5021/167/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24.02.11 Справа № 5021/167/2011.
за позовом прокурора Кролевецького району Сумської області в інтересах держави в особі Кролевецької міської ради, м. Кролевець, Сумська область
до відповідача – закритого акціонерного товариства «САПСАН», м. Київ
про внесення змін до договору оренди
Суддя Гудим В.Д.
Представники:
Від позивача – не з'явився
Від відповідача – не з'явився
Прокурор – Яковенко В.В.
Суть спору: прокурор в інтересах позивача подав позовну заяву, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі від 25.04.07р., укладеного між позивачем та відповідачем шляхом викладення п.2, п. 5, п.9 договору в наступній редакції:
«Пункт 2: 2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2.6480 га, тому числі: 2.6480га - забудовані землі для промислового використання (підприємств іншої промисловості). Земельна ділянка не підтоплюється, ґрунтові води залягають на глибині понад 3 м, ґрунти суглинисті.
Пункт 5: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2010 рік становить 1 029 251,35 грн. (один мільйон двадцять дев'ять тисяч двісті п'ятдесят одна грн.35 коп.)
Пункт 9: 9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та складає 3% від нормативної вартості земельної ділянки, що становить 30 877,54 грн.(тридцять тисяч вісімсот сімдесят сім грн. п'ятдесят чотири копійки) на рік.»
Прокурор наполягає на задоволенні позовних вимог.
Відповідач вдруге в судове засідання не з'явився, обґрунтованого письмового відзиву на позовну заяву не подав.
Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем та відповідачем 25.04.07р. було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого в оренду відповідачеві передана земельна ділянка в урочищі Оверкове в м. Кролевець площею 3.3980 га для промислового використання.
Факт передачі відповідачеві земельної ділянки відповідно до договору оренди землі підтверджується матеріалами справи, зокрема копією акту прийому – передачі від 22.05.07р.(а.с. 12)
06.05.08р. до позивача надійшов лист від відповідача в якому останній просив внести зміни до договору оренди землі від 25.04.07р. в частині зменшення площі орендованої земельної ділянки пропозицією. (а.с. 14)
26.05.09р. Кролевецькою міською радою прийнято рішення, зменшено загальну площу земельної ділянки розміром 3.3980 га, передану в оренду відповідачеві згідно з договором оренди землі від 25.04.2007р., на загальну площу 2.6480 га. (а.с. 18) Однак, як вбачається з матеріалів справи, відповідні зміни до договору в частині зменшення площі орендованої земельної ділянки внесені не були.
Відповідно до п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається кожен рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та інше.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для земель під об'єктами енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, та земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".(редакція станом на 2010 рік.)
Пунктами 34 та 35 статті 26 Закону України від 21.05.97 N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до виключної компетенції сільських, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Як вбачається з матеріалів справи, 10 грудня 2008 року Кролевецькою міською радою прийнято рішення, яким затверджено розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за оренду земельних ділянок на території м. Кролевець. Такий розмір для відповідача складає 3%.
В обгрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що з метою виконання вимог чинного законодавства щодо мінімального розміру орендної плати за землі комунальної власності (трикратний розмір земельного податку), позивачем з метою приведення у відповідність із нормами закону умов договору відповідачу неодноразово направлялися пропозиції щодо внесення змін до договору в частині зменшення загальної площі земельної ділянки, а також збільшення розміру орендної плати. Листом від 15.12.10р. № 2354 на адресу відповідача було направлено проект додаткового договору до договору оренди землі від 25.04.07р., розрахунок орендної плати та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.12.2010 № 19. Але, до цього часу відповідач не прийняв умови додаткового договору, повністю ігнорує листування щодо внесення змін до договору оренди землі та станом на час звернення до суду жодних змін до договору оренди землі від 27.04.07р. не внесено.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Відповідно до ст. 30 Закону N 161-XIV зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України визначено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Слід зазначити, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010, № 2756-VI виключено частини четверту статті 21 Закону України "Про оренду землі", якою було передбачено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для земель під об'єктами енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, та земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".(редакція станом на листопад 2010 року.)
При цьому, відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України (від 02.12.2010р., № 2755-VI) ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. (п. 5 ст. 288 Податкового кодексу України).
Враховуючи зазначене, зокрема те, що відповідно до чинного законодавства річна орендна плата за земельну ділянку, що є предметом спору, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, Кролевецькою міською радою прийнято відповідне рішення від 10 грудня 2008 року "Про затвердження розмірів відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Кролевець", докази скасування якого відсутні, матеріалами справи підтверджується факт повідомлення відповідача про необхідність зміни розміру орендної плати за землю в зв'язку з внесенням змін до законодавства, а також про зменшення загальної площі орендованої відповідачем земельної ділянки згідно з рішенням Кролевецької міської ради від 26.05.09р., господарський суд вважає вимоги прокурора та позивача про внесення змін до договору правомірними, обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Господарські витрати відносяться на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Вважати укладеними зміни до договору оренди землі від 25.04.07р., укладеного між Кролевецькою міською радою, м. Кролевець, Сумська область та закритим акціонерним товариством «САПСАН», м. Київ шляхом викладення п.2, п. 5, п.9 договору оренди землі від 25.04.07р. в наступній редакції:
«Пункт 2: 2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2.6480 га, тому числі: 2.6480га - забудовані землі для промислового використання (підприємств іншої промисловості). Земельна ділянка не підтоплюється, ґрунтові води залягають на глибині понад 3 м, ґрунти суглинисті.
Пункт 5: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2010 рік становить 1 029 251,35 грн. (один мільйон двадцять дев'ять тисяч двісті п'ятдесят одна грн.35 коп.)
Пункт 9: 9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та складає 3% від нормативної вартості земельної ділянки, що становить 30 877,54 грн.(тридцять тисяч вісімсот сімдесят сім грн. п'ятдесят чотири копійки) на рік.»
3. Стягнути з закритого акціонерного товариства «САПСАН», вул. Промислова, буд. 10, Дарницький район, м. Київ (код 13678287) в доход державного бюджету м. Суми (р/р 31215259700002 в ГУДКУ у Сумській області, МФО 837013, код 23636315) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу 236 грн. 00 коп.; в доход державного бюджету України (рах. № 31115095600002 в УДК в Сумській області, МФО 837013, код 23636315) державного мита 85 грн. 00 коп., видати накази.
Суддя В.Д.Гудим
У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення підписано 25.02.2011 року.
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2011 |
Оприлюднено | 03.03.2011 |
Номер документу | 13952532 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Гудим Валентин Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні