21/29
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
20.02.08 р. Справа № 21/29
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю “Метал-Транзит” м.Єнакієве
до відповідача: Державного підприємства “Донецька залізниця” м. Донецьк
про стягнення: 2 647,13грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: Циганенко А.І. – адвокат
відповідача: Цвітун М.М. – юр.
Товариство з обмеженою відповідальністю “Метал-Транзит” подало позов до Державного підприємства “Донецька залізниця” про стягнення вартості нестачі металопрокату, відправленого позивачу 23.11.07р. за залізничною накладною № 47699106 у напіввагоні № 66601303, у сумі 2 647,13грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що після прибуття вагону на станцію призначення перевіркою маси вантажу була встановлена нестача, яка підтверджена комерційним актом. Нестача, на його думку, виникла у зв'язку з незбереженням вантажу під час перевезення.
Відповідач факт нестачі за спірним перевезенням визнав, але позов відхилив з посиланням на ст.24 Статуту залізниць України і на те, що позивачем не застосована норма недостачі 0,5%.
Розгляд справи закінчено 20.02.2008р.
Для підготовки та оголошення повного тексту рішення у засіданні оголошувалась перерва до 15-00 год. 20.02.2008р.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:
23.11.07р. ВАТ „АрселорМіттал Кривий Ріг” зі станції Кривий Ріг у напіввагоні № 66601303 за залізничною накладною № 47699106 відвантажило позивачу прокат чорних металів із зазначенням у накладній ваги брутто – 89,2т, тари – 22,4т, нетто 66 800кг.
На станцію призначення вагон прибув 28.11.07р. з комерційним актом БИ 371917/13/471 від 25.11.07р., складеним станцією Кривий Ріг на підставі актів загальної форми №№ 17585, 17586 від 25.11.07р. Причиною складання актів загальної форми було виявлення розкрадання з вагону № 66601303.
Згідно комерційного акту БИ 371917/13/471 від 25.11.07р.:
· вагон у технічному відношенні справний, люки і двері закриті;
· навантаження у вагоні пачками у два штабеля;
· на кожній пачці є ув'язки дротом діаметром 4мм у 2 нитки у 4-х місцях;
· на кожному штабелі навантажено по одній пачці по діагоналі;
· на пачці по діагоналі у 2-му штабелі по ходу потягу обрізана одна ув'язка, інші 3 ув'язки цілі;
· до вантажу був доступ, який усунений шляхом накладення ув'язки з дроту діаметром 4мм у 2 нитки, нанесене маркування вапном;
· здійснене контрольне зважування вагону на тензометричних вагах станції;
· вага нетто зважування вантажу 66,06 т (брутто 88,46 т, тари за накладною 22,4 т), нестача вантажу складає 0,74 т проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано: заступником начальника станції, бригадиром ПКО, приймальником потягів.
На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Єнакієве Донецької залізниці. Під час видачі вантажу розбіжностей з даними, зазначеними у комерційному акті, виявлено не було.
Позивач просить стягнути із залізниці, яка не забезпечила збереження прийнятого до перевезення вантажу, збитки - вартість 740кг металопрокату, яка з ПДВ складає 2 647,13грн.
Зважаючи на те, що:
Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його управомоченій на отримання вантажу особі.
Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Згідно ст. 12 Закону України “Про залізничний транспорт” залізниці забезпечують збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.
Ст.23 Закону “Про залізничний транспорт” передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.
Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин.
Згідно ст.26 Закону України “Про залізничний транспорт” обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.
Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Згідно ст. 26 Закону України “Про залізничний транспорт” вимоги вантажовідправників, вантажоодержувачів, пасажирів до перевізників щодо порушених прав і законних інтересів розглядаються в претензійно-позовному порядку. Порядок і терміни пред'явлення і розгляду претензій та позовів визначаються Статутом залізниць України відповідно до чинного законодавства України.
Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.
Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджено.
Залізниця не довела, що втрата вантажу виникла з незалежних від перевізника причин.
Відповідно до ч.2 ст.114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Сума недостачi з урахуванням норми недостачi (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає 1 454,35 грн. із розрахунку: 410 кг (нестача з урахуванням норми недостачi 0,5%) х 3 577,20 грн. (вартість 1т металопрокату з ПДВ).
Господарський суд вважає позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Метал-Транзит” обґрунтованими частково у сумі 1 454,35 грн. В іншій частині позов задоволенню не підлягає, так як позивачем сума нестачі розрахована без урахування норми недостачi, встановленої п.27 Правил видачі вантажів.
Посилання позивача на те, що сума нестачі повинна визначатись без урахування норми недостачі, так як металопрокат не належить до вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, судом до уваги не взято, оскільки це не відповідає правій нормі, закріпленій ч.2 ст.114 Статуту залізниць України, згідно якої недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, ст.ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.307, 314 Господарського кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізничний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст.129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Господарського процесуального Кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити частково у сумі 1 454,35 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п/р 260360300019 у Донецькій філії АБ “Експрес-банк”, МФО 335838, код ЄДПОУ 01074957) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “Метал-Транзит” (86402, м. Єнакієве Донецької області, вул. Волжська, 56, п/р 26009260005000 у відділенні № 1 ЗАТ „Донгорбанк” м. Єнакієве, МФО 334970, код ЄДРПОУ 32604583) 1 454,35 грн. основного боргу (вартість нестачі прокату чорних металів), 56,04 грн. - відшкодування витрат по оплаті державного мита, 64,83 грн. - відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги або внесення апеляційного подання - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.
Суддя Матюхін В.І.
Надруковано примірників:
1 – до справи;
1 – позивачу;
1 – відповідачу.
Виконала:
Тел.381-91-18
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2008 |
Оприлюднено | 11.03.2008 |
Номер документу | 1414789 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні