У к р а ї н а
У
к р а ї н а
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
05.02.08
Справа №19/187/06
Колегія суддів
Запорізького апеляційного господарського суду у складі:
Головуючий суддя
Антонік С.Г. судді Антонік С.Г. , Юхименко О.В. , Яценко О.М.
при секретарі:
Соколові А.А.
за участю
представників:
кредитора-1: не з'явився
кредитора -2: Чирка С.В. - дов. №25441/10 від 19.12.07р.,
Волошина Т.І.. - дов. №24707/10 від 07.12.07р.
кредитора -3: не з'явився
кредитора -4: не з'явився
кредитора -5: не з'явився
кредитора -6: не з'явився
кредитора -7: не з'явився
кредитора -8: не з'явився
боржника: Сучков С.О.
- дов. №б/н від 04.02.08р., ОСОБА_1 - паспорт НОМЕР_1 від 03.10.97р.,
ліквідатор
від Агентства з питань
банкрутства:Васильцов С.А.- дов. №241/01-07 від 05.12.07р.
від банка: не з'явився
розглянувши у судовому
засіданні апеляційну скаргу Токмацької об'єднаної Державної податкової інспекції,
м. Токмак Запорізької області
на ухвалу
господарського суду Запорізької області від 24.12.2007р. у справі № 19/187/06
кредитори: 1. Закрите
акціонерне товариства “Агроюмекс”, м. Київ
2. Токмацька об'єднана Державна
податкова інспекція, м. Токмак Запорізької області
3. Відкрите акціонерне товариство
“Украгротех”, м. Київ
4. Фінансове управління Токмацької
районної державної адміністрації, м. Токмак Запорізької області
5. Відкрите акціонерне товариство
“Токмацький ковальсько - штампувальний завод”, м. Токмак Запорізької області
6. Товариство з обмеженою
відповідальністю “Кримський агро торгівельний дім”, м. Сімферополь
7. Відкрите акціонерне товариство
“АВТРАМАТ”, м. Харків
8. НАК “Украгролізинг” Запорізька
філія, м. Запоріжжя
боржник: Відкрите
акціонерне товариство “Токмацький Агропромпостач”, м. Токмак Запорізької
області
банк, здійснюючий
розрахунково - касове обслуговування боржника: ТВ ЗРУ КБ “Приватбанк”, м.
Запоріжжя
скарга Токмацької ОДПІ
на дії ліквідатора ВАТ “Токмацький
Агропромпостач”
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Голови Запорізького
апеляційного господарського суду №156 від 05.02.2008р. справа №19/187/06
передана для розгляду колегії суддів у складі: Головуючий: Антонік С.Г.
(доповідач); суддів: Юхименко О.В., Яценко О.М.
Колегія суддів прийняла справу до
провадження.
За заявою
представників кредитора - 2, боржника та Агентства з питань банкрутства судовий процес здійснювався без фіксації
технічними засобами, за їх згодою у судовому засіданні 05.02.08р. оголошено
лише вступну та резолютивну частини постанови.
Ухвалою господарського суду
Запорізької області від 24.12.2007 року (суддя Даценко Л.І.) скаргу Токмацької ОДПІ на неправомірні дії
ліквідатора ВАТ “Токмацький Агропромпостач” залишено без задоволення.
Ухвала суду мотивована нормами Закону
України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його
банкрутом” та Закону України “Про порядок погашення зобов'язань платників
податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, на підставі яких суд
дійшов висновку, що вимоги, зазначені Токмацькою ОДПІ у скарзі, виникли до
порушення справи про банкрутство боржника. Оскільки ухвалою господарського суду
Запорізької області від 24.11.06р. порушено провадження у даній справі про
банкрутство ВАТ “Токмацький Агропромпостач” та введено мораторій на задоволення
вимог кредиторів, то в період дії мораторію на задоволення вимог кредиторів,
пеня і штраф за порушення строків сплати узгоджених сум податкових зобов'язань,
передбачених ст.16 і п.п.17.1.7 ст.17 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань платників
податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, не застосовуються.
Не погоджуючись з
винесеною судом ухвалою, Токмацька ОДПІ звернулась до Запорізького апеляційного
господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу скасувати,
прийняти нове рішення, яким задовольнити скаргу Токмацької ОДПІ на неправомірні
дії ліквідатора у справі №19/187/06 про банкрутство ВАТ “Токмацький
Агропромпостач” та визнати поточною кредиторську заборгованість Токмацької ОДПІ
в сумі 143 340грн. 71коп.; зобов'язати ліквідатора підприємства боржника
ОСОБА_1. включити до реєстру вимог кредиторів поточні кредиторські вимоги
Токмацької ОДПІ на зазначену вище суму.
В обґрунтування
заявлених вимог Токмацька ОДПІ посилається на невідповідність висновків суду
матеріалам та фактичним обставинам справи, порушення норм матеріального та
процесуального права. Вказує, що вона мала право здійснити позапланову
перевірку як після отримання ухвали суду про порушення провадження у справі про
банкрутство, так і після визнання боржника банкрутом. Крім того зазначає, що
суд дійшов невірного висновку про те, що в період дії мораторію на задоволення
вимог кредиторів пеня і штраф за порушення строків сплати узгоджених сум
податкових зобов'язань не застосовуються, оскільки мораторій розповсюджується
на конкурсні кредиторські вимоги, які виникли до порушення провадження у справі
про банкрутство. Тому положення ст.12 Закону України “Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” стосуються лише вимог
та зобов'язань, які підпадають під поняття мораторію. Вважає, що мораторій не
зупиняє виконання боржником грошових зобов'язань щодо сплати податків і зборів
(обов'язкових платежів), які виникли після дня введення мораторію, а отже не
припиняє заходів, спрямованих на їх забезпечення. Невиконання таких зобов'язань
є правопорушенням, тому нарахування санкцій, застосування заходів забезпечення
їх виконання та примусове стягнення коштів на підставі виконавчих документів
ґрунтується на законі. Також заявник зауважує, що відповідно до абз.1 п.п.”з”
п.п.8.7.1 п.8.7 ст.8 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” активи
платника податків звільняються з податкової застави з дня прийняття окремого
рішення судом у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства.
Тому, у разі відсутності окремого рішення, прийнятого господарським судом,
платник податків повинен узгоджувати відповідні операції з податковим органом.
Відповідно до ухвали господарського суду Запорізької області від 05.02.07р. все
рухоме, нерухоме майно та майнові активи звільнено з податкової застави. При
перевірці Токмацькою ОДПІ відчуження майна було встановлено порушення п.п.8.6.1
п.8.6 ст.8 зазначеного вище Закону в період з 01.01.06р. по 31.01.07р. на суму
96439грн. 20коп., тобто в період перебування майна підприємства в податковій
заставі. Тому за відчуження майна без попередньої згоди з податковим органом,
на підставі п.п.17.1.8 п.17.1 ст.17 Закону України “Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами”, платник податків має додатково сплатити штраф у розмірі суми такого
відчуження. Після проведенні ДПІ перевірки акт перевірки та податкові
повідомлення - рішення були підписані ліквідатором без заперечень. Податкові
повідомлення - рішення отримані ліквідатором 26.09.07р., не були оскаржені
протягом десяти днів після дня отримання в адміністративному чи судовому
порядку, тому є узгодженими з 08.10.07р. і є поточною заборгованістю. Заявник
наголошує, що судом не враховано, що донараховані суми по прийнятим ДПІ
податковим повідомленням - рішенням по акту перевірки від 20.09.07р. стали
узгодженими після порушення справи про банкрутство, тому не могли бути заявлені
як конкурсні кредиторські вимоги. Таким чином, вимоги про стягнення заборгованості у сумі 143 340грн. 71коп.
можуть бути пред'явлені тільки в межах ліквідаційної процедури.
Представники
Токмацької ОДПІ у судовому засіданні підтримали вимоги, викладені в апеляційній
скарзі.
Ліквідатор ВАТ
“Токмацький Агропромпостач” ОСОБА_1 у відзиві на апеляційну скаргу та у
судовому засіданні вказав на законність та обґрунтованість винесеної судом
ухвали, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення.
Кредитори -
1,3,4,5,6,7,8 відзив на апеляційну скаргу не надали, їх представники у судове
засідання не з'явились. Про день, час та місце судового засідання повідомлялись
належним чином.
ТВ ЗРУ КБ
“Приватбанк”, яке здійснює розрахунково - касове обслуговування боржника,
письмових пояснень по апеляційній скарзі не надало, свого представника у судове
засідання не направило. Про день, час та місце судового засідання повідомлялось
належним чином.
Колегія суддів вважає можливим
розглянути спір за наявними у справі матеріалами без присутності представників
кредиторів - 1,3,4,5,6,7,8 та ТВ ЗРУ КБ “Приватбанк”.
Відповідно до ст. 99
ГПК України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному
порядку, користується правами наданими суду першої інстанції.
Згідно ст. 101
Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи
апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими
доказами повторно розглядає справу. Апеляційний суд не зв'язаний доводами
апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого
суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали
справи, вислухавши пояснення представників кредитора - 2, боржника та Агентства
з питань банкрутства , колегія суддів встановила наступне:
Як вбачається з
матеріалів справи, в період з 01.01.06р. по 25.05.07р. Токмацькою ОДПІ
проведено перевірку ВАТ “Токмацький Агропромпостач” з питань дотримання вимог
податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.06р. по
25.05.07р., за результатами якої складено акт від 20.09.07р. за
№1272/2302/904121 та виставлено боржнику повідомлення рішення від 24.09.07р. за
№0001442302 про донарахування податку на прибуток на суму 25 996грн., а також
фінансових санкцій - 11 791грн., штрафу - 3575грн. та пені 5539грн. 51коп.
З 11.09.07р. по
14.09.07р. податковою інспекцією проведено перевірку боржника з питань стану
збереження активів за період з 01.01.06р. по 05.02.07р., за результатами якої
складено акт від 17.09.07р. №38. На підставі акту перевірки боржнику нараховані
штрафні санкції на суму 96 439грн. 20коп.
11.10.07р. Токмацька
ОДПІ звернулась до ліквідатора ВАТ “Токмацький Агропромпостач” з заявою про
визнання поточної кредиторської заборгованості по справі про банкрутство в сумі
143 340грн. 71коп., яка виникла після порушення провадження у справі про
банкрутство ВАТ “Токмацький Агропромпостач” за період з 03.07.07р. по 10.10.07р.
та включення її до реєстру вимог кредиторів.
17.10.07р. Токмацькою
ОДПІ отримано відповідь, згідно якої ліквідатором ВАТ “Токмацький
Агропромпостач” не визнано у якості поточної кредиторської заборгованості
заявлену суму на підставі п.4 ст.12 Закону України “Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”. Ліквідатором
зазначено, що вказана заборгованість є не поточною, а конкурсною, оскільки
виявлені порушення податкового законодавства мали місце до порушення
провадження у справі про банкрутство.
29.10.07р. Токмацька
ОДПІ звернулась до господарського суду Запорізької області зі скаргою на
неправомірні дії ліквідатора у даній справі про банкрутство ВАТ “Токмацький
Агропромпостач”, в якій просить визнати поточну кредиторську заборгованість
Токмацької ОДПІ у даній справі за період з 03.07.07р. по 10.10.07р. та
зобов'язати ліквідатора ВАТ “Токмацький Агропромпостач” ОСОБА_1. включити до
реєстру вимог кредиторів поточні кредиторські вимоги податкової інспекції у
сумі 143 340грн. 71коп. (а.с.92, т.4).
Колегія суддів не
погоджується з висновком господарського суду про відмову заявнику у задоволенні
скарги та вважає, що вимоги Токмацької ОДПІ підлягають частковому задоволенню,
виходячи з наступного:
Як зазначалось вище,
Токмацькою ОДПІ здійснювалась перевірка підприємства боржника за період з
01.01.06р. по 25.05.07р.
Згідно преамбули
Закону України №2181 “Про порядок погашення зобов'язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами” цей Закон є спеціальним з
питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних
або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і
зборів (обов'язкових платежів).
Цей Закон не
регулює питання погашення податкових
зобов'язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові
процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності
боржника або визнання його банкрутом".
Ухвалою господарського
суду Запорізької області від 24.11.06р. порушено провадження у справі
№19/187/06 про банкрутство ВАТ «Токмацький Агропромпостач» та введено мораторій
на задоволення вимог кредиторів.
Відповідно до ст. 1
Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання
його банкрутом" мораторій на задоволення вимог кредиторів - це зупинення
виконання боржником грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати податків і
зборів (обов'язкових платежів), термін
виконання яких настав до дня введення
мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих
зобов'язань та зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових
платежів), застосованих до прийняття
рішення про введення мораторію.
Отже, з моменту введення мораторію
боржник не може виконувати грошові зобов'язання та зобов'язання щодо сплати
податків і зборів (обов'язкових платежів), що виникли до введення мораторію, а
заходи, спрямовані на забезпечення виконання цих зобов'язань, не діють.
Між тим матеріалами
справи підтверджено, що сума нарахованих податковою інспекцією податкових зобов'язань
за основним платежем (податку на прибуток) у розмірі 25 996грн., яка виникла до
порушення справи про банкрутство, стала узгодженою вже під час проведення
процедури банкрутства.
Так, винесені за
результатами перевірки податкові повідомлення - рішення від 24.09.07р. були
отримані ліквідатором підприємства боржника 26.09.07р.(а.с.99, т.1).
Відповідно до
п.п.5.2.2. п.5.2 ст.5 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” у разі коли
платник податків вважає, що контролюючий орган невірно визначив суму
податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить
законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції,
встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до
контролюючого органу із скаргою про перегляд цього рішення… Скарга повинна бути
подана контролюючому органу протягом десяти календарних днів, наступних за днем
отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення
контролюючого органу, що оскаржується.
Протягом десяти днів,
наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення -
рішення, ліквідатор ВАТ «Токмацький
Агропромпостач» не оскаржив його ні в адміністративному, ні в судовому порядку.
Таким чином, нарахована сума податкового зобов'язання за основним платежем
стала узгодженою після спливу десятиденного терміну та обліковується в
особовому рахунку платника з 08.10.07р.
За таких обставин
колегія суддів вважає, що сума 25 996грн. є поточною кредиторською
заборгованістю та має бути визнана ліквідатором в процедурі банкрутства. Тому
скарга Токмацької ОДПІ в цій частині підлягає задоволенню.
В решті вимог
Токмацької ОДПІ за скаргою на неправомірні дії ліквідатора ВАТ «Токмацький Агропромпостач»
господарським судом правомірно відмовлено, виходячи з наступного:
У відповідності до
абз.2 ч.4 ст.12 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника
або визнання його банкрутом" протягом дії мораторію на задоволення вимог
кредиторів не нараховуються неустойка (штраф, пеня), не застосовуються інші
санкції за невиконання чи неналежне виконання грошових зобов'язань і
зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Наведена норма
визначає конкретний проміжок часу, протягом якого не нараховуються штраф і пеня, і цей проміжок
часу лише відповідає строку дії мораторію
на задоволення вимог кредиторів, але жодним чином не пов'язаний з його
суттю.
Крім того слід
зазначити, що постановою господарського суду Запорізької області від 25.05.07р.
ВАТ «Токмацький Агропромпостач» визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну
процедуру. А згідно ч.1 ст.23 Закону
України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"
з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і
відкриття ліквідаційної процедури припиняється нарахування неустойки (штрафу,
пені), процентів та інших економічних
санкцій по всіх видах заборгованості банкрута. Таким чином, у податкового
органу не було підстав для застосування до позивача штрафних санкцій.
Що стосується вимог
Токмацької ОДПІ щодо зобов'язання ліквідатора включити до реєстру вимог
кредиторів їх поточні кредиторські вимоги, то в цій частині скарга не підлягає
задоволенню в силу того, що чинним законодавством не передбачено ведення
ліквідатором реєстру поточних кредиторів.
За таких обставин
апеляційна скарга Токмацької об'єднаної Державної податкової інспекції, м.
Токмак Запорізької області підлягає частковому задоволенню, ухвалу господарського
суду Запорізької області від 24.12.2007р. у справі № 19/187/06 слід скасувати
частково. Скарга Токмацької ОДПІ підлягає частковому задоволенню.
На підставі
викладеного, керуючись ст. ст. 101 - 106 Господарського процесуального кодексу
України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Токмацької
об'єднаної Державної податкової інспекції, м. Токмак Запорізької області
задовольнити частково.
Ухвалу господарського суду Запорізької області від
24.12.2007р. у справі № 19/187/06 скасувати частково.
Скаргу Токмацької ОДПІ
на неправомірні дії ліквідатора ВАТ “Токмацький Агропромпостач” задовольнити
частково.
Зобов'язати
ліквідатора ВАТ “Токмацький Агропромпостач” визнати поточну кредиторську
заборгованість Токмацької ОДПІ у сумі 25 996грн.
В решті вимог скарги
відмовити.
Головуючий суддя
Антонік С.Г.
судді
Антонік С.Г.
Юхименко О.В.
Яценко О.М.
Суд | Запорізький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2008 |
Оприлюднено | 04.03.2008 |
Номер документу | 1401026 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Запорізький апеляційний господарський суд
Антонік С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні