Рішення
від 01.03.2011 по справі 5005/634/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22.02.11р. Справа № 5005/634/2011

За позовом Прокурора Д ніпровського району міста Дн іпродзержинська Дніпропетр овської області в інтересах держави в особі Дніпродзержи нської міської ради (м. Дніпро дзержинськ, Дніпропетровськ ої області)

до Товариства з обмежен ою відповідальністю "Віка-Дн іпро ЛТД" (м. Дніпродзержинськ , Дніпропетровської області)

про внесення змін у пунк т 3.1. договору оренди земельно ї ділянки від 21.05.01р. № 1-1684

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

Прокурор: Цяцька О.В.

від позивача: Федорова О.М. - нач.відділу (дов. № 41 мр від 24.01.11р.)

від відповідача: не з'явив ся

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Дніпровськог о району міста Дніпродзержин ська Дніпропетровської обла сті звернувся до господарськ ого суду із позовом в інтерес ах держави в особі Дніпродзе ржинської міської ради (далі -позивач) до Товариства з обме женою відповідальністю "Віка -Дніпро ЛТД" (далі-відповідач), з урахуванням уточнення поз овних вимог, про внесення змі н у пункт 3.1. договору оренди зе мельної ділянки від 21.05.01р. № 1-1684, у кладеного між позивачем та в ідповідачем (із змінами, внес еними угодою від 14.01.02р.), виклавш и його в наступній редакції: "п . 3.1. Річна орендна плата вносит ься орендарем виключно у гро шовій формі у трикратному ро змірі земельного податку, що встановлюється Податковим к одексом України, на підставі довідки про визначення грош ової оцінки земельної ділянк и, виконаної Дніпродзержинсь ким міським управлінням земе льних ресурсів, на рахунок мі сцевого бюджету".

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної пла ти за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди зем лі.

Представник позивача у суд овому засіданні позовні вимо ги прокурора підтримав у пов ному обсязі.

Отже, прокурор та позивач ст верджують, що наведені обста вини щодо змін у законодавст ві є необхідною та достатньо ю підставою для внесення змі н у договір оренди в редакції , що ним запропонована.

Попередня редакція наведе ної норми (до 01.01.2008 року) визнача ла, що річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, надходить до відповідних бюджетів, розпо діляється і використовуєтьс я відповідно до закону і не мо же бути меншою за розмір земе льного податку, що встановлю ється Законом України "Про пл ату за землю", та перевищувати 10 % їх нормативної грошової оц інки. У разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати.

Відповідач проти задоволе ння позовних вимог не запере чує, а також погоджується з не обхідністю сплати орендної п лати на рівні трикратного ро зміру земельного податку, як це передбачено нормами Пода ткового кодексу України, з да ти набрання чинності рішення м суду.

У судовому засіданні 03.02.11р. ог олошено перерву по 22.02.11р.

Дослідивши матеріали спра ви, вислухавши доводи прокур ора та представника позивача , оцінивши докази в їх сукупно сті, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно ст. 2 ГПК України т а рішення Конституційного су ду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, госп одарський суд порушує справи за позовними заявами прокур орів та їх заступників, які зв ертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в позовній за яві самостійно визначає, в чо му полягає порушення інтерес ів держави, та обґрунтовує не обхідність їх захисту, а тако ж вказує орган, уповноважени й державою здійснювати відпо відні функції у спірних відн осинах. Пiд поняттям "орган, уп овноважений державою здiйсню вати вiдповiднi функцiї у спiрни х вiдносинах", зазначеним у час тинi другiй статтi 2 АПК України , потрiбно розумiти орган держа вної влади чи орган місцевог о самоврядування, якому зако ном надано повноваження орга ну виконавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни "Про власність", суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі загал ьнодержавної власності Укра їни; Верховна Рада Республiки Крим - на землi в межах територ ії республiки, за винятком зем ель загальнодержавної власн остi; обласнi, районнi, мiськi, сел ищнi, сiльськi Ради народних де путатiв - на землi в межах їх тер иторiй, за винятком земель, що перебувають в загальнодержа внiй власностi.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Таким чином, прокурором в ме жах наданих законом повноваж ень щодо представництва інте ресів в суді, обґрунтовано по дано позов в інтересах держа ви в особі Дніпродзержинсько ї міської ради.

За ст. 12 Земельного кодексу У країни, до повноважень сiльсь ких, селищних, мiських рад у га лузi земельних вiдносин на тер иторiї сiл, селищ, мiст належить : розпорядження землями тери торiальних громад; передача з емельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадя н та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання зем ельних дiлянок у користуванн я iз земель комунальної власн остi вiдповiдно до цього Кодекс у; здiйснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власностi, додер жанням земельного та екологi чного законодавства.

На підставі рішенням викон кому Дніпродзержинської міс ької ради № 51 від 15.02.2001р., між пози вачем та відповідачем 21.05.2001р. бу ло укладено договір оренди з емельної ділянки (далі-Догов ір), відповідно до умов якого п озивач, як орендодавець, нада в, а відповідач, як орендар, пр ийняв в строкове платне воло діння та користування земель ну площею 0,0553 га, що знаходитьс я за адресою: пр. Перемоги, 59-А , згідно з планом земельної ділянки, що додається. В оренд у земельна ділянка була пере дана з метою несільськогоспо дарського використання для р озміщення об'єкту торгівлі - 0, 0452 га; розміщення автодороги - 0 ,0101 га. Грошова оцінка земельно ї ділянки на момент укладанн я договору становила 209 808 грн. Д оговір було укладено терміно м до 15.02.2026 (п.п. 1.1., 1.2., 1.4., 1.5., 2.1 договору).

Згідно з п. 3.1. договору оренд и у первісній редакції визна чалось, що орендна плата внос иться орендарем виключно у г рошовій формі в розмірі 2 517,70 гр н./рік, що становить 209,81 грн./міс. , і вноситься на розрахункови й рахунок Держказначейства з а місцем податкового звіту.

Додатковою угодою про внес ення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.01.2002р. п . 3.1. викладено в наступній реда кції: 3.1. Орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і в розмірі 3 582,08 грн./рік, що стан овить 298,51 грн./міс. на розрахунк овий рахунок Держказначейст ва за місцем податкового зві ту.

Згідно ст. 3 Земельного коде ксу України, земельні віднос ини регулюються Конституціє ю України, цим кодексом, а тако ж прийнятими відповідно до н их нормативно-правовими акта ми.

Відповідно ст. 2 Закону Укра їни "Про оренду землі", відноси ни, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодек сом України, цим Законом, зако нами України, іншими нормати вно-правовими актами, прийня тими відповідно до них, а тако ж договором оренди землі.

Тобто, правовідносини орен ди землі є одним із видів циві льних правовідносин і підляг ають регулюванню Цивільним к одексом України.

Так, ст. 647 Цивільного кодексу України зазначено, що догові р є укладеним у місці прожива ння фізичної особи або за міс цезнаходженням юридичної ос оби, яка зробила пропозицію у класти договір, якщо інше не в становлено договором.

Дніпродзержинською місько ю радою 15.12.2010р. прийняте рішення №14-02/VІ "Про внесення змін до дог оворів оренди землі", яким вир ішено провести роботу з орен дарями земельних ділянок щод о приведення діючих договорі в оренди землі у відповідніс ть до чинного законодавства України, а також застосовува ти ставку орендної плати на р івні трикратного розміру зем ельного податку під час укла дення договорів оренди земел ьних ділянок, розмір орендно ї плати у яких не відповідає ч инному законодавству Україн и.

Акти ради, сільського, селищ ного, міського голови, голови районної в місті ради, викона вчого комітету сільської, се лищної, міської, районної у мі сті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм п овноважень, є обов'язковими д ля виконання всіма розташова ними на відповідній територі ї органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підпр иємствами, установами та орг анізаціями, посадовими особа ми, а також громадянами, які по стійно або тимчасово прожива ють на відповідній території (ст. 73 Закону України "Про місце ве самоврядування в Україні" ).

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі", одніє ю з істотних умов договору ор енди земельної ділянки є оре нда плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату.

Додатковою угодою про внес ення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.01.2002р. п . 3.3. Договору викладено в насту пній редакції: 3.3. розмір оренд ної плати щорічно переглядає ться у випадках і з моменту: зм іни умов господарювання, пер едбачених договором оренди з емельної ділянки; підвищення цін і тарифів, у тому числі вн аслідок інфляційних процесі в; збільшення розмірів ставк и земельного податку; в інших випадках, передбачених зако нодавчими актами України.

Згідно статті 30 Закону Укра їни "Про оренду землі", зміна у мов договору оренди землі зд ійснюється за взаємною згодо ю сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов догово ру оренди землі спір вирішує ться в судовому порядку.

Згідно ст. 288 Податкового код ексу України, підставою для н арахування орендної плати за земельну ділянку є договір о ренди такої земельної ділянк и.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. О б'єктом оподаткування є земе льна ділянка, надана в оренду . Розмір та умови внесення оре ндної плати встановлюються у договорі оренди між орендод авцем (власником) і оренда рем. Розмір орендної пла ти встановлюється у договорі оренди, але річна сума платеж у:

- не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 в ідсотки нормативної грошово ї оцінки;

б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 відсот ків нормативної грошової оці нки;

Згідно статті 290 Податковог о кодексу України, плата за зе млю зараховується до відпові дних місцевих бюджетів у пор ядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати з а землю.

Відповідно до статті 652 Циві льного кодексу України, у раз і істотної зміни обставин, як ими сторони керувалися при у кладенні договору, договір м оже бути змінений або розірв аний за згодою сторін, якщо ін ше не встановлено договором або не випливає із суті зобов 'язання.

Зміна обставин є істотною, я кщо вони змінилися настільки , що, якби сторони могли це пер едбачити, вони не уклали б дог овір або уклали б його на інши х умовах.

Якщо сторони не досягли зго ди щодо приведення договору у відповідність з обставинам и, які істотно змінились, або щ одо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підс тав, встановлених частиною ч етвертою цієї статті, - змінен ий за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких ум ов:

1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не (не відбудеться значне під вищення розміру орендної пла ти, у зв'язку із змінами в зако нодавстві);

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися (нем ожливість заінтересованою с тороною впливу на зміни в зак онодавстві);

3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбави ло б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувал а при укладенні договору (сут тєва зміна цінності або повн а втрата цінності отримувано го стороною за договором мож е відбутися в результаті сер йозних змін у ринковій ситуа ції (наприклад, наслідки стрі мких та непередбачуваних інф ляційних процесів щодо догов ірної ціни). Зазначене підтве рджує правову підставу зверн ення міської ради з даною поз овною заявою, а саме: Відповід ач порушує майнові права оре ндодавця - міської ради, внося чи орендну плату у розмірах м енших, ніж передбачено чинни м законодавством. Крім того, в наслідок не приведення Відпо відачем договору оренди земе льної ділянки у відповідніст ь з вимогами закону, бюджет мі ста зазнає значних втрат;

4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можут ь мати місця, якщо потерпіла с торона прийняла на себе ризи к зміни обставин.

Прийняття на себе ризику зм іни обставин не обов'язково п овинно бути прямо відображен о у договорі, такий висновок м оже слідувати із самого хара ктеру та змісту зобов'язання .

Таким чином, враховуючи вик ладене вище, убачається наяв ність усіх чотирьох умов, пер едбачених ч. 2 ст. 652 ЦК України, щ о в свою чергу є однією із підс тав для внесення судом змін д о договору оренди землі.

Приймаючи рішення господа рський суд виходив також з на ступного.

Сторони в договорі не можут ь відступити від положень ак тів цивільного законодавств а, якщо в цих актах прямо зазна чено про це, а також у разі, якщ о обов' язковість для сторін положень актів цивільного з аконодавства випливає з їх з місту або із суті відносин мі ж сторонами (ст. 6 Цивільного к одексу України).

Відповідно до змісту стате й 759 та 762 Цивільного кодексу Ук раїни, законом можуть бути пе редбачені особливості уклад ання та виконання договору н айму (оренди), і договором або законом може бути встановлен о періодичний перегляд, змін у (індексацію) розміру плати з а користування майном

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату є однією із сут тєвих умов договору оренди.

Підставами для порушення п итання про зміну орендної пл ати згідно з частинами друго ю та третьою статті 21 Закону У країни "Про оренду землі" є збі льшення відповідно до законі в України розміру земельного податку, якщо умовами догово ру оренди не передбачене інш е.

Розмір земельного податку переглядається, зокрема, у ра зі збільшення розміру ставки земельного податку (п. 4.5. догов ору).

Аналогічна підставі перег ляду розміру орендної плати викладена в п.13 Типової форми договору оренди землі, яка за тверджена постановою Кабіне ту Міністрів України від 03.03.2004 р оку № 220 (із змінами та доповнен нями).

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій фо рмі за взаємною згодою сторі н. У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору спір розглядається у судовому по рядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 654 Цивільно го кодексу України, зміна умо в договору вчинюється в такі й самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не вста новлено договором, законом ч и не випливає із звичаїв діло вого обороту.

Відповідно до частини друг ої статті 651 Цивільного кодекс у України договір може бути з мінено або розірвано за ріше нням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом .

Враховуючи, що має місце змі на законодавства щодо визнач ення розміру орендної плати за користування землею, а від повідач не вчиняє дій, направ лених на внесення змін до дог овору оренди, суд вважає прав омірними та такими, що підляг ають задоволенню позовні вим оги про внесення змін у пункт 3.1. договору оренди земельної ділянки від 21.05.01р. № 1-1684, укладено го між позивачем та відповід ачем (із змінами, внесеними уг одою від 14.01.02р.), виклавши його в наступній редакції: "п. 3.1. Річн а орендна плата вноситься ор ендарем виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встан овлюється Податковим кодекс ом України, на підставі довід ки про визначення грошової о цінки земельної ділянки, вик онаної Дніпродзержинським м іським управлінням земельни х ресурсів, на рахунок місцев ого бюджету.".

Викладене є підставою для з адоволення позову в повному обсязі.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного к одексу України визначено, що у разі зміни або розірвання д оговору зобов'язання змінюєт ься або припиняється з момен ту досягнення домовленості п ро зміну або розірвання дого вору, якщо інше не встановлен о договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо д оговір змінюється або розрив ається у судовому порядку, зо бов'язання змінюється або пр ипиняється з моменту набранн я рішенням суду про зміну або розірвання договору законно ї сили.

Судові витрати по справі сл ід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 647, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Ц ивільного кодексу України, П одатковим кодексом України , Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду з емлі", ст. ст. 49, 82 - 85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в по вному обсязі.

Змінити пункт 3.1. договору ор енди земельної ділянки від 21.0 5.01р. № 1-1684, укладеного між Дніпро дзержинською міською радою ( код ЄДРПОУ 20288776) та Товариством з обмеженою відповідальніст ю "Віка-Дніпро ЛТД" (код ЄДРПОУ 21872448) (із змінами, внесеними уго дою від 14.01.02р.), виклавши його в н аступній редакції: "п. 3.1. Річна орендна плата вноситься орен дарем виключно у грошовій фо рмі у трикратному розмірі зе мельного податку, що встанов люється Податковим кодексом України, на підставі довідки про визначення грошової оці нки земельної ділянки, викон аної Дніпродзержинським міс ьким управлінням земельних р есурсів, на рахунок місцевог о бюджету.".

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю "Вік а-Дніпро ЛТД" (51937, Дніпропетров ська область, м. Дніпродзержи нськ, проспект Перемоги, 73-117; ко д ЄДРПОУ 21872448):

- в доход держбюджету (рахун ок № 31118095700005 у ГУ ДКУ в Дніпропетр овській області, МФО 805012, код 2424678 6, Управління ДКУ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська) - 85 грн. витрат на держмито;

- в доход держбюджету (рахун ок № 31211259700005 у ГУ ДКУ в Дніпропетр овській області, МФО 805012, код 2424678 6, Управління ДКУ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська) - 236 грн. витрат на інформаційно -технічне забезпечення судов ого процесу, видавши накази.

Видати накази після набран ня судовим рішенням законної сили.

Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення де сятиденного строку з дня йог о підписання і може бути оска рженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеля ційного господарського суду .

Суддя І.Ю. Дубінін

Повне рішення складено 28.02.11р .

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення01.03.2011
Оприлюднено10.03.2011
Номер документу13970549
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/634/2011

Судовий наказ від 11.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Судовий наказ від 11.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Рішення від 01.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 20.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні