УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "01" березня 2011 р. Справа № 18/168-НМ
Господарський суд Житомир ської області у складі:
судді Солов ей Л.А. ,
за участю представників ст орін:
від позивача: Гулько В .П., довіреність №4 від 01.12.2010р.;
від відповідача: не з'явивс я;
в судовому засіданні прийн яв участь прокурор - Алексєєв С.М., посвідчення №99,
розглянув справу за позо вом Прокурора Ружинського ра йону в інтересах держави в ос обі Ружинської селищної ради (смт.Ружин)
до Фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_2 (смт.Ружин)
про спонукання вчинити певні дії,
Спір розглянуто у більш три валий строк, ніж передбачено ч.1 ст.69 ГПК України, за погодже нням сторін на підстав ст.69 КП У України (а.с.26).
Прокурором пред'явлено поз ов про зобов'язання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 виготовити документацію із землеустрою на земельну діл янку орієнтованою площею 0,2101г а, яка розташована в АДРЕСА _1 і використовується суб'єк том господарювання для власн их потреб, та зобов'язання укл асти договір оренди вищевказ аної земельної ділянки.
Представник позивача та пр окурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, вик ладених у позовній заяві.
Відповідач не скористався своїм правом надання письмо вого відзиву на позовну заяв у та правом на участь в судови х засіданнях: повноважного п редставника в судові засідан ня не направив, хоча про місце , дату та час судового засідан ня повідомлявся належним чин ом (про що свідчить реєстр Ф103 г осподарського суду Житомирс ької області на відправку ре комендованої з повідомлення м кореспонденції за 04.02.2011р., а.с.18 , 35).
Відповідно до ст.75 ГПК Украї ни якщо відзив на позовну зая ву і витребувані господарськ им судом документи не подано , справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалам и.
Заслухавши пояснення прок урора та представника позива ча, дослідивши матеріали спр ави, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріал ів справи, 09 березня 2010р. держав ними інспекторами з контролю за використанням та охороно ю земель Ружинського району проведено перевірку дотрима ння вимог земельного законод авства, за результатами якої складено акт №60001 (а.с.8)
В акті перевірки зазначено , що станом на 09.03.2010р. на територі ї Ружинської селищної ради в межах населеного пункту АД РЕСА_1 Ружинського району п риватним підприємцем ОСОБ А_2 для обслуговування прим іщення лазні використовуєть ся земельна ділянка загально ю площею - 02101 га, з якої без право встановлюючих документів ви користовується земельні діл янки під нежитлову будівлю (л азня) площею 0,0392га. Також з вказ аної вище площі суб'єктом гос подарювання без правовстано влюючих документів використ овується три земельні ділянк и загальною площею - 0,1709 га, на як их облаштовано очисні споруд и, туалет, господарський майд анчик, газони, проходи, проїзд и та частково огороджені тим часовою та капітальною огоро жею і використовуються суб'є ктом господарювання для влас них потреб.
Зазначена вище земельна ді лянка відповідно до ст.19 Земел ьного кодексу України віднос иться до території земель жи тлової та громадської забудо ви.
Також перевіркою встановл ено, що приватним підприємц ем ОСОБА_2 з Ружинською се лищною радою 22.01.2005р. укладено до говір оренди земельної ділян ки на площу - 0,2101га., (який зареєс тровано 22.01.2005р. за №040522100009) для обсл уговування приміщення лазні та іншого комерційного вико ристання терміном на 5 років, в ідповідно до рішення Ружинсь кої селищної ради ХХІІІ сесі ї ІV скликання від 29.12.2004 року заз начений договір втратив чинн ість. На момент проведення пе ревірки встановлено, що суб'є кту господарювання рішенням 44 сесії 5 скликання від 25.01.2010р. "Пр о поновлення договору оренди землі" вирішено поновити дог овір оренди землі від 22.01.2005 за № 040522100009, виклавши його в новій ред акції. Суб'єктом підприємниц тва укладено договір №12 від 05.03 .2010р. з ПП "Горизонталь плюс" на в иготовлення технічної докум ентації із землеустрою щодо складання документів, які по свідчують право користуванн я земельними ділянками для к омерційного використання.
14.03.2010р. Відділом Держкомзему у Ружинському районі Житомир ської області винесено припи с за №60001 (а.с.10), в якому, зокрема в имагалось, приватному підпр иємцю ОСОБА_2 виготовити д о 14.04.2010р. у встановленому законо м порядку правовстановлюючі документи, що посвідчують пр аво на земельну ділянку житл ової та громадської забудови в межах населеного пункту в АДРЕСА_1 для обслуговуванн я приміщення лазні та здійсн ення іншої комерційної діяль ності, вимоги якого виконані не були.
22.04.2010р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Ружинськ ого району повторно проведен о перевірку з питання дотрим ання вимог земельного законо давства землекористувачем н а території Ружинської селищ ної ради приватним підприємц ем ОСОБА_2 (а.с.9) та виконанн я ним припису від 14.03.2010р.
За результатами перевірки винесено припис за №60012 (а.с.11-12), я ким зобов'язано відповідача виготовити до 21.05.2010р. правовста новлюючі документи, що посві дчують право на земельну діл янку житлової та громадської забудови в межах населеного пункту в АДРЕСА_1 для обсл уговування приміщення лазні та здійснення іншої комерці йної діяльності.
22.04.2010р. державним інспектором складено протокол про адмін істративне правопорушення з а №60002 (а.с.13).
Постановою про накладення адміністративного стягненн я від 23.04.2010р. за №60002 (а.с.14) приватно го підприємця ОСОБА_2 за с т.188-5 КУпАП притягнено до адмін істративної відповідальнос ті за невиконання припису.
В обґрунтування заявлени х вимог прокурор зазначає, що відповідач для обслуго вування приміщення лазні вик ористовує земельну ділянку о рієнтованою площею 0,2101 га, яка розташована в смт.Ружин по ву л.Бурди, 19 без правовстановлюю чих документів, чим порушено вимоги ст.ст.125, 126 Земельного ко дексу України. Зазначає, що не розроблення у встановленому законом порядку технічної д окументації із землеустрою т а не укладання договору орен ди на земельну ділянку призв одить до ненадходження до мі сцевого бюджету коштів за ко ристування земельною ділянк ою, що спонукало прокурора зв ернутись з позовом до суду.
Оцінивши в сукупності мате ріали справи, суд дійшов висн овку, що позовні вимоги Проку рора Ружинського району задо воленню не підлягають, врахо вуючи наступне.
Земельні відносини щодо ко ристування землею регулюють ся Конституцією України, Цив ільним кодексом України, Зем ельним кодексом України, Зак оном України "Про оренду земл і", а також прийнятими відпові дно до них нормативно-правов ими актами.
Приписи статей 13 і 14 Конститу ції України визначають, що ві д імені Українського народу права власності здійснюють о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я в межах, визначених Констит уцією, і усі суб'єкти права вла сності рівні перед законом. К ожен має право володіти, кори стуватися і розпоряджатися с воєю власністю.
Порядок надання у користув ання земельних ділянок юриди чним особам та порядок перед ачі земельних ділянок в орен ду визначені ст.ст. 123, 124 Земельн ого кодексу України.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.124 Земел ьного кодексу України переда ча в оренду земельних діляно к, що перебувають у державній або комунальній власності, з дійснюється на підставі ріше ння відповідного органу вико навчої влади або органу місц евого самоврядування шляхом укладення договору оренди з емельної ділянки.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.134 ЗК України пе редбачено, що не підлягають п родажу на конкурентних засад ах (земельних торгах) земельн і ділянки державної чи комун альної власності або права н а них, зокрема, у разі поновлен ня договорів оренди землі.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинам и другою, третьою статті 134 цьо го Кодексу, здійснюється в по рядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.3 ст.124 ЗК Укра їни).
Відповідно до ст.123 ЗК Україн и особа, зацікавлена в одержа нні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності з а проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання доз волу на його розробку до відп овідної сільської, селищної, міської, районної, обласної р ади, Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автономн ої Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні.
Умови і с т р о к и розробле ння проектів землеустрою щод о відведення земельних ділян ок визначаються договором, у кладеним замовником з викона вцем цих робіт відповідно до типового договору.
Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тиж нів з дня одержання проекту н адає відповідному органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування свій ви сновок щодо погодження проек ту або відмови у його погодже нні. У разі відмови у погоджен ні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій ч астині строк.
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає р і ш е н н я про надання земел ьної ділянки у користування.
З актів перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства від 09.03.2010р. та 22.04.2010р. та прип исів від 14.03.2010р. та 22.04.2010р. вбачаєть ся, що 05.03.2010р. між відповідачем т а ПП "Горизонталь плюс" укладе но договір №12 на виготовлення технічної документації із з емлеустрою щодо складання до кументів, які посвідчують пр аво користування земельними ділянками для комерційного використання (а.с.8-12).
Отже, відповідачем вживают ься заходи, спрямовані на офо рмлення права користування з емельною ділянкою загальною площею 0,2101 га, яка розташована в АДРЕСА_1.
Слід зазначити, що строки ви готовлення документації з зе млеустрою чинним законодавс твом не передбачені, оскільк и мають встановлюватися за з годою сторін (замовника та ви конавця) при укладенні догов ору на розроблення такої док ументації, а тому вимога пози вача про зобов'язання відпов ідача виготовити документац ію з землеустрою є безпідста вною та такою, що не ґрунтуєть ся на нормах діючого законод авства.
Необґрунтованою є і вимога про зобов'язання відповідач а укласти договір оренди зем лі з огляду на наступне:
Загальне поняття договору визначене у ст.626 ЦК України як домовленість двох або більш е сторін, спрямована на встан овлення, зміну або припиненн я цивільних прав та обов'язкі в.
Поняття договору оренди зе млі визначено ст.13 Закону Укра їни "Про оренду землі", згідно з якою договір оренди землі - ц е договір, за яким орендодаве ць зобов'язаний за плату пере дати орендареві земельну діл янку у володіння і користува ння на певний строк, а орендар зобов'язаний використовуват и земельну ділянку відповідн о до умов договору та вимог зе мельного законодавства.
Договір оренди землі уклад ається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін мо же бути посвідчений нотаріал ьно (ст.14 Закону України "Про ор енду землі").
Статтею 15 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмі р земельної ділянки); строк ді ї договору оренди; орендна пл ата із зазначенням її розмір у, індексації, форм платежу, ст років, порядку її внесення і п ерегляду та відповідальност і за її несплату; умови викори стання та цільове призначенн я земельної ділянки, яка пере дається в оренду; умови збере ження стану об'єкта оренди; ум ови і строки передачі земель ної ділянки орендарю; умови п овернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обме ження (обтяження) щодо викори стання земельної ділянки; ви значення сторони, яка несе ри зик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди ч и його частини; відповідальн ість сторін; умови передачі у заставу та внесення до стату тного фонду права оренди зем ельної ділянки.
Після закінчення строку, на який було укладено договір о ренди землі, орендар, який нал ежно виконував обов'язки від повідно до умов договору, має за інших рівних умов переваж не право на поновлення догов ору. У разі поновлення догово ру оренди землі на новий стро к його умови можуть бути змін ені за з г о д о ю сторін (ст.33 За кону України "Про оренду земл і").
Відповідно до ст.627 ЦК Україн и сторони є вільними в укладе нні договору, виборі контраг ента та визначенні умов дого вору з урахуванням вимог цьо го Кодексу, інших актів цивіл ьного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розу мності та справедливості.
Тобто вказана норма надає к ожній особі право самостійно вирішувати, вступати чи не вс тупати в договірні відносини на відповідних умовах, які не суперечать вимогам закону.
Частина 3 ст.179 ГК України пер едбачає випадки, коли укладе ння господарського договору є обов'язковим для сторін, зок рема, якщо він заснований на д ержавному замовленні, викона ння якого є обов'язком для суб 'єкта господарювання у випад ках, передбачених законом, аб о існує пряма вказівка закон у щодо обов'язковості укладе ння договору для певних кате горій суб'єктів господарюван ня чи органів державної влад и або органів місцевого само врядування.
Відповідно до п.7 ст.179 ГК Укра їни, господарські договори у кладаються за правилами, вст ановленими Цивільним кодекс ом України з урахуванням осо бливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно- правовими актами щодо окреми х видів договорів.
При цьому, в будь-якому випа дку, обов'язковим є дотриманн я процедури укладення догово ру, яка визначена ст.638 ЦК Украї ни, частина 2 якої встановлює, що договір укладається шляхо м пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і при йняття пропозиції (акцепту) д ругою стороною.
Також, ст.181 Господарського к одексу України встановлено з агальний порядок укладання г осподарських договорів, відп овідно до якого господарськи й договір за загальним прави лом викладається у формі єди ного документа, підписаного сторонами та скріпленого печ атками. Проект договору може бути запропонований будь-як ою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдини й документ, він надається дру гій стороні у двох примірник ах. За наявності заперечень щ одо окремих умов договору ст орона, яка одержала проект до говору, складає протокол роз біжностей, про що робиться за стереження у договорі, та у дв адцятиденний строк надсилає другій стороні два примірни ки протоколу розбіжностей ра зом з підписаним договором. С торона, яка одержала проект д оговору, у разі згоди з його ум овами оформляє договір відпо відно до вимог частини першо ї цієї статті і повертає один примірник договору другій с тороні.
Статтею 187 ГК України передб ачено випадки укладання госп одарських договорів за рішен ням суду, а саме визначено, що спори, які виникають при укла данні господарських договор ів за державним замовленням, або договорів, укладення яки х є обов'язковим на підставі з акону та в інших випадках, вст ановлених законом, розглядаю ться судом. Інші переддогові рні спори можуть бути предме том розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторі н або якщо сторони зобов'язан і укласти певний господарськ ий договір на підставі уклад еного між ними попереднього договору.
Слід зазначити, що рішення зазначених органів приймає ться на підставі проектів зе млеустрою щодо відведення зе мельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земел ьних ділянок відповідно до з акону; надання у користуванн я земельних ділянок, межі яки х не встановлені в натурі (на м ісцевості).
Як вже зазначалось, особа, з ацікавлена в одержанні у кор истування земельної ділянки із земель державної або кому нальної власності за проекто м землеустрою щодо її відвед ення, звертається з клопотан ням про надання дозволу на йо го розробку до відповідної с ільської, селищної, міської, р айонної, обласної ради, Кабін ету Міністрів України, Ради м іністрів Автономної Республ іки Крим, місцевої державної адміністрації (абз.1 ч.2 ст.123 Зем ельного кодексу України).
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його на данні (ч.3 ст.123 Земельного кодек су України).
Згідно ст.20 Закону України "П ро землеустрій" землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх катег орій незалежно від форми вла сності, зокрема, в разі надан ня, вилучення (викупу), відчу ження земельних ділянок.
Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок складаються у разі надання, п ередачі, вилучення (викупу), ві дчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів з емлеустрою щодо відведення з емельних ділянок встановлює ться Кабінетом Міністрів Укр аїни (ст.50 Закону України "Про з емлеустрій").
Так, Порядком розроблення п роектів землеустрою щодо від ведення земельних ділянок, з атвердженим Постановою Кабі нету Міністрів України №677 від 26.05.04., передбачено, що проект ві дведення земельної ділянки п ідлягає державній експертиз і, яка проводиться органом зе мельних ресурсів, відповідно до законодавства.
Після одержання позитивно го висновку державної експер тизи проект відведення земел ьної ділянки розглядається с ільською, селищною, міською р адою, районною, Київською та С евастопольською міською дер жадміністрацією, затверджує ться ними або в установленом у порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користув ання або передача у власніст ь земельних ділянок (п.11 Поряд ку розроблення проектів земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок, затвердженого Постановою Кабінету Міністр ів України №677 від 26.05.04.).
Судом встановлено та вбача ється з матеріалів справи, що рішенням Ружинської селищно ї ради від 29.01.2010р. поновлено дог овір оренди землі №040522100009 від 22.02.2 005р. ПП ОСОБА_2 загальною пл ощею 0,2101 га строком на 25 років в АДРЕСА_1, однак зазначено, що викласти договір оренди з емлі в новій редакції (а.с.36), то бто орган місцевого самовряд ування надав згоду на поновл ення договору оренди землі, а ле на інших умовах, ніж було пе редбачено попереднім догово ром. Наступним етапом згідно визначеного у ст.123 ЗК України порядку надання земельних д ілянок у користування є розр облення орендарем документа ції з землеустрою та укладен ня з органом місцевого самов рядування нового договору ор енди землі.
Рішення Ружинської селищн ої ради про надання відповід ачу земельної ділянки у кори стування на підставі розробл еної документації з землеуст рою, як це передбачено ст.123 ЗК У країни, відсутнє.
Також, матеріали справи не м істять доказів, які б підтвер джували, що позивачем надсил ались відповідачу будь-які п роекти договорів або пропози ції щодо укладення договору оренди земельної ділянки заг альною площею 0,2101 га строком на 25 років в смт. Ружин вул. О.Бурд и, 19 в новій редакції.
Ухвалами від 28.12.2010р. та 27.01.2011р. су д зобов'язував прокурора та п озивача надати докази зверне ння до відповідача з пропози цією про укладення договору оренди на земельну ділянку п лощею 0,2101га., яка розташована в Житомирській обл., АДРЕСА_1 , проте, прокурор та позивач в имоги господарського суду не виконали, доказів звернення до відповідача з пропозиціє ю про укладення договору оре нди не надали.
Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог і заперечень. Г осподарський суд приймає тіл ьки ті докази, які мають значе ння для справи.
Враховуючи викладене, позо вні вимоги є необґрунтованим и та задоволенню не підлягаю ть, тому в позові слід відмови ти.
Керуючись ст.ст. 33, 44, 49, 82 -85 ГПК У країни, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ві дмовити.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня підписання моти вованого рішення, оформленог о відповідно до ст.84 ГПК Украї ни.
Суддя Соловей Л.А.
Повне рішення складено 09.03.201 1р.
Друк . 5 примірників:
1- в справу;
2- позивачу;
3- відповідачу (рек. з повід.)
4,5- прокурору.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2011 |
Оприлюднено | 11.03.2011 |
Номер документу | 14054172 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні