях, отриманих від органів державної влади ;

- повідомленнях, отрим аних від міжнародних організ ацій, іноземних органів держ авної влади, неурядових орга нізацій;

- зверненнях громадян;

- повідомленнях, отриманих від юридичних осіб;

- повідомленнях, опубліков аних у ЗМІ;

- інших джерелах.

Згідно до ч. 1 ст. 40 ЗУ № 2664-III та п. 2 .1 Положення № 125 Держфінпослуг може застосовувати такі зах оди впливу:

- зобов'язати порушника вжи ти заходів для усунення пору шення;

- вимагати скликання позач ергових зборів учасників фін ансової установи;

- накладати штрафи в розмір ах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону;

- тимчасово зупиняти або ану лювати ліцензію на право зді йснення діяльності з надання фінансових послуг;

- відсторонювати керівницт во від управління фінансовою установою та призначати тим часову адміністрацію;

- затверджувати план відно влення фінансової стабільно сті фінансової установи;

- порушувати питання про лі квідацію установи.

Пунктом 2.2 Положення № 125 пере дбачено, що зобов'язання пору шника вжити заходів для усун ення порушення - це письмов е розпорядження (припис), що на дається Особі для усунення у визначений у ньому строк вия влених порушень законодавст ва про фінансові послуги. Про виконання (невиконання) вимо г розпорядження (припису) Осо ба зобов'язана письмово пові домити Держфінпослуг у визна чений у розпорядженні (припи сі) термін. Невиконання вимог розпорядження (припису) є під ставою для застосування інши х заходів впливу у визначени х законодавством випадках.

Відповідно до п. 4.21 Положення № 125 застосування заходів впл иву за порушення законодавст ва про фінансові послуги не з вільняє Особу від обов'язку п рипинити порушення.

Згідно п. 4.23 Положення № 125 ріш ення про результати розгляду Справи вручається Особі або надсилається за її місцезна ходженням не пізніше п'яти дн ів з дня його прийняття, а ріше ння, які підлягають схваленн ю Комісією, - не пізніше п'яти д нів з дня їх схвалення. Вручен ня рішення у Справі здійснює ться в порядку, передбаченом у для вручення акта про поруш ення.

Абзацом 1 пункту 1 Розділу I По ложення № 41 визначено, що Держ авний реєстр фінансових уста нов - система одержання, нак опичення, зберігання, захист у, використання та поширення адміністративної інформаці ї (даних) про фінансову устано ву.

Відповідно до п. 1 Розділу VIII П оложення № 41 підставами для ви ключення інформації про фіна нсову установу з Реєстру та а нулювання Свідоцтва є:

- заява про виключе ння інформації про фінансову установу з Державного реєст ру фінансових установ (додат ок 9) у зв'язку з припиненням на дання фінансових послуг;

- припинення юридично ї особи, крім перетворення;

- виявлення недостові рної інформації в поданих за явником документах, що перед бачені пунктом 1 розділу IV цьо го Положення;

- інші підстави, перед бачені нормативно-правовими актами для окремих видів фін ансових установ.

Згідно до п. 5 Розділ у X Положення № 41 за неподання, н есвоєчасне подання або подан ня недостовірних відомостей до Держфінпослуг фінансові установи несуть відповідаль ність, передбачену законодав ством України.

Пунктом 34 Положення № 1099 передбачено, що рішення про виключення інформації про к редитну спілку з Реєстру та а нулювання Свідоцтва може бут и прийняте Держфінпослуг за наявності підстав, зазначени х у пункті 1 розділу VIII Положенн я про Державний реєстр фінан сових установ. Підставою для виключення інформації про к редитну спілку з Реєстру так ож може бути:

- систематичне непо відомлення кредитною спілко ю Держфінпослуг у встановлен і законодавством строки про зміни в інформації, яка місти ться в документах, поданих дл я внесення інформації щодо к редитної спілки та/або її від окремлених підрозділів до Ре єстру;

- систематичне невико нання заходів впливу, застос ованих Держфінпослуг до кред итної спілки;

- установлення переві ркою факту відсутності креди тної спілки за місцезнаходже нням, зазначеним у Свідоцтві , та неповідомлення Держфінп ослуг у строки, установлені з аконодавством, про зміну сво го місцезнаходження.

Відповідно до п.п. 4 п . 1.1 Положення № 125 систематичне порушення - порушення особо ю законодавства про фінансов і послуги після застосування до неї не менше двох заходів в пливу протягом року.

Абзацом 1 пункту 5 Положенн я № 1099 передбачено, що діяльніс ть кредитної спілки з наданн я фінансових послуг після ви ключення інформації про неї з Реєстру не допускається.

Суд не приймає до уваги нада ний у якості доказів щодо обґ рунтування правомірності по зовних вимог позивача Висн овок незалежного аудитора про повноту та достовірніст ь річної фінансової звітност і та річних звітних даних Кре дитної спілки «Югсел»станом на 31.12.2009 року (а.с.74-100) з тих підстав , що зазначений висновок скла дений 22.03.2010 року, тобто після ви никнення спірних правовідно син та прийняття оскаржувани х рішень відповідача, за наяв ності реальної можливості у позивача усунути порушення в ідповідного законодавства, я кі послужили підставою для п рийняття зазначених рішень в ідповідача.

На підставі встановлених в судовому засіданні обставин та аналізу вищенаведених ви мог законодавства, які регул юють спірні правовідносини, щодо позовної вимоги позивач а про скасування розпоряджен ня Державної комісії з регул ювання ринків фінансових пос луг України про усунення пор ушень вимог законодавства пр о фінансові послуги від 11.01.2010 ро ку № 8/42/3-р суд дійшов до висновк ів про те, що:

1) Акт про порушення від 18 грудня 2009 року № 97/42/3-ап та лист в ід 21.12.2009 року № 15740/42-8 «Про розгляд с прави»надіслані позивачу в п орядку та у строки, встановле ні вищенаведеним законодавс твом, відповідно - про безпі дставність та необґрунтован ість позиції позивача з цьог о питання;

2) враховуючи встановл ену в судовому засіданні обс тавину щодо повідомлення поз ивачем відповідача про факти чне усунення порушень, зазна чених у п. 2 розпорядження від 26.11.2008 року № 534/10/3, лише 19.01.2010 року лис том № 2, замість встановленого для цього строку - до 25 жовтн я 2009 року, висновки Акту про пор ушення від 18 грудня 2009 року № 97/42/3 -ап про те, що станом на 18.12.2009 Спіл кою не повідомлено Держфінпо слуг про усунення порушень у повному обсязі, зазначених у Розпорядженні, - є правомір ними;

3) розпорядження Держа вної комісії з регулювання р инків фінансових послуг Укра їни про усунення порушень ви мог законодавства про фінанс ові послуги від 11.01.2010 року № 8/42/3-р прийнято у порядку та на підс тавах, встановлених законода вством, відповідно, підстав д ля його скасування - немає.

На підставі встановлених в судовому засіданні обставин та аналізу вищенаведених ви мог законодавства, які регул юють спірні правовідносини, щодо позовної вимоги позивач а про скасування рішення Дер жавної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Ук раїни від 01.02.2010 року № 32/КС про ви ключення інформації про КС « Югсел»з Державного реєстру ф інансових установ та анулюва ння свідоцтва про реєстрацію фінансової установи суд дій шов до висновків про те, що:

1) відповідачем не дов едена обставина щодо врученн я/надіслання позивачеві за м ісцезнаходженням останньог о розпорядження відповідач а від 11.01.2010 року № 8/42/3-р, у порядку т а строки, встановлені п. 4.23 Поло ження № 125;

2) обов' язковими скла довими систематичності, зокр ема невиконання заходів впли ву за наведеним законодавств ом є:

- наявність не менше двох за ходів впливу за порушення ос обою законодавства про фінан сові послуги;

- наявність не менше двох за ходів впливу за порушення ос обою законодавства про фінан сові послуги протягом року.

Виходячи з наведеного, ріше ння відповідача від 01.02.2010 року № 32/КС, прийняте з підстав систе матичного невиконання позив ачем заходів впливу, застосо ваних Держфінпослуг до креди тної спілки, 26.11.2008 року та 11.01.2010 рок у, - прийнято без дотримання вимоги щодо наявності не мен ше двох заходів впливу за пор ушення особою законодавства про фінансові послуги протя гом року, відповідно

3) оскаржуване рішення прийнято відповідачем не на підставі та не у спосіб, що пе редбачені законами України; необґрунтовано, тобто без ур ахуванням усіх обставин, що м ають значення для прийняття рішення; непропорційно, зокр ема без дотриманням необхідн ого балансу між будь-якими не сприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осо би і цілями, на досягнення яки х спрямоване це рішення, відп овідно - дане рішення підляг ає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 6, 7, 71, 86, 94, 158-162, 167, 184-18 6 КАС України, суд -

постановив:

Адміністративний поз ов кредитної спілки «Югсел»- задовольнити частково.

Скасувати рішення Державн ої комісії з регулювання рин ків фінансових послуг Україн и від 01.02.2010 року № 32/КС про виключ ення інформації про Кредитну спілку «Югсел»з Державного реєстру фінансових установ т а анулювання свідоцтва про р еєстрацію фінансової устано ви.

В задоволенні решти позовн их вимог - відмовити.

Постанова може бути оскарж ена до Одеського апеляційног о адміністративного суду чер ез Одеський окружний адмініс тративний суд шляхом подання апеляційної скарги на поста нову суду протягом десяти дн ів з дня отримання копії пост анови.

В повному обсязі по станову складено 21 січня 2011 рок у.

Головуючий суддя М.Г. Цховребова

Суддя Г.П. Самойлюк

Суддя О.М. Тарасишина

Адміністрати вний позов кредитної спілки «Югсел»- задовольнити част ково.

21 січня 2011 року

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2011
Оприлюднено03.03.2011
Номер документу13944547
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2478/10/1570

Постанова від 21.01.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні